Hoofdcategorieën
Device Settings

HTC gaat in 2012 minder smartphones en tablets uitbrengen

Door Bauke Schievink, vrijdag 27 januari 2012 09:15, views: 17.788

HTC heeft bekendgemaakt dat het minder nieuwe telefoons gaat uitbrengen in 2012. Het bedrijf wil zich focussen op een klein aantal toestellen met high-end specificaties. Daarnaast wordt er minder aandacht besteed aan tablets.

Phil Roberson - HTCDat liet de baas van de Britse tak van HTC, Phil Roberson, weten aan Mobile Magazine. Daarbij liet hij echter niet weten wat het bedrijf qua aantallen in de pijplijn heeft. Wel wilde de topman kwijt dat HTC zich gaat focussen op high-end hardware en het verbeteren van de gebruikerservaring. Dat laatste slaat waarschijnlijk op het verbeteren van de Android-skin Sense. Daarbij ligt het accent vooral op smartphones, waardoor tablets waarschijnlijk een kleinere rol zullen spelen. 

De verkoopcijfers van HTC bleken in het vierde kwartaal van 2011 tegen te vallen. Het is aannemelijk dat het bedrijf daarom een strategiewijziging heeft doorgevoerd. Roberson zegt dat HTC de markt niet wil versplinteren door veel verschillende versies van zijn telefoons uit te brengen.

HTC bracht vorig jaar verscheidene smartphones in Nederland uit, waaronder drie verschillende versies van de Sensation. Ook kwam de fabrikant met de Desire S, Incredible S, Wildfire S en nog enkele andere Android-apparaten. Verder kwamen er verscheidene Windows Phone-toestellen uit. Daarbij werd HTC door sommige analisten verweten niet snel genoeg te komen met smartphones die draaien op een dualcore-processor.

Volgende 09:32 The Witcher 2 verschijnt op 17 april voor Xbox 360
Vorige 08:41 Twitter gaat tweets en accounts op landniveau blokkeren
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Tsjeh, als je kijkt naar Apple, die brengen niet veel telefoons uit (lees: 1 per jaar/2jaar) en toch hebben ze een recordwinst en groot marktaandeel. Logisch dat concurrenten ook die kant op willen.



Niet nodig denk ik zo die zucht is genoeg... niet iedereen hoeft zoals Apple te zijn want zo goed doen ze het sinds Android er is nu ook weer niet.. en nu Windows Phone er is gaat Apple het goed zwaar krijgen :)

En dat zeg je op basis van? Aangezien de iPhone net een recordkwartaal achter de rug heeft...

Zo zwaar hebben ze het dus helemaal niet.

Nadeel voor Apple is de enorme fluctuatie in de verkopen. Maar ja ik heb gehoord van een insider wat Apple verdient per iPhone en iPad en sjah... Wel logisch dat ze het niet zwaar hebben :D

Maar ja ik heb gehoord van een insider wat Apple verdient per iPhone en iPad
Apple maakt een bruto marge van 43%. Daar heb je geen 'insider' voor nodig, dat is gewoon gepubliceerd. (let wel: dat is bruto, daar moet nog e.e.a. aan kosten en belastingen van af)

een insider? Wat is dat nu weer voor onzin. je hoeft daar helemaal geen insider voor te zijn. Die berekeningen staan gewoon voor iedereen te lezen op het internet via de kwartaalcijfers van Apple.

En als je wil weten hoeveel het kost om een iPhone of iPad te maken dan ga je gewoon naar iSuppli klik

Beetje zuur om te doen uitschijnen dat het allemaal zo'n groot geheim is wat Apple verdiend en dat jij meer weet dan een ander.

Beetje leuk maar ik (en de rest van de wereld) heb niks aan bruto bedragen. Al je condities zijn juist enorm van belang.

Als wij bij ons bedrijf alles op de manier van bijv iSuppli gaan berekenen gaan we echt NOOIT winst maken ;)

Dat argument wordt te pas en te onpas gebruikt.

Daarbij wordt vergeten dat de Iphone niet in alle landen verkrijgbaar was, en dat deze stapsgewijs in x-aantal landen wordt geïntroduceerd. De groei is daarmee heel makkelijk te verklaren.

Wat zorgelijker is, is het feit dat Azie niet bepaald Iphone-geinteresseerd is, en dat de interesse in Europa tanende is.
http://www.reuters.com/ar...ope-idUSTRE7BL0FU20111222
De komst van de nieuwe iphone zal aantonen of ze een wereldwijde speler zijn of dat het niet meer of minder dan een hype was. Je hoort steeds vaker geluiden dat jongeren liever niet gezien willen worden met een iphone omdat hun ouder er ook een heeft :X

Maar met al het geld dat ze met marge's hebben verdiend kunnen ze het nog een lange tijd uitzingen, maar imho is dat in strijd met hun eigen beginselen. Innovatief en vooruitstrevend zijn. De Iworld is op dit moment aan de gang, maar er is nog nieuws getoond.

Wat een hoop onzin verkondig je.

Niet populair in Azie? Hoe kun je dat nu zeggen nu in China er gigantische rijen staan om er 1 te krijgen. Hij is nu alleen online te krijgen omdat mensen er om vechten!

Interesse in Europa tanende? Omdat een onderzoeksbureau dat zegt zeker... 37 miljoen iPhones verkocht! Ik denk dat dit niet alleen uit de VS kan komen.
Je hoort steeds vaker geluiden dat jongeren liever niet gezien willen worden met een iphone omdat hun ouder er ook een heeft :X
Hahahaha, net zoals jongeren geen blackberry willen omdat zakenmensen hem hebben zeker! Nee, veel mensen kopen Android omdat ze de iPhone niet kunnen betalen. Maar dit is steeds minder een issue omdat Apple z'n oude modellen steeds langer houdt en er een grote 2e hands markt ontstaat van mensen die de oude wegdoen omdat ze een nieuwe hebben. En in tegenstelling tot android telefoons blijven ze waardevol...
Maar met al het geld dat ze met marge's hebben verdiend kunnen ze het nog een lange tijd uitzingen, maar imho is dat in strijd met hun eigen beginselen. Innovatief en vooruitstrevend zijn. De Iworld is op dit moment aan de gang, maar er is nog nieuws getoond.
Ja inderdaad staat op het punt van omvallen! Ze rapporteren de hoogste omzet van een tech bedrijf ooit! Ze hebben meer winst dan Google aan omzet heeft. En ze zijn nog niet eens overal verkrijgbaar. De marktaandelen zijn nog in elk product laag. En kijk naar het potentieel van China.

En iWorld staat los van Apple zelf hé. Ze hebben er geen productaankondiging meer.

Over onzin verkondigen gesproken....

Nee, veel mensen kopen Android omdat ze de iPhone niet kunnen betalen

Geloof je nu echt dat de enige reden om een Android te kopen het prijsverschil is? Alsof iedereen liever een Apple produkt heeft dan wat anders!
Er zijn mensen genoeg die geen Apple produkten willen hebben.

Zeg ik dat dat de enige reden is?

Ik zeg dat voor VEEL mensen dat zo is, niet voor allemaal. Ik weet ook wel dat er genoeg Apple haters rondlopen (met name mensen die precies weten hoe computers werken en alleen maar kijken welke hardware er in een telefoon zit...)

Geloof je nu echt dat de enige reden om een Android te kopen het prijsverschil is?
Het is toch inmiddels wel bekend dat sommige Apple fans zich met hun apparatuur beter dan de rest voelen. Het idee dat 'de rest' het niet kan betalen past mooi in dat straatje. Deze arrogantie is hoofdzakelijk de reden dat dit soort Apple-fans zo gehaat worden.

Verder ben ik blij met dit nieuwsbericht. Hoop dat HTC toch 's wat meer gefocusde aandacht in hard- en software gaat stoppen; ipv die enorme spreiding. Gewoon 1 bang-for-buck low-end, 1 prima allrounder en 1 top-of-the-line highend toestel per jaar zou prima zijn. (En helemaal stoppen met die Beats-onzin aub...)

Haha nee mensen kunnen geen apple betalen ,een apple is ook oh zo duur he .Maar waarom gaat het hier over apple terwijl het over htc gaat ,apple hun strategie is mensen een beetje naaien met een glossy frontje.Thats it.

En dan maar hopen dat je appel niet valt :+ anders maar ff Carglass bellen

Van dat soort 'wij denken / vinden'-analyses gaan mijn haren altijd overeind staan. Het wordt vaak -ten onrechtte- aangenomen voor waarheid terwijl dat dus aantoonbaar niet zo HOEFT te zijn. Voorbeeldjes
  • 2 april 2011 - iPhone Dead in Water
    Klopt weinig van: Apple verkocht meer iPhone in 2011 dan in 2007-2010 gecombineerd.
  • 15 november 2011 - Demand iPad fading
    Klopt evenmin weinig van: 111% meer iPads verkocht dan Q4 in 2010.
bron: daringfireball.net

IMO ligt de oorzaak dat er in Europa en Azië minder wordt verkocht dan in de VS aan een aantal andere zaken:
  • Apple doet VEEL minder aan marketing buiten VS. Heb je hier wel eens een commercial gezien van Apple naast wat sluikreclame?
  • Opkomende economieën zijn veel prijsgevoeliger, simpelweg omdat hun bestedingsvermogen veel kleiner is[/i]
  • De beschikbaarheid / oplages die Aziatische landen krijgen is kleiner. China heeft bijvoorbeeld pas afgelopen week de iPhone 4S gekregen

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op vrijdag 27 januari 2012 12:07]


Heb je weer iemand die de iPhone nog een mogelijke 'hype' durft te noemen. Ook al zou de interesse dramatisch laag worden, het is al zo lang zo'n populair product dat er sowieso niet meer gesproken kan worden van een 'hype'. Hou daar toch eens mee op.

Ze raken Markt aandeel kwijt, een record aantal is gewoon geslijm en zegt helemaal niks. Toen in de tijd van de iPhone 4 had de iPhone duidelijk meerwaarde te bieden in tegenstelling tot Android en helemaal Symbian, Nu zijn zij juist achter Android en WP7 aan het rennen. De iPhone 4S is nog maar net uit en er zijn kwa specs en mogelijkheden nu al betere toestellen beschikbaar gericht op enorm veel verschillende doelgroepen en voor duidelijk lagere prijzen. Ook word Apple helaas niet meer gerund door Steve Jobs dus zullen ze nu, net als toen bij de iPod weer overstappen naar iets nieuws (in hun geval de TV industrie nu) een iPhone 5 zou pas meerwaarde kunnen bieden mocht het iets geheel nieuws tonen zoals wat de Galaxy Skin van Samsung zou moeten bieden dit jaar. Feit blijft wel dat Apple de trendzetter is en dat ze daarna op alle onderdelen weer verbeterd worden vanwege het langzame proces en late toevoegingen bij hun producten. iPhone 4 naar iPhone 4s, ik zie de verbeteringen niet in 1 jaar tijd, Galaxy S 1 naar Galaxy S 2 was veel en veel duidelijker en groter, en nu komt de S3 al weer bijna... Apple moet weer origineel zijn, de afgelopen jaren heb ik daar niks van gezien.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op vrijdag 27 januari 2012 17:53]


Wat betreft marktaandeel groeit google android inderdaad harder. zie dit plaatje.
Maar bekijk ook eens dit plaatje over de verkopen van apps. Apple gaat misschien geen groter marktaandeel krijgen, maar als je de appverkoop ziet dan hoeft dat ook niet. Ze halen hun omzet mede hieruit.
Over Windows Phone kun je alleen maar aannames doen. We zien nog wel wat er gaat gebeuren met Windows Phone. Hetzelfde kun je namelijk ook doen met de iPhone 5. Ik kan hier ook aannemen dat ze door de iPhone 5 hun marktaandeel in korte tijd weer gaan vergroten.

ik ben absoluut geen fanboy, maar heb wel groot respect voor het bedrijf en zijn bedrijfsvoering

ps. wel mooi, met 2 zinnen in de beginpost krijg je toch een heerlijke discussie. En dan raten als offtopic.... Ochja, zo zie je maar weer dat moderaten niet altijd objectief gebeurt. Wordt bijna standaard bij Apple opmerkingen...

[Reactie gewijzigd door th4k1ck3r op vrijdag 27 januari 2012 09:41]


2 verschillende strategieën... Apple korte termijn ROI. Android lange termijn ROI. Beide een goede strategie alleen bij de strategie van Android duurt het iets langer voordat je eenzelfde winst heb behaald MAAR op lange termijn behaal je meer winst (mits je app populair blijft natuurlijk)

Wat beter is moet je zelf kiezen natuurlijk. Ik hou van Android maar heb een hekel aan hoeverre HTC zijn software telkens verpest. Voor mij persoonlijk is de SGS2 de beste, werkt het soepelst, apps gaan vlekkeloos en sjah het werkt gewoon veel beter dan de iPhone4s (maar ja blijft persoonlijk en ja ik heb alle Apple toestellen tot mijn beschikking). Ik vrees dan ook dat naast de mensen die van Sense houden dr ook enorm veel mensen zijn die daarna nooit meer Sense willen hebben.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op vrijdag 27 januari 2012 09:53]


Economisch gezien heeft Apple een vreemde positie. Apple betaalt namelijk geen dividend uit, maar houd het in kas. Wat dat betreft kan Apple een aantal tegenslagen verwerken zonder zich druk te maken om de aandelen. Mits ze het geld niet gebruiken om aandelen terug te kopen om zo de waarde niet in te laten storten.

Huh? Android lange termijn? Ik zie een enorme opleving van Android in een zeer korte termijn. Helemaal niets rustig aan, gewoon in 1x 3000 verschillende toestellen (waarvan 95% nooit een update zal krijgen). Android is enorm korte termijn denken. Gewoon de markt overspoelen met toestellen, en we zien later wel hoe het platform zich ontwikkeld.

Apple is juist enorm lange termijn bezig. In 2006 kochten ze al in grote hoeveelheden flashmemory. En iOS wordt netjes geupdate voor ieder toestel, waardoor het platform ook sneller doorgaat.

Leuk dat je het ook snapt :)

Het gaat over de app markt. Het grote deel van de gedownloade apps in Android zijn gratis met reclames. Het overgrote deel van de gebruikte apps op iOS zijn betaald zonder reclame. Oftewel, bij Apple verdien je meer geld wanneer je app voor een beperkte tijd populair is terwijl je bij Android de kans hebt dat je uiteindelijk meer verdient (Angry Birds is hier een voorbeeld van.)

Zoals ik al eerder heb gezegd, het zijn 2 verschillende modellen en ze werken beide goed (al kan je bij Apple meer winst maken met die doelloze tijdelijke hypes)

Angry birds een voorbeeld van wat? Dat er meer verdient wordt op Android? Heb je daar cijfers van? Want ik betwijfel het.. Overigens is Angry birds ook gratis bij iOS inmiddels.

En ik zie niet in waarom een app op lange termijn bij android meer op zou brengen omdat hij gratis is. Als dat ze was doen alle ontwikkelaars bij iOS dit ook wel, aangezien je bij iOS dit model net zo goed hebt.

Het is juist zo dat bij android ontwikkelaars hun apps niet betaald KUNNEN aanbieden, omdat vrijwel niemand (zeker in NL) geen cent wil uitgeven voor apps. (om verschillende redenen: piraterij is veel makkelijker en geen goede betaalopties).

Dit is trouwens weer een mooi voorbeeld van langetermijndenken van Apple. Ze hebben tijdens de uitrol van iTunes music store al vele betaalopties toegevoegd (met name gift cards) en deze breiden ze nu simpelweg uit met boeken en apps.

Ze hebben tijdens de uitrol van iTunes music store al vele betaalopties toegevoegd
Wat je hier zegt klopt niet. Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet, maar toen ik een paar jaar geleden een iTunes account wou aanmaken was dat alleen mogelijk met een creditcard.

Dit blijft een hardnekkige misvatting die niet de kop is in te drukken. Dat is simpelweg niet waar. Ik heb 4 jaar geleden al een iTunes-account aangemaakt zonder CC, en dat kan nog steeds gewoon.

Dit blijft een hardnekkige misvatting die niet de kop is in te drukken. Dat is simpelweg niet waar. Ik heb 4 jaar geleden al een iTunes-account aangemaakt zonder CC, en dat kan nog steeds gewoon.
Misvatting of niet, mij werd het destijds erg moeilijk gemaakt een iTunes account aan te maken zonder creditcard, en ik weet dat meerdere mensen destijds datzelfde probleem hadden. Of dat vier jaar geleden of langer is weet ik niet meer, mijn punt is in ieder geval dat er tijdens de introductie van iTunes beperkte betaalmogelijkheid was, en zeker niet "vele" zoals de reactie waarop ik reageerde beweert.


Dan kijk je niet goed.
Grappig, op de website waar die afbeelding van jou staat, hier dus, staat het volgende: "In order to create an account without a credit card, you must make sure you are in the App Store, not the iTunes Store."

Dus deze afbeelding is niet eens van de iTunes store. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we het hebben over de situatie van jaren geleden, terwijl nergens staat hoe oud deze afbeelding is.

[Reactie gewijzigd door Schramowski op vrijdag 27 januari 2012 19:19]


Volgens mij zijn de giftcards al flink wat jaren verkrijgbaar. Of je eerder een creditcard nodig had weet ik niet, maar kan het me bijna niet voorstellen aangezien de music store al behoorlijk groot was in NL voor de app store er bij kwam. Click & buy is denk ik ook al lang een optie.

Angry Birds is een onvoorstelbaar sterk merk geworden. Dat kon alleen maar door het gratis aanbieden van de app. Het is de meest gedownloade app van 2011, meer dan facebook of twitter; sinds het is gelanceerd is het zes-honderd-miljoen keer gedownload (bron). Het bedrijf zegt zo'n $100 miljoen te hebben verdiend door het spel het afgelopen jaar, en heeft een marktwaarde van inmiddels rond de $2.5 miljard. Dit afgezet tegen de ontwikkelkosten van zo'n $140 duizend dollar.

Je zegt het dan ook terecht: inmiddels is het gratis op iOS. Het gratis verstrekken van een reclame gesponsorde app met als verdien model de verkoop versie, merchandising (eigen winkels!) en beeldrechten (TV/film) bleek veeeeel lucratiever dan de betaalde app-store insteek bij Apple. Die laatste is met name voor Apple interessant, als je 30% van de opbrengst opeist, maar voor de merknaam minder, want Apple gebruikers waren niet blij met dat zij wél moesten betalen.

Bij Android bestaat een grotere vrijheid voor de gebruiker en ontwikkelaar. Daar zitten voordelen aan vast, zoals geillustreerd, en natuurlijk ook nadelen. Het is zeker mogelijk dat minder mensen er voor zullen willen betalen, maar als Nederlander is dat makkelijk gezegd, wij zijn nou eenmaal krenteriger dan de rest. Toch denk ik dat de openheid van het Android platform op lange termijn meer succes zal hebben, al was het maar omdat de gebruiker dan kan kiezen welke apps hij wil, en niet Apple die beslist welke apps je krijgt.

Op iOS is er een gratis variant verkrijgbaar die beperkte mogelijkheden heeft. Het is er ook nog steeds betaald.

Die 100 miljoen was van advertenties van android dacht ik gelezen te hebben. Het is aannemelijk dat het bij iOS het veelvoud is, aangezien ze 2 jaar lang bij de top horen van BETAALDE downloads.

Wat je dus die 30% zegt heb je dus gewoon verzonnen, aangezien Rovio dat graag nog steeds afstaat aan Apple.

En waarom wint die zogenaamde vrijheid het dan? Welke apps missen iOS gebruikers nu echt? Een taskkiller? Andersom missen android gebruikers juist de mooie en goed gedesignde apps die geld kosten van iOS, vb. instagram, instapaper.

Elke metric geeft aan dat het Apple model beter scoort: omzet, winst, klanttevredenheid, aantal verkochte apps, omzet app store, bereidheid om te betalen,
updatemogelijkheden, aantal accessoires enz. enz. enz.

Ook al maak ik gebruik van beide OSsen, iPhone 4 prive en HTC Desire S zakelijk. Blijf ik Android nog steeds een rommeltje vinden. Dit komt natuurlijk ook doordat 1 bedrijf eigenlijk software maakt en elk ander fabrikant hardware daar omheen kan bouwen.

Apps werken sowieso minder soepel dan op IOS (heeft niks te maken met de Desire S, want die is namelijk snel zat en apps werken prima), al merk je gewoon het verschil met IOS!

Ik meen gelezen te hebben dat Apple breakeven draaide op iTunes en de Appstore.
Dit heb ik gelezen in een comment van iemand anders op tweakers bij een ander artikel. DIe had toen wel een bron maar kan je die op dit moment niet geven.

Het is toch net omgekeerd? Het is net Android dat zijn verkopen ziet zakken en Apple dat zijn verkopen steeds maar ziet stijgen klik

Huh? Apple is wederom wereldwijd de grootste smartphone verkoper hoor: klik

Iedereen vergelijkt Android met apple. En jij komt ineens met een grafiek waarop o.a. Samsung HTC en Apple worden vergeleken. Dit is natuurlijk een appels en peren verhaal t.o.v. de andere reacties hier.

Die link van jou laat iets anders zien

"While Apple took the top spot in smartphones on a quarterly basis, Samsung became the market leader in annual terms for the first time with 20 percent global share during 2011," Strategy Analytics Executive Director Neil Mawston said in a statement.

In je post hierboven zeg je dat android zijn verkopen ziet zakken en apple's verkopen steeds stijgen, wederom uit jouw link

These numbers likely aren’t indicative of how overall sales were last quarter but it’s still a decent survey that should translate fairly decent to overall trends.

Linken posten met grafieken is leuk, maar lees dan wel even wat erbij staat. Schijn kan bedriegen tenslotte...


Los van het feit dat ik iets van macdailynews met als titel "These charts will make the Fandroids want to puke" nou niet als neutrale berichtgeving zie sla je de plank weer mis.

Good Technology has analyzed the mobile devices activated by their thousands of enterprise and government customers over the fourth quarter of 2011.

Dit is dus gebasseerd op basis van activaties van producten verkocht aan bedrijven en overheid door één bedrijf, niet echt representatief voor de rest van de markt nietwaar?

Overigens kan je ook het bronartikel bekijken in je link, klik Daar wordt notabene in vermeld dat android in de consumenten markt aan marktaandeel heeft gewonnen wat overigens wederom niets zegt over het totale marktaandeel van beide OS'en.

[Reactie gewijzigd door Gravitar op vrijdag 27 januari 2012 12:01]


Die link is niks meer dan desinformatie. Ik zat die grafieken te bekijken en dat kon gewoon niet kloppen, >80% iPhone activaties. Uiteindelijk snapte ik waarom, het zijn statistieken van een of ander bedrijf waar ik nog nooit van gehoord had (en, naar ik vermoed, velen met mij).

Dit zegt dus helemaal niks over de totale markt, zoals ook blijkt, want daar zijn de statistieken veel anders. Misschien pusht dat bedrijf wel iPhones naar zijn klanten, bijvoorbeeld omdat daar de meeste marge op zit, of omdat ze dat makkelijker onderhouden vinden ipv. verschillende modellen Android-telefoons. Kortom, als je niks beters te posten heb in een topic over HTC smartphones, laat dat dan.

[Reactie gewijzigd door wph op vrijdag 27 januari 2012 13:53]


Ik weet niet of je Apple kan vergelijken met HTC.
Apple heeft tenslotte hun eigen OS op hun eigen telefoon.

Wil je iOS? Dan moet je een iPhone kopen.

Wil je Android? Dan zijn er meer dan genoeg verschillende keuzes wat voor telefoon je wilt.

Dat willen ze heus niet, ze willen juist iets ertussen in, wel genoeg toestellen per jaar maar niet te veel!

Apple's strategie werkt enkel voor Apple, en dankzij de aanhang van Apple die rustig een half jaar wilt wachten, een HTC koper wil zo naar de winkel en direct met een toestel naar huis en niet een half jaar moeten wachten op een nieuw topmodel!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op vrijdag 27 januari 2012 09:23]


Echt niet. Kijk eens naar Samsung, daar werkt de "Apple-strategie" ook. Die gooien ook maar één toptoestel per jaar op de markt (de Galaxy-serie). Dat werpt vooralsnog echt zijn vruchten af. In de markt daaronder is wel weer een hoop aan goedkopere toestellen te vinden, maar die breken de topmarket van Samsung duidelijk niet af.

Nu in de reclame... SGS2 en SGN... Duidelijk andere strategie...

Sorry de enige achterban die zo graag "verouderde" toestellen koopt is de achterban van Apple (niks negatiefs, props voor Apple)

De gemiddelde consument koopt echt niet 3 toestellen per jaar, dat doet alleen Watercoolertje. ;) Hooguit 1 per jaar en dat is dus voor de meeste mensen voldoende. Probleem voor de gemiddelde consument is dan duidelijk, "wat moet ik in godsnaam nu kiezen?". Dat remt de verkoop enigzins, want mensen hebben daar geen zin in (gemiddeld he).

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op vrijdag 27 januari 2012 09:49]


Klopt en daarom vind ik de strategie van Samsung het meest logisch. Eigenlijk hebben ze in elk segment 1 toestel waardoor de mensen alleen naar de belangrijke features en specs (zoals scherm grote) hoeven te kijken zonder dat het erg onduidelijk wordt.

Nu in de reclame... SGS2 en SGN... Duidelijk andere strategie...
Dat zijn er nog altijd maar twee, een stuk minder dan HTC.

Verder is de Note wel een ander marktsegment. Meer voor de mensen die een tablet en smartphone in één willen (nee, ik kan me ook niet voorstellen wie dat zou willen, maar dat is besides the point). De SGS2 is duidelijk het vlaggenschip toestel van Samsung op dit moment. En het zal die troon pas afstaan als de SGS3 in de verkoop gaat, waarschijnlijk ongeveer een jaar na de introductie van de SGS2.

Bij HTC is dat toch echt anders, naar mijn gevoel is er elke maand wel weer een nieuw vlaggenschip. En als ik als gadget liefhebber het al niet meer bij kan houden verbaast het me niks als de gemiddelde consument het ook niet meer weet.

Echt niet. Kijk eens naar Samsung, daar werkt de "Apple-strategie" ook. Die gooien ook maar één toptoestel per jaar op de markt (de Galaxy-serie).
Ik denk dat je het probleem van HTC goed ziet, maar een verkeerde conclusie trekt. Wanneer je 3 verschillende versies van de Sensation uitbrengt, dan ben je meer met jezelf aan het concurreren dan met de andere fabrikanten.

Samsung heeft helemaal geen Apple strategie. Apple brengt telkens maar een model uit en daar moet je het mee doen. En ik hoef je zeker niet te vertellen dat Samsung afgelopen jaar veel meer dan een toestel heeft uitgebracht. Waar Apple het oude model inzet om de budgetmarkt te benaderen heeft Samsung bijvoorbeeld de Galaxy S Plus uitgebracht om de originele Galaxy S te vervangen.

Vandaar de Galaxy SII, SII plus en Note? Allemaal toptoestellen. De strategie van Apple werkt niet voor andere fabrikanten, omdat de bijdehandte mensen kiezen voor het beste smartphone op het moment dat hun abbo is afgelopen. Als LG of een andere fabrikant een half jaar later dan Samsung met een nog betere telefoon komt. Gaat Samsung klanten verliezen, daardoor Samsung meer genijgt is om meedere toptoestellen uitbrengen. Apple zit gewoon in een rare niche markt, waar een groot gedeelte alleen maar apple producten kopen. Andere fabrikanten hebben dat veel minder en moeten we gewoon met elkaar normaal concurreren.

Er is geen Galaxy SII Plus. Misschien bedoel je de Galaxy SII HD, maar die is voorlopig alleen in Korea te krijgen.

Het grote probleem met Android is net die hele reeks aan nieuwe toestellen elke maand. Het is nooit een goed moment om een nieuwe Android te kopen want wat je vandaag koopt is volgende week al weer voorbijgestreefd door een nieuw model.

Als je ¤200 of meer aan een toestel uitgeeft dan wil je daar toch minstens een jaar of meer mee doen? Je gaat toch niet elke keer een nieuw model kopen omdat je foon toch al weer 6 maanden oud is.

Bij Apple koop je een telefoon en weet je dat er minsten een jaar lang geen nieuwer model zal volgen en van de concurrentie hoef je je ook niets aan te trekken want die hogere specs zeggen toch meestal niks over de prestaties van een toestel.

Hier staat een video van een kerel die het echt wel heeft gehad met al die android foons die er uit komen. HTC heeft gelijk als ze zich gaan focussen op minder maar wel high end modellen

Een aantal dingen kloppen niet aan je reactie. In de eerste plaats spreek je jezelf behoorlijk tegen. Aan de ene kant beweer je dat er wekelijks (dat wekelijks onzin is laat ik voor wat het is) nieuwe toptoestellen voor Android op de markt komen, die haar voorganger weer voorbij streven. Terwijl je ook zegt dat je bij Apple zeker weet een jaar lang het beste toestel te hebben die het ook nog eens een jaar lang beter doet dan de concurrentie. Onmogelijk natuurlijk, als er daadwerkelijk achter elkaar android devices op de markt komen die elkaar overtreffen kan Apple daar nooit een jaar lang met 1 toestel boven staan.

De HTC Senation gaat al weer richting het jaar om het top toestel van HTC te zijn. Natuurlijk de niet tweaker heeft aan de XE iets meer (een ander klokt zijn mobiel zelf over) en de Evo 3D heeft iets meer geheugen, maar eigenlijk is de Sensation nog steeds het toptoestel van HTC. Aangezien er niks op korte termijn staat, zal die ook gewoon het jaar halen.

Buiten dat je reactie dus om meerdere redenen inhoudelijk onjuist is, ben ik het er ook persoonlijk niet mee eens. Neem mij als koper, gebruik mijn telefoon zeer veel zakelijk als prive, heb een ruim budget en wil gebruik maken van het beste dat er te koop is. Zolang dat mijn productiviteit verhoogt. Maar ik heb wel eigen eisen, en dat zijn andere eisen dat als een schaapje achter het reclame bord aanrennen. De Sensation mag dan wel het beste toestel zijn, ik wil maximaal een 4 inch scherm. Samsung mag dan wel mooie toestellen maken, ik vind ze goedkoper aanvoelen, vind de interface vervelend (ook al is er custom rom) en erger me vooral aan de garantie afhandeling die zoveel slechter is als bij HTC. Voor mij is al een jaar lang de Incredible S de beste keus (heb dan ook mijn 2e toestel al van dit type).

En zelfs al komt er morgen een nieuw model uit, wat alles heeft wat de Incredible S heeft maar dan beter. Doe je het dan beter bij je vrienden, of bij de vrouwen als je die hebt dan? Met wat voor mensen ga je om? Ik kan ook niet in het mooiste huis wonen wat er is, altijd de mooiste en beste auto rijden die er is, enzovoort. Waarom zou dat op telefoonngebied wil perse moeten zijn?

ontopic: mij viel al op dat 4 inch toestellen niet echt prioriteit hebben bij HTC en de laatste (Incredible S) heeft nooit een grote populariteit gehad. Ik verwacht daarom (helaas, helaas) dat HTC zich zal richten op de zeer goed verkopende modellen en dat we allemaal een 4,3 inch + handset moeten. Ondanks dat dat voor veel mensen gezien de grote van hun handen echt niet praktisch is. Sommigen zullen dat voor lief nemen omdat ze nu eenmaal het hoogst gewaardeerde toestel in de vriendengroep willen hebben, anderen denken praktischer en moeten iets anders. Natuurlijk komt er nog genoeg kleiner dan 4 inch uit, maar dat is voornamelijk budget segment, daar wil je ook niet naartoe als je high-end gewend bent.

[Reactie gewijzigd door Malarky op vrijdag 27 januari 2012 11:35]


Dat is denk ik een belangrijke factor ja, men ziet zelf wellicht nu ook dat al die modellen alleen maar tot versplintering leiden en dat dit voor de gewone consument, de algemene ervaring negatief kan beinvloeden.

Maar ook het model van Apple is niet perfect. De lange tijd tussen 2 modellen zorgt ervoor dat halverwege die periode het toestel eigenlijk al achter de feiten aanloopt. De verkopen van Apple liggen zeker niet hoog omdat ze maar 1x om de 2 jaar met een volledig nieuw toestel komen, de reden moet je op andere plaatsen zoeken

En wat is het probleem om een paar maanden achter de feiten aan te lopen? Juist veel mensen die iPhones kopen interesseert het weinig wat erin zit, hooguit of de camera wat beter is en wellicht 1 of 2 interessante apps die alleen daarop te krijgen zijn. Iemand gaat niet plots naar een volledig ander platform over, omdat daar een net iets snellere cpu in zit... daar komt men snel van terug, want dat boeit nogal weinig.

Hehe eindelijk. Dan kan je tenminste ook een beetje werk maken van het blijven ondersteunen met software-updates. Met een beetje pech krijg je na een half jaar al geen nieuwe Android versie meer. Als je hem wel krijgt duurt dat al snel een half jaar.

Dat zal de gemiddelde gebruiker dan ook niets uitmaken. Als ik aan mijn collega's vraag welke versie van android ze op hun SG II hebben dan kijken zij mij raar aan en zeggen "wat is android?".

Ik volg het wel allemaal omdat ik er interesse in heb maar om nou te zeggen dat de software updates zoveel hebben toegevoegd in vergelijking met de eerste versie kan ik niet zeggen. Internetten,mailtjes bekijken, smsen, whatsappen en bellen zijn de dingen die ik voornamelijk doe. Dat kon ook allemaal al met de firmware versie die erop zat toen ik mijn telefoon kocht anderhalf jaar geleden.

@Mirved Die apps en mailen enz kun je inderdaad blijven doen en daar zal weinig aan veranderen. Toch vind ik het altijd weer mooi om een update te krijgen. Ik wacht dan ook met smart op ICS.

Ik denk dat het een goed punt is om minder toestellen uit te brengen. Aangezien ze zichzelf aan het beconcureren zijn met drie verschillende Sensations. Met daarbij nog het probleem dat de gemiddelde consument door de bomen het bos niet meer zien. Moet zeggen dat ik ook altijd weer even moet kijken wat nu exact de verschillen zijn.
Ik hoop dat ze de Sense schil wel behouden maar wel wat laten afslanken waardoor hij een stuk sneller wordt. Als ik nu de Sensation en de GS2 naast elkaar hou dan merk ik echt een groot verschil in snelheid. Je merkt hieraan dat de GS2 toch echt een stuk fijner werkt.

offtopic:
[quote] "Dat zal de gemiddelde gebruiker dan ook niets uitmaken. Als ik aan mijn collega's vraag welke versie van android ze op hun SG II hebben dan kijken zij mij raar aan en zeggen "wat is android?"." [/quote]
Dit komt me bekend voor. Maar dat geldt ook voor IOS. Niemand weet wat IOS is.

[Reactie gewijzigd door s.v.seters op vrijdag 27 januari 2012 11:30]


Met een beetje pech krijg je na een half jaar al geen nieuwe Android versie meer.
Hou nou toch eens op met dat FUD-en. http://phandroid.com/2011...rriers-and-oems-on-board/

Ik ben het wel met je eens... De toptoestellen krijgen gewoon een nieuwe Android versie. Van de budgettoestellen ligt het aan je fabrikant of hij een update brengt. Maar wat had je anders verwacht van een budgettoestel? De meeste mensen interesseert het totaal niet wat voor versie ze hebben, alleen of het toestel lekker werkt. Alleen tweakers boeit het versie nummer wat. Maar die gaan ook geen budgettoestel aanschaffen of die gooien er gewoon een rom erop. De meeste toestellen (verwacht niks van chinese fabrikanten, hoewel sommige goed op weg zijn) blijven ondersteunt worden, misschien niet een nieuwe Android versie maar een beveiliging update is ook gewoon een update...

Met het tempo van HTC is je toestel alleen geen toptoestel meer binnen die periode. Daarom is het dus prima dat ze wat rustiger aan gaan doen. Volgens mij maken ze het zich met hun huidige Sense onnodig moeilijk om die elke keer bij te werken.

Dat mocht ook eens tijd worden. De gemiddelde consument weet echt niet meer wat nu het vlaggenschip van HTC is, dat is bij Samsung en Apple wel anders. Daarnaast wordt er inderdaad niet gebruik gemaakt van nieuwe hardware. Ik ben ook benieuwd wat ze nu met die investering in Beats gaan doen. Als de geruchten kloppen dat Monster en Beats by Dre uit elkaar gaan, dan zal HTC zich ook eventjes achter de oren krabben tot er een nieuwe audio-partner is gevonden. Maar ik moet het eerst nog maar eens zien wat het gaat worden met dit bedrijf.

Ik hoop dat ze ook weer een serie als de Touch Pro 2 en Desire Z gaan maken. De laatste toetsenbordtelefoon van HTC is al bijna 2 jaar geleden (Met uitzondering van de Cha Cha (Facebook telefoon) en de MT4GS die alleen in Amerika wordt verkocht)

High end Desire Z opvolger lijkt mij in ieder geval een goed idee :)

Mijn Z flipt nu gewoon bij het openen van mn mail :')

leuk toestelletje, zeker leuk, maar zodra je er echt dagelijks mee gaat werken.... t had wat beter gekund zegmaar...

de opvolger ligt hier zeker vrij vlot na release op tafel :+

op de mijne crasht sense regelmatig , bv bij de rss widget, wachten op cm9

Ik draai al meer dan een jaar geen orginele software meer van HTC, maar ten alle tijden custom ROMs. (Soms ook Sense). Dat helpt heel veel wat betreft stabiliteit en snelheid, en ook zeker batterij. Ik kan je zeker aanraden eens te kijken naar het rooten en en een custom ROM installeren. :)

vind ik ook en herkanbare namen voor die met :
slider keyboard
bb style aka chacha
extra goot scherm
budget versie
standaard model

dat zijn er 5 per jaar , meer dan genoeg denk ik.

En dat is inderdaad precies waar ik al jaren op zit te wachten, toen het gerucht HD2 pro naar buiten kwam had ik nog goede hoop maar helaas is er daarna geen enkel toestel meer uitgekomen waar ik interesse voor had.

We zullen zien wat HTC in 2012 gaat brengen dan, persoonlijk vind ik het wel goed idee deze strategie.

@Phasez, Ik bedoelde op win 6.5, had ik er inderdaad niet bijvermeld

[Reactie gewijzigd door Casper de Boer op vrijdag 27 januari 2012 13:19]


Die op volger is toch gewoon gekomen?
Heet alleen nu HTC 7 Pro
pricewatch: HTC 7 Pro Zwart

Gaan ze hiermee ook de support verbeteren? Ik zie liever minder toestellen, dan dat ze elke maand er twee uitbrengen en de helft maar een half jaar ondersteunen.

het is naar mijn idee ook niet nodig om zo vaak een nieuwe telefoon te laten veschijnen, ok er zijn mensen die het leuk vinden om steeds een nieuwe telefoon te kopen maar mijn htc hd2 werkt toch nog hardstikke goed met android 4 en ik zie nog geen toevoeging aan een telefoon waarom ik een andere telefoon zou willen hebben.

Het bedrijf wil zich focussen op een klein aantal toestellen met high-end specificaties. Daarnaast wordt er minder aandacht besteed aan tablets.
Dat lijkt me een goed besluit. Nu is HTC in het topsegment veel te versnipperd. Je hebt oa de Sensation, Sensation XL en de Sensation XE. Voor de consument allemaal erg onduidelijk.
Hopelijk komen ze met een goed nieuw toestel wat de strijd met de concurrentie weer aankan, want Samsung zit ook niet stil. Voor wat de tablets betreft vind ik de Flyer met 7 inch te klein.

Ik zit redelijk in de telefoons, maar ik kan het al niet meer bijhouden wat HTC op de markt heeft gebracht het afgelopen jaar. Laat staan dat ik een van mijn kennissen kan adviseren.
Ze zijn duidelijk het afgelopen jaar in zake Android door Samsung voorbijgestreefd qua topsegment en daaronder is het allemaal onduidelijk. De voorsprong met WP7 zal ook niet lang meer duren nu Nokia zich daar heeft gemeld. Het wordt dus tijd voor een duidelijke strategie met een beperkt aantal telefoons, elk met hun eigen kenmerk (toetsenbord ja/nee, klein/groot scherm, goedkoop/duur, etc)

"Daarbij werd HTC door sommige analisten verweten niet snel genoeg te komen met smartphones die draaien op een dualcore-processor."

volgens mij was het toch echt sony ericsson die pas hun eerste dual-core smarthpone uitbrachten:
pricewatch: Sony Xperia S LT26i Zwart
de sensation kwam voor mijn idee nog vrij vroeg

Ja, ik vond het ook al zo'n rare quote. HTC sensation kwam volgens mij niet heel lang na de Samsung Galaxy SII uit kwam. Dus zo lang zou het niet geduurd kunnen hebben.

Ze gaan zich minder bezig houden met tablets vergeleken met wat? De hoeveelheid tablets die andere fabrikanten maken of de hoeveelheid die ze zelf op de markt hebben gebracht vorig jaar?

Het is namelijk niet alsof ze nu zoveel tablets op de markt hebben. Het is er welgeteld 1.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:32 The Witcher 2 verschijnt op 17 april voor Xbox 360
Vorige 08:41 Twitter gaat tweets en accounts op landniveau blokkeren
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011