Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 11.607 •

Sony heeft in de doorgaans lucratieve eindejaarsperiode minder tv's verkocht dan eind 2010. Het concern verkocht iets meer PS3's, maar minder PSP's en PS2's. Sony noteerde een flink verlies voor het derde kwartaal.

Sony heeft in zijn derde fiscale kwartaal van 2011 een verlies geleden van 159 miljard yen, omgerekend 1,58 miljard euro. Het Japanse concern heeft zijn verwachtingen voor het resultaat naar beneden bijgesteld. De redenen die Sony noemt voor de slechte resultaten zijn de overstromingen in Thailand, de verkoop van de aandelen in de joint-venture S-LCD en de overname van Sony Ericsson, terwijl ook de sterke yen een rol zou spelen.

Sony verkocht 6 miljoen tv's in de periode oktober tot en met december 2011. Een jaar eerder verkocht het bedrijf nog 7,9 miljoen televisies. Desondanks blijft Sony erbij dat het dit jaar 20 miljoen tv's kan verkopen, zoals eerder aangegeven. Sony verkocht ook minder camera's en pc's dan in het derde kwartaal van 2010.

Wel wist Sony iets meer PS3's te verkopen: de verkoop steeg van 6,3 miljoen tot 6,5 miljoen stuks. Sony verwacht echter in zijn vierde kwartaal minder Playstation 3's te verkopen. Het bedrijf verlaagde de verwachting 15 miljoen consoles te verkopen namelijk naar 14 miljoen. De verkoop van de Playstation Portable daalde en ook de Playstation 2 lijkt nu zijn langste tijd gehad te hebben: Sony verkocht er nog 900.000, veel minder dan eind 2010, toen er nog 2,1 miljoen over de toonbank gingen.

Reacties (51)

Niet zo gek, ze mogen blij zijn dat de PS3 zo'n eindboost heeft meegemaakt. Overigens is het toch logisch dat de verkochte aantallen PS2's en PSP's teruglopen?
Zo duur is de PS3 niet meer en met een PS2 loop je toch bijna 2 generaties achter.
PSP bijna hetzelfde verhaal.
En als het zo blijft doorlopen komt het aantal verkochte TV's echt wel op 20 mljn.
Met een beetje reclame en 'wereldschokkende innovatie' kom je er wel.

Iemand die iets weet over de overname van sony ericsson?

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 2 februari 2012 08:33]

Het is misschien in Europa normaal dat we standaard voor de laatste generatie consoles kiezen, maar in emerging markets niet. Kijk naar Brazilië waar electronica over het algemeen heel duur is. Daar wordt de PlayStation 2 nog massaal verkocht. En nog, bijna een miljoen verkopen in één kwartaal voor een console die al aardig op leeftijd is. Blijf het knap vinden.
'wereldschakkende innovatie' -> Ik ben benieuwd of de Google TV's hier ook een bijdrage aan gaan leveren.
Sony heeft iets van 1.1 Miljard euro Ericsson uitgekocht van SonyEricsson.

En dat beetje wereldschokkende reclame innovatie, ik zal jouw iets vertellen.
Sony en Philips is de nummer een in innovaties, als jij een goed technologisch bedrijf spot zonder dat je kennis van heb, pak dan Samsung of LG want zij hebben 0,0% innovatie verricht.
Ik heb een Philips thuis staan met NetTV etc., maar ik vraag me af wat er naast '3D' of 'super mega HD'
'26:9' Ik weet het niet?

Ik spot absoluut niet met sony, ik snap alleen niet dat je een Sony tv gaat kopen als een samsung dezelfde techniek heeft, je kan dan zeggen: sony was eerst ik ga voor een bravia of wat dan ook. Alleen een doorsnee consument ziet daar tegenover een Samsung budget tv met soortgelijke functies. Alleen wat cijfertjes die ze niets zeggen onderscheiden de TV's.
26:9? 26:9 is geen formaat, 21:9 eigenlijk 2.35:1(2.39:1) wordt al jaren door Philips gemaakt.

http://www.philips.nl/c/c..._TV_SE_NL_CONSUMER%3Dtrue
Ik denk ook dat de tv tak een moordende comncurentie heeft nadat samsung heel erg goed aan de weg timmert.

om me heen zie ik samsung steeds bekender worden in de mond en mond reclame.
ik weet niet hoe het staat met verhouding sony tv en ps3 aankopen dus beide van 1 merk.
Dat is simpelweg niet waar.

Samsung staat bekent dat ze staatssteun krijgen meer dan 10 jaar om alles groot op te bouwen. Verder met reclame betreft speelt Samsung een smerig spelletje, zoals verkopers extra bonus geven als zij klanten een Samsung aansmeren zoals Media Markt/Expert en nog paar andere elektronica winkels het doet.

Zonder staatssteun heeft Samsung nooit gered, ze hebben op zo'n manier veel bedrijven kapot geconcurreerd en dat is ook een van de hoofd reden dat ik NOOIT en Samsung koop.

Vervolgens heeft Samsung talloze patent schendingen overschreden zoals Sharp/Sony/Ericsson/Rambus en noem maar op en vervolgens deze bedrijven betaald door de staat en op lange termijn veel gebruik konden maken.

Samsung heeft niets ontwikkeld 0,0% ze profiteren alleen maar van andermans techniek. Sony heeft Miljarden geïnvesteerd in Oled techniek terwijl Samsung gewoon naar de hand kreeg geschoven door dingen samen te werken omdat Sony weinig capaciteit heeft om te produceren.

Jullie onderschatten behoorlijk in Samsung, ze zijn het groots in kopiëren en namaken, vandaar dat ze ruzie met Apple hebben. Vervolgens is de kwaliteit van Samsung onderdelen stuk minder dan elders.

Het is dat je het weet :)

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 2 februari 2012 09:07]

Ik wil graag een bron zien.
Hier heb je een bron: ik heb bij de mm gewerkt. Dus ja hij heeft helemaal gelijk in wat hij zegt. Dat samsung staatsteun krijgt is algemeen bekend maar dat hoeft niet bepaald een reden meer te zijn aangezien Sony onder de naam van "japan display" binnenkort ook staatsteun zal gaan krijgen.

Sony, en dan voornamelijk de hx9xx, hx8xx en de nx series zijn ook overigens bijna nergens leverbaar. Sony heeft gigantische leveringsproblemen met de tv's en dat is de reden dat er gewoon meer tv's verkocht worden. Samsung doet inderdaad goed met tv's en dan voornamelijk de prijzen. De reden dat Sony niet of het zo slecht doet komt voornamelijk doordat sony tv's nauwelijks leverbaar zijn en dan kiest de verkoper en concurrent voor de beste prijstechnische laternatief: Samsung (aarbeving, ps hack en tsunamie @ thailand, sony is echt een pechvogel geweest in 2011). Maar Sony heeft goede en scherpe verwachtingen, als ze met een enorme overhaul komen en de nieuwe designs zien er al uniek en erg mooi uit.

Toch jammer als je nagaat dat Sony bijna altijd als beste uit de test komt, en voornamelijk ook op het gebied van beeldkwaliteit
Als je bij de MM hebt gewerkt hoop ik dat je in het management hebt gewerkt. Bedrijven zoals de Media Markt zijn gewoon "levende" reclame folders. Ze zijn de minst aantrekkelijk klant om te hebben binnen Nederland (ook al de leveranciers gooien gewoon 20% op de verkoop prijs omdat het zo bewerkelijk is). Wat doen/willen de grote bedrijven dus uit de MM krijgen? Exposure! Sjah dat moet je dus via vreemde constructies gaan doen want veel geld verdienen aan een ongeorganiseerde klant zoals de MM is bijna onmogelijk (je kan nog beter je product bij de Kruidvat neerleggen, veel minder bewerkelijk, veel hogere marges)

Wat ik dus wil zeggen... De MM wordt op deze manier door veel leveranciers misbruikt, je kan een bedrijf als Samsung niet de schuld geven dat ze meespelen met het spel wat is opgezet door de MM zelf

Ontopic: Verder vind ik de vergelijking tussen Sony en Samsung niet helemaal eerlijk. Sony probeert premium te zijn terwijl Samsung gewoon realistisch is en zich niet schaamt voor wat het is (een bedrijf wat in elk segment z'n zegje wilt doen)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 2 februari 2012 09:53]

Je noemde toch niet Rambus?! Het staat ze toch vrij om via samenwerkingsverbanden technologie in huis te halen, lijkt mij.
De staat heeft Samsung geld gegeven om Rambus pattent op te kopen zodat ze zelf ook kunnen maken, en Rambus is daar in getrapt.

Hetzelfde met Ericsson met 3G patent.
Ze hebben het Rambus patent niet gekocht ;) een licentie noemen ze zoiets

Ook bestaat er geen 3G patent want 3G is niks meer dan een loze marketing term :) Ze hebben bepaalde patenten die opgenomen zijn in de 3G standaard

Maar ja had ook niet anders van je verwacht om eerlijk te zijn
-off-
Heb je een slechte dag vandaag? je zit iedereen af te kraken, je lees niks fatsoenlijk.
Je zit hier comments te plaatsen met je eigen mening maar je hoeft iemand anders niet af te kraken!
Wikipedia klopt niet vaak dan je denkt, iedereen kan daar aan rommelen.
Nee jij bent lekker betrouwbaar, je lees voor geen meter.
SG2 noem je dat het snelste phone, op bepaalde vlakken is zelfs Arc met een 1Gig single core CPU met 230 MB RAM wat sneller dan de SG2.
Ga jij maar lekker op je pentium 4 werken dan neem ik mijn dual core!
Hahaha hahahaha! 8)7 :X
SSD is NIET door Samsung uitgevonden en hetzelfde geld van HDD, tevens is de HDD van Samsung waardeloos als je met andere merken vergelijkt en qua kwaliteit.
Jij zegt: Samsung heeft niets ontwikkeld, Vanwaar dan de afwijkende snelheden met SSD?

Je moet eens snel gaan kappen met die onzin berichten van je met je -300 karma, is 1k karma een auto ban?

[Reactie gewijzigd door Strunkie op 2 februari 2012 12:23]

En Amoled is GEEN vol Oled techniek.
Wat is dat nou voor onzin? De AM in amoled staat voor Active Matrix, wat een manier is om individuele pixels aan te sturen. Voor de rest is het gewoon OLED, wat op zichzelf niets zegt over hoe het aangestuurd dient te worden, maar over hoe de pixels hun licht produceren.
Misschien voor jou ook een geschiedenis lesje:Er is dus niets nieuws onder de zon.
Volgens cijfers is Wikipedia minstens even betrouwbaar als een andere bron.
En ik vind Wikipedia toch 100 x betrouwbaarder dan "killer100" :)
Daarentegen zijn woorden uit jouw mond altijd fantastisch gefundeerd met argumenten en verifieerbare bronvermeldingen. Oh wacht...

Het leuke van wikipedia is dat je het gewoon kunt controleren, door de bronvermeldingen onderaan de pagina door te lezen. Gewoon maar zeggen "dat het niet hoeft te kloppen omdat iedereen het kan editen" gaat dus nergens over.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 februari 2012 13:13]

Al is het natuurlijk maar de vraag of Samsung wel iets verdient op TV's. Je kan wel veel dozen schuiven maar als de marge minimaal of negatief is heb je uiteindelijk toch een probleem.

Het kan natuurlijk een strategie zijn om het merk groter te maken, zodat mensen ook spullen gaan kopen waar wel een fatsoenlijke marge op zit.
Nou ik weet niet of het echt ligt aan de overstroming.

Ik zou o.a. geen tv van sony willen hebben, liever nog van samsung bijwijze van.
Mjah als je even de zaak neutraal bekijkt (en aub niet naar de media markt want die prijzen, los van de holding acties, zijn niet markt conform) dan zal je zien dat naast Samsung en LG je verder weinig keus hebt in het grootste segment (de "budget" lijnen tot de 600 a 700 euro)

Maar ja, ik zie dat je jezelf als verkoper heel hoog inschat... Ik hoop wel dat je jezelf beseft dat mensen vrijwel altijd hun keuze al hebben gemaakt voordat jij aan te pas komt (qua merk). Het enigste waar je nog enig invloed op hebt is het type van een bepaald merk

Mjaah deze reactie verbaasd me niks gezien je andere reacties. Ik kan nu al zeggen dat je de jaarafspraken tussen Samsung en de MM niet hebt gelezen :) (ter info, daar staat hetgeen in wat jij stelt ;))

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 2 februari 2012 10:11]

Het is natuurlijk ook wel weer zo dat je bij Samsung zo'n beetje de meest "value for money' krijgt.
Na mijn huidige Sony TV komt er ook voorlopig geen nieuwe Sony het huis meer in.

- Eerste exemplaar had last van een uitvallende VGA input (lastig als je laptop alleen VGA uit heeft)
- Tweede exemplaar had last van een uitvallende VGA input.

Derde exemplaar (wel moeten bijbetalen voor een grotere uitvoering) werkte eindelijk.

Na het overlijden van mijn oude laptop een nieuwe laptop gekocht met HDMI. En, drie keer raden, de derde TV geeft problemen met de HDMI input.

Dat is 3x faal. Dus eruit met die troep.
Sony weet, na twee weken bedenk tijd, niet veel meer te melden dan "het zal wel aan uw laptop liggen".
Dit gebeurt ook wel bij andere merken TV's.

M'n broer werkt voor een bedrijf dat dus metname TV's en radio's repareerd en home service voor samsung verricht hier in de buurt, en daar kom je ook wekelijks tv's tegen waar bepaalde aansluitingen het niet doen (en soms meerdere malen achter elkaar bij dezelfde klant).

Sommige mensen komen er nooit achter omdat ze nooit de VGA aansluiting gebruiken, of slechts 1 HDMI poort (veel TV's hebben er meerdere tegenwoordig).

Dus het is zeker niet alleen een sony probleem mocht je dat denken...
Sony TV's blinken ook niet uit ergens in.
De HX92x is één van de beste LCD toestellen die je op dit moment kunt kopen, tenminste als quality control z'n werk goed heeft gedaan en je geen toestel met DSE of 'crease' krijgt geleverd.
Net als Volkswagen zijn er bij Sony geen specifieke dingen waar ze excelleren, maar het totaalproduct is gewoon goed. Andere merken laten daar nog wel eens wat steken vallen. Dan stouwen ze zo'n product vol met features, waarvan er maar enkele volledig uitontwikkeld en "usable" zijn.
Sony loopt qua techniek dan ook flink achter op LG en Samsung met de dunne bezels wat nu helemaal hot is. Ik heb zelf 2 Sony TVs LCD waarvan 1 3D en het zijn opzich goede TVs echter is de techniek allemaal een beetje oud. Sony zou iets meer moeten innoveren met de LCD TVs op de markt want op dit moment zal mijn volgende aankoop geen Sony meer worden maar een LG.
Sony loopt qua techniek dan ook flink achter op LG en Samsung met de dunne bezels wat nu helemaal hot is.
Een dunnere bezel noem ik geen voorsprong qua techniek.
Zeker niet als je ziet welke problemen (slechte uniformiteit,flashlighting) het met zich meebrengt i.c.m. edge-lit backlight. De Samsung D8000 is daarvan een prachtig voorbeeld.

Waar ze wel de verkeerde keuze gemaakt hebben is 3D, shutterbrillen zijn op papier misschien de beste oplossing, passive 3D werkt in de praktijk gewoon beter en is daarnaast ook nog eens een heel stuk goedkoper.

En dan manier hoe ze omgaan met het 'crease' probleem bij high-end toestellen als HX82x en HX92x, eerst was het een productie probleem een paar maand later was de boodschap dat het allemaal binnen de specificaties was, right!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 2 februari 2012 09:46]

Waar ze wel de verkeerde keuze gemaakt hebben is 3D, shutterbrillen zijn op papier misschien de beste oplossing, passive 3D werkt in de praktijk gewoon beter en is daarnaast ook nog eens een heel stuk goedkoper.
Persoonlijk vind een passieve 3D TV een beetje tegenvallen. Bij passief heb ik elke eerste 5 minuten van het kijken focus problemen (bijv bij ondertiteling) waardoor ik het niet echt rustig TV kijken vind (toevallig moesten we gister buiten roken en heb ik dus veel eerste 5 minuten gehad.) Bij actief heb ik dat veel minder en ben ik al gewend binnen een minuut.

Ik weet niet waar dat aan ligt (de techniek of mijn ogen) maar ik zal altijd voor actief kiezen
Ik kan mij zo voorstellen dat steeds minder mensen behoefte hebben aan spullen van Sony.
Bij mij komen er in ieder geval geen Sony producten meer in huis.
- rootkit schandaal 2005 http://nl.wikipedia.org/wiki/Rootkit
- PS3 die steeds kariger wordt qua mogelijkheden
- PSN die er 2 maanden uit heeft gelegen

Al met al geen goede reclame voor een groot bedrijf.
Ik ben het helemaal met Ossi eens, maar geloof niet dat de gemiddelde consument daarom maalt.
Ik had veel sony spul totdat ik aanspraak moest maken op mijn garantie, ronduit slecht.
Lol heb ik ooit gezegt dat ik mijn garantiebewijs kwijt ben geraakt?! 8)7
Rubbertje onder mijn Sony Vaio weg: 5 euro per stuk
Toetsenbord kapot: 80 euro, een originele via ebay gekocht met backlight voor 20 euro.

Sorry hoor maar als je 60 euro boven een andere verkoper zit doe je iets goed fout!
In mijn ogen is het grootste probleem de prijs.

Samsung en LG zijn goedkoper en zie je tevens vaker voorbij komen in (scherpe) aanbiedingen (Ibood, folders etc).

Daarnaast worden veel TV's door jongeren (15-30 a 40) gekocht en die zijn veel prijs bewuster. Philips en Sony 'waren' de betere merken waar je ook extra voor betaalde. Inmiddels is de kwaliteit van de Aziatische merken toch wel stukken beter geworden. Daarnaast zijn ze met de lagere prijs voor veel mensen (vooral jongeren) een stuk interessanter geworden.
Wat wil je ? Ook net een nieuwe LCD TV gekocht en Sony kwam helemaal niet in de picture en dat zuiver op de prijs. Ze zijn merkbaar duurder dan hun concurrenten.

Zelf de "marketing" guy die ze in de winkel hadden geposteerd kon mij absoluut niet overtuigen. Ik ga echt geen honderden euro's meer betalen voor een Sony logo.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een LG 47LW4500 omwille van de passieve 3D technologie wat ook een slok op de borrel scheelt qua kosten.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 2 februari 2012 10:36]

Helemaal met de huidige snelle ontwikkelingen die spelen. Een tv hoeft geen 10/15/20 jaar meer mee te gaan. Eerder een jaar of 3 a 4 en dan kan ie naar de slaapkamer. Ingeruild voor een groter en 'beter' exemplaar.
Vroeger scoorde Samsung TV's nog niet zo goed in bijvoorbeeld de consumentenbond tests. Tegenwoordig is het Samsung wat de klok slaat en dus kiest het grote publiek ook massaal voor dit merk.