Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 40.665 •

Apple blijkt voor de iOS-versie van iPhoto geen gebruik te maken van kaartgegevens van Google. De getoonde kaarten lijken van Apple zelf afkomstig te zijn, wat er op wijst dat het bedrijf werkt aan een eigen kaartenapplicatie voor iOS.

Op afbeeldingen is te zien dat de kaarten, die getoond worden om de locatie weer te geven waar een foto is genomen, er heel anders uitzien dan de kaarten van Google. The Next Web meldt ook dat de benodigde data van Apples eigen servers afkomstig is. Het bedrijf gebruikt normaal gesproken kaartgegevens van Google, waarvoor het een licentie heeft. De deal werd dit jaar vernieuwd, maar het is niet duidelijk hoe lang deze geldig is.

Mogelijk test Apple zijn eigen kaartweergave op iPhoto, om in de toekomst een volledige kaartenapplicatie uit te brengen voor iOS. Voor het mobiele besturingssysteem wordt echter nog steeds de benodigde data van Google gelicenseerd. Er gaan al lange tijd geruchten dat Apple van deze constructie af wil en zijn eigen kaartendata in ontwikkeling heeft. Hiervoor deed het bedrijf uit Cupertino enkele overnames.

Een nieuwe versie van iPhoto die geschikt is voor de iPad werd door Apple tijdens een eigen evenement aangekondigd. Gebruikers kunnen op het mobiele apparaat foto's bewerken, waarvoor verscheidene features zijn ingebouwd. De app ontbrak nog in de serie iLife-software die Apple voor iOS had uitgebracht: Garageband en Movies waren al beschikbaar.

Update 17:05: Het kaartmateriaal dat Apple gebruikt in zijn nieuwe iPhoto-app blijkt afkomstig van het OpenStreetMap-project. Het zou gaan om relatief oude data uit 2010. Apple geeft geen credits aan OpenStreetMaps; de organisatie hoopt dat de iPad-fabrikant dit alsnog zal doen.

iPhoto Maps

Reacties (48)

Eigen map software? Weer een standaard erbij... ik begon net te wennen aan openstreetmap , maar dat zal nooit zijn weg naar een ios apparaat weten te vinden.

Het was te verwachten na al het gerommel met Google over Android.
Sinds wanneer is een kaartenapplicatie een "standaard"? En de relevantie met OpenStreetMap ontgaat mij ook.
Het is ook niet de app die bepalend is, maar de standaard. Concurrentie in deze standaarden is natuurlijk altijd een prť maar fragmentatie van de gebruikerservaring is hier wel een gevolg van.

Het lijkt er heel sterk op dat Apple onafhankelijk wil worden in haar hele ecosysteem zodat Apple kan bepalen wat de gebruiker nodig heeft en Google dat niet langer doet.

Het is al wat aToMac zegt; Apple wil een andere koers op met geografie dan Google.
Het is ook niet de app die bepalend is, maar de standaard.
Welke standaard? Er is geen standaard. Je hebt diverse aanbieders van kaarten in software, de een beter dan de andere. Google is - eerlijk is eerlijk - een van de betere op dat vlak, maar daar zit een prijskaartje aanvast. (privacy)
Het lijkt er heel sterk op dat Apple onafhankelijk wil worden in haar hele ecosysteem zodat Apple kan bepalen wat de gebruiker nodig heeft en Google dat niet langer doet.
Ik denk dat ze gewoon - kosten/baten technisch - onafhankelijk willen zijn van Google. Google is een concurent, en je wilt niet afhankelijk zijn van die concurent.

Dat heeft niets mee te maken met : "apple wil voor je bepalen wat je nodig hebt", aangezien google maps altijd zal blijven bestaan voor iOS. (Google maakt de stock app ook al voor Apple namelijk)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 8 maart 2012 12:50]

Het was te verwachten na al het gerommel met Google over Android.
Ik denk dat dit correct is en Apple zichzelf wil indekken tegen Google.
voor gebruik/integratie van google maps betaald apple heel wat knaakjes, dus wat indekken hier mee te maken heeft ?
Dat Google het contract niet verlengt en Apple zonder kaartendienst zit.
Ik denk dat TomTom wel een paar miljoen/miljard van Apple wil krijgen om haar kaarten te delen.
Het is zeker niet dat google de enige kaartenmaker is en andere bedrijven gaan maar al te graag een deal met apple aan.
Of Apple wil Google helemaal van de kaart vegen en start daarom een eigen kaartendienst?! Next een zoekmachine?
Apple heeft inderdaad wat overnames gedaan. Wat dacht je van deze technologie:

C3 Technologies

Apple wil een paar stappen verder gaan wat betreft Maps, dus moeten ze het zelf doen, om ook onderscheidend te kunnen zijn.
De data die Apple gebruikt is Openstreetmapdata. Daar wordt al driftig over gediscussieerd op de OSM mailinglijsten, maar het lijkt erop dat Apple een dump van ergens tussen 1 en 7 april 2010 heeft gebruikt. Ik herken veel van mijn toevoegingen in OSM er in, toevoegingen die Google niet heeft.

Apple kan een lastige klant zijn, maar reken er maar op dat als ze deze data blijven gebruiken er binnenkort een (c) OpenStreetMap bij komt te staan.
http://blog.osmfoundation.org/2012/03/08/welcome-apple/

[Reactie gewijzigd door Scidd0w op 8 maart 2012 18:50]

Dit past ook wel in de filosofie van apple. Volledig eigen beheer, in eigen apps. Dus ook eigen kaarten, ipv van google. Is uiteindelijk beter controleerbaar, en ze bepalen zelf de therms and conditions ipv andersom.

Verder zullen ze niet zomaar half werk presenteren, zeker niet nu die ipad 3 net uit is en ze daarmee moeten pronken en verkopen. dus ik verwacht minimaal een gelijkwaardige opvolger van de google maps.
Dit kan nog wel eens groot gaan worden. Google kan momenteel gebruik maken van turn-by-turn navigatie, Apple kan dat nog steeds niet.

Wat mij opvalt aan Apple is dat elk bedrijf met de hype mee wilt doen. Er zijn nu wel 100 audio docks te vinden voor een iPhone etc.

Maar denk ook aan luxe auto's met speciale docks voor iPhones etc.

Als Apple echt haar eigen kaarten gaat uitbrengen dan maakt ze straks ook haar eigen navigatiesystemen.

Qua hardware gaat Apple (stapje voor stapje) een beetje Samsung achterna. Die zitten echt overal in de electronica (niet alleen tv's en decoders, maar nu ook 5.1 systemen enz en vergeet het witgoed niet).

Apple gaat waarschijnlijk ook haar stap maken naar de TV. En vervolgens naar de navigatie.

En het mooie is, Apple hoeft haar producten niet te verkopen, maar de bedrijven die mee willen liften met het succes van Apple doen de verkoop
Ik wordt een beetje moe van van mensen die nog steeds over "hype" praten;

wiki:
"Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel. Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd. Het creŽren van een hype wordt wel hypen genoemd. "Hype" is een Engels woord afgeleid van het Griekse hyper = "boven".
Hypes worden ofwel bewust in gang gezet en hebben dan het karakter van een reclamestunt, of ze ontstaan spontaan door elkaar versterkende drijfveren van enerzijds de consumenten en anderzijds de producenten van nieuws: nieuwsconsumenten hebben de neiging om iets als belangrijk te beschouwen wanneer nieuwsproducenten er aandacht aan besteden, waarna nieuwsproducenten er veelal toe overgaan om meer over het verschijnsel te berichten omdat nieuwsconsumenten het kennelijk als belangrijk beschouwen."

iPad: 2 jaar lang best verkopende tablet
iPhone: 5 jaar lang best verkopende telefoon

Wat snap je niet aan het woord "tijdelijk"??

Apple is het bedrijf wat het meeste waard is van ALLE bedrijven op de WERELD...
5 jaar is toch ook een tijdsspanne? of niet dan.
Wie zegt dat Apple's succes blijvend is?

Tijdelijk kan ook 5 of 10 jaar zijn ;) 't is maar net hoe je het bekijkt.

't woordje hype is vooralsnog prima van toepassing op Apple-producten:
"Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.
Bij elk gerucht en elk vermoeden is er media-aandacht voor een nieuw Apple-product, terwijl het niet zo belangrijk is dat er media-aandacht voor nodig is (een gerucht is immers maar een gerucht).

[Reactie gewijzigd door GS88 op 8 maart 2012 09:58]

Wie zegt dat Apple's succes blijvend is?
Wie zegt dat het succes van Android blijvend is?
Waarom is dat dan geen hype?
Android is open en kan makkelijk geport worden.. Het zal altijd rond gaan.. Apple is een gesloten stalen kooi.. En is minder inter operable met andere devices..
Apple is het bedrijf wat het meeste waard is van ALLE bedrijven op de WERELD...
Psst van wikipedia:

Apple:
Revenue increase US$ 108.249 billion (FY 2011)
Operating income increase US$ 33.790 billion (FY 2011)
Profit increase US$ 25.922 billion (FY 2011)
Total assets increase US$ 116.371 billion (FY 2011)
Total equity increase US$ 76.615 billion (FY 2011)

Samsung:
Revenue US$ 220.1 billion (2010)
Net income US$ 21.2 billion (2010)
Total assets US$ 343.7 billion (2010)
Total equity US$ 141.1 billion (2010)

Welk bedrijf zal er meer waard zijn denk je?

[Reactie gewijzigd door servies op 8 maart 2012 10:19]

Volgensmij heeft iedereen het altijd over de 'market cap':

http://www.google.com/finance?cid=1123549994770601 Samsung: 142.14B
https://www.google.com/finance?client=ob&q=NASDAQ:AAPL Apple: 494.80B

Buiten dat, gaat dit om mapping software ;)
Welk bedrijf zal er meer waard zijn denk je?
Ik denk dat hij doelt op beurs waarde, op de beurs is Apple inderdaad het bedrijf dat het meeste waard is. (met inmiddels een zeer comfortabele marge). Dat zegt alleen niet bijzonder veel.
Wat wil je hiermee zeggen? Ik zie twee verschillende grootheden uit twee verschillende boekjaren. (2011 vs 2010 en increase vs total)
Inderdaad is er nog sprake van een hype? met het vergaan van de tape is de walkman, ipod geworden...
iPod is ook niet meer zo populair als in de 90's begin 2000.. Tis nu de iPhone en iPad
Dit past ook wel in de filosofie van apple. Volledig eigen beheer, in eigen apps. Dus ook eigen kaarten, ipv van google. Is uiteindelijk beter controleerbaar, en ze bepalen zelf de therms and conditions ipv andersom.

Verder zullen ze niet zomaar half werk presenteren, zeker niet nu die ipad 3 net uit is en ze daarmee moeten pronken en verkopen. dus ik verwacht minimaal een gelijkwaardige opvolger van de google maps.
En hoe passen onafhankelijke software ontwikkelaars in die filosofie? Stel je bent net jaaaren bezig geweest aan het maken van een navigatie tool en kaarten app, als je 'm al mag uppen naar de appstore dan wordt domweg je brood geroofd 'omdat het standaard'wordt.
Je maakt een foto van je hond die thuis op de bank ligt te slapen, maakt wat verkeerde instellingen (of laat wat verkeerde instellingen staan), en de rest van de wereld weet waar je hond vaak ligt :X

Gevaarlijke ontwikkeling.

Wat gaat de volgende ontwikkeling worden? apparaatherkenning?
Op maat gemaakte advertenties aan de hand van wat er op de foto's aan oudere apparatuur en andere spullen (etenswaren, sommige kan je bij wijze van spreken op kilometers afstand herkennen, zoals een fles cola of een pak cornflakes) te zien is? Ze weten in ieder geval het adres en welk IP-adres er bij hoort.

[Reactie gewijzigd door Resistor op 8 maart 2012 07:37]

Je hebt het bericht wel verder gelezen toch? Het gaat niet over waar je hond ligt te slapen... het gaat om de kaart informatie (kaart data) zoald Google Maps. Deze data hebben ze voor die applicatie zelf in beheer. Dus in plaats van Google Maps te gebruiken hebben ze nu dus zelf ook die informatie.
Krijg je wel een mooie aanbieding van een hondenmand die past op die plek en bij je interieur lijkt te horen. Ik zeg win-win ;)
Ik denk dat de wereld beter af is als er minimaal 3 (ongeveer even) grote spelers zijn voor:
- zoeken
- kaarten
- universele webmail
- universele web agenda
- social networking
- adverteren
- video's
- muziek
- chatten
- cloud diensten
- ...

Momenteel is Google op veel van deze gebieden bijna monopolist, en dat is zeer ongewenst.
Er zijn genoeg alternatieven maar de meeste slaan niet aan doordat ze niet van goede kwaliteit zijn, of dat wij ze gewoon geen kans geven, en liever in blijven zitten waar we zijn..
Met andere woorden noem elke dienst van Google op en noem hierin een monopolist ongewenst.
Google monopolist met:
Google+ < Facebook
Gmail < Yahoo mail
Google play < iTunes
Google clouddiensten? < Amazon

Alleen zoeken en Ads is Google monopolist maar Apple pakt het met Siri goed aan (bypass de zoekmachine)
in NL hebben we 3 telecombedrijven, maar de laatste tijd is gebleken dat wereld niet beter af is. Dus je stelling dat er dan concurrentie en innovatie is, gaat helaas niet op.
En deze 3 worden onderzocht door de NMA. Niet echt concurrentie dus maar kartelvorming. deze vergelijking gaat dus niet op wat mij betreft.
Raar artikel want ik zou echt zweren dat het feit dat ze het bedrijf C3 een tijd geleden hebben overgenomen, al een indicatie was dat Apple met eigen kaartsystemen bezig was... . Althans ik vermoed dat de overname van een kaart bedrijf niet in de zin was om een petanque club op te richten.

http://techcrunch.com/201...-mapping-tech-company-c3/

En het is opvallend hoe sommigen het weer hebben over "controle" vanuit Apple haar kant, maar gaan dan voorbij dat bepaalde features (zoals 3D) in Google maps door Google enkel maar voorbehouden is voor het Android platform.

Dus is het logisch dat ze op zoek gaan naar alternatieven waar ze ietwat meer vrijheid hebben. En in die zin is zelf Apple niet de enige die afstapt van Google maps als je kijkt naar de opkomende populariteit van open streetmaps.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 8 maart 2012 08:22]

ik snap niet waarom je wordt weggemod! Deze overname heeft zelfs op Tweakers gestaan:

nieuws: 'Apple wil 3d-kaartenapplicatie voor iOS maken met overname'

Dus ja, de schrijver van het nieuwe stuk had op z'n minst even de achtergrond kunnen checken.

Apple is hier gewoon al een tijd mee bezig. En terecht. Google via Android is hun #1 concurrent op mobiel OS. Dan wil je niet dat je voor een tegenwoordig zeer essentiele functie afhankelijk bent van de kaarten van Google.
Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat Google geld gaat vragen voor grootgebruik van Maps.
Gaan ze toch nooit winnen van Google? Of gaat apple ook auto's laten rond rijden voor streetview? Gebouw modellen tekenen over de hele aarde (google earth) en dat soort mega investeringen?
voor 90% van de toepassingen hoeft dat ook niet.
Apple is een stuk rijker dan Google. Ze krijgen op dit moment letterlijk meer geld binnen dan dat ze weten wat ze er mee moeten doen. Hun voorraad geld in kas is tientallen miljarden (!) dollars.

Dus als ze het strategisch nodig vinden, kan Apple makkelijk een project als StreetView financieren.
Door Keypunchie, donderdag 8 maart 2012 08:10
Apple is een stuk rijker dan Google. Ze krijgen op dit moment letterlijk meer geld binnen dan dat ze weten wat ze er mee moeten doen. Hun voorraad geld in kas is tientallen miljarden (!) dollars.
Had vorige week nog in de krant gelezen dat Apple meer waard was dan sommige landen, bijvoorbeeld BelgiŽ. :D (No offense!)

O.T.:
Een bedrijf als Apple wil toch niet voor bijvoorbeeld een kaartdienst afhankelijk blijven van zijn directe software concurrent? (Android) Lijkt me meer dan logisch dat Apple dit doet.

[Reactie gewijzigd door jerheij op 8 maart 2012 08:34]

Apple heeft meer geld dan de Amerikaanse regering.
Een bedrijf als Apple wil toch niet voor bijvoorbeeld een kaartdienst afhankelijk blijven van zijn directe software concurrent? (Android) Lijkt me meer dan logisch dat Apple dit doet.
Klopt, ze hebben al een CPU/SoC fabrikant overgenomen (maker A5/A6), een speech bedrijf (Siri), C3 (maps) en wellicht nog wat acquisities die ze uit de media houden. Dus ja, Apple wil alles in eigen beheer doen, waarschijnlijk omdat ze op die manier de kwaliteit kunnen borgen en hiervoor alleen kale kosten hoeven te betalen (het onderdeel is immers intern).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 8 maart 2012 09:00]

Het gaat niet om winnen want er is geen winnaar, het gaat om een bedrijfs strategische keuze. Apple kan via deze investering waarschijnlijk het volgende bereiken:

- Minder uitgaven voor externe partijen (en daarmee sponsoring van je concurrent)
- Zelf beheer over data dus je kan er meer mee
- Jezelf onderscheiden omdat je meer met de data kan en niet gelimiteerd bent tot de informatie die je van Google krijgt
- Onafhankelijkheid, geen problemen bij nieuwe contracten, geen problemen over de licentie voorwaarden.
- Continuiteit, wat als Google geen licentie meer wilt verstrekken? dan heb je pas een probleem.

Je weet nu niet wat Apple aan Google moet betalen voor het gebruik van de kaart data maar het zou natuurlijk kunnen dat dit kostentechnisch gewoon interesanter is.
Nog niet, maar ze doen dit niet voor niets. Er zijn grote voordelen aan het in beheer hebben van je eigen kaart data. (zie mijn comment hierboven)
Hier een link om een Map tile te zien: http://gsp2.apple.com/til...=4253&y=2715&v=10

Waar is dit? Rotterdam?

http://gsp2.apple.com/til...x=4180&y=2725&v=8

[Reactie gewijzigd door aToMac op 8 maart 2012 08:45]

Het tweede linkje is Zeeland...

http://maps.google.nl/map...eldhaven&t=m&z=15

Detail...
Ik vind de google maps er mooier uitzien.

[Reactie gewijzigd door albino71 op 8 maart 2012 09:12]

TomTom biedt je aan voor het te laat is!
Voor TomTom is het eigenlijk al te laat.