Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 16.907 •

Tijdens de Game Developers Conference liet Quantic Dream beelden zien van de nieuwe engine die de Franse ontwikkelaar in elkaar heeft gezet. Met de clip, die Kara gedoopt is, wil de studio laten zien hoe goed de engine emoties in beeld kan brengen.

'Kara is niet onze nieuwe game, het is niet het personage, niet de wereld en niet het verhaal', hield David Cage de toehoorders van zijn lezing tijdens de Game Developers Conference voor. Kara is wel de bijnaam van de robot die de hoofdrol vervult in de trailer die Cage toonde. Met die clip wil Cage laten zien waartoe de nieuwe engine in staat is die Quantic Dream, de Franse studio waarvan hij directeur is, gemaakt heeft. Quantic Dream heeft die engine volgens Cage 'from scratch' gemaakt. Cage wil een nieuwe engine omdat de studio 'dingen wil doen die in Heavy Rain niet mogelijk waren'. De directeur wil vooral de kwaliteit van het acteerwerk van virtuele personages verbeteren.

Met de engine wil Cage bereiken dat de acteurs die model staan voor de personages in een game, in één take vastgelegd kunnen worden. Bij Heavy Rain en bij vrijwel alle andere games wordt de stem van een personage apart opgenomen en later samengevoegd met het bewegende model van hetzelfde personage. Cage wil bereiken dat stem en beweging in één opname vastgelegd kunnen worden.

Quantic Dream is niet de eerste studio die met een dergelijke techniek experimenteert. Voor L.A. Noire gebruikte Rockstar een techniek waarbij het pratende hoofd van een acteur door 32 camera's werd vastgelegd. Electronic Arts ontwikkelde een vergelijkbare techniek voor Need for Speed: The Run. Cage liet niet los voor welke game de nieuwe techniek gebruikt gaat worden.

Kara van Quantic Dream

Reacties (56)

Ik hoop dat dit voor meerdere engines de volgende stap wordt, games zien er tegenwoordig allemaal retestrak uit, maar de npc's zijn over het algemeen zo emotieloos als wat. Met als toppunt Skyrim, een game met geweldige verhaallijnen die vol emotie zouden moeten zitten. De strakke emotieloze gezichten verpesten de sfeer echt.
Emotie blijft lastig, maar heavy rain komt een heel eind. Prachtige game, setting en verhaal. Helaas waren er enkele 'vervelende' details; kind van de amerikaanse ouders heeft een engels accent (wtf?), bepaalde audio en visuele settings die verkeerd over kwamen (belichting/schaduw) hierdoor heeft heavyrain niet het beoogde niveau gehaald
Dat het technisch goed mogelijk is is allang bewezen in 2004, met Half-life 2.
De gezichtsuitdrukkingen en spraak zijn daar echt super, zeker voor die tijd. Veel games van tegenwoordig lijken echt nergens op in dat opzicht, inclusief grafische hoogstandjes games als crysis. Jammer dat de ontwikkelingen daar een beetje stil hebben gestaan.
Ik ben over het algemeen een van de eerste die het gebrek van vernieuwing bij "producerende" uitgevers legt, die gewoon zo veel mogelijk console games willen voorkomen, welke wegens hun (grafische) capaciteit de algehele ontwikkeling ophouden. Maar nu laat een ontwikkelaar eindelijk eens zien dat dat helemaal niet het geval hoeft te zijn!

Eindelijk wat vooruitgang in animatie en camera-realisme op de console. Dat laatste zat natuurlijk al in Heavy rain en LA Noir, waar overigens ook best goede gezichten en emotie overkwam, maar ik kan nou niet zeggen dat ik beide echt heel aantrekkelijk vond.

Het moment dat ze dit in een titel als Mass Effect toepassen, wordt het allemaal een stuk beter. Want eerlijk gezegd is de strakke houding van de personages daar ook iets wat afbreuk doet aan het verhaal, om van Skyrim nog maar niet te spreken.

Jammer dat je wel weer ziet hieraan dat het met gelimiteerde textures moet. Ook de effecten zijn relatief simpel in deze demo, Tesselation op b.v. dat kloppende hart zouden het sterk verbeteren kunnen en ook stof had misschien wat meer physics aandacht kunnen krijgen, maar de huid ogen en mond zijn bijzonder goed gedaan.
Ik ben het echt totaal met je eens.. Ik erger me aan de expressieloze gezichtsanimaties in Mass Effect. LA Noire had dan weer het probleem dat ze erg moesten inleveren op textures en belichtingseffecten, maar de gezichtsuitdrukking waren redelijk goed uitgewerkt.

Wat betreft tesselation: vergeet niet dat deze engine in dit filmpje draait op een PS3, welke geen tesselation ondersteund. Er wordt wel gewerkt aan een tesselation alternatief voor de Xbox 360 genaamd ''Mega Meshes'', maar of dit daadwerkelijk nog uitkomt op de huidige generatie consoles is de vraag.

Mega Meshes op Xbox 360: http://www.youtube.com/watch?v=M04SMNkTx9E
Ik wil dit filmpje wel is op een pc zien gerenderd worden real time +30fps met tesselation aan.
Wat veel mensen niet snappen is dat ingame 100% anders is dan promo film (zoals deze). Dit soort coole filmpjes worden al jaren gemaakt, met emoties etc etc. Helaas is het altijd een valse belofte.
Ik zag in een ander bericht dat dit filmpje realtime op de PS3 werd gerenderd? Dus dit zou in-game ook mogelijk moeten zijn dan toch?

Of bedoelde je dat ze er in zo'n filmpje meer aandacht aan besteden om te laten zien dat het kan en uiteindelijk in het daadwerkelijke spel minder moeite doen?
Had kan ongetwijfelt prima in realtime, maar een paar dingen waar je over na moet denken:

De hele scene is zo opgezet dat alle polygonen en details in het gezicht zijn verwerkt. Dus hoeveel kracht blijft er voor over als je dit moet doen met 2 personen of 3. Hoeveel blijft er over voor physics berekeningen want die zijn hier zo goed als niet (ik gok dat dit allemaal scripted is). Hoeveel blijft er over voor spelbesturing en AI.

Als je dit allemaal toevoegt denk ik dat de scene er ineens een stuk minder mooi uit zou zien.

Dus ondanks dat het realtime is is het eigenlijk nogsteeds een promo filmpje. Hoevaak hebben we niet hele mooie beelden gezien (3DMark bijvoorbeeld) maar uiteindelijk zie je dit niet terug want ze moeten de kracht verdelen.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 8 maart 2012 11:40]

Zo indrukwekkend is dit filmpje nou ook weer niet dus dit kan waarschijnlijk ook wel met een paar personen. Het is een engine die gebruikt gaat moeten worden voor games, en dan is het een beetje karig als je elke keer maar 1 persoon op het beeld kan presenteren. Heavy Rain zag er precies hetzelfde uit en dat draaide ook prima met meerdere personen.
Ik ben het hier wel mee eens. Het filmpje zelf was utistekend en emotievol!!

Maar de emotie zat in het acteerwerk/de stemmen niet niet in de animatie, waar het hier over hoort te gaan. Ik zie de tong niet bewegen en eigenlijk zie ik ook niet echt gezichtsspieren vertrekken zoals ik had verwacht/bij een levend persoon zou zien.
Het is en blijft een robot, maar je zag wel biometrische spieren (of hoe je het ook noemt).
Ik herinner me nog de eerste trailer van Killzone2.....het bleek achteraf allemaal pre-render te zijn, dat was toen een tegenvaller en niemand dacht dat de game er zo uit kon zien als die trailer.
De 2 jaar daarna hebben ze hard gewerkt en het resultaat was bizar, het lekker NET op de trailer maar dan echt in-game.

Nu kan je sceptisch zijn over deze trailer maar ik ben er wel van overtuigd dat voor er een game uitkomt op deze engine ze al een stuk verder zijn en ze de belofte die word gemaakt in deze trailer wel kan worden nagekomen.
Het is een demonstratie voor een nieuwe Engine. Dan ga ik er toch echt vanuit dat dit filmpje ingame is ;)

Als het nu voor een nieuwe game was dan zou ik inderdaad sceptisch zijn. Maar ze geven duidelijk aan dat dit niets met een game te maken heeft, puur met de engine.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 8 maart 2012 11:31]

Realtime gerenderd != ingame
Dit soort techdemo filmpjes bestaan al sinds de aankondiging van de PS3, al dan niet met levensechte emoties. Het is allemaal prima mogelijk in een game, maar het gaat er uiteindelijk om waar een ontwikkelaar tijd en geld in steekt.
Ik vond anders persoonlijk dat de source engine ook redelijk wat emoties kan tonen.
Dit als voorbeeld half-life 2, als je dan goed naar alyx kijkt zie je toch redelijk wat emoties.
Dit ziet er dan wel weer beter uit als de source engine
Vergeet de rest van de NPC's niet die je bij staan.
Barney
Kleiner
Breen
citizens (ja ook deze hebben emoties, je merkt ze niet altijd op)
monk (don't go to ravenholm)
Eli
visser (tech demo Lost coast)
GMAN
Mossman
Die andere wetenschapper in EP2

Vergeet niet de source engine is van 2004 en word nog wekelijks aan gesleuteld, als je ziet wat ze eruit zouden kunnen halen is dat echt niet te doen.
Zie maar eens naar Dear Esther dit is de source engine.

[Reactie gewijzigd door Damic op 9 maart 2012 01:21]

Ziet er zeer interessant uit en Heavy Rain was, naar mijn mening, een top spel.

Overigens, David Cage probeert met Heavy Rain (en eventuele volgende games) een volwassen groep mensen aan te spreken. Hier is een uitgebreid interview met hem te lezen.

[Reactie gewijzigd door Ywa op 8 maart 2012 11:12]

Ik kijk al uit naar deze engine!
Heavy Rain is een van de weinige games die ik: 1) Heb uitgespeeld en 2) Opnieuw gespeeld heb.
Zelden heeft een spel mij zo kunnen boeien!

Dus ik denk dat ik met recht en rede uitkijk naar de implementatie van deze engine in een game.
Graphics kunnen beter maar de animaties zijn geweldig mooi. Ben zeer benieuwd in welke game deze engine toegepast gaat worden. De video ziet er veelbelovend uit!
De graphics kunnen met de toekomstige hardware wel worden opgekrikt.
Juist het maken van een nieuwe engine o.b.v. huidige hardware verdient een pluim, vooral omdat men 'out-of-the-box' moet denken om de boel wl goed te laten lopen.

En de voorbeeldvideo is echt gaaf.
Hoe kleine details alles groter maken...
Nice. Ben benieuwd wat ze hiermee gaan doen, want Heavy Rain was echt al heel vet qua acteren en emoties!
betere gameplay als heavy rain please!, hij ligt nog altijd onuitgespeeld in de kast... zit misschien op 10% :/

[Reactie gewijzigd door twakker op 8 maart 2012 11:32]

Smaken verschillen gelukkig!
Ik heb hem in n ruk uitgespeeld en na een kleine tussenpauze nogmaals gespeeld voor een andere uitkomst.

Hoewel het niet je standaard (dertien in een dozijn, als je wilt) actiegame is, is het wat mij betreft meer een interactieve film en ook nog eens mt goede verhaallijn.

Ik heb me er goed mee vermaakt! Net als met Fahrenheit overigens, dus ik kijk erg uit naar de aankomende game!

Leuke bijkomstigheid is dat het er dan ook nog geweldig uit ziet/gaat zien!
Hoewel ik denk dat dat juist nodig is om dit soort games tot een succes te maken. Als je de emoties niet over kunt brengen doet dat afbreuk aan het verhaal en zal de game ronduit saai en ongeloofwaardig worden.
Ik heb de demo op de PS3 geprobeerd van Heavy Rain, wat mij voornamelijk tegenviel was de besturing. Die voelde voor mij persoonlijk te stroperig en tegennatuurlijk. Eigenlijk de voornaamste reden, samen met de te langzame gameplay, dat ik het spel niet gekocht heb. Vroeger zou ik het wel geprobeerd hebben, nu niet genoeg geduld voor dit soort games :)
@twakker:
Het begin van heavy rain is (naar mijn mening) nogal saai, met saaie handelingen die je moet verrichten. Ik heb hem ook een tijd in de kast laten liggen nadat ik afgeknapt was op het begin. Maar zodra je door dat eerste uurtje (of twee?) heen bent en het verhaal op gang komt.... dan wordt het echt een leuke meeslepende game! Ik heb hem na het uitspelen direct nog een keer gestart om andere keuzes/verhaalverlopen te kunnen proberen :D

Ben dan ook zeer benieuwd naar cage zijn volgende game.
Is er trouwens als een echte HD versie uit van dit filmpje?
Wauw zeg..

Het stomme is dat het filmpje me ook gewoon aangreep hahaha!

Emoties tonen met de engine is dus geweldig gelukt.. Ik ben erg onder de indruk :)

Dit met betere texturen en dergelijke van de nieuwste generatie hardware en consoles word echt geweldig!

:D
"Kara is niet onze nieuwe game, het is niet het personage, niet de wereld en niet het verhaal"

he... jammer... ik heb nog nooit zoon emotionele trailer gezien,
zou toch een coole game kunnen worden.
Veel belovend filmpje!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013