Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 95, views: 23.663 •

De Samaritan-demo van Epic's Unreal Engine 3, die vorig jaar voor het eerst werd getoond, is opnieuw gedemonstreerd, maar nu op een enkele Nvidia Kepler-kaart. Eerder waren daar nog meerdere Nvidia GTX580-kaarten voor nodig.

Epic Games logo nieuwVolgens een interview dat Venturebeat van Epic-topman Eric Rein afnam, is er maar een enkele Nvidia Kepler-videokaart nodig om de Samaritan-demo in Unreal Engine 3 soepel te renderen. Met die demo wilt Epic tonen wat zij verstaan onder 'next-generation 3d graphics in a game'.

De demonstratie van nu toont een enorm verschil aan met maart vorig jaar toen er nog drie Nvidia GTX580-videokaarten, met een enorme psu, nodig waren om de demo te renderen. De Kepler-architectuur is de volgende stap in Nvidia's line-up. Nvidia's GeForce GTX 600-lijn zou nog moeten uitkomen in het eerste kwartaal van 2012, vermoedelijk eind maart of in april.

De nieuwe engine van Unreal kan, met behulp van Adobe Flash 11.2, ook in de meestgebruikte browsers draaien zoals Safari, IE, Firefox en Chrome. De Flash-versie, waarvan enkel nog maar release candidates bestaan, kan direct grafische kaarten aanspreken, in plaats van enkel op de cpu te draaien. Dat kan al sinds Flash 11, maar de 11.2-update verbetert die functionaliteit.

Epic is ook bezig aan de ontwikkeling van Unreal Engine 4, maar zal deze pas uitbrengen als de volgende generatie consoles uitkomen. Tot dan blijft het verbeteringen doorvoeren aan de huidige, derde generatie engine. Het eerste spel dat gebruik maakte van Unreal Engine 3 was Gears of War, dat in 2006 uitkwam.

Reacties (95)

ik kijk al uit naar de Unreal 4 engine :)
dit is al vrij strak
inderdaad wat een graphics en belichting vraag me ook af wat de unreal 4 engine dan wel niet kan
Als ik het goed begrijp (en dat kan best van niet :P),

is het voornamelijk de workflow / tools

http://www.gametrailers.c...out-of-epic-vp-mark-rein/

maar grafisch gezien zal er ook wel een grote push zijn, of een compleet andere setup. Workflow is heel belangrijk, maar zal niet het 'jaw-drop' effect hebben waar hij zo trots over sprak , denk ik.
al verbetere ze alleen maat de belichting dan ben ik al bij (als het ooit gebruikt gaat worden)

ik vind de belichting in alle games echt zwaar waardeloos.
ik speelde gister syndicate en ik kon bepaalde dingen in het spel niet eens zien omdat er een lichtsource in de buurt was die de hele kamer en dus mijn scherm wit van het zogenaamde licht maakte.
ook ramen waarbuiten de zon schijnt zorgen dat je gewoon niks meer kan zien in de hele kamer wat gewoon ver van de werkelijkheid is en niks toevoegt.
sterker nog het verpest de game experiance omdat ik alle ruimte waar deze zooi in gepropt word snel verlaat en ik heb games gehad die ik zelfs zo weg gepleurd heb vanwege het continu gebruik van lichteffecten die me blind maken.
Mischien zal de U4 engine veel kunnen, maar je zult het toch nooit te zien krijgen.
Dit is een demo van de U3 engine en ik heb nog nooit een game gezien die zoveel data wist te verstoken.
Want dat is namelijk het punt.
In dat filmpje hierboven zit zo belachelijk veel informatie dat je daar rustig meerdere 'normale' games in zou kunnen omderbrengen.

Neem als voorbeeld Rage.
Op de pc is die zo'n 20G geinstalleerd.
Rage is dan een relatief korte game met weinig lokaties.
Qua kwaliteit komt Rage echter lang niet in de buurt van wat in dit filmpje te zien was.
Het zou me niet verbazen als die ene lokatie in het filmpje al meer dan 20G aan data in beslag neemt, laat staan dat je meerdere levels wilt maken in die kwaliteit.

Verwacht dus niet dat je heel binnenkort dit soort graphics gaat spelen.

Edit: Was nog even vergeten op te merken dat de textures in Rage zwaar gecompressed zijn met een jpeg-achtig algoritme, daar is in de U3 demo niks van te zien. :)

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 8 maart 2012 18:59]

Niet alle data hoeft van disk te komen, er wordt tegenwoordig ook veel procedureel gegenereerd in runtime. Mooiste voorbeeld blijft fr-08 the Product, een 3D demo in 63.5 kb. :D

Verder heb je helemaal gelijk dat deze scene qua shading/effecten/textures een bijzonder hoog detailniveau heeft. Maar daar zit ook meteen de crux, het is ook maar een enkele scene. Het is nog een heel ander verhaal om een hele (open) spelwereld op dit niveau te renderen. Natuurlijk heb je LOD (popup) e.d. maar dat wil je nou net niet om deze kwaliteit te halen.

Met snellere/betere GPU's en API's is er natuurlijk wel steeds meer mogelijk. Ik herinner me nog een fragment uit een Unreal 3? demo filmpje waarin lachend een character getoond werd waarin in meer polygonen/textures etc. zaten dan een heel level uit de eerste Unreal.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 8 maart 2012 20:23]

Zeg nooit nooit, de tech demo's van 10 jaar geleden zouden er nu ook aardig oud uit zien. Dat het lang kan duren voor het er uit ziet zoals in deze trailer wil ik wel geloven.
"Zeg nooit nooit,"

Met nooit bedoel ik nooit binnen de generatie van de U4 engine.
Tegen de tijd dat we bij U5 of U6 zijn zal het wel anders zijn.
We krijgen het vast wel te zien als de volgende generatie consoles uitkomen.
Dat kan mij niet snel genoeg zijn als PC gamer ;)

UT2012 assault lijkt me wel wat :)

Vwb de perf .GTX580 tri SLI vs GK104, de UE3 zal ook wel wat geoptimaliseerd zijn denk ik.

Ik zal er veel voor over hebben deze demo eens zelf te kunnen draaien sgghhh..

Overigens is er wel een glimp van te zien in de nieuwe Unreal UDK:

http://www.udk.com/news-beta-feb2012

[Reactie gewijzigd door edward2 op 8 maart 2012 20:55]

ik heb graag (en ik denk meerdere mensen met mij) 100 euro over voor een game van deze kwaliteit als deze bijvoorbeeld op een HDD systeem geleverd zou worden ipv DVD/BLU-RAY/Download.

Kunnen ze gelijk een hardwarematige copyprotection maken waardoor piracy minder word (hoewel Epic nooit echt moeilijk deed daarover).

Biosfilms worden ook al op schijf geleverd om een voorbeeld te noemen :P
Vind je, ik heb dit filmpje nu al 5 keer op zien duiken in verschillende nieuwsberichten en ik begrijp echt niet wat er nou zo speciaal aan is. Ik zie het verschil niet met de Unreal 3 engine, want deze heeft zo te zien dezelfde nadelen: te veel bloom accenten op de verkeerde dingen. Alles lijkt van metaal/glanzend plastic. Ik word hier nou niet bepaald enthousiast van, laat onwikkelaars liever een engine maken die goed met physics om kan gaan. Een geestelijke opvolger van Garry's mod zonder de limitaties van de source engine zou niet misstaan.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 8 maart 2012 19:45]

Die bloom effecten zijn een artistieke keuze. Het gaat ook meer om de surfacing denk ik. Alle karakters in UE3 zien er nog veel kunstmatiger uit. Ook is de belichting van deze demo veel verder. Ik ken niet veel engines die fatsoenlijk hun karakters kunnen belichten met omgevingslicht. Frostbite 2.0 doet dat bijvoorbeeld door het gewoon heel donker te maken of heel licht waardoor er weinig subtiliteit in moet.

Epic zou dit moeten combineren met de technologie van Rockstar voor facial expression. Ik denk dat, omdat het gezicht van die kerel er al zo realistisch uit ziet, het jammer is dat hij zich nog niet natuurlijk beweegt. Daar ga je je dan sneller aan irriteren. De robot beweegt trouwens ook niet heel vloeiend.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 9 maart 2012 13:42]

Kwam volgens Nvidia niet alleen door de Kepler maar ook door de Fast Approximate Anti-Aliasing (FXAA) van Nvidia

http://www.fudzilla.com/h...on-kepler-gpu-at-gdc-2012

http://www.hardocp.com/ar...antialiasing_technology/1
Met alles op maximaal en in 1080p? Kan het me niet voorstellen...
Staat alleen de optie HD on/off bij, de anderen heb ik zo snel niet kunnen vinden bij dit filmpje
Haha, waar heb je het over? Dit is een render .. probeer maar zo'n demo te SPELEN op zo'n kaart XD
Wat gek ja, hij draait zelfs op mijn HTC Legend op 24FPS, dan wel niet HD :p
Een filmpje bekijken is niet hetzelfde als de demo renderen... :/
Aan de andere kant begrijp ik de verwarring wel hoor. In het artikel wordt doodleuk verteld over renderen in de flashplugin.
Nu kan ikzelf het verschil wel zien, maar een 'leek' wellicht niet.
Die video is niet voor tweakers gemaakt?
Not sure if trolling or...
---------------------------------------------
Maar laten we er van uitgaan dat hij het niet helemaal heeft begrepen.
De tekst gaat niet over de video, maar over het real-time renderen van de demo.
Hiervoor is uiteraard heel wat meer rekenkracht nodig dan dat er nodig is om een filmpje af te spelen.

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 8 maart 2012 17:39]

is dit een Troll?

Natuurlijk kan je het filmpje zonder gestotter bekijken, het gaat om het real time renderen :)
Hmmmm wat? Ik denk dat je iets verkeerd hebt begrepen.

Het video fragment is inderdaad gewoon een video, die kan je zelfs op je telefoon draaien. Het gaat om de demo die real-time gerendered wordt op een 1 Nvidia Kepler kaart tegenover 3 GTX kaarten vorig jaar.

Als jij de demo real-time kan renderen op 1 GTX 460 zou dat nogal apart zijn :)
Da's nog niets, mijn videokaart kan een filmpje van mijn hond makkelijk aan en dat zijn niet eens computer graphics, maar real life...

Met andere woorden, het filmpje kijken is niet de prestatie, de demo renderen is dat.
overduidelijk trolling / plagen en mensen vallen er ook nog voor :P
Downmod the trolls !! Dan kunnen ze niet meer reageren .. :p
Jij denkt ..
Als je pc het spel niet aan kan, kan je de trailer zeker ook niet kijken? 8)7 8)7

Dit filmpje is een ... OWJA filmpje :)
Probeer maar even die engine te renderen met je 460 .. kan je garanderen dat je er maybe 2 fpsjes uit weet te halen :)
Wow, dan ben ik wel erg benieuwd naar de benchmarks van deze komende kepler kaarten. Mijn 9800gtx is inmiddels wel aan vervanging toe dus ben aan het wachten tot nvidia eindelijk met de kepler reekt komt.
Laat maar komen die 600 Serie.

Ik heb op dit moment een GTX580 met maar 1,5GB VRam. Ik dacht dat ik daar voorlopig wel ff mee door kon. Maar met Skyrim + HD Pack + Mods red ik dat gewoon niet. En om nu nog een GTX580 3GB te kopen is ook een beetje geld weg gooien.

Alleen nog ff kijken wat Arctic Cooling doet, ik ben namelijk een "sucker for silence" en heb al jaren Arctic Koelers op mijn Videokaarten.

Was er al iets bekend over hoeveel geheugen de 600 Series kregen? Zelfs 2GB word allemaal op geslokt als je Skyrim een beetje Mod. Dus een 4GB Zou wel lekker zijn ;)

[Reactie gewijzigd door Svarog op 8 maart 2012 17:31]

O, dan heb je wel heel veel texture mods aanstaan, want ik draai de HD dlc, Skyrim HD, RWT, Deadly Dragons en nog een paar texture mods zonder problemen op mijn 6870 met 1 GB aan DDR5 :?
Skyrim heeft ook een Memory leak.

Om een paar van mijn mods te noemen.

Skyrim Official HD Pack
Vurts Flora Overhaul (High Res)
Pure Waters (High Res)
Willows HD Bugs
Bellyaches Animal and Creature Pack
Bellyaches Fur and Quilted Saddles
Enhanced Blood Textures
Enhanced Night Skyrim
Dramatic Clouds
Snow HQ Texture

Natuurlijk nog veel meer kleine dingen. Maar als ik Skyrim een Half Uurtje speel zit ik al over mijn 1,5Gb. En dat is met Mods die niet eens Ultra HD zijn.

De meeste Texture Packs die ik gebruik zijn eigenlijk maar 2x het orgineel.

Dus ja, ik heb dus meer VRam nodig, En als ik nu al boven de 1,5 Gb zit hoop ik dat er een 600 Kaart komt met meer dan 2Gb, zeker voor de toekomst. Zoals ik eerder al zei, Skyrim slokt zelfs 2GB op met de Unofficial HD Pack + een hand vol Mods.

Maar goed, dat is extreem natuurlijk maar niet onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door Svarog op 8 maart 2012 18:21]

is dit nu gewoon een technologie demo of staat dit er echt aan te komen?

U3 dat gebruik maakt van flash dat op zijn beurt de gpu kan aanspreken...

ok, het moet per se in-browser kunnen, is web-gl dan niet simpeler voor een ervaren gamedeveloper dan met flash lopen te klooien?
naar wat ik begrepen heb gaat adobe immers stoppen met flash voor mobile devices, dus voor dat doelpubliek doen ze het al niet... wat is er mis met opengl of dergelijke dan?
Het moet voor een game developer niet uitmaken, of je het draait in een browser, xbox360, pc of ps3, want daar gebruik je toch juist die engine voor.
En toch maakt het uit.. tenzij je een drag&drop engine gebruikt.. Als je je game een beetje geoptimaliseerd wil hebben zit je voor vele zaken toch liever met een low level taal zoals c++..
Volgens mij gebruikt de UT engine een scripttaal die erg vlot uitgevoerd wordt, maar nog zo'n 20 keer trager dan c++. Voordeel is dat de scripttaal niet platform afhankelijk is waarbij de in c++ ze waarschijnlijk voor ieder platform apart moeten coderen.
Ja, zo raak je wel door je sigaretten heen.
Een enkele kaart met een enkele chip? Ik kan me niet voorstellen dat de 600-serie een verdrievoudiging van de rekenkracht gaat opleveren. Ongetwijfeld is het de grootste winst behaald op optimalisatie en niet pure rekenkracht. Desalniettemin ben ik zeer benieuwd wat de winst wordt met de 600-serie en hoe deze zich zal verhouden tot AMD's 7XXX.

Wat is hier trouwens offtopic aan? Meneer soldaatje hierboven krijgt wel ontopic?! Kom op zeg...

[Reactie gewijzigd door Maruten op 8 maart 2012 19:31]

als dit echt zo is dan wordt de 7000 series weggeblazen met een verdrievoudigen (ervan uitgaande dat hij even sterk is als 3 gtx580) want één gtx 580 is niet zo veel slapper dan een hd 7970 qua gaming

reviews: XFX en Asus HD 7970-kaarten in de ring
Ik denk dat je zelf ook wel beseft dat ze flink veel optimalisatie hebben toegepast. Het zou me niet verbazen als je deze demo met een 7970 met gemak kan draaien.

Nvidia is ook een grote sponsor van dit soort projecten. Dan is het niet gek dat ze gebruikmaken van een Nvidia kaart.
Wanneer er 3 GTX580's voor nodig zijn ga je dat met een nagenoeg gelijkwaardige HD7970 niet redden hoor ;)
Jij denkt dus dat de Kepler 3x zo snel wordt als de gtx580? Ze hebben gewoon enorm veel geoptimaliseert. Stel dat de Kepler 20% sneller wordt dan de HD7970 (wat best een prestatie is) dan draait die HD7970 het wss ook vrij aardig.
3x gtx580 in SLi is niet even snel als 3x een enkele gtx580. Er gaat altijd wat prestatie verloren aan het verdelen van de rendering taak. Je krijgt in een SLi setup dus nooit 60fps waar een enkele kaart 30fps zou halen. Hoe meer kaarten, hoe minder prestatiewinst je uit die kaarten haalt.

Verder kan het zijn dat 2x 580 nét niet genoeg was voor een constante 30fps.

Een verdrievoudiging van rekenkracht is dus niet nodig om Samaritan vloeiend af te spelen.

Optimalisatie zal ongetwijfeld een rol spelen en het is goed mogelijk dat de pure rendering kracht met 50-70% verhoogd is. Dat zou al genoeg kunnen zijn, denk ik.
Als je recente benchmarks bekijkt, kan je zien dat ze behoorlijk in de buurt komen van verdubbeling/verdrievoudiging. Ok, het zal niet exact 3x zijn, maar het zal er ook niet ver vanaf liggen. De scaling is een stuk beter dan vroeger.
:) dit is echt belachelijk gewoon.. Dit is een heule dikke vinger naar FB 2.0. Wat een pracht zeg..
Mwah als je dit filmpje bekijkt wel, als je kijkt naar de huidige games die draaien op de ue3 mogen die net in de schaduw staan van FB2.0
Dat ziet er heel mooi uit, alleen wat ik niet kan opmaken uit de tekst is welk Kepler model dit dan draait? Neem aan dat het een High-End kaart is (690?).
misschien maar denk het niet want ik denk dat ze willen laten zien wat je met één chip kan doen en niet met 2

[Reactie gewijzigd door Christiaan100 op 8 maart 2012 19:27]