Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 141, views: 39.501 •

Tijdens de Game Developers Conference in San Francisco hebben de verzamelde ontwikkelaars The Elder Scrolls V: Skyrim uitgeroepen tot beste game van 2011. Ook Portal 2 viel flink in de prijzen, met awards voor geluid, dialoog en ontwerp.

In San Francisco zijn de Game Developers Choice Awards uitgereikt. De game die daarbij de meeste awards in de wacht sleepte was Portal 2, de puzzelgame van Valve. De makers werden beloond omdat Portal 2 volgens de jury de best audio, best narrative en best game design heeft. De hoofdprijs was echter voor ontwikkelaar Bethesda, die The Elder Scrolls V: Skyrim uitgeroepen zag worden tot game of the year.

De game is ook in commercieel opzicht een succes. De rpg van Bethesda verscheen op 11 november voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. De collega's van Valve, die ook het downloadplatform Steam uitbaten, lieten in december al los dat Skyrim de snelst verkopende game in de geschiedenis van Steam is, zonder daarbij overigens cijfers te noemen. Bethesda liet daarbij aantekenen dat er halverwege december al 10 miljoen exemplaren van de rpg verscheept waren. Er is echter ook kritiek. Zo kampt de versie voor de PlayStation 3 met een geheugenprobleem, een euvel dat Bethesda vooraf wel kende, maar niet heeft aangepakt, omdat het er de ernst niet van inzag. Inmiddels heeft de ontwikkelaar patches vrijgegeven die het euvel moeten verhelpen.

Andere games die beloond werden door de verzamelde ontwikkelaars zijn Uncharted 3, wegens best visual arts, en Battlefield 3, vanwege best technology. Bastion werd uitgeroepen tot best downloadable game en Supergiant Games, de maker van de actie-rpg, werd uitgeroepen tot beste debutant. De Game Developers Choice Awards worden uitgereikt door een jury die bestaat uit 500 leden van het International Choice Awards Network, die door de organisatie worden uitgenodigd.

De organisatie maakte al eerder bekend dat Warren Spector de jaarlijkse lifetime achievement award uitgereikt zou krijgen, vanwege zijn werk aan games als System Shock, Thief en Deus Ex.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)

Reacties (141)

Reactiefilter:-11410136+173+28+30
Vind je? Op de PS3 is het spel nog steeds 'kapot' en het lijkt erop dat ze dit voor de release al wisten dat het niet te fixen is.

Tja, niet verdiend in mijn ogen. Ontwikkelaars zouden beter moeten weten.
Hoeveel mensen hebben daar last van? Persoonlijk denk ik vrij weinig

Ik vind het meer dan verdiend. Wat een enorm goede game was dit, heerlijk genoten :D

Edit: Na het lezen van enkele reacties moet ik eerlijk zeggen dat Bulletstorm voor mij de game van het jaar is. Toch de enige game die vernieuwing in het genre heeft gebracht en de enige game die ik gewoon 3 x heb uitgespeeld (terwijl ik normaal maar tot de helft van een game kom :P)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 8 maart 2012 11:29]

hoeveel mensen er last van hebben is niet relevant. Wat wel relevant is is dat een producent willens en wetens een niet deugend product toch op de markt heeft gebracht en dat is een slechte zaak.

ter vergelijk: Er is nog nooit iemand door een exploderende accu gewond geraakt maar het kan wel. gevolg is een recall.

Nou is een spel wat niet werkt in praktijk naruurlijk anders maar het principe is gelijk.
dmv een exploderend accu kan je gewond raken. Vandaar de recal. ELK merk heeft een RMA percentage van minimaal 1,5%. Dit betekend dat bijv Apple 1 miljoen iPads verstuurd en ong 15000 retouren krijgt. Dit is gewoon ingecalculeerd. Wanneer dus 15.000 mensen deze problemen hebben ondervonden (bij 1 mio ps3 verkopen) vind ik niet dat ze een "niet deugend" product hebben verkocht.

Het is naar mijn mening dus meer van belang hoe de aftersales wordt gedaan.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 8 maart 2012 11:13]

Ik snap zijn 'rant' wel, heb hetzelfde met Fable 3. Maar het verschil is dat ik de problemen heb op een PC die in principe elk spel door de mangel kan halen met gemak, en hij heeft de problemen op een PS3, met alle respect, niet echt vooraanstaande technologie meer. Skyrim heeft alleen problemen op de PS3, en dat soort achterhaalde geheugentechnieken zijn mij een doorn in het oog voor de moderne vooruitstrevende gameontwikkeling. Dat developers nog steeds rekening moeten houden voor de sales met hardware uit 2005 is ontzettend ridicuul. Het is 2012. Get out of yo bubble. Het is niet alleen Skyrim hier to blame, maar ook je piece of crap hardware dat alle ontwikkeling stuit.
Het is toch een keuze van de ontwikkelaar om voor het platform te ontwikkelen ? Zorg dan ook dat het in orde is.

Heb het spel zelf niet gespeeld dus voor mij is Portal 2 GOTY :)
En gok eens waarom? Skyrim is één van de weinige spellen die ik sinds 2003ish heb gekocht i.v.m dat nagenoeg alle spellen simpelweg rukke console ports zijn. Het is misschien geweldig op een console om met waardeloze grafieken snel op een toets te bashen om een deur open te krijgen, maar persoonlijk zie ik daar de meerwaarde niet van op de PC.

Het zal vast niet allemaal alleen aan de consoles liggen, maar het is verdacht dat er zo rond het uitkomen van de PS3 en Xbox360 alleen maar, relatief, waardeloze games zijn uitgekomen. Het heeft een bepaald soort games gestart wat over is gelopen naar de PC.

Daarnaast is het heel simpel: het kost meer stroom om BETERE graphics op je beeld te krijgen en nu ga je mij niet kunnen vertellen dat Sony en Microsuck stroom willen besparen...

Dedicated game-machines... leuke term.. bedoel je daarmee te zeggen dat je er niets anders mee kan doen dan games spelen? Dan klopt dat wel ongeveer ja, maar ik zie niet echt hoe dat in hun voordeel valt.

In ieder geval, we kunnen heel simpel de volgende vergelijking maken: betere spellen = betere sales, consoles = kut spellen, kut spellen = slechtere sales. Ergo, consoles = slechte sales..

En ja, heerlijk kortzichtig, en ja, er zijn uitzonderingen, en ja, er zijn zoveel piraten etc. etc.
Skyrim is ook een geporte game van een gameconsole als je naar de besturing kijkt,
Ik wil skyrim gaan spelen en heb het begin even bekeken bij iemand,
volgens mij is de besturing vrijwel wel zeker een console port, bij de charactor creation
kan je niet gewoon klikken op op bv haarkleur etc, maar moet je met de pijltjes
toetsen er doorheen browsen.. Dat ruikt gewoon naar de x en y knoppen van een console..
Ik moet nog kijken hoe het verder in de game gaat maar als dat echt zo blijft ook met andere dingen en selecties van items dan zal het wel eens de meest kort gespeelde game voor mij van de hele serie worden.
Skyrim heeft alleen problemen op de PS3, en dat soort achterhaalde geheugentechnieken zijn mij een doorn in het oog voor de moderne vooruitstrevende gameontwikkeling. Dat developers nog steeds rekening moeten houden voor de sales met hardware uit 2005 is ontzettend ridicuul. Het is 2012. Get out of yo bubble. Het is niet alleen Skyrim hier to blame, maar ook je piece of crap hardware dat alle ontwikkeling stuit.
Het probleem is het gebrek aan geheugen.
Zie: Skyrim PS3 Gameplay Issues May Never Be Fixed, Due to Problematic PS3 Hardware?
De PS3 heeft maar 256MB werk geheugen.
IMO maken ze de zelfde fout met de Vita die maar 512MB werk geheugen heeft terwijl iedere respectabele mobile telefoon met een dual core Cortex A9 SOC 1GB geheugen heeft.
Hierdoor is het device eigenlijk al bijna op dag 1 verouderd t.o.v. mobile telefoons.
Dan te bedenken dat Sony lang doet met een Console.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 8 maart 2012 18:55]

Niet helemaal mee eens daar bij Sony getuige dit stukje; "(in fact Sony states that games currently on the market are not even close to pushing the system to its full potential)"
uit http://www.ps4playstation...ase-date-countdown-begins.

Men denkt dat het beste nog moet komen maar dat de ontwikkelaars het volledige potentieel nog niet benutten, dus... Wie spreekt de waarheid?

Dat de ontwikkelaar een spel uit brengt met gebreke is op z'n minst niet zo netjes en ik denk dat iedereen met klachten het spel zonder problemen kan retourneren. Leuk al die vergelijkingen en aantallen maar dat is allemaal overbodig. Waarom werkt het bij de ene PS3 bezitter wel en de andere niet is veel interessanter.
Je vergeet wel dat bits wat anders zijn dan daadwerkelijk fysiek geproduceerde producten. Die 1,5% is fabricage defecten. Er komt niet echt fabricage kijken bij 1 miljoen uitgaven, zeker niet via Steam.
De software maken/compileren is toch ook een soort van fabricage? Je kan moeilijk verwachten dat alle games foutloos zijn...
de bits niet, de machines waarop dit bits draaien wel.
off-topic : Baddo schreef:
"ter vergelijk: Er is nog nooit iemand door een exploderende accu gewond geraakt maar het kan wel. gevolg is een recall.
"
Het tegendeel is waar, zie:
http://hothardware.com/Ne...-Exploding-Nokia-Battery/


on-topic: geen ervaring met het spel dus ik kan geen oordeel vellen.

[Reactie gewijzigd door moreasy op 8 maart 2012 11:57]

Het probleem is dat je de twee niet kan vergelijken.

Bij het testen van een product ga je risicoanalyse doen en zaken bepalen als "hoe groot is de kans dat in dit deel van mijn product defecten zitten". Vervolgens ga je in de delen van de applicatie waar de kans groot is dat defecten zitten op zoek naar die defecten. Als je defecten vind ga je vervolgens van die defecten bepalen hoe groot de impact is van dat defect maar ook een risicoanalyse maken van hoe groot de kans is dat het echt problemen oplevert in de uiteindelijke applicatie.

Als het dan een accu betreft, waar de gebruiker bij een defect (dodelijke) verwondingen op kan lopen is de risicoanalyse heel anders dan bij een computergame. Bij een accu zal er op een heel andere manier getest moeten worden als bij een computergame, waar buiten eventuele epilepsieproblemen niet direct kans is op lichamelijk letsel. Ook de zogeheten "exit criteria", of 'wanneer stop ik met testen' zijn heel anders: een accu moet voldoen aan allerlei wetten/regelgevingen waar een computergame vooral 'speelbaar' moet zijn.

Hoe frustrerend het ook is dat games uitgebracht worden met grove bugs er in, je kan het echt niet vergelijken met andere soorten producten...wat natuurlijk niet wegneemt dat de testers van de PS3 versie van de game hun werk niet hebben gedaan...als het management uit jouw testactiviteiten concludeert dat een probleem niet belangrijk is heb je ofwel het risico verkeerd ingeschat ofwel het management niet duidelijk genoeg uitgelegd wat de risico's zijn...(meestal het laatste, communicatieproblemen blijven het grootste probleem in development en zijn de oorzaak van grofweg 90% van de problemen bij een gemiddelde applicatie...zal niet heel veel anders zijn bij games)

[Reactie gewijzigd door Cronax op 8 maart 2012 14:03]

Ik heb ook werkelijk waar helemaal nergens last van gehad. Wat mij betreft verdiend.
bullet storm was inderdaad erg goed. helaas was na het verhaal uitgespeelt te hebben. niet veel meer te doen. dat was erg jammer,
Het is naar mijn mening niet vernieuwend... Als je kijkt naar de Witcher 2 dat is pas vernieuwend. Ik snap ook niet dat de witcher geen prijs heeft gewonnen. Het is dan geen open wereld maar het is qua verhaal, graphics veel beter.
Vernieuwing? Meer "back to the roots" :)
Ik heb alleen maar de PC versie gespeeld dus ik kan geen commentaar geven op de console versies ... ;)
Aan de andere kant het alternatief is ook niet echt goed. Ik vind Skyrim echt een hele goede game en ze zijn een van de weinige devs die een spel echt compleet afleveren.

Als je kijkt naar zon beetje elk spel wat EA heeft gereleased dan zie je dat er bij bijna elk spel vanaf dag 1 DLC bij zit die eigenlijk gewoon in het spel moet zitten. Of ze maken een collectors edition waar characters bij missen die belangrijk zijn voor het verhaal (mass effect 3 bijvoorbeeld).

Daar komt ook nog eens bij dat je echt gigantisch veel tijd aan skyrim kunt besteden en het echt heel lang duurt voordat je bent uitgespeeld. De meeste games van de laatste tijd heb je binnen een goeie 6 á 8 uur uitgespeeld waarbij je in skyrim makkelijk 50 uur kunt besteden (als je niet direct de main quest gaat doen), en ja de sidequests zijn het echt waard in mijn mening.

Glitches en bugs ben ik eerlijk gezegd een beetje gewend van bethesda (kijk naar Fallout NV, of Morrowind met zijn random crash to desktops). Tuurlijk het is niet acceptabel, maar ik heb liever een Dev die eerlijk is en complete games afleverd dan dev's die zoveel mogelijk geld van je af proberen te troggelen.

Ik denk dat Valve en Bethesda nog een van de weinig Devs zijn die games voor de community ontwikkelen en niet voor het management wat alleen maar dollartekens in de ogen heeft.
Vind dat Skyrim net wat teveel bugs heeft om een GOTY award te krijgen. Ik ben gestopt met spelen nu het erop lijkt dat dat de laatste ~20 quests allemaal gebugged zijn.. waaronder 1 die onderdeel uitmaakt van het hoofdverhaal.
Beetje jammer van een anders prima game en te buggy om een GOTY award te krijgen imo.

Ik zou echter niet weten welke game het wel verdiend zoveel heb ik er niet gespeeld. The Witcher II dan maar vanwege de super graphics, het goede verhaal en de erg goede support? En niet te vergeten omdat de game eindelijk weer eens 'ouderwets' moeilijk is, je gaat ook zonder domme fouten te maken meerdere keren dood simpelweg omdat sommige gevechten een learning curve hebben.
Een spel als TES:Skyrim hoort niet thuis op een console. Die verdient een dikke gamebak. ;)
Wel verdient ..
Over dat ontwikkelaars zouden beter moeten weten, klopt :) gewoon niet voor consoles uitbrengen, goeie graphics en mod mogelijkheden zijn pc only!

En ja .. skyrim is 50x mooier op de pc met proper mods!
Opzich is dat ook weer 1 ding wat jammer is. Begrijp me niet verkeerd ik vind het ook Game of the Year. Maar dat je met behulp van mods de game 50x mooier kan maken is ook iets wat niet hoort. Dat zouden de makers zelf moeten doen vind ik.

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 8 maart 2012 15:39]

Dat vind ik dus ook. Een spel moet niet pas mooi en speelbaar zijn als je 50 of meer mods moet gebruiken. Dat is nalatigheid van de makers, en het is een aardig spel maar echt niet het spel van het jaar naar mijn mening.

Nogmaals Batman Arkham City heeft alles wat Skidrim niet heeft.
Ja maar die mods maken het spel iets zwaarder he ..
Net te zwaar voor die consoles :)
Voordeel aan de PC, HEB je een goeie, dan is het met mods mooi te krijgen ;)
Als die consoles niet zo achter liepen, dan hadden ontwikkelaars zelf ook wel een 50x mooiere skyrim weten te maken!
Ik speel ook op Ps3 en ben erg ver in de game. En heb geen last meer sinds afgelopen update. Daarvoor was het inderdaad erg slecht te doen naar mate je savegame zo groot is.

Maar ik vind het zeker wel Game of the Year
Dik verdiend...best game ever Yeah!!! :o
Als je niet eens de controls wil/kan porten naar een PC versie daarnvan. Simpelste is esc om menu's te sluiten. Dan vind ik dat niet verdiend
Ach ja deze keuze is gemaakt door ontwikkelaars. Waarschijnlijk vinden ze het aanpassen van controls naar de PC niet belangrijk genoeg (ben ik mee eens, iedereen hoor je klagen dat het niet speelbaar is maar de mensen in mijn omgeving, non tweakers, heb ik dr nog nooit over gehoord)
Dat kan gewoon met TAB hoor..... Zit maar 1 knop van je WASD...
Maar waarom dan in godsnaam tab, als de standaard al decennia lang escape is? Ergens in het port proces hebben ze dus de tab-toets toegewezen terwijl ze net zo makkelijk escape hadden kunnen programmeren. Hebben ze dan bij Bethesda helemaal niemand die wat PC game ervaring heeft? Ik ben het eens met Kevinp, de prijs is onverdiend imo.
Dik verdiend...best game ever Yeah!!! :o
Beste game? Nee. Morrowind is nog een pak beter. Die komt eerder in aanmerking als beste game. Evenals Planescape:Torment en Baldur's Gate.
Sowieso is Morrowind het beste spel uit de TES reeks. Daar kunnen die matige vervolgen lang niet tegen op.
Vind jij ;) Iets het beste vinden is een mening
Ontwikkelaars zien Skyrim als beste game van 2011. Deze hele discussie is een mening! ;)
Inderdaad. Een game die mij bijna 3 maanden boeit mag die bokaal mee naar huis nemen.
De mediaan van speeltijd lag rond de 100 uur als ik mij goed herinner. Dus een heel groot deel van alle spelers heeft minimaal in de buurt van 100 uur in het spel gestoken.
Niet eens Dark Souls, wat voor heel veel mensen het hoogtepunt van 2011 was. Misschien omdat het niet Amerikaans is...
....Dark Souls? Aaaaaah console only title.....well there's your problem.

Je kunt Dark Souls niet echt vergelijken met een behemoth game als Skyrim. Daarbij een game die meer dan 100 uur weet te vermaken verdiend zowieso al een award.
Had gekund, maar ik moet zeggen hoe leuk het ook allemaal was / leek, ik was er na een uur of 50 toch wel klaar mee.

Wat dat aangaat was het waar voor m'n geld, dat zeker, maar beste game van 2011?
Misschien omdat er niet bijzonder veel andere hele sterke titels waren?

Dé beste game moet naar mijn idee inderdaad multiplatform zijn, anders wordt het al snel beste PC of console game. Skyrim was redelijk goed in elkaar gedraaid, minus de release bugs en PS3 gedoe, waar ik het fijne ook niet van weet eigenlijk.
De Kwantiteit > Kwaliteit Award?

Skyrim moest het hebben van z'n prachtige wereld, want alles wat binnen die wereld was voelt enorm achterhaald aan. Uiteindelijk was het een spel wat het van de sfeer moest hebben, maar als je daar doorheen kijkt zie je enkel:

- Middelmatige graphics
- Goede soundtrack (dat dan weer wel)
- Houterige animaties
- Nul interactie met de omgeving (op wat zwaartekracht physics na, joepie)
- Op een paar quests na, was alles volstrekt onmemorabel (de enige die me bij staat na 100 uur als écht leuk was de quest waarbij je in een tempel wakker werd na een flink nachtje feesten)

Het is dus vooral jammer dat er sinds Morrowind helemaal niks is veranderd aan interactiviteit en dus in feite aan hoe het speelt. Enkel de graphics zijn opgepoetst. Tel daarbij alle bugs op en dan vraag je je af of er niet iets beters is uitgebracht wat wél vernieuwing bracht.

En juist ook om deze redenen vraag ik me af waarom het vooral ook juist ontwikkelaars zijn die het als game of the year zien. Maar goed, waarschijnlijk komen de fouten niet door de ontwikkelaars, maar door de uitgever :)

Overigens: "Best downloadable game" is een erg aparte titel. Ik zou graag één spel willen zien die niet downloadable is.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 8 maart 2012 12:13]

Mooi verwoord.

Ik ben om die redenen ook gestopt met het spel en ik baal daar heel erg van. Ik had al die punten liever sterker gezien dan was ik ongetwijfeld door blijven spelen .

Na 17 uur was de pret voor mij er compleet af, het is een grote cliche binnen het spel.

De kleuren blijven ook hetzelfde, niets maar dan ook NIETS spat van het scherm af, waar je vrolijk van zou kunnen worden. Niet alleen draait alles houterig ook de GPU draait op 99% terwijl het eigenlijk op 5% zou moeten blijven steken (GTX 580).

Tel daar nog de 30 fps bij op en je hebt eigenlijk best een waardeloos spel voor je.
Graphics zijn minder dan Unreal Tournament anno 2004...... dat zegt wat. Ja, serieus! Daar zie je nog scherpte textures als je er recht tegen aan kijkt. Zelfs de graphics mod van Skyrim maakt de game niet veel beter!


En ja, graphics en gameplay vind ik nog steeds de meest belangrijke punten! Dus ook geen 1994 achtige houterige moves. Dat is toch iets om de ogen uit je kop voor voor te schamen als ontwikkelaar, als je daar nog in 2011 mee aan durft te komen.

+ extreem slechte menu's
+ extreem slechte input (muis)
+ sfeer is matig (eentonig)
+ Ai niveau van een 1992 spel?

Dat mensen zo te spreken zijn over het spel blijft me echt de ogen uit mijn kop verbazen.
Je mag best eens kritisch zijn. Nu kun je er vanuit gaan dat het vervolg in 2018 oid weer op hetzelfde concept gaat draaien, met zeer slechte FPS op videokaarten die 12x sneller zijn dan de 7970.

12x de 7970 met 2001 graphics !! Denk daar eens bij na, hoe kun je toch floppen als ontwikkelaar.

Van mij krijgt de game een 1 op schaal van 100. Jammer jongens maar het spel is compleet ruined. Origineel of niet, als het niet gaat werken, werk er dan gewoon 5jaar langer aan!

Vooruitgang is en blijft noodzakelijk... als niemand kritisch is zaten we nog met een ganzenveer en een of ander stuk papier.

[Reactie gewijzigd door A87 op 8 maart 2012 13:00]

TES is gewoon de lego-doos onder de games; voor PC's dan. Waar je steeds meer ziet dat de mod-community wordt buitengesloten, blijft TES heerlijk open en komen er goede tools voor vrij. Hiermee kun je bijna alles doen wat je wilt (of wachten tot anderen het voor je doen).
Maar idd, daar op blijven leunen gaat toch een keer mis, al vind ik nog niet echt dat dat is gebeurt bij Skyrim.
De kleuren blijven ook hetzelfde, niets maar dan ook NIETS spat van het scherm af, waar je vrolijk van zou kunnen worden. Niet alleen draait alles houterig ook de GPU draait op 99% terwijl het eigenlijk op 5% zou moeten blijven steken (GTX 580).
Heb je 17 uur lang rondgedoold in het beginstuk? Er zijn zat stukken die qua kleur en detail van het scherm af spatten, waaronder als je je eerste stappen buiten zet na de beginquest. Misschien dat je liever à la CSI hebt dat je ogen constant worden verkracht met prachtige kinderkleurtjes, maar dat is niet realistisch en erg vermoeiend.
Tel daar nog de 30 fps bij op en je hebt eigenlijk best een waardeloos spel voor je.
Graphics zijn minder dan Unreal Tournament anno 2004...... dat zegt wat. Ja, serieus! Daar zie je nog scherpte textures als je er recht tegen aan kijkt. Zelfs de graphics mod van Skyrim maakt de game niet veel beter!
Lol whut? De 'wereld' (voor zover je daar van kunt spreken) in UT2004 is een speldenprik vergeleken met de wereld die wordt gerenderd in Skyrim, en de effecten zijn ook kinderachtig vergeleken met die in Skyrim.
+ extreem slechte menu's
+ extreem slechte input (muis)
+ sfeer is matig (eentonig)
Ah, ongetwijfeld iemand die ook een kogelbrief naar Microsoft heeft gestuurd bij de eerste screenshots van de ribbon in Office 2007. De menu's zijn anders, maar er is makkelijk aan te wennen. Ik snap niet wat er mis is met de muisinput... het werkt gewoon zoals je zou verwachten. En de sfeer... dat is nou juist wat Skyrim Skyrim maakt. Smaken verschillen.
Dat mensen zo te spreken zijn over het spel blijft me echt de ogen uit mijn kop verbazen.
Dat zal best, maar let's face it, ieder heeft een andere smaak, en waarschijnlijk zijn de meeste spelers minder picky dan jij, die in een idyllische wereld leeft waarin alle games foutloos en met een eindeloos budget, een eindeloos groot team en eindeloos budget kunnen worden geproduceerd. Besef wel dat Skyrim door minder dan 100 man is gebouwd in een aantal jaar tijd.
Een aantal van die punten heb je inderdaad gelijk, en de grote boosdoener daarvan is dat dit spel ook nog speelbaar moest zijn op de console. Voornamelijk de graphics en de menu's zijn hierop gesneuveld.

Maar qua spetterende dingen.....toevallig nog buiten de main quest geweest? Ga eens bij shimmermist cavern kijken ofzo, dat raad ik je aan. Genoeg prachtige locaties als je meer dan 17 uurtjes in je spel stopt en niet alleen de main quest doet.
Ik heb meer tijd in Dark Souls zitten dan in Skyrim ;) En beiden komen boven de 100 uur.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 8 maart 2012 13:08]

De verkoopcijfers liegen er niet om. Dark souls heeft vele malen minder verkocht dan Skyrim. Daarnaast was skyrim ook meer hyped dan Dark Souls. Noem is een quote uit Dark Souls die bekend is geworden? Ik kan er bij skyrim wel tien opnoemen.

OT: Omdat skyrim dit nu gewonnen heeft, betekend dat dan ook dat skyrim over een tijdje een GOTY editie mag uitbrengen met alle DLC die evt. nog uit gaan komen?
GotY is geen beschermd merk. Dus elke game die op een willekeurige website of in een willekeurig blad tot Game of the Year benoemd is mag een GotY-editie op de markt brengen. Sterker nog, het mag zelfs zonder dat ;)
Alle DLC's voor Skyrim zijn tot nu toe gratis toch? Als in, het heeft alleen normale patches gekregen?

Het verbaasd mij eigenlijk dat er nog geen expansions uitgekomen zijn eigenlijk. Die voor Oblivion waren er wel al wat sneller na de release toch?
Patch ≠ DLC. Een patch fixt problemen in het spel, terwijl DLC nieuwe content toevoegt (hence Downloadable Content). Bij Oblivion zijn ze inderdaad sneller met DLC gekomen, maar ik heb liever dat ze wat langer spenderen aan het fixen van problemen dan dat ze onmiddellijk veel tijd gaan besteden aan het ontwikkelen van DLC.
Bethesda had beloofd om beter zijn best te doen betreffende DLC, hier bedoelen ze vooral mee dat ze grotere expansies gaan uitgeven zoals 'Shivering Isles' voor Oblivion. Dat wil zeggen dat ze hun DLC minder frequent en minder in kwantiteit gaan uitbrengen, maar dat deze wel volwaardiger is als expansie, met meer en betere content.
Quote uit Dark souls: jolly corporation ;)

Als je kijkt naar verhouding text in beide games, heeft dark souls er meer ;)
Zo zie je dat een Game als portal met een eigenlijk verouderde engine toch nog een game kan zijn die een winnaar is!
Portal heeft toch ook geen graphics related dingen gewonnen?
Jawel,
Portal 2 volgens de jury de best audio, best narrative en best game design
Dus eigenlijk niet op pure kracht of eye-candy maar wel wat er met de engine ontworpen is en hoe het gebruikt is in de game.
ik lees design toch echt als level design etc.
Als je verder leest zie je dit:
Andere games die beloond werden door de verzamelde ontwikkelaars zijn Uncharted 3, wegens best visual arts,
Dit is meer de graphics related dan best game design.
Nou dat heeft naar mijn weten niet direct te maken met de GFX, maar meer met het spel type en de uitwerking ervan...
Wikipedia quote:
Game design, a subset of game development, is the process of designing the content and rules of a game in the pre-production stage[1] and design of gameplay, environment, storyline, and characters during production stage. The term is also used to describe both the game design embodied in a game as well as documentation that describes such a design.[citation needed] Game design requires artistic and technical competence as well as writing skills.
Game design is dus niet per definitie grafisch design. Overigens vond ik Portal 2 ook weer een briljante game, dus verdiend dat zij ook wat winnen.
Game design != graphics.
Zo zie je dat een Game als portal met een eigenlijk verouderde engine toch nog een game kan zijn die een winnaar is!
Hoezo verouderde engine ? Puur en alleen omdat het Source is blijven heten ?
De Source Engine is modulair opgebouwd en bestaat uit componenten, waarvan er bijna iedere major release van een spel onderdelen herschreven en verbeterd zijn.

Ze hadden het ook gewoon Source 1-2-3-4-5-45843 kunnen noemen en dan had je waarschijnlijk niks gezegd over verouderd...

OT:

Skyrim voor de console GOT ok, voor de PC vind ik dit zeker niet verdiend.
Portal 2 was overigens een geweldig spel.
juist wel voor de pc. aangezien je daar ook mods kan installeren
De game verdient het wel, IMO was 2011 erg matig qua games... Daar stak Skyrim toch echt wel bovenuit, veel uren aan verspeeld
Dark souls is geweldig. Echt voor mij een stuk beter dan die Skyrim meuk. Gewoon lekker weer een spel waarbij het niet voor de masses bedoelt is. Je gaat dood, vaak. Accepteer het gewoon maar en wordt beter. Niet "ach wat lief, wil je deze op ultra easy spelen?"

Let op: Dit is mijn mening, ik geef dit niet als een feit!

[Reactie gewijzigd door lanerios op 8 maart 2012 10:38]

The Elder Scrolls Skyrim is mateloos populair en heeft een goeie marketing machine achter zich.
Als iets populair is onder het algemene gamer publiek dan verkoopt het meestal ook wel in aanzienlijke aantallen. Die zelfde populariteit zal er ook wel voor zorgen dat Skyrim één van de meest illegaal maar ook één van de best verkochte spellen op Steam gedownloade games van 2011/Q1 2012 zal zijn.
Ik heb zelf al 200 uur in de game gestoken,en ik heb nog niet alles gedaan . ;)
Hoezo dat dan weer? Het draait op een hele oude engine, en het verhaal vind ik ook niet het beste, zeker niet.

Dan vind Ik het verhaal van Portal 2 veel gaver en "Meeslepender". Veel origineler, typisch Valve, ik vind dat Portal 2 die award verdient.
Daarbij Battlefield 3 vind ik een veel fijnere gameplay hebben. En dan met die fantastische FrostBite 2.0 engine erbij, heerlijk.

Maar ja, zo kan ik nog wel een paar A4'tjes doorgaan.

[Reactie gewijzigd door MingeBag op 8 maart 2012 10:37]

Zeer terecht. Deze game is het schoolvoorbeeld voor een Sandbox game. Ik heb de eerste 30 levels alleen maar rondgelopen en gedwaald voordat ik aan de main quest begon. Er is zoveel nieuws te ontdekken en iedere keer dat je een savegame opnieuw laad kan de uitkomst heel anders zijn. Daarnaast -naar mijn mening- weinig erg storende bugs.

Steamworks en Skyrim is ook een geniaalde samenwerking. Erg eenvoudig om mods te installeren en de community is erg levendig. Eigenlijk zou er ook een prijs voor meest active community moeten zijn.
Skyrim was erg goed, maar als TES-fan moet ik toegeven dat in creatief opzicht Portal 2 beter was . Heerlijk droge humor gecombineerd met een fris en leuk puzzelspel. Waar de eerste Portal nog een echte techdemo was, is Portal 2 een volwaardige game met briljante co-op geworden.

Portal bewijst dat graphics niet alles zeggen bij een game, uiteindelijk gaat het toch om wat de gameplay is van je game. :)
Zeer terecht, maar enige nadeel zijn de controls voor de pc want dat voelt heel erg aan dat het direct geport is van een console zonder enige aanpassing. Desondanks blijft het een geweldig spel :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013