Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties, 50.109 views •

Google heeft een versie van de Chrome-browser voor zijn mobiele besturingssysteem Android uitgebracht. De software is uitsluitend geschikt voor Android Ice Cream Sandwich en verkeert nog in het bčta-stadium.

Chrome voor AndroidChrome voor Android is zowel geschikt voor smartphones als tablets, maar doordat versie 4.0 van Android is vereist, zullen relatief weinig gebruikers de bètaversie kunnen installeren. Google kondigt de nieuwe browser aan op zijn weblog, en verwijst geïnteresseerde gebruikers door naar de Android Market, waar de software gratis gedownload kan worden.

Google heeft in Chrome voor Android de Link Preview-feature ingebouwd die ervoor zorgt dat er bij linkjes die op een webpagina zijn weergegeven wordt ingezoomd, zodat de gebruiker gemakkelijker de juiste aan kan klikken. Verder is het mogelijk om te synchroniseren met de desktop-versie, waardoor onder andere openstaande tabs, zoeksuggesties en bookmarks uitgewisseld kunnen worden. Het is ook mogelijk om met een horizontale veegbeweging door openstaande tabs te scrollen.

Onder de motorkap lijkt er veel verbeterd. In de browserbenchmark BrowserMark weet Chrome voor Android op een Galaxy Nexus hogere scores neer te zetten dan de standaardbrowser. Ook blijkt uit de tests op html5test.com dat Chrome betere ondersteuning heeft voor de aankomende html5-standaard.

BrowserMark
BrowserScore (punten, hoger is beter)
Chrome voor Android
**********
117014
Android-browser
********
94557
HTML5 test
BrowserScore (punten, hoger is beter)
Chrome voor Android
**********
343
Android-browser
*******
256

Vooralsnog is het niet in alle landen mogelijk om de bèta-versie van de Chrome-browser uit de Market te downloaden. Zo lijkt het Nederlandse gebruikers ook niet te worden toegestaan om de software vanuit de Market te installeren, al zal dit volgens Google Benelux binnen enkele dagen wel mogelijk moeten zijn. Tot die tijd is het wel gewoon mogelijk om de app te sideloaden door een apk-bestand direct op een Android-mobieltje te plaatsen. Bij XDA-Developers is een .apk geüpload.

Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2Chrome op een Galaxy Nexus met Android 4.0.2

Reacties (126)

Reactiefilter:-11260119+150+23+30
Wat raar. Ik had altijd het gevoel dat Google het meeste wilde maken van de stock Android browser en nu opeens Chrome voor Android? In wat voor manier gaan deze uiteindelijk van elkaar verschillen?
ze willen juist de stock browser vervangen door chrome om zo een browser voor alles te hebben. en volgens mij willen ze het plugin systeem etc ook beschikbaar maken voor de mobile apparaten zodat je je dadelijk je plugins van de pc ook kunt syncen met de phone enzovoort.

edit: voor de duidelijkheid
Google is zijn Chrome-webbrowser geschikt aan het maken voor Android. Momenteel is de browser enkel beschikbaar voor Windows, Linux en Mac OS X. Android gebruikt een eigen browser, die net als Chrome op Webkit is gebaseerd.

[knip]
Daarmee komt Google een stap dichter bij zijn eerder bekendgemaakte plan om de twee browsers samen te voegen.
bron: nieuws: Google werkt aan Android-versie van Chrome

[Reactie gewijzigd door Proxx op 8 februari 2012 08:53]

Klopt, deze data is gegenereerd door Android op een virtuele machine te draaien op een stuk krachtigere hardware dan doorgaans in mobiele telefoons zit.
Voortbordurend op wat judgewooden zei:
en het is niet zo dat dat niet eerlijk vergelijken is omdat er nog niet zo'n krachtige hardware is, want dat is een kwestie van tijd. De browser van Android is (toen) gebaseerd op hardware die veel minder krachtig is vergelijken met hardware van een desktop-pc. De verschillen worden rap kleiner en wordt Chrome ineens gerechtvaardigd voor een krachtige tablet (of misschien zelfs smartphone).
Desalwelteplus heb ik het al (2 jaar of zo) op de N900, daarop werkt het met 600MHz stock niet echt soepel.
Ik gebruik op mijn android toestellen en tablet altijd opera. deze haalt nog een vele betere score met HTML5 en loopt ook nog eens veel soepeler dan de stock browser.
Waar (volgens mij) Proxx naar verwijst zijn extensies en niet plugins, want Google is (aardig zeker) niet van plan om cloud computation te gaan gebruiken voor het renderen van bijvoorbeeld plugins, want dat is zwaar tegen de gedachtegang van android.

Edit: wacht, over welke data heb jij het het :S ?

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 7 februari 2012 21:21]

Hell no!!! Dit is gewoon op het apparaat gedraait, niet in een emulator (Android emulators zijn trouwens niet half zo snel als een android toestel van een jaar terug), de scores zijn ook niet schrikbared hoog ofso, gewoon wat je zou verwachten van een dual core A9 (aangezien ik die ook heb en vrijwel dezelfde score haal)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 februari 2012 09:12]

Houden ze dit niet bewust gescheiden om te voorkomen dat ze weer een monopoly claim aan hun broek krijgen (denk MS met IE).

offtopic: desalwelteplus _/-\o_
Denk Windows 8 met IE (dat wordt pas erg :))

Of iOS met Safari /WebKit - het is gewoon niet mogelijk om iets beters te programmeren dankzij de regels van crApple...

Bij Android kun je alles vervangen van browser / ...
Skyfire is een best goed alternatief voor Safari, deze browser werkt net zo prettig en bied ondersteuning voor Flash-filmpjes (Skyfire transcodeert Flash videos naar QT formaat). Ook sharing met social media werkt beter. Jammer dat links uit andere apps enkel in Safari openen als default.
Dat voorbeeld slaat helemaal nergens op. De reden dat Microsoft een monopolie probleem had was omdat praktisch iedere verkochte pc voorzien is van Windows en daarbij behorende applicaties als IE en Windows Media Player.

Voor smartphones gaat deze vlieger niet op, naast de diverse OS-en(Windows Phone, iOS, Android, etc.) zijn er ook genoeg leveranciers(Apple, HTC, Sony, Nokia, etc.). Er is in tegenstelling tot de pc markt keuze genoeg voor de consumenten.

[Reactie gewijzigd door Miki op 7 februari 2012 23:22]

Waarom maakt dit op Android iets uit? Mobiele OSes werken niet op die manier. Er zijn geen tientallen browsers voor en Google bied alternatieven in hun eigen Market. Microsoft bied niet Chrome/Firefox/Opera aan via Microsoft.com of Windows Updates. Google had de vanille browser van Android ook Chrome kunnen noemen.
Hadden ze kunnen doen, maar deden ze niet omdat hun vanille browser dat niet waard was. Het zou niet eerlijk zijn.

Google claimt de beste browser voor pc in bezit te hebben (of dit ook echt is, laat ik in het midden), maar als ze hun eerste browser chrome zouden noemen zouden ze hun naam bevuilen want het was niet de beste browser. Neem van mij aan dat ze vanaf het begin aan hun nieuwe browser hebben gewerkt en dat deze min of meer de snelste van de gehele markt zal worden, ongeacht het OS. Het is ook niet voor niets dat het enkel op de aller nieuwste hardware mag draaien, het zal volgens mij niet officieel vrij komen voor oudere versies, gewoon omdat het weinig extra bied tov de normale browser door de mindere hardware.


Ik veronderstel dat Google nu een prachtige browser op de markt zet en de naam van Chrome eer aan doet. Het gaat ook een extra verkoopsargument worden voor Android omdat het marktaandeel van Chrome sterkt stijgt en er meer en meer mensen tevreden over zijn.
Nee want uiteindelijk leveren ze toch de browser? Alsof de naam belangrijk is :D

Daarbij heeft Android geen monopolie en Chrome ook niet, en die 2 gecombineerd ook niet...
Eindelijk een browser met betere prestaties als de standaard browser, en zie ik met flash ondersteuning?
Mijn Android browser laadt gewoon Flash op 2.3.4 hoor..
Klopt, maar ik bedoel een custom browser, Chrome, Firefox, Opera.
Firefox en opera ondersteunen geen flash, maar Chrome blijkbaar ook niet en is dit vervangen voor HTML5, logisch maar wel jammer want vele sites gebruiken nog flash voor video materiaal.
Dolphin Browser HD is tot nog toe mijn favoriete browser. Je kunt kiezen wat voor apparaat je 'na wilt bootsen' (iOS Devices, Android, Desktop), en hij heeft full flash support. Er zijn tal van plugins voor (screenshot, direct vertalen, etc), en hij is heel snel.

Ikzelf moet nog kijken wat ik van Chrome moet verwachten. Momenteel nog geen ICS (Evo 3D), maar ik zie er wel toekomst in.
Flash support op mobiel is aan het uitsterven omdat Adobe de mobiele tak van Flash zelf aan het deprecaten is. Verwachting is dat de desktop versie vroeg, maar warschijnljk later ook gaat volgen.
Verwachting... Aan het uitsterven... Waarschijnlijk

Allemaal termen die bij mij nou niet echt vertrouwen opleveren.

FEIT: Flash wordt nu nog enorm veel gebruikt. FEIT Flash is tot op heden een meerwaarde voor veel consumenten.
Wat ik dus wil zeggen, je hebt in het heden niks aan de toekomst. Wil ik bijv uitzending gemist kijken op mn Android tablet of iPad dan kan ik beter via de website gaan (de desktop website) dan op de mobiele site of de app. Dit omdat de kwaliteit zo enorm veel hoger ligt :) Note: ik weet niet of de desktop site werkt op de iPad (denk het niet)
Incorrect, de kwaliteit van het beeld licht op de iPad is dezelfde als op de website, (volgens mij is het zelfs een tijdje beter geweest daar de iPad versie eerder een hogere bitrate kreeg dan de site zelf) daarnaast heeft de website ook jawel HTML5 ondersteuning dus als je met je iPad er heen gaat werkt het gewoon.

Als laatste, flash op de mobiele platformen is aan het uitsterven. iOS heeft het nooit gehad, Chrome voor Android krijgt geen flash en Android zelf krijgt geen updates meer voor flash.

Mocht je wat redenen willen hebben waarom Flash toch niet zo geweldig is op een mobiel platform, hier is een linkje.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 8 februari 2012 11:45]

Sluit hem aan op je FULL HD Tv via HDMI en je begrijpt hopelijk wat ik bedoel. Daar is het verschil helaas duidelijk merkbaar

En verder reageer je exact hetzelfde martndemus... Eigenlijk reageer je echt als een doorsnee tweaker. Je loopt op de zaken vooruit... De huidige situatie is gewoon dat iOS geen flash heeft en Android wel. Ik hoor van veel iOS gebruikers dat ze het echt missen en ik hoor van veel Android gebruikers dat ze het echt gebruiken. Dat dr zat technieken zijn (met HTML5 voorop) die het kunnen gaan vervangen betekend niet dat het al is vervangen

En je laatste linkje... Wij van WC eend enz enz enz enz

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 8 februari 2012 12:14]

En verder reageer je exact hetzelfde martndemus... Eigenlijk reageer je echt als een doorsnee tweaker. Je loopt op de zaken vooruit... De huidige situatie is gewoon dat iOS geen flash heeft en Android wel.
Dat is inderdaad de huidige situatie, half, op sommige toestellen van Android werkt flash, maar deze krijgt geen updates meer, en onder Chrome op Android heeft straks niemand meer flash. De "flashloze" toekomst is al een stuk dichterbij dan jij denkt.
Sluit hem aan op je FULL HD Tv via HDMI en je begrijpt hopelijk wat ik bedoel. Daar is het verschil helaas duidelijk merkbaar
Het verschil tussen de flash en app versie? Die is volgens mij niet aanwezig (op iOS althans, ik weet niet hoe het met Android zit qua kwalitiets verschil tussen de app en website versie). Dat het minder is dan de service die je media-box op een TV aanbied, daar twijfel ik niet aan, maar dat heeft weinig met flash te maken.

En de laatste link, ach dat linkje werd altijd afgebrand en nu zie je dat zelfs Adobe flash niet meer support op mobiele platformen.
Mjah support Adobe flash niet meer omdat het niet "goed" genoeg is OF support Adobe flash niet meer omdat ze in de toekomst geen winst meer kunnen halen uit flash ;)

Je moet de macht van iOS en Android niet onderschatten natuurlijk... Je praat over een markt wat binnen de kortste keren een groot aandeel heeft gekregen en ik vermoed dat ze de overhand gaan krijgen op het gebied van consumenten surf gedrag. Nu heeft iOS nooit flash ondersteund en heeft Google natuurlijk enorm veel baat bij HTML5 waardoor het logisch was dat ze hier hun focus op gaan leggen. Een beetje commercieel ingesteld persoon ziet natuurlijk al een jaar dat ze deze kant op gaan en beseft dan ook gelijk dat veel aandacht wat je aan flash support geeft zonde van het geld is
Ja, via dat linkje kom je uit bij een volkomen onpartijdig en ongekleurde vaststelling over wat er mis is. [/sarcasme]
Ofschoon ik geheel met je eens ben dat Flash nog veel gebruikt wordt en ik blij ben dat mijn Xoom tabletje het ondersteund, gebruik ik voor Uitzending Gemist toch de officiele apps van de publieke omroep en RTL. De beeldkwaliteit is prima (naar mijn mening) en in de flash versie werkte bij mij skippen of pauzeren niet goed. In de apps is dat geen probleem.
In Android 4.0 staat gewoon: Desktop versie opvragen :) en je krijgt de desktop versie. Meer hoef ik niet.

HTC maakte dit al mogelijk en bij Samsung moest je een truukje doen in de url balk.
Screenshots kan ook al gewoon standaard in Android en direct vertalen kan ook via Google ja.

Ik zie bij jou comment geen meerwaarde aan Dolphin Browser HD.
In mijn geval de plugin support. Ik gebruik LastPass heel aktief en voor de Dolphin browser op Android is een plugin beschikbaar.
Chrome voor Android heeft geen ondersteuning voor Flash, onder andere gezien Adobe aangekondigd heeft hier geen aandacht meer aan te willen besteden. Daarnaast ligt de toekomst natuurlijk meer in de richting van het Web Platform (waaronder HTML5).
Ik ben benieuwd of je met HTML5 net zo interactieve apps kan maken als Flash
neem nu games en 360-180 pano's.
Dat kan gewoon ja, niet alles is mogelijk, maar je komt met html-5 echt een heeel groot eind.
Jep, http://cuttherope.ie & http://chrome.angrybirds.com/ (die laatste gebruikt flash voor geluid, maar de eerste niet).

360 kan ook gewoon trouwens. En hier wordt er gebruik gemaakt van de gyroschoop en compas, zodat je een "virtual reality" view hebt.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 7 februari 2012 22:16]

Maar dat is 360 in 1 richting.
Dat ligt aan de developer. Wat er nu gebeurt is als je een mouse gesture naar links/rechts maakt is dat deze per X pixels het plaatje veranderd van plaatje1.jpg naar plaatje2.jpg. Zoiets zou voor verticale beweging ook kunnen.
Het tweede voorbeeld niet :)
Zeiden ze ook voor Android 4.0.. En ik heb gewoon flash wat perfect werkt.
Voor Android 4 kwamen geen updates (naast beveiligingslekken) meer. Bij Chrome is straks geen flash aanwezig.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 8 februari 2012 11:09]

heerlijk een gemakkelijke (lees simpel en snel) browser voor android. Het zou tijd worden.
Ik vraag me af hoe snel die werkelijk is, die browser benchmark scores slaan nergens op. Mijn Omnia 7 (WP7.5) haalt ruim 22k, de top 3 is LG Optimus 3D op 47k, SGS2 op 35k en HTC Desire Z 25k op de standaard browser, dus hoe ze aan die nummers komen weet ik niet maar die komen niet van een toestel af.
Een sgs2 haalt in de 90.000 op 2.3.6 (browsermark)
HTML5 test gaat van 333 naar 343 punten dus daar is chrome wel weer beter.
Browsermark gaat van 117k naar 138k dus dat is ook wel lekker (gister ging die juist lager maar na een restart werkt chrome 10x beter)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 februari 2012 16:51]

Ik haal 104251 op mijn SGS2 met Android 4.0(standaard browser)
Met deze chrome browser haal ik 110419 ( maar hij loopt niet lekker.. stottert )

Geloof me. De Browser van 2.3 is niet zo smooth als WP7 maar Android 4.0 verslaat WP7 weer dik!

Daarnaast geeft een WP7 toestel de browser benchmark website zelf niet eens goed weer :) Dat is helemaal een blunder!

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 8 februari 2012 09:41]

32617 met IE9, en 29094 onder Vable (Nokia Lumia 800).

Maar ik zou best Chrome willen hebben op dat toestel. IE bevalt me niet helemaal, vandaar die (trial) versie van Vable.
Toch wel een vreemde keuze van google om chrome niet de standaard browser van android te maken.

OT: Ben benieuwt of hij merkbaar sneller is dan de standaard browser. Standaard browser is al snel in vergelijking met die van mijn N8.
Toen Android een paar jaar geleden ontwikkeld werd, was Chrome nog een onbekend beta project van google, inmiddels staan de zaken er iets anders voor...
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome
Initial release: September 2, 2008

http://en.wikipedia.org/wiki/Android_(operating_system)
Initial release: 20 September 2008

Zo te lezen waren tijdens de initial release zowel Android als Chrome "onbekende beta's"... des te meer reden om Android met Chrome te leveren.
Klein feitje wat je over het hoofd heb gezien. Android was niet van Google. Android is gekocht door Google. Daar zat een browser bij. Wilde ze dit dus gelijk samenvoegen had je Android pas rond 2009 zien komen en had Android de Smartphone oorlog verloren

It's just simple as that! Het laat duidelijk zien dat Google vrij dicht op de markt zit en het ook begrijpt
Top. Heb hem op mijn Nexus, super snel gelikt. Top werk Google. Veel beter dan Safari op Ios
Is dit een Nexus S? Indien ja, hoe heb je ICS erop gezet ;)
Ik denk custom rom?
Nee, je kan de de officiele rom nog steeds downloaden bij Google en dan installeren op je Google Nexus S. Heb ik ook gedaan en het werkt prima. YMMV.

How-to en downloadlink bij XDA developers

[Reactie gewijzigd door robkamp op 8 februari 2012 07:58]

ICS is toch al een tijd uit voor de Nexus S? Ik heb hem al even terug als OTA update gekregen.
Eh? ICS is over the air beschikbaar voor de Nexus S.
Was die update ronde niet stil gelegt? Ik heb sindsdien niet meer gehoord dat er een nieuwe ronde gestart is.
Waarom lik jij je telefoons (super snel nog wel)?
Hier een review van de browser op een android-phone. (inclusief video)

http://www.theverge.com/2...id-4-0-phones-and-tablets

[Reactie gewijzigd door X_lawl_X op 7 februari 2012 20:11]

Google heeft al aangeven dat het lange termijn doel is om dit de uiteindelijke standaardbrowser te maken in Android. Ik denk dat deze wel zal worden opgenomen in de volgende major release van Android. Ook al weet je het natuurlijk nooit met beta's van Google ;)

Flash ondersteuning zit er volgens mij niet in, als ik de andere benchmarks en hands-ons moet geloven.
Vreemd dat dit als een los product wordt gereleased. De ingebouwde browser is ook op webkit gebaseerd en ik neem aan dat Chrome uiteindelijk die ingebouwde browser moet vervangen.
Had dan gewoon het Chrome team de ingebouwde browser laten verbeteren..
De Android Browser is een totaal ander product. Natuurlijk gebruikt het ook de WebKit rendering engine, maar de verschillen liggen hem met name in de interface en de manier waarop WebKit met het OS praat. Chrome voor Android gebruikt alles van Chromium, en zo ook bijvoorbeeld verschillende processen voor de browser en de renderer, betere synchronisatie en de algemene architectuur.
Ik zou wel willen weten of de browser een mouse-over event (zoals menu voor flash vid laten zien met mouse-over) kan laten zien. Op youtube moet ik op pauze drukken om het te doen.
Verder vind ik het wel goed dat ik tabs van de een naar de ander kan overzetten =D Bookmarks zijn overal gesynced, extensions alleen op pc (helaas), en settings moet nog komen.

[Reactie gewijzigd door s0larus op 7 februari 2012 20:15]

... ik mag de beta niet downloaden van de android market omdat ik in nederland ben :( Grom. (nexus S)

Als het een beetje aanslaat zal het straks vanzelf het stock browser worden
Er staat een alternatieve link naar de APK in het nieuwsbericht, zo heb ik hem ook op mijn Desire HD gezet. ;)

Chrome werkt in ieder geval een stuk sneller en intuďtiever dan de normale Browser, fantastisch! Als ik een pagina open op mijn PC wordt die ook meteen gesynched met de Android app.
Daarom de link naar de apk op XDA.