Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 156, views: 44.511 •
Submitter: LuitvD

De verkoop van de Raspberry Pi-minicomputer is gestart en de eerste lichting is al uitverkocht. Om de productie en distributie te versnellen heeft de stichting achter het arm-systeem een licentieovereenkomst met twee Britse bedrijven gesloten.

De mini-computers zijn in de voorverkoop gegaan en zullen geleverd worden zodra ze aankomen uit China. De ontwikkelaars van de goedkope computer hebben de productie en distributie uit handen gegeven door licenties te verstrekken aan de Britse bedrijven Premier Farnell en RS Components. Volgens de Foundation is de reden daarvoor dat 'er zo, sneller grotere aantallen kunnen worden geproduceerd'. "Er kan nu zo veel als nodig worden geproduceerd in plaats van per batch 10.000 exemplaren", aldus de stichting.

Raspberry Pi Model B

Desondanks heeft Farnell zijn eerste bestelde voorraad al uitverkocht; RS vraagt geïnteresseerden zich te melden en belooft nieuwe bestellingen naar hen te kunnen verzenden tegen het einde van de week. Overigens gingen de websites van de distributeurs offline door de grote aandacht.

De Raspberry Pi Foundation wil uiteindelijk de systeempjes verkopen aan onderwijsinstellingen, zodat de computer een vergelijkbaar doel krijgt als de BBC Micro in een ver verleden. Met de voorverkoop van de mini-pc's aan een eerste lichting tweakliefhebbers, hoopt de stichting de computers sneller uit te kunnen ontwikkelen op gebied van software en hardware.

Het enige model dat nu verkocht wordt is model B, dat 256MB werkgeheugen, een ethernetpoort, een 700MHz ARM1176JZF-S-processor en twee usb-poorten op een Broadcom BCM2835-SoC-bordje heeft. Model A heeft minder usb-poorten, geen ethernetpoort maar eveneens 256MB. De Raspberry Pi Foundation biedt een aangepaste versie van Fedora aan op hun website dat kan worden gebruikt op het systeem met een sd-kaartje.

Raspberry Pi pcb januari

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (156)

Reactiefilter:-11560147+183+215+30
Helaas zijn de winkels overbelast door het geweldige succes. Als de storm is overgewaait ga ik er zeker 1 bestellen :-) Ideaal als simpele goedkope server! :)
Ideaal zou het pas zijn op het moment dat er een (E-)SATA poort op zit imho. (bij voorkeur dubbel)
Maar voor deze prijs mag je inderdaad niet klagen imho Een net apparaatje imho
Weet je wel wat een sata controler kost! Weet je wel wat zo'n connector kost!

(ik ook niet, maar wellicht wordt het dan een stuk duurder (10 euro?))
als commerciële pci uitvoering inclusief distributie, marketing en btw: 18,99
http://www.alternate.nl/h...duct_code=4112151&

Als ze dat ooit toevoegen moet je dus denken aan een meerprijs van zo'n 10 a 15 dollar.

edit: zie onderstaande post van Toettoetdaan.

[Reactie gewijzigd door -RetroX- op 29 februari 2012 12:29]

Omgerekend 25cent : http://detail.china.aliba...ferdetail/1125885151.html
En de connector kost iets minder dan 1cent: http://detailp4p.china.al...fferdetail/503891808.html
De extra ruimte printplaat die nodig hebt zal nog het duurst zijn, ik gok dat het totaal plaatje op 3dollar meer uit komt.

Het probleem zit meer in de snelheid die je gaat halen, USB2.0 is volgens mij de snelste aansluiting die er op zit en daarmee de enige die geschikt is om een SATA interface aan te hangen.
En wat is dan je voordeel? je verlies één USB poort voor functionaliteit die geen snelheid winst toevoegt en wel meer kost.

Als je dus echt SATA nuttig wilt toevoegen moeten ze een andere SoC nemen, en ja dat is duurder.
Het moet ook nog ontwikkeld worden. Je kan er wel een sata-connector bij metselen, maar daarmee heb je nog geen sata-functionaliteit.

Je kunt denk ik gewoon beter een USB-hub gebruiken en daar een harddisk op aansluiten. Dan heb je ook sata.
Usb schijf eraan, klaar. Zo snel is dat ding toch niet dat je Sata nodig hebt. (heb zelf een Sheevaplug).
Het trieste is dat ze zelf in eerste instantie de shop zouden hosten, ze hebben een proefrun gedaan met stickers om te kijken hoe het verliep.
Alleen werd hun site onder de belangstelling al vaker ge-DDoS-ed en durfden ze het volgens mij niet goed aan.
Ze verklaren zelf dat ze i.v.m. de bestaande distributiekanalen van Farnell en RS-online voor hen gekozen hebben.
Deze hebben hun verzekerd dat ze de drukte aankonden, dat bleek dus niet het geval.
Ben zelf van 6:59 tot 8:38 bezig geweest met bestellen, error pagina na error pagina.

Wat wel vreemd is is dat in het geval van Farnell:
- de Rasberry Pi's niet tot 1 per klant zijn gelimit
- alleen bedrijven (online) kunnen bestellen (iig in Nederland)
- er geen Paypal wordt geaccepteerd

In het geval van RS-online is het vooral vreemd dat ze de launch compleet missen door alleen maar pre-orders op te namen en volgens verhalen op internet pas vanaf later deze week de verkoop starten.

Al met al heeft de organisatie achter de RaspberryPi een heleboel boze nerds veroorzaakt.
Het is dan ook een project bedoeld voor Britse schoolkinderen, eigenlijk vind ik dat ze alle buitenlandse orders pas na die voor de schoolkinderen moeten doen.

Verder is het wel erg leuk dat de PI zo goedkoop is, maar het is wel jammer dat je uiteindelijk met de randapparatuur erbij toch E150,- kwijt zult zijn.
Het mag uiteindelijk wel bedoeld zijn voor schoolkinderen, maar volgens de paar interviews die ik op de BBC zojuist heb gezien is de eerste lichting(en?) juist niet bedoeld voor schoolkinderen maar voor enthousiaste softwareontwikkelaars, zodat deze er eerst mee aan de gang gaan om het software platform wat uit te breiden en te verbeteren.

Pas later in 2012 komt er een versie met behuizing die wel bedoeld is voor de leergierigen

[Reactie gewijzigd door Aphax op 29 februari 2012 12:13]

RS-online verkoopt enkel aan bedrijven in Belgie.
Farnell belgie...site lijkt plat te liggen (Server error).

Dus ook hier in Belgie is de raspberry niet te kopen.
Ook leuk is, dat ondanks ik bijna iedere dag even kijk,
lid ben van het forum, ingeschreven heb op de nieuwsbrief.....
het toch hier voor het eerst lees!

Had graag besteld.
Dat lijkt me niet zo leuk, maar is wel enigszins je eigen schuld.
Ze hadden namelijk aangekondigd op hun eigen website dat er vandaag om 8 am GMT een leuke mededeling zou komen.
Ik wist dit wel, maar kon er ook geen meer bestellen toen ik keek vanmorgen en alle websites platlagen. Maar ff wachten dan tot de volgende batch...
06.00 gmt ;)

Kwam er zelf wel door heen (rs-online), om er later achter te komen dat ik een kvk nr. nodig had |:(
Het zure is idd dat de shop op het laatste moment, zonder eerdere mededeling niet gebruikt werd terwijl daar CC voldoende zou zijn.

Jammer van de faal launch maar gezien het feit dat achter de raspberry een 'not-for-profit' organisatie zit met een 'think different' approach schuilt, kan ik het ze niet kwalijk nemen en wil ik hem alleen maar meer.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 29 februari 2012 13:12]

;)

Het bericht op hun website is nu niet te bereiken, maar volgens Twitter heb je in ieder geval gelijk:

Raspberry Pi
Something big is happening at 0600h GMT on Wednesday 29 February 2012. Visit raspberrypi.org then to find out what's going on.
8:38 PM - 27 Feb 12

http://twitter.com/#!/Raspberry_Pi/status/174216865437073408
Maar wat is dan het nut van een nieuwsbrief?
Ze hebben kennelijk het hele distributie process en het laten maken van de dingen in china uitbesteed aan deze twee partijen, zodat de RPi foundation zelfs niks minder hoeft te doen en royalties krijgt.

Het idee erachter is geloof ik dat omdat deze partijen veel meer ervaring hebben met dit soort dingen kan de productie en distributie veel sneller opgeschaald worden, wat gezien de grote interresse misschien niet verkeerd is.

Helaas heb ik er zelf ook niet eentje kunnen bemachtigen, ik denk dat ik maar gewoon een pre-order plaats op farnell en het maar gewoon afwacht :)

[Reactie gewijzigd door Aphax op 29 februari 2012 12:17]

Bijde sites hebben nu nog steeds problemen met de load, farnell heeft een heel aantal (buitelandse) sites down getrokken onder het mom van gepland onderhoud..

Tsja RS zou ze direct in de verkoop gegooid moeten hebben maar hebben dit niet gedaan is gewoon slecht maar ze geven wel een goede prijs op

Bij farnel heb ik er vanochtend twee kunnen vinden een die voor ik meen ¤21 p/s ging en een die voor ¤31 p/s of ¤26 per 10.

Dus nog even afwachten morgen ga ik ergens een pre-order plaatsen.
Nou succes als je er eentje wil bestellen. Ik heb ook zeker belangstelling, maar als je dan gelijk posts leest zoals onderstaand dan kan het nog wel even duren denk ik.
"Both Premier Farnell and RS Components have worldwide distribution networks, so wherever you are in the world, you will be able to buy from a local distributor......"


We Belgians, (and the Dutch as well) ar fu***d.

In Belgium Farnell doesn't sell to individuals.. only companies. They will make an exception if you purchase more than 50 Euro's ex. VAT.. (try finding anything else to buy on a website that's overloaded)

RS-Components doesn't even do that. No company, no sale..

So I head over to the website in The Netherlands. Same story.

Germany does not ship outside Germany. They redirect you to another distributor who doesn't have a clue what a Raspberry Pi is.
(Bron)

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 29 februari 2012 18:39]

Nice, ik zou er graag wel een willen hebben! Maar ik hoop wel dat er ook behuizingen voor zullen verschijnen. Want dit staat niet echt bepaald charmant naast de TV
Ben jij nou tweaker of niet :P

ben het eens met Slip dat ik ook nog wel even wacht tot de storm is overgewaait en er dan ook een stuk of 3 bestel :D
achter de tv?
Casemodding

zo maar ff 2 snelle hersenspinseltjes waar jezelluf ook had kunnen komen...
haha, een echte tweaker gaat natuurlijk stiekem ook een beetje voor de looks! Dus ik neem aan dat je zo'n apparaatje niet uit het zicht gaat brengen door het achter de tv te plakken ;)
looks?! Prima dan gaan we toch voor het linkje en bouwen we zelf iets wat aansluit op onze tv? dat is de echte tweaker spirit
muah nee, niet een echte tweaker... meer zo'n metropolitan tweaker :P zon neppe weet je wel ;)
ach jah gezien de hoeveelheid Apple gesprekken/discussies/artikels vandaag e dag neem ik aan dat zij ook al onder "tweakers" vallen, en niet echt veel verder kunnen zien dan looks...
Dit is niet als flame bedoelt, maar dat is gewoon de kant waar het op lijkt te gaan de afgelopen paar jaar...
Niet echt. Ik zou het _juist_ leuk vinden om een losse printplaat aan de muur te schroeven. Krijgen mensen ook wat meer een idee van hoe zo'n PC werkt.
Maar plakt wel prima vast achter je TV. Lekker klein, en je ziet er niets van. Kan zo mooi als XBMC-'pc' fungeren.

Als ik er eentje kan krijgen tenminste :)
Jeps dat had ik ook al in gedachte! Ik maak er een mediaservertje van voor bij de TV
Met alleen composite video? Veel plezier met het kijken naar wazige SD.

(edit, o nee hij heeft ook HDMI)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 februari 2012 11:27]

Dat ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd naar de finale versie.
Je bent een Tweaker of je bent het niet: een behuizing voor zo'n klein printje kun je zelf fixen toch? Eigenlijk kun je'm al infrezen á la deze iPhone houder.
Of gewoon uitprinten natuurlijk, dan ben je helemaal de übertweaker :)
Juist. Ik ben ook benieuwd naar de voeding voor dit ding. Hier hoeft natuurlijk geen PSU van een PC/server op aangesloten te worden.

[edit] Gevonden: Powered from microUSB socket http://uk.rs-online.com/w...splay.html?id=raspberrypi

[Reactie gewijzigd door MathijsParadijs op 29 februari 2012 10:47]

De voeding is een usb-kabeltje (ding trekt max 3.5W), in veel gevallen kan je dus een power-usb hub gebruiken of de USB-aansluiting van je tv.
Met 2,5W ga je eigenlijk al over de USB specs, toch vreemd dat men zoveel verbruikt, als ik me niet vergis bleef het originele beagleboard netjes binnen de 2,5W met een krachtigere processor
In dat geval zou mijn telefoon oplader ook over de USB specs gaan: Output 5.0V - 0.7A.
Volgens mij hebben ze zelfs ook al een keer aangegeven dat ze gekozen hebben voor microUSB omdat het een standaard aansluiting is (voor telefoons) en er dus veel adapters voor zijn.
Wel grappig dat ze zijn overgegaan naar een statische versie van de site omdat er teveel animo was en de servers bijna stonden te roken! Gat in de markt dit :)

[Reactie gewijzigd door DennusB op 29 februari 2012 10:42]

Die statische site hadden ze al aangekondigd. Helaas waren hun distributeurs minder vooruitziend, ondanks dat ze gewaarschuwd waren voor zeer grote interesse.
mij is het ook niet gelukt om een te kunnen scoren,
als iemand het kan scoren, doe dan 2 want ik wil ook heeeeel graag 1 :)
Maximaal 1 per persoon, dus dat gaat niet lukken
Dat was iig voor de eerste partij. Als de storm over is zal je denk ik wel meer tegelijk kunnen bestellen (verwacht ik). Ook omdat er nu licenties zijn gegeven voor anderen om ze te kunnen maken.
De levering zal hierdoor ook sneller worden

[Reactie gewijzigd door PBloem op 29 februari 2012 10:52]

je kon er maar 1 bestellen, en bij farnell kon dat niet eens als particulier :/
k las in een advertentie van iemand hier op Tweakers die een Rasperry zoekt, dat alleen besteld kan worden o.b.v. een KVK nummer. Daar lees ik hier verder niets over, hoe zit dat?
Bij RS kon ik niet doorkomen, bij Farnell kan je alleen als particulier bestllen per telefoon/fax of email en dan alleen als het orderbedrag groter is dan 50 euro.
Aangezien je bij deze eerste batch slechts 1 kon bestellen kom je dus bij lange na niet op die 50 euro.

Ik heb wel een order kunnen plaatsen, maar heb wel allemaal nullen ingevuld bij het kvk nummer en betaling per creditcard gedaan, dus ik wacht wel af of ik er eentje kan krijgen.
Dat klopt helaas.

Zelf zat ik vanaf 06:45 achter mijn PC geplakt! Ik volg dit ding al sinds juni/juli vorig jaar en wilde er maar al te graag 1 hebben. Conclusie van de lancering deze ochtend:

- De RaspberryPi foundation heeft besloten om NIET zelf te gaan distribueren, maar dat te doen via derden.
- RS en Farnell electronics werden genoemd
- Om 07:02 lag Farnell plat, pas een half uur geleden kon ik de site uberhaupt zien
- Om 07:04 was ik bezig met de registratie voor RS, om er achter te komen dat deze niet naar particulieren verschepen.

Ik heb geprobeerd om zowel Liz als Eben (de 2 aanspreekpunten bij R-pi ) te twitteren, maar die kregen een stortvloed aan reacties en ben er daarom nog niet tussen gekomen.

Ik baal verschrikkelijk, maar het wordt maar weer wachten op de eerstvolgende run. Volgens eben (en de static site van raspberrypi.org) kan er na deze run gewoon besteld worden omdat men niet meer met batches maar on-demand gemaakt wordt.

Echt enorm jammer dat het zo moest gaan! Had er graag 1 gewild.
Hierbij vergeet je echter dat je bij Farnell als consument niet via de webinterface kunt bestellen. Je moet als particulier je bestelling met SKU nummers bij hollandsales at farnell.com opgeven.

Dus troost je: je was hoe dan ook te laat geweest.... Het beste is om nu het uitverkocht is al je bestelling als particulier te mailen, dan komt je in ieder geval in de queue tussen de zakelijke bestellingen.

[Reactie gewijzigd door Recoil op 29 februari 2012 11:38]

Als particulier kun je geen bestellingen via mail onder de 50¤ excl plaatsen. Dus zo ben je dubbel genaaid...
Nou, een ding is zeker, zoveel belangstelling hadden ze niet verwacht. Zodra ze van de schrik bekomen zijn gaan ze waarschijnlijk het aantal verkooppunten uitbreiden. Dus ff geduld, het komt vanzelf. Het is wel een luxeprobleem hoor. Dus als ik dan reacties lees als "ik baal verschrikkelijk" dan denk ik er zijn ergere dingen in de wereld. Een maandje langer wachten kan er ook nog wel bij.
nou bij how to buy stond dit

"Note: both websites are currently experiencing heavy load, and international customers may find that Raspberry Pi is not available yet in their territory. Please be patient, and consider checking back in a few hours' time."


ik heb er een kunnen bestellen heb family in engeland wonen, das wel handig :)
Het blijkt maar dat het een vak apart is om dit te coördineren. Een centraal en betrouwbaar informatiepunt had een plus geweest.
Als de twee contactpersonen van Rasp-pi gedurende de lancering op twitter hadden gezeten hadden ze ook veel vragen kunnen beantwoorden.
Dat zaten ze dus ook. Nu nog steeds (@Raspberry-Pi), maar op een bepaald moment was er blijkbaar een piek en kwamen er gemiddeld 60 tweets/minuut op dat account gevuurd. Dan kan ik mij voorstellen dat je als 2 mensen zijnde ook niet alles beantwoorden kan.

Wel ben ik het helemaal met je eens dat het erg lastig is een dergelijk project / lancering te coordineren!
Tijd voor een inkoopactie?
Om een bekende reclame te quoten: "and now we wait.. " :)

Overigens heeft RS components ook een Nederlandse afdeling..
Ik zat vanmorgen om 7 uur achter me toetsenbord, maar helaas.... Er kwam zoveel rook uit de servers bij farnel en RS dat bestellen onmogelijk was. Volgende batch dan maar :-)
Titel is een beetje misleidend aangezien de verkoop allang weer gestopt is. Tweakers is er weer eens lekker vroeg bij :')
De link van Raspberry-Pi.org stond om 8:00u al in de queue als nieuwstip; blijkbaar is er de laatste tijd 2,5 uur voor nodig om een artikeltje te tikken... |:(
Ja, gat in de markt. Maar onderwijsinstellingen zullen echt niet zelf een behuizing gaan modden, er is dus nog werk aan de winkel.

Ook vind ik de 256 MB te weinig en mis ik de mogelijkheid voor een harde schijf, of kijk/denk ik verkeerd? Moet dit een thin client worden?

Zal XBMC of wat dan ook werken? Er moet toch een besturingssysteem zijn waar dat op draait. Ben benieuwd of het op een uitgeklede Windows zou kunnen draaien. Ik zie dat ik me er nog aardig in moet verdiepen. Uiteraard zullen de eerste kopers ook hun bevindingen online plaatsen.
Je hebt je lekker goed ingelezen he? De FAQ geeft antwoord op al jouw vragen, en zo niet, dan wel Google.
Ik zie dat ik me er nog aardig in moet verdiepen.
:)
Lees de FAQ zou ik zeggen. XBMC werkt, de onderwijsversie heeft een behuizing. Dat alles werkt prima op 256MB.

hard disk kan via USB

[Reactie gewijzigd door Belgar op 29 februari 2012 10:58]

Hard disk kan nog veel beter via een NAS, ook als je het als XBMC wil gebruiken.
Via de PC of de NAS downloaden, via Raspberry afspelen.

Dit ding lijkt mij echt ideaal als xbmc/thuisserver.
Nu maar wachten op de 2e of 3e batch :)
Prima? Dat wil ik met men eigen ogen zien voor ik het geloof. Met een verouderde CPU en zo weinig RAM zal het niet eenvoudig zijn om een vlotte ervaring aan te bieden. Het voldoet zelfs niet aan de systeemeisen van de meeste linux distributies
Bitrate van 5Mbit/s en zie in het laatste filmpje een stottering.

Lijkt me problematisch bij films met hogere bitrates?
Hier is een youtube filmpje waar xbmc op de R-Pi draait. Het ziet er indrukwekkend en redelijk soepel uit (zelfs 1080p draait!)
De vraag is natuurlijk of het aan alle eisen die je zou willen stellen aan xbmc voldoet, maar proof of concept is het in elk geval wel.
Het is al aangekondigd van volgende batches, dit jaar, wel voorzien zijn van een behuizing.
Al je vragen zijn hierboven beantwoord, nog even over het besturingssysteem.

Je zou hier een heel mooie ultra-thin client van kunnen maken. Deze toestellen kun je nu reeds kopen van HP ed, maar die kosten dikwijls meer als 200-300¤.

Maar, stel je voor, voor een onderwijsinstelling. Een paar grote servers met een kost van rond de 11500$ in totaal, incluus licenties. Daarop sluit je dan 100 raspberry pi's aan (rdp bvb) met een kost van 35$, tezamen zo'n 15000$. Je beheer is centraal, en de losse units zijn zéér laag in kost/onderhoud. Geen schijven die falen daar, geen ram-upgrade nodig,...

Doe hetzelfde met volwaardige machines, @400¤/stuk, en je spreekt over 40000¤, exclusief de nog steeds nodige servers. Je komt dus 3x zo duur uit voor 100 machines.

Daarom zou het voor onderwijs en in veel gevallen in het bedrijfsleven interessant zijn, want vertel mij eens, hoeveel mensen in het administratief werk hebben meer nodig als een RDP met hun (werk)pakket (ERP, CRM, boekhouding) en een office op?

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 29 februari 2012 11:16]

Agreed, maar voor een thin client zou het toch nog iets prettiger werken als er net even meer RAM in zit. 512MB is denk ik toch een werkbaar minimum, liever 1GB.

Als je dan ook nog LTSP gebruikt ipv Windows TS (al dan niet met Citrix) dan ben je ook nog eens van je licentiekosten af.
Ja, gat in de markt. Maar onderwijsinstellingen zullen echt niet zelf een behuizing gaan modden, er is dus nog werk aan de winkel.
ik zie daar alleen maar kansen in voor een onderwijsinstelling.
Laat een creatieve richting een behuizing ontwerpen, die de metaal en/of houtafdeling kan maken. Die de creative afdeling dan weer afwerkt.

Laat de informatica afdeling er dingen op programmeren en de boel in elkaar steken.

Laat de afdeling mechanica iets in elkaar steken dat kan aangestuurd worden door de programmeurs. Of laat heel het ding iets worden dat kan gebruikt worden in een werkplaats. Voor automechanica ofzo.

En stel dat daar dan iets uit komt wat nuttig blijkt te zijn in de echte wereld, zou het ook nog eens verkocht kunnen worden voor 40 of 50 euro, wat dan weer goed kan besteed worden in een school.

Ik zou als onderwijsinstelling toch de versie zonder behuizing kiezen... Wat heeft een school nu aan een Raspberry Pi in de vorm van een afgewerkt product?
Ik kan heel ver met je meegaan, maar je hebt het dan niet over basisscholen, VWO's en HAVO's. Voor een aantal typen scholen is dit heel leuk om als project te doen. Als deze tak(ken) niet je corebusiness zijn, wil je het toch kant en klaar hebben. Voor de handigheid is het ook goed als de ICT afdeling één type behuizing heeft i.p.v modellen die allemaal net ietsje anders zijn. Verder zie ik een school niet zo makkelijk 150 behuizingen in serie uitvoeren. Dan heb je toch echt al een productieafdeling nodig.

Ik wil dit toch niet afschieten als onhaalbaar. Mits goed (eventueel landelijk) gecoördineerd, is je idee wel haalbaar. Hetzelfde geldt uiteraard voor de software. Als elke school weer software heeft met dezelfde functie maar die net weer iets anders werken wordt het lastig, zeker als leraren en leerlingen van school switchen. Dat kan bij leerlingen al simpelweg hun diploma te halen bijvoorbeeld.

Enige standaardisatie is dus gewenst.
Damn... $35 dollar... das wel heel weinig :)
Bij farnell kom je uit op 39 Euro (incl BTW). Dat is toch wel iets meer dan 35 dollar. Maar ik heb er toch een besteld... :)
dat is ook incl verzendkosten ;)
verzendkosten zijn 0,00 bij farnell
En denk je werkelijk dat die gratis zijn ;)
Dat zit natuurlijk in de prijs verwerkt zoals alle shops dat doen die "gratis" versturen.