Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties, 31.344 views •

Apple zou zijn spraakbesturing Siri niet uitbrengen als update voor de iPhone 4 uit 2010, omdat het oudere toestel een audiochip heeft die geen stemgeluid op afstand kan onderscheiden. Dat maakt een analist op uit documenten van de chipmaker.

Zowel de iPhone 4S als de iPhone 4 bevat een audiochip van Audience, maar de 4S heeft een nieuwere en grotere chip, die ook stemgeluid kan filteren als de gebruiker verder van het toestel spreekt. Dat claimt een analist van Linley Group op basis van documenten die horen bij de beursgang van Audience.

Siri wordt gepromoot als een spraakbesturing waarvoor je het toestel niet dicht bij je mond hoeft te houden. Dat komt doordat de Audience-chip van de nieuwe generatie in de A5-soc van Apple is geïntegreerd, zegt de analist. De oude chip kon het stemgeluid op afstand niet goed filteren. "Sindsdien heeft Audience de farfield-technologie om de stem van het achtergrond geluid te filteren verbeterd. Siri zou zelfs bij bescheiden achtergrondgeluid niet goed werken op oudere iPhones."

Apple is overigens niet de enige klant van Audience. De technologie werd als eerste toegepast door HTC en Google in de Nexus One-smartphone, begin 2010. Daarna werd onder meer ook Samsung licentienemer. Samsung heeft de chip gebruikt in de Galaxy S II. LG en Sony zijn eveneens licentienemer van het audiobedrijf. Noise cancellation was in 2011 te vinden op steeds meer smartphones. Meestal wordt voor dat doel een tweede microfoon in het toestel gezet.

Vermoedelijk zal er ook  een nieuwere versie van de chip zitten in de Apple A6-soc, die dit jaar voor het eerst wordt gebruikt in iPhones en iPads, zo vermoedt de analist. Apple heeft de licentiedeal met Audience vernieuwd voor gebruik in een 'toekomstig product'.

Audience A1026, chip voor noise cancellatiohn Audience A1028, chip voor noise cancellatiohn Werking Audience audiochip

Reacties (109)

Reactiefilter:-11090102+150+21+30
Achja zuller er zoveel mensen zijn dan die deze functie gebruiken heb zelf geen Iphone dus heb geen idee of het goed werkt. heb zelf een Android en darop werkt het gewoon weg niet voldoende.
heb zelf een Android en darop werkt het gewoon weg niet voldoende.
Heb jij Siri op een Android?

Iris, de tegenhanger van Siri, werkt echt supergoed op mijn Android toestel, jammer dat ik praten tegen de telefoon nogal zielig vind het het daarom nooit gebruik, maar het werkt prima.
Gekheid mode Ja je zult toch nog wel moeten praten tegen je telefoon wil je uberhaupt een telefoon gesprek willen voeren...Gekheid mode off

Maar idd ik zie nog wel eens mensen voorbij komen kletsend en dan denk ik heeft hij het nou tegen mij of ???
Er is toch wel een degelijk verschil tussen TEGEN me telefoon te praten, of TEGEN iemand aan de andere kant, en dus DOOR de telefoon ;)

Waar ik tegen een computer praten gewoon zielig vind, verwacht niet dat iedereen het met me eens is!
Klopt, op de mobiel blijft het raar. Op een tablet echter, thuis op de bank, daar zie ik meteen heel wat meerwaarde.
Want praten tegen je telefoon kun je alleen op straat |:(
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik er de straat mee bedoel. En het gebruik van een groot oppervlak als aanwezig op een tablet, nodigt ook meer uit om relaxed achterover te leunen, je erachter te verschuilen en dan ertegen te praten. Het is meer het gehele plaatje, praten tegen een mobiel doe ik om de een of andere reden gewoon minder snel thuis dan wanneer ik lekker op een tablet aan het surfen ben... het is wat intiemer wellicht (als je daar over kan spreken icm een apparaat).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 6 februari 2012 14:27]

Android heeft Google Voice en dat werkt op zich wel oke. Ik gebruik het zelf alleen niet omdat ik toch alles sneller kan als ik het zelf doe. En praten tegen je telefoon, ik weet het nog niet hoor.
Mijn indruk kan verkeerd zijn, maar Siri en Google Voice zijn twee totaal verschillende dingen.

Met Siri vraag je dingen om daar direct een antwoord op te krijgen. Bij Google voice zijn het commando's die je geeft, en GV je doorverwijst naar bijv. een website, contact of andere informatie voorziening.

Maar nogmaals, ik kan het mis hebben!
Ik weet niet of het bij andere mensen zo is maar. Mijn ervaring is als volgt:

Mensen kopen iPhone 4S:
-Zijn lyrisch over Siri.
-Laten het aan iedereen zien.
-Gebruiken het hier en daar een beetje.
-Praten in het engels wordt duf.
-Op ten duur is de lol er af.
-Wordt niet meer gebruikt.

En dat is chronologische volgorde. Er zijn natuurlijk wat uitzonderingen en mensen die het tegenspreken om zo Siri uit het kwaad daglicht te halen.

Op Android werken de commando's alleen in het engels. De speech to text is wel in het Nederlands en werkt uit ervaring prima. Maar ik gebruik het nooit. Enige momenten waar ik het gebruik is tijdens het navigeren, en dat werkt prima.

Ik gebruik het zelfs vaker met de navigatie dan mensen met een iPhone 4S met Siri omdat ze engels moeten praten wat op ten duur een beetje duf begint te klinken.
Tevens is het lastig om Nederlandse plaatsnamen en straten in het Engels uit te spreken. Dit werkt bij Android namelijk wel perfect in het Nederlands. Maar ook al zou het allemaal perfect werken... Denk niet dat ik het echt vaak gebruik. T' is een leuke gimmick meer niet.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 6 februari 2012 09:22]

Beetje net zo als je vroeger aan iedereen je waterpas-app liet zien. Of dat spelletje dat je een balletje door een parcours moet laten rollen.
Nou, ik gebruik de waterpas als ik hem nodig heb. En om Siri nou te vergelijken met een spelletje vind ik niet op z'n plek.

Ik begrijp je vergelijking wel, maar het is gewoon krom. Praten tegen je telefoon is wat anders dan iemand een spelletje zien spelen op z'n telefoon (hoewel in het begin raar tegen je telefoon kantelen om te spelen werd gekeken. Dit is echter wel veranderd door de mobiele telefoons en de Wii. Misschien gebeurt dit ook nog wel met Siri (al verwacht ik van niet))
Heb dat spelletje met een balletje nooit gespeeld, wist de naam er niet van :P

Klopt wel, je raakt erop uitgekeken na een tijdje. Misschien is het handig als spraak-navigatie in de auto (bijvoorbeeld navigeer naar huis).
Op Android werken de commando's alleen in het engels.

De commando's van Vlingo op mijn samsung zijn inderdaad enkel in het Engels, maar de tekstinvoer van Google Voice werkt perfect in het Nederlands (microfoon op het toetsenbordje).

Het is net de tekstinvoer die het ingeven van tekst versnelt (hoewel swypen ook al snel gaat).

Het openen van een nieuw bericht of bellen gaan mijn inziens sneller via de UI dan via spraak.

[Reactie gewijzigd door awenmaek op 6 februari 2012 09:48]

Ik heb het over commando's niet speech to text.. lees het nog een keer. Het zijn twee totaal verschillende dingen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 6 februari 2012 14:01]

Je hebt zelf zeker geen iPhone?
- "turn off all alarms" werkt prima voor mij in de ochtend.
- "remind me to xxxx" gebruik ik dagelijks.
- "Play Jay-Z Game of Thrones" werkt goed bij muziek.
Of "skip" of "previous song" etc
- "How does my day look like" om de agenda te zien.
- Do i need a coat/umbrella etc om het weer te zien.

Tuurlijk zijn er drawbacks. Zolang er Nederlandse ondersteuning is, is het minder interessant, maar om het nu als gimmick weg te zetten & icm" kwaad daglicht" gaat mij iets te ver.
Ik kan iig zeggen dat ik voorheen veel meer spraak gebruikte dan met mijn vorige iPhone.
Mijn Parrot carkit kan mij ook prima verstaan als ik zeg "Bel Jan Jannssen mobiel"
Maar dat is het enige wat deze kan begrijpen.

Ontopic:
Goede verklaring waarom Siri alleen op de nieuwe iPhone's. Scheelt de opmerkingen "Ja, ze willen alleen geld verdienen"

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 6 februari 2012 10:24]

Een gimmick is niet iets wat slecht werkt. een gimmick is iets wat leuk is maar uiteindelijk niet veel gebruikt zal worden.

Zoals hierboven al is gezegd. Ik zie jou best tegen je tablet praten maar ik ga je wel een beetje vreemd aankijken (en iedereen met mij) wanneer je midden in een volle trein tegen je telefoon gaat zeggen dat je "Jay-Z Game of Thrones" wilt luisteren.

Maar ja als jij dat doet, jou recht maar de massa zie ik dat nou nooit doen
Maar ja als jij dat doet, jou recht maar de massa zie ik dat nou nooit doen
En toch staan er continue mensen in hun telefoon te blaten en gaat dat soms nergens over.

(Zeker als je tech support levert aan iemand via de telefoon, kan het raar klinken)

Dus ik denk niet dat dit echt een probleem is...
Ik lever idd vaak tech support onderweg naar mijn werk.

Maar toch weten mensen altijd wel dat ik met iemand praat en daarom negeren ze mij gelijk. Bij siri weet je gewoon dat die (zoals mijn vrienden het altijd zeggen) mongool tegen ze telefoon aan het praten is. Ze blijven kijken en grinniken (en maken vervelende opmerkingen) :P
Toen de eerste trein door de weilanden reed, werd, volgens de boeren, de melk van de koetjes ook zuur. Let toch nooit op wat anderen vinden en doe wat je zelf leuk en nuttig vind.
Mee eens. Maar wees eens eerlijk, wie doet tegenwoordig nou altijd wat hijzelf leuk en nuttig vind? Persoonlijk interesseert het me geen ene zak wat andere van mij denken MAAR ik weet zeker dat 90% van de mensen niet zo denken. Voor enorm veel mensen is "image" vrij belangrijk.

Daarom praat ik ook over de massa :)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 6 februari 2012 16:10]

We gaan heel offtopic and redelijk ad-hominiem, maar okay.'

Wie zegt dat je dit altijd in het openbaar moet doen?
Of altijd in de trein?
Je kan toch per locatie kiezen waar en hoe je iets doet?
Ik gebruik bijvoorbeeld ook -nu zeker met die kou - het commando "what time is it" om te weten hoe laat het is, zonder dat ik mijn telefoon uit mijn broekzak moet halen.
Als ik de trein zit, waarom zou ik het dan zeggen/vragen aan siri?
Dan zit ik , en heb ik mijn handen vrij.
Maar als ik op het perron loop, en wederom is de kou nu een goed voorbeeld - dan hou ik de microfoonknop op mijn afstandsbediening even vast en zeg ik "please play xxx" terwijl ik naar de trein loop of sta te wachten. Dan gaat niemand mij vreemd aankijken.
Als ik net wakker ben, dan kan ik handmatig 6 alarms uit zetten (nog al een snoozer) of even tegen Siri zeggen "turn off all alarms" .
Als ik in de keuken aan de slag ben, druk ik snel op de home knop, en geef Siri allerlei commando's terwijl ik andere dingen doe.
En als ik op de bank zit, gebruik ik Siri weer niet. Dan heb ik mijn handen weer vrij.

Als jou enige reden is " Ja, maar anderen vinden je gek" , dan heb je zeker niet de begin tijd van telefoons meegemaakt?
In het begin was je "arrogant" "patser" of " er is been reden om altijd bereikbaar te zijn" met een GSM.
En we zien allemaal wat een flop de GSM is.

@hieronder: Geeft dit een duidelijker beeld van wat je kan doen of waarom Siri?

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 6 februari 2012 13:08]

Je hoeft je niet gelijk aangevallen te voelen. Ik schets alleen een bepaalde situatie waardoor ik denk dat het geen succes zal worden/blijven bij de massa. Dat heeft niks met jou of mij te maken. Ik probeer me gewoon even in te leven in de doorsnee gebruiker.

Moet je misschien ook eens proberen? ;)
Het is fijn dat die commando's voor jou zo goed werken. Heel veel plezier ermee :)

Helaas is dat voor 90% gewoon niet de werkelijkheid. Ik hou er ook niet tevens van om telefoongesprekken te voeren in de trein of in het openbaar waar iedereen meeluistert. Deze gesprekken hou ik kort en onpersoonlijk.
Tevens hoef ik niet mee te luisteren naar mensen die aan het telefoneren zijn en hun hele leven door de trein lullen.

Siri zal net als andere spraak commando/to text software nooit populair worden voor mobiele apparaten.

Weetje waar ik het handig vind? Voor de TV! Als Apple het nou in de Apple TV bouwt... Of als je het gebruikt voor Domotica.

"Wanneer is the voice op holland op tv?" Moet ik het voor je opnemen? etc etc. Ik wil graag deze serie zien. Of die film. Zet de zender op Discovery..

"Dim het huiskamer licht op 60%" of "Zet de verwaming op 21 graden" of "Doe de gordijnen dicht" etc etc.
Waarschijnlijk snap ik daarom het nut van Siri niet. Het weer, de muziekspeler en mn agenda staan in widgets op het lockscreen, sneller en overzichtelijker kan het haast niet. Het alarm in de ochtend is ook een groot onmisbare knop. Dit soort zaken kan ik al jaren aan mn telefoon vragen, maar het is gewoon zoveel simpeler om het anders te doen.

Mijn ervaring met Siri is beperkt tot demo's van vrienden, die overigens toegeven het nooit te gebruiken, maar ik ken dit soort systemen wel. Ik zie er het nut niet van in, het is omslachtig. 1 blik op mn telefoon en ik weet hetzelfde, zonder dat ik voor lul zit of dat iemand anders er last van heeft.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 6 februari 2012 11:31]

Het alarm in de ochtend is ook een groot onmisbare knop. Dit soort zaken kan ik al jaren aan mn telefoon vragen, maar het is gewoon zoveel simpeler om het anders te doen.
Is een knop indrukken simpeler dan niet onder de dekens uit hoeven te komen en te zeggen dat het alarm uit moet? ;)
In de regel wel, ja. Je moet Siri toch ook activeren met een knop? En het alarm gaat omdat je uit bed moet komen, ik moet er niet aan denken dat ik half in slaap het alarm uitzet.
Het enige nuttige dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat ik tegen Sire kan zeggen of ik iemand op z'n mobiel wil bellen, of op een ander nummer (call XX mobile, call XX private, etc.). Waarbij je dan wel eerst hebben moet leren hoe je typisch Nederlandse namen moet verkrachten naar een soort Engels zodat Siri het begrijpt..

Andere functionaliteit die nuttig zou kunnen blijken te zijn, is niet beschikbaar in NL, zoals route functionaliteit. Als ik tegen Siri zeg 'I'm hungry', krijg ik te horen dat ze me niet kan helpen, in de US zou je dan eetgelegendheden in de buurt krijgen.
Het zal pas wat handiger worden wanneer het geheel in het Nederlands werkt. Wanneer gebeurt dit trouwens? Of staat NL helemaal niet op de planning.
Maar ook dat begrijpt volgens mij geen context, iets wat heel wat mensen hier nog steeds niet snappen geloof ik. Als het dat wel kan, is het idd vergelijkbaar en heel wat beter en meer dan wat commando's.
Ik kan vragen/commanderen over zowel lokale dingen (afspraken/gemiste oproepen en noem maar op) alsmede vragen hoe oud sinterklaas is en dan kijkt ie dat even op internet na en krijg ik antwoord terug).

Filmpje is van de makers van Iris dus met een korreltje zout nemen:
http://www.youtube.com/wa...mbedded&v=77B8DF0XMGc

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 februari 2012 10:14]

Dat is met een heel groot korreltje zout te nemen ja. :) Zo slecht werkt Siri alleen als je er moeite voor doet (en je kan het filmpje qua resultaten ook omdraaien en opnemen denk ik), maar begrijpt het ook context? Dus eerst een vraag als "Heb ik een paraplu nodig vandaag?", waarna het weer wordt getoond, gevolgd door "en morgen?"... snapt Iris dan dat je het weer voor morgen wilt weten? Dat vind ik namelijk het grote verschil tussen gewoon commando's begrijpen. Overigens is Iris ook wel wat beter dan dat.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 6 februari 2012 11:25]

Is gewoon een kwestie van een cultuurverandering... Tegenwoordig doen wij ook dingen die onze grootouders als 'gek' ervaren; wireless/met-headset bellen is bijvoorbeeld zo'n ding wat voor veel mensen nu heel gewoon is maar door veel mensen nog niet wordt begrepen en als 'gek' (of zielig if you wish) wordt bestempeld.

De belangrijke trend die wij hierin dus moeten onderscheiden is dat we in de toekomst met onze appliances kunnen communiceren middels een communicatievorm die voor ons natuurlijk is, namelijk spreektaal.

Dus geen exact voorgedefinieerde commando's die precies moeten kloppen zodat de computer het begrijpt, geen commandline instructies die je moet typen, nee gewoon spreektaal waarin je uitlegt wat je wil en laat het denkwerk over 'hoe dat te interpreteren en verder te verwerken' nou maar aan de computer over.

Het is overigens niet gek dat veel mensen dit als 'zielig' of gek ervaren omdat wij zijn opgegroeid in een generatie waarin wij boven de computer staan als supercommander die alles bepaalt, we gaan echter steeds meer naar een tijdperk toe waarin de computer naast ons komt staan en zodoende een veel vriendelijker en toegankelijker karakter krijgt. Zijn ze bijvoorbeeld bij Philips (maar ook andere technologiebedrijven) heel druk mee....
Hahha neej heb geen Siri op mijn android. ik bedoelde de standaard spraakbesturing wat op mijn galaxsy s2 zit dat werkt voor geen meter
offtopic:
Siri werkt erg goed moet ik zeggen. Als je een beetje fatsoenlijk engels kunt dan kun je goed met je iPhone communiceren.

Wat meer ontopic:
Ik vind dit niet echt een knappe vinding aangezien dit al werd gemeld bij de keynote waarbij Siri werd aangekondigd. Het zou niet op de iPhone 4 komen omdat de iPhone 4S juist een speciale audiochip op de A5 had zitten die de iPhone 4 niet heeft. Door deze chip werkt Siri wel echt verbazend goed! Ik kan nog steeds niet wachten tot ze hiermee andere markten gaan betreden en uiteraard tot Siri ook in het Nederlands beschikbaar komt.

Via een Jailbreak is het ook mogelijk om Siri op een iPhone 4, 3GS of iPad te draaien. Je moet dan echter inderdaad wel meer in je telefoon praten(telefoon meer bij je mond houden) dan dat je van 40cm afstand ertegen kunt praten. Apple kennende voegen ze ook alleen een technologie toe als het goed werkt dus dit is ook wel een logische verklaring waarom de iPhone 4 geen Siri heeft.
Verschil is de mate van natural language processing. (Niet dat dat nou zo nuttig is, maar dat is een andere discussie) (verschillende natural language projecten zijn in de laatste jaren geflopt omdat het simpelweg minder effecient is dan commando achtige statements)
Nee, niet de 3310. Dat was de 3330, daar kon je volgens mij 8 namen van mensen uit je telefoon boek inspreken.
Dat is heel wat anders. Daarbij werd domweg een instructie vergeleken met iets wat je al eerder had ingesproken. Met een andere stem was de kans al erg groot dat het niet werkte.
De revolutie van siri is dat je dus geen commando's meer hoeft in te voeren , maar normale zinnen kan gebruiken en dat siri de context snapt.
Klinkt aannemelijk, maar de iPad2 bevat toch ook de A5-chip?..
Bij de iPad komt het veel minder van pas. Zo heeft de iPad al geen Weer- en Aandelen-app. Maar ik denk dat het over een tijdje wel op de iPad komt, wanneer Siri echt goed is uitgewerkt en in vele talen ondersteunt word. Siri is namelijk nog in een beta-fase wat veel mensen blijkbaar vergeten.
Deze audiochip is een aparte chip die niet verwerkt zit in de A5. De A5 is wel een SoC waar je het eventueel in zou kunnen stoppen. Maar dat kost weer enorm veel werk en licenties.

Het is een aparte chip van een aparte fabrikant die elke telefoonmaker erin kan stoppen.
Nee, ze hebben het bedrijf hiervoor gekocht zoals iedereen ook weet. Verder is Siri heel wat meer dan het inspreken van wat standaard commando's. Maar anders doe je eerst wat meer onderzoek?

En de muis was er bij Apple zowiezo eerder dan wie dan ook (op de uitvinders na). Om dan 2 knoppen zo'n geweldige vernieuwing destijds te noemen... tsja

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 6 februari 2012 11:26]

Inderdaad, het gaat wel iets verder dan alleen "bel Henk'.
Ik was eerst ook sceptisch tot ik Ask Ziggy op WP7 ging gebruiken.
Dat werkt nagenoeg hetzelfde, wellicht iets minder geavanceerd, maar het werkt.
filmpje

Het is functioneel en leuk dat het werkt, maar gebruiken ga ik het niet. Het blijft een beetje suf om hardop commando's in te voeren aan je telefoon. Heb je eindelijk een touchscreen en dan gebruik je hem niet.
ahhhh.. sorry dat ik degene moet zijn die weer een applefanboy moet teleurstellen, lang voordat apple de muis had, werd de muis al met andere computers meegeleverd.
Ja, de Xerox die niemand kocht bedoel je (en welke deze zo ongeveer hadden uitgevonden)? Die was eerder ja. Poepoe Ik ben geen fanboy, ik lees gewoon zo nu en dan een boek over de geschiedenis van die dingen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 6 februari 2012 23:11]

Ik heb een iPhone 4, Spire de jailbreak versie van Siri werkt prima...
Het is grotendeels gewoon Apples manier om er voor te zorgen dat meer mensen overstappen een 4S.

Weer een extra reden om te jailbreaken..

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 6 februari 2012 09:00]

Of het waar is weet alleen Apple natuurlijk, ik denk dat het zeker een belangrijke reden is maar het kan best dat er ook een technische bij komt kijken. Apple staat bekend om z'n houding naar dit soort zaken, net als facetime wat op 3G kan werken maar wat ze niet doen omdat het dan teveel schokt. Ze gaan voor de meest optimale ervaring, hoewel ik dat bij facetime bijv. weer overdreven vind.
Dat had niet zozeer te maken met het feit dat het niet voor de volle honderd procent werkte maar meer met het feit dat het veel data verstookt en dat at&t en consorten daar niet blij mee waren.
Het feit dat de 3G geen front facing camera heeft is ook maar een detail
Los staand van het feit dat vgroenewold het over het 3g netwerk heeft en niet de iPhone 3g.. heb je gelijk.
Hahaha, my bad, moet ook niet bijdehand willen wezen hier. Ik zat het me voor te stellen, praten tegen de achterkant en snel omdraaien om de reactie te horen.
Ik denk dat het wel zeker kan werken op de iPhone 4. Maar het zal waarschijnlijk dan minder prettig werken. Sneller last hebben van omgevingsgeluiden.

En dat het vanuit Apple's oogpunt niet lekker werkt snap ik. Maar ik denk ook zeker dat er meerdere belangen bij spelen zoals, een verkooppunt voor de 4S etc.
Het verkoop belang speelt een kleine rol aangezien de 3GS en 4 nog gemaakt worden en verkocht worden als budget versies. Apple heeft echter wel een hele lange historie als het aankomt op dingen uitbrengen die meer dan goed werken. Niet 'een beetje'.

Persoonlijk wilde ik dat meer bedrijven dergelijke aandacht voor kwaliteit hadden.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 6 februari 2012 11:55]

Gebruik het vaker dan ik dacht. Net omdat het werkt. Het past op zich wel bij Apple's filosofie om geen dingen uit te brengen die niet goed of in hun ogen niet goed genoeg werken. Zal waarschijnlijk ook een beetje een selling point geweest zijn, maar dan konden ze ook iCloud exclusief gemaakt hebben.
Onzin. Siri werkt op iPhone 4 meer dan prima.
Gelukkig dat dit er is (en nee, het zal niet perfect zijn, en nee, er zit geen chip in om op afstand geluid te kunnen detecteren) ;

For those that haven’t been following the progress, you’ll be delighted to hear that porting Siri to the iPhone 4 and fourth-generation iPod touch is actually a rather easy process.

Siri on your iPhone 4 or iPod touch 4G is all possible thanks to a Cydia package called “SiriPort.” You don’t need a proxy server and you don’t need to have an iPhone 4S nearby, as SiriPort just works seamlessly. Although we will advise using this port at your own risk, several users have been successful in getting Siri running on their iPhone 4 and fourth-generation iPod touch.

If you are patient, and keep trying, you will notice that Siri eventually starts listening to you. I was able to get Siri working in about three to five minutes, but timing will vary. Again, many users have been successful so don’t give up or you won’t get Siri working. Does SiriPort work for you?

[Reactie gewijzigd door maartend op 6 februari 2012 09:05]

SiriPort werkt dus niet. Je hebt altijd een externe server nodig die met behulp van iPhone 4S key's verbinding maakt met de Apple servers.

Er zijn ontwikkelaars bezig om i.p.v. de Apple servers te gebruiken, gebruik maken van de Google Voice API, het probleem van de iPhone 4S key is dan dus verholpen.
Wat is dat nou voor flutopmerking alsof je als je 1 dienst van Google gebruikt meteen alles van Google wil gebruiken? Of andersom, is/was Maps in de iPhone niet gebasseerd op Google Maps? Oftewel volgens jouw redenering moeten ze meteen maar overstappen 8)7
Waarom? Ik vind het prachtig dat er ontwikkelaars bezig zijn om Siri beschikbaar maken voor alles iOS devices, en het werkt al goed.

Heeft Android al een goede tegenhanger voor Siri? Volgens mij niet.
Ja, je kunt in ieder geval nederlands praten tegen je Android telefoon.
Ik heb er nog geen gezien die zo goed werkt als siri. Maar heb er ook niet achter gezocht.
Meerdere zijn er Iris en speaktoid zijn de betere...

Kunnen net als siri vragen beantwoorden.
Apple neemt hierbij geen risico om kwalitatief iets slechts uit te brengen voor de iphone 4 omdat de audiochip niet veel kan. Als ze dat zouden doen, zouden ze best veel reacties krijgen waarom het niet zo prettig werkt. Apple moet dan er tijd en geld investeren wat het niet waard is.

[Reactie gewijzigd door gentlemen op 6 februari 2012 09:05]

Geloof dat maar ;)

Als Siri er niet was dan had de iPhone 4S eigenlijk niets nieuws :)
Full hd filmen misschien? En wat dacht je van een antenne die et wel goed doet?
Dat is dus geen nieuws. Dat is inhalen, want velen daarvoor hebben het al. En een aantal nog steeds van betere kwaliteit dan de 4s.
Siri was het echte onderscheidende nieuws voor de 4s, en geen enkel andere fabrikant heeft er nu nog een antwoord op.
Geloof dat maar ;)

Als Siri er niet was dan had de iPhone 4S eigenlijk niets nieuws :)
Euhm, wat dacht je van een goede hardware upgrade...

Dual core CPU, dual core GPU die tot op de dag van vandaag nog steeds de beste is op de mobiele markt.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 6 februari 2012 10:41]

Toch speculeerde de meeste apple fanboys over een groot scherm. Want stiekem was dat wel hun grootste wens. Die is er niet gekomen...
Ik heb de 4S en kan bevestigen dat het geluid op afstand fantastisch wodrt opgevangen. Zelfs op 20 meter afstand worden de subtiele slagen van een schaats helder en mooi opgevangen tijdens het filmen. Misschien ook wel door deze chip.
Geluid opnemen van 20 meter ver is niet z'n kunst doen alle telefoons wel. Het gaat er juist om dat de chip het geluid van afstand en dichtbij goed uit elkaar kan houden.
Zoals hierboven oook al gezegd wordt werkt Siri dus wel op een iPhone 4, maar niet als je wat verder van de mic praat. Waarom brengt Apple dit dan niet gewoon voor de iPhone 4 uit met disclaimer dat het alleen werkt als je van dichtbij praat. Zo ondersteun je toch de oudere generatie met wat beperkingen. Dat kweekt heel wat meer good-will.
Apple introduceert alleen functies waarbij er geen "beperkingen" zijn, zoals een gehandicapte audiochip in dit geval. Denk dat het toevoegen van Siri aan de 4 meer slecht dan goed doet, want dan krijg je ellenlange discussies, waarom het bij iemand met een 4S wel goed werkt en bij iemand met een 4 niet, ondanks dat dan gemeld wordt dat er een beperking is.

Zo werkt men bij Apple niet. Een functie komt pas als het naar behoren werkt. Werkt het net zo goed op de oude hardware, dan zit het als update in een nieuwere iOS versie, werkt het niet zoals het zou moeten, dan is het beperkt tot de nieuwe hardware.

Ik kan me er in ieder geval nog niet zo druk over maken. Ten eerste is Siri voor een nederlander sowieso beperkt in functionaliteit in tegenstelling tot de volledige experience voor een US burger. Daarnaast zit ik niet te wachten om engels tegen me telefoon te praten.

Eind van het jaar mag ik mijn abo weer verlengen en de kans is dan groot dat ik voor een iPhone "5" kies, gezien mijn investeringen in apps. Siri vind ik persoonlijk niet meteen een functie waarvoor ik voor die specifieke telefoon ga.
Ik heb altijd begrepen dat SIRI wel verkrijgbaar ws als App voor de 4, maar dat dit met de komst van de 4S onmogelijk is gemaakt. Staat me wel bij dat het een prijzige app was,

Misschien weet iemand anders daar meer van?
Dan was dat zeker weten geen Siri
Volgens de wiki wel: http://en.wikipedia.org/wiki/Siri_(software)

Siri was eerst verkrijgbaar als app (maar misschien alleen in de VS)
Apple introduceert alleen functies waarbij er geen "beperkingen" zijn
haha

volgens mij is zowat alles van Apple juist gebaseerd op geslotenheid en beperkingen :X