Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 22, views: 13.436 •

AMD zou een tick-tock-model gaan hanteren voor het uitbrengen van zijn microarchitectuur. Volgens roadmaps verwerkt het bedrijf eerst een eenvoudige versie van zijn architectuur in apu's en zijn vervolgens cpu's aan de beurt.

Vanaf de komende Piledriver-microarchitectuur zou AMD zijn 'tick-tock' gaan implementeren. De tick-tock van AMD zou, enigszins analoog aan Intels strategie, een wat afgeslankte architectuur betreffen die in de apu's of accellerated processing units wordt verwerkt, waarna een volledige versie van de nieuwe microarchitectuur in de cpu-lijn zou worden gebruikt. Daarmee zouden apu's als eerste profiteren van nieuwe features en kleinere productieprocedé's, waarna cpu's over de volledige featureset van de architectuur kunnen beschikken.

Volgens een roadmap voert AMD de strategie vanaf zijn Piledriver-microarchitectuur in, waarbij de Trinity-apu's deze verbeterde Bulldozer-architectuur eerst krijgen, gevolgd door de desktopprocessors met codenaam Vishera. De apu's krijgen maximaal vier cores en twee geheugenkanalen, terwijl de desktop- en serverchips vier geheugenkanalen en acht tot tien cores zouden krijgen. Ook zou de instructieset voor de desktop- en server-cpu's worden uitgebreid, waarbij meer instructies per klokcyclus en nieuwe instructies worden ondersteund.

AMD zou met de tactiek de introductie van nieuwe technieken willen versnellen en zijn grootste markt, mainstream-systemen met apu's met x86-cores en een gpu aan boord, het eerst van nieuwe procedé's en kleinere chips laten profiteren. De cpu's, zonder gpu, zouden vervolgens van de volledige functionaliteit van de architectuur gebruik kunnen maken, waarbij de prestaties steeds iets beter moeten zijn.

Reacties (22)

Dus de mensen die geen APU willen, maar een processor met kracht, moeten langer wachten op dezelfde features? Zo jaag je alleen maar klanten weg aangezien je wel een goede processor wil en dit de vernieuwing in de weg staat
nee mensen die een apu willen kopen test objecten. Zodat AMD met meer ervaring de parade paardjes kan maken.
Nee, in het artikel staat duidelijk dat een nieuwe architectuur eerst naar standalone cpu's gaat, waarna een dieshrink gebruikt gaat worden voor apu's.

Ter vergelijking:

Conroe 65nm* -> Penryn 45nm**
Nehalem 45nm* -> Westmere 32nm**
Sandy Bridge 32nm*-> Ivy Bridge 22nm**

*Nieuw architectuur
**Dieshrink

Edit: Al is Ivy Bridge volgens Intel een Tick+, wegens het gebruik van nieuwe transistoren en een sterk verbeterde iGPU.

[Reactie gewijzigd door thmeky op 26 januari 2012 13:31]

Daarmee zouden apu's als eerste profiteren van nieuwe features en kleinere productieprocedé's, waarna cpu's over de volledige featureset van de architectuur kunnen beschikken.
APUs beschikken over een gedeelte van de nieuwe features, en CPUs over de volledige feature set. wil je de volledige featureset zou je dus wel moeten wachten op de CPU.
de vraag is dan wel hoe groot de verschillen in de featuresets zijn...
Nee, in het artikel staat duidelijk dat een nieuwe architectuur eerst naar standalone cpu's gaat, waarna een dieshrink gebruikt gaat worden voor apu's.
Huh? Lezen we hetzelfde artikel?

Volgens bovenstaand artikel:

1:
Volgens roadmaps verwerkt het bedrijf eerst een eenvoudige versie van zijn architectuur in apu's en zijn vervolgens cpu's aan de beurt.
2:
Daarmee zouden apu's als eerste profiteren van nieuwe features en kleinere productieprocedé's, waarna cpu's over de volledige featureset van de architectuur kunnen beschikken.
3:
waarbij de Trinity-apu's deze verbeterde Bulldozer-architectuur eerst krijgen, gevolgd door de desktopprocessors met codenaam Vishera.
4:
AMD zou ..... mainstream-systemen met apu's met x86-cores en een gpu aan boord, het eerst van nieuwe procedé's en kleinere chips laten profiteren. De cpu's, zonder gpu, zouden vervolgens van de volledige functionaliteit van de architectuur gebruik kunnen maken, waarbij de prestaties steeds iets beter moeten zijn.
Dus EERST naar APU's en dan pas naar CPU's.

[Reactie gewijzigd door flabber op 26 januari 2012 13:53]

Mensen die power willen (1/10 bevolking) kiezen meestal voor Intel, want die hebben overduidelijk de snelste cpu's. Voor mensen die prijs/kwaliteit willen (9/10 bevolking) is een AMD apu ideaal.
Dat soort dingen doet intel toch net zo goed? Kijk naar s1366 en s1156, die eerste was duur en gericht op workstation-achtige krachtpatsers, de budget-variant kwam pas later. En dat gebeurde nu ook met s1155 en s2011.
Kijk, dat is nog eens praktisch! Kun je eerst een andere featuresize 'uitwerken/stabiliseren' op een platform dat (door de eenvoud) allicht eenvoudiger daarop te krijgen is. Zie de problemen van nVidia vorig jaar bij het overstappen op een kleinere featuresize met grote die's :)

(edit: AMD/ATi had die problemen niet, naar men zegt door de kleinere die-size)

[Reactie gewijzigd door ktf op 26 januari 2012 13:29]

Handig bedacht! Eerst een simpele implementatie waardoor je al veel problemen eruit kan halen en dan pas de volle glorie :) Alleen wel jammer dat de CPU's dan wel later met nieuwe features uitkomen, heeft Intel weer meer kans om hun voorsprong te verbreden, maar wel veilig lijkt me (je komt dan minder snel met brakke dingen op de markt)
jij hebt het nu over de ubertweakersbestbuyl33tgamingrig... maar waar denk je dat dat het grootste deel uit bestaat, het engelse woord is niet voor niets MAIN STREAM of wel hoofdstroming... dat gaat echt niet over de feafureset of het budget hoor, dat gaat over de hoofdmoot van de markt...

De tick-tock van AMD zou, enigszins analoog aan Intels strategie,
en DIT is dus compleet in tegenstrijd met intel, want intel doet namelijks steeds eerst een grote tick en dan pas een redelijk simpele dieschink (ook naar laptop spul... / apu's ...


een wat afgeslankte architectuur betreffen die in de apu's of accellerated processing units wordt verwerkt, waarna een volledige versie van de nieuwe microarchitectuur in de cpu-lijn zou worden gebruikt
Maar als die CPU's dus nieuwe features hebben, zullen ze alsnog niet niet in dezelfde sockets werken ookal passen ze wel kwa formaat :?
Kun je later alsnog niet upgraden van een apu naar een cpu+videokaart?
Zou dat met de "tegenvallende" perfomance van de Bulldozer te maken hebben?
Kwam dat niet voor een heel groot deel doordat Windows 7 niet heel goed met Bulldozer om kon gaan ? Ik heb meerdere berichten gezien waarin stond dat Microsoft patches uit heeft gebracht.
Ik heb niet gezien (of gezocht) dat er benchmarks zijn van na die patches.
http://www.tomshardware.c...ormance,review-32365.html

There you go...scheelt dus wel iets, maar niet gigantisch. Microsoft zegt vervolgens wel weer dat Windows 8 nog altijd meer verbetering met zich meebrengt, dus ja...Wel jammer tegelijk dat een deel van de crappyness van Bulldozer door Windows komt, en niet de architectuur zelf, want Windows 8 is nog niet eens uit, en gaat nog jaren duren voor het wijdverbreid is...
zelfs na die patches waren de prestaties niet echt heel goed en presteren ze nog steeds slechter dan de intel processoren op de meeste gebieden.
Nja, ze snappen bij AMD ook dat de APU's hun voornaamste kracht zijn op dit moment, en dat ze op rauwe kracht het niet van Intel winnen...verstandige stap om de APU's dus prioriteit te geven. Trinity ziet er dan ook erg veelbelovend uit dusver :)
Alleen zoals te lezen is krijgen de APU's dus een afgeslankte variant van de nieuwe architectuur/core. De presaties van de APU's zullen dus achter blijven op die van de CPU's, wat natuurlijk best jammer is.

En ja, Trinity (en z'n dual/singlecore broertjes) klinken zeer intressant, het is alleen afwachten (zeker gezien de prestaties van Bulldozer) in hoeverre AMD het waar kan maken. Hoe dan ook zal het een leuk budget game platform zijn.


wat betreft het artikel: Ik zie niet hoe dit enigzins analoog is aan intel's tick-tock werkwijze...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 26 januari 2012 14:17]

Klinkt goed, alleen een ding snap ik niet: dat die APU's nog steeds maximaal dual-channel blijven. Het is met de huidige APU's (en ook met grafische kaarten die geknepen geheugensnelheden hebben) bekend meer bandbreedte dringend nodig is. De 20~25GB/s die de huidige A4-8 series hebben, zijn te vergelijken met een losse kaart die 128bit GDDR3 hebben, gewoon best wel karig dus. En dat moet dan ook nog eens met de CPU gedeeld worden.

In mijn laptop zit een Radeon 5830 die ook zo geknepen wordt (128bitx800mhz GDDR3) en als ik het geheugen overklok schaalt de performance van de chip lineair mee, zonder overclock! Oftewel, deze chip (en die in AMD's APU's ook) hebben dringend bandbreedte nodig.
dat delen met de CPU bespaart vaak juist bandbreedte, door technieken als zero copy.

meer geheugenbandbreedte helpt een APU zeker wel, maar het bij lange na geen lineaire stijging.
Hier een vergelijking met cijfers (scroll naar Metro2033, de meeste interessante benchmark wmb):
http://www.tomshardware.c...a8-3850-llano,2975-6.html

Je ziet toch wel een schaling van 0.8x of beter, bijna 1:1 dus, wat volgens mij een heel duidelijke indicator is. Het feit dat 1866 duidelijk niet meer lineair is in deze benchmark is denk ik meer een teken dat de latencies roet in het eten gooien dan dat de APU verzadigd is kwa bandbreedte.

Zerocopy maakt alleen wat uit voor instructies lijkt me, de CPU cache is gewoon niet groot genoeg voor de honderden megabytes tot gigabytes aan textures en weet-ik-wat die in een game zitten. Het lineaire observeer ik dus ook in mijn laptop (waar toegegeven de GPU nog apart is).
Ik ben er nog niet helemaal achter waar we de namen van de nieuwe series moeten plaatsen,
is Trinity de opvolger van Llano of Brazos? Beiden zijn APU's maar ze zijn voor twee andere segmenten bedoeld.

Stel dat Trinity de opvolger van Llano is, wat wordt dan de opvolger van Brazos? Of is daar nog helemaal niets over bekend?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013