Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 11.345 •

The Witcher 2: Assassins of Kings zal op 17 april uitkomen voor de Xbox 360, maakt ontwikkelaar CD Project Red bekend. De port krijgt niet alleen alle dlc die voor de pc-versie is verschenen, de ontwikkelaar voegt nog meer inhoud toe.

Ontwikkelaar CD Projekt Red heeft op een evenement in Polen aangekondigd dat The Witcher 2 op 17 april uitkomt voor de Xbox 360. Het spel verschijnt op twee dvd's en wordt standaard geleverd met de soundtrack, een wereldkaart en een quest handbook. Ook komt er een luxe uitgevoerde Dark Edition, met extra's zoals The making of en een aantal verzamelobjecten.

De Xbox 360-versie van The Witcher 2 verschijnt elf maanden nadat het spel uitkwam op de pc. Sinds de pc-release heeft CD Projekt Red het spel regelmatig voorzien van patches en gratis nieuwe content. Deze verbeteringen worden meegenomen in de Xbox 360-versie van het spel. De developer verbetert ook de camera, target locking en controls, en poetst de gebruikersinterface op.

De Poolse ontwikkelaar voegt verder een nieuw introfilmpje, 33 minuten aan nieuwe cutscenes en twee nieuwe avonturen toe. Die laatste moeten goed zijn voor vier uur extra gameplay. CD Projekt Red belooft nog meer onaangekondigde toevoegingen in petto te hebben voor de rpg. Pc-gamers kunnen eveneens op 17 april aan de slag met de nieuwe content, die via de auto-updater van het spel zal worden gedownload. Ook na de release van The Witcher 2 zal er voor beide versies extra content verschijnen, belooft CD Projekt Red.

In The Witcher 2: Assassins of Kings kruipt de speler in de huid van Geralt van Rivia, een van de laatst overgebleven witchers en een machtige krijger. Tweakers.net beoordeelde de pc-versie van de rpg met een 9.

Reacties (54)

Misschien maar een keer halen dan. Deel 1 was echt een teleurstelling. Combat was traag, storyline liep niet echt lekker. Maar ik hoor over Deel 2 wel zeer goede verhalen. Wel raar dat hij nu pas voor de 360 uitkomt.
Deeltje 1 liet wat te wensen over inderdaad. Vooral het vele heen-en-weer geloop. Het verhaal is briljant... je moet wel goed luisteren en opletten. Het vechten was inderdaad weinig dynamisch.
Deel 2 kun je gerust halen! Combat is in het begin vrij pittig, zeker tegen meerdere tegenstanders. Het puike verhaal en de sublieme graphics maken veel goed :)

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 27 januari 2012 10:05]

Deel 1 was een van de beste RPG's van zijn generatie. En op Valve games na ook een van de best ondersteunde games ooit. Op een paar kleine technische akkefietjes na (lange laadtijden) zal TW1 een eeuwige topper blijven.
En wie de storyline niet goed vindt, is waarschijnlijk te gewend aan halo & cod - achtige onzinverhaaltjes waarbij je geen seconde zelf moet nadenken.

En hij komt nu pas uit omdat ze een fatsoenlijk PC game wilden maken. Voor de Xbox hadden ze vooral veel werk met de graphics te verslechteren. En complexe games gaan zelden goed samen met consoles, dus het lijkt me nogal logisch dat ze daar geen prioriteit aan geven.
Het is wel grappig dat alle spellen die je hier noemt post-halo zijn. :+
Chrono Trigger? Secret of mana? FF6? Mario RPG? Moet ik doorgaan??
FF Adventure, dat was pas een game :p Secret of mana was leuk, iets te hack en slash voor mij (okok dat was FF adventure ook). Chrono Trigger heeft me nooit zo getrokken
Pff, hij zegt waarschijnlijk, voel je niet zo aangevallen man...
Persoonlijk verbaast het me ook wel dat je deel 1 juist op verhaal zwak vond. Ik vond deel 1 zelf ook helemaal geweldig, maar daar moet ik wel bij aantekenen dat ik het spel pas ben gaan spelen nadat de verbeterde versie uitgekomen is.
Een console game porten naar PC is makkelijk, maar een zware PC game porten naar console is een stuk moeilijker.
Mooi! hier ben ik al maanden op aan het wachten! Met opzet de PC-versie links laten liggen!
Waarom? Verwacht je betere graphics op de 360 of heb je nog andere redenen?
Op de PC is het spel ronduit subliem :)
Gamen op de PC vind ik niet fijn. En zeker niet voor RPG's (Urenlang voor een monitor turen doe ik al op mijn werk). Bovendien is dat ding niet echt gemaakt voor games.Tevens verwacht ik dat de controls op de Console (nog) beter zijn dan op de PC
Want je TV is geen monitor, haha!

Controls beter op een console, versimpeld en meer voor de handliggend bedoel je zeker? (auto-aim, auto-target etc. hulp middelen ook nog eens)

De PC is al jaren het voorbeeld voor iedere console, kijk even naar de grafische kaarten welke er gebruikt worden in de console wereld, juist oud-computer varianten.

Dat je het niet fijn vind ligt misschien aan de setup maar kan echt geen reden bedenken waarom het minder fijn zou moeten zijn.
Lol PC was jaren het voorbeeld. De consoles zijn nu het voorbeeld. Dat de PC hier geen moeite mee heeft is wat anders ;)

Daarnaast is een mening een mening dus die kan niet fout zijn (alleen maar verkeerd onderbouwd). Ik ben van mening dat het gamen op consoles fijner werkt dan op de PC. Zoals je hieronder in de reactie van MacPoedel kan lezen is het nog maar afwachten hoelang dat zal blijven maar tot die tijd is het gewoon zo. Klaar ;)
Controls beter op een console, versimpeld en meer voor de handliggend bedoel je zeker? (auto-aim, auto-target etc. hulp middelen ook nog eens)
Nee The Witcher 2 met muis en toetsenbord werkt lekker :+ Hoe houterig wil je een game spelen! Je kan niet eens je loopsnelheid fatsoenlijk manipuleren!
De PC is al jaren het voorbeeld voor iedere console, kijk even naar de grafische kaarten welke er gebruikt worden in de console wereld, juist oud-computer varianten.
Wat een onzin, Kijk naar de Cell en de GPU van de Xbox360. Spul dat niet verkrijgbaar was op de PC-markt ten tijde van de release. Bovendien lopen consoles al veel langer mee dan de (x86) PC en maken pas sinds laatste 2 generaties een beetje gebruik van PC componenten. Logisch, omdat de laatste 10 jaar alles veel meer is gestandaardiseerd. Nog maar te zwijgen over innovaties zoals de Wii-mote of Kinect
Dat je het niet fijn vind ligt misschien aan de setup maar kan echt geen reden bedenken waarom het minder fijn zou moeten zijn.
De hele Interface van een PC is per definitie NIET geschikt voor een TV!!! Klaar, discussie gesloten! Met een muis en toetsenbord kloten voor een tv is naar mijn mening omslachtig en ondoenlijk! Je zal een game toch moeten opstarten in Windows of niet? Dat mag je weer met muis en toetsenbord doen. En wie zegt dat je de ingame menu's ook met controller kunt aansturen?

[Reactie gewijzigd door N00bSaibot op 27 januari 2012 11:55]

Laat iemand toch zn voorkeur hebben zeg! Jij hoeft toch niet op een console te gamen?

Zelf ben ik ook blij dat deze eindelijk naar de 360 gaat komen. Jammer dat de graphics wat minder zullen zijn, maar ik vind gamen op een console gewoon fijner; met sticks kan ik alles maar kom niet bij mij aan met een muis en w-a-s-d .
RPG's op de consoles rules!!!

OT: Ik heb hem gespeeld op de PC maar twijfel nu toch een beetje om hem gewoon op de console te kopen
RPG's op consoles zorgen vooral voor verregaande vereenvoudiging (lees: verdomming) van het genre. DA2 was een prima voorbeeld van hoe zelfs een gereputeerde RPG maker slechte games maakt om ze ook op consoles aan de man te brengen.
Skyrim is gewoon Skyrim :)

Je moet wel kiezen welke RPG je gaat spelen :P Daarnaast heb je ook genoeg toppers die hun origine hebben op consoles
En de PC zorgt voor verneuking van de gamesmarkt door piraterij. The Piratebay is hier een prima voorbeeld van. Zelfde onzin als jouw uitspraak toch?

[Reactie gewijzigd door N00bSaibot op 27 januari 2012 12:01]

Wat is dat nou weer voor een statement? Dat heeft alleen te maken met de keuzes van de developers, niks met de consoles zelf hoor.

OK, om een rgp op de console goed te laten werken zijn er idd aanpassingen en versimpelingen aan de control nodig, omdat wij consolegamers gewoon geen 100 toetsten + macro's hebben om allerlei dingen te doen. Verder kan men de diepgang, mechanics, verhaal en speelstijl op beide nagenoeg hetzelfde houden hoor.

Dat dat niet altijd gebeurt (idd DA2 versus een Skryim) is een jammerlijke keus van de makers, die kennelijk geloven dat alles maar simpel moet zijn op een console omdat mensen het anders niet gaan kopen. Maar nogmaals: dat ligt niet aan het feit dat het een console is!
Nou een gamepad heefd voor de meeste toepassingen genoeg buttons.
Ook nog voor gamen mooi gepositioneerd.
Dan heel veel toetsen gespreid zoals een keyb.
De muis is iets fenominaals om door menu te kunnen raggen alsof het vanzelf gaat.
Hiermee is diepte en complexe uitgebreide menu mogelijk.
Die analog sticks is een centraliseerde kruis menu nodig.
Omdat het analoog niet goed handelbaar is is het eerder propoinele sturing.

Heb wicher2 ook op PC maar nog niet geprobeerd. Ga ik wel doen.
Maar speel X3 Albion Prelude op PC.
En online BF3 op PSN PS3 dus.

Er wordt dus nu naar console geport en dit houd in uiteraard aanpassen voor gamepad en dus de menu.
gameplay getweaked voor console dus gamepad.
En shrinking zodat het kan lopen in 512UMA.
2 DVD laat al zien dat de PC versie zich niet heefd ingehouden kwa content.

SP doe ik liever op PC. De game in volle glorie spelen.
Jammer dat hij (nog) niet op de ps3 uitkomt. De PC versie kreeg goede recensies. Geen ramp, want voorlopig ben ik nog wel even bezig met Skyrim :)
Wel grappig. Dus nu komt de gestripte versie uit op de x-box 360. Met low-graphics.
En dan zijn er ook nog mensen zoals hierboven die de mooiste versie (PC) links laten liggen. Ook niet erg slim. Terwijl je die ook met dezelfde controller kan spelen.
Maar die extra's zijn wel mooi meegenomen. Die wil ik op de pc ook.
Maar wel geoptimaliseerd voor een puur games platform. En betere controls. Dus wat is daar niet slim aan? Bovendien is het persoonlijke voorkeur.

[Reactie gewijzigd door N00bSaibot op 27 januari 2012 09:55]

Ik heb het op "High" instellingen gespeeld op een core2duo e8400 en een GTX260 videokaart, dat is een medium/highend game pc van 3 jaar oud. En toch met kennelijk betere graphics dan een xbox 360 (zie post van Rafe).
Maar dan moet je toch weer een nieuwe game-pc bestellen van een paar honderd euro's. Ik kies liever voor de console versie, die ziet er ook prachtig uit , op de pc wel beter maar daar geef ik niet om.
In principe ben ik het met je eens, maar om dit spel op maximale settings te draaien heb je wel een BEEST van een pc nodig. (persoonlijk vind ik de graphics zelfs mooier als Skyrim)
En ik snap dat niet iedereen dit kan/wil betalen.
Er is meer dan alleen graphics: Comfort, optimalisatie, voorkeur etc tellen ook mee.
Ik heb erg mooie graphics bij The Witcher 2 en het enige van opties dat ik uit heb staan is Ubersampling. Nooit framedrops, en dat op een i3, 4GB RAM en 6870 videokaart. 't Is maar wat je een beest van een pc noemt zeker?

De graphics van Skyrim zijn eigenlijk gewoonweg lelijk, wel sfeervol, maar dat is The Witcher 2 ook. Op dat vlak komt Skyrim nog niet aan de tippen van The Witcher 2. Maar de geweldige spelwereld maakt dat deels goed. Op TW2 ben je na een tijdje ook wel uitgekeken volgens mij, zelfs al moet je het minstens 2 keer uitspelen om alles gezien te hebben.
Alleen die videokaart die je opnoemt kost al rond de 150 euro.
Voor die prijs heb je ook een Xbox 360!

En wat hieronder genoemd word speelt ook mee, op de bank hangen is relaxter dan voor de pc zitten.

Ik denk dat deze game goed gaat verkopen voor de consoles, ik heb meerdere mensen gehoord over het feit dat ze hem wel willen spelen, maar bang zijn voor de systeemeisen en vele bugs.
persoonlijk vind ik de graphics zelfs mooier als Skyrim
Denk niet dat iemand je daarover kan tegenspreken.. TW2 ziet er echt prachtig uit
Wou ik ook al op ingaan, daar is weinig persoonlijks aan. De game is gewoon prachtig, dat de consoleversie een afterthought is en dan ook aardig lang op zich laat wachten zal daar ongetwijfeld mee e maken hebben.
Er is inderdaad wel aardig krachtige hardware voor nodig. Full HD is me niet gelukt op de laptop terwijl Skyrim zichzelf op high instelt met full hd en 8x AA/AS. TW2 was echter pas op 1680x1050 goed speelbaar op high maar dan ook de mooiste game die ik gezien heb. En imo is TW2 ook veel leuker doordat het een echte verhaallijn heeft (geen open Wereld), en gericht op een volwassener publiek.
Pffff al zie ik een bank, console, hd tv en controller staan en daarnaast een bureau met PC (al dan niet met controller) zal ik (en het merendeel van de gamers) 100% zeker kiezen voor de console! Lekker chill op de bank, relaxt een spelletje spelen :)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 januari 2012 10:02]

En wat belet je om de PC op je Full HDTV aan te sluiten? Het beeld wordt zeker een stuk mooier met echt 1080p in plaats van de 720p die de consoles er net uit kunnen persen.
Ik heb maar 1 PC. Ik heb een desktop nodig (bijv werk) en wil dus niet switchen. Daarnaast heb ik het om eerlijk te zijn ook wel een beetje gehad met de installatie procedures en updates / patches enz enz (al begint dat steeds minder een punt te zijn omdat dat op de PS3 nog vervelender is en de Xbox gaat ook al die kant op.)

Technisch is het dus best mogelijk maar in mijn situatie is het gewoon niet praktisch

Al moet ik eerlijk toegeven. Wanneer een game echt mooi is wil ik hem sowieso wel even spelen op mijn PC want sjah ben toch altijd wel benieuwd hoe mooi het kan zijn. Daarom heb ik The Witcher 2 ook gespeeld op mijn PC en damn dat was toch echt wel de mooiste game van afgelopen jaar (BF3 heb ik nog niet op de PC gespeeld)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 januari 2012 10:39]

Je kunt aan je pc toch 2 schermen aansluiten... Heb je gewoon een wat langere HDMI-kabel nodig. Kun je nog steeds vanuit de bank gamen op je pc. Als je een draadloze controller gebruikt hoef je je toetsenbord en muis ook niet te verplaatsen.

En idd, dat laatste van updates en installaties is toch geen punt meer. De volgende generatie zal nog minder werken vanop de optische schijf. Dat is gewoon een enorme bottleneck. Wen er maar aan dat je data naar de harde schijf moet schrijven om geen laadtijden van 20 minuten te hebben.
Ik koop tientallen PS3-games per jaar en heb nog nooit een uur moeten wachten voor ik kon spelen. Als er al een installatie is dan worden slechts een deel van de bestanden op de HDD gezet, wat meestal tussen de 5 en de 10 minuten duurt maar wel voor veel snellere laadtijden zorgt.
Dan speel je veel...

Ik had mijn ps3 al even niet meer gebruikt en daarnaast had ik een iets ouder spelletje gekocht.
De update van de PS3 firmware duurde al 30 minuten (misschien verkeerde moment gekozen?). Daarna wilde ik het spel gaan spelen, die moest eerst nog updaten om daarna nog een update te moeten doen.

Ik was dus echt serieus een uur aan het wachten. Heb dat spel dus nog steeds niet gespeeld (meestal heb ik maar 1 of 2 game uurtjes per week)

Als tegenhanger... Ik heb een tijd geleden samen met een maatje een oude mega drive game gekocht (1 v/d laatste), in mijn console gestopt (eerst even aangesloten :P) en na 5 minuten waren we aan het gamen :) Gelukkig kan dit vaak nog wel op de Xbox360 (naar mijn ervaring is die wat minder update geil)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 27 januari 2012 11:53]

Nieuwe firmware update downloaden duurt hier gemiddeld 100 seconden op mijn 30Mbps verbinding, 30 minuten is abnormaal lang.

Patches verschillen van game tot game: meestal zijn die rond de 15MB groot, maar ik heb inderdaad ook al games meegemaakt waarbij er meerdere updates van in totaal honderden megabytes moesten geÔnstalleerd worden. Meestal gaat het dan om nieuwe DLC, die om een of andere reden in de patch wordt bijgeleverd en geactiveerd wordt als je 'm effectief aankoopt. Als je PSN+ hebt kan je updates automatisch laten installeren, maar pas extra content downloaden als je de DLC koopt zoals Xbox dat doet is in feit wel beter als je niet vaak DLC koopt.

Nadeel van het strenge patch-beleid van Microsoft dat is dan weer dat devs vaak verplicht worden om centjes te vragen voor extra content. Mede daardoor is gratis DLC op console eerder uitzondering dan regel geworden, tenzij de content reeds op de disc staat zoals bij Battlefield Bad Company 2.
Wat heeft dat nu met slimheid te maken? Sommige mensen spelen nu eenmaal lekker vanaf de bank met een controller in de hand. Disk erin en spelen. Ik als oud pc-gamer heb geen zin meer in eindeloos upgraden en configureren, en dan heb ik het nog niet eens over de rsi klachten die ik kreeg van muisbesturing . Sinds ik een ps3 bezit heb ik nooit meer teruggekeken. Neemt niet weg dat het tijd is voor een nieuwe generatie consoles met meer geheugen en krachtigere gpu's.
Spelen op de bank en pc sluiten elkaar niet uit. Ik speel de PC versie van Skyrim momenteel gewoon met controller vanaf de luie stoel. Gewoon HDMI kabeltje tussen de receiver en PC en ik heb perfect beeld, geluid over mijn HC systeem, en comfort.

Bovendien heb je het verkeerde moment uitgekozen om vanaf het constante upgraden af te zijn, want de afgelopen jaren zijn PC graphics aardig gestagneerd. De meeste games zijn immers ontworpen met zowel PC als consoles in het achterhoofd. Misschien is het niet echt leuk als je van grensverleggende graphics houdt, maar een videokaart van 2 jaar oud kan alles nog perfect weergeven, of iig beter dan op de consoles is te zien (behalve misschien 1st party games).
Tegenover Joystiq is gezegd dat de graphics vergelijkbaar zouden zijn met de settings op medium.
Dat is wel een aardige stap terug het is de enige game waarbij ik een lagere resolutie heb gekozen inplaats van lagere settings. Bij high wordt het pas echt mooi.
Graphics interesseren me weinig. Gameplay en verhaal vind ik veel belangrijker. Mijn laptop draaide the witcher 2 niet lekker op lage settings wat vervelende gameplay opleverde. Dan speel ik hem liever op de xbox360. Kost me slecht 45 euro i.p.v. een nieuwe pc te kopen.
Graphics zijn niet het belangrijkste nee, maar ik zou er niet aan moeten denken om The Witcher 2 op Low te moeten spelen, Je mist dan gewoon zoveel sfeer dat je eigenlijk niet meer het spel speelt zoals het bedoeld was
De ondersteuning is werkelijk bewonderingswaardig. Ik speel wel vaker pc spellen maar de ondersteuning van de Witcher 2 blijft me verrassen. Steeds weer nieuwe (gratis) content, nu weer nieuwe cutscenes en dergelijke. Voor mij mag het een voorbeeld zijn voor andere spelontwikkelaars!

Ik verheug me al op de nieuwe content :)
Laten we hopen dat die gratis content zal blijven bestaan. Zodra een pc-exclusive ook op console verschijnt komen er meestal een pak prijskaartjes bij, o.a. omdat Microsoft slechts uitzonderlijk gratis content op Xbox Live toelaat.
The Witcher 2 is dan ook echt een pareltje. Alleen al de enorme hoeveelheid content die ze in het doosje hebben gedaan: kaarten, walkthrough, lossless(!) soundtrack-cd, etc. Ik denk niet dat we voor de PC nog zoiets gaan krijgen, in ieder geval niet tot The Witcher 3 :) . Hopelijk laten ze zich dan niet meeslepen door de consoles.

[Reactie gewijzigd door sm1ley op 28 januari 2012 08:35]

Iedereen die deze game heeft gedownload en hem goed vond; koop hem alsjeblieft! Deze ontwikkelaar verdient het.
Op 17 april weet ik wel wat ik ga doen :). TW2, hopelijk met mn nieuwe nVidia kaart opnieuw spelen met alle extra content.
Pfff,... Dit gaat echt problematisch worden,..... Binnenkort The Darkness 2 dan Mass Effect 3 gevolgd door The Witcher 2,..... hoe moet ik mijn nieuwe vriendin nog tijd geven,,...... }>
Geef haar een console :). Of een controller.