Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 72, views: 25.798 •

Philips gaat zijn 2012-tv-modellen voorzien van een nieuw ontwerp afstandsbediening. Niet alleen stapt het bedrijf af van het zogeheten pebble-ontwerp, maar ook voorziet het de remotes van een qwerty-toetsenbord aan de achterkant.

Philips stuurt het huidige, ovale ontwerp van de afstandsbediening voor zijn tv-modellen met pensioen en zal zijn 2012-modellen leveren met een nieuw, meer rechthoekig ontwerp, zo is te zien bij FlatPanelsHD.

Het belangrijkste nieuwe kenmerk is het gedeelde qwerty-toetsenbord aan de achterkant, met in het midden een leeg vlak, dat wellicht bedoeld is voor touchbediening. Het toetsenbord kan gebruikt worden voor onder meer het invoeren van teksten en url's in de smart tv-omgeving van Philips. Aan de voorkant is voor toegang tot deze onlineomgeving een eigen knop gespendeerd.

Philips heeft de voorkant van de remote op nog een aantal andere punten aangepast. Zo zijn de contextgevoelige, gekleurde knoppen verplaatst naar onder het d-pad-gedeelte, en heeft Philips knoppen toegevoegd voor directe toegang tot de tv-gids, 3d-activatie, Ambilight-functionaliteit, bronkeuze, digitale tv en beeldformaat.

De d-pad neemt bij het nieuwe ontwerp een minder prominente rol in. 'Home' en 'Back' hebben nu een eigen knop gekregen, terwijl de kanaalkeuze niet meer op de d-pad zit, maar een meer logische plaats heeft gekregen, net boven de volume-instelling.

De nieuwe 8000-serie-tv's van Philips krijgen een remote met een afwerking van geborsteld aluminium aan de voorkant en een witte achterzijde, terwijl de afstandsbediening voor de nieuwe 7000-serie een zwart jasje van plastic krijgt.

Philips ontwikkelde al eerder een tv-afstandsbediening met qwerty-toetsenbord, de Dual, maar leverde die niet standaard bij zijn tv's. Deze remote is later omgedoopt tot uWand.

Philips 2012 tv-remote met qwerty toetsenbord

Reacties (72)

Hrm, ik was van plan in de loop van dit jaar een nieuwe tv in Duitsland te gaan kopen, dat wordt dan in ieder geval geen Philips ;)

(iets met QWERTZ)

[Reactie gewijzigd door pagani op 6 maart 2012 15:34]

Waarom zou je een tv in Duitsland kopen ? ik heb er wat over opgezocht en de prijzen zijn daar niet goedkoper, of kijk ik verkeerd ?
Je betaalt sowieso 19% BTW MAAR de door Philips gehanteerde prijzen in Duitsland zijn wel lager (iig bij removable storage). Komt omdat Philips Nederland een organisatie is met vrij hoge operationele kosten.
removable storage is in duitsland goedkoper vanwege de thuiskopieheffing die in nederland hoger is. Heeft niks te maken met hogere adviesprijzen van philips. Het zou wel kunnen dat als bepaalde produkten in duitsland worden gefabriceerd of geassembleerd dat het goedkoper is vanwege de invoerrechten die je anders zou betalen. Het zou dan echter om specifieke producten moeten gaan die echt in duitsland worden gemaakt en is nog altijd geen algemene regel. Overigens krijgt het Philips hoofdkantoor zijn geld niet alleen van produkten die het in nederland verkoopt maar komen alle inkomsten ed daar samen. Geen enkel hoofdkantoor van een grote multinational projecteert hun eigen kosten direct op de prijs van alleen de lokale afzetmarkt, maar verdeelt dit over alle landen.
Lol Ik heb het ook niet over het hoofdkantoor maar over de operationele kosten van Philips Nederland. Het heeft daarnaast ook helemaal niks te maken met kopie heffing. Ik werk namelijk bij een distributeur en wij zijn de partij die de kopieer heffing op de prijs zetten.

Ik praat dus over het FEIT dat het onmogelijk blijkt te zijn voor Philips om eenzelfde prijs voor Nederland en Duitsland te hanteren. Wij moeten daarom ook werken met verschillende kostprijzen voor eenzelfde artikel.

Helaas klinkt je verhaal dus best aannemelijk maar klopt het voor geen kant (behalve het stukje van multinationals en hoofdkantoren maar dat is in deze niet van toepassing)

Edit: Alles wordt gemaakt in hetzelfde land en ik praat over complete product groepen (in deze verwijderbare opslag en batterijen)

Helaas kan/mag ik hier niet echt dieper op ingaan :(

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 6 maart 2012 16:41]

Prijzen zijn sowieso nooit goedkoper, hooguit lager...

[/mierenneuker modus]
Dan is het altijd nog "mierenneuker-modus".. :+ (of "mierenneukermodus", iig geen "mierenneuker modus")

[Reactie gewijzigd door GuidoH op 6 maart 2012 16:08]

Scheelt opzich aardig hoor. Bv. de Sony Bravia KDL-46EX70 heb ik hier (in Berlijn) bij de MM gekocht voor §799 vorig jaar voor de kerst 2 weken later in Nederland bij de MM Amsterdam was die een whopping §1199. Da's toch aanzienlijk (§400 verschil, was in mijn geval een halve TV!)
MM hanteerd ook in Nederland prijsdifferentiatie per filiaal. Bij veel concurrentie in de buurt hanteerd men lagere prijzen. Mogelijk dat in Dld hier ook kerstacties meewerken.

Lang leve internet voor aankopen voor prijstransparantie! :)

ONTOPIC:
Ik zie dit wel als toevoeging maar stel me wel wat vragen over de normale bediening (druk je niet op toetsen voor letters als je normaal cijfers wilt bedienen, ligt het nog wel lekker in de hand? Zou in dit licht wel graag een slide voor blokkering van deze toetsen zien.
Een slide voor blokkering is zooo 2010.

Met een gravity sensor kun je dat gemakkelijk automatisch doen. Alleen de bovenkant is actief.

Of het echt handig werkt? ik betwijfel het, het lijkt me niet geschikt voor langere teksten maar voor het invoeren van een url of korte txt message is het waarschijnlijk wel nuttig.
Ze zullen vast per land een localisatie hebben.
De originele afstandsbediening kan je doorgaans nog tot een paar jaar na aanschaf van de TV kopen. Online bij Philips soms anders geprijsd dan via de onderdelenhandel (uitzoeken loont), maar afhankelijk van de reden dat je je TV in Duitsland wilt kopen kan zo'n omweg alsnog nuttig zijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 maart 2012 15:45]

Euh....

Het klinkt alsof je dit wel handig vind, maar je geen qwertz wil hebben. Maar je krijgt het of NIET of iets wat beter is dan niks.


Dus ik zie je punt niet zo.
dude, in duitsland hebben ze andere toetsenbord indeling; azerty :F daarom wil hij zijn toestel niet meer in duitsland kopen.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 6 maart 2012 15:42]

dude, in duitsland hebben ze andere toetsenbord indeling; azerty :F daarom wil hij zijn toestel niet meer in duitsland kopen.
AZERTY is de Belgische indeling. Duitsland gebruikt QWERTZ, waar we in Nederland (en Engelstalige landen) gewoon QWERTY gewend zijn.

Ik moet trouwens het eerste apparaat wat in Duitsland nog QWERTZ gebruikt in de winkel of in het wild tegenkomen. Gebruik toch redelijk wat apparatuur in Duitsland.

[Reactie gewijzigd door Stoney3K op 6 maart 2012 15:47]

* johnnyv.nl kijkt voor zich op z´n bureau (in Duitsland)

QWERTZ Lenovo laptop en QWERTZ Cherry toetsenbord van de klant, dus het bestaat nog wel ;) (ook de Apple toetsenborden in de winkels zijn gewoon QWERTZ)

Om Duits te typen is het bijna een vereiste, maar andere talen typen is weer ernstig hinderlijk...

[Reactie gewijzigd door pagani op 6 maart 2012 15:56]

Heel ons Duitse kantoor (+- 50 mensen) werken met QWERTZ
Azerty is in oorsprong niet Belgisch maar Frans.
Wij in BelgiŽ hebben dan ook niet dezelfde toetsenindeling als een frans toetsenbord. Er zijn dus 2 "soorten" Azertys..
Ik moet trouwens het eerste apparaat wat in Duitsland nog QWERTZ gebruikt in de winkel of in het wild tegenkomen. Gebruik toch redelijk wat apparatuur in Duitsland.
Nou, roep maar waar je QWERTY's kan krijgen want ik moet heel voorzichtig bij Amazon zoeken ;) Geen enkele electronica/computer winkel in ganz Berlin heeft een QWERTY op voorraad. (Nouja, de 60 die ik ben langsgeweest... :p)
Dan zou ik graag willen weten waarom. Zo'n afstandsbediening is toch super handig? Zeker gezien het feit dat tv's steeds meer mini-computers worden. Zoeken op Youtube, zoeken in Google etc. is veel makkelijker met zo'n afstandsbediening.

Edit: Fijn, zo'n edit achteraf...

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 6 maart 2012 15:41]

Koop je toch een NL afstandsbediening erbij?
En dan is je hele prijsvoordeel van het in Duitsland kopen weg...
Roep je nu zomaar iets of heb je daar bewijs voor? Ik noem ook maar een mogelijk alternatief...ik zeg niet dat dat dť uitkomst is.
Nou, zo'n high end afstandsbediening los kost je al gauw een Euro of 80.
Ik weet het prijsverschil niet tussen een TV in NL en Duitsland, maar als je daar 80 Euro vanaf haalt blijft er wellicht niet zo heel veel voordeel meer over.
Als je voor 80-120 euro verschil een tv koopt van zo'n 1500 - 1800 euro, dan is het sowieso niet aan te raden om over de grens te kopen, maar gewoon in eigen land.
Hangt er natuurlijk vanaf waar je woont. Ik zou er niet voor uit Den Helder naar Duitsland rijden, maar als je in Heerlen woont sta je in 20 minuten in het centrum van Aaken.
Er handig en ziet er heel mooi uit. Ben benieuwd hoe deze in de hand ligt.
kijk, dit is innovatie waar we op wachten.
Weet niet of het uniek is, maar de oplossing ziet er bruikbaar uit, nu zeker we meer en meer naar net-tv's gaan (of hoe die dingen mogen heten)
Ik vraag me af of het innovatie is waar je op zit te wachten en het bruikbaar is, je wilt niet dat als je gewoon zapt je ineens via de onderkant allemaal andere knoppen indrukt.

Daarnaast vraag ik me af hoe het in de hand ligt.
een simpele gyroscoop lost dat probleem op ;-)
Totdat je voor de tv ligt...

Een tiltsensor is overigens kosteneffectiever.
Tweezijdige afstandsbedieningen zijn al zo'n 20 jaar (met onderbrekingen) op de markt van onder andere Sony en Philips. Ik heb er geen noemenswaardige klachten over gehoord.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 maart 2012 21:09]

[sarcasme]
Ik vraag me af of philips geen uitgebreid onderzoek doet hierna.
[/sarcasme]

Ontopic:

Dit is nou een werkende oplossing. De a-z toetsen onder de nummers wegmoffelen heb ik altijd zo enorm irritant gevonden. Tevens de touch bediening lijkt me erg handig. Een simpele vervanger voor een muis welke toch vrij effectief zou kunnen zijn.

Hopelijk wordt er ook eens gekeken naar bepaalde standaarden wat betreft afstandsbedieningen. Ja we hebben de logitech harmey e.d. maar het zou toch gewoon fijn zijn als je met een afstandsbediening in ieder geval je tv, hd recorder & surroundset zou kunnen bedienen.
Hopelijk wordt er ook eens gekeken naar bepaalde standaarden wat betreft afstandsbedieningen. Ja we hebben de logitech harmey e.d. maar het zou toch gewoon fijn zijn als je met een afstandsbediening in ieder geval je tv, hd recorder & surroundset zou kunnen bedienen.
Dat doen ze natuurlijk bewust niet, net zoals er geen echte 'standaard' is voor actieve 3D brilletjes.

Waarom? Dan word je namelijk gedwongen om bij de fabrikant een originele AB of 3D bril te kopen en kan niet elke Chinees op de hoek er een universele variant van maken waar de fabrikanten niks meer op verdienen.
Als er ook maar 1 fabrikant is die standaarden voor afstandsbedieningen zet en zich er zelf redelijk aan houdt, dan is het Philips wel! Google maar eens op RC5 en RC6.

Zelfs pre-RC5 (en dan hebben we het over 30 jaar geleden) timmerden ze al lekker aan de weg. De RECS80-standaard (die ze zelf maar in 1 toestel hebben gebruikt) is nog jarenlang door talloze andere fabrikanten gebruikt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 maart 2012 12:18]

De cijfers onder de a-z-toetsen is ook niet geweldig. Al sik cijfers in een zin wil typen, typ ik nu steeds eerst de letters totdat ik op het scherm zie dat ik letters aan het typen ben.
Het lijkt mij dat de keyboard input alleen werkt in de daar voor bedoelde menu's.
Innovatie en uniek is het sowieso niet. Ik heb hier zo'n zelfde remote (zonder ambi light of 3d knop) liggen die ik voor een paar tientjes heb gehaald bij een fabrikant in China

Wel vind ik dat het erg lekker werkt al moet ik wel zeggen dat het touch gedeelte voor mij goed werkt maar mensen met wat kortere vingers kunnen wel kramp krijgen (al kan de afmeting afwijken van degene die ik heb want het is toch een doorontwikkeling)
Dit is zeker geen innovatie waar ik op zit te wachten. Nog meer knopjes. Ze maken dezelfde fout als de eerste smartphones. Meer en meer buttons op het toestel. De reden dat Apple de iPhone met een touchscreen uitbracht, was omdat iedere functionaliteit een andere interface nodig heeft.

Ik zie daar weer allemaal buttons om door te spoelen etc. Als ik ze niet nodig heb, wil ik ze niet hebben. Hetzelfde geldt voor een toetsenbord.

IMHO is dit een wanhoopspoging van Philips. Kijk naar MS en de geruchten over Apple. Alles gaat naar speech en MS heeft zijn Kinect oplossing. Apple heeft een behoorlijke installed-base van iPhone, iPod en iPad.

Apple Remote op mijn iPad is perfect om bijvoorbeeld mijn muziek te kiezen. Nu heeft niet iedereen een iPad, maar daar komt Siri en evt de simpele afstandsbediening.

Dit is flut, en maakt TV kijken nog complexer dan het al is. TV is complexer met smart cards, providers etc dan een PC tegenwoordig. Dat was vroeger wel anders.
alleen jammer dat het niet meer de echt "PHILIPS" is, maar een of ander chinees bedrijf ;(
Tsja, ik vermoed dat je op TPV doelt (geen Chinees bedrijf).. Maar afstandsbedieningen werden al jaren niet meer door TV-fabrieken gemaakt. Landen van herkomst waren onder andere BelgiŽ, Portugal, Marokko, Singapore, IndonesiŽ en inderdaad China.

TV's blijven voorlopig ook nog ontworpen en gemaakt worden waar ze gemaakt werden, dus voor ons voornamelijk ontworpen in Taiwan, Singapore en BelgiŽ en gemaakt in Polen en Hongarije.

Op de langere termijn kan er meer veranderen, maar dat hangt er ook van af hoe goed dhr. van Houten de rommel van zijn voorgangers weet op te ruimen.
* PoweRoy mompelt iets over klok & klepel.
Zelfde mensen maken nog steeds de TV's, alleen nu een andere naam aan bedrijf.
ik wou dat ik deze remote kon gebruiken op m'n 7605 :).