Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 30, views: 17.358 •

Diverse fabrikanten hebben hun versies van AMD's dinsdag aangekondigde Radeon HD 7950 uitgebracht. Onder andere XFX, Asus, MSI, Powercolor en Sapphire komen met de HD 7950, die meer waarde voor zijn geld biedt dan de HD 7970.

AMD bracht dinsdag zijn Radeon HD 7950 uit. De kaart komt direct beschikbaar, belooft AMD. Bij de eerste telg in de HD 7900-serie, de 7970, was dat nog niet het geval. Ten opzichte van die kaart presteert de HD 7950, niet veel minder, vooral niet na een overklok, terwijl de prijs honderd euro lager ligt. Ook is de kaart sneller, stiller en zuiniger dan de GTX 580, constateerden we in de test AMD's HD 7950: betaalbare snelheid.

De gpu van de kaart heeft 1792 streamprocessors en de kloksnelheid is 800MHz, terwijl het gddr5-geheugen op effectief 5000MHz loopt. Van dat geheugen is 3GB aanwezig en de communicatie verloopt via een 384bit-interface.

Asus komt met drie varianten. Met de HD7950-3GD5 houdt Asus zich aan de referentiespecificaties, terwijl de HD7950-DC2-3GD5 een DirectCu II-koeler voor stillere werking bezit, maar ook de standaardkloksnelheden heeft. De HD7950-DC2T-3GD5 is een DirectCu II TOP-exemplaar. De corekloksnelheden zijn verhoogd naar 900MHz, maar het geheugen loopt nog op 5000MHz memory.

Asus AMD HD 7950 Asus AMD HD 7950 Asus AMD HD 7950

MSI brengt vier versies uit. Het gaat om twee versies met een enkele fan en twee met Twin Frozr-fans. Van elke variant is een versie met standaardkloksnelheden en een met overgeklokte snelheden beschikbaar. De eerste overgeklokte is de R7950-2PMD3GD5/OC, die met 830MHz een iets hogere kloksnelheid heeft, hoewel het geheugen nog op 5000MHz loopt. Daarnaast verschijnt er een Twin Frozr 3GD5/OC-variant. Deze bevat twee 80mm-fans en, volgens MSI, hoogwaardige onderdelen voor hogere kloksnelheden. De kloksnelheid van de MSI Radeon HD 7950 Twin Frozr bedraagt 880MHz en het geheugen loopt op 5200MHz.

MSI Radeon AMD HD 7950 MSI Radeon AMD HD 7950

XFX brengt eveneens vier versies uit: de Core Edition, een Double Dissipation-versie, een Black Edition met enkele fan en een Black Edition met Double Dissipation-koeling. Bij deze laatste, die we bij de test gebruikten, is de kloksnelheid op 900MHz gezet. Sapphire houdt het bij twee varianten, waarvan een de standaardkloksnelheden in combinatie met een enkele fan heeft en de andere variant twee fans en een overklok naar 900MHz biedt. Het geheugen draait bij beide versies op 5000MHz. Powercolor ten slotte, heeft ook twee kaarten uitgebracht, waarvan eveneens een versie de standaardkloksnelheden heeft. De powercolor PCS+ heeft twee grote 92mm-fans en de kloksnelheid van dit model is 880MHz.

De kaarten en de actuele prijzen zullen in de komende dagen in de Pricewatch verschijnen en ook zullen andere fabrikanten nog met versies komen.

Powercolor Radeon AMD HD 7950 Powercolor Radeon AMD HD 7950
Sapphire Radeon AMD HD 7950 Sapphire Radeon AMD HD 7950
XFX Radeon AMD HD 7950

Reacties (30)

Ik ben benieuwd wanneer de 7700 en 7800 series uitkomen, hopelijk zijn die toch wat betaalbaarder dan de 7900 serie.
idd 400 euro voor een grafische kaart vind ik veels te veel. Koop ik liever een PS3 + wat games voor
High-end range is altijd aan de prijs geweest, zelfs in gulden tijdperk kocht je 1 van de toppers (toen nog de Ti500) voor ruim 1150 gulden.
Maar sinds CrossFireX en SLI is dat tijdperk redelijk aan zijn eind gekomen. Voor een fractie van die 400 euro bouw je een SLI of CrossFireX opstelling die zo'n kaart uit het water blaast.
Wat een onzin. Dus ik kan voor 100 euro met een crossfire deze kaart omver blazen. Enlighten me met welke kaarten?
Niet helemaal waar, als je (nieuw)totaal EUR 280,- uitgeeft aan 2 stuks AMD 6870's in CF dan kom je in heel wat games aardig mee. Die dingen zijn gem al 11,5% sneller dan één GTX580. En de GTX580 is niet veel langzamer dan één HD7950.

Ok EUR 280,- is wellicht voor jou geen fractie van EUR 400 maar dat mag ieder voor zich beslissen.
Dat noem ik geen fractie. Voor 140 euro meer krijg je een gpu die stiller, stukken zuiniger en minder warmte uitstoot met 1 gpu. Ik vind dat interessanter dan een CF.
Ik heb ook liever één kaart die snel is dan twee in CF of SLI maar het was AMD die best of class was met prijs/prestatie met de 6870'in CF's. Nu hebben ze de prijs van de 7950 aangepast aan het niveau van de GTX580, jammer. Maar dat maakt voor mij het wachten op de GTX6xx serie alleen maar eenvoudiger
Dit klopt toch totaal niet, als je 2 kaarten met elkaar verbindt, wordt alles over beiden verdeeld, om lagere temperaturen te krijgen bij hogere performance, wat ook dan weer sneller zal gaan, maar de gtx580 heeft wel meer ram. En ik dacht niet dat je kaarten in crossfire gewoon mag optellen. Het hangt allemaal af voor welke doeleinden je het wil gebruiken. Gamen / renderen. Bij games ga waarschijnlijk de gtx580 beter zijn, als je renderd met maya of 3dmax zullen de 2 ati kaarten beter zijn.

Dit is wat ik dacht, verbeter me natuurlijk als ik fout ben.
Toen de 6950 kaarten uitkwamen zaten deze kwa prijs toch een stuk lager volgens mij. Ik meen dat AMD ze eind 2010 bekendmaakte voor een introductieprijs van rond de 325,-. In Q1 2011 verkochten de 6950's voor ruim onder de 300,-. Dat is een vrij groot verschil met wat er voor de nieuwe generatie x950's gevraagd wordt. Ik kocht zelf mijn 6950 voor ik meen zon 225,- in April/mei.
Het is ook niet de bedoeling dat de 6950 met de 7950 wordt vergeleken, het lijkt mij dat de 69xx samen loopt met 78xx serie. Dat zal in prijs wel duidelijk worden...
Maar de 6950 en de 6970 zijn de High end modellen binnen de HD6xxx series. Dual GPU's zoals de 6990 even daargelaten, want de 7950/7970 zijn ook single-GPU kaarten.

Dus het lijkt mij juist logisch dat de 6950/6970 juist wél met de high-end kaarten uit de 7xxx range worden vergeleken (qua prijsniveau ten tijde van introductie i.i.g.).

Ik vind de prijs ook aan de hoge kant namelijk. Had gehoopt dat deze kaarten zo rond de 300/350 geintroduceerd zouden worden, en inderdaad in een aantal maanden tot een half jaar zouden afzakken naar ~250/275 euro a la de 6xxx series high end kaarten. Dat zou ook betekenen dat de 6950 wat in prijs zou moeten zakken, en dat had voor mij een gunstige situatie opgeleverd (had ik me een crossfire opstelling kunnen veroorloven :) )

Helaas...Maar goed, ze zijn net uit. Even afwachten wat de prijzen doen. Alle hardware is gigantisch overpriced in de eerste dagen/weken na de release.
pff met de ps3 kan ik niet eens met 900 man inh een match
Inderdaad. De 7770 is war ik naar uitkijk.
Liefst met zo'n nieuwe core i5 die in april uitkomt.
Zouden deze kaarten ook te unlocken zijn net als de 6950? Want volgens mij hebben de 7950 en de 7970 een andere architectuur?

Edit: Blijkbaar gebruiken de kaarten dezelfde architectuur en zijn ze misschien te unlocken.

[Reactie gewijzigd door Sandw!ch op 31 januari 2012 12:08]

Ze zijn niet unlockable omdat de 7950 een CU processor minder heeft en daardoor dus fysiek anders is dand e 7970, waar het bij de 6950 en de 6970, een 6950 een 6970 was maar dan alleen met lagere clocks
Toch niet, ,ze bestaan uit hetzelfde silicon, waar gewoon een core is uitgeschakeld.
You will still find the same 4.31B transistors on the Radeon HD 7950 as the Radeon HD 7970 has. This makes us wonder if we might see some BIOS unlocks of extra stream processors?
http://www.hardocp.com/ar...hd_7950_video_card_review
Ik ben benieuwd of je deze kaarten ook kan unlocken naar een 7970.
Zal wel gaaf zijn maar ik betwijfel het, ik neem wel aan dat AMD er dit keer wel bij na heeft gedacht.

Ik hoop alleen niet dat hij zo duur word, tegen de 300 euro wil ik er nog voor betalen, maar meer, nee.

HD 7950 “May be” unlocked to HD 7970!!

As far as the rest of the Radeon HD 7950 specifications, the graphics card will be based on the Graphics Core Next (GCN) architecture and Tahiti GPU as that used for the HD 7970, but this comes with four of the Compute Units disabled to turn it into the Tahiti Pro, we may be able to unlock it, if we are able to change the BIOS.

http://lenzfire.com/2012/...n-hd-7950-vs-gtx-580-580/

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 31 januari 2012 12:12]

Helaas, gebaseerd op deze prijzen in de UK: http://www.overclockers.c...p;catid=56&subid=1673 zal hij minimaal rond de 400 euro liggen.

[Reactie gewijzigd door Ryan1981 op 31 januari 2012 12:03]

Nog wel ja, zodra NVidia met de 600-serie langskomt gaan we een mooie prijzenwaterval zien, maar op moment wil AMD uiteraard zo veel mogelijk verdienen, en de winkelschappen niet helemaal leeg laten zijn (zie 5000-serie). Rond de zomervakantie verwacht ik gewoon 300-350 euro voor een 7950, zo niet lager. Voorlopig neemt ie het vlekkeloos op tegen de 580, dus je krijgt wel waar voor je centen.
Best wel kans dat de 580 nu wat in prijs gaat zakken (als daar rek in zit) en dan zal de 7950 snel moeten volgen met een prijs daling (als ze competitief willen blijven).

Ze zitten nu in ieder geval in elkaars vaarwater qua prijs en dat is alleen maar goed voor ons Tweakers.
Wat ik vreemd vind is dat de 6950, 6970 en 7970 in de CUII serie van ASUS 4 displayport aansluitingen hebben en de 7950 het reference setje. Ik heb speciaal een ASUS 6970CUII gekocht voor die poorten om eindelijk af te zijn van die afschuwelijke screentearing van Eyefinity.
Wat een totaal oninteressante kaarten zijn dit op het moment zeg. De twee die in de pricewatch staan zijn gewoon duurder dan de 7970.
Minder voor meer, zijn dit over-optimistische webshops (maar 2 kaarten op het moment te koop en in beide gevallen maar bij 1 winkel te verkrijgen)? Is dit voor mensen die zo ongeduldig zijn dat de levering van een 7970 te lang duurt?

Pricewatch 7950/7970 op prijs gesorteerd
Ik zie alleen een model van MSI in de PW staan op dit moment, de 7950 van 495 euro bij Salland die niet op voorraad is. De rest is allemaal 7970.

Dus hoe je 1 model van 1 winkel (die ook nog eens boven gemiddeld prijsniveau zit) wilt vergelijken met een kaart die al een paar weken uit is snap ik niet echt.

Overigens heb ik ze her en der al voorbij zien komen voor 430 euro, prelaunch. Dus wel degelijk een eurootje of 60-70 minder dan de 7970.

Helaas dat ze nog 400+ zijn, ik hoopte op sub 400 niveau maar dat was ook optimistisch zonder deftige concurrentie.
Zoals in m'n post stond, waren er toen ik de link erneer had geplakt 2 verschillende shops met ieders 1 kaart.
Persoonlijk ben ik zeer geïnteresseerd naar de meer betaalbare HD7800 series en wat dat gaat betekenen voor de prijs van huidige HD6870 welke nog prima mee kan komen als mainstream gaming card. Maar daar horen we als het goed is in de eerste week van februari meer over.
IMO veel te duur, 300 euro zou een betere prijs zijn naar mijn mening.
Wat moet die 7970 straks dan wel niet gaan kosten...
Maar zolang Nvidia niet van zich laten horen zal het zo hoog blijven (ideale prijs 300 > 350 ¤). :)

Nvidia beweert dat ze dubbel de kracht van een 580 halen met de nieuwe chip en de ATI 7970 is ongeveer 15 % sneller dan de 580.

Nvidia is ook niet onder de indruk van de kaart. Dan hopelijk kunnen we ATI kaarten voor een prikje krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013