Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties, 22.149 views •

Carl Zeiss toonde op de Cebit de Cinemizer Oled: een virtual reality bril met ingebouwde headtracking, waardoor de beweging van het hoofd kan worden gevolgd. De bril werkt met twee oled-schermpjes en kan ook 3d-beelden weergeven.

De bril lijkt uiterlijk op een grote zonne- of skibril en zit redelijk comfortabel op het hoofd. Voor elk oog is een oled-schermpje geplaatst dat volgens een medewerker een resolutie van 'bijna 720p' heeft, een exact getal kon hij niet geven. Voor audio zijn oordopjes ingebouwd, die op de stand om hygiënische redenen niet te gebruiken waren. Dit is niet de eerste keer dat Carl Zeiss de bril toont, maar wel nieuw aan het recentste model is de ingebouwde head tracking. De fabrikant werkt daarvoor samen met het bedrijf Inreal Technologies, dat de voor deze functionaliteit benodigde hard- en software levert.

Het apparaat werd aan de hand van drie verschillende demonstraties getoond. De eerste demonstratie was gericht op architecten die de koper van een nog te bouwen pand alvast de mogelijkheid willen geven om het gebouw van binnen te zien. Met de bril en in de hand een kleine joystick kon de drager door een bosrijke omgeving lopen, waarin een huis stond. De joystick diende enkel om vooruit of achteruit te bewegen, de looprichting kwam overeen met het punt waarnaar gekeken werd.

Die manier van besturen heeft wat gewenning nodig, maar werkt al snel gemakkelijk. Eenmaal in het huis aangekomen was het een rare gewaarwording om rond te kunnen kijken door alleen met het hoofd te bewegen, maar de uitwerking was prima. Dat komt deels door de goede graphics; de demonstratie was gebouwd met de CryEngine, die ook aan de basis staat van de Crysis-games.

Een ander demomodel was gekoppeld aan een laptop waarop een 3d-versie van Disney's Rapunzel afgespeeld werd. Het 3d-effect was goed merkbaar en er was geen sprake van flikkering, zoals bij sommige televisies die met active 3d werken.

De laatste demonstratie was gekoppeld aan een spelcomputer waarop een racegame draaide. We konden plaatsnemen in een racestoeltje waarop een Logitech G27-stuurwiel gemonteerd was. Opnieuw was het beeld in 3d, maar hier werkte dat enigszins desoriënterend, misschien vanwege de hoge snelheid waarmee de auto's zich voortbewegen in het spel. Opnieuw was de bril zich bewust van de positie van het hoofd, waardoor een bocht kon worden ingekeken bij het aansnijden ervan, wat bijdroeg aan het gevoel van realisme.

Vergeleken met bijvoorbeeld de Personal 3D Viewer van Sony is de Cinemizer een stuk comfortabeler om te dragen, maar de beeldkwaliteit kan niet tippen aan die van Sony's apparaat. Dat komt deels door het gebrek aan rubberen oogkapjes op het huidige model, waardoor er flink wat invallend licht te zien is. Hieraan wordt echter gewerkt en ons werd ook een prototype getoond waarop deze oogkapjes wel aanwezig waren. De beeldhoek is ook minder indrukwekkend; waar je bij de bril van Sony het idee hebt naar een breedbeeldscherm in de bioscoop te kijken, is de verhouding van de Cinemizer Oled meer rechthoekig en het beeld lijkt wat verder van de ogen af te staan.

De huidige versie van de bril, met headtracking, moet ongeveer 750 euro kosten. Carl Zeiss en InReal werken voor toekomstige virtual-reality-demonstraties echter aan een verbeterde set-up, waarbij geen losse joystick meer nodig is, maar de gebruiker op een loopband staat die 360º kan bewegen. De bedrijven zijn momenteel bezig om patenten te verkrijgen op de daarvoor gebruikte technieken.

Reacties (56)

Reactiefilter:-156055+125+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
De resolutie blijft wederom laag helaas.. Had ik anno 2012 toch een stuk beter verwacht.
Een mogelijke concurrent bied al wel Full HD aan tegen een vergelijkbare prijs. Er zit geen headtracking op maar is wel 10% transparant waar weer leuke argumented reality dingen mee mogelijk zijn. Een combinatie tussen deze 2 zou ideaal zijn natuurlijk. Ik heb de ST1080 overigs al wel gepre-orderd en zou wanneer ik hem binnen krijg zeker een review plaatsen :).
Tja, maar ik heb toch zo mijn twijfels over die ST1080, heb echt het idee dat daar nog een zware adder onder het gras zit, maar ik help het je hopen dat die vizor geweldig is..
tja, aan 10% transparantie heb je niet zoveel mbt augmented reality, dat is echt niet transparant genoeg..
Ik zou er in iedergeval niet aan beginnen totdat er reviews over zijn.. maargoed voor $699 (waar nog een boel verzendkosten en importrechten/BTW bij komen) zou een mooie prijs zijn..

Heb zelf de Cybermaxx3D, Forte VFX1 en de vuzix VR920, maar vindt de VFX1 toch de helm die het meest comfortabel zit, en helaas heeft de VR920 de meest belabberde tracking, met elke update werd de YAW tracking slechter en slechter...
Bedankt voor de link, en die review zou ik ook zeer op prijs stellen! Ik wacht ook al jaren op een relatief betaalbare full-HD oplossing. Misschien komt dankzij Apple nu wel een resolutie-oorlog op gang, met de nodige head-mounted spinoffs :)
Helemaal met je eens. Maar wat me nog meer verbaast is dat een bedrijf als Zeiss met een tegenvallende optiek komt.

OT: met de eerste uitbraak van de VR brillen was de techniek nog niet in staat om er iets bruikbaars van te maken. Gelukkig is de techniek nu wel in staat om hier mee om te gaan. Ik kijk in ieder geval hoopvol uit naar wat dit in de toekomst gaat brenken. Het zal in ieder geval een behoorlijke dosis realisme aan games toevoegen.

Daarnaast zijn de professionele toepassingen legio. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele wandeling door een nog niet gebouwd kantoor of een nieuwbouwwoning die je wil kopen.
Je moet er hier wel aan denken dat deze resolutie op 2 kleine schermpjes zit en niet op een 24" scherm zoals waarschijnlijk op je bureau staat. Een 800*480 3,5" telefoon LCDtje heeft vaak een hogere ppi als full HD desktop scherm. En zal daarom afbeeldingen ook scherper afbeelden.
Als ze 0,5" electronische viewfinders kunnen maken met 2MP voor camera's dan zie ik niet in waarom VR brillen nog steeds zulke lage resoluties hebben, het is niet dat de techniek net nieuw is (integendeel!).
Daarentegen zitten deze schermpjes natuurlijk veel dichter bij je ogen, waardoor de resolutie alsnog laag te noemen is. Zeker als deze brillen nog verbeterd worden zodat je ook aan de zijkanten tot 180 dekking hebt, mag de resolutie nog wel serieus omhoog.
Waarschijnlijk had je dan ook geen 750 euro hoeven neerleggen maar een factor daarvan. Vergeet niet dat zulke apparaten niet alleen early-adopters moet aantrekken!
Een heel mooi begin naar Virtual Reality voor de consument. Echter zie ik de loopbanden etc niet zitten.

De echte mooie ervaring zal pas zijn zodra we een begip hebben over wat bewustzijn is en die bewustzijn in een game verplaatsen. Dan krijg je een ervaring alsof je enorm aan het trippen bent :P

Stel je voor, je kijkt naar beneden en je ziet ipv 2 handen 2 klauwen van je character. En je kunt er ook echt mee voelen etc. De ultieme game.

Graphics zullen dan nog niet eens zo heel belangrijk zijn.

Toekomst muziek, en we zullen het hoogstwaarschijnlijk niet meer meemaken maar dit zal er wel komen, vroeg of laat.
Ik vind zo een loopband echt wel wat, heb nu een roeimachine staan op de pjoeterkamer om de spekjes te lijf te gaan. Straks gewoon een volledige workout na een potje counterstrike of andere shooter.

verplicht elke dag traine, anders kom je online niet meer mee :-)
Dit in combinatie met deze loopband: http://www.youtube.com/watch?v=eg8Bh5iI2WY
en nauwkeurige gun tracking lijkt me wel echt iets hebben. Ik ben benieuwd naar de toekomst van virtual reality gaming :D Hier kunnen trouwens ook leuke augmented reality dingen mee gemaakt worden. 2 gopro HD's op een helm, met een live feed naar deze bril met een video overlay en voila, frankenstein augmented reality!!
Moet dat bewustzijn in een game echt? Als je wat thuisbent in lucid dreaming heb je zo meteen de beste graphics en de volledige controle over wat er wel of niet gebeurd.
Een mooi prototype. Maar inderdaad, zoals ze al zeggen, het is meer af als je ook echt zou kunnen lopen. Een lopende band die alle kanten op kan lijkt me niet erg effectief. Ik denk dat een soort "hamsterbal" beter werkt, omdat je daar ook letterlijk eindeloos rond kunt rennen :p
Dit is leuk, dat zeker, maar het ziet er uit als een gimmick, dit verstoort het: gamen is een sociale bezigheid een beetje. Dit sluit je af van je omgeving dat is jammer. Het doet me een beetje denken aan de virtual boy trouwens http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtual_Boy
tja, alsof de meeste mensen met zn allen zit te gamen.. meeste mensen gamen nog steeds alleen...
De review zegt niets over de ervaring met de headtracking: Is deze een beetje snel? Wel belangrijk, want te trage headtracking levert heel snel duizeligheid op. Bijvoorbeeld bij de VR920 schijnt deze erg slecht te zijn: Traag, en kan niet tegen felle bewegingen.

Ik ben erg benieuwd naar deze als een goedkoop VR platform voor games. (3D films bekijken boeit me helemaal niet). Jammer dat de beeldhoek zo klein is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 maart 2012 17:25]

de VR920, heeft echt een bagger YAW tracking (welke behoorlijk belangrijk is), de overige axis zijn wel redelijk..
Die Sony is stuk aantrekkelijk en veeeeel beter dan de Carl Zeiss. Hij is inderdaad wel een stuk groter en zwaarder maar de sony geeft wel een volledige cinema ervaring... Dit vanwege het idiote mooie 5.1 geluid wat ik hoorde toen ik heb op had geprobeerd.

Toch jammer van de 750 euro, de sony is toch even duur maar daabij wel veeeel beter...
Dit is een veel goedkopere oplossen dan veel "professionele" HMD (head mounted display) oplossingen, en daarmee bedoel ik een factor 30 to 50! En die hebben meestal nog geen ingebouwde headtracking, waar je ook een leuk bedrag voor neer mag tellen. Icm een self-driven treadmill kan dit voor allerhande onderzoek (doe zelf waarnemingspsychology) er leuk zijn, en een erg betaalbare oplossing ook :) Ben benieuwd hoe de kwaliteit is...

Wat betreft geen flikkeringen in de 3D weergave; natuurlijk niet. Je hebt een apart schermpje voor elk oog. Het is dus passieve 3D en er valt niets te flikkeren...
Carl Zeiss en InReal werken voor toekomstige virtual-reality-demonstraties echter aan een verbeterde set-up, waarbij geen losse joystick meer nodig is, maar de gebruiker op een loopband staat die 360 kan bewegen. De bedrijven zijn momenteel bezig om patenten te verkrijgen op de daarvoor gebruikte technieken.
Gewoon skates aantrekken met kogelwieltjes ipv rechte wieltjes. Niet zo moeilijk doen.
(en bij deze is dat dan gelijk gepubliceerd)


Goede ontwikkeling! Kan niet wachten tot er goede producten komen op basis van dit concept. Nog even een wat grote virtueel scherm (a la Sony) en verwisselbare dopjes en we hebben een winnaar.
En natuurlijk de prijs halveren, minimaal.
Niet zo'n gek idee... gewoon met een tuigje erbij zodat je niet omvalt. Lijkt me een stuk goedkoper te produceren dan zo'n loopband. Doe mij die maar.
haha, had ik helemaal nog niet aan gedacht! De wieltjes moeten dan wel een bepaalde weerstand hebben, en jij moet dan zelf wel op je plaats gehouden worden. Maar het lijkt mij zo inderdaad wel makkelijker dan met een loopband. Als je dat nu niet gepubliceerd had had je er misschien een patent kunnen op nemen (niet zeker hoe het juist allemaal in zijn werk gaat ivm patenten) :P
En dan nog zogenaamde pressure vests dat je de impact in shooters laat voelen! =p
Ik kan niet wachten iig, een degelijke HMD staat op mijn verlanglijstje!
Ik vraag me af of oudere mensen uberhaupt wel scherp kunnen stellen op een object dat +/-3-4 cm voor zijn ogen hangt? Of maakt deze bril gebruik van een lens om een vals gevoel van afstand te creren zodat je niet hoeft te hyperfocussen?
De meeste mensen kunnen pas objecten scherp zien op een afstand van zo'n 10cm, dus er zal zeker een lenzensysteem in de VR-bril zitten om te zorgen dat je het beeld wel scherp kan zien - dit is ook te zien in de video.
Ik vroeg me al af waarom virtual reality was doodgebloed.
Heb halverwege de jaren 90 al eens een helm op gehad om een spel te spelen (Doom of Quake of zoiets). Was toen al redelijk speelbaar. Vreemd dat dat nu pas wordt doorgezet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True