Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 71, views: 12.329 •

Ontwikkelstudio BioWare heeft de cast achter de stemmen van de personages in Mass Effect 3 bekendgemaakt. De role-playing game kan rekenen op een sterrencast, die voor het grootste deel ook in vorige delen al aanwezig was.

De stemmen in Mass Effect 3 worden gedaan door een aantal bekende namen uit zowel de film- als de televisiewereld. Zo speelt Martin Sheen, net als in Mass Effect 2, de Illusive Man. De stem van Commander Shepard wordt gedaan door Mark Meer of Jennifer Hale, afhankelijk van de keuze van de speler voor een mannelijke of een vrouwelijke hoofdpersonage.

Nieuw in de cast is Freddie Prinze Jr, die de rol van James Vega speelt. Vega is een marinier die Shepard zal bijstaan in Mass Effect 3. De cast telt daarnaast nog tal van aansprekende namen, zoals Seth Green, Tricia Helfer, Yvonne Strahovski en Carrie-Anne Moss. Zij en nog een aantal andere acteurs keren terug in de rollen die zij al eerder vervulden in Mass Effect-games. Alle personages in het spel behouden dan ook hun originele stemacteur in Mass Effect 3.

Mass Effect 3 is het derde en laatste deel van de Mass Effect-trilogie. In het derde deel is Commander Shepard, de hoofdrolspeler in de spelserie, belast met het vinden van bondgenoten om te helpen de aarde te verdedigen tegen de allesvernietigende Reapers, een buitenaards ras dat planeten verzwelgt.

Video waarin de cast van Mass Effect 3 wordt voorgesteld

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (71)

'Niet meer wat het was' ... 'kwalitatief geen sterke game'.
Het zijn 2 games... Jullie doen alsof het al een jaren lopende spellenreeks van 10 delen is.
En deel 2 deed zéker niet onder voor het eerste deel. Persoonlijk vond ik het zelfs beter. En deel 3 hebben jullie nog niet gespeeld, zinloze opmerking dus...
Deel 2 was minder voor mij. Het miste het diepgaande RPG gevoel wat deel 1 wel had. Dit was meer gericht op de shooter fans. Dat vond ik erg jammer. Ik zeg niet dat deel 2 slecht was, dat zeker niet. Maar het was gewoon te anders.
Deel 2 dook je veel meer in het verhaal vond ik juist. Dat was de kracht van deel 2. Maar ik heb deel 1 op normal gespeeld en eigenlijk niets met de RPG gedaan (alleen de punten die je kon besteden in je skills). Wapenmods etc boeiden mij nooit echt, op normal maakt dat immers niets uit.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 1 februari 2012 14:14]

Deel twee dook je juist niet het verhaal in! Vrijwel het hele spel ging op in missies over het samenstellen van je team. En het hoofdverhaal ging over de strijd tegen niet meer dan pionnen van de Reapers.

Een beetje een typisch (overbodig!) tweede deel dus. Nog erger is het feit dat je in deel 1 ook al bezig was geweenst met het samenstellen van een elite team als bondgenoten in de je strijd tegen een pion van de Reapers, dus dat doe je in deel 2 gewoon lekker overnieuw. En zie de beschrijving onderaan dit artikel: In het derde deel is Commander Shepard, de hoofdrolspeler in de spelserie, belast met het vinden van bondgenoten om te helpen de aarde te verdedigen tegen de allesvernietigende Reapers, een buitenaards ras dat planeten verzwelgt.

|:( |:( |:( |:(

[Reactie gewijzigd door uqrax op 1 februari 2012 19:42]

Ik vondt beide games hun charme hebben. Mass

Effect 1 voelde wel meer compleet, veel meer submissies. En dat ze bij 2 hebben gekozen stukken minder wapens neer te zetten een gemis. Als ook dat ze thermal clips hebben geïntroduceerd.

Ik was zo blij dat je geen ammo hoefde te zoeken in Mass Effect 1, dat je alleen maar bezig bent met vechten en niet al dat ge'macro eromheen als reloaden en ammo vinden.

Veel mensen zeiken over die lange lift scenes in ME1, maar persoonlijk vond ik dat niet zo storend en zorgde het voor emersie. Alles wat je doet, van missie tot missie gaan, codex lezen, dialogen ALLES voelde als in game aan. In ME2 krijg je een echt laad scherm inplaats van een fade over of een soort lift scene. En na elke missie een mission briefing. Daarmee voelt ME2 meer gefragmenteerd aan, het breekt voor mij elke het gevoel dat ik Shepard ben.
Ik was zo blij dat je geen ammo hoefde te zoeken in Mass Effect 1, dat je alleen maar bezig bent met vechten en niet al dat ge'macro eromheen als reloaden en ammo vinden.
Niet dat gemacro eromheen? In ME1 zat je continu te kutten met het feit dat je inventory te vol zat waardoor je niets meer op kon rapen, en de interface was een ramp waardoor je niet snel veel dingen weg kon gooien. Ik was erg blij met die verandering in ME2. Natuurlijk ook wel weer mindere puntjes, het proben van planeten vond ik tijdrovend en saai, maar was wel nodig om dingen te kunnen upgraden. Op dat soort minigames zit ik niet echt te wachten.

Maar goed, waar hebben we het over. Als je het hebt over Mass Effect dan heb je het over de storyline, en die is in zowel 1 als 2 gewoon retegoed.
Niet dat gemacro eromheen? In ME1 zat je continu te kutten met het feit dat je inventory te vol zat waardoor je niets meer op kon rapen, en de interface was een ramp waardoor je niet snel veel dingen weg kon gooien. Ik was erg blij met die verandering in ME2.
Ik moet zeggen dat ik net zo verbaasd ben als jij over de negatieve reacties over deel 2 boven jou. Ik vond deel 2 echt op álle fronten beter dan deel 1.

- De graphics zijn veel beter, vooruit het is ook een stuk nieuwere game, maar ook de ´feel´ van de game in deel 1 vond ik niet leuk. Het ziet er niet alleen primitiever uit, veel dingen zijn gewoon niet mooi gemaakt.
- Het verhaal vindt ik leuker, of in elk geval beter uitgewerkt. maar goed dat kan persoonlijk zijn
- De personages zijn leuker en beter uitgewerkt, en de leuke personages zijn in grotere getalen aanwezig. Samara, Morinth, Jack, Mordin, Thane, Tali die veel meer uitgewerkt wordt, Miranda, ik zou ze echt allemaal niet willen missen. In deel 1 had je Ashley, en die vond ik echt veel minder leuk dan Jack en Miranda. En Liara, maar goed die zit ook in deel 2 en is minstens zo leuk als in deel 1. En vergeleken met Jacob was Kaidan ook echt een nietszeggend personage...
- De wapens schieten lekkerder, zowel qua graphics als qua geluid zijn ze mooier. Als iets onbevredigend is in een game, is het een wapen waar een of andere laffe "pieuw-pieuw" of "tikketikketik" uitkomt. Die assault rifle in deel 1 was echt geen pretje om mee te schieten, in deel 2 heb je die "Revenant" machine gun. Das een genot om mee te schieten! :)
- Het verzamelen van wapens en ammo in deel 1 voelde, vergeken bij deel 2 echt als onnodige "ballast" in de gameplay, en overigens ook letterlijk ballast als je inventory weer eens vol was. En echt zoveel verschillende wapens... en ze doen allemaal hetzelfde, en allemaal schieten ze voor geen meter (zie mijn punt hierboven)
- Hetzelfde voor het upgraden van skills en je paragon + renegade opties, ook dat voelde in deel 1 als onnodig ingewikkeld. In deel 2 véél beter gedaan. Lekker overzichtelijk.
- De gameplay is leuker; dat 6-wielige voertuig in deel 1 was leuk bedacht, maar hij reed echt voor geen meter, en die levels waarin je moest rondrijden... ook weer leuk bedoeld als afwisselng in de gameplay, maar in de praktijk boring as hell.
- De werelden/levels/steden zijn in deel 2 vééél mooier. The Citadel in deel 1 is heel veel loze ruimte en ziet er echt superongezellig uit. The Citadel in deel 2 is qua gameplay veel functioneler ingericht, en plekken als Afterlife op Omega en Illium zijn ook echt prachtig gemaakt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Misschien ben ik een beetje bevooroordeeld, want ik ben begonnen met deel 2, en heb daarna deel 1 gespeeld voor de compleetheid, en om daarna met het geexporteerde karakter deel 2 nog een keer te kunnen spelen (ben ik nu mee bezig), maar ik vind deel 2 echt eindeloos veel beter. Als ik was begonnen met deel 1 vraag ik me af of ik deel 2 ooit had aangeraakt... dan was ik misschien al voor het einde van de game afgehaakt.

Ik kan dan ook niet wachten tot deel 3, ik heb de Collector´s Edition al gepreordered. Als die de stijgende lijn qua graphics, gameplay en verhaal doorzet, of als hij ook maar ongeveer net zo goed is als deel 2, dan ben ik dik tevreden!

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 1 februari 2012 15:01]

Met ammo bedoel jij de ammo mods. En het enige wat je hoefde te doen om dat probleem met je backpack op te lossen is na elke missie alle low level meuk verkopen. Desnoods te droppen, want je gaat me niet vertellen dat als je 6 chars hebt die over het algemeen andere skills hebben je 6 keer hetzelfde wapen van hetzelfde level nodig hebt. En je kunt ten allertijden items veranderen in medi-gel, dus ik volg die beredenering niet.
Zeker niet omdat in 2 HELEMAAL niets meer van dat gebeur in zit. Je hebt een paar wapens, je kunt ze niet upgraden, niet verkopen en niet modden.
Alles gaat doormiddel van je skills.
Er zijn nauwelijks delen uitgekomen aan de hand waarvan je zou kunnen zeggen dat de serie niet meer is wat het was. Je vergelijkt nu één enkele game met één enkele andere...
Of heb je Mass Effect 3 al gespeeld?
Hoezo? Alle films het bekende acteurs zijn ook slecht?
Sorry maar dit is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb...
Als een spel eenmaal het budget heeft om de stemmen in te laten spreken door profs dan moeten ze dat ook doen.
Daar kan een game alleen maar beter van worden. Ik ben zelf geen fan van mass effect maar heb het wel met andere games meegemaakt en ik heb het alleen maar als positief ervaren. Dat heet oog voor detail
Dat werkt anders precies zo met games. Als de gameplay kut is dan proberen ze dat te maskeren met goede graphics. Gaat nergens over.

Voice acting echter is zeer belangrijk voor het kunnen neerzetten van realistische karakters en is absoluut niet iets wat jan en alleman zomaar kan. Het gebruik van goede acteurs voegt echt wat toe. En ja, er is een reden waarom veel (maar lang niet allemaal) ster acteurs ook sterren zijn - ze kunnen daadwerkelijk goed acteren.

En sorry, maar als iemand beweert dat Mass Effect (welk deel dan ook) een kutgame is dan heeft die er gewoon geen verstand van. Je kunt niet van het verhaal houden, of niet van die specifieke gameplay, en dus kan het dat het jou persoonlijk niet aanspreekt, maar dat maakt de game niet ineens slecht.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 februari 2012 12:41]

Voice acting echter is zeer belangrijk voor het kunnen neerzetten van realistische karakters en is absoluut niet iets wat jan en alleman zomaar kan. Het gebruik van goede acteurs voegt echt wat toe. En ja, er is een reden waarom veel (maar lang niet allemaal) ster acteurs ook sterren zijn - ze kunnen daadwerkelijk goed acteren.
Een filmacteur is alleen niet automatisch ook een goede acteur voor stemmenwerk. Sommige acteurs bakken er helemaal niets van wanneer ze zich in een personage moeten inleven terwijl ze voor een microfoon zitten. Dat is bij The Simpsons (waar veel bekende acteurs langskomen) ook wel te horen. In het voice acting wereldje zitten professionele mensen die meerdere stemmen kunnen inspreken en een stuk minder kosten. Maar ja, dan heb je natuurlijk geen bekende namen die je bij je marketingcampagne kan betrekken.
Maar in dit geval zit het dus heel goed. Mass Effect 2 was aan alle kanten goed gepolijst.
Maar dat is niet het geval hier. De cast die bij Mass Effect word gebruikt zijn misschien wel bekende namen maar ze doen het ook heel goed :). Voice acting was echt goed in die games.
Jij hebt het al gespeeld?
Verwar mening niet met feit a.u.b.

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 1 februari 2012 11:31]

Bah, wat een zielige fipo. Léés het artikel op z'n minst voordat je post.
Geweldig dat je zo durft te investeren. Het zal vast niet iedereen opvallen dat er een sterrencast is voor de stemmen, maar het blijven de details. Als alle details goed worden ingevuld resulteert er een goed resultaat!
Seth Green _/-\o_

Ik ben zo blij dat hij toch besloten heeft de stem in te spreken van Joker, veel druk gehad uit de fanbase omdat hij het in eerste instantie niet wou doen.

Verder, alleen maar lof over de acteurs, vooral Tali :)

En Carrie Anne Moss doet mee, dat kan alleen maar betekenen dat Aria T'Loak ook weer van de partij zal zijn :)
YEs yvonne ook weer terug :D
Hoeven we haar na Chuck niet lang te missen :9 Overigens is zij niet alleen stemacteur, het personage is ook duidelijk gemodeleerd naar haar.
mooie cast.. maar heb Tali helaas niet langs zien komen.. wordt een kwalitatief goede game lijkt me met een sterrencast ;) (@ grumpie hiervoor)

[Reactie gewijzigd door phamoen op 1 februari 2012 14:49]

Het hebben van een sterrencast wil niet zeggen dat het een kwalitatief goede spel wordt.
Kijk maar naar Red Alert 3. Ook daar is een sterrencast aanwezig, maar of het spel nu zo kwalitatief goed is daar zijn de meningen over verdeeld.
ME1 en ME2 hebben bewezen dat je met een goede sterrencast wel degelijk een meer cinematisch spel kan maken. Zonder goede stemmen wordt een spel 10x niks en bij ME werkt het perfect.
Een belangrijk punt is wel dat ME niet goed is omdat er een goede cast aanwezig is. Het is slechts een van de vele punten die ME een sterke serie maakt. Cast, storyboard, character development, soundtrack, alles zorgt ervoor dat er een geloofwaardig en immersive verhaal wordt verteld waardoor je eigenlijk alleen maar verder wil spelen om te weten wat er gaat gebeuren. Als ze die paar kritieke puntjes omtrent de gameplay in ME2 fixen dan hebben ze wat mij betreft het perfecte spel :)

@In Search of Sunrise: Het is maar waar je de komma zet, maar ik interpreteerde de post van phamoen als "wordt een kwalitatief goede game lijkt me, met een sterrencast." ;) (om ook maar weer eens op het belang van interpunctie te wijzen).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 februari 2012 12:59]

Mijn fout, ik reageeerde via de app en had moeten reageren op reactie 1 of 2... (ging niet helemaal handig)...
Iemand zei dat ze maar voor een goede cast ipv goede game gekozen hebben... Die verwachting heb ik helemaal niet, kijk er namelijk al een jaar echt naar uit als 1 van de weinige games
Nou het kan haast niet anders of die enorme vloot waar Tali als dochter van een grote leider de beschikking over heeft, gaat een grote rol spelen in de strijd tegen de Reapers.
Kortom spannend !
Heb er weer zin in!! Kunnen we weer bezig om het spel op allerlei manieren uit te spelen!
Tja, het komt misschien als een verassing, maar het is natuurlijk geen nieuw fenomeen dat 'ster' acteurs stemmen inspreken van games. Het gebeurt eigenlijk veel vaker dan men denkt. Patrick Stewart deed dat bijvoorbeeld al in Oblivion in 2005, om maar iets te noemen. Meestal zijn het acteurs die ook in sci-fi films en series spelen. Tricia Helfer heeft voor heel veel games ingesproken, waaronder Starcraft II en C&C 3.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 1 februari 2012 11:32]

Ron Perlman mag niet vergeten worden; IMO een van de betere.

Wat ik dan weer bijzonder vind is dat in bepaalde games ook het uiterlijk van acteurs overgenomen wordt - bijvoorbeeld Yvonne Strahovski in Mass Effect 2 :) Prachtvrouw overigens, dank aan de mensen achter Chuck die haar in bijna elke aflevering wel een keer in krap ondergoed rond laten rennen.
mja LA Noire is daarmee natuurlijk infameus met oa John Noble en uiteraard Aaron Staton :)
Het gebeurt eigenlijk veel vaker dan men denkt. Patrick Stewart deed dat bijvoorbeeld al in Oblivion in 2005, om maar iets te noemen.
Patrick Stewart is sowieso nooit vies geweest van stemmen voor spellen inspreken. Hij heeft meer dan 10 Star Trek games op zijn naam staan, 4 X-Men games en een paar andere (waaronder Oblivion).

Het zijn inderdaad wel vaak bepaalde type acteurs die aan spellen meewerken. Het zijn vaak mensen die in een cultfilm of -serie hebben gespeeld, maar daar buiten niet zoveel grote titels op hun naam hebben staan. De echte grote filmsterren willen vaak nog niet aan een spel meewerken (tenzij ze in een contract voor een film hebben staan dat ze ook een officiele game inspreken). Of ze vragen gewoon teveel.
[...]

Patrick Stewart is sowieso nooit vies geweest van stemmen voor spellen inspreken. Hij heeft meer dan 10 Star Trek games op zijn naam staan, 4 X-Men games en een paar andere (waaronder Oblivion).

Het zijn inderdaad wel vaak bepaalde type acteurs die aan spellen meewerken. Het zijn vaak mensen die in een cultfilm of -serie hebben gespeeld, maar daar buiten niet zoveel grote titels op hun naam hebben staan. De echte grote filmsterren willen vaak nog niet aan een spel meewerken. of ze vragen gewoon teveel.
Met andere woorden: Het zijn over het algemeen de acteurs die van hun werk, namelijk acteren, houden omdat ze het leuk vinden die ook in de stemacteur-wereld te vinden zijn.

Stemacteren is namelijk niet vaak vetpot, maar het betaalt wel de huur van de tent waar je in woont. Niet elke acteur woont immers in een landhuis op Malibu. ;)

Stewart is een goed voorbeeld van iemand die het voor de sport doet, net zoals iemand als Leonard Nimoy. Vergelijk het bijvoorbeeld maar eens met de houding van hun Star Trek-collega, William Shatner.
Tricia Helfer was geen voicecast, zij speelde een van de hoofdrollen in de cinematics.
De C&C Series hebben zowiezo inderdaad een hoop bekende acteurs in de cinematic scenes, zoals ook Wing Commander 3 en 4 Mark Hamill en andere sci-fi acteurs had in de cinematische hoofdrol.
Het is inderdaad niet de acteurs die een spel goed maken, het is een combinatie van verschillende factoren maar het helpt wel om een goede en overtuigende cast te hebben.
Keith David \o/

RAMIREZ, TAKE DOWN THAT RUSSIAN ARMY!

[Reactie gewijzigd door Apart op 1 februari 2012 11:31]

Martin Sheen en Keith David, prachtige stemmen.
Ik snap ook niet dat iedereen zo verrast is. Het zijn dezelfde voice actors als uit deel 1 en 2. Ze hebben ook grote namen in TOR zitten (Die dude van futurama, ego kapitein met die groene alien companion doet de stem van een twi'lek), ook in dragon age. Dus zo raar is het niet.
Waarom post je berichten dat iedereen verrast is? Las het een paar berichten hiervoor ook al maar nergens lees ik een bericht met "WTF zijn deze sterren de stemacteurs van Mass Effect :O". Het lijkt mij ook algemeen bekend dat vaak bekende acteurs ook stemacteurs in games en animatiefilms zijn omdat deze mensen kunnen acteren.

Klinkt weer als een episch verhaal met enorm veel dialogen welke de meeste gamers maar voor 50% zullen horen. Ik bedenk me wel net dat ik een probleem heb dat ik de eerste 2 games op mijn Xbox heb gespeeld maar ik inmiddels een PS3 heb waardoor ik niet verder kan gaan met mijn Shepard :(. Twijfel dan ook om de games dan ook maar voor de PS3 te halen zodat ik in het geheel met mijn keuzes speel in plaats van een snelkeuzemenutje te doen.

Wel grappig dat ik de acteurs die de stemmen inspreken ook bij de characters vind passen ondanks dat ik nu pas zie wie bij wie hoort :)

[Reactie gewijzigd door Kluutmaran op 1 februari 2012 12:07]