Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 16, views: 13.671 •

Jordan Mechner werkt met een klein team aan een remake van zijn eigen debuut Karateka, een vechtspel dat hij in 1984 maakte voor de Apple II. De nieuwe versie verschijnt later dit jaar als download voor Xbox 360 en PlayStation 3.

KaratekaMechner maakte Karateka in 1984, toen hij nog student was aan de Yale University. De game verscheen voor de Apple II en er werden een half miljoen exemplaren van verkocht, wat destijds een flink aantal was. Het vechtspel stond bekend om zijn realistische animaties. Mechner heeft nu geld losgepeuterd bij een investeerder om met een klein team een nieuwe versie van de klassieker te maken. De game zou later dit jaar als download moeten verschijnen voor Xbox 360 en PlayStation 3. Over de nieuwe versie wil Mechner nog niets loslaten.

Jordan Mechner werd pas echt bekend toen hij in 1989 Prince of Persia ontwikkelde voor uitgever Brøderbund. Ook de actiegame rond de lenige prins verscheen als eerste voor de Apple II, waarbij opnieuw de animatie van de personages in beeld veel lof kreeg. In 2001 ging Mechner samenwerken met Ubisoft, om een remake te maken van Prince of Persia. Die zou in 2003 als Prince of Persia: The Sands of Time op de markt verschijnen. Daarna zou Mechner bijdragen aan het script van de speelfilm met dezelfde titel.

Reacties (16)

Ah karateka, leuk spel, gespeeld op de Apple II europlus destijds, volgens mij maar 4 kleuren en simpel geluid maar toch onderhoudend.
Ah, die goede oude tijd, op mijn Apple ][e helemaal stuk gespeeld dit, maar dan zonder kleuren, want ik had een monochrome monitor, dus alles was groen. Het deerde niet, want dit was toch wel één van de top spellen van die tijd, samen met Swashbuckler. Erg veel verschillende 'moves' had je niet in het spel, maar toch was het leuk en uitdagend om te spelen.
Oh wow, die heb ik nog in de speelhal gespeeld. Er was een combo waarmee een mooie flying kick kon doen die je iig door de eerste levels bracht :-)

Ok, misverstand. Dit was International Karate.

[Reactie gewijzigd door gridfox op 15 februari 2012 17:06]

Ik kende Karateka niet, maar de overeenkomsten met Prince of Persia zijn erg duidelijk.
Het karakter heeft dezelfde houding, de tegenstanders zien er ongeveer hetzelfde uit (tulband!! :D ) en zelfs de health-bar heeft het zelfde pijltjes-systeem als bij PoP!
Leuk om de eerdere stap in de evolutie van PoP te zien :)
Ahhh *herinneringen aan zijn Commodore 64*
Voor mij herinneringen aan de Atari 7800!
Hier meer informatie en check die website ook voor het hele creatieproces van Karateka en ook Prince of Persia. Erg interessant!
Offtopic, maar dat kasteel in dat plaatje... Zou dat niet Himeji Castle kunnen zijn? Viel me even op, omdat ik daar in oktober ben geweest :P

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 15 februari 2012 19:50]

Geweldig, toen bestond ik nog niet eens.. Heb me wel altijd vermaakt met prince of persia toen der tijd.. De nieuwe vond ik dan wat minder.. maar tot nu toe vermaak ik me altijd goed met remakes van oude spellen dus ben benieuwd :)
nostalgie ten top.
Weet zeker dat mijn kinderen het origineel niet meer mogen spelen, zal een aardige leeftijd restrictie aan zitten met al dat messen, speren en bloed.
Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar mijn oudste (12 jr) mag dit best van mij. Ik vrees alleen dat hij er geen *** aan zal vinden, want al zijn vriendjes zitten COD, MOH en dat soort te spelen. Laat ik daar nu juist fel op tegen zijn, vind ik toch van een andere orde dan dit, hier kun je de pixels tellen.
Ik denk dat spider het sarcastisch bedoelde :)

Vroeger had je bij bijv Mortal Kombat de optie om het spel te starten met /noblood ... zo moest ik het altijd spelen toen ik <12 was :p
Was het niet omgekeerd? Ik weet dat we voor MK1 een code moesten ingeven in het startscherm (A-B-A-C-A-B-B) op de Sega om de 'blood mode' te activeren.
Ik heb het over MK3 op de PC :)
Heb ik nog gespeeld op de C64 en de Atari 7800. Prima spel, maar het kreeg ook veel kritiek omdat de bewegingen zo sloom waren. Kicken kon je alleen per salvo van drie, dus als je vier meppen na elkaar gaf ging je karakter na de derde mep onvermijdelijk weer even in z'n uitgangspositie staan voor hij de vierde mep uitdeelde. Vooral als je wat te veel op de knop (er was maar één knop nodig in die tijd) zat te rammen was dat soms wel ergerlijk. Anderzijds kon je daarmee ook je tegenstander soms ook drie trappen kort na elkaar tussen z'n benen geven, zodat hij met opgetrokken knieën lag te janken. :-)
> Jordan Mechner werd pas echt bekend toen hij in 1989 Prince of Persia ontwikkelde voor uitgever Brøderbund

Als ik de developer diary mag geloven dan deed hij dat niet "in" 1989; toen was hij eindelijk klaar met de Apple II versie na jaren moeizame en af en toe ellendige ontwikkeling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.