Hoofdcategorieën
Device Settings

Provider verzoekt Google om Android minder data te laten verstoken

Door Dimitri Reijerman, zondag 29 januari 2012 15:58, views: 50.887

De Japanse provider NTT DoCoMo heeft Google verzocht om Android zo aan te passen dat smartphones met zijn mobiele besturingssysteem minder data verstoken. Zo zou overbelasting van 3g-netwerken voorkomen moeten worden.

Volgens DoCoMo verstoken Android-smartphones gemiddeld meer dan toestellen met andere mobiele besturingssystemen. Zo zouden applicaties die op Android draaien vaker data opvragen, ook al zijn de desbetreffende applicaties niet actief. Docomo stelt dat zijn 3g-netwerk afgelopen week nog overbelast is geraakt door een niet nader genoemde voip-applicatie.

Om de datahonger van Android-smartphones te beteugelen, heeft de Japanse provider Google benaderd met het verzoek om het mobiele besturingssysteem zo aan te passen dat het minder data verbruikt, zo meldt Reuters. Ook de updatefrequentie van diverse Android-onderdelen zou omlaag moeten. DoCoMo zou ook willen proberen om de ontwikkelaars van Android-apps zover te krijgen dat zij applicaties minder vaak updates laten opvragen via mobiele netwerken. Hoe Google heeft gereageerd, is niet bekend.

Het is de vraag of het verzoek van DoCoMo veel uit zal halen; zelfs als Google zijn OS aanpast en de Japanse provider deze versie zal meeleveren op smartphones die het verkoopt, dan nog zouden er veel gebruikers met oudere Android-smartphones actief blijven.

Volgende 18:19 Nokia Lumia 910 verschijnt op website Nederlandse retailer
Vorige 14:45 Tool steelt encryptiesleutels smartphone via radiogolven
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Zeker alle updates met advertentiedata (AdSense, Google Profiler) voor google die langskomt.

Zeker alle updates met advertentiedata (AdSense, Google Profiler) voor google die langskomt.
Dat moet haast wel. Ik gebruik m'n Desire véél maar ook hoofdzakelijk via wifi en zo kom ik aan de 150-200Mb per maand. Volgens mij is een dergelijk verbruik toepasbaar op de overgrote meerderheid van de smartphone-gebruikers. Triest eigenlijk dat zelfs dergelijke hoeveelheden aan data voor een provider al te veel blijkt te zijn.

In Japan gebruikt men een smartphone heel anders dan jij/wij/hier.

Dat zal wel meevallen.
Waar het hoofdzakelijk mee te maken heeft, denk ik, is dat Japan in de steden een absurd grote bevolkingsdichtheid heeft.

Ooit al eens in Japan geweest? Daar zit de metro vol met mensen die alleen maar naar het beelschermpje op hun telefoon aan het staren zijn. Daar gebruiken ze de telefoons (en zowat elk ander soort mobiel elektronica) wel degelijk anders.

Wat bedoel je nou voor verschil? Ooit hier in Nederland in de trein gezeten? Want hier in Nederland kijkt ook iedereen continu op zijn telefoon.

Maar ben jij wel eens in een Nederlandse trein geweest?

Die zit (in ieder geval in de spits) ook bomvol met mensen die op hun smartphone, tablet of laptop bezig zijn.

Ook in het stadsvervoer zie ik niet anders dan mensen die, zoals jij dat zegt, niet anders doen dan met het beeldscherm bezig zijn.

En daar hebben andere steden in de wereld geen last van denk je (denk bijvoorbeeld aan NY)? Volgens mij is het in NL wel zo dat mensen thuis veel meer wifi gebruiken op de tablet/netbook/laptop/desktop, terwijl in veel aziatische landen dat gebruik vaak veel minder is. Mijn familie in Korea vindt email vaak al te lastig en wiilen graag via KakaoTalk in contact blijven.

En ik heb het gevoel dat mensen in Azie veel vaker buiten de deur afspreken, omdat ze kleiner behuisd zijn of met hun ouders wonen. En als je geen datalimiet hebt dan ga je zelf ook niet actief op zoek naar gratis wifi.

Maar ik heb het gevoel dat ook in Japan de providers het probleem hebben dat mensen geen dure abo's meer afsluiten en veel communicatie "gratis" doen via VOIP en chat, terwijl dit wel extra druk geeft op het netwerk. Tel daar ook nog eens bij op dat veel "gratis" apps ook nog eens advertenties binnehalen, waar Google wel aan verdient, maar de providers alleen maar meer kosten bezorgen.

Japanners gebruiken hun gsm ter vervanging van een pc, aangezien zo'n 70% van de mensen thuis geen pc heeft. Vandaar dat je het gsm gebruik niet kunt vergelijken met het Nederlandse gebruik en dat de data die er overheen gaat behoorlijk anders is.

In Japan zijn er genoeg abonnementen zonder datalimiet, sterker nog, het is de default methode. Wil je met datalimiet, dan is het wel goedkoper, maar de verkopers raden je er een aan zonder limiet.

Wifi wordt uiteraard wel gebruikt (zoek ook maar eens naar pocket wifi, reuze handig), maar vrijwel niet thuis, omdat een gemiddeld internetabonnement hier zo'n 60 euro per maand kost, omdat in Japan eigenlijk alleen 100 Mbit aangeboden wordt en geen goedkopere met een langzamere verbinding.

Van mijn niet-bijzondere gsm abonnement is dan ook zo'n 55 euro voor data connectie en maar 10 euro voor de telefoongesprekken.

[Reactie gewijzigd door TWolf op maandag 30 januari 2012 01:25]


Wi-Fi is in mijn ervaring in Japan bijna nergens te krijgen. Vaak is het er wel, maar dan is het niet gratis, maar "gratis". Oftewel, je hebt een account nodig van SoftBank. Zit je bij DoCoMo kun je het dus al vergeten. Er zijn ook tal van FreeSpot punten, die bijna altijd een verschrikkelijk bereik hebben en compleet onbeveiligd (en dus onveilig!) zijn.

In hotels is het er vaak wel, maar dan moet je in het hotel zijn of er naast staan, en hopen dat je geen passphrase nodig hebt. Is dat zo, is het netwerk dus weer lekker onbeveiligd.

Ik weet dus niet helemaal wat jij met pocket Wi-Fi bedoelt. Ik heb dat nergens gezien... Of bedoel je zo'n apparaatje dat als bridge dient tussen mobiel internet en een persoonlijk Wi-Fi AP'tje?

Anyway, ik kan me dus goed voorstellen dat limietloos mobiel de norm is, en dat het zelfs aangeraden wordt. Zeker als je geen vaste verbinding thuis hebt.

Wifi is wel te vinden in Japan, maar daarvoor kun je beter naar bepaalde cafe's gaan (Wired Cafe) of zoiets als McDonalds en Starbucks.

Een hoop van de wifi-hotspots zijn inderdaad gebonden aan de provider. Ze proberen zo om de hoeveelheid 3G data te verminderen, maar in de praktijk is het teveel gedoe om dat te gebruiken (connect, log in, wachttijden, etc). Bij een iPhone abonnement bieden ze het gebruik van de hotspots btw niet aan. Ik vond het een beetje raar.

Een pocket wifi is inderdaad een apparaatje om een 3G connectie aan te bieden als wifi signaal. Heel handig voor als je meerdere apparaten hebt en niet meerdere 3G abo's wilt afsluiten voor bijvoorbeeld telefoon, iPod, tablet en gaming. EMobile en WiMax zijn de bekendste.

150-200 is idd niet veel, maar als er abo's zijn tot 50 of 100 en je doet niets met je SmartPhone, maar hij verstookt dit toch al helemaal op, dan ben je klaar.
Het verbruik moet veel reëler, dus minder sluipverbruik.

Ik ben nu verplicht om de datalevering constant uit/aan te zetten.
en dan check ik even teletekst en ben ik 1 MB kwijt voor 30 sec.
Leuk is anders.

Maar dit hangt idd los van het netwerk en de saturation er op.

Nee het zit veel dieper volgens de Sprint CEO die dit al eerder aan de kaak stelde.
Android is relatief gezien gewoon heel inefficiënt in het gebruik van dataverkeer tov de tegenhangers.

De belangrijkste reden is dat Android(-apps) niet aan bepaalde netwerkefficiënte regels hoeft te voldoen van Google, waar Apple dat bijvoorbeeld wel vraagt in hun strengere app-beleid.
The iPhone’s other strength stems from Apple’s tight control over iPhone applications. Since Apple makes iPhone apps meet network efficiency thresholds, iPhone apps tend to “ping” networks less often than other mobile operating systems do. Cutting down on app “noise” lets carriers operate their networks in a more productive and ultimately more profitable manner. “It’s almost like a Prius,” said Hesse, comparing the iPhone to Toyota’s fuel-efficient car.
“One of the beauties of carrying the iPhone is it extends the period of time and increases the likelihood of us maintaining unlimited data longer because it uses our network so efficiently,”
http://www.forbes.com/sit...eep-unlimited-data-plans/
During an earnings call Wednesday, Hesse claimed iPhones use about half the network resources required by Android handsets, a feature that weighed heavily in the carrier’s decision to add Apple’s device to its portfolio.
http://allthingsd.com/201...tually-lightens-our-load/

Het waren opvallende uitspraken aangezien iOS meer gebruikers had dan Android (nu nog trouwens). Je zou daarom dus denken dat het eerder voor de hand zou liggen dat iOS de reden zou zijn dat de ongelimiteerde abonnementen zouden verdwijnen dan dat Android dat zou zijn.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op zondag 29 januari 2012 17:35]


Android is heel inefficient in het gebruik van zo'n beetje alles. Als je ziet hoeveel processorkracht er nodig is om de simpelste dingen te doen die andere telefoons met veel minder kracht veel sneller doen, is toch te gek voor woorden. De iphone browser is niet voor niets sneller dan de meeste snellere android telefoons. Android is ook voor een gedeelte nog eens gebaseerd op java en da's ook weer geen handige optie voor de efficiëntie.

Kijk ook naar het geheugen wat het apparaat zelf nodig heeft, zowel voor de applicaties als RAM, da's ook een gekke hoeveelheid, zeker in vergelijking met BB, iphone en vooral WP7.5

Welnee, er zijn zat snelle Android browsers, zoals ook hier T.net te lezen is in reviews, zij die ook wel eens sneller dan iphones uit dezelfde generatie.

Android OS zoals Google het maakt is daarnaast redelijk netjes in elkaar gedraaid. Helaas lijken veel fabrikanten hun onderscheidend vermogen belangrijker te vinden dan nette code in het OS. HTC en Samsung maken belachelijk data en geheugen intensieve rommel voor Android. HTC Roms zijn richting de 700MB waar ze "kaal" met 200 toe zouden kunnen, en voor de Galaxy S2 heeft Samsung ook 520MB Roms terwijl het in 120MB zou kunnen zonder al de extra applicaties.

Onder Android 4.03 kan m'n SGS2 inmiddels AL m'n 43 applicaties in z'n 2GB kwijt zonder dat ze elkaar lastig vallen, met nog een royale 280MB vrij. De wachttijd (ook van SatNav / media streaming applicaties) is daarmee dus ~1seconde, dus het kan allemaal wel...

Ook het dataverbruik is opeens een heel stuk minder. Android widgets en Market gebruikt gewoon inderdaad heel erg veel data. De schuld daarvan ligt toch voornamelijk bij de Dev's die zooi in de market zetten en dit dagelijks updaten en continue veel data laten verzenden / ontvangen. Niet zo veel aan te doen dus helaas.

Zo netjes is Android stock ook weer niet.
De dual core Galaxy Nexus (en diverse andere dual core telefoons) leggen het in diverse taken af tegen single core HTC Titan met Windows Phone
#smokedbyawindowsphone

Dat probeerde ik ook te zeggen, maar ga dat eens vertellen tegen de collectieve androidfanboys, da's een avontuur op zich hoor. Feit dat er snellere browsers zijn, laat juist zien hoe brak de default browser van Android eigenlijk is, maar dat zien ze dan weer niet. Grappig hè.

Ook leuk dat ie 43 applicaties kwijt kan in wel 2GB, ik had vroeger op mijn WM6.5 telefoon 250 applicaties op 300MB, zonder problemen. Feit dat er zoveel geheugen ingebouwd moet zijn Naast ook nog je SD kaart omdat android het anders allemaal niet meer ziet zitten, is toch te idioot voor woorden. Overigens werkte mijn "streaming" applicaties op WM6.5 net zo mooi en net zo snel als op een quadratriplemultiawesomecore android telefoon hoor.

Ook leuk dat ie 43 applicaties kwijt kan in wel 2GB, ik had vroeger op mijn WM6.5 telefoon 250 applicaties op 300MB, zonder problemen. Feit dat er zoveel geheugen ingebouwd moet zijn Naast ook nog je SD kaart omdat android het anders allemaal niet meer ziet zitten, is toch te idioot voor woorden.
Er zijn zoveel manieren waarop deze redenering mank gaat. Oude OS'en met nieuwe OS'en vergelijken is 1, applicaties voor oude OS'en met applicaties voor nieuwe OS'en vergelijken is 2.

Als je er vervolgens van uitgaat dat je 2GB NODIG hebt voor 43 applicaties zonder rekening te houden met de aard van de applicaties, dan gaat het helemaal uit de bocht. Ik heb ook een boel applicaties, mijn telefoon heeft daarentegen maar 512MB geheugen. En het past ook allemaal.

En als je enkele zaken gaat aanhalen die op die WM6.5 telefoon ook goed gingen zonder vervolgens aan te halen dat je met hedendaagse dualcore-telefoons simpelweg meer kan en/of betere performance haalt, dan begrijp ik eigenlijk goed niet meer waarom je 1) reageert 2) met "informatief" beloond wordt voor het schrijven van een zeer middelmatige en vlakke post.

De steek naar "androidfanboys" is ook bijzonder laag, je post lijkt meer op een haatpost dan die van djunicron op een fanboypost. Die van djunicron bevat alleszins meer zaken die "informatief" verdienen.

Ik draai Windows XP op een 2Gb schijf, Windows 7 heeft minimaal 15Gb nodig? Dat heet vooruitgang. Zal overigens wel voornamelijk zitten in mooiere plaatjes dan in code.

Bron?
In alle Benchmarks op tweakers wordt de titan royaal verslagen door de galaxy nexus, vaak zelfs nog door de galaxy S.

Dus alsof Android in alles superieur moet zijn? Alsof windows Phone in alles superieur is?

WP is inderdaad in een aantal dingen snellen echter browsen is daar geen van, niet als je WP7.5 tegenover ICS zet iig!

In alle testen die door t.net uitgevoerd zijn is het een 1ghz snapdragon WP7 vs een dual core android telefoon. Die android telefoon zou op papier minimaal 2x zo snel moeten zijn, maar in de praktijk is het verschil véél kleiner. Feit dat Android minimaal 1 core extra nodig heeft en 2x zoveel geheugen om überhaupt de boel bij te kunnen benen, zegt toch genoeg.

Dual Core != 2x zo snel.

Dual Core = Paralleliteit.

Een single threaded/proc app draait op een single core 1GHz CPU nagenoeg even snel als op een dual core 1GHz CPU.

Alle nieuwe dualcore cpus zijn per core al bijna 2x zo snel als de oude snapdragons.

Volgens mij ligt het dan meer aan die niet genoemde VOIP app... Heb zelf Android en genoeg apps die altijd draaien maar ik gebruik echt niet meer dan 200MB aan data in de maand..

Natuurlijk als je gaat streamen enzo krijg je meer maar dat is bij alle smartphones..

Bedenk wel dat een besparing van bijvoorbeeld 10% veel invloed kan hebben op de belasting van het 3g-netwerk in drukke gebieden (zoals Japanse steden). Voor een gebruiker lijkt dat niet veel te zijn maar voor 10.000 gebruikers is het ineens aanzienlijk.

Precies. Het aantal Android gebruikers is dusdanig groot dat in het totaalplaatje elke kleine verbetering toch significante impact heeft.

Nu kun je natuurlijk ook zeggen dat de provider zelf maar in zijn netwerk moet gaan investeren in plaats van het uit te besteden (door de software efficiënter te maken in plaats van extra capaciteit toe voegen), maar zeg nou zelf:
Zélf geld uitgeven om een probleem tijdelijk op te lossen, of iemand anders aan het werk zetten, waarna eigen investering ook nog eens meer profijt zullen hebben. Immers, met 10% extra capaciteit schiet je meer op wanneer er efficiënter mee omgegaan wordt.

Natuurlijk is het onvermijdelijk dat de provider geld in het netwerk moet blijven pompen, maar ze kunnen het altijd proberen.

Ik neem ze dan ook niks kwalijk.

Ik denk ook niet dat het enkel aan android ligt, maar aan de voorgeïnstalleerde apps van de telefoon makers (die dus android + eigen zooi erop zetten...)

Als ik nu kijk naar mijn LG X2 out of the box, en nu, enkel een kale stock-rom van android + de apps naar eigen keuze scheelt dat enorm (dus ook het batterij verbruik)

Volgens dit rapport maakt het bijna geen reet uit:
The average Android owner users 582 MB per month and the average iPhone owner uses 492MB.
http://www.webpronews.com...-use-is-exploding-2011-06
Ja, ze gebruiken allebei veel data, Android iets meer maar misschien komt dat wel omdat Android de betere telefoon is met leukere apps?
Zulke onzin berichten dit, ongelofelijk.
Die providers moeten gewoon eens ophouden hierover, dan is het weer VoIP/Whatsapp dan weer Android...
Als ik BETAAL voor 1GB of wat dan ook dan heb ik 100% recht op die data of ik er nou nutteloze data overheen jaag of niet.
Volgens mij klopt bij die Providers hun businessplan niet en moeten ze terug naar school, dat zal ze leren.

Edit: was bedoeld @SideWalkSuper.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op zondag 29 januari 2012 18:22]


Ja, ze gebruiken allebei veel data, Android iets meer
iPhone users zitten echter altijd op veel duurdere data abbo's dus het is een slechte zaak voor ISP's als de telefoons op de goedkopere data abbo's nu een hoger verbruik hebben.

Ja dus? Kwestie van prijsstelling. Kijk naar jezelf, ISP, zou ik zeggen.

Nou, nee, iphone gebruikers gaan akkoord met veel grotere maandbedragen dan android gebruikers. Android gebruikers verwachten over het algemeen minder te betalen en zolang de concurrentie de boel goedkoper aanbiedt, is iedere aanpassing in je prijsstelling de doodsteek voor je klantenbestandje. Dat is ook één van de redenen dat de mobiele abbo prijzen Overal zo aan het stijgen zijn. De prijsstelling wordt wel degelijk voorzichtig aangepast.

Android zowat 20% meer dan IPhone
Noem je dat 'maakt bijna geen reet uit?'

Het is 18%, een factor 1.1829, en dat maakt inderdaad niet veel uit. In ieder geval niet genoeg om alleen op het Android verbruik in te gaan.

Inderdaad, of wat dacht je hier van?
iPhone 4S users are the “hungriest” data consumers, demanding twice as much data as iPhone 4 users and three times as much as iPhone 3G users
The most significant change in consumer behaviour between 2010 and 2011 data has been catalysed by the introduction of the iPhone 4S. iPhone 4S users download 2.76 times as much data as users of the iPhone 3G. And while an Android-powered device maintains last year’s position at the top of the table for uplink data volumes, with HTC Desire S users typically uploading 3.23 times as much data as iPhone 3G users, the iPhone 4S falls just behind in this category with a typical 3.20 times as much data uploaded.

There are some very hungry handset users, even compared to the iPhone 3G benchmark (iPhone 3G = 100%):

Data calls per subscriber:

HTC Google Nexus One: 221%
Sony Ericsson Xperia X10i: 157%
HTC Desire: 156%

Uplink data volumes:

3G Modems (various): 2654%
HTC Desire S: 323%
iPhone 4S: 320%

Downlink data volumes:

3G Modems (various): 2432%
iPhone 4S: 276%
Samsung Galaxy S: 199%
http://www.arieso.com/news-article.html?id=89
Rara waarom dit niet op de FP is gekomen?
Geeft dus aan dat de 4S gelijk staat met de HTC.
Komt dus door dat geweldige Siri...

Siri is helemaal niet de oorzaak van flink hoog dataverbruik. Dat hebben ze bij ArsTechnica al volledig uitgezocht :)
If you use it 10-15 times per day, you might end up using 630KB to 945KB per day, or 18.5 to 27.7MB per month.
http://arstechnica.com/ap...e-4s-ars-investigates.ars

Nog een linkje: http://www.theverge.com/2...ng-your-cellphone-service

De gebruiker is daar gewoon de oorzaak van, die consumeert gewoon steeds meer content. Dat is een trend die al jaren doorzet en je ook terugziet in het geklaag van providers.

Dat de iPhone 4S lekker meedoet in data consumeren lijkt me niet zo raar, de telefoons worden sneller, dus er kan sneller meer worden opgezocht en worden geconsumeerd.
Daarnaast is de 4S net uit dus zullen die gebruikers alleszins significant meer met de telefoon pielen en dus meer data consumeren.

Ik zie nu trouwens dat je vorige comment @ mij gericht was. Daar zal ik dan ook even op reageren :)
In je verhaal post je een rapport waarin blijkt dat gemiddeld genomen een Androidgebruiker meer data verbruikt dan iPhonegebruiker. Dat zegt echter niks over de efficiëntie waar ik in het in mijn verhaal over had. Het kan zijn dat een groot deel van het verschil in je verhaal afkomstig is van het minder efficiënt zijn.
Niemand zegt ook dat je niet mag doen met die 1GB wat jij wil.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op maandag 30 januari 2012 01:01]


En ook al helpt het niet meteen, het helpt wel over een jaar of twee, daar dan een groot deel van de telefoons vervangen zijn, of ge-update.

Daarnaast zie ik dat ik met mijn WP7.5 ongeveer 20% minder data verbruik dan op mijn oude android.

DoCoMo heeft wel gelijk qua de data dat een gemiddelde android telefoon verstookt, maar dat had ik echter alleen maar met 1.6 tot gingerbread. Ik kan eerlijk zeggen dat sinds de nexus die nu runt op ICS echt veel minder data verstookt dan gingerbread. Dus wanneer er meer telefoons er zijn met ICS, zal ook de overlast volgens mij verminderen.

Heb een unlimited abo, verbruik nooit meer dan 50mb/maand, altijd sync aan van gmail, whatsapp etc.

Dusja, lijkt me sterk dat idle apps zoveel slurpen, tenzij je voip of streaming services gebruikt.

Het gaat hier niet over het totale verbruik in megabyte, maar meer over de netwerkactiviteit/standby zijn.
Stel nu dat je per dag 1x een Youtube filmpje @ 5MB streamt. Op het einde van de maand heb je dan 150MB verstookt. Dit is echter minder belastend dan elke 5 seconden minuten een nieuwe verbinding maken voor het overbrengen van 5kB (0,005mB * 12 * 24 * 30 = net geen 45mB).

[Reactie gewijzigd door Kosty op zondag 29 januari 2012 19:33]


Je maakt hier een klein rekenfoutje. Als je telefoon elke 5 sec 5 kB aan data opvraagt, heb jij eind van de maand (3600/5)*24*30 = 518,4 MB verstookt. Dit is ineens een heleboel.
OT: stel dat gmail nu 1x per minuut checkt, dan verbruik je ineens 12x zo weinig data. Voor de meeste gebruikers maakt dit niet uit in de gebruikservaring. Voor je provider wel.

Gmail is toch gewoon push op android
Push = niet checken maar server geeft telefoon een notificatie bij nieuwe events

Ook bij push moet de telefoon nog regelmatig een "alive" commando geven. Bij Exchange is dat bijvoorbeeld elk uur. We gebruiken echter allerlei software tegenwoordig.

Hoe denk je dat je telefoon weet wanneer er een event plaats heeft? dan moet die tog op 1 of andere manier data verzenden, om te checken of er nieuwigheden zijn. Als je wat in programmeren thuis bent, en je kent iets van het design pattern 'subscribe and publish' kan je jezelf er wel een beeld van geven, ik ben niet de persoon om het uit te leggen omdat mijn kennis te beperkt is (ik ken/begrijp de basis wel, maar ben geen specialist) misschien iemand hier die dit goed uit kan leggen?

De enige echte Push implementatie is die van de blackberry.

Android/IOS moeten de server checken op updates.

of is het ondertussen zo dat deze OSen een een service draaien? Dan moeten ze hun ip-adress kenbaar maken aan de push-server, zodat de pushserver rechtstreeks een verbinding met de telefoon maakt indien er updates zijn.

Van blackberry weet ondertussen iedereen dat al het verkeer over hun server loopt in engeland

Docomo stelt dat zijn 3g-netwerk afgelopen week nog overbelast is geraakt door een niet nader genoemde voip-applicatie.
Dan moeten ze denk ik gaan klagen bij de ontwikkelaar van de voip-applicatie. Google is niet verantwoordelijk voor de apps die op een Android toestel geinstalleerd worden.
Op dit moment maakt Google al duidelijk aan ontwikkelaars van Android apps dat ze moeten opletten met data verbruik en niet onnodig data moeten verbruiken om rekening te houden met mensen die een datalimiet hebben.

[Reactie gewijzigd door Jegorex op zondag 29 januari 2012 16:09]


Hoezo raakt het netwerk opeens overbelast als er VoIP wordt gebeld? Het zal toch niet extreem veel data verbruiken, net als mobiele telefonie (die verbruikt extreem weinig volgens mij).

Ik zit met Skype op de pc op zo'n 10KB/s, dat is echt minimaal!

Misschien doelen ze op de GoogleTalk applicatie die ook video ondersteunt.
Als dat populair wordt, dan kan ik mij wel voorstellen dat het net overbelast raakt.

PC en Telefoons lopen 2 andere kanten op als het gaat om data verbruik. Vooral is VOIP dom als je het niet doet via wi-fi maar via 3G, mensen komen makkelijker aan bij hun data-limiet, en die heeft iedereen nu.

"mensen komen makkelijker aan bij hun data-limiet, en die heeft iedereen nu."

Ow? vertel sinds wanneer?

*Tazzios ergert zich aan generaliseren

September 2011 voor Nederland. :)
En Japan en Amerika hebben altijd limieten gehad.(in Amerika vooral verizon als ik me niet vergis.)

Voor _nieuwe_ abonnementen, oude (zoals die van mij) gaan door onder FUP.
En dat geldt alleen voor NL, true in andere landen hebben ze heel andere modellen. Zo bekeken hebben we het hier niet zo slecht.

[Reactie gewijzigd door Loekie op zondag 29 januari 2012 16:55]


Uhm ik heb net als jij een "oud" abonnement waar nog een FUP op zit. Maar let wel goed op dat een FUP niet inhoud dat je onbeperkt dataverkeer hebt (anders had het geen Fair Use Policy geheten). In de Fair Use Policy van Vodafone (wat ik heb) staat namelijk (net als bij veel andere providers destijds) dat je 10x het gemiddelde verbruik mag gebruiken.

Effectief is dat dus een flexibel limiet. In mijn geval heb ik al een brief gehad van Vodafone waar in staat dat die limiet (op dat moment) effectief ongeveer 800MB per maand was en of ik mijn verbruik wilde beperken (brief was terecht overigens). Op dat moment was die FUP minder dan de limiet van 1GB waar anderen dus recht op hadden.

Dat een provider momenteel graag zou zien dat de Mobile OS's minder data verbruiken kan ik goed inkomen en zeker in de dichtbevolkte steden van Japan.

Ik val ook nog onder de FUP, de grens ligt bij vodafone op ca 5GB, en daar schurk ik dan bijna elke maand tegen aan. Deze maand ook weer een sms gehad met de waarschuwing dat ik reeds 80% zou hebben opgesoupeerd. Je zou dus kunnen zeggen dat ik havy addicted ben.

Ik denk dat deze voip-app wellicht een soort bug (afluister) heeft die continu omgevingsgeluiden opneemt en deze naar een surver stuurt. Dit zal niet de eerste keer zijn maar die app deed het zelfde in ios.

Ik heb alle automatische app updates uitgezet maar ik denk dat ik daarop een uitzondering ben. De frequentie waarbij veel apps (sommige bijna dagelijks) om een update vragen is mijn inziens veel te gortig. Voor meestal minieme wijzigingen! Ik verdenk ontwikkelaars er van zich schuldig te maken aan een vorm van "bumping", je app weer onder de aandacht brengen waardoor deze weer ff meer gebruikt wordt en het werkt bij mij althans. Ik vermoed dat gebruikers veelal slapende apps op hun phonehebben geïnstalleerd met het idee dat die app nog wel eens van pas zou kunnen komen, baat het niet schaadt het niet (ten minste dat is het idee). Ik vraag me af wat google hier tegen kan doen, afgezien dan van een stukje bewustwording kweken bij de gebruikers.

Die 800MB, gebaseerd op een gemiddeld verbruik van 80mb/maand hadden ze ruim anderhalf jaar geleden ook al. Ondertussen heeft Vodafone al meerdere uitspraken gedaan dat het gebruik is gegroeid, met als een van de wienige getallen die hierbij genoemd worden van 3 keer zo veel in een jaar. Die 80MB zal dus ondertussen minimaal 240MB zijn, waarmee je FUP op 2.4GB ligt.

Tazzios doelt er op, dat mensen die nog op een onbeperkt abonnement zitten, niet beïnvloed zijn door de invoering van de datalimieten. Die geldt alleen voor nieuwe abonnees.

Valt reuze mee hoor.

Spirint heeft unlimited data bundels.
Verizon heeft 10gb bundels (dat mag je toch bijna unlimited noemen)
en AT&T is met 5gb ook niet echt Europees gelimiteerd.

Je krijgt dan binnenkort een datalimiet. De NL netwerken zitten zo ongeveer aan hun max. kwa dekkingsgraad en verstoken van data. Tegen de huidige prijzen dan.

Normaal gesproken zou ik het niet zo erg vinden dit bericht te horen, is het niet dat Doccomoco 1 van de grootste providers van dat land is en Japan kwa techniek echt jaren voorop loopt (soms zelfs 20 jaar --> neem de maglev trein alleen al)

Ze waren ook de eerste met internet: (dat I-mode was) dat werd hier nogal een flop maar dat had zijn reden. (wap was eerder weet ik maar, maar dat was daar ook als eerste volgens mij)

Denk er wel aan dat dit over Japan gaat. Ik ga ervanuit dat je niet weet welke (VOIP) apps daar populair zijn en of ze daar ook data-limieten hebben.

In Japan zijn er genoeg abonnementen zonder datalimiet, sterker nog, het is de default methode. Wil je met datalimiet, dan is het wel goedkoper, maar de verkopers raden je er een aan zonder limiet.

Daarnaast gebruiken Japanners hun gsm ter vervanging van een pc, aangezien zo'n 70% van de mensen thuis geen pc heeft. Vandaar dat je het gsm gebruik niet kunt vergelijken met het Nederlandse gebruik.

Wifi wordt uiteraard wel gebruikt (zoek ook maar eens naar pocket wifi, reuze handig), maar vrijwel niet thuis, omdat een gemiddeld internetabonnement hier zo'n 60 euro per maand kost, omdat in Japan eigenlijk alleen 100 Mbit aangeboden wordt en geen goedkopere met een langzamere verbinding.

Volgens mij vergeet je dat Skype een P2P programma is. Als iemand via jou belt dan zul je zien dat er veel meer verbruikt wordt dan 10Kb

Ik weet niet hoe het met iedere OS gesteld is laat staan met mobieltjes die bv Sharp specifiek ontwikkeld voor DoCoMo maar ik kan me voorstellen dat ze bepaalde technieken erop na houden die simpelweg effectiever omgaat met de verbinding. Denk bijvoorbeeld aan RIM die de data server-side al compressed waardoor je netto minder data verstuurd naar een mobieltje.
Uiteindelijk kan het best dat Android vergeleken met andere OS's minder effecient omgaat met de verbinding je kunt je afvragen tot hoeverre je een verbinding effecienter kunt maken en hoeverre het niet te wijten is aan een matig netwerk. (Al kan ik het laatste me moeilijk voorstellen van een Japans telecom netwerk wat voor ligt op het Westen).

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op zondag 29 januari 2012 17:22]


Veel dataverkeer ligt aan de developer zelf. In onze opleiding moesten we een android app maken om de roosters van alle opleidingen van onze school te kunnen raadplegen. Dit werd gedaan op basis van een webservice geschreven in java. Deze webservice echter was SOAP based. Als dit JSON had terug gegeven ipv SOAP zou het dataverkeer met de halft verminderd worden (plus minus uiteraard) Hierbij wil ik dus meegeven dat veel verkeer door de developer zelf wordt bepaald (of diens afhankelijkheden) en niet door het OS (want dit was overigens juist hetzelfde voor de Iphone variant, want die gebruiken uiteraard dezelfde webservice)

Ja SOAP communiceert met XML als content. Als je die comprimeerd met de GZIP algorithme heb je zo meer dan de helft minder (Bron). Terwijl CJSON deze compressie ratio's helemaal niet haalt. En nadat beide gecomprimeerd zijn waarschijnlijk rond dezelfde grootte uitkomen. Het gaat hier dan ook niet zozeer om de hoeveelheid data in één call maar dat die ene call vaker wordt uitgevoerd.

Dat staat ook in het stuk:
"Zo zouden applicaties die op Android draaien vaker data opvragen, ook al zijn de desbetreffende applicaties niet actief. Docomo stelt dat zijn 3g-netwerk afgelopen week nog overbelast is geraakt door een niet nader genoemde voip-applicatie."

Een vrij geldig punt, hoewel ik meer een achterliggende gedachte heb dat de gebruiker of provider (aangepast toestel van provider zoals in Amerika) meer invloed mag hebben op data intensieve verbindingen.

Omdat ik mijn data deel met mijn belminuten en smsjes zou ik het fijn vinden als ik (wist hoe ik) de frequentie zelf kan instellen en, nog beter, ervoor kon kiezen om alleen te synchroniseren wanneer ik op een wi-fi netwerk zit (en dit per applicate kon bepalen).

Sommige apps laten de gebruiker de synchronisatie interval bepalen (twitter) maar lang niet alle (wat best belachelijk is als je er over nadenkt).

Met ICS kan je o.a. achtergrond gebruik globaal of per app beperken, ook kun je een limiet instellen.

Als Google nu eens standaard een firewall meeleverd op Android zonder dat gebruikers moeten gaan klooien met root-rechten (en zo in staat stellen om bepaalde apps 3g toegang te ontzeggen) dan zou de druk op 3g al een stuk kleiner worden.

En dan zouden de advertentie-inkomsten van ontwikkelaars ook wegvallen en aangezien Android-gebruikers het ook niet zo op kopen hebben is Android geen interessant platform meer om voor te ontwikkelen.
Of dan gaan ontwikkelaars zorgen dat hun apps alleen werken als ze online zijn(en dus ook ads binnen kunnen halen) en dan gaat het dataverbruik juist verder omhoog.

Helemaal mee eens. Als je geroot hebt kun je bijvoorbeeld deze tool gebruiken:
LBE Privacy Guard

Functionaliteit die wat mij betreft standaard in Android zou moeten zitten!

OnTopic: Dit is natuurlijk weer de zoveelste onzinsituatie waarbij een aanbieder van een dienst blijkbaar niet kan bieden wat ze beloven en dan maar probeert om andere mensen/bedrijven dan hun klanten voor hun tekortkomingen te laten opdraaien.

"Graag de snowboards en ski's wat ruwer maken aan de onderkant, want onze liften kunnen de snelle doorvoer niet aan."
Een beetje gechargeerd natuurlijk, maar wel ongeveer dezelfde situatie, imho.

Offtopic...
Bedankt dat je de tool LBE Privacy Guard ff liet vallen.
Ik was al een tijdje op zoek naar zo'n app.

Ik slaag er op mijn telefoon in om, volledig zonder tethering, meer dan een gigabyte per maand te gebruiken, vooral omdat ik zelden WiFi beschikbaar heb. Mijn provider blokkeert wel bestanden groter dan 15mb, Angry Birds updaten zit er voor mij zelden in.

Ik denk wel dat Google misschien eens moet denken aan incrementele updates voor Apps.

NTT Docomo heeft het blijkbaar wel niet helemaal door, ik denk dat hier ook gewoon de VOIP het probleem is. En de gemakkelijke oplossing daarvoor is gewoon de kost per minuut telefoneren serieus verminderen voor de klanten zodat ze gewoon minder hun toevlucht moeten nemen tot VOIP.

En de gemakkelijke oplossing daarvoor is gewoon de kost per minuut telefoneren serieus verminderen
Maar dat is ook de dure oplossing (voor NTT Docomo). Meer waarschijnlijk zullen ze de kosten van dataverbruik vergroten. Maar in principe heb je gelijk; gewoon beprijzen.

Het probleem dat de providers hebben is dat hun businessmodel er nog steeds vanuit gaat dat we de hoofdprijs willen betalen voor een minuut bellen (of voor een SMS van nog geen kwart Kb), terwijl we nooit internetten. Onder die aannames heeft men abonnementen gemaakt, maar die aannames blijken niet te kloppen. De prijs van dataverbruik zal omhoog moeten en die van belminuten en SMS omlaag.

Ik zie zelf weinig activiteit op Android als alleen de standaardkernel (+Imo, Whatsapp...) op de achtergrond draaien. Ik vind zelf meer dat de dataverstoking door de programmeurs komt. Vaak zijn het ongeorganiseerde kleine groepjes die apps ontwikkelen, en voor sommige apps ontvang ik dagelijks nieuwe updates. Best wel vervelend ook, aangezien je de hele app opnieuw moet downloaden, terwijl het gaat om een klein aantal bugs.

Een update-cap voor ontwikkelaars zou niet werken, aangezien je dan ook tijdens de cap geen belangrijke updates kunt uitbrengen. Maar misschien dient er wat meer bewustzijn gecreeerd te worden bij de ontwikkelaars over dataverbruik, waarbij ook rekening wordt gehouden met updates.

"Docomo stelt dat zijn 3g-netwerk afgelopen week nog overbelast is geraakt door een niet nader genoemde voip-applicatie."

Een beetje een dubbel gevoel. Een telefoon provider die klaagt over het dataverbruik van een VOIP app.

Het schaars maken van geleverde dienst is toch slim, zo kun je de prijs omhoog gooien na een tijdje. Ook al is die schaarsheid bedrog.
Het lijkt wel of ze les hebben gehad van energiebedrijven... Dadelijk beginnen ze nog over het milieu ook.

Conspiracy theory? Een marktpartij kan een dienst nooit in zijn eentje schaars maken (tenzij hij een monopolie heeft) dus hier is kartel vorming voor nodig (op zijn minst) en dan nog moet men ook nog nieuwkomers weten te weren uit de markt.

* OddesE bakt als bakker bewust maar 10 broden per dag om zijn dienst schaars te maken, slim he :)
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 18:19 Nokia Lumia 910 verschijnt op website Nederlandse retailer
Vorige 14:45 Tool steelt encryptiesleutels smartphone via radiogolven
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011