Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 61, views: 20.496 •

Belgische klanten van Edpnet kunnen voortaan kiezen voor een nieuw 'High Upload Profile' bij hun bestaande abonnement. Het nieuwe profiel biedt een uploadsnelheid tot 10 Mbps en is vooralsnog gericht op zakelijke gebruikers.

Edpnet logoEdpnet stelt het nieuwe profiel voorlopig alleen beschikbaar voor zijn professionele klanten in België, meldde het bedrijf in een interview met Userbase. Die klanten kunnen voortaan bij aansluiting kiezen voor een hogere uploadsnelheid. De prijs van het abonnement, met of zonder hogere upload, blijft gelijk.

De hoge uploadsnelheid kan met de bestaande hardware worden verkregen en wordt gerealiseerd door het beknibbelen op de downloadsnelheid, die dan wordt verlaagd tot 16,5 Mbps. Wat de gegarandeerde snelheid is, is niet duidelijk. Toch is dat een belangrijk gegeven, omdat de kwaliteit van een vdsl2-verbinding net als bij andere dsl-varianten onderhevig is aan de afstand tot de rop.

Het profiel is nog niet beschikbaar op de website. Het bedrijf overweegt nog om het pakket ook aan particuliere klanten te gaan aanbieden. Daarnaast test het bedrijf een 50/6-profiel.

Reacties (61)

Ik ben niet echt thuis in de gemiddelde internet verbinding in Belgie maar dit klinkt mij allemaal nou niet echt als... "snel" in de oren.

10 MB up is leuk als bedrijf, maar als je naar 16.5 down hebt lijkt me dat weer veel te weinig als je met een kantoortje bezig bent.
Het is dan ook voor de consument die zelf iets host (zoals een livestream, of een website) en daarnaast een redelijke down wil hebben voor downloaden / surfen. Het klinkt mij wel goed in de oren!
In het artikel staat toch echt dat dit niet voor particuliere klanten is!
Daarnaast is dit 10mBIT.. ofwel 1,25 Mbyte/sec.
Niet echt snel te noemen tegenwoordig. Alhoewel ik niet weet wat de standaard in BelgiŽ is?
4 megabit upload is al hoog in belgiŽ, vaak blijven mensen steken rond 2 of lager

Qua download is meer dan 20 megabit bijna overal te verkrijgen moesten mensen eens op vdsl2+ overstappen ipv bij het goedkopere ADSL te blijven, waar de afstand veel langer is.
pff, ik wacht hier in nederland anders ook nog steeds op een wat betere verbinding...
1mbit/s upload

geen vdsl2 en ook nog geen glasvezel, en dat in Eindhoven "leading in technology" jaja...
Ik zou reuze blij zijn met 10mbit/s upload, en dan gaat het vooral om wat server achtige toepassingen.

Al die mensen die dit langzaam vinden... ik vindt het behoorlijk snel! :)
Dit zijn de populairste providers in BelgiŽ:

http://telenet.be/219/nl/thuis/internet/internet-thuis
http://www.belgacom.be/be...net_access_withvoice.page?

Zoals je ziet zijn de upload snelheden redelijk laag.


Ook voor kmo's zijn die redelijk laag (6Mbps bij Belgacom en 5Mbps bij Telenet) :

http://www.belgacom.be/be...ry/c_internet_office.page?
http://telenet.be/busines...rnet/business-fibernet-xl

[Reactie gewijzigd door Zarnikon op 12 maart 2012 21:30]

Ook voor kmo's zijn die redelijk laag (6Mbps bij Belgacom en 5Mbps bij Telenet) :

http://www.belgacom.be/be...ry/c_internet_office.page?
http://telenet.be/busines...rnet/business-fibernet-xl


Ik heb dan ook nooit begrepen waarom KMO's met die operatoren in zee gaan. Bij andere operatoren betaal je de helft en is je snelheid vele keren hoger..
Hoezo 'niet echt snel te noemen tegenwoordig' :? Het gaat over uploadsnelheid, he. Glasvezel uitgezonderd is 10Mbit up het snelste wat je kunt krijgen in Nederland.
10 is zeker niet het snelste. Ik kan hier 20/20 SDSL krijgen met een 1:1 overboeking (via BBeyond)
Om in BelgiŽ een degelijke verbinding te hebben voor ee naantal VPN verbindingen, moet je al goed zoeken. Dit is dan ook een goed alternatief (op de plaatsen waar je die upload effectief haalt)

Op mijn vorig werk moesten we het stellen met een SDSL verbinding van Belgacom met (theoretisch) 2 Mbps (1 op 1) en we zaten op +- 4.3 km van de node, dus ik moet waarschijnlijk niet uitleggen hoe zielig de effectieve snelheid was... Ik heb dan ook hard liggen pushen voor een Explore netwerkje tussen de sites.

16Mbps down is daartentegen ruim voldoende denk ik?
Daar ben ik het niet mee eens, als je niet stevig aan het downloaden bent heb je al snel genoeg aan een standaard snelheid abonnement. Hier gaat het gewone internet over een 20/1 ADSL-lijn en uploads naar de server in het serverpark via een 9/9 SDSL-lijn. En behalve bij het downloaden van stevige bestanden merk je niet echt dat het 'maar' zulke lage snelheden zijn.

We zijn allemaal verwend en hebben allemaal het idee dat het maar sneller moet, maar laten we eerlijk wezen, alleen als je heel veel hele grote dingen download heb je een dikke internetlijn nodig. Voor bijna alle normale zaken heb je al snel genoeg aan een simpel lijntje. Maar ja, die paar keer dat we veel moeten downloaden, dan moeten we natuurlijk niet hoeven te wachten...

Overigens een goed initiatief. Ik zou nog liever zien dat je helemaal vrij kunt kiezen hoe je je snelheid onderverdeeld in download/upload, maar dit is zeker een goed eerste initiatief om meer vrijheid te hebben.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 12 maart 2012 16:54]

Dat hangt er maar helemaal van af waarvoor je de lijn gebruikt. Werk je als bedrijf bijvoorbeeld met een oplossing als Citrix XenApp, dan heb je aan een kleine verbinding meestal genoeg (ICA vereist zeer weinig bandbreedte).

Zet er nog wat traffic shapers tussen (zoals Riverbed of Citrix NetScaler), en het benodigde verkeer neemt nůg verder af.

De meeste bedrijven, zeker de kleinere en middelgrote, hebben namelijk echt geen 100 Mbit of 1 Gbit nodig over Internet. En de echt grote jongens hebben sowieso al dedicated huurlijnen liggen, en dan speelt dit dus allemaal niet.
Inderdaad, wij hebben 50+ gebruikers over een 2/2 verbinding onder Citrix werken, die hebben nergens last van.
Ik zit hier in BelgiŽ op telenet kabel 50 mbps down en 2.5 mbps up. hetgeen ruim voldoende is.

Voor grote uploaders misschien zoals grafische bedrijven lijkt me een zwaardere upload handig. Je kan ook denken als lijn voor veel voip gesprekken, over 16 mpbs down en 10 mbps up kun je ook een 80 voip lijnen kwijt, handig voor callcenters.
Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden, maar voor het grootste deel van de gebruikers zal het overkill zijn aangezien je ook een lagere download krijgt.
De ťcht grote jongens gebruiken ook alles wat ze kunnen om zo weinig mogelijk te moeten betalen voor bandbreedte hoor. Komt bij ons heel wat te kijken om een upgrade op een lijn te krijgen.
Ik woon momenteel in Belgie en heb daarvoor 10 jaar in Nederland gewoond.

Mijn ervaring leert dat Belgie gewoonweg 6-7 jaar achter staat op het gebied van overstappen provider, UP/DOWN snelheden, datalimieten en prijs, dit tegenover Nederland.
Ik voel mij hier terug in het verleden zitten :o
Gewoonweg schandalig!

Reden: Prijsafspraken, overheid is er teveel in gemoeid en niet opengooien van de kabel? Winst, Winst en nog eens Winst!

Maar de 2 grootste, Belgacom en Telenet, hebben wel extreme grote budgetten om mee te adverteren.

[Reactie gewijzigd door sn33ky op 12 maart 2012 17:39]

Jullie pionieren anders toch best wel met bovenstaande, Ik heb in Nederland met man en macht geprobeerd om zoiets voor elkaar te krijgen, maar hier heb je alleen een 2,5/2,5 Mbit KPN Zakelijk abonnement tegen een belachelijke prijs.

Reden: Heel simpel, ik heb hier wťl VDSL, maar gťťn kabel (afgelegen locatie), ik heb de upload echter wťl nodig voor onze off-site backups.

Zeker een nuttige uitvinding dus, ik hoop dat Nederland snel volgt!
Als je op zo'n afgelegen locatie zit dat je geen kabel hebt en ADSL (SDSL?) niet hoger kunt krijgen dan 2,5 Mbps, dan ga je vrees ik ook niet veel hebben aan VDSL.
ADSL loopt op 14 Mbit down, 1 Mbit up op mijn locatie, maar synchrone verbindingen zijn er in nederland gewoon niet anders dan 2,5 Mbit/2,5 Mbit. over de telefoonlijn. (Uit mijn hoofd, het kan ook wel eens 4/4 geweest zijn).
Het gaat hier om megabits en niet op megabytes.

Wat dus als resultaat een up/down van 2/1.25 MB/s geeft.

[Reactie gewijzigd door Enes_81 op 12 maart 2012 17:59]

ikzelf heb het duurste particulieren abbo van telenet, wat zowat het snelste is in belgie.

met een geadverteerde abbo van FIBERNET 100Mbs heb ik gewoon een uploadsnelheid van 5Mbit.

hier betaal ik ongeveer 60+ euro voor met een FUP waarbij je +-500GB kan downloaden totdat je geknepen wordt tijdens de drukke uren.

tijdens deze uren kan je wel gamen, surfen en dergelijke, maar media bekijken zoals youtube, dumpert, flash games zijn bijna niet mogelijk. dus dat valt wel mee.
als je hiermee kan leven, kan je ongelimiteerd downloaden de hele maand lang.
Weinig consumenten halen die 500GB, maar het is meer het feit dat er uberhaupt een grens op zit; dit vormt meer een psychologisch plafond
hier betaal ik ongeveer 60+ euro voor met een FUP waarbij je +-500GB kan downloaden totdat je geknepen wordt tijdens de drukke uren.

Als je meer dan 500 GB per maand gebruikt ben je geen thuisgebruiker meer, en heb je dus geen recht op dat abo van 60 euro. Het is niet meer dan normaal dat je dan gedwongen wordt naar een prof abonnement.
Het is opzich niet heel bijzonder vroeger zag je vaak SDSL (tijdens adsl1 tijdperk), als je weet waar ADSL voor staat dan snap je hem al... Dat zijn dus Symmetric Digital Subscriber Line , 4048/4048 bijvoorbeeld.

Kan best interessant zijn, er is nu eenmaal niet overal kabel beschikbaar / glasvezel.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 13 maart 2012 01:17]

Klinkt zeer interessant, ik zou dit liever willen hebben dan mijn Telenet Fibernet (50/2,5). Bij uploaden heb ik toch meer het gevoel dat het wat sneller zou mogen gaan, zeker als je via chat iets wilt doorsturen. Downloaden gebeurt toch meestal in de achtergrond en vergeet ik zelf dat ik aan het downloaden ben.
Snelheid is wel overhevig aan de afstand tot de rop. Maar in het geval van VDSL is dat een straatkast die redelijk kortbij staat. Voor ADSL kan de centrale beduidend verder staan.
Zo kreeg ik met adsl met moeite 3mbit/s download en 0,25mbit/s upload. Met vdsl op dezelfde locatie krijg ik 18,5mbit/s en 1,5 mbit/s upload. En dan woon ik in een grensgebied, waar het aanbod meestal al iets slechter is.
Dit is een perfecte evolutie! Heb enkele klanten die een simpel SharePoint servertje hebben staan om hun klanten te voorzien van documenten zodat ze deze niet altijd moeten mailen. Alle bouwplannen in de site zetten, link + username + pass doormailen naar alle onderaannemers (90) en klaar! Dit zijn grote PDF bestanden, om deze allemaal door te mailen waren ze een halve dag bezig, nu 10min om deze in de SharePoint te zetten. Nadeel, die 90 onderaannemers downloaden al die bestanden dezelfde dag (aangezien die offertes dringend zijn) waardoor ze een trage downloadsnelheid krijgen.

Werknemers op het bedrijf zelf hebben die hoge downloadsnelheden niet nodig, ze zouden liever wat meer upload hebben en minder download.
Hmm toch niet, ik heb het hier over KMO's, zij hebben SharePoint gratis (Windows Small Business Server 2008). De kosten van een datacenter zien ze uiteraard niet zitten, dan surfen ze liever wat trager.
Denk dat je toch beter kan investeren in glasvezel. Het laten uitgraven kost tegenwoordig niet meer zo heel veel. 10 mbit is misschien wel beter dan je huidige situatie, maar grote PDF's naar 90 potentiele downloaders tranferen op 10 mbit ... liever jij dan ik!
Je realiseert je dat je in een dergelijk geval het bestand slechts 1x hoeft te versturen 8)7 ? Hoeveel mensen het ontvangen is totaal niet relevant, alleen de bestandsgrootte is van toepassing.
Dat ligt er maar net aan welk protocol wordt gebruikt. Doe je dit via e-mail dan heb je gelijk, 1x naar de server en de mail server verspreid dit wel weer. Maar bied je je downloaders een link aan op je eigen server dan gaan ze deze allemaal apart downloaden. Mochten ze toevallig allemaal tegelijk via de link downloaden dan loopt je upload lijntje aardig vol hoor ;)

En aangezien het een reactie was op Tha Render die het heeft over een sharepoint server waarbij elke onderaannemer dezelfde dag nog de PDF downloaden heb je hier duidelijk geen gelijk.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 13 maart 2012 09:35]

Het laten uitgraven kost tegenwoordig niet meer zo heel veel.

Ik weet natuurlijk niet wat jij onder 'niet zo heel veel' verstaat, maar een jaar geleden was dat hier nog absoluut onbetaalbaar voor een gemiddelde KMO. Ik werk in een omgeving waar veel high res bestanden worden verwerkt. We hebben een 10Mbps up/down verbinding door koperparen te bundelen (DSL dus, via Destiny), waar zowel onze gewone data als onze voip over gaat, en die verbindingssnelheid is ruimschoots voldoende om comfortabel te kunnen werken.
No offense, maar voor een paar tientjes PER JAAR zet je diezelfde bestanden online op wat webruimte. Kunnen die 90 onderaannemers gewoon met 100mbit downloaden.
Ja, en dat is dus niet de bedoeling. Kan je bij die webruimte verschillende gebruikers aanmaken om aan te melden op die site om zo de bestanden te beschermen? Kan elke gebruiker dan ook commentaar toevoegen in een speciaal announcement veld? Daarvoor gebruikt men dus SharePoint, en SharePoint server in hosting kost wel een pak meer dan een paar tientjes.
Handig voor torrent gebruikers. Ik heb het nog redelijk lastig met mijn ADSL abonnement.
Moest hier nu al eens vdsl2+ beschikbaar zijn...

Ik zit nog steeds vast aan 4.6/0,4 :(
Ik neem aan dat je het over MB/s hebt, in dat geval zijn dat uitstekende resultaten met ADSL2+ kan je die snelheid sowieso niet halen en met VDSL1 alleen als je <500m van de wijkcentrale vandaan woont.
Hij heeft het toch over de gewone ADSL denk ik. want Belgacom bied niet in elke buurt VDSL2+ aan sommige buurten blijven echt wel hangen op die "trage" ADSL lijnen. ik zat tot september 2011 ook bij Belgacom op de gewone adsl lijn met 3.6Mbps/0.3 Mpbs uploaden/ downloaden duurde toen een eeuwigheid. Heb nu VDSL2+ met 17.6Mpbs/1.83 Mbps dit is dus een hele verbetering tegenover vroeger.
Mij altijd afgevraagd waarom men niet 20/20 kan doen, in plaats van 20/2? De download kan toch even straf zijn als de upload?
Door de techniek die ze gebruiken kan dit dus niet ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.