Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

De Poolse maker van The WItcher 2: Assassins of Kings, CD Projekt Red, heeft op de Game Developers Conference 2012 in San Francisco bekendgemaakt dat het geen drm-beveiliging meer zal gebruiken in zijn toekomstige pc-games.

Marcin Iwinski, directeur van CD Projekt Red, vertelde op de GDC dat er geen drm-beveiliging meer in pc-games van de studio zal zitten, zo meldt Joystiq. Volgens de topman van CD Projekt Red levert drm alleen maar onnodige complicaties op. Iwinski is van mening dat het toevoegen van drm nutteloos is en dat de beveiligingsmethode niet in staat is om pc-games te beschermen tegen piraterij.

"We voegden drm toe aan The Witcher 2: Assassin's of Kings en die werd binnen twee uur gekraakt", vertelde Iwinski. Wat de Pool verbaasde was dat de illegale versies die online verschenen de door SecuROM beveiligde versies waren. "Je zou verwachten dat vooral de GOG-versie, die geen drm heeft, illegaal verspreid zou worden. We zagen echter vooral de gekraakte drm-versie voorbijkomen, met de melding We cracked it!", aldus Iwinski.

De pc-versie van The Witcher 2: Assassin's of Kings bevatte aanvankelijk drm, maar die werd door CD Projekt Red door middel van een patch verwijderd. Volgens de ontwikkelstudio leverde het verwijderen van alle kopieerbeveiliging een prestatieverbetering van vijf tot dertig procent op voor het spel.

CD Projekt Red

Reacties (62)

Reactiefilter:-162060+139+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Geef die man een standbeeld!!! _/-\o_
Appart inderdaad dat het een Pool is van een relatieve kleine en nieuwe ontwikkelstudio die het wťl begrijpt. Je zou denken dat het decennia kop tegen de muur stoten van de grotere internationale ontwikkelaars ondertussen een vergelijkbare conclusie had opgeleverd.

Ben persoonlijk erg benieuwd naar de verkoop aantallen van hun volgende game en hoeveel geld ze besparen door niet meer Sony te hoeven betalen voor een SecuRom licentie.
Ja iedereen is nu wel in de handen aan het klappen (wat niet zo vreemd is). Maar het zal wellicht niet leiden tot betere verkopen, want de mensen met een gierige voor-een-dubbeltje-op-de-eerste-rang-will-zitten mentaliteit zullen dus echt niet overgaan op legale aanschaf aangezien zij niks om principes en waardes geven. Men moet gewoon eens reeel zijn mbt het piracy probleem, waar 2 partijen zijn zijn meestal ook 2 schuldigen. Het zou wellicht eens kunnen helpen als (eerlijke) gamers zich openlijk en gezamenlijk tegen piraten keren ipv klagen over DRM. En dat game developpers de gamers dan tegemoet komen met DRM vrije games. Wellicht klink ik nu meer als idealist dan als realist...
Met alle halve games met DLC om de game vervolgens compleet te kunnen maken (tegen de kosten van het halve spel waardoor je een heel spel van ~80 euro hebt), DRM enzovoort zie ik gamers niet snel de geld gierige entertainment/game industrie helpen bij het bestrijden van piraterij.
Ubisoft heeft dezelfde gedaan in verleden met de Prince of Persia.

Geen DRM en geen serial key.

“You`re right when you say that when people want to pirate the game they will, but DRM is there to make it as difficult as possible for pirates to make copies of our games.
A lot of people complain that DRM is what forces people to pirate games but as PoP [Prince of Persia] PC has no DRM we`ll see how truthful people actually are.”

http://torrentfreak.com/u...remains-skeptical-081212/
Ubisoft heeft dat vooral gedaan om een stok te maken om mee te slaan.

Sindsdien is het bar slecht met Ubisoft games, waarbij je zelfs bij offline, single player games always-online moet zijn omdat anders je game stopt.
Inderdaad.
De manier waarop Ubisoft DRM toepastte was gewoon gruwelijk.

Dat was geen DRM, maar eerder een soort battle.net.
Kunnen ze de tijd die ze daaraan besteden nu nuttig gaan gebruiken voor het ontwikkelen van HUN software. Als nou alle andere dat ook gaan inzien dan komt er misschien weer eens wat meer uit voor de PC.
Het zal qua ontwikkeltijd niet zoveel schelen, de DRM maken ze toch niet zelf. SecuROM komt bij Sony vandaan bijvoorbeeld. Misschien scheelt het in de kosten wel een relevante hoeveelheid. Ik heb geen idee wat het de ontwikkelaars kost om DRM in licentie te nemen maar gratis is het vast niet. :)

Maargoed, Iwinksi steekt z'n kop niet in het zand en heeft in elk geval in de gaten dat het niet zo heel veel uitmaakt: je hoeft die DRM niet toe te voegen om kopiŽren tegen te gaan. Waarom ze het dan wel massaal doen vraag ik me af. Ik kan me alleen bedenken dat het de kans vergroot dat een gebruiker illegaal bezig is. Je moet niet alleen de software kopiŽren, maar ook de beveiliging omzeilen, wat weer een overtreding op zich is.
mss geen tijd, maar wťl geld
en met geld kun je meer mensen inhuren om een betere game in dezelfde tijd te maken
dus het kŠn wel flink schelen :)
Voor 'Vind ik leuk' moet ik zeker op facebook zijn? :D
Een prestatie winst door het verwijderen van drm? Hoe is dat dan mogelijk?
Ben benieuwd hoe veel de game dan gedownload zal worden. Stoer dat deze man de stap durft te zetten.
Omdat af en toe moet worden gecontroleerd (ook at runtime) of het nog wel een legale versie is.
Waarschijnlij omdat er allemaal processen op de achtergrond draaien die controleren of het spel wel legaal is aangeschaft. Als je die weg haalt zal de game beter draaien.
Door niet constant te hoeven checken of de CD in de speler zit en kijken of deze legaal is.
"Volgens de ontwikkelstudio leverde het verwijderen van alle kopieerbeveiliging een prestatieverbetering van vijf tot dertig procent op voor het spel."

Dus om even terug te komen hierop, die DRM hield het spel gewoon tegen om volledig nut te maken van een PC?

[Reactie gewijzigd door g1real op 9 maart 2012 13:05]

Ik wist niet dat DRM de prestaties naar beneden haalde :o

Sommige games die niet soepel verliepen met drm zouden dan misschien wel speelbaar zijn op de tragere configuraties met de illegale versie.
zelf denk ik dat het proces dus achter de schermen meedraait en dus actie controleert weer een proces dat eigenlijk alles een beetje ophoudt als het ware.

je moet het zien als een soort filter van bijv water (code) EN DE filter (drm) water wordt een beetje tegen gehouden door de filter (dan heb ik de fijnheid van filter wegggelaten) als je die weg haalt. Loopt de game zo als het gewoon hoort zonder ristricties.

Drm op zijn beurt is volgens mij algemeen gescreven dat je achteraf kunt in bouwen dus niet helemaal geoptimaliseerd is en waarom zou je het kost tijd en geld.
zo denk ik het in jip en janneke
Die analogie gaat niet op, gezien water door een kleinere opening onder hogere druk uit de opening komt. Dezelfde hoeveelheid moet er toch uit.

Zie het eerder als een fiets met een dynamo. Als de dynamo op het wiel ziet moet je meer kracht zetten. Hoe groter de dynamo, hoe meer moeite je moet doen om het wiel rond te krijgen.
Nee, het toevoegen van de DRM zorgde voor een prestatievermindering. Het eruit halen zorgt ervoor dat er minder code op de achtergrond meedraait, wat dus prestatieverbetering betekent.
Goed nieuws, als alle gamers die dit spel willen spelen nu netjes die game kopen dan kan er een signaal afgegeven worden aan de gamedevelopers. Ik vrees alleen dat het niet gaat helpen alleen...
Ik was toevallig net van plan het spel aan te schaffen en dit motiveert alleen maar extra om het te kopen, zijn dan goed besteedde centen.
Ik had het ook pas gekocht toe het eerste bericht van de DRM-verwijderde patch uit kwam.
dus mijn stem heeft hij al gehoord.

Hi weet natuurlijk niet dat ik het anders zoals Settlers niet koop vanwege hun DRM.
Goed nieuws. Sowieso maken ze een mooi spel en stellen ze zich wel reeel op. Echter, dat van die nota's versturen van meer dan 900 euro via een advocatenkantoor ben ik nog niet helemaal vergeten...
Kennelijk ben je de enige hier in het topic. Eerst luid aankondigen dat je de DRM uit het spel hebt gehaald na de eerste patch en vervolgens allemaal brieven sturen om geld te gaan eisen. Gelukkig begrepen ze al wel snel dat dat niet helemaal goed viel bij de community. Over het spel zelf niks dan lof overigens.
"Volgens de ontwikkelstudio leverde het verwijderen van alle kopieerbeveiliging een prestatieverbetering van vijf tot dertig procent op voor het spel."

Als dat waar is, vind ik het een schande dat ze de game zo hebben gereleased. Beter gezegd een minachting voor hun consumenten.
De pc-versie van The Witcher 2: Assassin's of Kings bevatte aanvankelijk drm, maar die werd door CD Projekt Red door middel van een patch verwijderd.
Je hebt niet altijd een keus als ontwikkelaar. De publisher heeft dit er bij hen door gedrukt waarschijnlijk.
Bij The Witcher 1 werd DRM er ook al uitgehaald in patch 1.5. Dus ik denk dat je daar best is een punt zal hebben!
Als dat waar is, vind ik het een schande dat ze de game zo hebben gereleased. Beter gezegd een minachting voor hun consumenten.
Dezelfde consumenten hebben echter minachting voor de producenten door massaal de spellen te spelen zonder er voor te betalen...

Uiteindelijk is DRM wel een gevolg van de massale piraterij en niet de oorzaak. Dat vergeten de mensen hier nogal vaak.
Dat zal wel, maar zoals notch zegt niet iedereen die het download zal hem kopen. En dan maar tot 30% prestatie verlies te accepteren is niet wat een bedrijf normaal zou voor moeten kiezen. Zo gaan mensen deel 3 niet kopen. (Niet iedereen leest deze berichten en weet wat DRM betekend)
GOG en de release van Wither bij hun en de manier waarop ze omgaan met geen DRM zorgt er bij mij juist voor dat ik hun games koop.

Heb een zooi GOG-games en geef geen ervan weg aan vrienden. Ze kopen ze maar.
Precies, bij mij ook en ik probeer ook zoveel mensen te overhalen om games van gog te kopen.

Wat ik ook wel veel tegenkom, is dat mensen best wel geÔnteresseerd zijn in mijn spellen en ze wel willen, maar als ze zelfs maar 1 eurocent moeten betalen, dan moeten ze ze niet meer hebben. De markt moet ook eens leren snappen dat niet ieder gekopieerd exemplaar een niet verkocht exemplaar is. Integendeel.

Maar van mij krijgen ze mijn gog-spellen niet: ze kopen ze maar. Het grappigste van de zaak is dat ik dan de onvriendelijke asociaal ben. 8)7
licht er aan hoe je relatie is. als een goede vriend die ik al 10 jaar ken daarom vraagt.
dan krijg die hem direct. gewoon uit vriendschap.
als je iemand 10 jaar kent. en je vraagt die gene. of die even die DVD voor je kan kopieeren. en die gene zegt NEE!. dan denk je ook wtf lekker onvriendelijk.

vandaar het word: on-vriendelijk
Wel goed om te horen :), de prestatie is beter, en het wordt toch elke keer omzeild.
Eindelijk eens iemand uit de industrie die snapt hoe het moet, en niet vasy wilt blijven hangen in een verouderd bedrijfsmodel. Misschien zou het een idee zijn als hij wat consultancy zou geven bij de platenmaatschappijen :p
Eindelijk een Developer met Brains! Het zal atlijd een eeuwig getouwtrek blijven en alles wat door de mens beveiligd wordt kan ook door mensen gekraakt worden (DRM is dus completely useless)

Heb zelf de Witcher 2 ook en is gewoon een geweldige game!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Google

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True