Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 12.701 •

Aan de universiteit van Utah is een nieuw soort gamecontroller ontwikkeld die haptische feedback geeft door de huid van de duimen van de speler op te rekken. De onderzoekers hopen dat de extra informatie de beleving intenser maakt.

William Provancher, associate professor of mechanical engineering aan de universiteit van Utah, heeft een prototype gemaakt van een gamecontroller die feedback geeft via de huid van de duimen van de speler. Deze haptische feedback zou de beleving van de speler intenser moeten maken. Provancher heeft daarvoor een standaard-gamecontroller voorzien van extra motortjes die de twee thumbsticks van de controller kunnen bewegen. De speler geeft daarmee niet meer alleen informatie door aan het spel via de thumbsticks, maar krijgt ook informatie terug, doordat de motortjes in de thumbsticks de huid van de duim van de speler in een bepaalde richting oprekken.

De onderzoeker wil spelers feedback geven, zoals de terugslag van een geweer of de golven onder een boot. De thumbsticks zouden ook feedback kunnen geven als een speler tegen een virtuele muur aanloopt. Ze zijn door Provancher voorzien van een rode kunststof dop, die doet denken aan de TrackPoint-muisvervanger die IBM in zijn laptops bouwt. De onderzoeker hoopt dat zijn vinding gebruikt zal worden in een nieuwe generatie spelcomputers.

Hij heeft op basis van dezelfde techniek meer prototypes gemaakt. Zo bouwde hij een apparaat dat blinden kan helpen navigeren door ze op eenzelfde manier haptische feedback te geven via de duim. Hij bouwde bovendien een systeem dat automobilisten feedback geeft via het stuur van hun auto.

Reacties (37)

Zolang je de motortjes maar niet hoort...
Ik vermoed dat dat hetzelfde is als bij force feedback/rumble-achtige dingen. Niet echt storend toch? Ik hoor m'n controllers wel als ze trillen, maar kan niet echt zeggen dat ik d'r last van heb...

Toch zie ik dit voor games niet echt als een voordeel. Ik kan ook wel gewoon zien wat er gebeurt :)

[Reactie gewijzigd door Egrimm op 6 maart 2012 10:31]

Het hoeft ook niet als voordeel te zijn, maar meer om de spelervaring te verbeteren.
Ik vind een explosie leuker met het gamen als mijn hele controller ook mee trilt, dan enkel wat pixels zien. Voelt dan toch weer even wat vetter aan vind ik.

Echter vraag ik me nou wel af of het nou wel zo lekker speelt, hele tijd van die 2 kleine puntjes die mijn duimen een beetje lopen te masseren. :P
Toch zie ik dit voor games niet echt als een voordeel. Ik kan ook wel gewoon zien wat er gebeurt
[opa vertelt]Dat riepen mensen ook toen de eerste soundblaster kaarten op de markt kwamen.[/opa vertelt]
Ja daar heb je gelijk in :) En ik riep dat ook bij de Kinect maar die heb ik toch gekocht en vind ik toch best leuk. Ik zal het afwachten :)
neem dat voorbeeld met het visspel, daar zie je het natuurlijk niet echt. Je controller hint nu specifieker op wat er te gebeuren staat...
Een goed bedacht systeem, alleen zie ik dit niet echt snel functioneren, ze moeten proberen een deal te sluiten met microsoft of sony, om dit te laten integreren in de controllers bij de nieuwe consoles.

Als ze die tegen licentiegeld verkopen, heeft iedereen er profijt van!
Dat zegt de "uitvinder" toch ook.
Maar of hij effectief die aan MS of Sony voorgesteld heeft kan ik niet direct uit deze tekst opmaken.
Ik dacht eerder aan Nintendo. Ik zie dit al helemaal voor me bij spellen zoals mario party.
Als ze ťcht willen dat we meer feedback krijgen, waarom dan geen klein gaatje met een naald die een paar mm naar buiten schiet wanneer een kogel je raakt in shooters? Dan denken spelers wel twee keer voordat ze als een gek het veld overrennen :*)

Uiteraard wel met hygiŽnekapjes om een Aidsuitbarsting onder de sociale gamers tegen te gaan.

[Reactie gewijzigd door DJMurtz op 6 maart 2012 10:33]

Zoiets bestaat toch al? Van die controllers die je een elektrische schok geven ipv de traditionele Force Feedback.
Dan gewoon een schok, werkt ook toch? :P
Force feedback, echt een nieuwe technologie ja :Y)


oude technologie, verpakt in een controller ipv een joystick
het is niet zozeer feedback als wel een hint...

Force feedback is je controller die reageert op wat er gebeurd op je scherm, dit gaat nog een stapje verder door te hinten waar wat zou kunnen gaan gebeuren.
Dat vind ik deel van de toepassing, niet zozeer van de techniek.....
vroeger kreeg je het via je stuur/joystick door en nu een punt binnen je tumbstick. oude techniek nieuw jasje
Ziet er nice uit, heb alleen bedenkingen bij het gewicht dat het zal meebrengen en de impact op de battery van wireless controllers...
Wat ik wel leuk vind om te zien is dat het prototype zo uit een 3D printer gerold lijkt te zijn (zonder gebruik van een stukje schuur papier).

En extra feedback in een spel is altijd handig, dan kan er weer wat van het scherm af zoals bijv de rode stipjes op de radar voor vijand die het dichtsbij is. Dat kan je dan gewoon voelen!

Ik denk niet dat dit alleen voor spelletjes handig is, maar ik zie ook wel toepassingen in het bedienen van bijvoorbeeld een robot arm in het ruimtestation.
in combinatie met een navigatiesysteem is dit toch super!
Feedback via je stuur en niet zelf eerst nog moeten gaan denken van... Hmm, links of rechts?
Je stuur geeft het aan!

Dan kan er eindelijk nog nauwkeuriger genavigeerd worden. Ipv dat mensen al 2 km voor een afslag hinderlijk links gaan rijden (op de a10 bijvoorbeeld) geeft het stuur aan wanneer je op moet gaan schuiven...

Ik zie alleen maar voordelen (en vooral buiten games that is)
Laten we de controllers nog ingewikkelder maken en daardoor nog meer stroom laten verbruiken! Nee dus, slecht idee. De controllers zijn tegenwoordig al ingewikkeld genoeg met 20 knopjes die je moet onthouden. Nintendo is hier de uitzondering op. Zij weten hoe je een goede controller maakt die voor iedereen leuk en begrijpelijk blijft.
Ongeveer twintig:

4 vierpuntsdruktoetsen
4 symbooltoetsen
1 start
1 select
4 schouderknoppen
1 PS knop
1 L3 knop
1 R3 knop
________
17 knoppen dus
Ik zie hier wel brood in, misschien niet direct voor gaming maar meer voor mensen met minder zicht of iets dergelijks.

Feedback geleidestok iemand?
dat klinkt wel als een goed idee... alleen dan moet je ook een gyroscoop inbouwen zodat de stok weet of ie niet een kwartslag gedraaid is... enz. enz.
Inderdaad, waarschijnlijk moet de technologie nog een beetje vooruit groeien voordat het allemaal zou kunnen (zowel m.b.t. kosten als gewicht/grote) maar het is een interessant toekomst beeld.
een stok voor een blinde mag best wat kosten, als de meerwaarde het maar verantwoord.
Dacht bij het lezen van de titel aan een controller voor het spel Prototype ipv wat er nu wordt bedoeld.

De ervaring van het spelen van een game wordt steeds realistischer stapje voor stapje. Beeld wordt geoptimaliseerd, spel besturing door lichaamsbesturing, etc. Feedback op je lichaam is nog niet geintroduceerd. Het lijkt me wel wat toevoegen omdat dit op het trillen van je controller na nog niet gebeurt. Daarmee krijg je toch meer verbintenis van wat er met je als physiek persoon gebeurt en wat er ingame gebeurt waardoor de belevenis intenser wordt en daarmee realistischer. Het is natuurlijk wel speculatief of dit door implementatie in games ook echt wat gaat toevoegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Windows Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013