Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties, 24.085 views •

Uitgever Electronic Arts heeft online een aantal hints verspreid die lijken aan te geven dat de uitgever aan een nieuwe versie van SimCity werkt. De game lijkt begin maart, tijdens de Game Developers Conference, aangekondigd te worden.

Tijdens de Game Developers Conference, die vanaf 5 maart in San Francisco plaatsvindt, houdt Electronic Arts het Game Changers Event. Een pr-medewerker van EA heeft inmiddels via Twitter laten weten dat daar een aankondiging komt van Maxis, het bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor de Spore-, Sims- en SimCity-games.

Op de Facebook-pagina van hetzelfde evenement staan nog meer aanwijzingen. Zo vraagt EA de lezers daar: "Wat zou je doen als je de macht had om de wereld te veranderen?" en: "Hoe kunnen we samen de wereld veranderen?" Daarna wordt opnieuw verwezen naar het Game Changers-evenement tijdens de GDC. Van de drie series die Maxis voor EA gemaakt heeft, past SimCity het best past bij de vraagstelling. De aanwijzingen op de Facebook-pagina lijken bovendien te wijzen op een game met onlinemogelijkheden.

De eerste SimCity verscheen in 1989 en werd bij Maxis ontworpen door Will Wright. Het laatste deel uit de serie dat Maxis maakte dateert uit 2003, toen SimCity 4 verscheen. EA heeft sindsdien mobiele varianten van de serie uitgegeven en had inmiddels veel succes met The Sims en de vele opvolgers en uitbreidingen. The Sims is een serie waarin spelers niet gevraagd wordt een complete stad te besturen, maar het leven te bepalen van een kleine hoeveelheid inwoners. Na het succes van The Sims zou Will Wright het concept van Spore verzinnen, dat in 2008 verscheen. Wright maakte begin dit jaar bekend dat hij werkt aan een nieuw concept, dat HiveMind gedoopt is.

SimCity 2000

Reacties (92)

Een goede simcity met een hoop diepgang en zonder de gekke dingen van bijvoorbeeld Rush Hour zou wel weer eens tijd worden. :)
idd! hier zit ik al jaren op te wachten. cities XL was gewoon niet goed genoeg :)
Ik vind Cities XL eerlijk gezegd juist de geslaagde simcity. Eigenlijk had Simcity Societies zoiets moeten worden, want societies vindt ik persoonlijk een van de mindere. Simcity 4 daarintegen was wel heel goed, alleen mist deze nu de graphics. Hopelijk gaan ze dan een vernieuwde soort simcity 4 uitbrengen. Ik ben benieuwd!
Nouja, de graphics zijn voor mij eigenlijk niet echt het probleem, puur het feit dat hij bijvoorbeeld niet op 1920x1080 wil draaien maakt het lelijk maar verder zou het me niet echt interesseren. Als ze een SimCity 4(of Rollercoaster Tycoon voor mijn part) uit zouden brengen met hetzelfde isometrische gezichtspunt, maar veel meer content(en beetje extra diepgang/online etc) en ondersteuning voor enorme resoluties dan zou ik het zo voor 30 euro kopen en jaren plezier van hebben zoals bij de originele SC4.

Zulke spellen ontwikkelen zal anno nu niet zo heel veel meer kosten. Willen ze echter een volledige 3D engine eraan hangen wordt het weer een ander verhaal...
of een nieuwe deftige railroad tycoon met even uitgebreide opties :D
Jaaa dat zou toch is mooi zijn! Back to the roots. Mooi uitgediept, en al die fancy 3dfoefjes houden ze maar. Dan heb ik er nog wel meer dan 30 euries voor over.
Maar laat ze het eerst met simcity proberen, zou een erg mooie move zijn!

Het blijft het beste spel uit. Openttd draait overigens prima op mijn netbook, kan precies 8 uur spelen als je naar de andere kant van de ocean vliegt. Hiermee lijkt de vlucht in een piep voorbij :+
Geef mij maar een Transport Tycoon dan :)
SimCity 4 draait volgens mij gewoon op 1920x1080
http://www.widescreengaming.net/wiki/SimCity_4
Niet helemaal.

De hogere resoluties zijn vrij buggy. UI die niet klopt, bepaalde vlakken die niet goed worden "getekend".
CitiesXL was helaas gedoemd als betaald online spel, hoewel juist die handel met echte andere spelers wel interessant was.

Ik heb het alleen in de beta gespeeld.

Ik vond ik het erg leuk dat de mensen echt wilden/moesten rijzen (ook al was het vooral statistisch en simpel gevisualiseerd, naast dat je ook voertuigen zag). Alleen liep het spel erg slecht (in de beta) en waren de middelen die je had voor infrastructuur net te beperkt.

Hoewel het spel juist heel erg strategisch bedoeld was, hebben sommige spelers echt juweeltjes van steden gebouwd.
Rush Hour was knap Sim-Shitty.

Heb altijd veel plezier beleefd met SC3k die ik ooit gratis kreeg bij een ABN Amro rekening. Alleen al de flauwe humor ertussendoor was reden genoeg (en natuurlijk rampen veroorzaken).
Ik snap niet waarom hun niet gewoon doorgingen op het oude concept maar met elke versie gewoon nog meer content en mogelijkheden. Dat is alles wat wij sim fans wouden volgens mij. Sim city 3000 was het laatste goede deel en daarna ging het gewoon bergafwaarts. Zelfde geld voor roller coaster tycoon etc. Just give us more of what is great.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 16 februari 2012 20:24]

AAAHHH, dat is echt cool. Dit spel heb ik echt vroeger heel veel gespeeld, voornamelijk Sim City 3000. Heerlijk om een stad op te bouwen en steeds verder uit te breiden. Af en toe wel lastig om die Sims tevreden te houden, maar dat is uiteindelijk ook de uitdaging.

Ik kijk dus zeker uit naar een nieuwe versie van deze Game, al denk ik dat het een game wordt dat lichtelijk erop lijkt en en andere naam zal dragen.
De eerste Sim City (op een 8086 met monochroom scherm) als dat voor mij als mede de Sim City voor de SNES daar heb ik vele uren mee gespeeld in het verleden.
De nieuwere versies werden mij steeds een stapje te lastig om een stad goed van de grond te krijgen, en om de verschillende rampen die naar mijn mening veel te vaak voorkomen te overleven zonder dat alles en iedereen meteen maar boos wordt in de stad.

Ik zou heel erg graag zo als martijn--g ook al zegt weer een echte sim city willen zien zonder al die fratsen zo als in rush hour. In mijn zoektocht naar een goede game heb ik zelfs CitiesXL al meer dan eens geprobeerd maar het lijkt toch echt niet op de echte sim city en dat is best jammer.
Ben benieuwd wat ze hier mee gaan innoveren. Heb zelf SimCity 3000 gespeeld, was zeer vermakelijk, maar op een moment is het genre toch wel een beetje "af"?
Opzich is van 2000->3000->4 ook niet echt veel nieuws gekomen.
Paar nieuwe gebouwen mooiere graphics paar UI aanpassingen etc.

Lijkt mij wel leuk om een nieuwe versie te zien. Ik hoop alleen niet dat het een facebook-game oid wordt.

[Reactie gewijzigd door DaMayan op 16 februari 2012 16:29]

van 2000 naar 3000 kreeg je naast water een stroom ook met afval te maken. Dat gaf toch weer wat extra dingen.
Bij 4 had je veel meer de mogelijkheid om te werken met meerdere steden, die samenwerkten op bepaalde gebieden, en werd openbaar vervoer een stuk serieuzer.
Dus er zijn wel degelijke nieuwe dingen bijgekomen.
dus in 5 met meerdere mensen aan een land bouwen? iedereen een stad, waardoor je beter kunt handelen met elkaar, misschien wel werk gelegenheid van elkaar afpakken... etc :)
Dat zou best een mogelijkheid zijn, en misschien ook wel een leuke, mits iedereen natuurlijk meespeelt (niet dat je zelf niets kan, op het moment dat je medespelers er geen zin meer in hebben).
Het zou wel cool zijn. CitiesXL kon ook online in het begin. Elkaars steden bezoeken, met elkaar handelen, ... Ik zie het al helemaal zitten :p
Met hun change the world zou het mij trouwens niet verbazen dat ze gewoon een volledig model van de aarde er in steken. Bij SSX zijn het ook sateliet scans die ze in de game gestoken hebben :)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 16 februari 2012 18:12]

Maar er ontbrak ook nog zo veel...

Ik zou graag tunnels zien niet alleen onder heuvels maar ook onder gebouwen zo dat ik eindelijk eens de wegen boven de grond kan vervangen door ondergrondse en op die manier in ieder geval de geluidsvervuiling en voor een deel ook de lucht vervuiling kunnen opruimen. Ook zou ik graag zien dat bijvoorbeeld tunnels op verschillende diepte elkaar kunnen kruizen zonder dat ze direct met elkaar in verbinding komen te staan. Een ander ding dat ik heel erg mis is een mogelijkheid om regels in te stellen die bijvoorbeeld zo als de EU en sommige staten in de VS nu doen de vervuiling die auto's produceren kan dwingen omlaag te worden gebracht.
Andere dingen die ik heel erg mis zijn dingen als de mogelijkheid om regels op te leggen die bijvoorbeeld bepaald verkeer over bepaalde wegen lijd om op die manier vrachtverkeer dat meer vervuild en meer herrie maakt uit het centrum te weren etc...

Er zijn nog zo veel dingen waar EA echt heel erg veel verder de diepte in zou kunnen maar dat schijnbaar niet wil doen om dat ze zich steeds meer op de steeds verder groeiende markt van de casual gamer lijken te richten.
Ik vermoed dan ook dat we een soort van Sims/Sim City game gaan zien zo als men ook met Sim City 4000 al hadden willen doen. Dat zou dan dus minder diepte zijn en meer kiddie game.
Een ander ding dat ik heel erg mis is een mogelijkheid om regels in te stellen die bijvoorbeeld zo als de EU en sommige staten in de VS nu doen de vervuiling die auto's produceren kan dwingen omlaag te worden gebracht.
Simcity 2000 had hier al verorderingen voor. Het aantal verorderingen zou wat hoger kunnen, maar het concept is al aanwezig.
Volgens mij is dit precies zo'n game die zich leent om via het web ontsloten te worden. Met betaal systeem opties als onbeperkt, per game, per dag, per maand, etc.

En vanwege die grote on-line connectiviteit ook opties biedt om invloeden van naburige steden (van andere spelers) te merken en misschien zelf mogelijkheden om te verbinden.
Ah, dat zou echt super zijn. Een van de games die ik in het verleden echt honderden uren gespeeld heb.

Alleen die rampen die je zelf kon veroorzaken, zoals een tornado of een meltdown van je kerncentrale hoeven van mij niet zo, dat was nogal over de top. Alleen natuurlijk voorkomende rampen, waar je niet om vraagt, aub.

Hoop dat men de graphics wel oppoetst, maar de sterke gameplay niet 'verbeterd' met allerlei overkill zaken. Het was al lastig genoeg om grote steden te managen :P
Die rampen waren juist wel leuk, ook vrij realistisch imho, er kan altijd brand uit breken, en waarom niet zelf veroorzaken als je toch god bent van je stad :P
"
Alleen die rampen die je zelf kon veroorzaken, zoals een tornado of een meltdown van je kerncentrale hoeven van mij niet zo, dat was nogal over de top. Alleen natuurlijk voorkomende rampen, waar je niet om vraagt, aub."

Is een tornado niet iets natuurlijks op deze planeet?
IK ben het met je eens hoor gwoon bouwen zonder rampen is veel leuker :).
Ik bedoelde meer dat je imho niet zelf rampen moet kunnen oproepen, ik vind dat toch afbreuk doen aan het realisme. In SimCity kon dat wel, dat heette als ik me goed herinner (maar het is al een tijdje geleden) de God-modus.

Dat vind ik persoonlijk niet zo nodig dus.

Rampen konden ook optreden zonder dat je zelf in een menu opriep (dit kon je overigens wel uitschakelen in je preferences), en daar is niks mis mee. Of het nu een tornado, milieuvervuiling van gas/kolen-centrales, een kerncentrale-meltdown, een overstroming of een aardbeving was.
"milieuvervuiling van gas/kolen-centrales, een kerncentrale-meltdown, een overstroming"

Deze dingen heb je als bouwer van een stad wel zelf in de hand
Mjah, dan doe je dat niet. Dat vind ik juist het mooie aan SimCity Classic, 2K en 3K. Je hebt een behoorlijke hoeveelheid rampen erin zitten, waarvan je er een aantal ook zelf kan veroorzaken, maar je kunt het ook aan het toeval overlaten of ''t uitzetten. Net wat je zelf wilt.

Die optie erin kan altijd, vind je het niet leuk, dan speel je daar niet mee.
+1, SimCity is één van de eerste spellen die ik gekocht heb.

Ben benieuwd naar de moderne versie!
Kijk, dit noem ik nog eens goed nieuws! Ik hoop ook echt dat dit klopt, want ik zit echt al lange tijd te wachten op nog eens zo'n goede/verslavende game als Sim City! Vast en zeker zal het er een stuk beter uitzien dat de vorige versies, maar ik hoop dat de gameplay nog steeds zo goed is als vroeger (misschien zelfs beter!) :)
"De eerste SimCity verscheen in 1989 en werd bij Maxis ontworpen door Will Wright. Het laatste deel uit de serie dateert uit 2003, toen SimCity 4 verscheen."

Helaas was Simcity 4 niet het laatste deel. Er is nog een poging gedaan met SimCity Societies (2007): http://en.wikipedia.org/wiki/SimCity_Societies . Overigens waardeloze game wat mij betreft.

Simcity 4 was destijds grafisch erg indrukwekkend en de game play was ook prima. Misschien wat moeilijk, maar met de Rush hour expansion kon je starten met een miljoen en tolwegen maken ^^. Ben bang dat als er al een nieuw deel komt dat deze dan niet zo zal verassen als Simcity 4 destijds deed (vergelijk simcity 3000 maar eens met simcity 4).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 16 februari 2012 16:33]

deze proberen we collectief te vergeten :P
Je hebt gelijk, maar SimCity 4 is het laatste deel dat Maxis maakte (dus zo staat het er nu ook). Thx :)
Grafisch is simcity 4 nog steeds fantastisch vandaag de dag. Zeker op snellere pc's met alle details aan en dan lekker inzoomen op gebouwen. Wat een details! Juist doordat het niet echt 3D is kan het er veel realistischer uit zien.
Het laatste deel is niet SimCity 4, maar SimCity Societies. Een onnoemelijk baggerspel overigens, dat totaal niet de uitdagingen had van de eerdere SimCities, maar toch.

Ik hoop echt dat er eentje komt, en dan weer met dezelfde gameplay als eerdere delen, waarbij je gewoon lekker lang bezig kon zijn om de 'perfecte' stad te bouwen.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat een simcity 5 even leuk zal zijn als nummer 4. EA kennende gaan ze voor het grote geld, en dat grote geld krijg je niet met complexe games.
SimCity 3000 en SimCity 4 zijn ook door EA uitgegeven (Maxis is immers in 1997 al door EA overgenomen), en dat waren ook zeer complexe games voor hun tijd.

Denk dus dat het zo'n vaart niet zal lopen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 16 februari 2012 16:34]

is simcity te vergelijken met anno 2070, kwa speel stijl?
Nee, niet echt. Je hebt in SimCity veel minder invloed op wat er gebeurd, dat doen de bewoners voor je.
SC is veel meer macromanagement dan de micromanagement die je in Anno 2070 hebt.
Precies. En ik loop er nu bij Anno 2070 een beetje tegenaan dat het spel niet eindeloos is zoals bij Sim City: Ik heb al redelijk wat eilanden, ik heb al redelijk wat uitgevonden en mijn inkomsten zijn stabiel.
Hiermee wil ik niet zeggen dat Anno 2070 een saai spel is, want het heeft me wel ruim 50 uur gekost om zover te komen

Bij Sim City gaat de diepgang een stuk verder eigenlijk, politiek speelt een veel grotere rol. Dus ik zie het wel zitten, nu alleen duimen dat het niet zo'n flop wordt als Spore, wat ook groots aangekondigd werd als de ultieme sim met extreem veel vrijheid, maar wat vervolgens een uitgestippelde route bleek te zijn.
Maar nog liever zie ik een nieuwe Rollercoaster!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True