Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 75, views: 25.341 •
Submitter: MaikelvE

Blizzard gaat wereldwijd 600 banen schrappen, maakt de World of Warcraft-ontwikkelaar bekend. De ontwikkelteams blijven grotendeels gespaard. Zo wordt er niet gesneden in het team dat aan de succesvolle mmog werkt.

Volgens directeur Mike Morhaime 'hebben Blizzard en de industrie zich ontwikkeld, waardoor het nodig is om moelijke beslissingen te nemen die nodig zijn om aan de veranderende behoefte van het bedrijf tegemoet te komen.' Die beslissingen zijn nodig om de gezondheid van het bedrijf op de lange termijn te garanderen, stelt de directeur. Morhaime maakt verder duidelijk dat de ontslagen geen invloed hebben op de games die het in productie heeft. Van de 600 banen die geschrapt worden, verdwijnt 90 procent dan ook bij afdelingen die niet met de productie van games te maken hebben. Het team dat aan World of Warcraft werkt blijft zelfs geheel gespaard.

Morhaime maakt daarnaast duidelijk dat het 'agressief op weg is naar een bètatest voor World of Warcraft: Mists of Pandaria, de vierde uitbreiding voor de mmog. De studio heeft verder nog Diablo III, StarCraft II: Heart of the Swarm en Blizzard Dota in productie. Het werkt bovendien aan een nog onaangekondigde nieuwe mmog.

Op welke afdelingen de ontslagen dan wel vallen, maakt Morhaime niet duidelijk. Hij vermeldt wel dat het bedrijf de afgelopen jaren flink gegroeid is, vooral op afdelingen die service verlenen aan de vele spelers van de Blizzard-games. Zo heeft de studio op diverse continenten helpdesks ingericht voor de miljoenen spelers die World of Warcraft trekt. Het aantal WoW-spelers vertoont echter al een jaar een lichte daling. Op de top van zijn roem trok de mmog 13 miljoen spelers. Daar zijn er nu nog ongeveer 10 miljoen van over.

World of Warcraft: Mists of Pandaria

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)

Reacties (75)

13 miljoen naar 10 miljoen is een daling van 25% ofzo... Dat noem ikzelf niet licht.
Als er ieder jaar 5% vanaf gaat, dan kom je uiteindelijk ook bij 25%. Dan is het wel licht te noemen
uiteindelijk kan je dan toch niet hetzelfde aantal servers houden, en dus is er steeds minder maintenance nodig, en vallen er dus (gedwongen) ontslagen.
Ik denk dat het in dit geval ook veel supportpersoneel is (diegenen die je tickets beantwoorden) - een daling van het aantal nieuwkomers kan ook betekenen dat er minder support tickets binnenkomen, en ook maken ze het spel eenvoudiger. Natuurlijk kunnen ze ook een te hoge inschatting gemaakt hebben in de hoveelheid benodigd personeel, en de groei iets te optimistisch ingeschat hebben. Ik denk dan vooral aan het uitbreiden van de demo - het tot level 20 free to play maken van het spel - en dat dat niet zoveel nieuwe gebruikers heeft opgeleverd als ze wel op geanticipeerd hadden.
Aan de andere kant: "Het team dat aan World of Warcraft werkt blijft zelfs geheel gespaard". Dan kan dat het dus niet zijn, lijkt mij.
Volgens mij hebben ze gewoon veel meer geautomatiseerd en gestroomlijnd, en dan heb je erna automatisch minder mensen nodig voor de support, ze zijn dus efficienter gaan werken.
Ik denk niet dat er een speciaal WoW support team is. Ik dacht dat het gewoon een support team is voor alle Blizzard Games.

Ook denk ik dat door overname door activision er meer dubbele posities zijn die nu alsnog opgeruimd worden.
er staat "al een jaar een lichte daling".

Dus 1 jaar daling, dan is 25% gewoon echt niet licht te noemen.
Die 25% die je noemt is echter berekend vanaf "de top van zijn roem". Er is niet gezegd dat dit 1 jaar geleden was.

Misschien was de top van de roem wel in 2008 (door bv een expansion), maar was er daarna een snelle daling naar 10,5 miljoen en is het sindsdien stabiel tot een jaar geleden.
De beste jaren van WoW was toch in WoTLK (2e expansion) en dit was maar 1,5 jaar geleden. (Eind WoTLK).
Mensen zijn League of Legends en andere spellen gaan spelen.
WoW zal binnenkort denk ik niet meer DE MMORPG zijn met de meeste subscribers.

Bron Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft):
On October 7, 2010 World of Warcraft reached a subscriber base of over 12 million players. Since May 2011, the number of players playing had decreased by 10% from 11.4 million to 10.3 million

[Reactie gewijzigd door naman op 1 maart 2012 13:57]

De daling is in 12 maanden 25%. Vind ik aanzienlijk.
Mjah wat is de daling qua gamers bij een willekeurig andere game? Ik denk dat ontwikkelaars een groot gat in het dak springen wanneer 75% van de gamers hun game nog speelt na 12 maanden ;)
Ik denk alleen dat in realiteit de daling nog sterker is. Ik ken heel veel mensen die momenteel vast zitten aan de annual offer van 1 jaar, maar ondertussen helemaal niet meer spelen. Deze worden echter wel mee gerekend met de 10 miljoen overgebleven spelers.

Ik denk dat ze niet voor niks melden dat blizzard 'agressief op weg is naar een bètatest voor World of Warcraft: Mists of Pandaria'. In de hoop dat mensen weer gaan spelen (en verslaafd worden). Zoals dat bij alle voorgaande uitbreidingen ook gebeurden.

Persoonlijk ben ik gewoon uitgekeken op het MMO-genre en zal dan ook blij zijn om straks met D3 aan de slag te kunnen.

[edit] Ter verduidelijking. Ik ben absoluut geen WoW-basher oid. Sterker nog WoW is de enige MMORPG waar ik keer op keer weer bij terug kom. In tegenstelling tot alle andere MMORPGS waar ik binnen 2 tot 6 maanden op uitgekeken ben en nooit meer naar om kijk.

[Reactie gewijzigd door Uhmmie op 1 maart 2012 18:08]

Tsja logisch, minder wow-spelers = minder support (gamemasters) en minder boekhouders etc. nodig.
Niet leuk maar helaas wel nodig om een bedrijf gezond te houden.
minder boekhouders? :+ denk je dat ze het geld met de hand tellen ofzo?
Toen ik WoW speelde stuurde ik elke maand een envelop met 15 euro en 2 postzegels naar Frankrijk.
Vriend, dat was geen WoW . . . :+
Dat is niet misselijk hoor 600 banen. Echter altijd jammer dat ze niks zeggen over welk segment ze de mensen ontslaan. Je ziet het wel steeds meer een gezond bedrijf en toch een massa ontslag golf.
Idd is 600 best veel, wikipedia meldde dat er in 2011 +- 5000 man werkte, dus dat is zeker een aderlating.
Tja, dat lijkt misschien veel, maar het is maar 12%. Ter vergelijking, het aantal WoW spelers daalde met 23%. Een "dubbele aderlating" in jouw woorden.
12% Personeel ontslaan is veel. Op het moment dat je mensen als getallen lijkt het misschien mee te vallen maar lever jij maar eens 12 van je woonkamer in. Het is niet niks.
12% is niet niks, maar 90% van de ontslagen vallen bij support afdelingen, voornamelijk customer support. Dus zeg maar gamemasters, helpdeskers, managers, 2e/3e lijns support. Dat is natuurlijk niet vreemd als de hoeveelheid subscribers bij WoW zo flink dalen. Heel gezond dus om er een hoop de deur uit te gooien als je ze niet nodig hebt.

Volgens de cijfers 11.4M in mei 2011, 10.3M in september 2011 en 10.2M in December 2011. Dus 1.2M subscribers foetsie in 7 maanden tijd (~10%). We zitten onderhand in maart 2012, dus het zou best wel eens kunnen dat ze nu al onder de 10M subscribers zitten...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 1 maart 2012 17:29]

Je ziet het wel steeds meer een gezond bedrijf en toch een massa ontslag golf.
Dat is dan ook een van de belangrijkste kenmerken van een gezond bedrijf - weten wanneer je moet groeien of inkrimpen om gezond te blijven.
Op de top van zijn roem trok de mmog 13 miljoen spelers. Daar zijn er nu nog ongeveer 10 miljoen van over.
En dat voor een spel wat al iets van (ik dacht 4, maar het is dus 8 ) 8 jaar draait ofzo? Petje af hoor!

10M actieve spelers die elke maand een tientje (makkelijker om mee te rekenen) afdragen. Kan me best voorstellen dat ze niet in dat team willen snijden.

Vraag me af hoeveel er van dat bedrag nog overblijft na aftrek van hardware/software/loonkosten. (alleen voor dat stuk wat betrekking heeft op WoW dan he)

[Reactie gewijzigd door mvds op 1 maart 2012 10:01]

Sinds 12 november 2004 :)
Niet in Europa ;)
4 jaar, eerder 8 denk ik. Dus echt een prestatie.
Staat al in het artikel he? Ik denkd at ze ook best hoge verwachtingen hebben van D3, de beta was ook al razend populair.
Morhaime maakt verder duidelijk dat de ontslagen geen invloed hebben op de games die het in productie heeft.
Ik denk dat de meeste ontslagen bij de Gamemasters gaan vallen, ik kan zelf geen openstaande posities voor GM's meer vinden, dat was 2 jaar geleden wel anders.

Het is ook het meest logisch, als je minder klanten te bedienen hebt is het het makkelijkst om daar in te snijden.
Ach ze blijven er goed aan verdienen. Bedoel, 10 miljoen betalende WoW spelers, keer de maand koste om het spel te kunnen spelen. Dat is en blijft lekker aantikken lijkt mij zo.
De vraag is hoeveel van die 10 miljoen er nog betalen. Ik heb ook nog een account, maar daar al 5 maanden niets meer mee gedaan. En sinds SWTOR uitgebracht is zie ik daar voorlopig ook geen verandering in komen eerlijk gezegd.
Dat geldt misschien voor jou maar bijna iedereen die ik ken die SWTOR heeft gespeeld was er na een maand wel klaar mee en waardeert WoW sindsdien alleen maar meer.
Persoonlijk heb ik mijn gratis maand niet eens volgemaakt in SWTOR.
De vraag is hoeveel van die 10 miljoen er nog betalen.
100% - bij het bepalen van het aantal actieve gebruikers kijken ze altijd naar degenen met een 'active subscription'. Het zou me niets verbazen als het aantal geregistreerde accounts die ooit eens een maand gespeeld hebben bij de 100 miljoen ligt, zo niet meer.
Als je even heel snel rekent hebben ze met WoW al bijna 10 miljard dollar omzet gedraaid!

8 jaar x 12 maanden x 10 dollar x gemiddeld 10 miljoen spelers is 9,6 miljard dollar. Als ik werknemer zou zijn daar en ontslagen worden zou ik met dit getal in mijn achterhoofd toch wel even sacherijnig worden.
Omzet zegt alleen vrij weinig, winst zegt meer
en dan nog maar niet te spreken over de virtuele items die men koopt in de online store pets en mounts. en andere merchandise.

dan heb je nog een groep mensen die het leuke vinden om het kaartspel te verzamelen.
Je gaat hier uit van een feit dat er 8 jaar lang 10 miljoen spelers geweest zijn. Niet correct.
Vergeet niet dat een heel groot deel van de spelers uit Azië komt, waar ze er een heel ander betaal model op nahouden...

En het is nog niet 8 jaar, maar 7,25 jaar actief (23 november 2004). De 10 miljoen spelers werd pas in januari 2008 behaalt (~4 jaar geleden).

De totale omzet van WoW subscriptions is veel minder dan 10 miljard. Maar vergeet de omzet van de core game en betaalde expansies niet...
Everyone,

We announced today that we’re in the process of cutting a number of active positions, mostly non-development, throughout the company. I'm sure this announcement has sparked some questions from all of you, so I want take this opportunity to address those as best I can. Over the past several years, the company has grown rapidly and evolved to better serve you and the rest of our global community. Thanks to all of your support, we continue to serve by far the biggest subscription-based MMO community, as well as the most passionate eSports and online gaming communities, in the world.

In order to keep making epic game content while serving players effectively, we have to be smart about how we manage our resources. This means we sometimes have to make difficult decisions about how to best maintain the health of the company. We’re in the process of making some of those hard decisions now.

After evaluating our current organizational needs, we determined that while some areas of our business had been operating at the right levels and could benefit from further growth, other areas had become overstaffed. As a result, we need to scale down some of our departments and part with some of our colleagues and friends here at Blizzard. I know that you all understand how difficult this type of situation can be for anyone who might be affected, so I want to assure you that we'll be offering each impacted employee a severance package and other benefits.

I also want to emphasize that we remain committed to shipping multiple games this year, and that our development teams in particular remain largely unaffected by today's announcement. We're continuing to develop, iterate, and polish Blizzard DOTA, Diablo III, StarCraft II: Heart of the Swarm, World of Warcraft: Mists of Pandaria, as well as other, unannounced projects. We'll have exciting news to share in the coming weeks regarding Diablo III's release date, and will soon be holding a private media event to showcase the latest work on Mists of Pandaria. It goes without saying that we're working hard to get all of these games in your hands as soon as possible.

You've all come to expect Blizzard to live up to our mission statement with every game, and deliver the most epic entertainment experiences ever. You can continue to expect that and nothing less from us as we move forward.

-Mike Morhaime
De volledige post van Mike Morhaime (CEO Blizzard)

Daar uit kan je wel opmaken dat dit voornamelijk gaat om de support biedende afdelingen, en niet zo zeer ontwikkelende afdelingen. Ook hoeven we niet bang te zijn dat we nog een paar jaar moeten wachten op D3, er wordt de komende weken meer bekend gemaakt over de releasedate! :D

Het is voor de rest heel erg jammer voor die 600 medewerkers, maar zoals je kan lezen, is Blizzard zo slecht nog niet. Budget cuts moeten helaas soms gebeuren, en niet ieder bedrijf is dan zo goed als Blizzard:
As a result, we need to scale down some of our departments and part with some of our colleagues and friends here at Blizzard. I know that you all understand how difficult this type of situation can be for anyone who might be affected, so I want to assure you that we'll be offering each impacted employee a severance package and other benefits.
De ontwikkelteams blijven grotendeels gespaard. Zo wordt er niet gesneden in het team dat aan de succesvolle mmog werkt.
Grotendeels, dus niet helemaal. Ik neem aan dat die 600 werknemers wel een functie hadden. Aandeelhouders kijken alleen maar naar de korte termijn. Stel dat Blizzard nu juist zou investeren in nieuwe ontwikkelteams, dan hebben ze grotere kans op een kaskraker en kunnen ze op lange termijn weer meer winst maken.
200 van de 600 zullen bij de Europese support afdeling in Cork (Ierland) vallen.
Bron

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013