Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 16, views: 11.660 •

Arjan Brussee, medeoprichter en technical director van Guerrilla Games, vertrekt bij de Nederlandse studio. Hij wordt executive producer bij Visceral Games, een studio van Electronic Arts, en gaat daar werken aan een 'ambitieus project'.

"Op een gegeven moment is je kindje volwassen, dan kan het alleen de wijde wereld in. De mensen bij Guerrilla zijn absoluut wereldklasse en kunnen het nu alleen verder oppakken", stelt Brussee in een interview met het Nederlandse Control Magazine, in antwoord op de vraag waarom hij het Amsterdamse Guerrilla Games verlaat. Brussee was een van de oprichters van de Killzone-ontwikkelaar, maar stapt nu over naar Visceral Games, een studio van uitgever Electronic Arts, die gevestigd is in Californië. Brussee wordt bij Visceral verantwoordelijk voor een 'nog aan te kondigen project'.

Brussee maakt in het interview duidelijk dat hij al eerder van plan was om Guerrilla te verlaten. "Een paar jaar na de overname door Sony, dat was 2005, kreeg ik al eens kriebels." Brussee was echter 'te druk' om de stap te wagen. Hij twijfelde of hij een nieuw bedrijf wilde opzetten en dus klein zou moeten beginnen of zou overstappen naar een bestaand bedrijf. Iets nieuws beginnen had lange tijd zijn voorkeur. Hij realiseerde zich echter dat hij nog niet klaar was met werken aan grote projecten en koos dus voor Visceral.

Arjan Brussee begon zijn carrière tijdens zijn studietijd, toen hij samen met Cliffy Bleszinski dos-game Jazz Jackrabbit maakte. Brussee begon een eigen bedrijf, Orange Games, dat in 2000 zou opgaan in Lost Boys. Dat zou in 2003 omgedoopt worden tot Guerrilla Games, waarna ook het succes begon voor de Amsterdamse studio. Guerrilla bracht in 2004 Killzone op de markt, gevolgd door Killzone 2 in 2009 en Killzone 3 in 2011. Het zijn de projecten waarmee Brussee het te druk had om Guerrilla te verlaten.

Arjan Brusse in Control Magazine

Reacties (16)

Ik vind het geweldig dat een nederlands bedrijf als Guerrilla zo groot heeft kunnen worden met killzone en gewoon heeft concureren met andere grote bedrijven verspreid over de wereld, verder snap ik goed dat hij nu stopt bij Guerrilla omdat hij natuurlijk ook wel eens wat nieuws wil proberen. Ik wens hem succes!
Een mooie staat van verdienste zover !! Top titels, ik ben benieuwd wat hijvan plan is. Zou super zijn als hij dit gewoon nog een keer kon doen, gewoon weer lekker klein beginnen en weer verse ideeen uitwerken ! Maar ik denk dat hij ook wel uit de verf gaat komen bij Visceral Games zolang ze hem zijn gang laten gaan..

[Reactie gewijzigd door bonus op 24 februari 2012 14:16]

Hopelijk gaat dat niet ten koste van de nieuwe games van guerilla games. Als de geruchten kloppen zijn ze namelijk bezig met killzone 4 voor een nieuwe console, waarschijnlijk de PS4. Vanwege hun technische kennis van de PS3 architectuur hebben ze altijd een elite status binnen de ontwikkelstudio's van SCE, net als naugthy dog en santa monica overigens.

Vond z'n laaste game, killzone 3 weer geweldig; mooie graphics, goede audio, physics en gameplay. Online speel ik het nog iedere avond. Technisch gezien zijn z'n games gewoon dik in orde, vooral killzone 3. Ik had ergens gelezen dat ze apart per SPE's van de cell o.a. physics en audio threads hadden geprogrammeerd, waardoor het geluid bv. super dynamisch is, wat ik duidelijk merk met m'n 5.1 set.
Misschien wel achterfamilie van mij, ik heet ook Brussee :P

Maar verder inderdaad indrukwekkend dat een Nederlandse studio zo groot geworden is. Kijken of hij bij EA een grote titel kan maken ;) .
Ook wel vet dat hij begonnen is met Jazz Jackrabbit. Geweldige spellen!
Ja dat vond ik dus ook. Wat ik me alleen afvraag. Als hij al zo lang bezig is. Hoe oud is hij dan in godsnaam? Want hij ziet er niet uit alsof hij ouders is als een jaar of 30..
en zijn coding skills begonnen al bij ultraforce natuurlijk! (vectordemo ftw) ;D
Voor de mensen die de demo nog nooit hebben gezien: http://www.youtube.com/watch?v=2suZ1KkZ9HI
Na ja zeg, er werken nog al wat getalenteerde mensen op Killzone (en op andere projecten). Dhr Brussee heeft die titel niet in z'n eentje getrokken. Heb als oud-collega destijds nog een knullig gerenderde trailer gezien van Killzone 1, was best rough around the edges maar dezelfde sfeer in die trailer uit 2001 zit nog altijd in KZ3. De echte oprichter van Guerilla vind ik nog altijd JP Melchior die door de andere twee oprichters van Lostboys niet echt serieus genomen (en zelfs uitgekocht) werd vanwege z'n risicovolle games afdeling. Arjan heeft door de fusie natuurlijk wel een grote invloed gehad op het succes van Guerrilla (en ze hebben ook best wat minder succesvolle games gebouwd).
Mooie kans voor hem! Al heeft hij ondertussen al een aantal toptitels achter zijn naam staan natuurlijk.

@Redactie: Het is (geloof ik) Cliff Bleszinski, niet Cliffy! :P
Cliffy B, wordt hij wel genoemd, hij is de enige celeb in de game wereld.
Arjan Brussee is echt een topprogrammeur, de effecten die in Jazz Jackrabbit zaten zijn nogsteeds een genot voor het oog.

Ook zijn werk aan de game engine van opvolger Jazz Jackrabbit 2 was goed. Hoewel het spel een wat gerushde developement had, zat het zeker goed in elkaar. En doordat Jazz2 en Unreal op hetzelfde moment in ontwikkeling waren, hebben beide projecten code van elkaar gedeeld.

Indirect heeft Arjan Brussee dus een bijdrage geleverd aan de Unreal Engine. ;)
Ben ik totaal mee eens, de JJ2 engine was een bezonder stukje werk voor zijn tijd. 3D effecten in 2D wereldjes. Een bizar verslavende multiplayer met een aardige netcode en de mogelijkheid om jouw eigen gemaakte leveltjes te sharen met andere mensen via Mplayer.

~ShadowGpW
Laat het onaangekondigde project ajb een nieuwe jazz zijn, zit daar al zon 10 jaar op te wachten :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013