Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 82, views: 24.877 •

Ubisoft heeft bekendgemaakt dat schietspel Far Cry 3 op 6 september in de winkels zal liggen. Tegelijk met de aankondiging heeft de uitgever een nieuwe trailer van het spel vrijgegeven, waarin meer te zien is van hoofdpersonage Jason Brody.

De releasedatum van 6 september geldt voor alle versies van Far Cry 3, dus ook de pc-versie, zo laat Ubisoft Nederland desgevraagd weten aan Tweakers.net. Daarmee doorbreekt Ubisoft een reeks waarbij de pc-versies van games vaak enkele maanden later verschenen dan de consoleversies.

Far Cry 3 is een first-person shooter die zich afspeelt op een tropisch  en allesbehalve verlaten eiland. Jason Brody is nietsvermoedend met vrienden met vakantie als zijn groepje tijdens een avond vol drank wordt gegrepen door een groep gangsters, onder leiding van hun excentrieke leider Vaas, die eerder al centraal stond in de E3-trailer van Far Cry 3 die Ubisoft vrijgaf. Brody ontsnapt uit de handen van zijn ontvoerders, en moet daarna zijn vrienden zien te vinden en een manier vinden om het eiland te verlaten.

Het spel wordt ontwikkeld door Ubisoft Montréal en verschijnt op 6 september voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

De nieuwe trailer van Far Cry 3

Reacties (82)

Ik vind het anders maar boring. Graphics zijn natuurlijk zo'n beetje het beste wat er is maar qua gameplay en verhaal heeft het me nog geen enkele keer kunnen boeien
Gelukkig verschillen smaken he ;) Dat jij het niet leuk vind betekent niet dat het geen kwalitatief goed spel is wat een boel anderen wel weet te vermaken. Ik ben ook niet van de racegames, maar dat betekent niet dat het geen goede spellen zijn.

Farcry 2 heeft mij redelijk lang kunnen bekoren, totdat later de repetitie mij langzaam heeft doen afdruipen. Afgezien daarvan een onwijs vet spel, en wacht dus ook graag op nummer 3.

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 16 februari 2012 10:32]

Sterker nog... Far Cry 2 vond ik ronduit teleurstellend. Leuk hoor dat ze zoveel aandacht aan vuur hebben besteed, maar de gameplay was verschrikkelijk. Telkens weer op je mount gun alles wat loopt afknallen... :(
Inderdaad, en steeds maar weer die binnen een minuut respawnende roadblocks afschieten... Het werd echt heel vervelend, vooral na het tweede gebied bereikt te hebben. Het was een leuk idee maar de uitwerking vond ik ook zwaar tegenvallen.

De mounted granaatwerper was wel cool trouwens :) maar idd zo overpowered dat je er continu op terug moest grijpen en dat wordt gewoon vervelend.

Ik vond ook het einde erg slap trouwens :-( Maar ik wil niet spoilen dus ik ga er niet op in.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 februari 2012 12:45]

Het ligt er, denk ik, een beetje aan hoe je het spel benadert. Als je als een Rambo overal doorheen scheurt of stampt is de lol er inderdaad gauw vanaf.

Speel FC2 eens op "infamous" zou ik zeggen. Dan lig je namelijk zo achter je mounted gun vandaan. ;) Het komt dan meer aan op tactiek, stealth en zorgvuldig omgaan met je munitie. Koop eens een Dragunov en een dart rifle.

Het respawnen van die guard posts blijft natuurlijk irritant maar het valt minder op omdat je anders bezig bent. Bovendien kan je ze vaak gewoon helemaal omzeilen door "het land in te gaan".

In hoeverre FC3 precies op FC2 gaat lijken wat dat aangaat is mij niet helemaal duidelijk maar uitgaande van eerdere berichten lijkt het erop dat ze meer terug gaan naar de spelervaring van het eerste deel.
Bovendien zijn er zoveel klachten te vinden over die guard posts dat Ubisoft er vast iets mee gedaan heeft.

Het is wachten geblazen voor daar iets meer over gezegd kan worden. :)
Dus je ziet 1 filmpje van deel 3 en jij vind het GEHELE spel meteen al boring.....

Tenzij je het over deel 1 en 2 had....want dat kan niemand lezen uit jouw stukje tekst.
Far Cry 2 deed veel fout, maar ook sommige dingen erg goed wat betreft gameplay. En het lijkt erop dat ze de grootste problemen van FC2 hebben aangepakt (zie oa. dit videointerview):

-Het feit dat iedereen in FC2 een vijand was, op enkele erg specifieke NPCs na.
-De relatieve beperkte bewegingsvrijheid voor een open world game in het eerste hoofdstuk van FC2.
-De zeer grote mate van herhaling. (overigens ook kritiek bij een andere Ubi Montreal game van die tijd: Assasin's Creed. En ook daar is goed geluisterd naar spelers)

Maar dan de goede gameplayelementen, waarvan de belangrijkste wellicht is hoe vuur zich gedraagt in het spel (en een zeer belangrijk deel van de gameplay is). Na FC2 gespeeld te hebben kun je niet anders dan teleurgesteld zijn in elke andere game met flamethrowers en molotovs. Gamasutra heeft een mooi interview gedaan met de man verantwoordelijk voor het vuursysteem in FC2.

Open world games zijn altijd een uitdaging om goed te krijgen, maar het lijkt er sterk op dat Ubisoft erg zijn best doet om te leren van FC2...

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 16 februari 2012 10:45]

Je vergeet nog een belangrijk punt.

De GUI van het spel was super ! Beperkt tot een minimum waardoor alles heel goed tot zijn recht kwam. De kaart die je in de handen had. De watch als je ging slapen. De wegwijzers die een andere kleur kregen als je in die richting een quest had. Alles van interactie was enorm goed uitgewerkt. Dat gaf echt een mooie spelervaring, je werd er echt ingezogen.

Maar zoals je al aanhaalde.
Het werd snel saai vanwege de herhaling in types missies, maar daar kon ik nog mee leven.
Waar ik echt teleurgesteld in was, was het hele NPC systeem. Dat werd als revolutionair voorgesteld maar daar kwam jammer genoeg niks van in huis.
Ik vind het anders maar boring.
het is echt ongelofelijk hoe moeilijk mensen tegenwoordig nog tevreden te stellen zijn. En dan denk ik terug aan de msx / c64 -tijd waarbij je spelletjes had waarbij je na een half uur wachten (tapeje) eindelijk een spelletje kon spelen waarbij je zo snel mogelijk biertjes moest tappen voor je klanten, met een kikkertje de weg moest oversteken, met een klein tankje ufotjes uit de lucht moet schieten etc... dagen kon ik mij daar mee vermaken... Hel, ik vermaakte mij zelfs met een tennis spelletje waarbij de bal uit 1 hele grote vierkante pixel bestond.

En dan zie ik dit... ongelofelijk, als ik dit in die tijd had dan kwam ik gewoon echt niet meer buiten h. En dan komt het eeuwige gameplay argument weer, nou ook de gameplay is echt vele malen beter dan die spellen die ik vroeger speelde hoor.
Bij de ING kan je ook nog gewoon een overschrijvingsformulier in de brievenbus doen.
Haha dat ben ik met je eens, ik kon me urenlang vermaken met de MSX, soms moest ik het spel zelfs 3x laden via m'n datarecorder vanwege een leesfout en dan moest ik constant het volume van de toon aanpassen met een schroevendraaier tot ik goed zat ;)

Urenlang gespeeld, King's Valley, Nightmare, Road Warrior noem ze maar op en die spelen waren inderdaad extreem simpel maar omdat graphics er toen nog niet waren kon men zich volledig op gameplay richten, en de gameplay van die spellen is zelfs hedendaags nog geweldig. King's Valley kan ik me zo nog uren mee vermaken, Far Cry ALT-F4 ik na 5 minuten.

Dus ja je kunt zeggen dat we verwend zijn geraakt maar dat ben ik niet met je eens, want er zijn ook zat goede games die uitkomen, Max Payne, GTA, Assassins Creed waarbij de gameplay geweldig is en de graphics 'ok'.

Als de gameplay goed is maken de graphics niet meer uit, kijk bijv. maar naar een spel als Portal of Minecraft. Dat lijken ontwikkelaars soms weleens te vergeten.

Wat boeit mij het nou als ik op een uitstekende tak van een boom schiet dat deze een natuurlijke beweging naar achteren maakt en dat er een houtsplinter afschiet?

Zelfde kritiek heb ik op Just Cause 2, geweldige graphics, matige gameplay en dat is gewoon zonde van zo'n spel.
[...]
het is echt ongelofelijk hoe moeilijk mensen tegenwoordig nog tevreden te stellen zijn. En dan denk ik terug aan de msx / c64 -tijd waarbij je spelletjes had waarbij je na een half uur wachten (tapeje) eindelijk een spelletje kon spelen waarbij je zo snel mogelijk biertjes moest tappen voor je klanten, met een kikkertje de weg moest oversteken, met een klein tankje ufotjes uit de lucht moet schieten etc... dagen kon ik mij daar mee vermaken... Hel, ik vermaakte mij zelfs met een tennis spelletje waarbij de bal uit 1 hele grote vierkante pixel bestond.

En dan zie ik dit... ongelofelijk, als ik dit in die tijd had dan kwam ik gewoon echt niet meer buiten h. En dan komt het eeuwige gameplay argument weer, nou ook de gameplay is echt vele malen beter dan die spellen die ik vroeger speelde hoor.
Ik vond die C64 ondingen toen ook maar boring. Ik ben pas games beginnen spelen/leuk vinden toen de eerste graphical adventures op Amiga uitkwamen.
Een eerlijker vergelijking zou zijn: Doom & co, dat waren de eerste fps'en. (en die vond ik ook boring trouwens, het genre sprak mij pas aan toen Half Life uitkwam)
Ik ben benieuwd hoe ze dit deel hebben vormgegeven. Deel 1 was een succes, maar van deel 2 hoorden we achteraf veel minder positieve geluiden.

Deel 2 was meer een RPG-shooter, daar waar deel 1 nog meer een gewone shooter was. Als ze slim zijn gaan ze met deel 3 in het midden zitten.

Zelf heb ik deel 2 niet eens uitgespeeld omdat het domweg niet boeiend genoeg was. Behalve shooters heb ik zelf ook veel RPG's gespeeld (onder andere Gothic 1, 2 & 3), dus daar kan het niet aan liggen.

[Reactie gewijzigd door TheNephilim op 16 februari 2012 10:11]

Crytek heeft de eerste Far Cry gemaakt en daarna heeft Ubisoft ook 'ports' naar de verschillende consoles gemaakt. Ubisoft was in eerste instantie de distrubiteur voor Crytek.

Na Far Cry 1 zijn Crytek en Ubisoft gescheiden. Crytek ging naar EA en ging verder met de Crysis serie. Crysis 1 werkt daarom ook op CryEngine 2. Crysis 2 werkt op CryEngine 3 ...

Ubisoft hield de merknaam Far Cry over na de scheiding en begon met het maken van Far Cry 2. De nieuwe ontwikkelstudio had voor Far Cry 2 niet de beschikking over de CryEngine van Crytek die natuurlijk in die jaren voor de mooiste graphics kon zorgen. Dat Far Cry 2 er nog steeds erg goed uitzag vindt ik daarom best knap. Qua gameplay en verhaal is alles wel veranderd, omdat er dus een compleet nieuw team bezig ging met Far Cry 2.
Nu nog ff wachten of dit iets gaat worden op de PC dan,want ik wordt zo moe van de gepoorte console spellen op de PC laatste tijden. |:(
Kleine correctie, Ubisoft had wel degelijk de beschikking over de CryEngine. Niet over CryEngine 2 uiteraard, want die heeft Crytek specifiek ontwikkeld voor Crysis.

Vervolgens heeft Ubisoft de CryEngine uitgebreid, aangepast, en volledig verbouwd. Daardoor bleef er van de oorspronkelijke CryEngine maar zo'n 2 tot 3 procent over.

Aan de engine lag het dan ook zeker niet want ze hebben met de verbouwde CryEngine een prima grafische wereld neer kunnen zetten die k nog eens niet veel resources vergt, in tegenstelling tot de CryEngine 2.

Overigens moet ik toegeven dat de trailer indruk maakt. Ik heb nog nooit zulke realistische renderbeelden gezien in een trailer. Op sommige stukken lijkt het alsof het gewoon echt is, en dat is een zeer goede prestatie.

[Reactie gewijzigd door Ch3cker op 16 februari 2012 10:33]

De vraag is even of dit niet wederom dezelfde teleurstelling word als bij kill zone 2. Dat het allemaaal pre-renderd is, en het er ingame toch wat gematigder uit ziet.
Ziet er me iets te veel pre-rendered uit.
zowieso prerendered. want een xbox360 of ps3 kan het niet aan. tenzij ze pc als leidend platform gaan gebruiken en voor console heel veel inperken zou het mogelijk zijn maar dat kost denk ik teveel centen
far cry 2 draait op de Dunia engine een afgelijde van de cryengine 1
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunia_Engine

OT: erg vette trailer erg gaaf gemaakt zet meteen de sfeer er goed in,
verhaal doet me ook wle wat, je bent op vakantie en ineens BAM je wordt gevangen genomen je beste maat wordt voor je ogen neergeschoten en je rent weg .. wat nu.

goede premise imho, je wordt echt bejaagd hoop dat dat ook echt terug te zien is in de gameplay.
jij wordt er moe van, ik word er doodziek van.
Onderhand speel ik weer F.E.A.R en oudere games, en die zien er stukke beter uit dan al die uitgekauwde console troep van tegenwoordig.

We zullen zien hoe dit spel wordt, als de wapens gaan roesten na 20 seconden oid dan hoeft het van mij al niet meer.

Aan de graphics te zien is het straight to 2004. met 1000 fps, en dankzij de consoles wordt dat fps niveau weer op 40 gebracht.

[Reactie gewijzigd door A87 op 16 februari 2012 10:41]

2004 graphics? Ga gauw langs de opticien. Far Cry 1 was zijn tijd ver vooruit met graphics. Het duurde tot Crysis voordat er weer een duidelijke "hardware killer" kwam. Consoles gaan wel een steeds prominentere rol spelen wat betreft de achterblijvende graphics, maar met BF3 is bewezen dat dat geen limiterende factor hoeft te zijn wat betreft de pc versie.

Ga maar ergens anders ranten zonder gegronde beargumentatie.
BF3 bewijst niks. Alleen dat er uitzonderingen zijn in de industrie.
De andere kant is er ook.

Release op alle consoles ook mobile maar geen PC versie.
Hmm, F.E.A.R. is misschien wel leuk qua gameplay en geen console port, maar de schoften achter die game hebben ook nog steeds de bug niet gefixt dat het spel niet speelbaar is als je logitech apparatuur aangesloten hebt (hoe meer hoe erger), dus of dat nou zo'n goed voorbeeld is... Heb de verzameling laatst bij steam gekocht, maar het spel is niet vooruit te branden op mijn I5 2500K met 5770, ongeacht welke settings ik instel.
Wat een onzin, omdat het een ander team was konden ze de setting, verhaal, gameplay niet hetzelfde houden? Niet exact hetzelfde misschien, maar in de buurt had toch wel leuk geweest. Far cry 2 had echt helemaal niks met far cry 1 te maken, het was gewoon een compleet ander spel met de far cry naam er op geplakt. Persoonlijk vond ik far cry 1 geweldig terwijl ik far cry 2 echt vreselijk vond, meteen het begin al met die achterlijke malaria... Tuurlijk, laten we de speler ziek maken, dat is vast leuk... not.
Het heette gewoon far cry omdat ze die rechten hadden en omdat de naam ze zou helpen om die piece of shit te verkopen.
Ik ben dan ook benieuwd of far cry 3 weer meer terug gaat naar deel 1, maar ik heb er niet veel hoop op.

edit @SG: Tja, het moet ook wel iets anders zijn omdat ze niet het intellectual property op far cry hebben. Ze konden moeilijk met dezelfde verhaallijn doorgaan, dan waren ze zo aangeklaagd. Qua gevoel vind ik crysis echter inderdaad veel meer op far cry lijken dan dat far cry 2 dat doet. Het is gewoon raar dat far cry 2 een compleet andere doelgroep lijkt te hebben dan far cry.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 17 februari 2012 14:26]

Crysis is de opvolger van farcry maar ook heel verschillend.
Farcry 2 is werkelijk iets anders.
Geen mutanten: *check*

Als ze nou nog even leren van deel 2 dat het ECHT NIET LEUK is om een miljoenmiljard keer langs een wachtpost te moeten waar je haast verplicht bent om een 5-tal ventjes om te leggen... Dan kan het best wat worden met Far Cry 3. Qua graphics zal het wel weer een feest worden.
Dat is ook de reden dat ik redelijk snel gestopt ben met Far Cry 2. Vond het wel een leuk spel om te spelen, maar de afstanden afleggen en dan iedere keer bij ieder checkpoint weer stoppen, clearen en dan weer door verveelde op een gegeven moment zo snel..

De trailer ziet er leuk uit, graphics ook. Misschien een leuke shooter om eens iets anders te doen dan BF3 :)
Ik heb veel zin in Far Cry 3
Ik ook. Vond het zeer repetive.
FC3 nieuwe kansen.
Ziet er superspectaculair uit, en kan niet wachten weer in de jungle te gaan vechten :D

Ook tof dat steeds meer trailers op deze manier worden gemaakt, trekt je veel meer het spel en de sfeer in dan de normale ik wil laten zien wat we voor moois hebben gemaakt trailer.

Ben ik de enige die Far Cry 2 eigenlijk niet een waardig opvolger van deel 1 vond?
Ik heb deel 1 helaas op de Wii moeten spelen (dat was ook geen succes), maar deel 2 was inderdaad een bron van frustratie met het constante respawnen van vijanden waardoor je elke 5 minuten weer een wachtpost uit te schakelen of een patrouille weer langs kwam. Ik heb het spel destijds puur uitgespeeld voor enkele trophies om het vervolgens nooit meer in mijn PS3 te stoppen.

Toch kijk ik wel uit naar deeltje 3 :)
Euh Tweakers.. in het filmpje staat 7 sept...
Per territorium geldt een andere datum. Het is bij ons altijd donderdag of vrijdag, waarbij de praktijk leert dat games meestal op die donderdag (of eerder) al te koop zijn, ongeacht hun officile datum. Wij gaan voor 6 september :) (dat stond ook in het door Ubisoft verstuurde persbericht),
Leuke trailer, erg blij dat ze terug naar hun vertrouwde setting gaan, vind persoonlijk afgelegen tropische eilanden echt meer iets voor games als far cry
Lekker met Noisia in de morgen! Dit ziet er nou nog eens top uit, geeft weer die lekkere FarCry 1 feeling, zo te zien ook een lichte upgrade van mijn PC tegen die tijd.
Gave trailer, alleen met die "muziek" dacht ik echt dat m'n speakers kapot waren, maar alas, het schijnt muziek te zijn. (again, dit is niet serieus bedoeld, maar ik dacht echt dat er wat met m'n speakers was)

Ziet er wel erg cool uit. Deel 2 was leuk, maar gewoon teveel van hetzelfde, het sloeg nergens op. Gewoon een 1 maken, zonder mutants met de freeroaming van 2.

[Reactie gewijzigd door lanerios op 16 februari 2012 10:25]

De muziek is het nummer Machine Gun van Noisia, zat ook in de trailer van de laatste Transformers film. Gasten uit Groningen en zo uit mijn hoofd nummer 16 op het lijstje van grootste muziekexportproducten van Nederland. Kennelijk ben je niet meer helemaal in touch met de huidige muziekindustrie ;)
Klopt :) Ben meer een Blues/rock/metal fan :p Wel cool dat een Nederlands product in games gebruikt wordt. Maakt me toch wel weer beetje trots
Het is "Shellshock Ft Foreigh Beggars" van Noisia, niet Machine Gun ;)
Die kende ik nog niet :o In Shellshock komt naar het einde toe een gelijkaardig stuk, maar u heeft volledig gelijk! O-)
Als ik het zo hoor, is het de 16bit remix wat er in de FarCry3 trailer gebruikt is.

Machine Gun van Nosia is tevens de soundtrack van WipeOut HD-Fury op de PS3.
De respawn van vijanden in FC2 zorgde ervoor dat ik het spel na 2 uur weer gedeinstalleerd had. Als ze dat veranderen zou het wel een kans kunnen geven. Deel 1 heb ik iig veel plezier aan beleefd.
OH MEN!!! Grafische ziet dit zo gruwelijk uit h.. Vraag me af of het tijdens het gamen ook zo uitziet..
Far Cry heb ik extreem van genoten, op deel 2 na.. Was leuk maar mijn spanning was er vrij snel vanaf in tegen stelling tot deel 1.. Hoop dat ze deze beter (lees: leuker) dan deel 1 en 2 maken.
Filmpje zecht niets over de ingame graphics, dit kan nogsteeds eruit zien als vul zelf maar in :)

Goed voorbeeld is dan final fantasy, filmpjes onwijs mooi game zelf toch factor 5 minder, en zo is het bij bijna alle games.

[Reactie gewijzigd door devil-strike op 16 februari 2012 10:23]

Er is ook gameplay footage van de E3 2011:

http://uk.ign.com/videos/...1-far-cry-3-gameplay-demo

Dat ziet er in ieder geval goed uit.

De game is trouwens gebouwd met de Dunia Engine, die ook voor bijvoorbeeld AC:B gebruikt is.

[Reactie gewijzigd door LSWaard op 16 februari 2012 10:40]

om eerlijk te zijn, ik vind het er helemaal niet redelijk uitzien.
waarom niet? graphics zijn vele malen minder als wat we gewend zijn tegenwoordig (zie Farcry 2 of Crysis) in het filmpje schuilt hij achter een houten schot, en word niet geraakt. ook dat is in veel spellen veel beter. (to name a few)
(to name a few)
Je hebt er niet n genoemd!
BF3, Witcher 2, Crysis 2, Crysis 1.

Sinds Crysis 1 maken we echt mini sprongen ipv grote stappen.

Vooral qua physics en belichting lopen veel spellen nog steeds achter. (inclusief Crysis 2, leuke graphics, maar de physics waren compleet ruk)
Ik vind het eerlijk gezegd ook niet geweldig er uit zien. Het ziet er allemaal vrij flets uit, misschien staat de helderheid ingame wel wat te hoog.