Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Een gebrek aan nieuwe toestellen leidt er dit kwartaal toe dat de omzet van HTC zal kelderen. Dat deelde de smartphonefabrikant mee bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Na de dip moet de omzet echter weer fors hoger uitvallen.

HTC Titan floatDe daling in omzet met meer dan 35 procent ligt aan een 'product transition', aldus HTC. In het afgelopen najaar bracht de Taiwanese fabrikant weinig aansprekende vernieuwende toestellen uit, terwijl er in dit kwartaal vermoedelijk geen tot weinig nieuwe modellen bijkomen. Daar komt bij dat de prijs van HTC's zakt, doordat ze langer op de markt zijn. Daardoor komt de omzet uit rond omgerekend 1,7 miljard euro, schat de fabrikant. Hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat nog 2,7 miljard euro, terwijl in het afgelopen kwartaal 2,6 miljard euro werd verdiend.

HTC presenteert naar verwachting eind deze maand, op telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona, nieuwe modellen. Onder meer de Supreme met quadcore-processor wordt daar verwacht, net als de Ville, waarvan onlangs een video verscheen. Ook zou HTC een tablet met quadcore-processor willen presenteren in Barcelona.

De fabrikant belandde in 2011 in zwaar weer. De verkopen stegen aanvankelijk nog flink, maar door patentrechtszaken en tegenvallende populariteit van nieuwe modellen zoals de Rhyme, Titan en Sensation XE zakte de omzet en daalde het aandeel van HTC op de beurs met 42 procent.

Reacties (93)

Reactiefilter:-193091+132+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
HTC loopt de laatste tijd vooral achter de feiten aan (lees Samsung). De Sensation legt het af tegen de SGS2, de Titan is gewoon te groot voor een breed publiek etc.

Heb ook de indruk dat meest explosieve groei van de smartphonemarkt eruit is, waardoor fabrikanten als HTC nu ook andere verkoopargumenten moeten verzinnen om boven het maaiveld uit te steken.
Ligt er maar net aan: Qua hardware wellicht wel, qua gebruiksgemak vind ik persoonlijk dat HTC met zijn Sense schil met kop en schouders boven de rest uitsteekt.

En dan bekijk ik het niet met Tweaker ogen (hoewel ik Sense zelf ook fijn vind), maar hoe ik zie hoe vrouwen in mijn omgeving met het toestel omgaan. Die zijn gelukkiger met Sense dan zonder.

Door Sense heb ik veel mensen aan de Android gekregen :)

[Reactie gewijzigd door redah op 6 februari 2012 12:06]

Ik vind het ook vreemd dat die Samsungs zoveel beter verkopen dan de HTC's want je kunt er eigenlijk niet omheen; de Sense schil van HTC is gewoon 100 keer beter dan die van Samsung.
Daarnaast is de body grotendeels van aluminium t.o.v. slap plastic van Samsung... nee ik begrijp het niet.
Naamsbekendheid door de patentoorlog?

Sense mooier dan TouchWiz? Tja, smaak en zo...
Feit blijft dat er ook een grote groep is die Sense niet hoeft. Daarnaast is er een groot scala aan launchers via de market te krijgen en die zijn best goed.

Slap plastic? Tja, zo voelt het misschien, maar dat went snel en het schijnt best sterk te zijn.

Mijn megadure Sensation heeft stof tussen de display en het touchscreen. Er zijn veel gevallen van krakende behuizing (backcover) bekend. De SGS2 komt beter uit de diverse benchmarks (klik)

Dan nog de schandaaltjes: HTC's spionagetool (klik)

Onder aan de streep verschilt het allemaal niet zo gek veel ben ik bang. Of misschien is de SGS2 echt wel beter....

Ik heb trouwens een Sensation :)
Hier ook een sensation, in mijn ogen véél ste duur voor wat het is.. Voor een toestel van 450 euro verwacht je geen mankementen. Hier geen stof, wel vaak dat ik een wit scherm met''HTC Sense'' erop krijg, dat hij mijn home scherm weer moet laden... Verder maakt de telefoon soms een screenshot als je op home drukt, zonder dat je de stand-by knop hebt ingedrukt..
En dan nog mag ik van geluk spreken: De Sensation van een bekende van mij valt ongeveer eens per dag ''plotsling'' uit als je hem uit de stand-by haalt.

Mijn zwager heeft een HTC Desire Z, waarvan sommige toetsen soms ''in eens'' een andere functie krijgen op zijn toetsenbord. Herstarten is dan nodig..

Ik denk dan ook niet dat hun omzet daling aan het gebrek aan toestellen ligt, veel mensen die een HTC hebben gehad.. kopen niet weer een HTC, omdat ze het vertrouwen niet meer hebben in de toestellen, hardwarematig of software matig.

HTC is erg populair, iedereen heeft of had er een. Wat dan resulteert dat andere mensen dan ook HTC kopen. Maar als HTC dan nonchalant word in zijn producten ondersteuning of betrouwbaarheid zijn ze hun vertrouwen snel kwijt.

gebaseerd op eigen meningen en die van naasten
Maar ik weet zeker dat een heleboel mensen gelijksoortige klachten over hun Galaxy (of iPhone of wat dan ook) zullen hebben :)
Dat wil niet zeggen dat het niet beter kan bij HTC (mijn Sensation en die van m'n pa hebben af en toe dezelfde kuren als hierboven genoemd worden) maar ze zijn natuurlijk niet de enige.

Sense versus TouchWiz een kwestie van smaak... hmm ja ik weet het niet. In principe wel maar TouchWiz ziet er gewoon niet uit en het voegt nauwelijks iets toe. TouchWiz is in mijn ogen niet veel meer dan een wat andere launcher terwijl Sense gewoon echt extra gebruiksgemak en functionaliteit toevoegt die niet standaard in Android aanwezig is.

Maar goed, in het algemeen geldt best vaak: het beste product is niet altijd het meest populair.
Denk ook dat de naam Samsung sowieso bekender is dan HTC. Natuurlijk is HTC langer op telefoon gebied maar voor nieuwe smartphone kopers kan ik nog wel inzien dat ze eerder voor de naam Samsung gaan dan HTC.

Daarnaast heeft de Galaxy qua uiterlijk een "iPhone" look wat mensen kan aanspreken qua form factor.
HTC was enorm populair omdat ze als een van de eerste waren met Android. Maar door het grote succes zijn ze arrogant geworden. In 2011 brachten ze tig modellen uit die maar marginaal beter was dan hun voorganger. (Wildfire S, Desire S etc) Waardoor de oudere modellen al vroeg geen support meer kregen.

Waarschijnlijk weet HTC dat nu ook en gaan ze ook minder modellen uitbrengen. http://tweakers.net/nieuw...n-tablets-uitbrengen.html

Ook waren ze steeds telaat met het bijhouden van de vlaggenschepen van de concurrentie. Ze werden te populair en gingen op hun luie reet zitten. En dat werd hun ondergang.

[Reactie gewijzigd door Hironshy op 6 februari 2012 15:06]

Je hebt helemaal gelijk. Ten tijde van de Desire HD hoorde je vrij veel non tweakers praten over het toestel. Daarna heb ik nooit iemand meer iets horen zeggen over een top model van HTC (terwijl ze dr wel zijn geweest). Dit vergeleken met Samsung... Iedereen kent de Galaxy S1 en S2...
Komt denk ik meer door het geheugen blunder van HTC. Waardoor je geen apps meer kon installeren omdat hij redelijk snel vol zit. Niet alle apps kon je verplaatsen naar SD kaart.

Samsung had dit goed voor elkaar. Je had altijd meerdere Gigabytes aan ruimte voor apps en andere zaken.
Nog nooit problemen gehad met 16GB aan ruimte. Zou niet weten waarom ik meer moet hebben. Wanneer die tijd eraan komt koop ik een microSD.

En ik ben bang dat de Galaxy S3 ook weer een knaller wordt wat HTC verder in het vergeet hoekje drukt. Dit komt op monopolie op hun eigen hardware zoals Flash geheugen, Scherm en SoC's. Teven's komt er in de S3 een eigen beeldsensor.

HTC moet doorgaan met HTC Sense. Ze moeten het alleen goed afslanken zodat het zo soepel wordt als TouchWiz. HTC Sense is nog steeds mooier als TouchWiz maar lang niet zo soepel.

En tevens vind ik persoonlijk het telefoon design van HTC lelijk. Dit is persoonlijke smaak en dat weet ik. Het is veel te rond. Echte parels waren de HTC Hero en de Legend! Vooral de Legend vind ik nog steeds één van de mooiste telefoons. Brachten ze die maar uit in een dunner formaat met 4,3 inch scherm en killer hardware.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 6 februari 2012 13:42]

Komt denk ik meer door het geheugen blunder van HTC. Waardoor je geen apps meer kon installeren omdat hij redelijk snel vol zit. Niet alle apps kon je verplaatsen naar SD kaart.
Ben ik het niet mee eens. Dit probleem kwam grotendeels voor op de Desire en niet op de Desire HD.
Ik denk persoonlijk (naast jou punten want die zijn zeker valide) dat het komt door de onduidelijke naamgeving. Naar mijn mening had de Desire HD hun top model moeten blijven zoals de Galaxy S voor Samsung is. Na de Desire HD (ten tijde dat ik mijn SGS2 kocht) ben ik nog even gaan vergelijken... Het duurde best eventjes voordat ik doorhad welk toestel nou exact het top model was. Al hadden ze gewoon de Desire 2 en de Desire HD 2 uitgebracht was het voor mij iig makkelijker en had ik zelfs al een soort van verbintenis met het toestel. Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen geldt. Ik ken veel mensen die eerste een SGS1 hadden en bij het verlengen van het contract gelijk voor de SGS2 gingen met de redenatie dat de SGS1 het topmodel was en de SGS2 dat ook is (alleen dan nog beter) :P
Komt denk ik meer door het geheugen blunder van HTC. Waardoor je geen apps meer kon installeren omdat hij redelijk snel vol zit. Niet alle apps kon je verplaatsen naar SD kaart.
Is dit echt zo? Ik ben dan een Apple fanboy (terwijl het mode is op Tweakers om te zeggen dat je dit niet bent), maar hier wil je als consument van een smartphone toch ook niet mee bezig zijn? Verplaatsen van apps naar je geheugenkaartje..

Hier hadden ze software voor moeten maken die het automatisch doet als dit echt een issue was.
En waarom duurt het zo lang voordat ze nieuwe modellen uitbrengen?

Ok 2011 was een slechte jaar maar we zitten nu in 2012 en te weinig modellen is iets dat je al maanden van tevoren weet.
En waarom duurt het zo lang voordat ze nieuwe modellen uitbrengen?
Omdat dat een bewuste keuze van HTC is. Beter alle aandacht voor een kwalitatief top toestel dan dat de consument door het grote aanbod niet weet wat hij moet kiezen (denk aan de verschillende Sensations).

Is de HTC Supreme trouwens hetzelfde toestel als de HTC Edge?
Zie http://www.nu.nl/gadgets/2662601/htc-edge-wordt-eerste-quadcore-smartphone.html
Sorry maar kwantiteit is belangrijk.

Focussen op één product is wel leuk maar niet haalbaar voor meeste bedrijven. Meer mensen die een low end of een mid segment Phone kopen dan high end. En laat het nauw zo zijn dan bij de low/mid end segment het aanbod belangrijk is.

En om alleen maar op top modellen te focussen is gevaarlijk zoals je ziet bij HTC. Je model slaat niet aan en bam je krijg dit soort berichten.
kwantiteit is belangrijk maar duidelijkheid is het meest belangrijke

een HTC moet gewoon een simpel portfolio opbouwen. Max 5 ranges (low, mid, high, WP7 en querty) en dit duidelijk communiceren naar de massa (en dus niet naar tweakers).

De begin faal is natuurlijk al wanneer iemand de vraag stelt "Is de HTC Supreme trouwens hetzelfde toestel als de HTC Edge?" Als je dit soort vragen krijgt weet je eigenlijk al dat dr iets flink fout is gegaan op de marketing afdeling... Doe je dit soort zaken moet je dmv andere zaken duidelijk kunnen maken om welk toestel het gaat. Noem ze dus beide de HTC VF1000 & VF1010 (very fast) om te laten zien dat ze iig in eenzelfde range zitten en gebruik Supreme of Edge als "slogan oid"

Sinds we wereldwijd communiceren zijn dit soort zaken gewoon enorm belangrijk geworden. Samsung heeft ook een duidelijke keuze gemaakt. De gebruiken de naam SGS2 en geven in de partnumbers weer een uitleg welke specifieke versie je hebt. Heeft je top segment eenmaal een permanent plaatsje veroverd in de markt zal de rest van de portfolio vanzelf volgen (zie bijv het succes van de wildfire)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 6 februari 2012 15:40]

Nou, Samsung maakt er ook een potje van bij alles dan onder het vlaggenship komt. Type bij een online telefoonwinkel 'galaxy' in en je krijgt 100 modellen. Dat komt bij mij niet over als 'een duidelijke keuze'.
Wat denk ik ook een factor begint te worden is dat een nieuw toestel niet per definitie een hele berg toegevoegde waarde meer heeft. De desire is al bijna twee jaar oud en de enige toestelen die serieus de moeite waard zijn om je Desire mee te vervangen zijn de SGSII of the Sensation, allebei vlaggeschip toestellen.

Waar de PC markt ondertussen al lang en breed het "goed genoeg" stadium heeft bereikt waardoor de groei stagneerde, gaat dat nu zo'n beetje beginnen bij de smartphones, gok ik zo.
Daar zit ik ook mee inderdaad. Zelf loopt mijn abbo met Desire af in mei maar ik heb geen idee nog wat ik ga/moet doen?

Ik heb 'm geroot (ik wilde hogere Android dan 2.2 voor een app om de tv te bedienen) maar moet een betere ROM erop zetten; de huidige ROM (Runnymede) is te zwaar voor de Desire.
Dat laatste is eigenlijk het enige waar de Desire minder in is tegenwoordig; hij is gewoon niet zo snel meer.

Ik heb dus geen idee wat te doen:
- Desire houden + sim-only: wat minder toestel dus, maar wel lekker goedkoop bellen/sms/internet
- Nieuwe telefoon + abbo/sim-only: hiervoor ga je dus de hoofdprijs betalen vanwege de huidige prijzen voor een abonnement. Desire was toen hét toptoestel, nu betaal je voor een toptoestel makkelijk zo'n ¤40/maand (en dan soms nóg bijbetalen voor een toestel) en dat heb ik er niet voor over. Sim-only met los toestel is misschien over 24 maanden gerekend wat goedkoper maar niet veel.

T.o.v. de Desire bieden huidge smartphones mij gewoon erg weinig meerwaarde; ze zijn misschien wat sneller, de schermen zijn wat groter (aan ieder persoonlijk of ze dat mooier/fijner vinden) maar voor de rest is er weinig veranderd.

En over het bericht; jammer. HTC vind ik persoonlijk erg goed merk met mooie en goede telefoons in de hele smartphone range; van de goedkope Wildfire tot de dure/grote Sensation XL. Persoonlijk lijkt mij de Edge/Supreme een erg mooi toestel, maar zoals gezegd, weinig meerwaarde t.o.v. m'n huidige Desire.

Ik hoop dat fabrikanten gaan richten op nieuwe dingen op telefoons; betere camera's bijvoorbeeld, of mooie behuizing (herinneren jullie die houten behuizing van een paar dagen geleden?) Dat zouden zaken zijn die mij zou kunnen overhalen een bepaald toestel te kopen.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 6 februari 2012 13:20]

Ik heb ook de Desire en pas sinds de GS II uit is heb ik zoiets van tijd voor een nieuwe. In April ga ik voor de Note xD.

Ik geef je helemaal gelijk in qua meerwaarde; dat hebben de meeste toestellen gewoon niet. Het enige probleem met mijn Desire is de opslag voor apps. Ik kan veel op mijn sd zetten maar apps met widgets moeten intern opgeslagen worden. Daarom stap ik april naar de Note. Kijkend naar de ontwikkeling van de smartphones kan ik zeker weer 2 jaar mee voorruit.

Nieuwe dingen voor telefoons is lastig. Het enige wat blijft groeien zijn de snelheden van de processoren immers zelfde grote maar wel sneller kunnen. Camera's gaat hem niet worden. De Sony heeft altijd de beste camera's maar de trade-off was dan dat de overige hardware neit zo best is of je hebt zo'n bulk ding. Op batterij verbetering moeten we nog een tijd wachten.
Ik denk dat mensen zich ook moeten realiseren dat veel high tech telefoons binnenkort niet meer zo populair zijn als twee / drie jaar terug. Toen had je de HTC mobiel voor internet, navigatie, spelletjes etc., naast het bellen. Tegenwoordig hebben veel mensen ook een tablet die dat kan, met een veel groter scherm. Dus waarom dan nog zo'n ingewikkelde telefoon erbij? Veel willen gewoon weer alleen bellen / berichten ermee en een lange standby tijd. Ze verliezen dus niet alleen klanten aan de concurrentie, maar ook aan de tablet fabriekanten.
My two cents over de problemen:

- De economie is wereldwijd in het slop en de laatste twee maanden blijkt dat het veel langer gaat duren dan eerder aangenomen.
- Samsung en Apple waren net op tijd met hun nieuwste modellen, HTC net te laat / te vroeg (afhankelijk van hoe je het bekijkt)
- De laatste modellen van HTC waren niet vernieuwend genoeg ten opzichte van de concurrent
- HTC maakte al langer de fout om te veel verschillende modellen te produceren. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Je kan ook met één uiterlijk ook differentiëren qua software, kleuren etc. Hierdoor gaan de overheadkosten omlaag.
- Er zijn te veel merken en modellen in omloop.
- In een inzakkende / uitontwikkelde smartphone markt (hier mee bedoel ik niet dat de smartphone uitontwikkeld is) zal er nu schifting optreden. Het evolutionaire verschijnsel "survival of the fittest" zal ook hier optreden.

Overigens verwacht ik niet dat HTC het loodje zal leggen. Ook van Nokia verwacht ik dat niet. De eerste klappen zullen vallen bij Sony/ Ericsson (of Sony zo je wil), Siemens, en misschien nog LG, eventueel Motorola en RIM (Blackberry).

Offtopic, maar wel in het verlengde hiervan|:

Ik verwacht trouwens hetzelfde op de automarkt, pc markt, tablet markt, sportmarkt (met als eerste de voelbalwereld gevolgd door de basketbalwereld ......

Wat de economie betreft:

Er is geen crisis. Crisis is iets dat overgaat. Dit gaat niet over, er treed een blijvende verandering op met verarming wereldwijd, maar ook een verschuiving. Wie te veel verdiende gaat minder verdienen, wie te weinig verdiende, zal meer krijgen.

The times they are a-changing.
Je eerste punt wordt volledig de grond ingeboord door de verkoopcijfers van de iPhone. (en ook enigszins Samsung).
Al je andere punten gelden ook voor Samsung. Als er 1 bedrijf is dat te veel, zich niet onderscheidende toestellen uitbrengt is het Samsung wel. Wat Damsung echter wel goed voor elkaar heeft gekregen (en HTC, Motorola, LG etc.) niet is een sterke merknaam neerzetten met de Galaxy serie. Mensen kopen geen 'Android' maar een iPhone of een Galaxy-phone (1 van de honderden iteraties). Dát is waar Samsung ontzettend slim op heeft ingezet. Want Touchwiz doet imo echt zwaar onder voor Sense en de hardware van HTC is ook dik in orde (op de camera's na, maar die van de Galaxy Nexus is dan ook weer ruk).

Kortom, er zijn twee winnaars in de smartphone markt: Apple en Samsung (en vooruit, indirect Microsoft met zijn licentiegelden). De rest loopt alleen maar achter de feiten aan, en alle kwartaalcijfers van die bedrijven hebben dat nu aangetoond.
miep mpie...

Je eerste punt wordt volledig de grond ingeboord door de verkoopcijfers van de iPhone. (en ook enigszins Samsung).

samsung verkoopt meer toestelle dan apple dus niet enigzins samsung vooral samsung.
en die oonzin over niet onderschijdende toestellen moet ook eens stoppen alle bar phones lijken op elkaar op meer dan 1 manier het is niet anders alle fietsen lijken ook op elkaar maar giant en batavus klagen daar ook niet constant over...
als je willen dat ze onderschijdende toestelen maken die ook practisch zijn maak dan wat concept tekeningen en stuur ze op tot die tijd stoppen met zeuren over het uiterlijk van een telefoon er is nou eenmaal niet veel variatie mogelijk het moet immers wel makkelijk bruikbaar blijven.
Met het verschil dat iPhones een stuk duurder zijn dan de gemiddelde Samsung, dus mensen besteden gemiddeld meer geld aan een iPhone dan een Samsung. Maar beide verkopen veel en dat zegt mij dat als je een goed product neerzet (of goed market) je ook gewoon goed verkoopt. Het hele 'de economie gaat slecht' argument is dus nonsens.

En ja. Alle bar phones lijken op elkaar, dat zeg ik hierboven toch ook? Het is gewoon niet zo dat die van HTC meer op elkaar lijken dan die van Samsung, wat de poster wel beweert.
Als anderen minder gaan verkopen of stoppen, zullen de overige uiteraard meer gaan verkopen. Toch zal op termijn blijken dat er verzadiging optreed. Een "dalende economie" zal ook zijn tol eisen. Natuurlijk zijn ook daar weer verschuivingen. Europa wordt een klein beetje armer, China, India, Brazilië en dat soort landen een beetje rijker. In de laatstgenoemde landen zal de verkoop dus ook stijgen. Toch zal er een afvlakking optreden.
>Wie te veel verdiende gaat minder verdienen,
>wie te weinig verdiende, zal meer krijgen.

Wishfull thinking my friend ...
idd ik zit op 70% van het minimum en ik moet al 25 euro pm inleveren en dan moet de nieuwe golf met bezuinigingen nog komen.
Verkeerde houding. Je kunt ook eens niet passief wachten maar zelf initiatief nemen. Sociale vangnetten zijn er niet om te chillen.
Ik zei NIET dat het er voortaan eerlijk aan toe zou gaan. Er zullen wel verschuivingen plaatsvinden.
Motorola is hier misschien niet zo bekend maar in de VS een van de grootste. de andere fabrikanten heb ik ook zo mijn twijfels over.

Maar jij geloofd werkelijk dat de armer rijker worden en de rijken armer... sweetdreams
Motorola... Dat bedrijf dat al 3 jaar verlies draait op z'n mobiele tak en het laatste kwartaal een verlies had van 80 miljoen. http://mobile.theverge.co...evenue-ships-10-5m-phones

Motorola is een schim vh bedrijf dat het 5 jaar geleden was en hebben na RIM het meest de boot gemist. De beste beslissing die ze de afgelopen 3 jaar gemaakt hebben was de verkoop aan Google...
In praktisch elke crisis is de kloof tussen arm en rijk juist groter geworden ipv kleiner, en dat geld ook voor het verschil in salaris tussen de minima en de maxima.

Ter indicatie, ik heb een bijbaantje bij een bakkerij, enkele jaren terug kreeg je daar voor ongeschoolde arbeid nog 12 a 13 euro het uur. Nu met de crisis krijgen mensen voor hetzelfde werk 7 a 8 euro per uur, mensen die nog 12 a 13 euro per uur verdienen worden weggepest door de managers/teamleiders in de hoop dat deze ontslag nemen en ook vervangen kunnen worden voor mensen die het voor 7 a 8 euro per uur komen doen.
Dat klopt dan toch?

Degene die 12 á 13 per uur kreeg (maxima) heeft nu niets.
Degene die niets of weinig kreeg (minima) krijgt nu 7 á 8 per uur....

De rijke is arm en de arme iets rijker...voila ;)

[Reactie gewijzigd door albino71 op 6 februari 2012 13:44]

HTC heeft volgens mij gewoon last gehad van de scherpere prijs van de galaxy's. Je wordt overal doodgegooid met gratis galaxy's, dus kiezen mensen deze gewoon, want het is toch Android, dus gaan ze geen extra geld uitgeven aan een duurdere HTC die hetzelfde kan (=duurder abo). Maar vooropgesteld; HTC toestellen zijn mooier en degelijker.
"Maar vooropgesteld; HTC toestellen zijn mooier en degelijker"

Dat vind ik een erg subjectieve waarneming. Daarbij kan ik mij herrineren dat er in een afgelopen review van een HTC toestel (ik geloof de sensation XE) werd gestelt dat de bouwkwaliteit te wensen over laat.
Daarintegen zijn de SGS en SGSII uitermate stevige telefoons ondanks (of dankzij?) het gebruik van plastic covers.

Ik denk dan ook dat niet alleen het prijsverschil de dalende verkopen veroorzaakt maar, dit ook grotendeels ligt aan de goede gebruikers ervaringen van mensen met galaxy's en het meer toegankelijke uiterlijk van samsungs.
"Maar vooropgesteld; HTC toestellen zijn mooier en degelijker"

Ik had moeten zeggen HTC toestellen VIND ik mooier en degelijker. Eigen smaak en ervaring !
Men wijdt dit aan het gebrek aan nieuwe toestellen. Maar dat staat haaks op eerdere berichtgeving dat HTC juist minder modellen op de markt wil brengen, zie: HTC gaat in 2012 minder smartphones en tablets uitbrengen 8)7
Roberson zegt dat HTC de markt niet wil versplinteren door veel verschillende versies van zijn telefoons uit te brengen.

Dus dat houdt in dat ze wel nieuwe toestellen uitbrengen, maar verschillende. Dus nieuwe specs.
EDIT: En geen opgeschoonde Sensations meer, met in plaats van 1,2 Ghz 1,5 Ghz, maar echt nieuw.

[Reactie gewijzigd door VerbalNoise op 6 februari 2012 13:35]

Men wijdt dit aan het gebrek aan nieuwe toestellen. Maar dat staat haaks op eerdere berichtgeving dat HTC juist minder modellen op de markt wil brengen, zie: HTC gaat in 2012 minder smartphones en tablets uitbrengen 8)7
Je ziet dat dat leidt tot verlies
Je kan het woordje "nieuwe" in de kop beter vervangen door "vernieuwende" ;) . Grootste probleem met HTC op het moment is die eenheidsworst aan toestellen die ze hebben, het lijkt allemaal op elkaar en doet niet voor elkaar onder...een Wildfire S doet hetzelfde trucje als een Sensation XL++ black edition ultra... :P Ben zelf een tevreden eigenaar van een HTC Legend met CM7 erop, nog steeds een prachtig toestel om te zien en nog snel zat!
Met samsung is het nog erger vind ik... Veel meet toestellen van hetzelfde
Maar Samsung heeft met de Galaxy SII wel een topmodel dat iedereen kent. Sinds de Desire er (naar mijn mening) geeft topmodel meer uitgekomen van HTC. De Sensation is helemaal niet zo bekend en loopt ook achter in de benchmarks.

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 6 februari 2012 13:08]

tsja ze doen het zelf. Als ze niet eens voor de Europese markt hun vlaggenschip met fysiek toetsenbord willen vervangen zegt dat denk ik genoeg.

De Desire Z is een populair toestel, maar moet het met achterhaalde specs doen tegenwoordig. Singlecore, 800 MHz...da's budget territory. In de USA hebben ze wel fatsoenlijke opvolgers uitgebracht, met een scherpe prijs..onder T-mobile naam.

Maar hier niet...ze worden lui.
Ja, ik ken ook best wat mensen met een Desire Z... en ik snap ook echt niet dat daar nog geen opvolger van is... helemaal geen fatsoenlijke toestellen met fullsize qwerty op de markt in Europa, en juist wel veel in de VS :? :{

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 6 februari 2012 12:16]

ik heb vernomen dat er een opvolger voor de Desire Z komt, deze zal gaan werken met een dualcore 1.5ghz.
Check, ik heb ook een Z en het toestel is best traag. Maar ik moet een toetsenbord hebben.
Ik zag dat bericht net op Reuters ook
Taiwan smartphone maker HTC Corp expects to post much lower-than-expected revenue in the first quarter, underscoring analyst views that it will face another weak quarter and an uphill struggle to prove to investors it still retains its innovative touch.

HTC said on Monday it sees a drop in revenue of as much as 36 percent in the first quarter to between T$65 billion and T$70 billion ($2.20-2.37 billion), from T$101.42 billion in the previous three months, as it prepares to launch new models, but said its difficulties were "short term."
http://www.reuters.com/ar...htc-idUSTRE81509K20120206

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 6 februari 2012 12:46]

Tja, als HTC nu eens een goede strategie bedenkt... Ik denk dan aan een cyclus van apparaten van x maanden. En dan in die cyclus een budget toestel, een zakelijk toestel en een high-end toestel die allemaal te herkennen zijn aan een typering of naamgeving (ja, dat lijkt aardig op wat samsung probeert). Updates gegarandeerd voor een cyclus (bijv. een jaar). Een cyclus mag best een jaar zijn, dat is toch ongeveer de korste periode dat mensen een nieuw toestel aanschaffen.

Persoonlijk blijf ik wachten op een toestel met een maximale schermdiagonaal van 4 inch, een processor die gebaseerd is op 28nm technologie en een batterij met een capaciteit tussen de 2000 en 3000 maH. Daarmee hoop ik dan een toestel te krijgen dat ik gerust een paar dagen niet op hoef te laden. Een soort Motoral RAZR Max maar dan met een normaal scherm.

Edit:
Hela, HTC is het met me eens, zoekend op HTC strategy Android kwam ik een artikel tegen waarbij ze in ieder geval meer de 'Hero' benadering gingen toepassen. Dit houdt in: een goed doordacht toestel eens in de zoveel tijd in plaats van zoveel mogelijk toestellen in een korte tijdspanne.

[Reactie gewijzigd door woutur op 6 februari 2012 14:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True