Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 203, views: 52.666 •

Hi gaat geen extra kosten meer in rekening brengen als de gebruiker door de databundel heen is. Dat heeft de KPN-dochter bekendgemaakt. Bij de nieuwe abonnementen, die op 12 maart ingaan, kunnen klanten toestellen gaan 'leasen'.

Voor bestaande gebruikers verandert er niets, behalve als ze een nieuw abonnement afsluiten. Na overschrijding van de bundel kan de gebruiker verder internetten op 32Kbps, volgens Hi genoeg om berichten te blijven versturen. De gebruiker heeft ook de optie om te blijven internetten op de snelheid van het abonnement door een extra bundel van 250MB of 1GB te nemen.

Daarnaast wordt de koppeling tussen belminuten, sms'jes en mobiel internet losgelaten; gebruikers kunnen zelfs abonnementen voor telefoons zonder belminuten afsluiten, zo heeft de provider bekendgemaakt op een eigen evenement in Amsterdam.

In plaats van traditionele abonnementen, waarmee de gebruiker zijn toestel aflost, komt Hi met toestellease. De gebruiker betaalt dan een vast bedrag per maand voor aflossing van de aanschafprijs van het toestel, los van belminuten, sms'jes en mobiel internet. De basisprijs daarvoor is 0 euro, waarvoor de meest basale toestellen kunnen worden 'geleased'. Er zijn elf categorieën, aangeduid met letters.

De duurste categorie bevat vermoedelijk een leaseprijs van vermoedelijk 30 tot 35 euro per maand. "Als je de adviesprijs deelt door 24, heb je een idee van de leaseprijs", aldus Robbert Bakker van Hi. Een Samsung Galaxy S II zou daarbij dus ongeveer 20 euro per maand kosten, een iPhone 4S 64GB ongeveer 34 euro. Een redelijk standaard mid-range smartphone kost dan rond 12 euro per maand extra.

Als de telefoon stuk gaat, krijgt de gebruiker binnen vier uur een vervangend toestel, belooft de KPN-dochter. Dat vervangende toestel draait altijd op hetzelfde besturingssysteem. Na twee jaar kan de gebruiker het toestel voor een paar tientjes kopen of een nieuw abonnement afsluiten.

De abonnementsvormen Hi Bel&SMS, Hi Web en Messaging worden vervangen door een abonnementsvorm waarbij de gebruiker zijn bundel voor mobiel internet en belminuten/sms kiest, waarna ook een bedrag voor de lease van het toestel moet worden betaald. De prijs voor de aanschaf van het toestel, die nu in het abonnement zit, wordt dus apart afgerekend. De prijzen om toestellen te leasen worden pas op 1 maart bekendgemaakt. "We willen de concurrentie niet wijzer maken dan ze al zijn", aldus Bakker.

De nieuwe tarieven van Hi zijn de eerste sinds moederbedrijf KPN bekendmaakte de koers te veranderen. Vanwege een dalend marktaandeel vond het telecombedrijf dat het roer om moest. KPN had eind 2011 45 procent van de markt in handen, terwijl het begin 2011 nog 47 procent had. De prijzen moesten omlaag, terwijl er meer integratie moest plaatsvinden met diensten als Spotify. Hi bood al sinds enige weken een bundel aan waarin een 'gratis' Spotify Premium-abonnement zit. Normaal kost zo'n abonnement alleen al een tientje per maand, terwijl de gebruiker er bij KPN 500MB data bij krijgt.

Nieuwe abo's Hi
Belminuten of sms
Prijs
Geen 0 0
Bundel 75
75 5
Bundel 150
150 10
Bundel 300 300 15
Bundel 500 500 25
Bundel 1000 1000 45
Mobiel internet bij Hi
Bundel
Prijs
Snelheid
Light 0MB 10 32Kbps
Medium 500MB 17,50 2Mbps
Large (+ onbeperkt sms)
1GB 22,50 7,2Mbps
XL (+ onbeperkt sms, onbeperkt bellen Hi-klanten)
2GB 30 14,4Mbps

Reacties (203)

Reactiefilter:-12030199+1116+211+31
1 2 3 ... 7
32kBps voor 10 euro, is wel erg langzaam hoor. De helft van een oude ISDN lijn. Maar je hebt wel onbeperkt internet op je mobiel.
En dat is pas na het overschrijden van je limiet.

OT:
Mooie gang van zaken, hopelijk gaan de anderen ook mee.
Ik ben bijna aan het einde van me contract bij Vodafone, en zie dit eigenlijk wel als een mooi alternatief.
Voor een tientje heb je een limiet van 0MB ;) Dus direkt en altijd 32kbs
Als je continue dat gebruikt dan heb je toch nog ruim 300MB per dag... Je zou er dus prima mee uit moeten komen... (of reken ik nu hier heel erg fout?)
En ruim 300MB per dag is dan ongeveer 10GB per maand... Dan is die 10 euro toch weer niet zo verkeerd.

[Reactie gewijzigd door G Brander op 20 februari 2012 12:02]

Whoops, tijd voor koffie zo te merken.
32kBs is niet echt super snel, maar je kan het zien als onbeperkt whatsappen/pingen.

Persoonlijk zou ik dan gaan voor de 1GB bundel.
Maar dat is dan ook echt het enige wat je er mee kan doen. Netjes hoor Hi, zo krijg je het toch nog voor elkaar om WhatsApp abonnementen te introduceren :/

Voor alles anders dan simpele tekst is 32Kbps gewoon ondoenlijk. De headers van een gemiddeld mailtje zijn al bijna 3KB, en dan heb je dus nog geen karakter aan daadwerkelijke inhoud ontvangen. Met een korte alinea tekst zit je al snel aan de 8 tot 10KB voor een mailtje en ben je daar dus 2,5 seconden op aan het wachten. Stel je voor dat je 4 nieuwe mailtjes hebt, kan je daar keurig 10 seconden op zitten wachten. Laat staan dat het er 40 zijn :X

Zelfs voor mobiel geoptimaliseerde sites zijn al een probleem. De frontpage van Tweakers.mobi is iets minder dan 10KB groot, dus 2,5 seconden laadtijd. Een artikel met plaatje (uh-oh!) is 30KB groot. Kan je het nog herinneren dat je in 1990 zo'n 8 seconden zat te wachten totdat de pagina geladen was? Een gemiddelde gebruiker haakt tegenwoordig al af als je niet binnen 0,1 seconden iets op het scherm ziet.

Ik betwijfel of de gemiddelde consument door heeft dat je met een dergelijk abonnement praktisch niets anders kan dan berichtjes heen en weer sturen. En zelfs dan kan je nog wel eens vertraging ondervinden vanwege de grootte van headers die Whatsapp of iMessage meesturen. Kansloos :'(

[Reactie gewijzigd door Zoefff op 20 februari 2012 12:13]

Koppel zo'n abbo aan een Blackberry 8520 (toch geen 3g) en je hebt een uiterst competente messengerphone met onbeperkt internet.
Bovendien biedt elke smartphone de mogelijkheid om eerst alleen de headers te downloaden en vervolgens te bepalen welke mails je echt wil lezen. Tuurlijk is dit een achteruitgang t.o.v. een anderhalf jaar geleden waarbij je voor 10 euro onbeperkt internet op 7Mbit had.
Maar als abo concept is dit een hele uitgekookte. Ook toestellease is een slimme. Je laat mensen niet meer een reteduur abo nemen wat ze niet gebruiken alleen om een duur toestel te hebben. Je kunt nu prima een duur toestel nemen, zonder direct een groot bedrag neer te hoeven leggen en geen mega minutenpakketten te gebruiken.

Ga er wel vanuit dat je in 2 jaar zo'n 80-90% van je telefoon gewoon gaat betalen uit de leaseconstructie.
Ga er wel vanuit dat je in 2 jaar zo'n 80-90% van je telefoon gewoon gaat betalen uit de leaseconstructie.
Ik denk dat je meer dan dat gaat betalen. Naast het toestel, betaal je ook voor de vervangservice, en dan nog eens op het einde als je het toestel wilt houden.
precies net als nu ben je gewoo duurder uit dan een telefoon los kopen en dat verschil gaat alleen maar groter worden.

los kopen is en blijft goedkoper isp's maken dikke dikke winst op toestellen (ze hebben ze namelijk inkoop en grote hoeveelheden!)
Voor alles anders dan simpele tekst is 32Kbps gewoon ondoenlijk
Ik ben begonnen op internet met een 2400 baud modem (200 bytes/seconde).
Daarmee heb ik ook gebrowsed.
Nostalgie...
Ja, maar toen dacht je na voordat je naar een website ging. Nu ga je even naar Tweakers.net, Facebook.com, Nu.nl en Ohja, nog even naar Tweakers.net, etc. Dit alles binnen 5 minuten. met 32 kbit/s gaat dat niet binnen 5 minuten.
Ik weet niet wat jij in je headers stopt maar mijn headers zijn 1KB of minder. Als ik in mijn mailbox kijk zit grofweg 50% onder de 3KB en zo'n 90% onder de 8KB.

Als de gemiddelde consument gewoon doorheeft dat hij er niet veel van snapt en bij aanschaf vraagt wat je allemaal kunt met zo'n abonnement zal ook wel duidelijk uitgelegd worden dat het bedoelt is voor berichten. Whatsapp, iMessage, Ping en EMail zijn gewoon goed te doen met dat abonnement. Willen ze meer dan zullen ze meer moeten betalen.
VOIP bellen zou ook moeten lukken als de latency tenminste in orde is, een goede vocoder heeft genoeg aan maximaal 13kBps, het is een trage verbinding maar als het toelaat om gestaag informatie binnen te laten komen, en je kan er onbeperkt mee bellen en texten waarom ni.

*edit, verkeerd gelezen, er staat kbps niet kBps, dan is het vrees ik wel veel te traag voor maar eender welk soort van real time communicatie buiten text.

[Reactie gewijzigd door Terracotta op 20 februari 2012 13:05]

Mijn god wat een hoop onzin weet jij bij elkaar te sprokkelen zeg, ik dacht serieus dat je sarcastisch bezig was maar je lijkt het echt te menen...
Als je die 32 Kbps echt haalt dan is daar best mee te internetten met bv opera mini. Ja het gaat niet heel snel zijn, maar om even iets op te zoeken gaat het best. Wat je voorbeelden betreft van email, dat kan gewoon in de achtergrond en je krijgt je notificatie als de mail binnen getrokken is (als je dat zo instelt).
Ik heb het nog eens geprobeerd door mijn android op GPRS in te stellen en wat mailtjes die niet meer gecached stonden te openen. De nieuwsbrief van t.net stond er inclusief plaatjes na 4 seconden. GPRS is theoretisch ik meen 44 Kbps (de implementatie in NL, ik weet dat er snellere varianten zijn maar die hebben we niet), maar in de praktijk haal je volgens mij minder tegenwoordig. Dus dat is best te vergelijken denk ik.
Zelfs de t.net homepage is in 8 seconden ingeladen, en dat is in dolphin. Haal opera mini binnen en het gaat een stuk sneller.

Tuurlijk, als mobiel internetten je lust en je leven is dan wil je sneller, maar dan ga je ook niet zo'n abonnement afsluiten. Voor af en toe even iets opzoeken is 8 seconden wachttijd om een website te laden echt niet zo vreselijk als jij schetst.

edit: Heb eens de speedtest.net app gedownload... op 3G haal ik nou, op galaxy note op Vodafone, ruim 1 Mbit down en krap 1 Mbit up. Op GPRS wordt het 42 Kbps (down en up), echter de latency is veel slechter op GPRS dan op 3G waardoor je effectief volgens mij weinig verschil gaat merken tussen GPRS en 32Kbps cap op 3G.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 20 februari 2012 14:29]

Het punt dat ik probeer te maken is dat de consument zich helemaal niet zal beseffen wat de gevolgen van een dergelijke verbinding zijn. Natuurlijk kan je allerlei restricties opleggen zoals het gebruiken van andere browsers, mail op de achtergrond laten downloaden, niet meer openen van attachments, etc. Maar je bent nu al gewend aan internet dat fatsoenlijk werkt. Met uitzondering van het downloaden van grote bestanden kan ik mobiel internet zonder nadenken gebruiken. Denk aan fatsoenlijk bladeren over websites, mails inclusief attachments, foto's versturen, Google Maps, etcetera. Allemaal geen spannende zaken die door 'iedereen' met een smartphone gebruikt worden. De gewenning is daar en het is een utopie om te denken dat men wel weer terug schakelt naar een situatie die jij beschrijft.

Dat kan je bestempelen als 'onzin' (wat ik overigens enigzins grof vind) maar ik ben er wel degelijk van overtuigd. Zie het dan als een mening, de toekomst zal uitwijzen wat er gebeurt :)
Ja, daar heb je ook wel gelijk in, maar dat is dan de taak van KPN om het niet te verkopen als een volwaardige internet aansluiting. Als zij het aanprijzen als een abonnement waar je berichtjes mee kan sturen maar verder er niet te veel van moet verwachten, dan zit je als klant gewoon fout als je daarna gaat zeuren dat je webpagina's niet snel genoeg laden en je geen youtube kunt kijken, daar is het product duidelijk ook niet voor bedoeld.
Wat betreft het onzin en dat grof vinden, je overdrijft naar mijn mening extreem en dat vind ik inderdaad onzin. Het punt dat je nu in jouw reactie m.i. duidelijker naar voren brengt is dat niet, ook al denk ik persoonlijk dat het wel mee valt.
Header van een mailtje is meestal tussen de 1,5 en 2KB, 3KB is wel heel erg groot. Daarnaast een mailtje van 8KB wil zeggen 8192 letters, helaas maakt die html opmaak het altijd meer, misschien eens tijd om weer gewoon naar standaard ASCII E-mails over te stappen.
Toch gaat het in mijn ervaring al snel die kant op. Zeker met cc's die onder een mail blijven hangen, zoals je zelf aangeeft HTML mail en (helaas onnnodig) grote footers of signatures.

Mijn mailbox bevat ongeveer 36 duizend mailtjes en is iets meer dan 3GB groot, exclusief attachments. Dat komt neer op iets meer dan 80KB per mailtje. Wellicht zal dat bij iemand anders iets minder zijn, maar een gemiddelde van enkele tientallen KB's zal tegenwoordig echt wel van toepassing zijn :)
wat klets je. mail wordt automatisch binnen gehaald in je broekzak je hoeft nergens op te wachten. daarnaast is een mailtje van 10 kb in 0,3 sec verstuurd niet in 3 seconden.

echter kun je met deze constructie beter een toestel kopen... als je he least ben je duurder uit. 35 euro per maand + bellen + sms + internet.... geloof mij dan worden abos bij kpn weer duurder. daarnaast lease je een toestel betaald de volle 100% in 2 jaar en dan moet je alsnog geld bij betalen. leuk dat ze zeggen dat als ie kapot gaat dat je een andre krijgt. maar ieder toestel heeft 2 jaar garantie. meer dan een paar euro verzend kosten kost het hun dus niet om een nieuw toestel te geven.

leuk allemaal die constructies.... ik dacht juist dat dat leasen en lenen de hele economie nu om zeep geholpen heeft. wat wordt het volgende?
Mailtje van 10 kilobyte aan 4 kilobyte per seconde is 3 seconden :p
Persoonlijk denk ik dat alleen de 500MB variant in aanmerking komt. Datalimiet 0 is niet zo handig als je meer wilt als alleen Whatsapp e.d. De andere vind ik dan alweer te duur. Alles bij elkaar vind ik echter deze constructie prima. Voor die 10 bv iets van tussen 100 en 250MB is leuker of een light abo met rond die koers aan data-limiet ertussen (dan heb je als klant de keus), de 0MB variant zou ik dan start noemen.

De 0MB variant vind ik dan weer wel prima als je kleine bundeltjes (zoals blox maar kleiner) met dataverbruik bij kan kopen. Dan koop je 1, 2, of 3 bundeltjes erbij afhankelijk van je behoefte, en dat kan dan maandelijks of incidenteel.

In ieder geval zal ik nu met dit databeleid wel Hi overwegen, echter wel simonly want ik heb m'n huidige smartphone nog niet zolang, en als ik hem ge-updated heb zou hij echt nog wel even mee moeten kunnen (levensduur battery zal de beperkende factor zijn).
Vind je? Ik zie nog liever wat meer keuzes, aangezien ik zelf liever een bundel van 150 tot 250 MB heb.

Verder wel een goed aanbod vind ik, als er een bundel van rond de 250MB komt ga ik het zeker overwegen :)
Met een limiet van 0MB, ben je daar nog al snel aan...
Als je alles goed berekent en bekijkt zie je dat er helemaal niets veranderd en ze nu hetzelfde aanbieden als T-Mobile, waar je 64kbps krijgt als je over je bundel heengaat. Voor 150 minuten of SMSjes met een 1GB bundel ben je dus nu bij HI 32 euro 50 kwijt. 500MB kost je 27 euro 50. Wat is hier zo bijzonder aan?

Het is dus vrijwel hetzelfde qua prijs als wat er al was..

Overigens, die 32kbps zijn dus de BITS en niet het kb/sec verhaal waar volgens mij velen hier mee in de war zijn. 32kbps is in de praktijk het volgende:

32 Kbps
= 240.00 KB/min
= 4.00 KB/s
= 32.00 Kbps
= 3.91 KiB/s
= 14.40 MB/h

Zie hier maar eens mee te internetten :+

Schandalig dat men dit verkoopt als onbeperkt internet.

Nog een notitie die ik me net bedenk is dat je dus het toestel leased! Het gaat om een basis-toestel, wat dat ook mag zijn, en die is dan niet eens van jezelf. De conclusie is dus eigenlijk dat ze simpelweg de prijzen hebben verhoogd en het verkopen alsof het voor de consument gunstig is?

Zucht..

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 20 februari 2012 12:31]

die 32kbps zijn dus de BITS en niet het kb/sec verhaal
kbps = kb/sec

kbps != kB/sec
Dat 32Kbps bundel is waarschijnlijk bedoeld voor whatsapp gebruik en evt kleine e-mails lijkt mij.

Er is een grote groep gebruikers die helemaal niet meer belt of smst.
Als ik n keer in 't half jaar bel met mijn telefoon dan is het veel.
En smsen doe ik ook zo goed als helemaal niet meer.
Alles gaat via whatsapp, en dan is 32Kbps voldoende.
ja handig als iemand jou een mailtje van 1 mb toestuurd en 2 minuten later een belangerijke mail van 5 kb dan zit je toch echt te wachten op die mail van 1 mb met deze absurde snelheid...
De correcte tabel is:

32Kbps: Hi gebruikt de notatie incorrect in Si verband voor telecommunicatie maar bedoeld nog steeds de juiste waarde in dit verband van K = factor 1000, waarbij de correcte notatie normaal dus met een kleine 'k' is, dus 32kbps of 32kb/s is en we het hier over bits hebben (8 bits = 1 Byte)

= 32.000bps (bits per seconden)
= 4.000Bps (Bytes per seconden)
= 4kB/s (kiloBytes per seconden, factor van 1000 hergebruikt in de juiste notatie)
= 240kB/min (kiloBytes per minuut)
= 14.400kB/h (kiloBytes per uur)
= 14,4MB/s (MegaBytes per uur, factor van 1000 hergebruikt in de juiste notatie)
= 14,06MiB/s (MebiBytes per uur, waarbij dus factor M = 1024k wordt gebruikt in de juiste Si notatie)

32Kbps: Hi gebruikt de notatie, waarbij hoofdletter K voor 'kilo' staat, maar in dit IT verband bedoelen ze er K = 1024 mee. Dit blijft de verkeerde notatie, omdat ze hier dan 32Kibps voor hadden moeten gebruiken, maar dit wordt vaak gedaan vanwege marketing/gemakzucht redenen.

= 32.768bps (bits per seconden)
= 4.096Bps (Bytes per seconden)

= 4KiB/s (kibiBytes per seconden)
= 4,096kB/s (kiloBytes per seconden)

= 240KiB/min (kibiBytes per minuut)
= 245,76KiB/min (kiloBytes per minuut)

= 14.400kB/h (kibiBytes per uur)
= 14,746KiB/min (kiloBytes per uur)

= 14,06MiB/h (MebiBytes per uur)
= 14,75MB/h (MegaBytes per uur)

In beide notaties is het MiB/h resultaat hetzelfde, en het is alleen het MegaBytes per uur totaal wat het grote verschil aantoont. Correcte notatie en de juiste intrepetatie ervan blijft belangrijk.

De Engelse wiki pagina gaat op dit probleem veel dieper in dan de Nederlandse uitleg, met hierbij directe link naar de volledige Si/ISO tabel: http://en.wikipedia.org/w...2_A.2_and_ISO.2FIEC_80000

Het hele artikel is echter interessant en gaat ook in op de rechtzaken van consumenten die zich bedrogen voelde toen de hardeschijf fabrikanten de overstap maakte van de op dat moment gehanteerde M/G/T = 1024 factor, naar een voor hun voordeligere M/G/T = 1000 factor. Een 144MB hardeschijf (je wilt niet weten wat ik daar vroeger nog voor betaald hebt) verkocht namelijk beter dan een 134.11MiB hardeschijf, terwijl ze op dat moment dezelfde hoeveelheid aanduiden.

Microsoft hield echter (en doet dat nog steeds) in hun OS vast aan de factor 1024 verhouding, en hoe groter de media begon te worden, des te sneller mensen zich bedrogen voelde over de in hun gevoel verdwenen opslagruimte. Hetzelfde verhaal gebeurde ook met CRT monitoren, waarbij een 17" monitor dan wel 17" aan glas had, maar waarbij de bruikbare diagonaal dan vaak maar tussen de 15.1" en 15.4" was afhankelijk van de fabrikant (wat uiteindelijk ook tot het populaire 15.4" LCD formaat voor laptops heeft geleid).

PS: Mijn verontschuldiging als ik zelf een rekenfout of typefout heb gemaakt, het blijft een materie waarbij gemakkelijk fouten worden gemaakt, zelfs door de personen die de standaarden uitgewerkt hebben (kon helaas link niet vinden van leuke annecdote hierover).
Als je alles goed berekent en bekijkt zie je dat er helemaal niets veranderd ...
Inderdaad, er veranderd niks, buiten het feit om dat je je toestel er niet meer bij "krijgt". Je moet hem nu leasen!

Ik weet ook wel dat je normaal je toestel ook afbetaalde, en echt niet kreeg. Maar vaak was het gewoon toestelprijs / 24 (bij 2 jarig contract) + simonly = abbo prijs. En ook vaak genoeg dat je niet eens de hele simonly kosten er bij kreeg. Mijn LG Optimus 2x bijvoorbeeld, ben ik over 2 jaar verdeeld 20 euro duurder uit, dan wanneer ik hem destijds in de winkel cash had afgerekend. En nu?
"Als je de adviesprijs deelt door 24, heb je een idee van de leaseprijs", aldus Robbert Bakker van Hi.
Adviesprijs delen door 24 en dat is je leaseprijs. Deze prijs komt bovenop je abbonement! Dus iets duurder als voorheen, maar oke.. het wordt nog mooier:
Na twee jaar kan de gebruiker het toestel voor een paar tientjes kopen of een nieuw abonnement afsluiten.
Kijk.. en hier gaat het mis. Voorheen was het toestel na deze 2 jaar toch echt van jezelf. Nu niet, nu moet hij f terug naar Hi, f je kan hem voor "een paar" tientjes kopen. Wat is een paar? 50,-, 60,- ?

Het is dus meer een stok achter de deur om te zorgen dat je na die twee jaar alsnog bij dezelfde provider blijft. Doe je dit niet, dan ben je of je telefoon kwijt wat het overzetten van data lastiger maakt. Of je moet je huidige contract afkopen (lees telefoon kopen).

Tja.. het lijkt mooi.. Tot over 2 jaar.
Alleen heb je perse snel internet nodig? Als je enkel mailtjes en whatsapp berichten stuurt zijn het berichten van enkele KB's, dat hoeft niet met 100KB/s door de lucht te gaan. Enkel foto's en dergelijken duren langer maar die kan je op WiFi binnenhalen als je daar beschikking over hebt.
Het is niet voor iedereen geschikt maar juist voor de simpele gebruiker wel.

Het is trouwens 32Kb/s en niet KB/s.
Om precies te zijn is het zelfs kb/s, de k moet ook klein zijn.
sorry - maar 32kb/ps probeer daar eens tweakers.mobi mee binnen te halen dan ben je al snel LANG aan het wachten, 32kbit is echt ver beneden niveau, er was ooit een tijd dat je het 4 dubbele kreeg als je over je fair use ging bij een van kpn's concurenten. als je 32kilobit onbeperkt wilt noemen vraag ik me af hoe je iets simpels als google maps nog wilt gebruiken, - dat je niet kunt voipen, skypen of naar youtube kunt als je over je bundel heen bent is 1 ding.

maar je smartphone met nav direct degraderen tot dumbfoon is wel jammerlijk gemist wat mij betreft...
volgens mij valt het best mee met dat wachten... Heb 't niet gecontroleerd op een smartphone, maar tweakers,mobi bevat bijna geen plaatjes en (dus) meestens alleen tekst. 32 kbps is 4 kB per seconde - met een paar seconden zou dat allemaal wel binnen moeten zijn.

Als je tweakers.net wilt bekijken op je smartphone zal je inderdaad wat meer geduld moeten hebben...

Overigens, ik neem aan dat Skype niet door een 32 kbps verbinding kan? Dat KPN dus kennelijk slim genoeg is om die limiet zo in te stellen dat er toch een beetje de belminuten markt wordt zekergesteld?
De frontpage van Tweakers.mobi is in totaal 2.142 bytes. (2,09KB). Dit zou dus via zo'n abo in minder dan 1 seconde op volle snelheid binnengehaald moeten kunnen worden.
Als je overhead mee gaat rekenen moet het binnen enkele seconden binnen zijn. Geen probleem dus.
Je moet er geen Rich Internet Applications mee willen bedienen.
Foto's vallen nog mee ook: whatsapp (en dergelijke) resizen foto's vaak om binnen 800x600 te passen - groot genoeg voor een schermpje.

Heb een paar van mijn foto's er bij gepakt en die komen tussen de 35 en 60 kB, ofwel 280 tot 520 kb. Kost dus (op 100% snelheid) 'gedeeld door 32' = 9 tot 16 seconden om te sturen. Omdat je daarna je foon weg doet of doorgaat met chatten merk je daar als gebruiker minder van denk ik.

Binnenhalen is net wel een beetje irritant langzaam denk ik, ik zou me er aan storen als ik 15 seconden moest wachten totdat ik n plaatje wat een huisgenoot stuurt binnen heb. Jammer, want dat betekend dat ik sowieso voor een duurdere bundel moet gaan, en ik heb nu gewoon ongeveer 50-100 kB/s afh. van bereik voor een tientje per maand... (Hi Galaxy S 1 studentenbundel plus snel internet, van 1,5 jaar geleden).

[Reactie gewijzigd door Pozo op 20 februari 2012 12:18]

en ons werdt toch altijd voorgespiegeld dat dt de reden was dat het verdienmodel om zeep ging ? onbeperkt internet..

blijkbaar niet dus, want ze bieden nu (weliswaar langxzaam) onbeperkt internet aan voor een tientje.. dat heb ik nu ook.. alleen dan de volle snelheid.
Praktisch bieden ze geen internet aan, het is simpelweg onwerkbaar. Wil je gebruik maken van het internet, moet je meteen 17,5 euro betalen. Wat ze nu bieden, is voor 10 euro per maand Whatsapp. Hun vervanging voor 10 euro per maand sms die de klanten niet meer nemen.
Whatsapp, email en alle synchronisatie die je google apps maar nodig hebben. voor surfen/streamen is het nutteloos inderdaad.

32 kpbs 24/7 voor een maand is trouwens nog 10 GB, vraag me af hoe KPN reageert als je een maandje lang voor de lol een telefoon tetherd en een usenet download er overheen gooit.
Dan moet je zoals gezegd wel een maand lang permanent op de maximumsnelheid kunnen downloaden, zal je volgens mij niet halen. En ook qua mail zal het behoorlijk traag gaan. Plain-text mail gaat nog, maar zodra je een afbeelding in een mail hebt staan, laat staan een bijlage, is het niet te doen. Als ik even in Outlook kijk, zijn mails gemiddeld zo'n 15 Kb groot zonder bijlage, dus per mail 4 seconden wachten kan wel eens tegenvallen.
Dat moet je dan wel echt voor de lol doen, want +- 2 weken wachten om een dvd (+-5GB) binnen te hebben is een 'beetje' lang...
En dan moet je telefoon wel meteen opgeladen worden als deze aan de pc hangt,
anders red je het nieteens.
32kBps voor 10 euro, is wel erg langzaam hoor. De helft van een oude ISDN lijn. Maar je hebt wel onbeperkt internet op je mobiel.
Daarbij is leasen een form van (krediet) huren. Doorverkoop is er dan alleen mogelijk na afloop contract.Maar het device is dan vaak niet meer aktueel. Daarbij is leasen ook duurder.
Volgens NU
Leasen

Hi gaat klanten daarnaast een toestel laten leasen. Voor een vast bedrag per maand, ongeveer tien euro voor een gemiddeld toestel, kan een telefoon geleased worden. Als de abonnementsduur verstreken is, kan de klant het toestel voor een klein bedrag overnemen of met een nieuw abonnement een nieuw toestel leasen.

Los bijbetalen voor een toestel, zoals dat nu bij high-end smartphones het geval is, is volgens Hi nu verleden tijd. Voor deze toestellen moet uiteraard wel een hoger maandbedrag betaald worden. De duurste toestellen kosten 35 euro per maand.
Prijzig dus.
http://www.nu.nl/internet...erkt-mobiel-internet.html


Ik heb ooit app.(video, TV en PC) geleased bij Scala(jaren 80-90) nou NOOIT meer!
Ik had er drie keer de app. voor kunnen kopen als ik het opgespaard had.

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 20 februari 2012 13:29]

35 euro per maand bij 2 jarig abbonement ... Wat denken ze daar wel? Dit zou komen op 840 euro over die 2 jaar, daar kan je bv. nu een Galaxy Nexus mee kopen en dan houdt je nog 300 euro over waarmee je mooi kan sparen of een eigen reservetoestel mee kan kopen

[Reactie gewijzigd door Mathieu_Hinder op 20 februari 2012 13:40]

In het artikel hierboven hebben ze het over de iPhone 4s 64GB die ~35 p/m moet kosten. Dat is weliswaar 840 euro over 24 maand, maar op dit moment staat die ook voor 810 euro in de pricewatch. Voor die 3 tientjes extra heb je dan een vervangservice. Dat lijkt me nog heel niet zo gek. Toegegeven, je hebt geen restwaarde/verkoopwaarde aan het eind van je contractperiode.

De Galaxy SII komt volgens het artikel hierboven op een tientje of 2 in de maand. Dan zie ik niet waarom een Galaxy Nexus op ~35 euro per maand zou moeten uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Peeh op 20 februari 2012 15:07]

Ze noemen het leasen maar is gewoon exact het zelfde als het oude model. Kopen op afbetaling. Iedereen die de illusie had dat je in NL een gratis telefoon kreeg moet zichzelf eens na laten kijken, want niks is gratis. Misschien wordt het tijd dat verkoop van mobile telefoons los moet worden gezien van abonnementen. Zelf denk ik dat het bundelen van de twee, abonnement en device bij wet verboden zou moeten worden en dat er geen combi deals gemaakt mogen worden.
Natuurlijk krijg je de telefoon niet gratis, maar combideals verbieden vind ik ook onzin. Wat je dan krijgt is hetzelfde als in Belgi (voorheen in ieder geval, ik weet niet hoe het nu is): abonnementen met bijna dezelfde prijs als hier (waar bij ons het toestel bij inbegrepen is!) plus dat je de adviesprijs voor een toestel mag betalen. In verhouding met onze zuiderburen waren de toestellen (of de belminuten, of waar je de verhouding ook wil leggen) hier dan dus wel bijna gratis.
Maar in Belgi is er natuurlijk nog een grotere schijn concurrentie dan in Nederland, met 3-4 partijen heb je nog een oligopolie (oftewel makkelijk te verdelen markt zonder fysieke afspraken vanwege hoge instapkosten).
Zodra je met voldoende partijen koppelverkoop verbied zal prijstransparantie leiden tot lagere prijzen. Het aanbieden van bundels en pakketten is interessant voor aanbieders omdat er door velen lang niet alle individuele componenten worden afgenomen. Consumenten vergelijken wel alle extra individuele componenten bij aankoop!
Een "gratis" telefoon erbij maakt vergelijk dus gecompliceerder, en daarmee beter voor de leverancier.

Wel slim leasen, blijft telefoonmaatschappij eigenaar, maar tegen dit soort tarieven moet er dus nog ergens 20% marge zitten, anders kun je dit niet zo goedkoop aanbieden.
Inderdaad, links of rechtsom moet er toch geld in het laadje komen. Ik geloof niet dat leasen goedkoper is. Ben wel benieuwd of KPN en andere telco's dit ook gaat doorvoeren.
Als de telefoon stuk gaat, krijgt de gebruiker binnen vier uur een vervangend toestel, belooft de KPN-dochter.
Hoe willen ze dat gaan doen als je bijvoorbeeld in het buitenland zit? Lijkt me onhaalbaar.
Ik denk dat het loskoppelen een goede zaak is. De prijzen zijn dan nog steeds niet zo gunstig als mijn huidige abonnement, waarbij data en minuten nog wel in een enkele pakketprijs zijn gestopt, maar ik heb het gevoel dat dat later nog wel weggeconcurreerd kan worden.

Door de loskoppeling heb ik tenminste niet meer het gevoel voor het belgedrag van een ander gefactureerd te worden.

Of de lease-constructie van een toestel interessant zal worden heb ik m'n twijfels bij, vooropgesteld dat iemand genoeg financile middelen heeft om de aanschafprijs zelf in n keer op te hoesten. Zelfs met de pakketcombinaties zoals we ze altijd kenden was het de afgelopen jaren vaak even duur om het toestel zelf te kopen en te kiezen voor de hogere korting op de maandprijs van je abonnement zonder toestel.

[Reactie gewijzigd door Jochem_ op 20 februari 2012 11:33]

Loskoppelen van telefoon en abonnement is zeker handig. Anders blijf je met een degelijke telefoon waar je zuinig op bent tegen veel te hoge kosten aankijken. Je moet dan naar Sim-Only overstappen, waar ze vaak moeilijk over gaan doen. Of bij verlenging minder budget voor een telefoon beschikbaar stellen, etc...

Blijft wel raar dat je nu in sommige gevallen nog meer gaat betalen voor bellen/SMS. Neem de huidige sim-only aanbiedingen van Hi: 275 minuten / 550 sms berichten voor 14,95 voor 1 jaar. In de nieuwe situatie wordt dat dus 300 minuten / 300 sms berichten als ik het goed lees voor die 15 euro. Als de SMS verdubbelaar inderdaad vervalt geen goede deal tenzij je minder dan een sms per dag stuurt. Van het roer omgooien en de prijzen omlaag lijkt dan ook geen sprake, meer een marginale prijsdaling voor specifieke gebruikers.

Een SMS is in de VS al gratis, belast het netwerk nauwelijks vergeleken met internet of spraak en is ook nog acceptabel met een tiental seconden vertraging af te leveren. Qua kostprijs daarmee absoluut onderaan het lijstje, maar toch blijven ze ze maar aan belminuten gelijkstellen in de standaard abonnementen...
Op z'n minst interessant te noemen, even los van de kosten die betaald moeten worden. Afstappen van de huidige methode en puur een toestel kunnen leasen zonder dat je betaald voor zaken die je niet nodig hebt. Eindelijk eens wat vernieuwing op de markt.
Zeker omdat je nu geen eigenaar bent maar huurder waarmee je dus veel meer rechten hebt mbt garantie en vervanging. Je betaald nu voor de garantie op een werkend toestel gedurende een bepaalde periode. Gaat er wat stuk? Niet jou probleem.
En inderdaad, 32Kb is genoeg voor mails, whatsapps en applicaties die vooral plaintext informatie opvragen.
Ik vind het eigenlijk niet interessant, zo'n toestel leasen. Als je na 2 jaar kijkt, heb je dus evenveel betaalt als je het toestel had gekocht, maar heb je wel niets in handen, terwijl je anders wel een toestel van jezelf overhoud. Nu kan je inderdaad met defecten e.d. zitten, maar die worden ook door garantie gedekt in die tijdsperiode. Ik neem immers aan dat je ook niet zomaar met je toestel mag smijten en dat Hi je fluitend een nieuwe geeft, enkel normale defecten worden waarschijnlijk gedekt.
De vraag is dan of je na 2 jaar nog een toestel wilt overhouden waar je toch vrij weinig voor kan terug krijgen of dat je dan gewoon een nieuw toestel wilt. Het is niet voor iedereen natuurlijk maar ik zie er wel potentie in. Zeker omdat je niet langer een verplichte belbundel nodig heeft, zou potentieel kosten voor het toestel kunnen verlagen.
Nu heb je inderdaad alsnog garantie maar dat kan betekenen dat je twee weken zonder toestel zit, nu maximaal 4 uur.
de vraag die dan overblijft... wat kost die garantie per maand, bijv VF kun je ook een allrisk polis nemen, en daar hoord ook een leentoestel bij kosten daarvoor zijn in ieder geval lager dan een tientje per maand..
Volgens mij kun je voor je iPhone 4s over 2 jaar toch nog een aardig bedragje krijgen.

optopix:
Ik zie hier in de comments langskomen dat men voor dezelfde prijzen aan het einde van de rit graag een toestel over wil houden. Begrijpelijk natuurlijk omdat we dat nu gewend zijn, maar hoe zit het nou met andere landen? Of kun je dit niet 1 op 1 vergelijken?

Wat zijn de prijzen in bijvoorbeeld de zuider- of oosterburen? Krijg je daar ook een toestel "gratis" bij een abbo?

Persoonlijk vind ik de prijzen gewoon veels te hoog en de limieten belachelijk, maar ja, het is maar wat je gewend bent (was) denk ik.
Bij de zuiderburen ben je sowieso duurder uit. Die doen niet aan toestellen weggeven en de prijzen voor abonnementen zijn hoger.

Volgens nu.nl ga je bij de duurdere toestellen 35 Euro lease per maand betalen. Dan heb je dus na 2 jaar 840 Euro betaald voor je iPhone. Vind ik erg dik betaald.
Bij de zuiderburen ben je zeker niet duurder uit. Ik betaal bijvoorbeeld 15 euro prepaid voor 2 Gb internet en 1000 smsen. Belminuten moet ik betalen, en na 30 dagen betaal ik ook sms. Abonnementen zijn hier, zeker sinds jullie koerswijzigingen, goedkoper.

Het is waar dat er amper toestellen bij abbonementen worden gegeven, maar als je vergelijkt, zie je dat het allesbehalve gratis is bij jullie, en dat je vaak sim-only en los toestel goedkoper af bent.
En ik weet zeker dat je voor de iPhone 4S ook een aardig bedragje mag neerleggen, zowel per maand als aan het eind van de dure rit van twee jaar.
De vraag is in mijn ogen onzinnig. Ofwel heb je een toestel, ofwel heb je geen toestel, maar op het einde van de rit betaal je evenveel, wat kies je? 8)7 Zelfs als je het niet gebruikt, kan je het weggeven, als reservetoestel houden, inkaderen, opeten, of gewoon doorgebruiken. Zo is de Galaxy SII nu 1 jaar oud, en je kan moeilijk zeggen dat je er niets meer mee bent, of dat je er niets meer voor kan krijgen. Het behoort zelfs nog steeds tot de absolute top van de markt vandaag. Mijn gsm's gaan zeer zeker 2 jaar mee, en dan zijn ze echt niet kapot. Als je een nieuw toestel wilt, kan je gerust ook een kopen, maar dan heb je tenminste nog je oude toestel liggen. Dit is in alle opzichten toch beter dan hetzelfde scenario, maar waarbij je je oude toestel moet afgeven?

Het is inderdaad goed dat er een scheiding is van belminuten en data, maar dat toestel leasen staat daar los van en zie ik het bestaansrecht niet van, tenzij het zeer goedkoop uitdraait, en daar ziet het er zeker niet naar uit.
mierenneuk modus, maar de galaxy S II is nog maar pakweg 9 maanden oud.

Mijn desire komt wel aardig richting de 2 jaar sinds introductie, en is nog steeds een vrij werkbaar toestel, zeker als je ziet dat je voor de min of meer gelijkwaardige desire Z/S/HD nog steeds richting de 300 euro mag aftikken
In de pricewatch staat de eerste prijsvermelding op 23 februari 2011, of is het fout daarnaartoe te kijken?
Voor zover ik me kan herinneren was ie echt pas richting eind mei beschikbaar, kan er naast zitten, maar afijn.
Ik ben zelfs van plan om na de zomer mijn Desire nog een jaartje te houden i.c.m. een Sim Only. Ik vind de prijzen schrikbarend, en Hi komt de klant totaal niet tegemoet met deze abonnementen.
Ik doe gemiddeld 3,5 tot 4 jaar met een toestel. Heb nog nooit een toestel moeten wegdoen omdat hij het niet meer deed, maar meer omdat de technologie cycle van echte vernieuwing niet iedere 1,5 tot 2 jaar is. Systemen zijn misschien sneller, maar de useability blijft het zelfde. Een toestel wat 2 seconden nodig heeft om een foto weer te geven doet er na 3 jaar ook 2 seconden over. Snelheid is eigenlijk nooit een belemmering geweest, wat heb je er aan om een toestel te hebben wat nu 1080p zeer goed weer geeft zonder haperingen en dan over 2 jaar een nieuw toestel te kopen wat die zelfde 1080p zonder vertragin net zo goed weer geeft. Helemaal niks.

Daarnaast is de vernieuwing ver te zoeken, op 2 meter afstand ziet iedere smartphone er het zelfde uit, alleen als er een pocket protector om heen zit is ie soms anders. Enige vernieuwing die ik ten opzichte van 2 jaar geleden gezien heb is Nokia met Windows Phone. Maar de rest, Samsung, Apple, HTC, LG, allemaal oude wijn in nieuwere zakken zonder iets echt nieuws toe te voegen waarvan je denkt "goh, hier ga ik iedere dag blijer van worden".

Kortom, eigen toestel kopen, lekker lang mee doen en sim-only :)

How we call someone who follows the crowd, wants to have others have but does not have the money....... The one bankers laugh about and call a looser.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 20 februari 2012 15:23]

De vraag is eerder of je na 2 jaar al een nieuw toestel nodig hebt. Ik doe gemiddeld 4 jaar met een toestel, dat kost me dus maar half zoveel als om de 2 jaar een nieuw toestel afbetalen.
ik hou toch liever een toestel over die ik voor 25 euro naar zon bedrijf kan sturen dan dat ik er nog 30 euro voor moet betalen om hem te mogen houden of dat de isp hem wegbrengt voor geld...
Het zal hoogstwaarschijnlijk heir gaan om een huurkoop constructie, waarmee je na die 2 jaar wel degelijk gewoon het toestel mag houden.

Ik bedoel, die dingen zijn toch niks meer waard, waarom zou kpn ze terug willen krijgen?
Of je leest het artikel en je ziet staan:
De gebruiker betaalt dan een vast bedrag per maand voor aflossing van de aanschafprijs van het toestel, los van belminuten, sms'jes en mobiel internet. De basisprijs daarvoor is tien euro, waarvoor de meest basale toestellen kunnen worden 'geleased'. Als de telefoon stuk gaat, krijgt de gebruiker binnen vier uur een vervangend toestel, belooft de KPN-dochter. Dat vervangende toestel draait altijd op hetzelfde besturingssysteem. Na twee jaar kan de gebruiker het toestel voor een paar tientjes kopen of een nieuw abonnement afsluiten.
Mobieltjes, ongeacht de leeftijd zijn wel degelijk wat waard. Denk aan de gebruikte grondstoffen, er komt steeds meer "tekort" aan bepaalde stoffen wat steeds hogere prijzen veroorzaakt.

Er zijn niet voor niets steeds meer diensten waarbij je je oude telefoon kan verkopen voor best nog wat centen. Wetende dat er nog een paar bedrijven aan die verkochte telefoon moeten verdienen, denk ik dat de uiteindelijke waarde van jouw verkochte telefoon best wel hoog kan zijn..
Nou op de keper beschouwd, is in ieder geval duidelijk wt je voor je toestel betaalt in plaats van dat dat via een onduidelijke constructie in je abonnement is verwerkt. Bovendien kan je voor een nominaal bedrag aan het einde het toestel overnemen en eventueel doorgeven aan een kennis/familielid dat een wat minder bij de tijd toestel prima vindt, en als je dat niet doet verdwijnt het hopelijk in ieder geval niet in de la/vuilnisbak, maar wordt het netjes gerecycled.
Maar als je zelf een toestel koopt of bij je abbonement 'krijgt', kan je dat evengoed aan een vriend/kennis doorgeven, recyclen naar keuze. Dan heb je tenminste een eigen toestel waar je eigenaar van bent. Nu moet je op het einde van de rit je toestel afgeven aan Hi, of terugkopen.
Ja maar dat krijgen s dus eigenlijk al een verkapte lease. Maar dan zonder de uitgebreide garantie, en zonder dat duidelijk is waar die kosten worden goedgemaakt. Hiermee wordt het dus wellicht makkelijker om te zien of je misschien beter zelf een toestel kan kopen.

Maar ik denk dat we eea nog even moeten afwachten qua prijzen en dergelijke om te zien hoe het uitpakt. Hier: http://www.hi.nl/abonneme...-over-hi-toestellease.htm is een FAQ, en het lijkt er op dat Hi alleen nog maar op die manier toestellen wil gaan verspreiden, en dat betekent dat derde partijen die dat nu doen wellicht het nakijken krijgen....
"Zeker omdat je nu geen eigenaar bent maar huurder waarmee je dus veel meer rechten hebt mbt garantie en vervanging. Je betaald nu voor de garantie op een werkend toestel gedurende een bepaalde periode. Gaat er wat stuk? Niet jou probleem."
Interessant inderdaad, maar ik ben vooral benieuwd hoe coulant Hi dit gaat benaderen: wanneer is een schade onzorgvuldig gebruik, en is schade per definitie voor Hi's rekening (tenzij onzorgvuldig etc.) en hoe is dat voor waterschade, noem maar op.
Mocht dit 'redelijk soepel' zijn (en dat mag je verwachten voor 10,- voor basis toestellen, denk ik zo) dan lijkt het me wel wat: beetje vernieuwend. Anders zal het een stille dood krijgen & een de klanten alleen maar nog meer wegjagen.

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Bluepenguin op 20 februari 2012 11:43]

Ik denk eigenlijk dat Hi zelf al aangeeft wat de vervanger wordt bij een dood mobieltje. Ze geven aan dat ze niet de mobiel vervangen door dezelfde maar met hetzelfde besturingsprobleem. Ik verwacht dan ook dat ze niet een iPhone gaan weggeven maar eerder dit gaan doen bij Android mobieltjes. Je koopt een dure Galaxy SII, deze gaat kapot en je krijgt een Toys'r'us mobieltje retour, beiden met Android 3.1.
Iets verteld mij dat dat een dergelijke constructie nooit 'beter' kan uitpakken dan nu immers een provider zal geen risico op zich nemen als daar niets tegenover staat. En op dit moment klinkt het mij naar ongeveer even duur en een gigantisch risico voor Hi. Ook vraag ik me bijvoorbeeld af bij een tweejarig abbo hoe zoiets uberhaubt verloopt. Veel mobieltjes worden misbruikt en halen de 2 jaar niet eens. Er zal toch allicht iets in je contract komen dat je fatsoenlijk met je mobieltje moet omgaan iets wat op dit niet relevant is.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 20 februari 2012 12:43]

Android 3.1 op een mobieltje?
Honeycomb is toch alleen voor tablets?
Die leaseconstructie wordt echt niet in het leven geroepen om klanten het leven makkelijker te maken, daar hebben ze in het verleden nog nooit iets om gegeven dus het zou de eerste keer zijn.

Waar het volgens mij om gaat is het feit dat straks jouw toestel niet meer van jou is. Nu is het namelijk zo dat wanneer de telco het tarief/de voorwaarden van je abo wil wijzigen, ze wettelijk verplicht zijn jou de mogelijkheid te bieden je abo op te zeggen. Je bent natuurlijk gek als je dat niet doet want dan mag je je toestel houden, het is immers van jou, en je stapt over op een sim only a de helft van de prijs en bovendien maandelijks opzegbaar.

Als je straks je telefoon least en dus eigendom is van de telco heb je er dus geen belang bij je abo op te zeggen en dus kunnen ze je ongestraft tariefs- en voorwaardenwijzigingen door de strot duwen.

Ik wacht op Vodafone en T-mobile die volgen. Immers niets gebeurt hier zonder eerst even goed te overleggen met de buren.
Leasen is gewoon achteraf sparen met negatieve rente. Stel je legt nu iedere maand 20 euro apart en doet dat 1,5 jaar lang, dan kan je over 1,5 jaar een toestel kopen en heb je ook nog eens rente gekregen. Is beter dan 2 jaar 20 euro betalen voor een "gratis" toestel.
Je kan niet alleen het toestel huren, je moet er minstens de 10 euro internet variant bijnemen, hou dat in de gaten. Die 10 euro voor 0MB internet is verplicht, je kan deze niet afkoppelen.

Daarnaast ben je alsnog zelf verantwoordelijk voor je toestel. Als je deze bijvoorbeeld in de WC laat vallen, dan wordt ie weliswaar binnen 4 uur vervangen voor een leentoestel, maar daarna krijg je gewoon een opgave voor reparatie kosten. Betaal je die niet dan krijg je het toestel in niet werkende staat terug, maar betaal je wel door. Het is dus GEEN verzekering, die kan je echter wel apart bijkopen... Je kan het toestel tussendoor niet omruilen voor een andere noch kan je aanspraak maken op een nieuwe als ie kapot gaat door eigen schuld.
Nou,
om eerlijk te zijn als ik een gemiddeld abbo neem (300 belminuten van 15 euro + Large Internet van 22,50) van in totaal 37,50 per maand, dan verwacht ik dat het toestel nadat het contract is verlopen wel degelijk van mij is ipv dat ik er nog "enkele tientjes" bij moet tellen...
Precies. In de huidige abbo's zit ook al de prijs van het toestel verwerkt. Bij het nieuwe systeem van Hi komt dat er nog eens bovenop. Koop je een toestel welke los rond de 500,00 zit heb je dus nog eens rond de 20,00 in de maand wat erbij komt.

Zit je op 37,50 + 20,00 al op 57,50 in de maand.
Alleen als volgende maand je toestel stuk is, komt er weer 500,00 bij.
Leasen is een luxe product, niet goedkoop.
Dan moet je ook nog vanaf 10 euro per maand rekenen voor het toestel he.. dus dan zit je zowieso al op 47,50.
Die prijzen die je noemt zijn volgens mij losse bundelprijzen, je mag daar dus nog een tientje per maand aan toevoegen om een basistoestel te leasen.

Ik denk dat je blij mag zijn met een bargain basement samsung galaxy gio (of een ander wegwerptoestel) voor die 47,50 per maand
In het begin dacht ik dat het best een goede constructie was, tot ik de prijzen van mobiel internet zag. Ze willen 17,50 euro vragen voor 500 MB? Dan moet je nog geld uittrekken voor je belbundel & komt daar boven op nog je 'lease' van je toestel dat je uiteindelijk dus niet eens bezit.

Kom je dus op 17,50 + 5 + 10 = 32,50 p/m uit en dan heb je nog geen eens een toestel dat van jou is...
Inderdaad, ik dacht in het begin precies hetzelfde...
en die 10 euro toestel-lease is voor een basic toestel. Ze hebben eigenlijk gewoon weer de prijzen verhoogt, maar dan op een andere manier 8)7
Op de Hi site zie je dat toestellen bij 0 beginnen...
Dat zijn nog de oude abbonement, de nieuwe gaan pas op 12 maart in
Precies wat ik dacht. En dan ook nog, wat is een bassaal toestel? Dat zal vast geen high-end smartphone zijn. Het enigste positieve wat ik er in zie is dat je volgens mij dan geen echte aanschafkosten hebt bij de start van je abonnement en dat je de verhouding data/belminuten zelf kan kiezen.
Wat ik dan wel interessant vind is de service die hoort bij een lease toestel.
Als gebruiker hoef je geen verzekering af te sluiten, en als je teostel om wat voor reden dan ook (behalve grove nalatighied neem ik aan) stuk is krijg je binne 4 uur een vervangen toestel, en naar ik aanneeem je eigen toestel of een vervanging binnen acceptabele tijd.
Daarnaast is je abbonement niet meer gekoppeld aan je mobiel, je kan dus gewoon opstappen (maandelijks? dat vind ik niet terug) zonder boetes en dergelijke. Kan je alsnog genieten van die goedkope sim-only aanbieding van een leverancier.
Jammer dat die constructie nog niet 100% duidelijk is, maar ik heb goede hoop
Die lease service betaal je ook gewoon voor natuurlijk. Het is een ingebouwde all-risk verzekering.

En daar heb ik eigenlijk juist geen zin in. Ik ga voorzichtig om met mijn telefoon en heb daarom ook zonder problemen nog de twee jaar gehaald met elk van mijn telefoons.

Als je een verzekering neemt dan betaal je ook voor de mensen die "per ongeluk" hun telefoon verliezen of stuk maken. Verzekeren is (over een grote populatie) altijd duurder dan niet verzekeren (immers; de verzekeraar moet er ook aan verdienen).

Daarom moet je dingen die je in principe zelf kan betalen (zoals in mijn geval een kapotte telefoon) ook nooit verzekeren.
En dat is dan voor een basic toestel.
Ze willen 35 euro/maand gaan vragen voor een klasse als de iPhone of de SGS II, staat op nu.nl
Gelukkig valt het allemaal nog wel mee met die harde limieten... Ik was eind vorig jaar echt bang op achteruitgang!

Toch vind ik nog steeds de prijzen voor internet wel erg hoog. Voor die prijs heb je ook een vaste aansluiting met een veelvoud aan snelheid en zonder limiet. Ik snap dat over 3G wat duurder is, maar dit is wel exorbitant.
Tjah, dit is vrij prijzig. 500 belminuten en 500mb kost bij simyo bijvoorbeeld echt geen 32,50!
17,50 voor 500mb is echt schandalig. Dat kost bij simyo 8 (en na een tijdje) 10 euro.

[Reactie gewijzigd door DeuTeRiuM op 20 februari 2012 11:32]

En ook bij simyo is het fors duurder geworden, ik betaal nu nog 5 euro voor 1Gb, die ik nooit op maakt, maar goed...
32Kbps is wel erg slow.
Je kunt er met een smartphone nog maar heel weinig mee.
Je kan 'online' blijven. Whatsapp is bij mij zo'n 2 MB voor 830 berichten. 2.5 kB per bericht dus. Da's dus maximaal 1.5 bericht per seconde dat je binnen kan halen.
Als je dus met een paar mensen in gesprek bent, of een groepsgesprek, dan houd je het niet meer bij....

EDIT: Pozo wees me erop dat foto's daar bij zitten. Na wat opnieuw rekenen kom ik uit op 1.2 KB per bericht, dus ongeveer 3 per seconde. Nog steeds niet al te veel.

[Reactie gewijzigd door fifarunnerr op 20 februari 2012 15:52]

Neem je daar niet per ongeluk ook foto's in mee? 2.5 kB is wel erg veel voor een berichtje. Al zouden ze geen compressie gebruiken & 1 byte/karakter gebruiken, dan kom je voor de inhoud van een berichtje op 100-200 bytes (100 tot 200 tekens lijkt me een redelijke aanname voor de lengte).

Dan zou daar dus 10x overhead overheen zitten, wat me sterk lijkt. Neem aan dat ze hun eigen protocol hebben om data te besparen. Het enige wat ze moeten versturen is (met als kleinste eenheid een byte) is:
- berichttype (tekst/bestand) (1 byte)
- verzender (4 of 8 bytes moet voldoende zijn)
- ontvanger (4 of 8 bytes moet voldoende zijn)
- Foutcontrole (4 bytes moet voldoende zijn, het is geen gevoelige data)
- verzend/ontvangstbevestigingen. ( 2 x 1 byte)

Ik kom dus op een educated guess van max (200 + 1 + 8 + 8 + 4 + 2) = 223 bytes/berichtje, dus dan kan je een stuk meer bijhouden - totdat je foto's gaat doen :)
+IP frame er om heen. Bericht van 200 is dus niet 223 maar ongeveer 223 + nog een 16-32 bytes. Kortom, hoe langer het bericht hoe minder overhead. 100 berichten van 10 letters kosten meer verkeer dan 10 berichten van 1000 letters :)
He, ja, je hebt gelijk. Media is 989 kb, de berichten zijn 1057 kb. Ondertussen 880 berichten, 1.2 KB per bericht dus.
Al zal daar ook wel de data bij zitten dat iemand aan het typen is en dat het bericht is ontvangen op de server en bij de ontvanger zelf enzo.

3 berichten per seconde dus ongeveer, nog steeds niet al te veel.
Zelfde concept in een ander jasje. Abbo prijzen naar beneden met meerkosten aan lease, per saldo identiek resultaat met huidige abbo's, enige verschil dat je vooraf je 'afkoop' betaald ipv achteraf. Denk dat je met grotere rekenvoorbeelden best nog wel een breekpunt kan maken welke van de 2 constructies goedkoper is (of 3rde, als je sim-only neemt + telefoon los koopt).

Maarja, Medium is al 17.50 in de maand, dezelfde bundel heb je bij Vodafone voor 10 euro (plus 2.50 per opvolgende 100MB).

Wacht even, die lijst eronder staat dus los van het lease-systeem? Lekker duidelijk weer.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 20 februari 2012 11:36]

Niet helemelaal mee eens. Concept is wel degelijk anders. In het huidige concept heb ik geen keus, take it or leave it bundels. Nu kan ik fine tunen wat ik wil hebben. En zelf bepalen wat ik voor een toestel betaal.
Je bedoelt bijvoorbeeld een laag abbo met een duur toestel? Zo'n constructie is inderdaad dan mogelijk bij dit principe. Verder bepaald je qua prijs vrij weinig, hun bepalen alsnog de 'leaseprijs' die niet veel naast de normale bundel-prijzen zitten.
Dus voor 10 onbeperkt internet? Heb nu prepay, en als ik dan een internetbundel van 10 per maand voor 200MB neem is het echt niet sneller. Kun je ook alleen internet afnemen?

Dit lijkt tenminste ergens op, ben benieuwd hoe consumenten hierop reageren.
32 kpbs is echt wel tergend langzaam, een goede 4 KB per seconde.

Als het echt onbeperkt is kan je overigens over een 32 kbps lijntje alsnog 10 GB per maand verstoken, kijken hoe blij KPN daar mee is..
in optimale omstandigheden die je vaak niet heb :)
dus in werkelijkehid nog minder
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013