Apple heeft volgens een Taiwanese krant Pegatron onder druk gezet om de productie van Asus' Zenbook stop te zetten, anders zou het een contract om de iPhone te produceren verliezen. De Zenbook zou te veel op de MacBook Air lijken.
Op zijn vroegst zou Pegatron de productie van de Asus UX31 en UX21 Zenbooks in maart staken, waarna Asus gedwongen zou worden om de productie uit te besteden aan de laptopfabrikanten Compal of Wistron, claimt de Taiwanese krant Commercial Times volgens Digitimes.
Het is Apple naar verluidt niet naar de zin dat Pegatron de Zenbooks maakt, omdat deze flink wat overeenkomsten vertonen met de MacBook Airs, vooral wat design betreft. Pegatron wist in 2011 juist het lucratieve contract voor de productie van de iPhone in de wacht te slepen en Apple zou het concern te kennen hebben gegeven dat het nu een keuze moet maken: of de Zenbooks blijven maken of de iPhones. Pegatron is voortgekomen uit Asus, maar staat sinds januari 2010 op eigen benen.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op dinsdag 14 februari 2012 14:55]
Op zich heeft u daarin gelijk, maar u heeft daarvoor wel het meest ongelukkige voorbeeld gekozen dat te kiezen valt:Apple is namelijk daadwerkelijk een bedrijf die hele originele product ideeen ontwikkeld.
Dat zeiden ze ook bij netbooks en die waren ook een paar jaar hot.Het blijft ook leuk om te lezen dat tweakers weer de innovatie alleen bij de techniek zoeken. Wie herinnert zich nog de ophef toen de eerste macbook air op de markt kwam: dit kan niet werken, geen dvdv speler. Dit is geen echte laptop. Etc. Etc.
Dus als de markt zegt dat je iets doet wat niet gaat werken, maar het werkt uiteindelijk wel, is dat opeens genoeg reden dat niemand anders hetzelfde mag doen. Dus eigenlijk was het niet zo innovatief want iedereen kan het?Het feit dat deze reacties kwamen maakt duidelijk dat het product zeker anders is dan de voorgangers en dat het in haar samenstelling vernieuwend was. En natuurlijk maakt de techniek bepaalde voortgang mogelijk, maar dat neemt niet weg dat er ook producten mee gemaakt worden die vooruitschreidend zijn.
[Reactie gewijzigd door DLGandalf op woensdag 15 februari 2012 17:40]
[Reactie gewijzigd door PieterGen op dinsdag 14 februari 2012 11:04]
Nee, het design van Apple is zo basaal en simplistisch dat je er makkelijk alles onder kan scharen.Hoe komt het toch dat je die uitspraak steeds ziet terug keren bij elk kopie van een Apple product?. "je kan toch moeilijk iets anders doen dan Apple doet" Je zou haast gaan geloven dat ze bij Apple zo geniaal zijn dat ze telkens het ultieme product op de markt brengen.
[Reactie gewijzigd door SoSueMe op dinsdag 14 februari 2012 13:45]
Dat niet, maar Apple is ook klant van Pegatron. Ze kunnen dus mooi zeggen dat ze moeten stoppen met produceren van ASUS Ultrabooks, of Apple gaat gewoon een andere fabrikant voor zijn iPhones zoeken.Heeft er een rechter over geoordeeld dat het te veel op een macbook lijkt?
Die ze natuurlijk niet ter inzage geven aan je concurrent. Foxconn produceert ook voor bijna alle grote electronica-bedrijven, daar is het toch ook geen probleem. Ook chipfabrikanten willen nog wel eens voor verschillende (onderling concurrerende) bedrijven werken, ook zonder dat die elkaars ontwerpen te zien krijgen.Erger nog dan dat laat die concurrent die laptop dan ook nog eens bouwen door hetzelfde bedrijf als wat jouw producten fabriceert. Dit bedrijf heeft sowieso al toegang tot alle constructietekeningen ed. van jouw producten.
Sorry hoor, maar lees anders het hele artikel eens.Erger nog dan dat laat die concurrent die laptop dan ook nog eens bouwen door hetzelfde bedrijf als wat jouw producten fabriceert. Dit bedrijf heeft sowieso al toegang tot alle constructietekeningen ed. van jouw producten.
Om je rechten te beschermen stap je naar een rechtbank.Apple acteert hier niet tegen keuzevrijheid. Apple heeft niks tegen keuze, ze hebben iets tegen schaamteloos kopieergedrag.
[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op dinsdag 14 februari 2012 13:59]
Apple heeft sinds 2010 diverse patenten rondom het Unibody design. En net zoals elk ander groot Amerikaans bedrijf gebruiken ze die patenten om ervoor te zorgen dat de concurrentie niet soortgelijke producten maakt; tenzij ze een licentie nemen op de gebruikte techniek en dat is daar heel normaal; andere bedrijven doen het immers ook.'t Zou me niet eens verbazen als Apple daar (deels?) een patent op heeft. Als je zo'n techniek ontwikkelt mag je 'm in mijn ogen tot op zekere hoogte ook beschermen.
Klopt, daatvoor zijn patenten ook bedoeld.En net zoals elk ander groot Amerikaans bedrijf gebruiken ze die patenten om ervoor te zorgen dat de concurrentie niet soortgelijke producten maakt; tenzij ze een licentie nemen op de gebruikte techniek en dat is daar heel normaal; andere bedrijven doen het immers ook.
kloptFeitelijk doet Apple dus elke keer niets verkeerd, het enige wat wellicht "verkeerd" is is dat het in de VS mogelijk is om op zo'n beetje elk idee (schommel anyone?) een patent aan te vragen en elk bedrijf kapot te procederen als ze geen licentie nemen van $$$ op jouw patent.
Ik heb genoeg reacties gelezen onder diverse tweakers.net-nieuws-artikelen die juist dit bekritiseren. Dat helpt helemaal niets aangezien de Amerikanen zich daar niets van aantrekken. Het Amerikaanse systeem werkt nu dus zo dat de geldigheid van patenten via juridische procedures moet worden beslecht en we weten allemaal dat die veel geld kosten en dat bovendien het Amerikaanse juridische systeem verrgegaand is verpolitiekt en in de Amerikaanse politiek draait alles om geld.... maar de Amerikaanse wetgevers en Patent Office die dit geheel mogelijk hebben gemaakt en niets doen om maar iets aan dit hier en daar kromme systeem (...) te veranderen.
Wel is het zo dat niemand do agressief gebruik maakt van dit systeem doorDáár zit het probleem dus. Niet bij Apple, Samsung of alle anderen die domweg gebruik maken van het systeem wat hen wordt aangeboden. Want als zij het niet doen, doet iemand anders het wel.
Dit is een geheel eigen product. Een kopie zou het zijn als ze dezelfde elektronica, OS, aansluitingen enz. zouden gebruiken.Apple acteert hier niet tegen keuzevrijheid. Apple heeft niks tegen keuze, ze hebben iets tegen schaamteloos kopieergedrag.
[Reactie gewijzigd door finraziel op dinsdag 14 februari 2012 13:28]
Nee, maar wel het deel hier gekopieerd wordt. Een van de redenen dat MBA zo dun is, is de unibody waardoor een intern frame voor stevigheid niet nodig is, een enorme besparing in volume.Denk je nou werkelijk dat het grootste deel van de techniek die laptops als de air mogelijk maakt door Apple ontwikkeld is!
[Reactie gewijzigd door PieterGen op dinsdag 14 februari 2012 15:22]
Wat offtopic maar toch even wat rechtzetten voor degenen die nooit een OSX systeem hebben aangeraakt: Ondanks het feit dat het OS X team in Lion hier en daar wat hebben overgenomen van het iOS team (zoals gestures, het systeem dat apps op de achtergrond actief blijven en er automatisch documenten worden opgeslagen) is het nog stééds mogelijk om je OS X desktop met allerlei tooltjes compleet naar je eigen hand te zetten.En ik ben het eens met jou!Ik voel mij met name door iOS, OSX en WindowsPhones als een kleuter behandeld
[Reactie gewijzigd door player-x op dinsdag 14 februari 2012 11:25]
Bij afpersing (317 Sr) is geweld of dreiging met geweld nodig. Daar lijkt me geen sprake van.dit is afpersing, geen monopolie-misbruik
[Reactie gewijzigd door ph4ge op woensdag 15 februari 2012 00:01]
Dit is wel het meest standaard argument van de anti-apple brigade. Microsoft heeft nooit veel aandelen Apple gehad en heeft ze ook weer snel verkocht. Bovendien speelde er meer dan de monopoliepositie van MS, het ging ook om een Quicktime rechtzaak die geschikt werd. Als het niet zo slecht ging met Apple op dat moment hadden ze gewoon doorgevochten.Veel Apple mensen kiezen Apple emotioneel en niet rationeel. Apple is niet dat zielige bedrijf dat Microsoft overeind hield om te kunnen zeggen dat ze geen monopolist zijn omdat Apple er ook nog was. Ondertussen is Apple mede dankzij groot aandeelhouder Microsoft een monopolist maar wel toevallig op vlakken waarin Microsoft dat nooit is geweest. Apple gaat over lijken en weet precies wie ze kan/mag uitknijpen en wie niet.
Geef een argumenten hiervoor. Ik zie dat Motorola en Samsung vrijwel alleen maar FRAND patenten inzetten tegen Apple, en dat ze daarmee naar alle waarschijnlijkheid in grote problemen gaat brengen. Dus waarom moet Apple daar bang voor zijn?Echter maken ze nu wel domme fouten door tegen de verkeerde te gaan beginnen op lange termijn zullen ze niet van Samsung, Motorola-Google kunnen winnen.
Dit is wel de meest arrogante opmerking die ik gelezen heb. Met andere woorden, mensen die voor Apple kiezen kunnen niet normaal denken. En jij kunt dat natuurlijk wel (samen met al die andere Apple haters).Veel Apple mensen kiezen Apple emotioneel en niet rationeel
[Reactie gewijzigd door World Citizen op dinsdag 14 februari 2012 10:34]
http://www.theregister.co.../apple_pegatron_pressure/Ik kan serieus NERGENS terug vinden dat Apple hier iets mee te maken heeft.
[Reactie gewijzigd door Zoijar op dinsdag 14 februari 2012 11:13]
Het is ook een gerucht.Ik kan serieus NERGENS terug vinden dat Apple hier iets mee te maken heeft.
[Reactie gewijzigd door guapper op dinsdag 14 februari 2012 11:08]
[Reactie gewijzigd door simplicidad op dinsdag 14 februari 2012 11:43]
Men mag mij downmodden al wat men wilt maar wat diegene die op dit "nieuwsje" springen om terug hun "anti-apple" fix te krijgen vergewis jullie van het feit dat jullie niet meer zijn dan muilezels.I had last a discussion with a journalist of a big technology website that states that publishing on the internet has evolved from a couple of hobbyist to “serious” educated journalism.
The problem is that with that “professionalism” the rate of tabloidism (I just made this up) and FUD just to fetch more viewers (which increases the number of hits that is very easy to sell to advertisers) has increased tremendous.
For a lot of sites (I look at http://slashdot.org or a dutch site like tweakers.net which in my head is famous for these shenanigans) it isn’t about correctly stating news but to spread the most inflammatory catchy news or even FUD to get their page views up which is good commercially. It is really sick if you think about it.
Hoe kan je stellen dat deze 2 modellen veel overeenkomsten hebben anders dan de globale vorm en het feit dat ze voor een groot deel van aluminium zijn?Het is Apple naar verluidt niet naar de zin dat Pegatron de Zenbooks maakt, omdat deze flink wat overeenkomsten vertonen met de MacBook Airs, vooral wat design betreft.
[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op dinsdag 14 februari 2012 12:51]
[Reactie gewijzigd door Aphax op dinsdag 14 februari 2012 10:52]
Dan ben ik wel benieuwd wat je wel koopt.vanwege hun gesloten platform, de vele patentzaken, het nieuws over de slechte arbeidsomstandigheden bij Foxconn en machtsmisbruik
OS X is niet gesloten. Vrijwel alle bedrijven doen aan patentzaken. Apple neemt meer actie tegenover de arbeidsomstandigheden dan welk ander tech bedrijf dan ook, en Google heeft bij telefoonproducenten erop aangedrongen om geen gebruik te maken van een concurrerende locatiesoftware. (process loopt nog). Daarbij is dit een gerucht wat ik verder nog nergens heb zien terugkomen.Ik koop alleen geen Apple producten om andere redenen, oa. vanwege hun gesloten platform, de vele patentzaken, het nieuws over de slechte arbeidsomstandigheden bij Foxconn en machtsmisbruik zoals nu weer in dit artikel (Ja het is een gerucht maar het zal niemand verbazen als het waar is toch?).
Misschien eens andere systemen gebruiken? ik snap alle ophef over windows 7 niet het is niet beter dan de voorgaande versies.maar Windows7 is goed en veel better dan Apple OS.
[Reactie gewijzigd door blouweKip op dinsdag 14 februari 2012 23:46]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Apple Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True