Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 154 reacties

Apple zou volgende week niet alleen nieuwe iPad 3's met hogere resolutie introduceren, maar ook met een 8GB-versie van de iPad 2 komen. De productie van een iPad met 7,85"-scherm zou op zijn vroegst in het derde kwartaal beginnen.

Alles wijst erop dat Apple volgende week woensdag zijn nieuwe iPad 3-tablets introduceert. De verwachting is dat het om 16GB- en 32GB-varianten gaat met een schermresolutie van 2048x1536. Er komt echter ook een 8GB-versie van de iPad 2, beweert Digitimes van zijn bronnen binnen leveranciers gehoord te hebben. Apple zou deze een lagere prijs kunnen geven en daarmee beter kunnen concurreren met Android-tablets en de verwachte stroom Windows 8-tablets.

Mogelijk voert Apple net als vorig jaar met de iPad 1 een prijsverlaging van de iPad 2-modellen door bij de komst van de derde generatie. Volgens Digitimes gaat de 8GB-versie 349 tot 399 dollar kosten en de prijs van de 16GB-versie zou verlaagd worden tot 449 dollar.

Aanvankelijk waren er berichten dat er een kleinere versie van de iPad, met 7,85"-scherm, op komst was. Fabrikanten zouden, volgens opnieuw Digitimes, de eerste samples gereed hebben en de productie zou op zijn vroegst in het derde kwartaal van start gaan. Mochten de plannen doorgaan zou de introductie dan ook waarschijnlijk volgend jaar plaatsvinden.

Reacties (154)

Reactiefilter:-11540146+194+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Apple doet er verstandig aan om alle segmenten in de tablet-markt een product aan te bieden. De iPad en het ecosysteem zijn momenteel onverslaanbaar, en dit zal nog wel een tijdje duren. Android lijkt niet de concurrent waar vele voor vreesden, integendeel, Android staat op tabletgebied nog in de kinderschoenen en heeft nog allerlei kinderziektes.

De enige concurrent zal WIndows 8 zijn denk ik. Voor de desktop is Windows 8 voor het grootste gedeelte een hel om mee te werken, op een (ARM) tablet is het een hele positieve verandering, 1 die genoeg biedt om een stuk van Apple's markt weg te snoepen. Helemaal als ze zich goedkoop in de markt weten te zetten.

Apple moet zich dus voorbereiden op Microsoft, welke in het verleden heeft bewezen zich als een virus te kunnen verspreiden dmv hele brede HW ondersteuning. Apple moet dus zo veel mogelijk maat-modellen aanbieden om iedereen aan te kunnen spreken.

Sowieso ben ik van mening dat iOS voor met name de iPad op de schop moet, althans, als ze voor willen blijven lopen. Microsoft lijkt daar nu een stapje voor te hebben namelijk.
Apple hoeft helemaal geen maat modellen aan te bieden.. Ze hebben toch ook maar 1 telefoon? Het zou me verbazen als ze met een 7 inch tablet komen omdat het gewoon niet praktisch is.

Daarnaast is de markt voor 7 inch tablets gewoon heel klein.
7" hoeft niet per se, ik denk dat daar vrijwel geen markt voor is op de lange termijn. Maar misschien meer iets meer keuze qua specs, zoals bij de iMac/Macbook Pro?
Dat gaat niet gebeuren.

Met verschillende specs krijg je:
- Minder schaalbaarheid bij productie, dus inleveren op winst
- Minder duidelijk voor de consument, die weet niet wat een processor is, waarom de ene sneller is als de andere en al helemaal niet waarom een applicatie wel soepel loopt op de iPad van de buurman maar niet op die van hem.
- Developers die meer rekening moeten houden met alle verschillende platformen, uiteindelijk houden ze rekening met "de zwakste schakel" en gaat het platform als geheel minder snel vooruit.
Ja, Apple heeft het maar zwaar in de tablet markt met alle concurrentie. Ik denk dat ze nu echt budget spul gaan maken.

Er is maar één tablet op de markt die echt goed verkoopt, en met de winst die ze daar op maken zou ik niet weten waarom ze hun eigen markt zouden versnipperen. Vanaf de iPhone 3G zijn er ook al geruchten over een budget iPhone welke ook is uitgebleven.

Daarnaast gaan ze echt niet de 64GB versie weg doen. Geruchten als deze mogen wel van de FP wegblijven.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 1 maart 2012 10:02]

iPhone 3GS werd tijdelijk verkocht als budgetphone. Ik weet niet of het nu nog steeds het geval is. En iPhone 4 8GB is nu ook het budgetiPhone.
Inderdaad en de iPad 1 is nu budget iPad, wat straks de iPad 2 wordt, niet een één of andere 7" iPad.
iPad 1 kan je alleen refurbished kopen ;)
Is dat zo dat ze het zwaar hebben in de tablet markt? Initiatieven als educatieve ebooks en veel zakelijke toepassingen die allereerst en soms ook uniek voor de iPad worden gemaakt houden het marktaandeel in stand.
Mensen die een andere keuze maken zijn nog steeds in de minderheid. Google maar even naar het marktaandeel. Apple bewijst al jaren dat gebruik, eenvoud, design en volledige integratie van H&SW (in de ruimste zin van het woord - het eco-systeem dus) zijn vruchten afwerpt.
De meeste andere tablets proberen zoveel mogelijk een PC na te apen in een mobiel formaat en die integrale aanpak niet te zien. Eigenlijk apparaten zonder visie. En daar durf ik zelfs aan toe te voegen veelal gekocht door mensen zonder visie. Nu is daar niets mis mee, maar accepteer dat de bedrijven die het meest vionair zijn ook de trendsetters zijn. Heellangzaam zie je nu de concurrenten die kant op bewegen (MS met windows8 en online store, meer richtlijnen hoe HW er uit moet zien) omdat men langzamerhand gaat zien dat het gaat om de gebruikerservaring en niet meer om wat er onder de motorkap zit.

Budgetspul is alleen mogelijk als je concessies doet en dat zal Apple zeker niet doen.

[Reactie gewijzigd door sun0000 op 1 maart 2012 11:50]

Oops, lees je bericht net nog eens door en ja hoor ik ging met open ogen ... 8)7
8GB iPad2... :X

Dat ding mag dan wel goedkoop zijn maar een filmpje of 3, wat MP3's, paar PDF's, enkele leuke spellen, nog wat andere meuk en hij is al weer vol.

Prima dat ze een kleinere iPad maken om met de goedkopere tablets te concurreren maar mijn Creative Zen MP3 speler uit het jaar 0 had meer opslagcapaciteit. Voor een tablet mag je wel wat meer verwachten dan 8GB, zeker in deze tijden waar juist Android een pluspunt heeft met uitbreidbaar geheugen.
Maar als je al je films altijd bij je wil hebben dan koop je dus een model met meer opslag. Simpel.

Een 8GB versie lijkt me uitstekend geschikt voor bedrijven die een paar duizend iPads kopen voor hun buitendienst. Als jij tienduizend mensen onderweg hebt die hun iPad voornamelijk gebruiken om op afstand in het voorraadbeheer, boekingssysteem, CRM etc. etc. te kunnen dan is 8GB nog overkill.

Mensen hebben nou eenmaal verschillende wensen. Mijn 8GB iPod is nog nooit meer dan de helft vol geweest, is dan elke iPod met meer dan 6GB overbodig? Nee, want andere mensen gebruiken het wel.
En daar heb je het punt Apple kan je van een hoop dingen beschuldigen. Maar ze zetten 9 van de 10 keer geen product op de markt dat niet high end is of af is. Een ipad 2 met 8 gb geheugen zou gewoon een halve ipad zijn en daardoor een negatief punt zijn.

Verder een kleine Ipad kom op hoe vaak heeft steve niet lopen hameren op 10 inch dat die grote perfect is voor een tablet en apple geen intresse heeft in andere sizes. Het zelfde geld voor de Iphone hij heeft zo vaak aan gegeven dat die grote niet zou veranderen. En denk jij nu echt dat er niet al voor de komende zo veel jaar een plan uitgelegd is door jobs?
Voor bedrijven zou 8 gig gewoon genoeg zijn hoor..

En voor privé ook wel, ik ken zat mensen die hem puur alleen gebruiken om YouTube te kijken, krant te lezen, internetten, agenda bij houden enz.. Voor dat soort mensen zou dit juist een uitkomst zijn omdat de aanschafprijs goedkoop is en ze de ruimte toch niet nodig hebben.
Ik denk dat het hier niet eens gemerkt zou worden door de familie

er staan 10 / 15 spellen op, wat apps die webcontent weergeven, en Oplayer, die het via interne netwerk afspeelt.
Iedereen is hier ingesteld op de basishandelingen, en of er dan 8 of 16 / 128GB inzit ...

Alleen voor de 'nerd' ( * FreshMaker ) van belang denk ik
Ach, ik gebruik nu mijn iPad voor twee dingen. Browsen op internet en als veredelde afstandsbediening voor de AppleTV en Airplay (Alle content bevindt zich in iTunes). Of er nu 8GB of 64GB in zit maakt mij dan ook totaal niet uit. Ik denk dat Apple ook leert van wat mensen nu daadwerkelijk willen. Een iPad met minder intern geheugen kan best zinvol zijn net zoals een kleinere iPad.
Ach man Bill Gates vond 768kB in de dos tijd ook meer dan genoeg geheugen en meer was volgens hem niet nodig. Denk je nou echt, dat je in deze razendsnel veranderende wereld een plan kunt maken voor een it-bedrijf, dat de ontwikkelingen voor jaren vooruit vastlegd ? Wat heb je dan een naieve kijk op de wereld...
Nou, dat was 640KB, en het is nog niet zo zeker dat meneer Gates dat gezegd heeft, althans in die bewoordingen. Maar ja, het blijft toch aan zijn kont plakken.

*wise-ass modus uit* :+
1. Het is 640kB
2. http://en.wikiquote.org/wiki/Talk:Bill_Gates

Er is geen feitelijk bewijs van deze quote. Al dan niet is er zaken uit context gerukt, en over de jaren tot deze mythe vervormd.
Als je je media op iCloud hebt staan dan is 8GB helemaal zo gek niet...
De meeste iPads worden als koffietafel of werk devices gebruikt denk ik en dan heb je een wifi verbinding waar je je media mee kan streamen..
Apple zou deze een lagere prijs kunnen geven en daarmee beter kunnen concurreren met Android-tablets en de verwachte stroom Windows 8-tablets.
Als Apple meer wil gaan concurreren, dan zal Apple zijn besturingssysteem gigantisch op de schop moeten gooien en o.a. moeten afstappen van 'Apple only accessoires'. Het iOS van Apple is gedateerd, zeer beperkt in functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Het is een gadget en niets meer dan dat. Het grid met statische icoontjes, gebrek aan integratie en interactiviteit en dynamiek is niet meer van deze tijd. Microsoft is juist nu erg innovatief bezig terwijl Apple dat al tijden niet meer is.

Windows 8 tablets zijn daarnaast nu al superieur aan Android tablets en de iPad simpelweg omdat er met een Windows 8 tablet veel meer mogelijk is en er een grote diversiteit aan formfactors gaan komen. De grens tussen desktop en tablet gaat met Windows 8 enigzins vervagen. Bovendien is Windows 8 gewoon een Windows OS die door miljoenen mensen gebruikt wordt en die iedereen kent. (de x86 versie dan, de ARM versie heeft beperkingen qua functionaliteit t.o.v. de x86 versie) Zeker in het bedrijfsleven zie ik grote mogelijkheden voor Windows 8 tablets. Ik heb dan ook het idee dat er in 2013 een grote verschuiving in de tablet markt gaat plaatsvinden.
waarom moet Apple meer concurreren? ze hebben 70% van de tablet markt, de hoogte tevredenheidscijfers en verdienen bakken met geld er mee ook nog eens.

zeer beperkt in functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid? De producten van Apple zijn niet onbekend vanwege hun gebruiksvriendelijkheid

gebrek aan integratie en interactiviteit? Alles van apple praat naadloos met elkaar en, geloof het of niet, ook met andere apparaten.

Microsoft is erg innovatief bezig? Klopt ;) ik vind dat MS ook goed bezig is de laatste tijd. Windows phone ziet er erg mooi uit!
Het iOS van Apple is gedateerd, zeer beperkt in functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Oh, vandaar dat mijn moeder, vrouw en schoonmoeder hun iPad niet meer kwijt willen. Zelfs mijn zoontje van 2 kan Thomas de Trein filmpjes starten op de iPad.
Het is een gadget en niets meer dan dat.
Best hoge verkoopaantallen voor "niets meer dan een gadget" dan.
Microsoft is juist nu erg innovatief bezig terwijl Apple dat al tijden niet meer is.
MS is goed op weg alle goede en slechte ideeen van iOS over te nemen. Tot aan een geloten marketplace aan toe. (Of dat goed of slecht is, mag je zelf bepalen, die disucssie ga ik niet voeren.)
Bovendien is Windows 8 gewoon een Windows OS die door miljoenen mensen gebruikt wordt en die iedereen kent.
Ja, iedereen is laaiend enthousiast over de Metro interface... :X
(de x86 versie dan, de ARM versie heeft beperkingen qua functionaliteit t.o.v. de x86 versie)
Ah, maar we hadden het over tablets, en de meeste tablets gaan toch echt met ARMs uitgerust worden, dus laten we niet appels met peren gaan vergelijken. Anders halen we OS X er ook bij.
Zeker in het bedrijfsleven zie ik grote mogelijkheden voor Windows 8 tablets.
Ik zie ook grote mogelijkheden, maar niet meer of minder dan met Android of iOS nu al mogelijk zijn. Daarnaast hebben deze twee zich al bewezen in de markt, en Windows 8 moet dat nog doen. Als ik het artikel over de Consumer Preview lees hier, dan deelt niet iedereen het enthousiasme.
Ik heb dan ook het idee dat er in 2013 een grote verschuiving in de tablet markt gaat plaatsvinden.
Al sinds de eerste iPad wordt geroepen dat "volgend jaar komt de grote verschuiving", en ik moet het nog steeds zien gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd, concurrentie is goed, het houdt de bedrijven scherp en prijzen betaalbaar, maar om nou te zeggen dat Windows nu al de gedoodverfde winnaar is, is nog extreem voorbarig.
Een tablet OS moet stilletjes onopvallend in de achtergrond werken en een platform zijn voor apps. iOS doet dat prima. En een het een gadget noemen is onzin, er werken ruim 156 miljoen mensen met iOS en de meeste naar volle tenvredenheid. En dat maakt ook de opmerking "Bovendien is Windows 8 gewoon een Windows OS die door miljoenen mensen gebruikt wordt" een beetje irrelevant.
De verwachting is dat het om 16GB- en 32GB-varianten gaat met een schermresolutie van 2048x1536.
sommige apps kunnen de resolutie nu al niet aan (iphone apps?) laat staan dit... overigens wel mooi een vergroting van de resolutie
Het is meerdere keren uitgelegd in de voorgaande artikelen, maar mensen lijken het nog steeds niet te snappen, daarom nog een keer:

De iPad 1 en 2 hebben een resolutie van 1024x768, de iPad 3 krijgt een resolutie van 2048x1536, dat is precies 2 keer zo groot als die van zijn voorgangers, en heeft dus een oppervlakte dat 4 keer groter is. Echter "drukken ze de werkelijke scherm breedte en hoogte in elkaar", dus het het iPad 3 scherm heeft de zelfde groter in centimeters als die van de iPad 1 en 2. Hierdoor krijg je dus 4 pixels op de plaats waar er anders 1 zou staan.

Stel je maakt nu een plaatje dat 100 bij 100 pixels is, dat ziet er op de iPad 1 en 2 goed uit, maar zou je dat zonder fratsen op de iPad 3 weergeven, dan komt het plaatje over als 50x50. Ze passen een truukje toe dat iOS het plaatje rendered als 200x200, waardoor het overkomt als 100x100.

Nu vraag je je misschien af, waarom zou je dat doen? Nou, stel je maakt het plaatje 200x200, dan komt dat plaatje veel scherper over.

Dit truukje passen ze al toe op de iPhone 4 en 4S, waardoor de oudere apps geschreven voor de iPhone, iPhone 3G en iPhone 3GS prima werken, omdat ze 200% opgeschaald worden op de retina displays. Nieuwere apps hebben dubbele graphics aan boord, de 'normale', en hogere detail plaatjes voor de retina displays.

De reden dat je iPhone apps niet fullscreen kan draaien op de iPad, is omdat de resolutie in verhouding niet overeenkomt. De 'functionele' resolutie van de iPhone is 320x480 (retina is 640x960, maar functioneel komt het neer op 320x480). Dit loopt niet in verhouding met de iPad resolutie, waardoor je de iPhone only apps niet op de iPad in fullscreen kan draaien, omdat de app dan grafisch gezien uit zijn verband wordt getrokken. De verhouding tussen content en menu's op de iPhone is namelijk anders dan op de iPad, en daarom kan het niet fullscreen draaien, maar met een soort frame er om heen.
Geloof er niets van. Deze resolutie op een 7 inch scherm terwijl er met moeite 24" schermen zijn met ongeveer deze resolutie? Nou...
Geloof er niets van. Deze resolutie op een 7 inch scherm terwijl er met moeite 24" schermen zijn met ongeveer deze resolutie? Nou...
Ten eerste slaat die resolutie op de iPad 3, ten tweede is dat een onzinnig argument, er zijn al 4 en 5"full hd schermen, die PPI overtreft die van deze resoluties op 9 of 10"? (256 PPI voor 10"...er zijn al telefoons met dergelijke pixel dichtheden)

Dat gewone schermen geen hogere resoluties hebben lijkt me vooral liggen aan het gebrek aan media(opkomst HD tv is recent en zelfs dan heb je nog niet alles 100% op 1080p) en de prijs: een dergelijk scherm zou vele honderden euro's méér kosten...
Moeite? Van de apps? Grapje zeker. Een developper kan de graphics in o,2 sec aanpassen om er goed uit te zien. Geen/nauwelijks programmeertijd nodig.

Eigenlijk zouden dergelijke apps gebumped moeten worden.
Over de resolutie van het scherm heb ik het :)
Over de apps weten we het dat de waarheid is...
8 gigabyte is niet meer van deze tijd. Ik geloof er ook niet zo erg in en het zou een foute keuze van Apple zijn om dit te doen. Concurreren met de budget tablets is volgens mij nooit een strategie van Apple geweest. Bovendien krijg je een shitload aan negatieve reviews over je heen, Denk maar eens aan de conclusie van de reviews:

-Oude hardware
-Oud beeldscherm met lage resolutie
-Veels te klein geheugen

Zou het slecht vinden als ze dit over hun gaan afroepen. Uiteraard is de werking prima, maar hoezo zou Apple gaan concurreren met een tablet welke minder geheugen heeft als welke moderne tablet dan ook?

1 argument zou de cloud kunnen zijn, maar mensen die minimaal willen investeren zie ik geen match abbo nemen en alles via een duur betaalde cloud doen.
Ik denk dat het concurreren met de budget tablets wel een goede stap is. Er zullen nu nog veel mensen zijn die geen 500 euro willen besteden aan een apparaat en dan naar de goedkopere kringen uitwijken. Met een prijs van 350 dollar komt de prijs al beter overeen met de wensen van de klanten, en zal deze eerder sneller wat meer betalen voor kwaliteit.
En toch doet Apple exact hetzelfde met de iPhones 3GS en 4 momenteel. Bovendien worden iPads vaak ook alleen maar gebruikt om een beetje te emailen en browsen. Ook gebruiken bedrijven vaak iPads bij beurzen en evenementen. In dat soort gevallen is 8GB zat.

Ik ben overigens wel benieuwd wat de prijs van de iPad 3 gaat doen. Vermoedelijk wordt die duurder namelijk door het retina scherm.
Oud hardware? Oud scherm? Te klein geheugen?

Eerste 2 punten: Het is duidelijk dat dit een goedkoper oud model betreft, bij iPhone 4 8GB heb je dit niet gehad, of ik heb het niet gelezen.en dan nog 3GS...

Punt 3. Men kan ervoor kiezen om iPad 2 16/32/64GB 2ehands te kopen, of refurbished als het op voorraad is.
Was Steve niet altijd voor de 10" iPads? Kleiner was volgens hem toch uitgesloten? Net zoals een grotere iPhone?
Inderdaad, maar nu zien we dus direct het resultaat van het 'missen' van meneer Jobs. De Apple leiding wil fancy meedoen met de rest van de markt. Dit kan Apple op den duur klanten gaan kosten (denk ook Mountain Lion wat gewoon een service pack voor Lion is).

Edit: Mijn reactie impliceert misschien dat de 7" Tablet komt, maar dit is inderdaad (zoals ik hieronder al op mijn vingers wordt getikt) slechts een gerucht.

[Reactie gewijzigd door Aloys op 1 maart 2012 09:10]

Inderdaad, maar nu zien we dus direct het resultaat van het 'missen' van meneer Jobs. De Apple leiding wil fancy meedoen met de rest van de markt. Dit kan Apple op den duur klanten gaan kosten (denk ook Mountain Lion wat gewoon een service pack voor Lion is).

Edit: Mijn reactie impliceert misschien dat de 7" Tablet komt, maar dit is inderdaad (zoals ik hieronder al op mijn vingers wordt getikt) slechts een gerucht.
Ik denk dat apple zichzelf de markt uit werkt als ze enkel op het high-end segment mikken..de meeste mensen willen gewoon een tablet...de keus tussen een ipad of een android model op basis van kosten is snel gemaakt...
[...]
Ik denk dat apple zichzelf de markt uit werkt als ze enkel op het high-end segment mikken..de meeste mensen willen gewoon een tablet...de keus tussen een ipad of een android model op basis van kosten is snel gemaakt...
Natuurlijk niet. Apple hoort exclusief te zijn en daar betalen veel mensen graag wat extra's voor. Zodra Apple zich met low-budget tablets gaat bezig houden, zal dit gevolgen hebben voor de specs en de bouwkwaliteit. Daarmee gaat een groot voordeel van Apple verloren.
Op de producten die Apple dit jaar uitbrengt zal Steve Jobs nog wel een behoorlijke invloed hebben gehad. Daarnaast zal Steve Jobs wel een paar statements hebben achtergelaten hoe hij vond dat het verder moest na zijn dood. Zeker aangezien het de vorige keer gruwelijk mis ging bij Apple nadat hij weg was denk ik dat hij dit geen tweede keer wil laten gebeuren.

Een 8GB iPad 2 zou niet heel gek zijn volgens de trend die Apple de afgelopen jaren met de iPhone volgt al vind ik de prijs die deze producten krijgen meestal nog net wat te hoog. Voor 100 EUR extra heb je een generatie nieuwer apparaat met betere specificaties. Tenminste waarschijnlijk gaan ze 100 EUR onder de prijs van nu zitten, dat doen ze ook met de iPhone.
Heb je wel eens gehoord van 'over je graf heen regeren' ? Meestal werkt dat niet zo lang...
In een bedrijf kan dat prima hoor, je kan een hele duidelijke visie achterlaten en ga er maar vanuit dat iedereen in dat team een goede opleiding in die visie heeft gehad.
Onder leiding van Steve Jobs is anders ook destijds Snow Leopard uitgebracht. En dat was imo net zon minimale update als nu van Lion -> Mountain Lion. Dus dat komt zeker niet doordat Steve Jobs er nu niet is.
alleen was dat - net zo min als mountain lion - een minimale update of service packs.

service packs zijn de 10.7.x versies. Major releases zijn de 10.x.0 versies. Zo gaat dat al ongeveer 10 jaar bij Apple. Alleen blijkbaar moeten we dat nog steeds uit blijven leggen aan mensen die niet snappen dat die '10' iets anders betekend dan puur alleen het versienummer.
Neen, 10.7.x zijn ook geen service packs. Je moet geen termen gaan gebruiken die niet van toepassing zijn op OS X, Apple brengt updates uit (x.y.z) en upgrades (x.y). Niet meer en niet minder. Elke vergelijking met de methode van een ander OS loopt scheef.
Het gerucht dat Apple pas een 7" tablet uitbrengt in derde kwartaal komt van die bronnen die beweerden dat die dit kwartaal uitkwam. Ze zitten er dus waarschijnlijk naast.
Waar zie je dat aan? Er is geen enkel bewijs. Alleen maar geruchten.
Ja en we discussieren toch over de geruchten?

Niet alles hoeft bevestigd te zijn om er over te mogen praten hoor :) Sterker nog het is veel leuker als je minder weet! Juist omdat alles al vast staat er geen eens rede is voor discussie...
Klopt, maar Aloys gaat meteen door dat we hierdoor het effect van het missen van meneer Jobs zien en dat is wel erg vooruitlopen op een gerucht.
eh.. bij de feiten blijven.. het is een gerucht ;)
Helaas is hij dood en je merkt nu toch al dat het nieuwe management het toch niet volledig eens was met Steve Jobs zijn visie. Jobs was (als we de geruchten mogen geloven) ook heel tevreden over Foxconn en bemoeide zich niet met de werking of de verloning. Het nieuwe managment doet dat echter wel.
Apple is een bedrijf wat weinig verteld over hoe ze te werk gaan, als ze dan een shitload aan negatieve reclame over zich heen krijgen (terwijl alle andere bedrijven uit dezelfde fabrieken hun spullen halen) dan willen ze dat uiteraard recht proberen te zetten, onder Steve Jobs was hetzelfde gedaan.
Zeker? Problemen bij Foxconn bestaan al langer en Steve Jobs heeft Foxconn toch meermaals verdedigt.
Ik ben dan toch benieuwd uit welke berichten je dat kan halen, dat als Steve Jobs er nog was er niets aan gedaan zou zijn.
goeie zet, ik denk dat er heel veel mensen een 10"te groot vinden en dus een wat kleiner scherm prefereren...
denk aan mensen die veel mobiel zijn, en daarmee een conventionele ipad te groot vinden.
Ik heb nog niemand met een ipad horen zeggen dat ie te groot is, eerder te klein.
Ik hoor dat juist heel veel...
Voor sommig gebruik is 7 tot 8" wat handzamer, ik overweeg het zelf ook.
Klopt, voor bepaald werk, maar ik wil 1 apparaat waar ik in de meeste gevallen het meeste aan heb. En dan is 10" het beste, niet te groot niet te klein.
7" is leuk voor een e-reader of een agenda, om te browsen is 9,7"-10,1" (iPad / Galaxy Tab) te prefereren.
Omdat mensen die iets kleiners wensen geen iPad kopen maar naar de concurentie gaan. Je gaat niet iets kopen waarbij je vooraf weet dat je er een hekel aan gaat hebben.
Ik weet niet of dit nu wel zo'n goede zet is. Er zullen altijd mensen zijn die liever een kleinere tablet hebben, maar de meeste 7 inch tablets zijn nu niet bepaald succesvol te noemen. Daarnaast vind ik 7,85 inch een vreemde maat met weinig voordelen (niet zo compact als 7 inch). Qua prijs is het wel een interessante tablet, al is het apart dat deze introductie samenvalt met die van de iPad 3.
Voor zover ik uit de tekst opmaak valt die dus niet samen en komt de kleinere 7,85" versie pas volgend jaar. En nu dus de iPad3 en een iPad2 met 8GB ..... wat de vermeldde prijs betreft, naar ik begrijp is die van toepassing op de 8GB uitvoering van de iPad2 en is er op dit moment verder nog helemaal niets bekend qua specs en prijzen van het model met het kleinere scherm.

Zelf zou ik graag ook wel uitbreiding naar de bovenkant zien, met een 12 of 13" variant. Tot die tijd moet het maar met de huidige 10" ;-)
Zou een leuke zijn, om als "budget" in de markt te zetten.

Aan de andere kant, 8 GB is wel heel erg weinig. Een beetje muziekverzameling slaat daar een aardige deuk in en iPad apps zijn doorgaans weer een stuk groter dan iPhone apps.

Het kan wel, maar dan gaat volgens mij een aspect van de iDevice-ervaring verloren: moet je namelijk actief aan ruimtebeheer gaan doen. De lol is juist dat je, tenzij je echt grote storage-eisen hebt voor enorme media-verzamelingen, in principe vrij rucksichtlos lekker apps kunt installeren en content kunt binnenhalen.
Er zijn genoeg mensen die alleen maar emailen, internetten en wat apps installeren op hun iPad. Die maken vaak de 4GB nieteens vol.
met iCloud heb je dat probleem niet (mits je een internet verbinding hebt, wat bij meeste iPad gebruik wel het geval is..)
Hmm waarom zou er geen 64gb versie komen?
Ik vind het altijd wel fijn om mijn Ipad1 64gb voor een vakantie vol te knallen met films en nog paar gig muziek.
Als de resolutie van het scherm echt zo veel hoger wordt dan wil ik ook die resolutie gebruiken voor video's dus dan wordt de omvang van de videobestanden dus ook flink groter, dat wordt dus erg lastig.
Grotere videobestanden terwijl 32gb de grootste versie wordt ipv 64gb?
Hmz zou voor mij een misser zijn.
Als je vindt dat 8GB te weinig is en je behoefte aan 64GB hebt dan gebruik je de tablet op een manier die niet bedoeld is. Een tablet is geen opslagmedium voor je muziekverzameling en films. Het hele systeem is er op gebaseerd dat je een mass storage hebt, NAS, Cloud of een PC met een BOD.

Je bepaald dan wat je wil syncen met je tablet, je laatste film(s), foto's etc.
Ik doe dat eigenlijk alleen maar voor films als je dat buiten je eigen WLAN wil (laten) zien, anders stream ik foto's films. muziek (doe ik nooit via iPad maar via Denon homecinema) van mijn Synology NAS. Prima apps voor iOS overigens die het dus niet nodig maken om altijd alles op je tablet te hebben staan. Bovendien wil je niet dat je tablet het enige device is waar dat allemaal op staat ivm dataveiligheid.
In iTunes maak ik even de keuze welke boeken, films ik "mee" wil nemen als ik op reis ga.

In 8GB kan je overigens heel veel aps installeren zodat er best wel een markt voor zal zijn. Ik ga in elk geval mijn iPad1 vervangen voor de 3 en daarbij de iPad kiezen met het minste geheugen.
Oneens,

Als dit het geval zou zijn zouden er helemaal geen 64GB modellen uitgebracht worden. Bovendien heeft 90 procent binnen mijn kenniskring helemaal geen NAS en gebruiken uitsluitend cloud voor contactsyncen etc.

Meer GB is wel degelijk beter, als ik op vakantie ga hoef ik geen PC meer mee te nemen en niet meer te syncen. Bovendien:

200 fotos, 5 films (Xvid ofzo), 500 liedjes, een navigatieprogramma en wat spelletjes en je 8 GB is al veels te weinig, dan kom je al snel met 16GB in de problemen.
Prima toch, deze mensen, die de iPad wel als opslagmedium gebruiken, hebben een keuze en kunnen dus kiezen voor een model met grotere opslagcapaciteit.
Prima?
Volgens deze geruchten komt er geen 64gb versie dus heb je de keuze niet.

@Sun0000: Ben ik met je oneens, zoals peugeot206gt al zegt waarom zijn er dan van de ipad 1 en 2 wel 64gb versies?
20gb muziek is niet eens heel veel... laat staan nog dat je met zo een mooi scherm ook goede kwaliteit films/series er op wil zetten.
Op de ipad 1/2 is een film al 1,5gb, een aflevering van een serie al snel 600MB. Met de veel hogere resolutie wordt dat al snel 2-25,gb voor een film en 1gb voor een serie.
Zie daar dat 32GB al snel vol zit.

Niet iedereen wil streamen of via de cloud. Als ik in het buitenland zit gaat dat al niet werken.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 1 maart 2012 11:04]

Het is precies zoals Wouter1971 al aangeeft. Als je meerdere films mee wil nemen op vakantie en die niet om wil werken naar een kleiner mp4 formaat, dan tikt zeker als de iPad3 er komt met Full HD formaat, het geheugen aardig aan. Vraag me wel af of je niets beters te doen als je op vakantie gaat dan films op je iPad te bekijken :) .

Een belangrijke reden voor iPad's met meer geheugen is ook de zakelijke markt.
Zag laatst bijv nog een mooie presentatie van Tedopress die interactive handleidingen voor de iPad heeft gemaakt zodat service monteurs alle documentatie bij zich hebben met 3D CAD plaatjes, filmpjes etc. Je kan een foto maken van de "machine" en het systeem herkent vanzelf welk type is. Enfin veel meer over dit moois te vertellen maar dan ga ik te veel off-topic. Kortom er zijn natuurlijk wel eisen voor meer geheugen en Apple levert dat dus ook. Echter voor het gros van de mensen blijft het toch bij browsen, emailen, een spelletje spelen of een boek lezen. Een model met 16GB of zelfs 8GB voldoet dan aan die wensen.

Even los hiervan moet je m.i. wel je IT hardware infrastructuur afstemmen op de mogelijkheden en eisen van vandaag de dag. Iedereen gebruikt een digitale camera vandaag de dag en als je een beetj eeen hobbyist bent (heb bijv. zelf een 5D MkII) en foto's in RAW formaat opslaat, filmpje van usenet, muziek collectie en je hebt geen centrale opslag in de vorm van een NAS dan loop je een behoorlijk risico op data verleis als dit her en der staat opgeslagen, nog los van de onoverzichtelijkheid. Een fatsoenlijke NAS met een paar gemirrorde schijven is nog altijd goedkoper als een iPad. als je nog geen NAS hebt dan zou ik daar eerst in investeren alvorens een iPad aan te schaffen. Helaas denken veel mensen hier niet over na zodat bij een hardware crash of een overleden apparaat ook veel data verloren gaat. Uiteneindelijk neemt de hoeveelheid data die je wil bewaren toe, zodat je goed moet nadenken en plannen wat er voor nodig is om in die behoefte te voorzien. M.i. kan je dan niet om een NAS heen (Cloud voorlopig nog veel te weinig ruimte en te duur danwel trage uplinks).
De laatste Synology firmware voorziet ook in Cloud opslag zodat he heel kritische documenten veilig weg kan zetten. Bij mij staat mijn NAS zelfs in de meterkast (bij de router) zodat in geval van brand er maar een kastje is wat ik meegrijp.
Sorry voor lang verhaal maar kort samengevat zie je maar dat er steeds meer integratie is van apparaten en dat dus nadenken over je infrastructuur van wezenlijk belang is. Wanneer die strucuur goe dop orde is dan heeft dit zijn weerslag op de gebruikerseisen van de apparaten waarop je je data kan "consumeren".

Een deel van de hier gevoerde discussie en de verschillen van opvatting hebben daarom vaak ook betrekking op hoe jouw specifieke infra structuur er uit ziet.
Maar wat als de brand in de meterkast ontstaat? (door bijvoorbeeld een doorgebrande router)

Dan is het wel fijn om zonder je handen te verbranden je "iPad 3 128GB " te pakken en rustig via de achterdeur het pand te verlaten. :D
Ik heb 1,5 TB aan info dus een enkel apparaat gaat toch nooit voldoende zijn om alles op te slaan. Dit betekent dat je altijd afhankelijk bent van HDD's (zo SS geheugen nog lang niet op aanvaardbaar niveau komen) en dan zijn er maar 2 mogelijkheden als je ook aan data mirroring wil doen (meest eenvoudig = raid1), of een PC of een NAS. Een PC plaats je niet in de meterkast en neem je ook niet eenvoudig mee. Mijn NAS heeft de afmeting van een broodtrommeltje en die neemn je zo onder de arm. Voeding en netwerk er uit en hoppa.
Ik heb 5.6 GB aan muziek, 28 GB aan apps. en dan 15 GB aan video, 3 GB aan boeken. Dus zelfs al zou ik alle video wissen, dan heb ik met 32GB nog een probleem.

Een spel als Rage is al 1.28 GB op schijf. Infinity Blade bijna 1 GB, Ik zie dat 56 van mijn apps tussen de 99 MB en 1.7 GB zitten. Die slurpen stiekem toch wel heel veel ruimte op.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Samsung

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True