Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Eerder deze week doken niet alleen mogelijke screenshots van Doom 4 op, er deed ook het gerucht de ronde dat de shooter niet meer verder ontwikkeld wordt. Volgens een woordvoerder van uitgever Bethesda is dat laatste echter niet waar.

Bij monde van woordvoerder Pete Hines laat uitgever Bethesda aan website Joystick weten dat Doom 4 nog gewoon in ontwikkeling is. "Doom 4 is niet geschrapt. Als we klaar zijn om er over te praten en het te laten zien, zullen we het iedereen laten weten," was het korte commentaar van Hines. De vice-president of public relations gaat daarmee in op een gerucht dat eerder deze week opdook op het 4chan-forum, samen met een verzameling beelden die afkomstig zouden zijn van ontwikkelaar id Software. De beelden zouden op de website van Thao Le gestaan hebben, bij id Software in dienst als senior environmental artist. De beelden zijn inmiddels van de website verdwenen, maar hier nog te bekijken.

Het is de tweede keer binnen een half jaar dat Hines geruchten over de gestaakte productie van Doom 4 moet ontkennen. In oktober deed dat gerucht ook al de ronde. Toen zou de overweging zijn geweest dat Bethesda, eigenaar van id Software, niet tevreden is met de ontvangst en verkoop van id's shooter Rage. Hines deed de geruchten destijds af als 'complete onzin.' Doom 4 is al sinds 2008 in ontwikkeling.

Gelekt beeld uit Doom 4

Reacties (43)

Reactiefilter:-143040+123+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik snap wel waarom de geruchten de ronde doen:
id Software's parent company, Bethesda Softworks, confirmed with Joystiq this afternoon that an unknown quantity of employees at the Rage development studio have been let go. "As part of its standard business practice, id regularly evaluates staffing to ensure it has a workforce that meets the needs of the studio. As part of that process, some id employees were recently let go," the statement reads.
http://www.joystiq.com/20...re-work-on-future-id-tit/

Maar hoe verder de techniek vorderd, hoe langer het duurt om een spel te maken. Ik denk dat de klagers onder ons maar eens moeten proberen om een doom1 level te bouwen en dan ongeveer hetzelfde level in een quake 2 editor (in Q2 kan je natuurlijk veel meer met levels doen). Dat neemt veel langer in beslag en ziet er naderhand ook veel mooier uit. En nieuwere engines zijn ook veel lastiger te maken. Vooral met de huidige AI moet een level nog nabewerkt worden om te voorkomen da bijv een player of enemy ergens vast komt te zitten.
Toen ik de eerste keer Doom speelde in 1995 bij een kennis wist ik een ding zeker ik moet zo snel mogelijk een pc hebben dat werd een Pentium 60.
Daarna nog genoten van Quake een, twee en drie,maar daarna is Id volgens mij opgehouden te bestaan. wat ID daarna heeft uitgebracht vond ik kwaa uiterlijk wel mooi maar de speelfactor was bedroevend. Wie zit er nu nog op een grafisch hoogstaand spel van Id te wachten die niet leuk is om te spelen.Id heeft voor mij allang de god status verloren,heel jammer.Maar ik blijf ze dankbaar voor het feit dat ik door Id aan de computer en het internet (de twee beste uitvindingen van de vorige eeuw) ben gegaan!
Daarna nog genoten van Quake een, twee en drie,maar daarna is Id volgens mij opgehouden te bestaan. wat ID daarna heeft uitgebracht vond ik kwaa uiterlijk wel mooi maar de speelfactor was bedroevend.
Terwijl de gameplay van de latere ID games toch niet veel anders is dan in voorgaande games: "kill alle monsters".
Wat wel is veranderd is dat dat soort gameplay niet meer nieuw is en ook (pseudo)3D is niet nieuw meer, dus de ervaring die we hadden bij de eerste Doom: 'voor de eerste keer iets heel nieuws doen', kan niet herhaald worden.
Hallo BadResspaw je hebt waarschijnlijk gelijk je kunt nooit twee keer in dezelfe rivier baden ( Indiaas spreekwoord ). :)
Ligt het aan mij of wat?
Waarom zou je dat niet gewoon eerlijk kunnen zeggen als je stopt met verder ontwikkelen?
#taboe?
Aandeelhouders... Goodwil... Noem maar op
Dat zou heel dom zijn om je aandeelhouders voor te liegen met foutieve/vervalste informatie, krijg je problemen mee.
Ligt aan de manier van budgetteren.... Het heeft daarom ook niks te maken met foutieve of vervalste informatie maar gewoon met een manier van presenteren. De budgetten van Doom4 zijn namelijk flink gelinkt met hun engine en daarom bied de administratie flink wat mogelijkheden om het cancelen van deze game te verbloemen.

Dat is geen probleem MAAR dan moet dit niet te vaak in het nieuws komen want dat roept vragen op.
Misschien vinden ze dat dat ons geen reet aangaat?

En bovendien kunnen ze aan de gang blíjven met ontkennen/bevestigen van geruchten, dus zullen ze ons liever maar laten raden, zeker als het voor hun zelf het antwoord op het gerucht niet vaststaat.
God ID begint toch wel een beetje de nieuwe 3D Realms te worden, ze doen zo ontzettend lang over een nieuw product neer zetten dat je je gaat afvragen of het wel economisch is. Hoe lang is Rage nu wel niet in productie geweest? En Doom 4 is sowieso nog lang niet af dus dat zal in totaal toch ook wel minstens 6 jaar duren, het lijkt wel alsof het bedrijf meer focus nodig heeft en het begint af te leggen tegen andere grote ontwikkelaars die het wel voor elkaar krijgen om elke 2~3 jaar iets gaafs te maken. Misschien gaat het mis door het feit dat bij ID de tech ontwikkeling en de game ontwikkeling als 1 ding gezien worden. Bij veel andere bedrijven heb je continue tech ontwikkeling en wordt de tech op een gegeven moment geforked om voor een game te gebruiken.

Edit: wat zijn die karakters weer super generiek trouwens, mooi maar saai.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 1 maart 2012 13:29]

Denk dat bij Rage de meeste tijd in de engine is gaan zitten.
Dat zegt niks - bij ID gaat altijd de meeste tijd in de engine zitten, aangezien hun games, vooral de laatste jaren, vooral tech demo's zijn. En als je dan ziet met wat voor prul ze met die ID Tech 5 aankomen - helemaal console-centered - dan is het inderdaad een beetje de vraag waar het oude vertrouwde ID gebleven is.
@AiChan: nou, als er dan bij de release nog een geweldig product werd neergezet met een minimaal aantal bugs en volop mogelijkheden voor customization dan kon ik me nog iets bij voorstellen bij die claim dat de meeste tijd in de engine is gaan zitten, maar de engine die voor Rage is gebruikt is gewoonweg brak en qua grafisch vertoon enorm achterhaald. John Carmack mag zich wel eens goed achter de oren krabben, oftewel, tijd voor een compleet nieuwe aanpak in plaats van het blijven voortborduren op het basisprincipe van die eeuwenoude engine.
God ID begint toch wel een beetje de nieuwe 3D Realms te worden, ze doen zo ontzettend lang over een nieuw product neer zetten dat je je gaat afvragen of het wel economisch is.
Half-Life 2 Episode 3 anyone?
Sinds Episode 2 heeft Valve vele spellen uitgebracht, Left 4 Dead 1 & 2, Portal 2, DOTA, etc... dus hun productiviteit/economische positie is veel beter, en ze hebben natuurlijk steam
id Software is echt een lachertje tegenwoordig. Waar ze vroeger de beste en meest hoogstaande games uitbrachten zijn het nu enkel nog maar middelmatige spellen waar veels te veel geld in wordt gestoken en amper genoeg voor terug komt.

Neem bijvoorbeeld Rage. Veels te lang in ontwikkeling, middelmatig spel en een verschrikkelijk slechte support voor de PC versie (dikke faal als je een ATI/AMD videokaart hebt zoals ik)

Van mij hoeft er dus geen Doom 4 te komen.

[Reactie gewijzigd door sebasmeer op 1 maart 2012 13:34]

Spreek voor jezelf, Doom 3 was een goede game. MP met maps als "Lights out" op de lans was zeker vermakelijk.
Volledig mee akkoord. Ik heb maar zelden op het puntje van mijn stoel gezeten zoals dat bij D3 het geval was.
ja,en hoe oud is doom3? rage is meest recentelijke game wat ID heeft uit gebracht. en het was kompleet bagger,en dan heb ik het over de verhaal lijn.

ik heb rage binnen een paar uurtjes uitgespeeld(als je de crashes niet mee teld)

als je rage vergelijkt met DOOM 3 dan is de kwalitijd ver achteruit gegaan.
Hopelijk ruineren ze niet mijn jeugd. Doom I en Doom II waren stuk voor stuk mijn favorieten.
Doom III ging ook goed, alhoewel weer compleet anders (horror actie :P)
Doom III Rise of Evil (dacht ik) vond ik een leuke opvolger, die voor 20 euro gekocht en uitgespeeld. Vooral het dubbelloops overpowered shotgun schieten blijft geweldig.

Tegenwoordig zou ik willen dat carmack, ipv iphone doom te maken zich ook focust op toegankelijk maken voor de engines op mobiele apparaten.
Ik denk dat ze het beste met de mensen van de Unreal Engine kunnen praten.

Ik mis wat actie de laatste tijd vanwege allemaal brakke releases, waardeloze gameplay en zeer beperkte mogelijkheden. Teveel onrail gameplay en erg veel herhalingen.

Ik hoop dat ze weer eens de PC gaming omhoog kunnen gooien want het heeft duidelijk een boost nodig.
Ik vermoed dat je hier niet op hoeft te rekenen. ID software heeft namelijk de ontwikkeling van de eerste echte 3D FPS bekostigd met de winst gemaakt op de game daarvoor (commander keen oid?). Al willen ze dus weer zo'n innovatie slag maken dan moeten ze eenzelfde manier van werken aanhouden (oftewel extreem hoog risico). Nu is ID geen onafhankelijke ontwikkelaar meer en spelen daar hele andere financiele kwesties waardoor het nemen van zo'n extreem risico niet meer mogelijk is.
Je kunt toch beter een mogelijk volgend project promoten dan in plaats van stoppen (waarschijnlijk) met een project, en daarover stilzwijgen?!

Je kunt je aandeelhouders op die manier aan je binden, of in ieder geval zorgen dat ze je blijven steunen.

Ik blijf erbij dat ik het geen slimme zet vindt ;)
Volgens mij hebben we een nieuwe Duke?
Dus we gaan hier nou ook al geruchten van 4chan overnemen? Dan kun je net zo goed heel dit "nieuws" bericht in de prullenbak gooien als je iets gaat overnemen van 4chan.. sorry hoor.
Overigens zijn verschillende sites waar dit gerucht stond al geupdate, dat het onzin was.
Ik hoop toch echt dat er nog een Doom 4 komt vond Doom 3 dan ook erg vermakelijk. Zelfs de oudere Doom versies heb ik uitgespeeld erg vermakelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True