Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 15.504 •

Cooler Master heeft een aantal nieuwe koelers getoond op technologiebeurs Cebit. De fabrikant komt onder andere met een waterkoeler die met extra componenten uitbreidbaar is. Ook breidt het bedrijf zijn assortiment luchtkoelers uit.

De Eisberg-koelers, zoals Cooler Masters nieuwste waterkoelers heten, worden in eerste instantie in twee configuraties geleverd; de Eisberg 240 en de Eisberg 120. De verschillen zitten in de afmetingen van de meegeleverde radiator: die zijn respectievelijk 240 en 120mm groot. Op termijn zou ook een 360mm-radiator leverbaar zijn, maar ook componenten van derden kunnen door middel van gestandaardiseerde koppelingen worden aangesloten.

De koelers bestaan uit een koperen koelblok met een door het Duitse bedrijf Eheim geproduceerde waterpomp met keramische lagers. De maximale pompsnelheid bedraagt 3000rpm, maar de nominale pompsnelheid zou ongeveer 1500rpm bedragen. De vloeistof is navulbaar en het pompsysteem kan worden uitgebreid met extra cpu- of gpu-koelers. Volgens Cooler Master kan de pomp gelijktijdig vier cpu- en vier gpu-koelblokken bedienen.

De meegeleverde radiators zijn geheel uit koper opgetrokken en vergen, gezien de dikte en de opbouw van de lamellen, twee ventilators in push-pull-configuratie. De kleinere Eisberg 120-variant kost 130 euro, terwijl de 240-versie 140 euro moet kosten. De koelers zijn eind april verkrijgbaar.

Cooler Master Eisberg 120Cooler Master Eisberg 240Cooler Master Eisberg detail

Reacties (34)

In de tekst staat dat de vloeistof na vulbaar is maar dit is toch een gesloten systeem? Je zou dan toch feitelijk geen extra vloeistof nodig hebben of word dit bedoeld als je hem uitbreid dat je er dan extra vloeistof bij kan doen( wat nogal wiedes is)
Nu alleen nog een bench! Ben benieuwd of hij het op kan nemen tegen de H50/H70 series

[Reactie gewijzigd door Decipher666 op 7 maart 2012 08:29]

"De vloeistof is navulbaar en het pompsysteem kan worden uitgebreid met extra cpu- of gpu-koelers. Volgens Cooler Master zou de pomp gelijktijdig vier cpu- en vier gpu-koelblokken kunnen bedienen."

Dus je kan er meer aan koppelen als een gesloten systeem.
Ja maar krijg je dan de garantie dat het niet lekt als je er niets anders aankoppelt (aka dus de standaard geleverde koeling)? Kwestie dat dat toch een stevig verkoopsargument is in de gesloten systemen.

Een niet-tweaker die wel waterkoeling wil (voor minder plek in te nemen boven ram, ziet er 'cooler' uit, koelt meestal iets beter), maar het zelf niet kan ineensteken wilt wel de garantie dat deze niet gaat lekken. Zoals bij de H50/70 reeksen..
Als je zelf gaat hobbyboppen en het gaat fout, dan zal het inderdaad gaan lekken. Maar het systeem ziet er prima degelijk uit, ik heb 't gisteren in handen gehad op de CeBIT, en het zag er niet naar uit dat het zomaar gaat lekken als je het gewoon netjes monteert en dan heb je ook de garantie dat het niet gaat lekken. Dat is iets dat je nadrukkelijk niet wilt met hardware natuurlijk.
De zilveren dop/schroef op de pomp (wat ook gelijk het cpu blok is) kan je zo te zien losdraaien zodat je de vloeistof kan aanvullen/vervangen.
Dit ziet er wel heel erg mooi uit.

Op deze manier kan je dus al gelijk combo sets kopen met uitbreid mogelijkheden.
Ik heb zelf een H100 omdat ik gewoon het lef nog niet heb om er één helemaal in elkaar te bouwen.
Maar na dit gezien te hebben wil ik best wel eens wat gaan proberen aangezien mensen (zoals ik) waarschijnlijk toch gaan twijfelen en liever even een handleiding doorlezen voor alles te doen dan zomaar even wat kopen en denken van ow dat is wel goed en na het opstarten je pc een bubbelbad is
Als dit goed gaat dan heb ik ook wel het lef om iets beters te kopen en in elkaar te knutselen

Deze ga ik wel in de gaten houden voor toekomstige plannen
Zowiezo zal de Corsair h50 en h70 het beter doen qua prijs/preformance.
130 en 140 euro is toch redelijk aan de dure kant..
Als je hem dan ook nog is wilt uitbreiden dan kun je beter losse componenten kopen.
een corsair h50 en h70 zijn naar mijn weten niet verder uit te breiden.
Dus ik zie hier toch wel een flinke meerwaarde in.
Vraag me alleen wel af hoeveel die pomp totaal kan hebben.
Ik denk dat je een hele leuke uitdaging hebt om een een volledige koperen radiator en een goede pomp, met ingebouwd reservoir, ventilatoren, koelvloeistof en slangen en koppelingen los te kopen voor onder de ¤140,-
De maximale pompsnelheid bedraagt 3000rpm, maar de nominale pompsnelheid zou ongeveer 1500rpm bedragen.
Rare eenheid voor pompsnelheid: rpm, ik zou meer liter/minuut verwachten o.i.d., want hoeveel rpm de pomp draait zegt niet zo heel veel. Net zoals je bij een ventilator wil weten hoeveel cfm hij verplaatst (cubic feet / minute) ipv de rpm. Het enige waar rpm vaagweg wat over zegt is de geluidsproductie en die druk je beter uit in dB(A).

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 7 maart 2012 08:37]

Er even van uitgaande dat dit een centrifugaal pompje is, dan is de hoeveelheid koelvloeistof die verplaatst wordt afhankelijk van de druk die de pomp moet creeren om de vloeistof rond te kunnen pompen. Dit is dan weer afhankelijk van wat voor koelblokken je erop aansluit en eventuele vervuiling in het systeem.

Geven van RPM is redelijk standaard, maar om iets nuttigs over de pomp te kunnen zeggen moet je er ook de "pump system curve" bij hebben
Kan je bij dit koeling systeempje ook uitbreiden naar de videokaart???
Anders zie ik het nut niet waarom je 2 extra aansluit punten heb op de 240 koeler

En een prijsverschil van 10 euro??:S
dan zal die 120 waarschijnlijk niet heel veel verkocht worden.

Edit: zag ineens uitbreidbaar staan in het verhaaltje nog niet helemaal wakker :z

[Reactie gewijzigd door jeffrey12 op 7 maart 2012 08:41]

De vloeistof is navulbaar en het pompsysteem kan worden uitgebreid met extra cpu- of gpu-koelers.
Staat dus gewoon in de tekst, CPU én GPU koelers. Verder denk ik dat het verschil voor mensen niet zozeer in de prijs zit, maar je moet ook maar net 2 120mm fanposities naast elkaar hebben om de 240 te installeren
Er zijn niet veel kasten die standaard plek hebben voor twee 120mm fans boven of onder elkaar. Waarschijnlijk moet je dan dus gaan zagen in je kast en dan wordt het weer iets voor alleen tweakers.
Er zijn wel al vrij veel (zelfs veel goedkope) kasten die wel al gaten hebben om de slangen naar buiten te leiden. Als je ze kunt afschroeven kan je makkelijk je koelblok en fans buiten je kast hangen.
En daar zie ik voor Coolermaster ook nog een mooi gat in de markt:

Kasten bouwen waar 2x120mm (of zelfs 3x120mm) in de bovenkant of zijkant is voorgestanst zodat je daar je eigen waterkoeling kan installeren.

Eén van de redenen waarom ik nog niet naar water ben overgestapt is omdat je bijna bij elk systeem moet gaan klussen om de radiator, pomp en eventueel reservoir ergens weg te werken, sinds die dingen geen standaard afmetingen hebben en er in een kast nooit beugels zijn waar ze op passen.
Dat klussen valt wel mee, dat is juist het leuke er van, je hebt wel gelijk dat de meeste kasten niet echt voorbereid zijn op waterkoeling, maar radiatoren er zijn er bijna in alle formaten verkrijgbaar.
Dat klussen valt wel mee, dat is juist het leuke er van, je hebt wel gelijk dat de meeste kasten niet echt voorbereid zijn op waterkoeling, maar radiatoren er zijn er bijna in alle formaten verkrijgbaar.
Het klussen is voor ons als Tweakers misschien een leuke uitdaging, maar het is daardoor wel zo dat waterkoeling een stuk minder toegankelijk wordt.

Als ik voor elke waterkoeling-setup moet gaan knoeien aan een kast dan is het een stuk moeilijker om even vlot een opstelling samen te bouwen uit standaard componenten. Bijna iedereen kan een CPU of een VGA kaart op een moederbord prikken, maar als je gaatjes moet zagen voor een radiator (in plaats van een aantal schroeven op de goeie plek draaien) dan zou ik daar sneller voor passen.

Al helemaal als je voor iemand anders een systeem bouwt, dan wordt het niet altijd zo gewaardeerd als je bij oplevering al een kast levert waar aan gerommeld is.
De kostprijs zit hem voornamelijk in de pomp, koelblok en een basisradiator. Een grotere radiator (dubbel zo groot) is nooit het dubbele van de kostprijs van een kleinere variant. Een 120 rad kost 45 euro en een 240 rad kost 55 euro, die prijzen zijn normaal.

Je koopt dan ook een 120 rad omdat je geen plaats voor een 240 rad hebt anders koop je gewoon een 240 rad. Verder zijn die extra aansluitingen op de radiator o; eventuele bochten te vermijden moest je de pomp in het verlengde van de radiator willen aansluiten. Een extra koelblok wordt gemonteerd tussen de pomp en de radiator niet achter de radiator (in dit geval) anders gaat het water dat door het extra koelblok stroomt niet door de radiator waardoor je rendement omlaag gaat en je temperatuur omhoog gaat.
Het nut van die 2 extra aansluitpunten heeft ook niet zo zeer van doen met uitbreidbaarheid. Het is een standaard radiator (hij lijkt sprekend op de Alphacool Nexus ) en deze heeft meerdere aansluitingen, zodat je keuze hebt waar je de slangen aansluit, om zo een goede plaatsing te krijgen. Je kunt er geen 4 slangen op aansluiten (nou ja, het kan wel, maar dat gaat koeltechnisch gezien niet goed werken)

-edit- n0valyfe was me net voor :-)

[Reactie gewijzigd door Killer op 7 maart 2012 09:26]

Eheim pompen zijn natuurlijk wel zeer goede pompen.
Nu coolermaster deze gaat gebruiken, samen met hun koel technologie, komt vloeistof koeling wel beschikbaar voor de "gewone" man.
Goede opvolgers voor mijn V8! Hangend natuurlijk van de prestatie! Ik benieuwd of tweakers.net ze gaat testen en review afgeeft (of wachten tot een andere site ermee op de proppen komt ;) )
Je kunt prestaties verwachten die beter zijn dan de H80\H100 in push-pull configuratie. De radiator is iets dikker en van koper (is aluminium bij Corsair) en zal dus beter koelen.
Is nog wel de vraag wat de geluidsproductie zal zijn. Dat is toch een beetje waar je voor gaat met dit soort setups: Koelprestaties die op niveau (of iets beter) zijn dan die van een high-end luchtkoeler, maar met veel minder herrie.

Als je echt mega koeling wilt en je niet druk maakt over de herrie, ga je denk ik voor een zelf samengestelde set.
''Nu alleen nog een bench! Ben benieuwd of hij het op kan nemen tegen de H50/H70 series''

Als het gaat lopen zoals het hoort te lopen dan zijn de Corsair Series ineens niet meer zo interessant. Dit is prachtig voor mensen die alles watercooled willen hebben maar simpelweg het geld er niet voor hebben. Zeker omdat je de Rad's kan vervangen EN eventueel een GPU blok ertussen kan zetten, Machtig mooi! Mijn H60 gaat gelijk de vuilnisbak in als ze uitkomen:P Zoiets zoek ik al tijden.

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben, zullen ze speciale GPU blokken maken met geïntegreerde pompen of is het de bedoeling dat je er gewoon een bijv. EK waterblock op zet?

Verder, naast het feit dat ik de pomp wel erg groot vind lijken, lijkt het mij een toffe set.
Mocht je je H60 niet meer nodig hebben laat mij iets weten ;)
Zit al lang te zoeken achter een waterkoelertje voor een lage prijs waar ik geen risico met neem..
Hmmm als deze demontabel is (je kan hem uitbreiden) dan zou je dus je radiator buiten je kast kunnen plaatsen wat dus ook weer betere koeling zou moeten geven aangezien hij dan zijn warmte aan de omgeving van de kamer kwijt kan ipv in de kast.

En Eheim is de creme de la creme onder aquarium pompen dus verwacht daar zeer goeie pomp capaciteit bij.

Ik wacht de benchmarks nog even af of hij beter is dan mijn h50.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013