Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 219 reacties, 54.966 views •

Hi heeft bekendgemaakt welke leaseprijs klanten moeten betalen voor bepaalde smartphones. De iPhone 4S 32GB gaat 24,50 euro kosten bij afname van een tweejarig abonnement. De HTC One X kan voor 17,50 euro geleased worden bij Hi.

Op 20 februari introduceerde Hi zijn nieuwe abonnementsvormen. Klanten kunnen kiezen uit vier vormen abonnementen, waarvan de prijs varieert van 10 tot 30 euro en het verschil in de hoeveelheid MB’s in de bundel en de snelheid zit en daar een toestel en bel- en sms-bundel aan koppelen. De verstrekking van de smartphones gebeurt echter op leasebasis: de gebruiker betaalt een vast bedrag per maand voor het toestel, die los staan van de overige kosten.

Hi heeft nu bekendgemaakt welke maandbedragen gebruikers moeten gaan betalen voor welk toestel. De iPhone 4S 32GB is het duurste apparaat: deze gaat 43 euro per maand kosten bij afname van een éénjarig abonnement en 24,50 euro als de gebruiker twee jaar voor Hi kiest. De 16GB-variant kost 6, respectievelijk 3,50 euro per maand minder. De Samsung Galaxy Y en de Nokia C11-01 vallen in de a-categorie waarvoor geen maandelijks bedrag betaald hoeft te worden.

De nieuwe smartphones van HTC zijn ook beschikbaar bij Hi vanaf 12 maart, als de nieuwe abo's ingaan. Het toptoestel One X kost 31 euro en 17,50 euro per maand als voor respectievelijk een enkeljarig of tweejarig abonnement gekozen wordt. Voor de One V moet 13, dan wel 6 euro per maand neergeteld worden bij afname van de een- of tweejarige abonnementen. Voor de Galaxy S II zijn deze prijzen 22 en 12 euro per maand.

Aan het einde van de looptijd is de klant overigens niet per definite de eigenaar van het toestel: als het abonnement afloopt, kan de klant ervoor kiezen om het toestel om te ruilen, in te leveren of over te nemen. Het is nog niet bekend wat de restbedragen zijn.

KPN-woordvoerster Renske Algra bevestigt dat er restbedragen overblijven na afloop van de abonnementsperiode. De woordvoerster zegt dat de gebruiker nog 'enkele tientjes' moet bijbetalen om het toestel in bezit te krijgen. Het uiteindelijke bedrag hangt af van het toestel en de abonnementsperiode, maar Algra kon nog niet zeggen welke bedragen voor welke toestellen overblijven.

PrijscategorieToestel2 jaar1 jaar
a Samsung Galaxy Y
Nokia C1-01
€0/md €0/md
b HTC Desire S
Samsung Galaxy Ace
€2/md €7/md
c Samsung Galaxy S Plus
Nokia Lumia 710
€4/md €10/md
d HTC One V
Sony Ericsson Xperia Arc S
€6/md €13/md
e HTC Sensation
Samsung Galaxy S Advance
€8/md €16/md
f Nokia Lumia 800
Sony Xperia S
€10/md €19/md
g Samsung Galaxy S II
HTC Sensation XE Beats Audio
€12/md €22/md
h iPhone 4 8GB
Blackberry 9900
€14/md €25/md
i HTC One X
€17,50/md €31/md
j iPhone 4S 16GB €21/md €37/md
k iPhone 4S 32GB €24,50/md €43/md


Reacties (219)

Reactiefilter:-12190217+1123+224+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
We zien nogal wat vragen over het overnamebedrag van je toestel aan het einde van de contractsperiode.

Mocht je er aan het einde van je abonnementperiode ervoor kiezen om je toestel over te nemen, dan is de prijs die we voor het toestel vragen gelijk aan de dan geldende marktprijs van het gebruikte toestel. Onze ervaring is dat dit 15% is van de oorspronkelijke nieuwwaarde voor een 2 jaar oud toestel en 35% voor een 1 jaar oud toestel. Wij kunnen dit echter niet garanderen omdat we niet kunnen voorspellen wat dan de marktwaarde is van jouw toestel.
Weet je dan van tevoren hoeveel je moet bijbetalen voor je telefoon, of hoor je dat na een/twee jaar pas?
15% noem ik geen 'enkele tientjes'. 15% van 599,- voor een iPhone 4S is gewoon 90 euro. Tel daarbij de 21 euro per maand en dat is dus gewoon 599,- euro die je gedurende je 'lease' betaald hebt en dus gewoon huurkoop.
Ben nog geen fan maar het zou slechter kunnen: een iPhone is nu ¤690
pricewatch: Apple iPhone 4S 32GB Zwart
Als je hem twee jaar leaset ben je 24*¤24.50 = ¤588 kwijt, dus voor mensen die sowieso iedere twee jaar een nieuwe telefoon willen prima idee zou ik zeggen.

Voor een jaartje is het al wat minder, tenzij je hem daarna voor een tientje mag overnemen.
Ja, alleen krijg je van die 650 euro over twee jaar misschien nog 200 euro terug...

Sowieso vind ik de verhouding 1/2 jaar een beetje vreemd.
1 jaar is 3,5 keer zo duur bij een desire S.
Alleen als je een iPhone na je abonnement wilt verkopen dan kan je er nog best veel voor krijgen. Voor bijvoorbeeld een iPhone 4 van 1,5 jaar krijg je nog tussen de 350 en 450 (16GB). Zelfs een 3GS levert nog best veel op. En dit heb je dadelijk dus niet meer.
Ook voor twee jaar is het al minder als je 102 euro restant moet betalen
Let op dit zijn alleen de prijzen voor het toestel, hier bovenop komt dan nog de prijs voor je bel/sms en databunder. Voor 500mb moet je per maand al 17,50 lappen en de goedkoopste belbundel is 5 euro met de toestel "huur" erbij kom je uit op 47 euro per maand!
Dat is de losse lease prijs die je betaalt voor het toestel alleen.

Daar bovenop komen dan nog de kosten voor voice en data.
iPhone NU (bij the phone house) kost:
iPhone 250 bundel ¤45*24 maanden
Toestel ¤159,95
Aansluit ¤30

Totaal: ¤1269.95

iPhone per 12/3 kost: (zelfde 1000 MB, zelfde 250 minuten)
1000GB ¤22.50 *24 maanden
250 min kan niet, 150 min omdat SMS in data bundel zit: ¤10 *24
Toestel ¤21 *24
Aansluit ¤30

Totaal: ¤1314.00

Verschil: ¤44.05 duurder, terwijl Hi beweert dat de klant zo'n 10% goedkoper uit zou zijn.
Daarbij is het toestel nog eens geen eigendom.

T-MOBILE! HERE I COME!!!
Dit is wel enig sinds kort door de bocht.

Vergeten in dit overzicht is namelijk (gemiddeld) 10 euro per maand verzekering. (Met binnen 4 uur vervangend toestel + zelfde OS!)

Dus Hi is dan 200 euro goedkoper (44.04-(10*24). Aangezien het toestel nog wel waarde heeft na de contract termijn kan het zo zijn dat je alsnog wel goedkoper uit bent na het verkopen van je toestel maar daarbij zou rekening gehouden moeten worden met de over koop regeling van Hi, dat is nog onduidelijk.

Daarnaast vind ik het raar dat mensen niet meer willen gaan betalen als de prijzen in eens omhoog gaan. De brandstof is in de afgelopen 3 jaar zeker over de kop gegaan. (wellicht wel meer)

Is het omdat dit nu opeens gebeurt bij alle drie de providers dat mensen het niet kunnen verwerken? Lijkt mij zeer redelijk dat je betaald naar wat je gebruikt.

Ik denk niet dat KPN, T-Mobile en Vodafone prijsafspraken hebben gemaakt. Met een vertienvoudiging van het data gebruik gaan de kosten gewoon omhoog.

Just my 2 cents
Waar tover je die verzekering vandaan? die is er namelijk helemaal niet!!!
Die 4 uurs service is ALLEEN voor fabrikage fouten, en NIET voor wanneer jij met je geleasde Prius er overheen rijdt.

nb: de opmerking T-Mobile here i come is sarcastisch bedoeld, omdat deze per 5/3 de prijzen ook flink opkrikt.

KPN belooft dat de klant goedkoper uit is, dit is dus niet zo.
(ik ben nog altijd blij met mijn SIM only van 175 min + onbeperkt (fair use) data van 1MB/s, maar dat geheel terzijde)
Je vergeet de upload/downloadsnelheden te vermelden. T-Mobile is wat dat betreft een stuk trager. Daarnaast is de dekking minder goed.
hou er even rekening mee dat je over je maandelijkse kosten 1 jaar lang 50% korting krijgt en bij the phone house 6 maanden tops!
Rekenvoorbeeldje:

Iphone 4S 32GB kost los momenteel ¤649,-
1 jr leasen kost ¤516 (12x¤43)
2jr leasen kost ¤588 (24x¤24,50)

Als je hem zelf koopt en het toestel na 1jr wilt verkopen ben je in dat geval goedkoper uit als je er dan meer dan ¤133,- voor krijgt.

Als je hem zelf koopt en het toestel na 2jr wilt verkopen ben je in dat geval goedkoper uit als je er meer dan ¤61,- voor krijgt

Deze berekening geeft mij de indruk dat je beter een toestel kunt kopen dan leasen. Tenzij er allerlei voordelige garantie regelingen zijn ofzo.
Je vergeet dat je het toestel na de lease-termijn moet kopen. Neem aan dat ze het ook niet voor een habbekrats weg doen.
Je vergeet alleen dat er ook een verzekering bij zit. Doorgaans kost die ook rond de 10 euro per maand. Dat maakt het sommetje nogal anders.

Per jaar is dat 120 euro, en logischerwijs per 2 jaar 240 euro.
Je mag het toestel volgens het artikel ook gewoon inleveren en een nieuw lease contract aan gaan. Je hoeft hem dus niet per se te kopen.

@the medic: Het is sowieso algemeen bekend dat een los toestel kopen goedkoper is.
Vroeger zat de 'lease prijs' in het abbo in begrepen. Het was altijd al voordeliger om een toestel te kopen en dan een sim only abbo te nemen
je vergeet in je rekenvoorbeeld dat je bij hi de 1e 12 maanden 50% korting krijgt. Wat het bij een 1 jarig abbo wordt weet ik nog niet maar wel noemenswaardig bij dit soort berekeningen!
Ik zit nu in het schuitje, dat ik per 12 maart mag verlengen bij Hi! (Precies op de dag dat dit ingaat). Dus nu liggen een paar opties voor mijn neus, of verlengen of weg gaan bij Hi. Nou om dit uiteraard even 'verstandige keus' te laten zijn, moet er wel uitgerekend worden, wat dit dan moet gaan kosten. Persoonlijk verbel ik ongeveer 180 / 200 minuten per maand, verbruik ongeveer 500 Mb per maand. Als toestel wil ik een iPhone 4S, 16 Gb.

Hi :
Leasprijs toestel : ¤ 21 (per maand)
Abbokosten : ¤ 45 (Per maand, is een Hi iPhone 250 abbo, 250 minuten per maand en 1 Gb data)
Kosten totaal per maand : ¤ 66,-
Kosten totaal voor 2 jaar : 504 + 1080 = ¤ 1584!

T-Mobile : (Is een compleet nieuw abbonement trouwens, en zonder Visual Voicemail en verzekering)
Toestelprijs : 229,95
Abbokosten : 34,50 (iSmart 200, 200 minuten en 1 Gb data)
Aansluitkosten : 30,-
Kosten per maand : 34,50
Kosten totaal 2 jaar : 828 + 229,95 + 30 = ¤ 1087.95

Vodafone : (Zelfde als T-Mobile, compleet nieuw abbonement, dit is exclusief de huidige aanbieding van Vodafone, 50% korting op de eerste 4 maanden)
Toestelprijs : 0,-
Abbokosten : ¤ 55 (iPhone smart 55, 200 minuten en 1400 Mb aan data)
Aansluitkosten : 30 .-
Kosten per maand : 55,-
Kosten totaal 2 jaar : 1320 + 30 = ¤ 1350,-

Prijzen van de abbonementen zijn van vandaag trouwens. De internet snelheid van alle abonnementen zijn 7,2 Mbit!

Ik schrik me persoonlijk de pl**ris van de prijzen van Hi! Hi is gewoon bijna 500 euro op 2 jaar basis duurder dan T-Mobile... Daar staat dan wel tegenover dat je 50 belminuten per maand meer hebt, maar dat kan nooit zo'n groot verschil hebben. Voor mij betekent dit gewoon dat ik over een paar maanden lekker mijn abbonement ga opzeggen en ergens anders heen ga.

edit:
Internet snelheid toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Hertog6 op 1 maart 2012 18:29]

vergeet ff niet dat t-mobile zijn contracten binnekort FORS verhoogd kan me niet meer herinneren wanneer maar het abbotje van 34.5 gaat naar 45 euro dacht ik .

verder is de iphone 4s 16 gig 580 euro en bij telfort heb je bijvoorbeeld voor 2 jaar een sim only met 300 min en 1 gig internet voor 18.9 euro (zonder aanbieding op het moment 1 jaar 4 euro pm korting dus 48 euro) wat neerkomt op 18.9x24=453.6+580=1034 euro wat al veel goedkoper is en met aanbieding dus net onder de 1000 euro voor 2 jaar.

bij youfone hebben ze momenteel een aanbieding voor 250 min en onbeperkt internet voor 14.80 met 10 euro aansluitkosten wat met een snel rekensommetje dus neerkomt op 945 euro.

sim only is de enigste slimme optie en het voordeel is ook nog dat je ISP geen bende in je telefoon zet.

blijft duur maar altijd goedkoper :)

en als je nog goedkoper uit wil zijn durf ik het bijna niet te zeggen maar go android dat scheeld al snel een paar honderd euro.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 1 maart 2012 23:37]

Hm, ik zou dan een bundel van 1GB nemen met 75 min/sms van ¤ 27,50 per maand. Doe ik er een HTC One X bij, en ik ben ¤ 45,- per maand kwijt. ¤ 1080 per 2 jaar.
Stel, ik kies datzelfde toestel, maar dan van bv, MTV Mobile (via een telecomdealer), dan zou ik ook 1000MB nemen met 100 min/ 50 sms, dan is het toestel gratis. Eerste 8 maanden betaal ik ¤ 21,25 en daarna ¤ 42,50. Totaalprijs: ¤ 850 en is het toestel van mij.

Vergelijking met een iets goedkoper toestel, zelfde abonnement: Nokia Lumia 800:
Prijs van MTV mobile blijft met ¤ 850 hetzelfde, Prijs bij Hi wordt ¤ 37,50 per maand en dus over 2 jaar ¤ 900,-. En dan ben je dus nog geen eigenaar van het toestel!

Met andere woorden: onvoorstelbaar duur zijn ze bij Hi.
Ik ga MTV Mobile eens in de gaten houden denk ik (of het een goede provider is enzo).

Ik heb nu een Vodafone Bel + SMS + Web 150 (150 min of 150 sms, onbeperkt data) voor nu ¤30 p/maand (was eerste 6 of 12 maanden 50% korting). Maar ik kom nooit boven de 200mb internet en belminuten/sms ook niet.

Dus schaal ik wat terug qua min/sms/data naar MTV's 100 min of 50 sms/500MB data dan betaal ik gemiddeld over 24 maanden ¤31,83. Dat is 2 euro meer dan nu per maand maar ik heb wel hét toptoestel van nu...
Is onderdeel van Hi :/ .
Vandaag toevallig uitgezocht wat voor mij de goedkoopste optie was voor de HTC One X, aangezien mijn BSW 200 abo (24 maanden 30 euro) bijna afloopt.
Als je iets interessants tegenkomt voor de One X, mag je mij wel PM-en. Ik zit dus zoals gezegd in precies hetzelfde schuitje. :>

Maar:
Is onderdeel van Hi :/ .
Wat is er met :/ ? Verwacht je dat deze deals van MTV ook minder goed worden?
Of...?

En hoe zit het eigenlijk met KPN Personal Sim?
Stel je neemt de One X met een hoog abonnement waarbij je toestel dus erg goedkoop of zelfs gratis is. Na 3 maanden verlaag je je abonnement naar een abbo wat voor jou geschikt is. Misschien valt dat ook wel goedkoop uit?

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 1 maart 2012 17:29]

MTV mobile kan natuurlijk ook een keer de voorwaarden gaan aanpassen, maar of en wanneer weet natuurlijk niemand nu. Hoe, dan ook: uiteindelijk zijn Hi en MTV mobile en Telfort allemaal onderdeel van KPN. Loopt iedereen bij Hi weg, dan is dat uiteindelijk nog geen ramp voor het moederbedrijf dus.
MTV mobile blifjt voorlopig nog de oude abbo vormen behouden. Informatie uit interne bron
Je vergelijk gaat niet helemaal op. Hi vergelijk je zonder netwerkaktie en MTV Mobile met. Vanaf 12 maart weet je ook de netwerkaktie van Hi en dan kan je ze goed vergelijken. Dan zou het zomaar ineens veel voordeliger uit kunnen pakken.

[Reactie gewijzigd door ronney op 2 maart 2012 08:02]

de netwerkactie is 1 jaar lang 50% korting bij de nieuwe abbos van hi
Dat zijn nogal bedragen...
Ik snap niet dat mensen hier nog steeds in trappen. Je laat je in 4-voud naaien;

- KPN schaft datalimieten af
- KPN verhoogt abonnementsprijzen met 200 - 300%
- KPN komt met "aanbieding" (tijdelijke korting abonnement) **
- KPN komt met leasecontract waarbij je dubbel betaalt en telefoon niet van jou is

** de abonnementskosten met "korting" zijn nog steeds stukken hoger dan de oorspronkelijke abonnementsprijs

Je kunt veel beter sparen voor een los toestel en deze simlock vrij in de winkel kopen. Doe daar een pre-paid kaartje in (voor mijn part Sim-only abonnement-) en klaar. Waarom zou je in hemelsnaam jaren lang met zo'n wurgcontract aan een telco vast willen zitten ?
Wat wou je er aan doen? Ze hebben allemaal de prijzen verhoogd. Daarnaast tal van gunstige regeltjes weggehaald uit het contract (minuten meenemen, data meenemen etc.. wordt allemaal verslechterd)

Desondanks vind ik dit weer zo listig en ondoorzichtig als het maar zijn kan. Op zich zijn de prijzen vrij normaal. Ik zit nu op 61 euro met telfort, via dit zou het 66 euro zijn (1 jarig). Alleen weet je dan niet of het toestel van jou is na afloop, dan wel voor welk bedrag. Dat is natuurlijk naaierij en daar pakken ze je mee.

Zijn de abbo's overigens per seconde of per minuut afrekenen? Dat is nogal een verschil namelijk.

Als je ze allemaal naast elkaar zet kom je echt overal op hetzelfde uit, er is geen verschil. Alleen in de opbouw, maar uiteidenlijk pakken ze bij elk type klant dezelfde omzet.
Qua prijsstellingen lijkt het net één grote provider! Geen concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 1 maart 2012 16:32]

Overheid? Er is sprake van een oligopolie, en dat is nog erger dan een monopolie want omdat er meerdere partijen zijn lijkt er sprake van een markt maar die is er effectief niet. Geen van de partijen is er op uit om zijn deel van zijn markt uit te breiden omdat ze weten dat het meer gaat kosten dan een stilstand.

Jammer genoeg heeft diezelfde overheid er aan bijgedragen dat de telefoniemarkt rustig afwacht wat er gaat komen. Andere markten zijn allang overgestapt op 4G maar hier wachten ze rustig af wat de veiling zal gaan kosten en wat de verplichting zal zijn om het netwerk aan te leggen. Bij 3G heeft het ook jaren geduurd voordat werd aangelegd, terwijl Nederland bij uitstek geschikt is om snel een netwerk aan te leggen omdat het grootste deel van de burgers in stedelijk gebied woont.
Daarom ook precies wat Titan_Fox zegt. Zelf sparen voor je telefoon, en je minuten + data prepaid kopen waar het op dat moment het goedkoopst is. Leen bij je bank voor je telefoon als het echt moet, of je ouders. Iemand waarmee je regelingen kunt treffen als je leven niet gaat zoals je had gedacht.

Heb nu een half jaar contract (buitenland, alleen minuten geen tel) en langer dan dat zal ik nooit meer hebben, ooit. Ook voornamelijk omdat ik eens 1,5 jaar aan een NL abbo heb vast gezelen terwijl ik daar niet was. Kon het wel in 1x afkopen maar dan kreeg ik geen minuten voor mijn geld. Het zijn echt wurg contracten (was overigens niet kpn).

Heb btw een maat van me verplicht alle minuten op te bellen, boven op zijn eigen abbo.

[Reactie gewijzigd door MassIV op 1 maart 2012 21:01]

4 euro voor een Galaxy S plus valt anders wel mee, lease betekend natuurlijk ook geen zorgen meer over garantie enzo
Garantie heb je ook op een los toestel, net zoals op een tv of koelkast (EU wet).
Diefstal, verlies, schade door eigen toedoen blijft hetzelfde, verzekering of pech.
Lease betekent alleen maar meer zorgen. Minder rechten, meer plichten.
Als het goed is, zijn de toestellen ook verzekerd tegen diefstal en schade. Onderhoudskosten horen ook inbegrepen te zijn. Het toestel is tenslotte eigendom van de leasemaatschappij.
"Vergelijkbaar als bij lease-auto's."
Toch?
Je hebt 2 soorten lease, operational lease en financial lease. Dit zijn beide economisch juridische begrippen die normaalgesproken niet voor overeenkomsten met consumenten worden gebuikt, maar veelal in zakelijke contracten in het bedrijfsleven.

Operational lease is te vergelijken met gewone huur, deze constructie zie je vaak met printers. Deze worden gehuurd en het risico blijft bij de verhuurder liggen. Vaak wordt daarbij ook nog een servicecontract afgesloten. Als je een auto least, gaat het ook over deze boeg.

Financial lease wordt vooral als financieringsconstructie gebruikt. Het lijkt een beetje op koop op afbetaling en huurkoop. Je betaalt de leasegever dus termijnen om af te betalen en rente over het deel wat hij heeft voorgefinancierd. Bij financial lease komt het economisch risico bij degene te liggen die het apparaat least. Dit komt erop neer dat als het apparaat stuk gaat, dit niet vervangen wordt door degene die het apparaat beschikbaar heeft gesteld, maar de kosten wel doorlopen. Bij financial lease wordt het product veelal aan het einde van de leasetermijn verkocht voor een symbolisch bedrag.

De constructie van Hi zit hier een beetje tussenin. Het is financial lease met een servicecontract. Dus je betaalt waarschijnlijk per maand een deel 1) termijnen 2) rente 3) servicecontract.

Waarom doet Hi dit? Heel simpel, het verbetert haar positie tegenover de klant. Eerst sponserden ze het apparaat bij het aanbieden van een abbonnement en hierdoor waren ze de kosten meteen kwijt. Indien de klant na 6 maanden zijn abonnement niet meer betaalde, konden ze slechts naar de rechter gaan om naleving van het contract en betaling af te dwingen. In het geval je de telefoon niet in eigendom overdraagt maar in lease geeft aan de klant, kun je als eerste de telefoon, die door deze constructie nog eigendom is van Hi, terugvorderen. Dit kan ook als de klant al 23 maanden aan termijnen aan Hi betaald heeft. Hi kan dan gewoon in haar 2e hands telefoonwebshop de Iphone 4s 32 gb waar de klant al 23*24.50 = 563.50 euro voor betaald heeft, verkopen voor wat ze ervoor kan krijgen, of als vervangend toestel aanbieden aan een klant die zijn toestel laat repareren. Ze hoeft daarna niet moeilijk te doen om betaling via de rechter af te dwingen.

Wie wordt er beter van: Hi, wie wordt er slechter van: de klant.

[Reactie gewijzigd door piertje123 op 1 maart 2012 17:01]

Bij operational lease ligt niet alle risico bij de verhuurder. Schade met opzet, of door roekeloos gedrag wordt vaak verhaald op de huurder, vooral bij lease-auto's.

Overigens biedt hi verschillende service contracten aan. Ook inclusief schade en diefstal.


Wie er beter van wordt is lastig te zeggen.

Klanten die een telefoon nemen en deze na verloop van contract in en la gooien merken er weinig van, ze zijn nu iets minder kwijt misschien, en hebben standaard altijd een vervangend doestel met hetzelfde OS (handig als je een iPhone neemt).

Klanten die hun telefoon normaal na afloop doorverkopen gaan er op achteruit.

Iemand die genoeg heeft aan 75 minuten in de maand en een gratis toestel gaat er zeker op vooruit, want dan heb je in principe een gratis toestel verzekering, gewoon elke keer weigeren te betalen) en een goedkoop abonnement á 5 euro/maand incl toestel.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 maart 2012 00:24]

Nope, alleen schade. Diefstal heb je extra verzekering voor nodig. Overigens komt er binnen 4 uur een meneertje langs om het toestel te repareren. Lukt dat niet dan krijg je een leentoestel. (Dit hoeft overigens geen smartphone te zijn) Je eigen toestel wordt dan gerepareerd en krijg je een x aantal weken later terug.
lol inderdaad. KPN heeft de oude abbo bedragen met telefoons genomen, opgedeeld in een deel abbo en het andere deel voor de telefoon. Enige verschil is dat nu de telefoon niet jouw bezit is :')
hoe zit dat als hij dan kapot gaat? krijg je dan een nieuwe want als dat het geval is kan men dat zien als een ingebouwde verzekering en die kost normaal ook al snel 5-10 euro per maand.
Je telefoon is NIET verzekerd.
Je krijgt een 'standaard' smartphone als jou telefoon in de leaseperiode onherstelbaar beschadigd is door eigen fout.
echter blijft je leasebedrag wel braaf doorlopen.
Je krijgt een 'standaard' smartphone als jou telefoon in de leaseperiode onherstelbaar beschadigd is door eigen fout.
Niet helemaal, maar de FAQ van Hi is dan ook vrij vaag IMO.

Je telefoon is inderdaad niet verzekerd voor schade door eigen toedoen. Indien hij beschadigd is geraakt door EIGEN toedoen -de monteur constateert dat- en je besluit niet te betalen voor reparatie dan gaat dat als volgt:
HI FAQ
Je besluit dat je dit niet wilt betalen. Dan houden wij jouw toestel en krijg je van ons een vervangend toestel. Dit is een eenvoudig toestel, waar je wel weer mee online kunt en kunt bellen. Je abonnement inclusief Hi ToestelLease loopt dan gewoon door tot einde van je contract.
Je betaalt dus voor garantie die je feitelijk van de telefoonfabrikant al krijgt hoort te krijgen, met als enige verschil dat je nu een snelle vervanginssservice hebt. Dit riekt IMO een beetje naar een sigaar uit eigen doos.

Indien de telefoon door een fabrieksfout kapot gaat krijg je tijdelijk een vervangend toestel met hetzelfde OS van Hi totdat je telefoon gerepareerd is / wordt vervangen. Bij een iPhone zit dat aardig goed aangezien de hele line-up van Apple aardig high-end is, maar hoe dat gaat bij bijvoorbeeld Android? Die heeft ook veel budget smartphones.

Bron: http://www.hi.nl/Abonneme...-over-Hi-ToestelLease.htm
edit: bron + typo's
edit2: zie hieronder


@ realBart:
Er is inderdaad ruimte voor interpretatie, maar ik bedoelde wat jij ook feitelijk zegt; het vervangende toestel is natuurlijk tijdelijk. Heb het aangevuld ;)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 1 maart 2012 18:44]

Je telefoon is inderdaad niet verzekerd voor schade door eigen toedoen. Indien hij beschadigd is geraakt door EIGEN toedoen -de monteur constateert dat- en je besluit niet te betalen voor reparatie dan gaat dat als volgt:

HI FAQ
Je besluit dat je dit niet wilt betalen. Dan houden wij jouw toestel en krijg je van ons een vervangend toestel. Dit is een eenvoudig toestel, waar je wel weer mee online kunt en kunt bellen. Je abonnement inclusief Hi ToestelLease loopt dan gewoon door tot einde van je contract.

Je betaalt dus voor garantie die je feitelijk van de telefoonfabrikant al krijgt hoort te krijgen, met als enige verschil dat je nu een snelle vervanginssservice hebt. Dit riekt IMO een beetje naar een sigaar uit eigen doos.
Hoezo sigaar uit eigen doos? Schade door eigen toedoen is toch nooit garantie?
Jammer dat bovenstaande reactie blindelings omhoog gemod wordt, want wat JanvdVeer zegt, klopt niet.
Indien de telefoon door een fabrieksfout kapot gaat krijg je een vervangende telefoon met hetzelfde OS. Bij een iPhone zit dat aardig goed aangezien de hele line-up van Apple aardig high-end is, maar hoe dat gaat bij bijvoorbeeld Android? Die heeft ook veel budget smartphones.
Wat er echter in werkelijkheid in de FAQ staat is
Lukt [reparatie] niet, dan krijg je een leentoestel met hetzelfde besturingssysteem (Apple iOS, Android, Blackberry, Windows Phone, etc) en neemt de monteur je toestel mee voor reparatie.
Als het defect is door een niet aan jou toerekenbare oorzaak, dan zorgen wij dat dit wordt afgehandeld en brengen we je toestel ook weer terug. Door heel Nederland. Je levert dan je leentoestel weer bij de monteur in
Het toestel is niet verzekerd.

Uit de FAQ van HI: "Heb je een defect toestel door een aan jou toerekenbare oorzaak (heb je bijvoorbeeld je toestel onzorgvuldig gebruikt, laten vallen of waterschade), dan vertelt de monteur direct je wat het reparatiebedrag is. Je betaalt niet voor de kosten om te onderzoeken wat er aan je toestel mankeert. Je hebt dan 2 opties:
Je besluit dat je het toestel laat repareren voor het reparatiebedrag. Je ontvangt dan direct een leentoestel met hetzelfde besturingssysteem. Na reparatie leveren we je toestel weer af en nemen we het leentoestel weer mee.
Je besluit dat je dit niet wilt betalen. Dan houden wij jouw toestel en krijg je van ons een vervangend toestel. Dit is een eenvoudig toestel, waar je wel weer mee online kunt en kunt bellen. Je abonnement inclusief Hi ToestelLease loopt dan gewoon door tot einde van je contract."
vraag me ook af of je nog wel mag rooten e.d.... aangezien het niet jou bezit is.
Dat is toch terug te draaien door een original rom erovereen te gooien? Dan maakt het imo niet uit.
ja, ik meen ergens gelezen te hebben zelfs binnen 4 uur.
binnen 4 uur iets krijgen van KPN? ik wacht al 72 uur op een fatsoenlijk antwoord van hun servicedesk.
Volgens mij heeft dat niets te maken met het eventueel vervangen van toestellen. Daar zullen ze dan ongetwijfeld aanvullende voorwaarden voor hebben.
Nee die 4 uur zit in een kpn premium abbo. Ook zit dit in een verzekeringspakket bij kpn. Binnen 4 uur word je van een nieuw toestel voorzien.
Of dit geheel via kpn loopt dat weet ik niet..
Ik vind het vooral vreemd om te zien dat bijvoorbeeld voor een iPhone 4S 16 GB zo'n gigantisch bedrag moet worden betaald als je het vergelijkt met bijv. de Desire S.

Voor de Desire S betaal je op 2-jaars basis totaal ¤ 48,- maar met een iPhone 4S 16GB komt dit bedrag op ¤ 504,-. Niemand die mij uit kan leggen waarom die 4S dan 456 euro meer moet kosten dan een Desire S.
Wel bekijk het zo:

Veel jongeren en fashionvictims die zich al te snel laten vangen zullen dit interessant vinden en stappen binnen bij Hi. De medewerker raadt dan natuurlijk aan om een 2 jarig abbo te nemen en met een extra dataplan, en zegt dat men dan een iPhone 4S (wat het populairste toestel is bij jongeren) voor maar 48¤ per maand kan hebben.

Opzich is dit natuurlijk enorm veel gezien tegen je het einde van je contract hebt bereikt er al een nieuwer toestel uit zal zijn en je dan nog niet eens weet voor hoeveel je het mag overnemen. Trouwens, je kan het dan niet meer verkopen voor een redelijk bedrag omdat de waarde is gedaalt na 2 jaar.

EDOT: wat ik eigenlijk bedoel is dat veel mensen een duur toestel misschien niet meteen kunnen kopen of dat ze iets hebben van zoveel geld geef ik niet uit aan een smartphone. Door het maandelijks te huren eigenlijk denk je dat je het afbetaald, terwijl het toestel eigenlijk gewoonweg geleend wordt aan je en je bovendien alle kosten ivm schade e;d. moet betalen als je je toestel tenminste nog werkend terug wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 2 maart 2012 02:45]

@Hertog6

De snelheden van de Hi Messaging abonnementen lopen op met de hoeveelheid MB's in je abonnement. Bij het Hi Messaging Medium Abonnement ontvang je een snelheid van 2 Mb/s bij het Hi Messaging Large Abonnement een snelheid van 7,2 Mb/s. En bij een Hi Messaging XL is de snelheid 14,4 Mb/s.
@ Hi Webcare

Even 'on topic' want wat Hertog6 terecht noemt is dat de snelheid wel degelijk mee weegt voor veel mensen(daarom vergeleek hij ook op basis van de internetsnelheid). Mijn vraag is daar aan gerelateerd. De prijzen gaan omhoog om de kosten/investering voor het gebruik van internet op je mobiele telefoon te kunnen betalen. De nieuwe lease constructie zou dan de oplossing zijn om de kosten te dekken en om zo transparanter te zijn over waar je voor betaald. Ik vraag me af wat er gebeurt met het extra geld dat het de gebruiker kost?

Hoe snel verloopt bij jullie de ontwikkeling op het gebied van 3G-HSDPA? (antwoord graag in verwachte aantal masten die een upgrade krijgen per week/maand) En dan ook graag een vergelijking met de huidige situatie (dus VOOR en NA de prijsverhoging)?

Bij T-Mobile zijn ze niet heel erg ver en nog minder transparant omdat het een plaatje is dus je kunt geen ontwikkeling zien.
http://www.t-mobile.nl/gl...erk/Rollout_HSDPA14_4.jpg

Bij Hi vind ik deze:
http://www.coveragechecker.nl/

Van vodafone is deze kaart beschikbaar(vink alle snelheden onder de 14,4mb/s uit en je ziet waar je de dienst aantreft waar je voor betaald)
http://www.vodafone.nl/za...en_dekking/dekkingskaart/

Gezien de prijs die hoort bij de beloofde snelheid mag je toch wel verwachten dat de KPN kaart wat meer groentinten zou hebben? T-Mobile en vodafone zijn er ook nog LANG niet klaar voor. Sterker nog volgens mij is geen enkele provider er klaar voor om mensen te laten betalen voor 14,4Mb/s. Waarom zou ik moeten betalen voor een product waarvan ik nu al weet dat het niet(overal) deugd?

Grijpt Hi de kans om hier een goed antwoord op te geven?

Even een illustrerend voorbeeld: Een auto wordt toch ook ontwikkeld, getest, geproduceerd en geïnspecteerd voor hij gebruiksklaar geleverd wordt? En pas dan betaal ik er voor. Nu wordt de Nederlander geacht te betalen voor een product dat in ontwikkeling is en hopelijk goed genoeg gaat functioneren terwijl er ondertussen een premium prijs voor moet worden betaald. Met deze vernieuwing wat mij betreft een prachtig verpakte doos gebakken lucht. Belachelijk!

[Reactie gewijzigd door MaartenVeeke op 1 maart 2012 20:13]

MaartenVeeke, ik heb jou berichtje door gestuurd naar de Hi_Webcare twitterfeed... Ik ben benieuwd wat voor een reactie we hier op krijgen. want ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar!
Thanks Hertog6. Ben benieuwd! Ik verbaas me er al langer over dat de wereld van mobiele telefonie een van de weinige is met een systeem waarin de consument de prijs betaald om een upgrade mogelijk te maken. Tijd om daar een toelichting op te krijgen!

[Reactie gewijzigd door MaartenVeeke op 2 maart 2012 12:04]

Ik zag het idd, Ik had mijn reactie al aangepast... Miscshien is het handig om als je reageert op het wolkje links van de naam te drukken dan komt er niet iedere keer een complete nieuwe reactie op dit nieuwsitem maar een reactie een bericht wat gepost is.
Wat een oplichterij dit! Je betaalt 21 euro voor een iPhone 4s, en daar bovenop komt een abonnement van minimaal 27 euro 50 per maand! Dan ben je dus bijna 50 euro per maand kwijt voor nog geen 500MB. Dit neemt men toch niet serieus mag ik hopen?

O wacht, en dan ook nog een rest bedrag om het toestel over te mogen nemen na twee jaar. Kunnen alle huidige klanten bij HI deze debiele 'provider' eens goed wakker schudden door massaal over te stappen? Dit is een schande! Dit heeft met goede dienstverlening leveren niets meer te maken, enkel met het vullen van de eigen portemonnee.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 1 maart 2012 15:31]

"Massaal overstappen" is niet zo gemakkelijk als het gaat om lopende contracten. Ook al kan ik me ergens wel iets in je oproep vinden, ik zal toch nog een maand of 9 moeten uitdienen met m'n huidige iPhone...

Daarbij, bij de concurrent is het echt niet zoveel beter, mijn ervaring is dat (bijna) alle aanbieders je een poot proberen uit te draaien als dat mogelijk is, daarom moet je ook verdoemd goed opletten als je een contract gaat afsluiten.

Ik heb vorig jaar alle opties voor mezelf doorgerekend, van "simlockvrij toestel kopen + sim only abbo" tot en met "toestel, abbo, smsjes en data van dezelfde provider"...
De uitkomst was (voor mij) verrassend; ervan uitgaande dat je geen gestolen telefoon koopt maakt het allemaal niet zoveel uit, de bedragen lagen slechts enkele tientjes uit elkaar op jaarbasis.

Overigens, de interessante factor die hierbij veel verschil maakt is "wat betaal je zodra je over je (data/bel/sms)bundel heen gaat?":
  • bij een duur abonnement ga je niet snel over je bundel heen en ook dan betaal je niet veel bij.
  • bij een goedkoop abonnement zit je sneller over je bundel heen én reken maar dat ze je dan ook goed laten betalen.
Om een lang verhaal kort te maken: mijn iPhone 4 inclusief bellen, sms'en en data-verbruik kost mij ongeveer ¤800 per jaar. Hi weet dat ook en heeft daarom kennelijk een aantrekkelijk aanbod kunnen doen. Als ik allemaal zelf had aangeschaft destijds (telefoon, sim-only abbo, data) dan was ik ongeveer net zoveel of meer kwijt geweest.
Vrees dat je toch een rekenfout hebt gemaakt. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je belt/internet/smst...

Bij de standaard waarden op de bekende vergelijkingssite kom je met sim only op 315 euro voor 2 jaar. Een losse Iphone 4s kost 590 euro op de pricewatch. Dan kom je dus op 905=452 euro per jaar uit.

Kijk je vervolgens bij abonnementen inclusief toestel voor de iphone 4s dan is de voordeligste passende bundel 1087,50 dus ongeveer 544 euro per jaar. Dat scheelt nogal wat...

Standaard instellingen zijn 170 minuten per maand, 96 smsjes, 213 mb voor de sim only. Verbruik je meer dan worden de verschillen vaak snel groter in het voordeel van sim-only.
Vrees dat je toch een rekenfout hebt gemaakt. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel je belt/internet/smst...
Precies ;-) Natuurlijk hangt het er vanaf hoeveel je belt, als je weinig belt en sms't dan is je telefoon als snel "duurder" (verhoudingsgewijs) dan wanneer je veel belt en sms't. Dat is ook precies waar de aanbieders met hun toestel- en abonnementsprijzen op inspelen ;-)
Als je gewoon aangeeft wat je verbruik is dan kan iedereen het zelf invullen en controleren hoeveel het in jou geval had gescheeld :+ . Op basis van de gemiddelde gebruiker rekende ik voor dat het 180 euro "kost" om een abonement van 2 jaar incl toetstel te nemen.

Maar het "probleem" is dat er wel veel voordeligeabbonementen incl telefoon zijn, echter deze hebben vrijwel altijd zeer beperkte bundels. Ga je een paar stappen hoger dan kom je op gekke tarieven, dit loopt door tot 80 euro (waarop je dan vaak 50% korting krijgt voor de loopduur van je abonnement). Sim only gaat vaak tot een euro of 15 (excl internet) voor een ruime bundel.

Bel je zelden dan kom je vast mooi uit met 100 minuten. Maar dan heb ik het over 450 euro incl telefoon voor een jaar en niet over 800 euro. Met die 800 euro had je zeker voordeliger uit geweest zelf de telefoon aan te schaffen*. Zit wel een nadeel aan die acties (zie eerdere post), heb je 100 minuten en bel je een keer 200 minuten dan kun je 30 (!) euro bijbetalen.

*tenzij je hele hoge datalimiet wil

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 maart 2012 21:25]

Geen bijbetaling voor de telefoon, incluis verzekering...

Tevens is het abo wat jij noemt 17,50....

Dus een iPhone met 500mb messaging abo (75min/sms) = 38,50 bij twee jarig contract. Niet slecht vergeleken met de concurrentie (waar je +- een tientje af kunt halen ivm verzekering) volgens mij.

Of een Galaxy SII met 1gig messing abo (75min/onbeperkt sms) = 34,50. Prima prijsstelling toch?

Meer info over de toestellease; http://www.hi.nl/Abonnementen/Messaging/Hi-Toestellease.htm

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 1 maart 2012 15:39]

Ja, dat is alleen de data ja. Daar komen nog kosten bij voor het bellen! 150 minuten/ smsjes is toch wel wat de meeste mensen moeten kiezen om goed uit te komen, dus dan is het gewoon 27,50.

Bovendien, om het toestel af te kopen zal HI een rest bedrag gaan vragen.

Kortom; dit is een verpakte prijsverhoging die gebracht wordt als iets dat beter is voor de klant, terwijl dit simpelweg niet zo is.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 1 maart 2012 15:39]

Als ik mijn abo hier mee vergelijk een jaar geleden afgesloten, dan kom ik met 2 GB per maand aan internet een nieuw toestel voor 2 jaar en 300 bel minuten op: 62,50 per maand. ik betaal nu voor dit abonnement 45 euro. daarnaast moet je niet vergeten de voorwaarden en tarieven voor bellen en smssen vergeten te checken. zo is het met d enieuwe abonnementen weer 1 min = 1 sms met mijn abonnement is een 1 minuut = 2 smsjes.

ook buiten de bundel zal weer een stuk duurder worden KPN kennende.

Ik blijf het roepen vergeet niet de tarieven te checken. KPN lijkt vaak interessant maar als je goed kijkt zijn vaak de buiten de bundel kosten ontzettend duur en kun je vaak je minuten niet mee nemen.

Zo waren die personal sim abo's ook behoorlijk misleidend. ik had nog een abo waarbij ik mijn minuten mee kon nemen en dat ik altijd eerst de oude minuten op belde waarna de nieuwe. als je een ander tarief koos kwam je aan nieuwe voorwaarden vast te zitten waaronder dat eerst je nieuwe opgingen en daarna je overgebleven minuten. probleem is alleen dat je op die manier niet kunt zien hoeveel je nog over hebt of niet waardoor je dus of sneller over je bundel heen gaat. of de minuten niet durft op te bellen omdat je bang bent voor buiten de bundel. Daarnaast worden de overgebleven minuten opeens opgemaakt aan het tarief van buiten de bundel.

Het zijn smeerlappen bij KPN. de voorkant lijkt leuk maar vaak zijn de kleine lettertjes ontzettend smerig weggestopt
ben het met je betoog eens hoor... maar er staat 1 foutje in namelijk aantal sms voor belminuten.

als je de site goed leest krijg je vanaf een bepaald aantal mb onbeperkt gratis sms krijgt.
deze gaan dus dan niet van je belbundel af
Ik ben het met je eens over dat dit nog erg hoge prijzen zijn. Het is alleen niet echt eerlijk om je oude 2GB te vergelijken met de huidige abonnementen en dan alleen boos te zijn op Hi. Het is erg makkelijk schoppen tegen KPN maar vergeet niet dat de anderen ook geen fijne praktijken er op na houden.

Al met al is het altijd goed opletten op het afsluiten van je contract. En een sim only plus abonnement is niet altijd goedkoper, ook hier is even rekenen soms interessant. Vroeger waren er betere aanbiedingen maar nog steeds is het mogelijk om deals te vinden waarbij je best gunstig uit bent.
Ik ben het met jou eens dat het een prijsverhoging is door meer variable kosten door te berekenen naar de klant; aka de buiten de bundel kosten. Boven aan het artikel staat namelijk dat de klanten 10% voordeliger uit zijn (mits alles binnen de bundel).

Ik ben iemand die wel goed oog heeft op mijn verbruik. Dus voor mij gaat die 10% dan ook gewoon op door verstandig om te gaan met mijn abo. Ik heb dus die bel mins al helemaal niet nodig (en met mij veel meer mensen), gebruik ik mijn toestel nooit meer na twee jaar (en gaat er dus in feite 50 euro de keukenla in), en vind ik het feit dat ik bij en defect toestel binnen 4 uur een nieuwe krijg een grote meerwaarde hebben.

Tevens vind ik de innovatie van Hi gewoon erg positief tov van dat gehik van de vaste bundels van de overige providers....

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 1 maart 2012 15:49]

De enige meerwaarde die er in zou kunnen zitten is de 4 uur en zelfs daar ben ik het niet mee eens. Ik heb binnen 10 minuten al een ander vervangend toestel, namelijk mijn oude toestel.

Daarnaast ben ik van mening dat Hi er alles aan zal doen om de klant/gebruiker de schuld in de schoenen te schuiven. Schade toegebracht door gebruiker komt voor eigen rekening! Overige schade vallen mijn inziens onder fabrieks garantie. Het zal altijd de schuld van gebruiker zijn of het moet een gevalletje fabrieks foutje zijn.

Dan nog eens dat het toestel niet eens van jezelf is, je kunt hem niet door verkopen wat ik me bij een high-end toestel kan voorstellen dat gebruikers doen. Je kan er eigenlijk helemaal niks mee en levert er eigenlijk alleen maar op in. En wat zijn de voorwaarden plus punten als men hem omwisselt voor een ander toestel? Ik denk dat het gewoon weer van vooraf aan begint en er geen verrekening plaatsvindt.

Innovatief? Ik noem het eerder zakkenvullerij want owee als meneer Blok zijn vakantie huisje in gevaar komt. De gebruiker schiet er niks mee op, heeft er absoluut geen voordeel.

[Reactie gewijzigd door schumi2004 op 1 maart 2012 16:20]

Nee, binnen 4 uur zou er een monteur op de stoep moeten staan (en ga er maar vanuit dat dit binnen kantooruren is), als hij hem mee moet nemen krijg je een vervangend toestel wat niet per definitie gelijkwaardig is. Als je toestel door eigen toedoen defect raakt en je kunt/wilt de reparatie niet betalen (bijvoorbeeld wegens anderhalf jaar oud en reparatiekosten te hoog) blijf je met een fluttoestel zitten.
Nee, geen meerwaarde, afzetterij.
Kijk voor de grap eens wat je nu betaalt bij Hi: http://tweakers.net/price...cSy9qqc5IAlUt9c8hd9T8oZQ- voor een Iphone 4s
Dat toestel is gewoon belachelijk duur en het enigste wat er nu gebeurt is dat het transparant is geworden ipv dat je veel teveel betaalt voor je belminuten, sms en data.

Het is juist goed dat mensen eindelijk eens bewust worden van de mobieltjes op afbetaling. Ik betaal nu gewoon 14 euro per maand voor 300 belminuten en 250 MB (genoeg voor mij) en heb mijn mobiel los gekocht. Is uiteindelijk over 2 jaar gerekend juist nog goedkoper ook! Helemaal als je niet het nieuwste duurste mobieltje wilt, maar reken maar eens uit 584/24=24,33 per maand. Dan is die leaseprijs nog niet eens zo raar hoor. Plus dat je daarmee wel terug kan gaan naar de winkel voor defecten en ze je ook niet nog een extra verzekering hoeven aan te smeren.

[Reactie gewijzigd door Vastloper op 1 maart 2012 15:41]

Het is juist goed dat mensen eindelijk eens bewust worden van de mobieltjes op afbetaling. Ik betaal nu gewoon 14 euro per maand voor 300 belminuten en 250 MB (genoeg voor mij) en heb mijn mobiel los gekocht. Is uiteindelijk over 2 jaar gerekend juist nog goedkoper ook! Helemaal als je niet het nieuwste duurste mobieltje wilt, maar reken maar eens uit 584/24=24,33 per maand. Dan is die leaseprijs nog niet eens zo raar hoor. Plus dat je daarmee wel terug kan gaan naar de winkel voor defecten en ze je ook niet nog een extra verzekering hoeven aan te smeren.
Ik heb dit jaar 90 euro betaald voor 200 minuten/smsjes en 2GB dataverkeer :)

Dat was MET telefoon die ik verkocht heb voor 225, het abbo van 315 euro euro voor een abbo een heel jaar lang :D Echter niet ELKE telefoon is relatief goedkoper maar ze zitten er tussen en nog steeds! Zeker bij t-mobile als je wat dataverkeer wilt want dat is bij sim-only niet te betalen en kan je toch echt nog steeds beter een telefoon nemen en dus een abbo waar je het toestel gratis bij krijgt of een paar 10tjes bij moet leggen, en die dan vervolgens te verkopen... Maandlasten liggen dan natuurlijk wel redelijk hoog (omdat de korting dus in het toestel zit wat je verkoopt), maar over het hele jaar gezien is het wel goedkoop.

Van mij mag je overtuigt zijn dat het altijd duurder is, ik ben er van overtuigd dat het in sommige gevallen wel degelijk goedkoper is een combo te nemen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 maart 2012 15:50]

Maar wat nu als je meer dan die 200 minuten wilt bellen... Heb zelf jaren geleden, toen ik voor het eerst een telefoon abbonement afsloot, een `aanbieding` genomen met als resultaat dat ik constant over mijn tegoed zat. Op die manier krijg je ineens een rekening van 100 euro ipv die 18,75. Dan kun je dus je maandkosten opschroeven naar 40 euro om een beetje normaal te kunnen bellen (toen had je nog geen mobiel internet). Dan is het ineens niet zo aantrekkelijk meer... Heb daarna maar mijn eigen telefoon gekocht + sim only. Dan betaal je 180 euro per jaar voor +- 500 belminuten en je toetstel van 300 euro schrijf je over 3 jaar af (dus 100 per jaar). Dan bespaar je toch al snel 200 euro per jaar (280/jaar vs 480).

Zie dat het momenteel niet anders is, een galaxy s 2 bij hi met 550 minuten kost 67,50 per maand, dat is dus bijna 750 euro voor een jaar (2 maanden 50% korting). Voor mensen die nog echt bellen zie ik deze nieuwe vorm niet zitten. Wellicht nuttiger voor de mensen die skypen :+ .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 maart 2012 16:11]

Voorbeeldje Deens abbo. Abbo en Tel prijzen zijn los van elkaar.

Abbo ¤13,50 (op te zeggen wanneer je wil)
Voor 500mb data, gratis sms, voor facebook rekenen ze geen data. 180 bel minuten.

Kosten bellen naar buitenland binnen bundel ¤0,- p/m.
Buiten bundel naar mobiel in binnenland ¤0.08 p/m
Buiten bundel naar mobiel in buitenland ¤0.13 p/m.
Buiten bundel naar vast nummer in buitenland ¤0.05 p/m.

(^ deze p/m prijzen zijn geen prijzen bovenop je normale kosten, maar dit zijn de totale kosten!)

iPhone 4 kost ¤24,- p/m, x24 maanden (2jr) totaal ¤576,-
Meer en sneller afbetalen mag.

Totaal p/m binnen bundel (incl tel) = 37,50

[Reactie gewijzigd door MassIV op 1 maart 2012 21:48]

Als je perse bij 1 van de grote dure providers wilt dan is sim-only niet in alle gevallen goedkoper misschien. Het punt is alleen zodra je naar sim-only gaat kijken zijn er ineens wel veel meer (virtuele) providers mogelijk zoals: ben, hollandsnieuwe,simpel, sizz enz.. En daar zit hem nou juist het grote verschil in, want die zijn soms zomaar de helft voordeliger. Je kan hierbij nog steeds verschillende mobiele netwerken kiezen en het bereik is echt niet anders dan bij de 3 echte providers zelf, alleen de prijsconstructies zijn ineens veel beter.

Jammer genoeg kijken mensen niet vaak verder dan de grote bekende providers. Ook winkels als phonehouse ed bieden veel virtuele providers niet eens aan (ze verdienen ook (nagenoeg?) niks aan die sim-only abbonementen)

Overigens is die verkoopprijs van je mobiel vrij uitzonderlijk en gaat het dan om high end toestellen die erg gewild zijn (zoals iphone, samsung galaxy s2 etc) en die je relatief vroeg alweer verkoopt, waarschijnlijk binnen een jaar, aangezien mijn smartphone nieuw al goedkoper was dan de jouwe 2e hands. De meeste 2 jaar oude toestellen zijn al weinig meer waard nu, zelfs de high end toestellen. Dus wat dat betreft heb je daar mazzel mee, maar dit gaat in veel gevallen niet op.

[Reactie gewijzigd door Vastloper op 1 maart 2012 16:53]

Voor defecten kan je toch altijd terug naar de winkel, als je een toestel los koopt heb je ook gewoon minimaal 1 jaar garantie.
Je kan zelf kiezen: of je koopt een iPhone 4s voor het lieve bedrag van 700 euro, en je neemt er een abo bij, of je least hem voor 21 euro per maand en je neemt er een abo bij.

Als je toch al van plan bent om je telefoon na afloop van je contract te vervangen, wat veel mensen toch doen, dan zie ik wel degelijk voordelen. Neem een contract van 2 jaar. Dan betaal je gedurende die twee jaar 504 euro voor je telefoon, inclusief je verzekering voor je telefoon (dat zit immers bij je lease in). Zou je die telefoon kopen, dan ben je in die zelfde periode zo'n 800 euro kwijt. Dus nee, dit heeft alles te maken met dienstlevering en niets met het vullen van de eigen portemonnee (nou, vooruit, ze zullen er niet op achteruit gaan, daar is het immers een commercieel bedrijf voor).

Ter vergelijking: bij T-Mobile betaal je (volgens de Pricewatch) voor een vergelijkbaar abo zo'n 8 euro per maand meer. Dan ben je na 2 jaar eigenaar van de telefoon, maar over de looptijd van je abo betaal je dan ook 192 euro meer. Plus eventueel nog verzekeringskosten.
Koop een iPhone 4s voor 580 euro op internet, neem er een sim-only abonnementje bij voor zo'n 15-20 euro per maand, en je bent uiteindelijk het meest voordelig uit. Dat is hoe de zaken er nu voor staan.
Hahahahahahaha <--- en ja dit is ontopic.

Aan het einde van de looptijd is de klant overigens niet per definite de eigenaar van het toestel: als het abonnement afloopt, kan de klant ervoor kiezen om het toestel om te ruilen, in te leveren of over te nemen. Het is nog niet bekend wat de restbedragen zijn.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 maart 2012 15:27]

Door even snel de pricewatch en 1 jaars prijzen te vergelijken, reken ik dat er tenminste ¤125 overblijft op b t/m f.

De duurste toestellen zullen ook nog wel een ¤200 restwaarde overhouden.

Normaal zit de prijs van een maand abbo als volgt in elkaar: sim-only prijs + (toestel (advies) prijs / loopduur maanden) + (nieuwprijs toestel * 1.5% rente/ loopduur maanden)

Ik vraag mij af of ze nu lekker dubbel gaan cashen of dat ze alles "sim only" maken en dus netjes specificeren hoeveel je voor de telefoon betaald. Dat laatste zou vooral meer flexibiliteit naar de klant betekenen, wat ik alleen maar kan toejuichen.

Dit zijn best serieuze prijzen, ik blijf erbij: los kopen + simonly is ongedisconteerd goedkoper, mits je het geld voor het nieuwe toestel hebt liggen (dus niet moet lenen) en geen goede investeringsopties hebt.

Ik vraag me af hoeveel mensen straks een gratis Galaxy Y of C101 hebben liggen bij deze abonnementen, die ze eigenlijk niet gebruiken.
Vergeet ook niet dat de providers vaak telefoons voor een lagere prijs inkopen om ze vervolgens voor de marktprijs aan de consument te verkopen. Het zou dus zomaar kunnen dat je de marktprijs betaald voor een telefoon die Hi zelf voor een lagere prijs heeft ingekocht.

Buiten natuurlijk het feit dat de telefoon in de tussentijd helemaal niet van jou is, én de abonnementen ook in verhouding duurder zijn geworden. De prijs hiervan gaat misschien wel wat omlaag, maar niet bijvoorbeeld de 24 euro per maand goedkoper die je nu aan (bijvoorbeeld) een iPhone kwijt bent. In verhouding is het dus inderdaad, zoals je aangeeft, dubbel cashesn voor de provider.

Overigens hoeft SIM-only niet altijd goedkoper uit te vallen. Met vergelijkbare minuten/sms'jes en MB's zijn sommige providers nagenoeg net zo duur. (BEN is goedkoper geloof ik, maar T-Mobile's SIM-only weer niet/nauwelijks)

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 1 maart 2012 16:18]

Inderdaad, winst maken op het toestel is niet de hoofddoelstelling van providers, dat kunnen ze op de abbokosten.
Winst maken is toch de doelstelling van elk bedrijf?
Ik vraag me ook af hoe het gaat als je naar 1 jaar zat van je toestel bent, wat er dan gaat gebeuren, in het vorige artikel stond volgens mij dat je er gewoon 2 jaar aan vast zit. En het probleem is dat je je toestel ook nog niet kan verkopen omdat het nog niet je eigendom is. :'(
zoals elk contract zul je dan nog steeds door moeten gaan tot je contract eindigt. Dit zou het zelfde zijn geweest wanneer je het toestel aan hebt geschaft.
Dan neem je 1 jarig... Betaal je alleen wel een godsvermogen per maand.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True