Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 59, views: 9.229 •

Op de dvd en blu-ray van Street Fighter x Tekken staan al twaalf nieuwe characters voor het spel die na release van de game als downloadable content worden verkocht. Uitgever Capcom sluit de dlc in voor het gemak van de speler.

Capcom haalt zich de woede van sommige fans op de hals door downloadable content van Street Fighter X Tekken al op de gamedrager te plaatsen. De fans vragen zich af waarom ze moeten betalen voor iets dat staat op de dvd of blu-ray waarvoor ze al betaald hebben.

Op zowel de dvd van de Xbox 360-versie als de blu-ray van de PlayStation 3-versie staan twaalf speelbare spelpersonages die spelers na release van de game kunnen aanschaffen. Street Fighter X Tekken verschijnt later deze week, voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc. De twaalf extra vechters maken hun debuut in de PS Vita-versie van de game, die in het najaar verschijnt. Capcom gaat de Xbox- en PlayStation-versie van dezelfde vechters vlak daarna als download te koop aanbieden, waarbij de vechters in werkelijkheid dus helemaal niet gedownload hoeven worden.

Capcom heeft inmiddels op de beschuldigingen gereageerd. De twaalf characters staan op de schijf om zo ruimte op de harde schijf van de spelers te besparen. Bovendien hoopt Capcom te bereiken dat alle versies van de game compatibel zijn zodra de dlc is verschenen, zodat spelers die de characters wel en spelers die ze niet gekocht hebben moeiteloos kunnen samenspelen.

Het is niet de eerste keer dat Capcom downloadable content die achteraf vrijgegeven wordt al op de gameschijf plaatst. In 2009 plaatste de uitgever een complete extra spelvorm op de schijf van Resident Evil 5.

Story-trailer van Street Fighter X Tekken

Reacties (59)

Dit soort streken vind ik ook nogal achterlijk van uitgevers. Ik begrijp die fans wel waarom ze boos zijn.
Hoop dat de content snel gekraakt wordt.
Ik vind dit ook een rotstreek. Het hele punt van downloadable content is dat, nadat het uitgegeven is de levensduur uitgebreid kan worden. Zelfs dan nog vind ik het eigenlijk niet helemaal eerlijk (doe er dan iets langer over om het uit te geven?) maar op deze manier meer geld uitmelken terwijl het al bestaat en nota bene op de disc word meegeleverd?

Met dit soort praktijken ben je alleen je naam aan het besmeuren. Dat je geld wilt verdienen als bedrijf, logisch. Maar op deze manier? Verwerpelijk! |:( :X
Dit vind ik wel asociaal.. Het laat ook wel de gedachte achter DLC zien: Puur geld verdienen. En dat in plaats van na de release gewoon doorwerken om de game te verbeteren zie je hier dat alles eigenlijk al klaar is. Ik vind dat dit gewoon als erbij hoort te zitten, slaat toch nergens op dat je extra moet betalen hiervoor als het er al gewoon is en werkt? Ik zou alleen betalen voor extra werk wat een uitgever nog maakt, niet voor dit soort onzin.
Natuurlijk gaat het om puur geld verdienen.

Aan de andere kant kun je wel steen en been klagen, maar je krijgt toch echt waar je voor betaald - het spel 'as is'.

Als je extra betaalt krijg je ook extra content. Of die nu via een download binnen komt, al op het schijfje staat, of je per postduif toegeleverd wordt op een microSD kaart doet er eigenlijk niet toe.

Het lijkt dus 'asociaal' omdat jij denkt dat je de content al hebt - het staat immers gewoon op het schijfje - maar in principe heb je de content niet.. alleen maar een kluis waar je zonder de combinatie weinig aan hebt (maar verder ook niet in de weg zit).

Zo zijn er wel meer programma's die in principe gewoon volwaardig zijn, en pas na gebruik van een bepaalde code delen vrijgeven. Eagle CAD (een elektronica CAD programma) bijvoorbeeld... al naar gelang de code kun je of alleen maar 2-zijdig op een klein bordje werken, of op 16 lagen op borden van een paar meter groot. En toch is het precies dezelfde programmatuur op je harde schijf - maar daar klaagt verder ook niemand over.
Eagle CAD is professionele software waarmee de gebruikers juist geld verdienen. Op dat gebied is het niet vreemd, aangezien de prijs aangepast wordt naar hoeveel er verwacht wordt dat de klant er zelf mee zal verdienen. Ik ga er vanuit dat de meeste gebruikers daar meer zullen verdienen aan de software dan dat het ze kost. Dat is een ander verhaal bij games.

De hele gedachte achter downloadable content is dat je extra downloads hebt die de levensduur van games verlengt. Niet dat er zaken uitgesloopt worden om vervolgens los te verkopen.

Als je als bedrijf dat dan wel doet, wek dan in ieder geval nog de illusie dat je er wat moeite voor hebt gedaan. Deze 'downloads' zijn niet meer dan veredelde snelkoppelingen en meer een klap in het gezicht van hun trouwe fans. Dit is een fullpriced game waarbij je je potentiŽle klanten dus het gevoel geeft dat ze geen volledige game kopen, maar zoals je zelf aangeeft, een kluis waarbij ze nog extra moeten betalen voor de code om er gebruik van te kunnen maken. Niet de meest handige verkooptruc.

Zeker als je als bedrijf al enigszins bekend staat om uitmelktactieken. Ze hadden ook de game gewoon met alle characters kunnen uitbrengen zonder enige DLC, werkte prima in het verleden bij games als Marvel vs Capcom 2. Of als het een succes was en er vraag naar was na de release kunnen werken aan een extra characterpack en deze voor een redelijke prijs een aantal maanden erna kunnen uitbrengen.

Van mij mogen alle bedrijven geld verdienen, maar dit kan ook prima op een manier waarbij je de klant niet het gevoel geeft dat hij genaaid wordt.
Met Eagle CAD kunnen mensen geld verdienen - hoeft niet.

Met Tekken kunnen mensen plezier verdienen - hoeft ook niet.

In beide gevallen heb je een gewin, zij het in monetaire vorm danwel de vorm van entertainment.

Dat je meer betaalt voor meer entertainment lijkt mij dan ook helemaal niet zo vreemd.

Als Capcom adverteert met 36 karakters (snel geteld vanaf wikipedia, kan fout zijn), mensen het spel kopen voor het bedrag dat ervoor staat met in gedachte die 36 karakters, dan blijft het voor mij vreemd dat mensen klagen als blijkt dat op de schijf er nog eens 12 staan - waar ze niet voor betaald hebben - en die niet kunnen spelen tenzij ze extra betalen.

Ik kan best begrijpen dat mensen het ervaren als een klap in het gezicht, maar feit blijft gewoon dat mensen krijgen waarvoor ze betaald hebben.

Natuurlijk had Capcom dit anders op kunnen lossen. 48 karakters, en dan maar de prijs van het spel hoger - en dan maar zien of mensen het nog steeds zo veel zouden kopen. Of voor dezelfde prijs, en misschien had het dan wel meer verkocht (of ze daar meer aan zouden verdienen dan hogere prijs / betaalde DLC is een ander verhaal). Of als echte DLC (ipv op schijf) wat blijkbaar ook op minder verzet stuit.
maar feit blijft gewoon dat mensen krijgen waarvoor ze betaald hebben.

Mensen krijgen minder dan waar ze betaald voor hebben en moeten nu extra betalen voor datgene waar ze al voor betaald hebben.

Ik vind dit een misselijke ontwikkeling en geeft mij het gevoel dat ik iets koop en het maar half mag gebruiken, ik vertik het dit soort opgezette games of dit soort DLC te kopen.
Mensen krijgen minder dan waar ze betaald voor hebben
Je betaald toch voor wat er op de doos staat?

Als op de doos nou stond '30 characters' en je start het spel op en krijgt er maar 20, dan is het een ander verhaal.

Mensen krijgen volgens mij dus gewoon waar ze voor betaald hebben. Sterker nog, eigenlijk krijgen ze meer dan waar ze voor betaald hebben, maar dat 'meer' kunnen ze niet bij (zonder bij te betalen / de boel te kraken).
en moeten nu extra betalen voor datgene waar ze al voor betaald hebben.
Maar dat hebben ze dus niet. Je betaalt voor het spel zoals geadverteerd, dat er dan ook nog andere bits en bytes op de DVD staan, staat daar helemaal los van.

Ik blijf het frappant vinden dat veel mensen het blijkbaar prima hadden gevonden als op die DVD verder alleen nulletjes hadden gestaan (bij wijze van, in werkelijkheid 'blanco') en de DLC daadwerkelijk via een internetverbinding binnengehengeld had moeten worden.
Het heeft voor mij ermee te maken dat ik eigenlijk sinds de C64 games speel en deze generatie consoles vanwege de wijze waarop vaak DLC aangeboden word ik voor het eerst het gevoel heb dat men lucht verkoopt. Hiervoor voelden games altijd aan als een compleet product, en daarvan word tegenwoordig een deel achter gehouden.

Verder maakt het me niet veel uit, de ontwikkelaars die zodanig te werk gaan hebben aan mij gewoon geen klant.

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 6 maart 2012 19:03]

Maar dan heb je dus de keus om gewoon het product niet (voor de volledige prijs) te kopen.

Dan koop je 'm een maand later, als'ie wat goedkoper is.

Of een half jaar later, als 'ie in de koopjesbak ligt.

Punt is gewoon dat als jij het gevoel hebt dat het spel niet 'volledig' is en dus ook niet de volledige prijs verdient, je het eigenlijk niet zou moeten kopen.

Nu snap ik wel.. al je kameraden spelen het spel, en als jij een half jaar later er nog mee aan komt zitten zij alweer wat anders te spelen.. dus het gevoel van een keus hebben is ernstig verminderd.. toch ligt de keus er.
Dat is maar net de vraag, en hier ligt een erg groot grijs gebied. Wat is een compleet product, en wat is DLC? Is het spel zonder die twaalf karakters nog wel een volledig spel, als deze content uit het spel gehouden wordt?

Ooit was DLC bedoeld als uitbreiding op een bestaande game, maar steeds vaker wordt spel +DLC tegelijk gemaakt, maar niet samen aangeboden/verkocht.

Zeker bij een vecht-game als Tekken zijn de karakters zeer belangrijk, en de grote vraag is dus of de DCL karakters ECHT additioneel zijn, of dat het originele aanbod nu gewoon onder de maat is. (is DLC extra, of is het uit het origineel gesloopte content)

Ofwel, is 2x 15 karakters (de basis-lineup) voldoende content voor een full price game? Aangezien dit een Head 2 Head is, zou je mogen verwachten dat beide line-ups vertegenwoordigd zou zijn.

Street Fighter IV heeft er 19, Tekken 3D: Prime Edition heeft er 41 (beide bron Wikipedia).

In dat licht gezien, is 2x15 karakters behoorlijk mager, en kan gerust gesteld worden dat de 12 'DLC' karakters eigenlijk onderdeel uit hadden moeten maken van de start-roster, en dat Capcom dus basis-content uit het originele spel gehaald heeft om separaat als DLC aan te kunnen bieden.

In dit geval is de klacht dus mi terecht, deze DLC had niet separaat verkocht mogen worden.
Maar je hebt er evengoed recht op, hier is zelfs al een rechtszaak over geweest.

De Hot Coffee modus in GTA was ook niet bereikbaar via normale gameplay, maar toen rockstar er om aangeklaagd werd omdat het op de disc stond, hadden de aanklagers gewonnen. Aangezien dit een precedent creŽert is het bereiken van DLC op een schijf volledig legaal (tenminste in the USA).

http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_Coffee_mod
Maar je hebt er evengoed recht op, hier is zelfs al een rechtszaak over geweest.

De Hot Coffee modus in GTA was ook niet bereikbaar via normale gameplay, maar toen rockstar er om aangeklaagd werd omdat het op de disc stond, hadden de aanklagers gewonnen. Aangezien dit een precedent creŽert is het bereiken van DLC op een schijf volledig legaal (tenminste in the USA).

http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_Coffee_mod
Volgens mij is er geen precedent - alle zaken die daarin genoemd zijn, zij geschikt. Schikking = geen uitspraak = geen (rechts)precedent.

Komt nog bij dat de enige aantijging binnen deze context was dat de uitgever in zake de leeftijdsbeoordeling verantwoordelijk is voor de content op de schijf, of de gebruiker daar normaliter bij kan of niet.

Dat zou verder niets zeggen over het al dan niet recht hebben om daarbij te mogen als gebruiker, noch over enigerlei clausule in een EULA die stelt dat je dat niet zou mogen.
Dat extra betalen is het probleem niet, maar ontwikkelaars lopen al jaren te klagen over piraterij, en de reden voor de piraterij is met name omdat de games zo duur zijn. In plaats van de prijzen te verlagen vragen ze nog steeds hetzelfde voor de "basis" game en moet je nog eens extra betalen voor de extra content die ze al klaar hebben. Op die manier betaal je dus nog meer dan voorheen.
Het laat ook wel de gedachte achter DLC zien: Puur geld verdienen
Goh, zou dat de reden zijn? raar.. dacht dat het allemaal filantropsiche stichtingen waren.. tuurlijk gaat het om geld verdienen, daarvoor is het een commercieel bedrijf.
En dat in plaats van na de release gewoon doorwerken om de game te verbeteren zie je hier dat alles eigenlijk al klaar is
Is dit relevant? moet schijnbaar alles wat ontwikkeld is voor de release er standaard inzitten? gebeurt zo vaak niet, sterker nog, het omgekeerde gebeurt wel vaak. Men maakt een product half af en verkoopt dat.

Of klaag je ook over windows dat niet elke versie de ultimate edition is? want daar was toch ook gewoon alles al gemaakt, waarom moet je dan meer betalen voor de uitgebreide variant.
Ik vind dat dit gewoon als erbij hoort te zitten, slaat toch nergens op dat je extra moet betalen hiervoor als het er al gewoon is en werkt?
Maakt de manier van distributie uit? als het via een download werdt aangeboden dan vondt je het niet vreemd ookal was het voor de release gemaakt.
Ik zou alleen betalen voor extra werk wat een uitgever nog maakt, niet voor dit soort onzin.
Ze hebben er toch werk aan gehad? ze hebben er tijd ingestoken, was alleen op voorhand. Nu doe je alsof het uit het niets ontstond, iemand komt 's ochtends binnen en ziet dat de elfjes hun werk weer goed gedaan heeft.

Denk je dat alle andere die DLC aanbieden pas aan de DLC starten zodra het spel uit is gekomen? denk dat dat je erg zal tegenvallen. Bij de meeste partijen ligt de DLC al deels op voorhand gereed. Dat het marktstrategie, hoe breng je het product op de markt en hoe kan je er veel aan verdienen. Als je denkt dat dat pas iets is waar ze achteraf over nadenken dan snap je weinig van bedrijfsvoering.

Ook denken dat bedrijven graag iets weggeven voor niets is ook naÔef.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 6 maart 2012 11:35]

Belangrijk is of het initieel aangeboden product als een compleet product gezien mag worden. Zoals ik hierboven berekend heb, is dat in dit geval uiterst discutabel.
Manier van distributie maakt idd niet uit, maar de omvang van de content wel, en in dit geval is het originele aanbod geen volwaardige game.
Dan wacht je op een game of the year edition of dergelijke.

Je staat in de winkel, acht op de doos staat dat je 15 streetfighter en 15 tekken characters hebt... dan is dat toch de game.

Als je dat te mager vindt koop je de game niet.

Natuulijk wordt dlc al tijdens het productie proces gemaakt.
Dat is veel handiger omdat je dan toch met de engine aan de slag bent.
Waarom een skin designer terug laten komen voor dlc, als deze dat ook tijdens het productie proces kan realiseren?!
Correct, ik koop het spel dan ook niet...

En met je eens, dat het geheel logisch is het ontwikkelteam de DLC ook meteen te laten bouwen/ontwerpen.
Dat stukje informatie mis ik dus in het artikel. Blijkbaar (?) moet er dus wel extra worden betaald voor de dlc die al op de dvd staat. Zo vanzelfsprekend is dat niet, integendeel, het is vrij gebruikelijk dat content die bij release van de game klaar is, bij de normale prijs inbegrepen is en dat er voor content die er later bij komt betaald moet worden.
Het laat ook wel de gedachte achter DLC zien: Puur geld verdienen
Hoe vaak moeten we 't nou nog zeggen? een bedrijf, welk bedrijf dan ook, bestaat alleen maar om geld te verdienen. Het is geen liefdadigheids instelling.

En als een bedrijf de kans ziet om meer geld te verdienen, dan zullen ze dat doen. Sterker nog, dat zijn ze verplicht aan hun aandeelhouders. Zonder uitzondering.
Dat is niet zo vreemd, de bedrijven hebben toch al VEEL langer kenbaar gemaakt dat zij de spellen zien als een dienst die ze leveren, niet als een product dat ze verkopen.
Dit deed Capcom ook al met de extra kostuums in Super Streetfighter 4.
Vorig jaar bracht Capcom Marvel vs Capcom 3 uit. Een half jaar later kwam een zwaar verbeterde versie met extra chars enzo uit. Capcom maakt steengoede games maar probeert wel altijd de gamer uit te zuigen met dit soort akties.
Hun redenering is wel erg.... wazig, als gewoon iedereen de karakters heeft dan is er toch geen probleem? En harde schijf ruimte? is dit een grapje?
Beetje dubbel dit...

Stel nu dat de content niet op het schijfje stond. En je kan het pakket op een gegeven moment downloaden tegen betaling, gaan de mensen dan ook klagen?
Want je weet niet of ze bij Capcom die DLC ook al klaar hadden vůůr de release van het spel.

Wat ik probeer te zeggen is dat de woede enigzins misplaatst is. Want dan zou Šlle DLC per definitie uitzuigerij moeten zijn. Immers: je weet niet of de content al klaar was bij de release van het spel.
Dis ook weer zo'n discussie punt waar je oneindig op door kun gaan. Ja, het lijkt wat vreemd dat je spul al krijgt waar je alsnog los voor moet betalen maar als het niet op de dvd staat en je betaald er los voor dan is het ineens geen probleem?

Dat ze het al klaar hebben is meestal wel het geval met de eerste DLC voor een game dus das ook niet zoveel anders dan normaal. Voor zo'n uitgemelkt platform als streetfighter mogen ze de content wel gratis maken op die dvd., dat heeft ze al wel genoeg opgeleverd. Verzinnen ze toch even wat nieuwe DLC's, studentje er op, voila. DLC's zijn toch al een beetje uitmelkerij imo.

Ik zeg, niet weer doen en move on.
Eigelijk hoort alle dlc gratis te zijn. Ze verdienen er dik aan.
Gaat nog leuk worden als ze dus ook nog Tekken vs Streetfighter gaan uitbrengen, de hele lineup van Tekken is behoorlijk groot, zal me niets verbazen als ze daar dus ook tientallen characters al klaarzetten voor DLC.
Bovendien hoopt Capcom te bereiken dat alle versies van de game compatibel zijn zodra de dlc is verschenen, zodat spelers die de characters wel en spelers die ze niet gekocht hebben moeiteloos kunnen samenspelen.
Hadden ze mischien even naar MK9 moeten kijken, hoe ze dit daar oplossen. Iedereen krijgt gewoon de DLC, je kan tegen ze spelen, maar niet met ze spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Sony Apple Microsoft Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013