Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties, 13.579 views •

Uitgever Electronic Arts heeft op een Guild Summit van Star Wars: The Old Republic laten weten dat update 1.2 van de populaire onlinegame veel vernieuwing met zich zal meebrengen en dat de update in april te downloaden zal zijn.

Ontwikkelaar BioWare heeft update 1.2 van Star Wars: The Old Republic 'Legacy' gedoopt en bekendgemaakt dat de patch in april wordt vrijgegeven. De naam Legacy duidt op een van de voornaamste veranderingen; spelers kunnen de spelpersonages die ze hebben aangemaakt onderbrengen in één familie, wat de familieleden speciale eigenschappen kan opleveren.

Verder bevat de update een aantal wijzigingen die BioWare al eerder had aangekondigd. Zo bevat het spel na de update een Guild Bank en komt er een ranglijst voor spelers die actief zijn in pvp. Ook krijgen spelers meer vrijheid om de user interface naar eigen smaak in te delen, krijgt het spel gedetailleerdere textures voor spelpersonages en zullen diverse nieuwe uitrustingsstukken te krijgen zijn in het spel, waaronder een aantal nieuwe pets.

Er zijn ook wat opties doorgeschoven naar volgende updates. Zo is BioWare van plan om spelers meer aan hun ruimteschip te laten sleutelen, zodat die meer opties heeft in ruimtegevechten, maar dat is in update 1.2 nog niet mogelijk. Als onderdeel van het Legacy-systeem kunnen spelers hun ruimteschip wel voorzien van een postbus en een terminal die toegang geeft tot het veilinghuis.

Verder bevat de update een aantal uitbreidingen van de spelwereld, waaronder Warzone: Novare Coast, Operation: Explosive Conflict en Flashpoint: The Lost Island.

Reacties (50)

Reactiefilter:-150049+117+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik vond het een geweldige game om eenmalig helemaal door te lopen maar de verveling sloeg direkt toe nadat je dit eenmaal gedaan had. Zoals hierboven al word gezegd is het 'been there done that' gehalte erg hoog.
Ik had hetzelfde als Fooza, het was nog wel leuk om de verhaal lijn van een ander karakter te doorlopen maar daarmee had ik het ook wel gehad.

Met risico wat te trollen (waar ik niet van houdt, dus tijd voor positieve kritiek :))
Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe opzet van MMO(rpg)s. Het wordt allemaal een beetje eenheids worst. Gebiedje hier, dungeon daar... mobs in groepjes met een aggro range die je of pult of niet (terwijl een groepje 3 meter verder onrealistisch blijft staan apegapen 8)7). Ability interrupts... etc.

Het leukste van MMO's (en games als Amalur en Skyrim) vind ik altijd wel de flink grote werelden die je krijgt waar je redelijk vrij in kan rondlopen en waar veel te ontdekken valt.
Met dat in gedachte heeft iemand nog nieuws, tips over vernieuwde MMO's?
Archeage zou een openworld/sandbox moeten worden.
Heeft cryengine 3 en zo ongeveer elke feature uit elke bestaande mmo geimplementeerd en daarnaast nog flink wat vernieuwing.
Heb je al van Project Copernicus (codenaam) gehoord?
De release schijnt al in september te zijn. Erg benieuwd...
Guild Wars 2 zou DE vernieuwing in MMO gebied moeten worden. Ik kijk er i.e.g. erg naar uit.
Guildwars 1 was sterk pvp gerorienteerd, wat ik van deel 2 heb meegekregen lijkt dat ook weer de primaire focus te zijn dus dat zou dan maar een gedeelte van de potentiele klanten aanspreken.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er zo weinig goede mmo's zijn die zich primair op pve richten (sterker nog, volgens mij alleen lotr naast wow), swtor doet wel een poging maar ook daar zie je eigenlijk dat het toch eigenlijk een 2e rangs prioriteit is.
Dat is niet helemaal waar. Natuurlijk richt GW2 zich ook op PvP (denk aan de World vs world vs world) Maar er is meer dan genoeg PvE actie.

Elke speler kan zijn personal story volgen in GW2 waarbij de keuzes die je maakt ook direct invloed hebben op je omgeving en uiteindelijk ook in het verhaallijn zelf.
Verder zijn dynamic events ook (voor zover bekend) allemaal grotendeels PvE.

Dan zijn er nog de dungeons die ook geen PvP zijn.

Verder heb je nog puzzels in de wereld zitten waarbij je bijvoorbeeld door een dungeon heen moet zien te komen die vol zit met verschillende vallen. Is ook geen PvP

En zo zijn er nog zat andere events of activities die totaal niks met PvP te maken hebben.

Uiteraard zal PvP nog steeds een grote rol spelen. maar om nou te zeggen dat de focus meer op PvP ligt, dat weet ik nog zo net niet.
Precies wat Dawntracker zegt. Ja, Guild Wars was bij de release erg PvP georienteerd, maar deze orientatie is snel veranderd naar een meer PvE gerichte game. Met de introductie van heroes en Eye of the North is heel veel PvE content bijgekomen.

In GW2 ligt de focus op PvE met dynamic events, personal story, en gewoon exploren en events doen on-the-go. Voor PvP is er ook genoeg te doen, zoals WvWvW, team battles en nog meer.

De primaire focus voor GW2 ligt dus niet meer op PvP, maar nu meer verdeeld, waardoor iedereen aan zijn trekken komt.
Met orientatie bedoeld ik dat de development focus zich vooral richt op pvp, alleen pve content toevoegen is niet genoeg: het gaat ook om balancing en om de interface (in wow kun je dergelijke UI beperkingen gelukkig oplossen via addons).

Neemt niet weg dat ik GW2 er wel interessant vind uitzien en zeker ga proberen, maar afgaande op alle recentere MMO's die ook significante aandacht voor pve hebben beloofd maar waar in de praktijk niet veel van terecht kwam ben ik wat sceptisch.
De trailer beloofd veel en de update komt al vrij snel. Ik hoop dat ze het tempo qua updates zo houden, dan beloofd deze MMORG erg sterk te blijven. Het feit dat de textures zijn aangescherpt vind ik zelf een belangrijke toevoeging die grafische meerwaarde heeft. Hopelijk weten ze nog meer van zulke aanpassingen te maken.

Ik kijk vooral uit naar het customizen van het ruimteschip dus nog even wachten.
Over 1.3, 1.4 en 1.5 zijn ook al dingen gelekt.
Deze content patches kosten volgens bioware ongeveer een jaar ontwikkeltijd. Ze mikken op een nieuwe content patch elke 2 maanden.
Legacy zelf bestond al, het is enkel dat er nu eindelijk dat je er iets mee kan doen. Maar als je dan de abilities deels bekijkt, is dit puur gefocused op singleplayer, diverse 'cross' skills kan je enkel casten in bijzijn van een companion, welke 90% van de tijd in een party niet aanwezig is.

Zelf speel ik al tijdje niet meer, te groot 'been there done that' gehalte, 1x het verhaal uitspelen met een class en de andere kant van de class (agent -> sniper/operative) is identiek, verveling slaat meteen toe (je moet story quest doen voor vrij spelen van companions en enige vorm van vooruitgang binnen de planeten).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 maart 2012 11:38]

Hier een sommering van de komende updates in 1.2.

Guild banks vind ik persoonlijk ook een van de mooie dingen welke ik vanaf dag 1 miste.
Beetje jammer dat deze update buiten de 3 maanden na launch komt.
De meeste mensen zullen een gratis maand + 2 maanden van timecard hebben,
en moeten dus beslissen om een 4e maand aan te schaffen voor deze content.
Ikzelf speel het nog steeds met veel plezier. Bioware geeft me wel het gevoel dat ze hun best doen om de community tevreden te stellen. De guild summit heb ik ook met veel plezier bekeken.
De game is zeker niet perfect, maar met en met wordt het verder opgebouwd.
Aan de ene kant heb ik het gevoel dat ze beter nog die 5 maanden hadden kunnen wachten en een langere Beta test gedaan hadden, en de game afleveren zoals 1.2 gaat worden.
Dan was de start echt meer dan goed geweest.

Kwa updates vind ik dat ze echt hard bezig zijn, en ook ik hoop dat ze dit zo kunnen volhouden.
Ik hoop wel dat een gratis transfer komt voor mensen die op een bijna lage server spelen!
Ben je bijna lvl 50 kom je in elk potje pvp wel de melding dat er te weinig mensen zijn.
Heb dit spel tijdens de hype van de release gekocht en heb mijn lesje toch wel geleerd.
Wat is dat spel toch overhyped geweest zeg echt een zware tegenvaller.

Hetgeen waar ze vooral op inzetten namelijk de voiceacting en de dark/light side keuzes die je moet maken voegen wat mij betreft zeer weinig toe aan het spel.

Voiceacting was in het begin leuk en vernieuwend maar vanaf level 25 betrapte ik mij er steeds vaker op dat ik door middel van de spatiebalk door de quests heen beukte, behalve the mainquest line dat was nog enigszins interessant. Het kwam toch vaak neer op kill deze groep mensen of blaas dit op en dan elke keer een kleine differentiatie daarop, dan voegt VO in mijn opinie toch weinig toe.

Het tweede waarop vol ingezet werd is de keuzes die je moet maken tijdens het spel en dan met name de dark/light side keuzes.
Ook dit was vooral in het begin leuk, toen je nog echt het idee had dat het wat uitmaakte. In de eerste Flashpoint is het ook wel goed uitgewerkt (black talon), daar maken de keuzes nog echt uit hoe de flashpoint verder zal verlopen, de rest van de flashpoints maakt het eigenlijk al bijna niks meer uit en doe je het alleen voor de light/dark side punten waarmee je dan items kan unlocken om te kopen.

Hoe verder je in het spel komt hoe meer je je beseft dat je keuzes eigenlijk niks uitmaken voor het verhaal, want meestal komt het er op neer dat je of iemand dood of het vrij laat wat er uiteindelijk op neerkomt dat je de persoon in kwestie toch nooit meer ziet.

Verder is het idee ook nog is heel slecht uitgewerkt want door het toekennen van items aan de light / dark side ben je eigenlijk van het begin af aan gebonden aan het kiezen van light of dark, terwijl het bij zo'n systeem toch juist interassant is om er zelf over na te denken, en niet dat je de keuze hebt voor een leuke light side option maar die eigenlijk niet neemt omdat je jezelf dan in de voet schiet met je darkside punten.


Verder zit het spel nog VOL met bugs en hele rare design en ontwerp keuzes, je hebt meer het idee dat je een betaalde beta speelt.

Daar bovenop komt nog het feit dat de customer service bedroevend slecht is. Drie keer had ik echt hulp nodig ( main quest die gebugged is en zo niet verder kunnen met het spel, en dan als antwoord krijgen dat ze het zullen doorsturen naar de mensen die daar over gaan en dat ik maar op een patch moest wachten die het eventueel misschien zou oplossen, zomaar een voorbeeld)

Ik zou nog zoveel voorbeelden kunnen geven waarom dit spel best wel slecht is voor een MMO van AAA status, maar ik ga er verder geen tijd meer aan besteden.
Het nare is nog dat ik meerdere vrienden had overgehaald om het te spelen ook maar die zijn inmiddels allemaal gestopt ook (guild van 10/12 man vriendengroep allemaal gestopt) en voel me een beetje schuldig :(

Het enige wat ik weet dat ik voorlopig niks meer van EA games of Bioware ga kopen
Toch zou ik nog even naar Mass Effect 3 kijken als ik jou was ;-)

Verder ben ik het met je verhaal eens.. ik ben ook enthousiast begonnen totdat ineens het besef kwam dat ik geen zin meer had om te spelen...
Vond het te leeg, te single player voor een MMO..

Maar goed..... er komt vast wel weer een nieuwe overhypede mmorpg waar ik me op ga verheugen.
Hier hetzelfde. Min/Maxen van light of dark omdat de uitkomst voor gear/items hetzelfde is, ipv afwegingen maken op de situatie. Weg RPG gevoel op de meest vitale momenten.

Dan de interface (LFG/chat/Action bars) die werkelijk verschrikkelijk was voor een MMO. Dit spel was speelbaar als ouderwetse singleplayer of multiplayer game, maar niet als MMO en dus ook geen 13 euro per maand waard.

Vanuit EA is geen serieuze (MMO) expertise gekomen. Ze snappen het echt niet. Ze kunnen niet verdienen aan peperdure-KOTR-kloon-met-multiplayer voor 13 p/m. Ze gaan ME3 niet beter verkopen op PC met Origin.
Het is ook al bekend dat patch 1.3 een "groupfinder" zal bevatten. Ik neem aan dat je hierbij aan een soort dungeonfinder moet denken.
Ik hoop het! De server waar ik op zit (hex droid) is soms behoorlijk dood, en ik ken amper mensen nog, dus een dungeonfinder zou super zijn!

Het spel is nog verre van perfect, maar met iedere update wordt het steeds beter :D
En dit is de reden dat ook deze Star Wars mmo geen wow killer is, en vermoedelijk net als RIFT dit jaar langzaam doodbloedt. Deze game had gewoon nog niet uit moeten zijn.

Patches kunnen nog zo veelbelovend zijn, als ze alleen maar content toevoegen die al geruime tijd in WoW zit, had dit er vanaf het begin in moeten zitten.

Een goed verhaal hebben is leuk voor de eerste keer (of eerste maand), hierna zul je als MMO tegenwoordig toch echt meer moeten kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door Luit op 7 maart 2012 12:54]

Het is grappig dat men 'verwacht' dat iedere MMO dezelfde functionaliteit MOET hebben als WoW.

In dit specifieke geval, een looking for dungeon tool, is er BEWUST voor gekozen deze niet te implementeren zoals WoW deze kent.

Dit om o.a. ninja looting te voorkomen en een server community in stand te houden.
Tja, en ik zeg: doe -of- wat totaal anders, -of- kies ervoor om als basis de features van de marktleider te nemen en daar nog een schepje bovenop te doen.

Waarom "bewust" een looking for dungeon tool weglaten als je jezelf daarmee alleen in je eigen voet schiet en deze (als je inmiddels op krukken rondhobbelt) alsnog gaat toevoegen in een latere patch.

Community gevoel klinkt leuk, maar daar schiet je natuurlijk niks mee op als je playerbase vervolgens na een maand spelen is uitgekeken en weer op zoek gaat naar wat anders.
Omdat de LFD tool er nog steeds niet gaat komen zoals hij er in WoW is.

Dat maken aanhangers van een dergelijk systeem ervan, maar er is meerdere malen expliciet verkondigd dat er geen cross-server looking for dungeon tool gaat komen.

Het word vooralsnog dus niet 'later alsnog toegevoegd', en is wel degelijk bewust weggelaten.
Waarom jij een game vergelijkt die al 7 jaar uit is met een game die sinds 4 maanden op de markt is...
Dan mag jij mij vertellen wat voor mensen de grote meerwaarde is boven WoW. En dan spreek ik niet over de lokkertjes als "een goed verhaal" of volledige voiceovers. Een MMO moet in de eerste plaats inkomsten generen op de lange termijn als je uitgaat van een subscription based verdienmodel. En waarom dan niet vergelijken met de grote meester op dit gebied?
Het Star Wars universum?
al is een game 15 jaar op de markt: deze game is nu net uit en moet dus concurreren met andere MMO's voor spelers.
Het zou juist een voordeel moeten zijn om nu een nieuwe MMO op de markt te brengen, je bent niet gebonden aan de beperkingen die er in het verleden waren en het feit dat wijzigingen vaak langzaam geimplementeerd worden.

Voor mij als pve (healer) was het gewoon een blast(er) from the past, gameplay is op het niveau van wow vanilla als healer en het fanboy gehalte op de forums is zo mogeljk nog erger als bij wow (mijn swtor sub loopt dus ook deze maand af omdat ik geen verbeteringen in de lijst van 1.2 zag staan).
Dit is lariekoek.

Je vergelijkt een nieuwe mmo met een mmo die al 7 jaar aan content upgrades e.d heeft gehad, bekijk WoW eens toen ie net uit was. precies dezelfde problemen en gebrek aan content. vergis je niet , ook in WoW @ launch was geen ene ruk te doen als je 60 was. Ja, Molten Core , maar die was al aardig rap @ farm. dingen zoals een customizable UI zit nu nog steeds niet in WoW, dus je vergelijking slaat echt nergens op. dingen zoals ability delay is nu al lang opgelost in swtor, dit duurde bij WoW maanden en maanden. mensen die zeggen dat WoW geen abiltiy delay had liegen dat ze groen zien.

Swtor is in mijn ogen een uitstekende mmorpg die op veel fronten de concurrentie mr dan aan kan. neem alleen al de storylines, de geweldige gameplay en de geluids-effecten en muziek. sorry, maar daar kan wow gewoon niet aan tippen.
dingen zoals een customizable UI zit nu nog steeds niet in WoW, dus je vergelijking slaat echt nergens op.
Niet? moet je toch eens gaan kijken naar het fenomeen "addons", iets wat ook al vele jaren in wow zit en je toestaat de UI volledig aan te passen (iets wat niet mogelijk is in swtor en ook in 1.2 er niet bij lijkt te zitten).
Ach zolang het maar optioneel is, en dat je kan uitzetten dat hij cross server zoekt.
Het laatste wat je wilt is cross server groups want dan kan je verwachten dat er lootninjas in je groep zitten.
En... hoe gaat het met de fps issues in Ilum en warzones ?
Dat is al een tijdje geleden opgelost.
Dan speel jij waarschijnlijk een ander spel, ik heb het spel net getest op 2 high end systemen die makkelijk het spel kunnen draaien en alleen in warzones en ilum fps issues hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True