Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 202, views: 44.473 •

De opvolger van de Xbox 360 wordt voorzien van een blu-ray-speler en Kinect 2. Microsoft zou werken aan een systeem om het tweedehandsgebruik van games aan banden te leggen. Ook zou er gewerkt worden aan een kleinere controller.

Kotaku heeft uit zijn bronnen binnen de gamesindustrie begrepen dat de opvolger van de Xbox 360, die onofficieel Xbox 720 is gedoopt, wordt voorzien van een blu-ray-speler. Tegelijk met de nieuwe console zal de Kinect 2 worden uitgebracht, voorzien van een eigen processor. Deze processor is uit de huidige Kinect geschrapt wegens kostenoverwegingen, het verwerken van gegevens uit de bewegingssensor gebeurt door de Xbox 360-cpu. Verder zou Microsoft overwegen om een kleinere controller te maken voor de nieuwe spelcomputer.

Microsoft zou ook werken aan een systeem om het tweedehandsgebruik van games tegen te gaan, al konden de bronnen van Kotaku nog niet vertellen op welke manier de softwaregigant dat wil bereiken. Uitgevers proberen de doorverkoop van games al te ontmoedigen met initiatieven als Project Ten Dollar en online passes, waar met eenmalig bruikbare codes respectievelijk dlc en multiplayertoegang wordt gekoppeld aan het account van een gebruiker.

De bronnen van Kotaku onderschrijven ook het gerucht van IGN dat de nieuwe spelcomputer zes keer zo krachtig wordt als de Xbox 360. Microsoft zou zelfs iets hoger mikken met acht keer zoveel rekenkracht. Volgens IGN krijgt de nieuwe Xbox een op de AMD Radeon 6670 gebaseerde gpu, andere sites hebben een gpu uit AMD's HD 7000-serie gemeld. Volgens bronnen van Kotaku zou nog niemand over devkits beschikken.

Reacties (202)

Reactiefilter:-12020198+1107+29+30
1 2 3 ... 6
Zou wel fijn zijn als hij Blu-Ray bevat... Had eigenlijk allang een externe blu-ray drive verwacht voor de 360. Alleen dacht ik dat Microsoft helemaal naar de Cloud zou gaan met Games en alles op download basis ipv schijfjes kopen.
Dat kan dan nog steeds? Blu-Ray is niet alleen voor games, ook voor films.
Dan zal hij toch wel stiller moeten worden. Ik vind zelfs m'n PS3 te luid om films op te kijken (hangt ws af van model tot model).
Dan moet jeje film geluid wat harder zetten ;)
Ik heb de Phat 80GB en heb nog nooit last gehad van het geluid dat de optsche drive maakt.
Niet iedereen vind een blaffende home-cinema set een goed idee. Ik zelf bijvoorbeeld heb mijn films redelijk zacht staan als ik kijk, geeft rust. :)
Mja, als je rust wil kun je toch beter een boek lezen? Een film als Transformers 3 ga ik iig niet zacht beluisteren :).
Daar ben ik helemaal met DarkUnreal eens, je gaat niet een Actie of Sci-Fi film kijken met het geluid op zacht, je zet de geluid redelijk hard zo dat je kan genieten van all de explosies en pistool geluiden en all de andere geluiden.


Ontopic: Ja werd nog is tijd denk ik dat er blu-ray uitkwam voor de Xbox, maar ik vind het achterlijk dat je niet tweedehands spellen kan (mag) spellen op de nieuwe Xbox, dat is gewoon achterlijk, als ik 2hands spellen wil kopen dan koop ik die, dat is mij keuzen, maar nu gaat Microsoft dat kiezen voor mij en dat is achterlijk.
Is ook belachelijk maar daar gaan ze ook op trugkomen want zoals hun het willen gaat het ten eerste niet werken en is gewoon niet realiseerbaar.
Dus je mag alleen actiefilms met hard geluid kijken op zo''n console :?
Je hebt gelijk dat bepaalde films het goed kunnen hebben om je speakers op 10+ te zetten, maar lijkt me niet dat dit een voorwaarde moet worden om films op je console te kijken.
Het is simpelweg zo dat de meeste blue-ray drives een pokkeherrie maken, vooral degenen die geen grote prijs hebben tot nog toe, zeker als ze weer met BenQ in zee gaan... misschien is dit ondertussen beter hoor, maar een aantal drives (heb sinds een halfjaar geen nieuw model hiervan in handen gehad) die ik in het verleden heb mogen installeren in HTPC's maakten best wat herrie (Ik heb het in dit geval over de destijds goedkope Blu-Ray drives, o.a. van BenQ en Plextor (vooral de laatste valt me hier in tegen, BenQ kon ik dit 'probleem' ook al met CD-R drives).
Ik heb een 500 GB "PHAT" én een 160 GB "Slim"-model. Een vriend van me heeft een XBox360 (Jasper). Dat ding maakt minstens 5x zo veel herrie als m'n PHAT en 10x zo veel als m'n Slim.

Die drives die Microsoft gebruikt zijn gewoon puin. Hebben al verschillende gehad; Samsung, BenQ, NEC ... vreselijk gewoon. Ik zou er horendol van worden. Snap ook best dat die schijfjes krassen krijgen nadat ze in een dergelijke drive zijn afgespeeld. Die discs plegen massaal harakiri door dat kabaal ...

-Edit-
Snap niet dat dit wordt weg-gemod. De drives die Microsoft levert zijn slecht. Bovendien maakt de XBox360 veel herrie. Of je dat nou leuk vind of niet.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 januari 2012 18:40]

Dan moet jeje film geluid wat harder zetten
Daar woordt ie niet stiller van. Zodra de film stil is, hoor dat apparaat immers weer. Zeggen dat het stilste geluid eigenlijk 0dB moet voorstellen, is hetzelfde als zeggen dat de donkerste kleur zwart moet voorstellen (als je bijv op een wit doek projecteert).
dan moet jij jouw ps3 eens schoonmaken; mogelijk dat er (te) veel stof in zit waardoor jouw ps3 zijn warmte niet kwijt kan: fan gaat standje hoger - jij hebt meer bij geluid bij kijken film
Dat kan op deze manier (wordt niet door alle modellen ondersteund, dus uitproberen-) :

- Schakel PS3 uit d.m.v de powerschakelaar aan de achterzijde van de console
- Houdt je vinger op de eject-knop (phat) / houdt eject-knop ingedrukt (slim)
- Schakel PS3 in d.m.v. powerschakelaar (eject nog steeds ingedrukt)

Als het goed is schakelt de console nu in en beginnen alle fans op volle snelheid te draaien en wordt een groot deel van de stof eruit geblazen. Dit duurt 10 - 15 seconden, vervolgens schakelt het apparaat weer in standby.

Even opnieuw uit + inschakelen met powerschakelaar en on/standby toets drukken om de console weer normaal op te starten.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 januari 2012 12:52]

Op deze manier kun je ook nog je schijf bij een YLOD eruit krijgen.
Tijdens het door blazen herhaaldelijk op eject drukken en je hebt kans dat hij deze uitspuwt(bij mij gelukkig wel, spel was geleend)
Hmm, dat wist ik niet. Maar goed, de kans dat je een YLOD krijgt is eigenlijk bijna verwaarloosbaar. Zeker bij de nieuwere revisies. Een RROD daarentegen is veel waarschijnlijker.

De hoofdreden dat je bij een XBox360 "Slim" geen RROD meer krijgt is omdat ze de rode LED's eruit hebben gehaald ;-) Je kunt dus nog wel een GROD krijgen.

-Edit-
Man, wat hebben Microsoft-fanboys toch weinig gevoel voor humor. Het zijn nét Apple-gebruikers :-)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 januari 2012 13:19]

Het is ook verboden grappig te zijn op Tweakers, wordt per definitie naar ongewenst gemod.
Nou ja, ik heb op z'n minst gezegd een apart gevoel voor humor. Dat sommigen dat niet snappen kan ik wel begrijpen. Maar om me dan maar compleet weg te modden is ook wat drastisch.

Ik heb tenslotte ook in een andere reactie aangegeven dat de XBox360 Slim een hele verbetering is en dat ik (ondanks dat ik nooit wat met XBox heb gehad-) Kinect een erg leuk concept vind.

Omdat Sony haar klanten nogal in de steek lijkt te laten met de voorlopige uitstel van de PS4 (die waarschijnlijk niet eens zo spectaculair beter lijkt te gaan worden dan de PS3-) ben ik er over aan het denken om, geheel tegen mijn principes in, toch een XBox720 aan te gaan schaffen zodra deze uit komt :-)

Wel zou het mooi zijn als de 720 fatsoenlijke backwards compatibility heeft voor 360 games.
De X360 slim is stil(ler).
ik weet niet waar je dat vandaan haalt want ik heb een xbox 360 slim en een ps3 phat
maar de xbox slim maak toch echt duidelijk veel meer geluid tegenover mijn
ps3 phat
De xbox wordt wel degelijk stiller wanneer je het spel op de HDD installeert. Anders maakt hij inderdaad heel wat geluid.
Ja, alleen druist dat in tegen het principe van fysieke media. Zo'n drive moet gewoon goed zijn en geen kabaal maken. Sony heeft dat destijds opgelost door in eerste instantie hoogwaardige drives te gebruiken en om het toerental van de drive naar beneden te schroeven.
Nee de bluray drive kan langzamer draaien doordat de data dichtheid hoger is.
Ik merk al dat de Microsoft fanboys het niet kunnen hebben als je je persoonlijke ervaringen deelt omtrent de geluidsproductie tussen beide consoles.

De XBox360 maakt meer herrie dan een PS3. Dat is een feit. Wel is het zo dat het met de komst van de XBox360 "Slim" een heel stuk beter is geworden tegenover de vorige revisies van deze consoles. Het is echter nog steeds niet hoe het zou moeten zijn. Vandaar hoop ik ook dat ze die problemen met de nieuwe XBox "720" dan ook opgelost hebben.

Ik ben nooit fan geweest van Microsoft en haar hardware, maar de XBox720 lijkt een interessant product te worden. Bovendien is Kinect best wel lachen. En dat is toch wat je wil; lol hebben. Aangezien Sony het (helaas-) nog niet nodig vind om met een nieuwe console op de proppen te komen, denk ik dat ik toch maar voor de XBox720 ga.

Het lijkt erop dat Sony weer dezelfde fout maakt als vorige keer; hun nieuwe console een hele tijd na die van Microsoft op de markt zetten. Dat heeft veel omzet gekost. Ze beweren wel dat de PS3 in totaal 10 jaar mee moet gaan (dus van 2006 - 2016), maar om eerlijk te zijn merk ik nu al dat de PS3 op z'n laatste kracht zit. Dat verschil was bij Battlefield 3 duidelijk te zien. In vergelijking met de PC versie was het om te janken.

Laten we hopen dat de nieuwe PS4 straks een paar fatsoenlijke controllers krijgt, want ze zijn veel te klein. Het design hiervan mag ook eens flink op de schop. Beetje ergonomischer zou niet verkeerd zijn.
Dit artikel is 'via bronnen', en mag dus niet als 100% waarheid genomen worden m.a.w. niemand zegt dat Sony opnieuw zo laat gaat zijn. Wat wel kan is dat MS op deze manier een hype wil creëren (wat al meermaals als goed bewezen is oa Apple)
Mijn xbox 360 slim is ook vrij stil. Ik hoor hem al niet meer als het geluid van de tv op normaal niveau is.
Zoals ik al zei; de 360 Slim is een hele verbetering. Het geheel wordt ook minder warm. Het probleem zijn niet zo zeer de ventilatoren, maar de drive zelf. Die maakt vrij veel kabaal.

Misschien had het geholpen als Microsoft wat meer isolatiemateriaal rondom de lade had gemonteerd. Je hoort namelijk een behoorlijke luchtverplaatsing in de DVD-drive. De servomotor en de besturing van de laser hoor je eigenlijk amper.
En bevat geen blu-ray :+

Maar ik snap je punt, althans de verwachting dat deze trend (van stilte) doorzet bij de opvolger.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog steeds geen blu-ray heb afgespeeld op mijn PS3, maar het was wel een van de unique selling points voor mij destijds. Ook zou ik (als er geen opvolger van deze techniek komt) dit verwachten bij de opvolger van de PS3/Xbox.
bij mij hetzelfde, maar dit komt doordat ik vooral films download en om deze piraterij een beetje te compenseren steeds van de Aldi stuk of 5 DVD's koop (de laatse jaren komen er wel om de 2-maand goede films), moest een BD film nu eens te verkijgen zijn voor 7.5-10euro dan zou ik meteen overschakelen. (ik spreek hier dan over 'deftige' films)
Ik zit met mn oren nog geen halve meter van mijn PS3 af, en hoor em amper tot niet (behalve als de disc ingeslikt of uitgeworpen wordt) zowel de ventilator als de drive, ik heb een phat 80GB versie.. en dat is dus ook met het geluid UIT.
Ik heb ook een slim en ik hoor 'm dus helemaal niet, maargoed ik heb een 360 ernaast staan en in vergelijking daarmee is de PS3 een oase van stilte :P
Ik ben blij (en had al verwacht) dat er een BR drive in zou zitten. Een download-only model moedig ik echt niet aan, als verzamelaar van games. Games hebben bij mij pas écht waarde als er een doosje en boekje bijzit, hoe summier de boekjes tegenwoordig ook moge zijn.

Tegen de tijd dat alles alleen nog maar te downloaden is, stop ik maar met verzamelen. Helaas.
Downloaden zou ik alleen aanmoedigen wanneer er meerdere downloadwinkels zijn voor hetzelfde platform. Met fysieke schijfjes kun je leuke aanbiedingen vinden bij bol.com, amazon, play.com, etc. Als je alles alleen bij de eigen downloadwinkel kunt kopen heb je ook veel minder aanbiedingen.
Je moet geen geen cloud model gaan verwachten.
De psp go heeft de console makers geleerd dat ze dan tegengewerkt worden door de winkels die hun winst uit de games en rand apparatuur halen en voor een klein deel uit de consoles.
Ik hoop dat als ze de controller verkleinen, het oud formaat compatibel gaan maken ik persoonlijk heb liever iets groter formaat dan de recente controller van sony. Of iets met de afmetingen van de dualshock 2.

@Thief Die Keys zullen ze waarschijnlijk zoals de arcade games die ze nu hebben doen iedereen kan het spel spelen op de console waar het eerst is geïnstalleerd/geregistreerd maar vanaf een 2de xbox kan enkel de speler die het gekocht heeft het spel spelen.
Voor veel mensen is dit juist het voordeel aan een console dat je met meerdere spelers de games kunt spelen. dus Microsoft zal hoop ik er wel rekening mee houden dat een console in tegenstelling tot een pc gedeeld wordt in een gezin.

@Metten wat Groov, nLxAROSA en Loller1 zegt. + een vaste console is nog minder met een smartphone te vergelijken dan een psp of dsi.
Ze zouden wel doosjes met download codes in kunnen verkopen maar als je dan toch naar de winkel gaat waarom dan geen schijfje om te downloaden op je schijf dat scheelt je download ruimte en tijd. (Dit vb enkel voor het westen waar dat er breedband internet is natuurlijk.)

[Reactie gewijzigd door hndrk op 26 januari 2012 20:13]

Waarom komt Apple dan wel weg met een Cloud model? De PSP Go was natuurlijk wel een voorbeeld van hoe het niet zou moeten.
Daar liggen de marges weer hoger op de apparaten en accessoires
Apple komt weg met een Cloud model omdat ze vanaf het begin zijn uitgegaan van 'always online'. In het begin kon je geen iPhone kopen zonder data-abo. Dit heeft als gevolg dat je altijd en overal apps kunt kopen, waar je ook bent. De PSP Go ontbeert dat model, en er is ook geen alternatief. Daarnaast ook geen games voor een euro (of twee).
Tussen kleine apps en volledige games zit wel een serieus verschil.
Ik denk persoonlijk dat MS zal kiezen voor BD-XL voor zijn games. Naarmate Blu-Ray meer marktaandeel (wat nog steeds erg traag verloopt) vergaart zullen ook de branders meer in omloop komen en dan is de mogelijkheid tot kopiëren er natuurllijk ook steeds meer (net zoals bij de huidige Xbox 360). BD-XL is niet compatible met de commerciële Blu-Ray spelers en meeste branders. Dat is dus een extra stap om illegale games tegen te gaan IMHO.
Ik denk niet dat MS de stap durft te wagen om te kiezen voor HVD technologie, welke nog ERG prijzig is, of een ander proprietair formaat. Vooral omdat ze het ook willen gaan verkopen als een universele media box.

Die tweedehands blokkade zal vast en zeker werken dmv een meegeleverde key. De key wordt dan gebonden aan de GamerTag die hem redeemed. Alleen die Tag zal dan de game kunnen spelen en bij local multiplayer games zal die Tag altijd aanwezig moeten zijn voor de rest.
Wie weet dat de keys ook aan de console worden gebonden waarop hij is redeemed (zoals het huidige code systeem van MS). Dan hoeft die Tag niet altijd aanwezig te zijn, alleen op andere consoles. Probleem is dan dat het via een individuele file op de console moet en niet alleen direct naar de Tag wordt weggeschreven, wat weer meer ruimte laat voor tampering.
De online pass wordt zo gewoon vervangen door een Playability pass en je zult wel degelijk een key kunnen kopen op Marketplace om de retail versie tweedehands te kunnen spelen (of de digitale GoD equivalent, welke MS hopelijk tegen betere prijzen zal aanbieden volgende gen).

Al met al moet men deze geruchten (welke veelal gewoon pure speculatie zijn, vooral bij IGN) met een grote korrel zout nemen tot MS zelf de specs vrijgeeft van hun volgende systeem. Al helemaal betreffende die SoC GPU specs van gisteren want het systeem is dus nog niet eens gebouwd als er nog geen devkits beschikbaar zijn en performance cijfers zijn dus nergens beschikbaar. De oorspronkelijke devkits van de Xbox 360 waren nog niet eens systemen die leken op de uiteindelijke retail kits en benaderden diens performance ook in de verste verte niet.

[Reactie gewijzigd door Thief op 26 januari 2012 11:31]

k denk persoonlijk dat MS zal kiezen voor BD-XL voor zijn games. Naarmate Blu-Ray meer marktaandeel (wat nog steeds erg traag verloopt) vergaart zullen ook de branders meer in omloop komen en dan is de mogelijkheid tot kopiëren er natuurllijk ook steeds meer (net zoals bij de huidige Xbox 360). BD-XL is niet compatible met de commerciële Blu-Ray spelers en meeste branders. Dat is dus een extra stap om illegale games tegen te gaan IMHO.
Die fout heeft Sega ooit ook gemaakt met de Dreamcast. De GD-roms waren onleesbaar in CD/DVD spelers. Toch zijn er uiteindelijk trucjes bedacht om de data te kunnen lezen en schrijven op gewone cd-r discs. Ik denk niet dat dat iets is waar MS voor gaat.
Alleen GD-ROM drives lazen ernaast niets dan retail audio CD's. Dat was de grote fout! BD-XL is een spec van de BDA zelf en BD-XL drives lezen daarnaast alle andere formaten ook. Dat is waarom het in dit geval wel een goed idee zou zijn.
Want jij denkt dat mensen perse hun apparaat ook als BD-speler willen gebruiken, of destijds als DVD-speler? Zo'n fout was het dus echt niet. Dedicated spelers zijn niet zo prijzig, en waarschijnlijk zuiniger en stiller en daarmee altijd de betere optie dan een gameconsole.

Zeker in deze tijd van media spelers, en televisies met mediafunctionaliteit, heeft een type optische drive in een console amper invloed. En mensen die in die tijd DVD's wilden afspelen hadden al een DVD-speler.

Maar goed, wanneer de nieuwe Xbox inderdaad een BD-speler krijgt, zou me dat niets verbazen. Het is op dit moment de generale optische drive. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre de keuze voor een alternatief financieel goedkoper was geweest. Ik denk dat dit wel meevalt. Immers hadden ze bijv. ook voor HDDVD kunnen gaan. Vooral met het oog op illegaal kopiëren was dat makkelijker geweest, en specwise voldoet het waarschijnlijk wel. En als er licentiekosten in het spel zijn, zal Toshiba, of wie de rechten daar ook houd daar wel een betere prijs voor willen aanbieden dan Sony.

De mensen die het hebben over downloaden, dat is inderdaad onzin. Afhankelijkheid van internet, het beslag op de houdbaarheid van de schijf, wachten voordat je een paar gigabyte aan gegevens binnen hebt, waarvan je een deel alleen maar voor de installatie nodig hebt, etc.
IIk weet niet hoe graag jij na iets te kopen een uur wilt wachten voordat je het spel hebt. Die 25GB van een bluray helpt veel. Helemaal als je geen of langzaam internet hebt zoals in bepaalde landen waaronder de VS :P..
Beter goed gejat dan slecht gemaakt, zullen we maar zeggen. Ze gaan exact dezelfde richting in als Sony.

De Playstation 3 heeft al vanaf de release de beschikking over een bluray-speler en heeft ook een policy in het leven geroepen om het doorverkopen van games te ontmoedigen (d.m.v. een PSN-pass).
Over goed gejat gesproken. Zonder Nintendo had de PlayStation waarschijnlijk nooit bestaan.
Zonder de Magnavox Odyssey (1972) had Nintendo waarschijnlijk ook niet bestaan.
Het gaat er niet om dat Nintendo ouder is dan PlayStation, maar dat Nintendo er in feite voor heeft gezorgd dat Sony in de gameconsolebusiness terecht is gekomen. Nintendo wilde namelijk overstappen van cartridges naar schijfjes en riep hiervoor de hulp in van Sony.


Naar het zich laat aanzien zijn we door de bluray voorlopig nog niet af van gameconsoles met fysieke media (in de vorm van een schijf). Ik vind dit persoonlijk niet zo erg. Wie liever gebruik maakt van digitale distributie heeft nu ook al de mogelijkheid.
Probleem van volledige digital is dat een gemiddeld huishouden (en dan bedoel ik dus ook buiten NL) nog steeds geen breedband heeft die goed genoeg is om zoveel data in korte tijd binnen te halen (naast het ruimtegebrek natuurlijk op de HDD).
Overigens zijn er natuurlijk altijd nog mensen die geen digital download willen, want wat als je ff geen internetverbinding hebt, of over een paar jaar als de game dan bv om 1 of andere reden niet meer beschikbaar is, daarom ben ik zelf ook nogal huiverig mbt digital downloads, ik speel nog steeds ook zeeeeer oude spellen.
ja dat klinkt logisch , dan maar even bij de verkoop meedelen dat je verplicht een internconnectie nodig hebt en ongelimiteerd internet als je graag veel games aankoopt ... :)

dat zie ik dus NIET gebeuren ;) , die games on demand vind ik ook al zo triestig , leuke dienst hoor , je krijgt GEEN doosje , GEEN disc , en betaalt MEER om hem te downloaden , logica is anders ...
Een dergelijke systeem welke EA dus al toepast (bij bijv. Battlefield en Fifa) werkt prima. Je kan een game wel tweede hands kopen, enkel om online te spelen is een éénmalige investering nodig van 800 ms points. Mochten ze dit systeem afschaffen en totaal 1 game = 1 gamertag gaan invoeren, wordt het erg lastig.... dan zouden ik en mijn vriendin alle games dubbel moeten kopen :S
Ik vind het eerlijk gezegd ongelooflijk dat mensen die manier van geld verdienen ook al accepteren.
Aangezien er nooit meer mensen online kunnen zijn dan schijfjes verkocht vallen de kosten feitelijk niet eens zoveel hoger uit.

Met 1 game kunnen niet plotseling 2 spelers tegelijkertijd online, dus opzich boeit het geen zak. bovendien hebben die passes de tweedehands handel in EA games en enkele Sony games al compleet kapot gemaakt.

Als jij een Kia koopt met 7 jaar garantie, die verkoop je door na 2 jaar. De tweede eigenaar heeft nog 5 jaar garantie.
Als Kia zou denken zoals EA, zou Kia zeggen: Nee, de auto is niet nieuw gekocht door tweede eigenaar, dus geen service.

De tweede eigenaar kan wel rijden, maar niet gebruik maken van de service zoals Kia die eigenlijk had aangeboden.

Als een game 4 jaar online blijft, en de eerste persoon verkoopt het spel na 2 jaar, vind ik dat de tweede persoon nog 2 jaar door moet kunnen spelen, net als de eerste persoon had gekund.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 26 januari 2012 11:16]

Als jij een Kia koopt met 7 jaar garantie, die verkoop je door na 2 jaar. De tweede eigenaar heeft nog 5 jaar garantie.
Als Kia zou denken zoals EA, zou Kia zeggen: Nee, de auto is niet nieuw gekocht door tweede eigenaar, dus geen service.

De tweede eigenaar kan wel rijden, maar niet gebruik maken van de service zoals Kia die eigenlijk had aangeboden.
Euhm, dat is ook effectief zo. Garantie is een overeenkomst tussen de originele koper en de verkoper. Wanneer je een auto (of iets anders) doorverkoopt heeft de nieuwe eigenaar nooit een overeenkomst met de verkoper afgesloten en is de garantie in theorie niet van toepassing op deze persoon.
Volgens mij hebben auto's juist een standaard fabrieksgarantie. En als je de auto binnen de fabrieksgarantie koopt heb je gewoon minstens net zo lang nog garantie. Anders houdt de fabrikant zich niet aan de voorwaarden. Bovendien mag je van een auto wel verwachten dat deze minstens zo lang meegaat als de fabrieksgarantie aangeeft. Ook als tweedehands koper.
Ik weet niet waar jij die "wijsheid" vandaan haalt, maar dat is dus niet correct.

De garantie gaat over het product, niet de eigenaar. Dus ookal heeft die auto elke dag een nieuwe eigenaar, zodra deze kapot gaat, heeft kia nog steeds z'n garantieverplichtingen.

Zo ook moet het cd'tje blijven werken. Wat je dus ook ziet is dat ze dat niet aan banden leggen. Wat ze echter wel aan banden leggen is de EXTRA service.

Zij verkopen het concept zo dat het schijfje onder de garantie valt (gaat die kapot kan je een nieuwe krijgen), maar de dlc en multiplayer optie is ook daadwerkelijk een optie volgens hun stelregels, dus kunnen ze dat persoonsgebonden maken.
Off:
Het had kunnen zijn dat KIA in zijn voorwaarden de extra garantie persoonlijk maakt, waarbij de standaard garantie op het product is en de extra garantie persoonlijk. Dit is niet het geval zoals je ook kunt lezen op http://www.kia.nl/Specials/7-jaar-garantie/
Is de garantie overdraagbaar op de volgende bezitter?
Ja, de 7 jaar Kia garantie is 100% overdraagbaar. Of u nu de eerste of de vierde eigenaar bent; u profiteert van 7 jaar zekerheid vanaf de eerste registratiedatum van de auto.
On:
Ik vind het een beetje raar dat de bedrijven zo krampachtig tweedehands verkopen willen verbieden. Ze hebben zelf al geld verdient aan het spel met een beperkte speelbaarheid online, aangezien ze zelf de servers beheren en er op een gegeven moment allemaal de stekker uittrekken.

Het zou dus eerlijker zijn als ze zeggen dat je bij het kopen van het spel er 2 jaar online gamen bij krijgt en erna tijd bij moet kopen. Zo heeft de klant duidelijkheid en is hij de eigenaar van het recht om 2 jaar online te gamen welke hij dan ook door kan verkopen en heeft de uitgever inkomsten zolang als het spel online gebruikt wordt.
Het werkt nu veelal zelfs anders: je KAN een spel vaak überhaupt niet eens meer doorverkopen (bv gekocht via STEAM). Tenzij je je hele account doorverkoopt.
Dan wordt de vergelijking: wil je mijn Kia kopen? Moet je wel mijn huis, baan, vrouw en kinderen erbij kopen!
@gaiajohan

Ik vind het eigen lijk nogal ongelovelijk malotisch om.
iets in produkt klasse automobiel wat nieuw rond de 8.000
2de hands over 3 tot 5 mill
te vergelijken met games. Wat in de hoofd klasse intelectual property in de orde van 30 tot 60 euros. En dan sub kategory software.

Garantie bij auto denk ik aan onderdelen. Al snel in de orde van meer dan wat game kost.
Bij games van 50 heb je patches en hooguit helpdesk.

Maar het gaat om weder verkoop.

Als je toch wilt vergelijken houd in dat als je Kia met EA wilt vergelijken.
Je game niet mag of kan doorverkopen door beperkingen.
Je tweede hands Kia er niet mee kan rijen.
Want Nu wordt je beperkt met online pass. maar ze kunnen offline gebruik ook beperken.

Dit is dus geen garantie beperking maar complete of deels gebruikt beperking.

Kia is auto merk en andere merken hebben niet zo'n lange garantie termijn.
Ook is de 7 jaar geen nonensens garantie zo ook die van andere merken niet.
Er zijn voorwaarden.

We hebben hier over intelectual property en dan van het soort software en dan game klasse.

Daar bepaald de producent de licentie voorwaarden.
En die kan zoals vroeger gewoonlijk was aan de drager verbonden zijn. Maar dat hoefd niet.
ben je het er niet mee eens dan koop je het niet.

De producent bepaald ook of garantie overdraag baar is.
Dat kan varieren per produkt soort maar ook merk.

Waarom pak je als produkt ETEN er niet eens bij.

Want dat is ook weer net zoiets totaal anders dan games en autos.

Wat hoord er niet in het rijtje thuis.

Frikandel BF3 Bora
antwoord alle drie niet.

Als je nou boeken pakt wat meer in die prijsklasse zit en wel 2dehands verkocht wordt.
Wel het wordt dan warmer maar is toch anders.
boeken kan je vergelijken met muziek. Moeilijk te beshermen. Geen mogelijkheden voor producenten om persoonlijke licentie gebondenheid te kunnen handhaven.

Maar zou eerder in de software kant zoeken.

Kia Picanto vs Studio MAX

Maar dan nog de producent bepaald de Licentie voorwaarden.
Dan heeft het inderdaad geen zin meer om 2e hands games te kopen. Zelfs games die enkel een singleplayer campaign hebben willen al toegang hebben tot PSN. Vind ik belachelijk. Ik snap niet dat hier geen wetgeving voor is.
2dehands game-verkopen aan banden leggen? Moet ik hem nu echt gaan kraken als het zo ver is want ik koop juist nooit games nieuw omdat ze zwaar overpriced zijn (vergeleken met de PC prijzen)...

Dan maar niks meer kopen, ook goed :)
Voor mij dus de reden om hem niet meer aan te schaffen.
Als de games de normale (PC) prijs hadden, zou de console honderden euro's duurder zijn. Ze kiezen er voor om de prijs van de console laag te houden en die van de games wat hoger te maken (net als printers en inktcartridges eigenlijk).
De prijzen liggen misschien in NL hoger voor de Consoles dan voor de PC, maar een beetje internetter met een Creditcard koopt zijn games in het buitenland. Hierdoor zijn de kosten voor een console game niet tot nauwelijks hoger dan voor de PC, soms zelfs lager. In 2010 heb ik Fifa11 PS3 2 maanden na release gekocht voor onder de 20¤, terwijl hij in Nederland nergens onder de 40¤ te vinden was. Verzendkosten: 0¤.

In NL zijn de prijzen gewoon hoog. Zelfs zonder acties kan je dergelijke games in de UK voor minimaal 12¤ minder kopen.

Online passes vind ik nog steeds een, blijkbaar, legale vorm van oplichting. De vorige eigenaar kan het spel niet meer spelen, daar deze verkocht is, en de nieuwe eigenaar komt daarvoor in de plaats. Per Saldo net zoveel spelers en je bent als klant ook niet gegarandeerd dat de servers een X aantal jaar online blijven.
Als kleine aanvulling hierop: www.budgetgaming.nl
Het is een prijsvergelijker voor games. Veel nederlandse (web)shops, maar ook een aantal buitenlandse als play.com.

(als het niet is toegestaan deze link hier te posten, mijn excuses)
Oplichting?, dat is gewoon krenten gelul van volk dat voor dubbeltje op de eerste rij moet zitten.
Het volk dat graag uit princiepe voor waardering betaald is zeldzaam. niet dat men het geld niet heefd. maar gooid het aan andere dingen over de balk.

Als je als klaploper het internet al afstruined om game zo cheap mogelijk binnen te halen.
Zoals internationale Regio waar de koopkracht een heel stuk lager is dan hier.
Lager BTW tarief. Dus je gamepje voor niet 60 of 50 euro maar 20 of 30 euro nieuw en legaal.
En dan zeiken over doorverkoop van iets dat amper wat kost.

Dan door vekopen in NL waar je de adviesprijs van 50 a 60 euro delen door 2 wat schappelijk lijkt. 20 euro.

Tja of je koopt het 2de hands en verkoopt het weer door. de bijdrage aan de industrie is dan nul net zoals de piraat maar dan legaal.

Ik vind het niet meer normaal dat producenten waar de druk op hoge investeringen sales volume en rissiko zoe goed mogelijk proberen te dekken. En een dev er ook waardering voor terug wilt zien als een betalende klant. En aan door verkoop hebben ze dus niks aan.

Men vergeet dat het zo werkt.

Er wordt geinvesteerd in games die investering moet met redelijke marge ook weer terug verdiend worden. Gaat dit goed dan is er weer kapitaal beschikbaar om weer te investeren in games.

Dus voor de industrie is het van groot belang dat het geld ook terug rold naar de investeerders. Wordt het niet terug verdiend slaat risiko toe dan is er ook barrierre om te her investeren.

Tja die enkele kaskrakers zoals COD en ook wel BF3 en nog wat. Moeten vele dozijnen mindere tot flops ook dekken.
Die sucsesen en flops zijn grillig verdeeld dus af en to gaat er een studio of publisher kopje onder of zit in de rode cijfers.
Dan is miljard omzet opeens niet zo bijzonders op de totale investeringen een publisher doet op dozijn of twee aan grote game franchises waar 10 tot 25 maal multimiljoenen investering ook weer terug verdiend moeten worden.

Wat dit inhoud is dat als ze de markt potentie er grotendeels uit halen door wederverkoop en piraterij effectiever tegen te gaan. Dan is de markt kwa omvang van betalende gamers groter en daar mee de markt gezonder.
iets wat de PC markt heel goed kan gebruiken.

Want voor consoles is er ook een barriere de Dev heefd niet alleen met publsiher te maken maar ook met de console firmas en hun eisen.
Maar als PC te klein wordt dan moeten ze toch die barrierre nemen.
Je moet niets, het is je eigen keus om wel of geen games te kopen. Sterker nog, het is je eigen keus om uberhaupt de console wel of niet aan te schaffen. Gelukkig zijn er alternatieven in de vorm van een X360, PS3, wellicht dan ook PS4, Wii-U en PC.

Overigens ben ik het met je eens dat games duur lijken te zijn. Dit is echter alleen het geval als je met PC games vergelijkt. Vroeger (....) namelijk, kocht ik de spelletjes voor de Sega Megadrive voor het bedrag van fl. 129,95. Een snelle omrekening leert dat dit tegenwoordig (voor de jeugd onder ons) ¤ 58,97 is.
Omdat ook een inflatiecorrectie moet worden toegepast, immers is de Megadrive een console van zo'n 20 jaar geleden, mag je er gevoegelijk vanuit gaan dat consolegames, de nieuwprijzen althans, niet zijn gestegen en wellicht zelfs zijn gedaald!

Mijn ervaring met omgebouwde consoles is dat ik alles wat los en vast zat binnenhaalde en uiteindelijk nagenoeg niets meer uitspeelde omdat er simpelweg teveel keus was. Vanaf dat ik uitsluitend originelen aanschafte ben ik de games die ik speel meer gaan waarderen en worden ze ook volop gespeeld (de uitzondering (lees: miskoop) daargelaten). Je wordt dan selectiever in je aankopen (in mijn situatie in ieder geval).
Dat is wel leuk dat je dat je dat erbij haalt, maar een BR schijfje is vele malen goedkoper dan de hardware cartridges met pcb bord en flash geheugen die in de Megadrive gingen, zeker voor die tijd.
De games van nu zijn multiplatform en worden gepoort van en naar de verschillende systemen en vind ik inderdaad dat de consolegames gewoon duur zijn in vergelijking.

Als je de 2hands game markt om zeep wilt helpen als fabrikant, vind ik ook dat je daarin tegemoet moet komen. Ik spendeer het geld weer aan een nieuwe game, wat ik terugkrijg bij de verkoop van een oude game. Ik denk dat dit meer mensen dit doen, dus het zal per saldo niet veel uitmaken. Is gewoon niet goed over nagedacht.
De games van nu zijn multiplatform en worden gepoort van en naar de verschillende systemen en vind ik inderdaad dat de consolegames gewoon duur zijn in vergelijking.
Je gaat ook even voor het gemak voorbij aan dat een game destijds vaak door teams van 3~4 mensen werd ontwikkeld (design, code, graphics, muziek), in uitzonderingsgevallen soms 10. Als je de aftiteling van een moderne game ziet staan daar alleen al 25 level designers, 15 3D modelers, 5 engine developers e.d. op, een beetje game gaat dik over de 100 man die eraan mee hebben gewerkt. Die complexiteit moet ergens uit betaald worden ook he...
Dat is waar, maar de aantallen die tegenwoordig verkocht worden zijn ook een stuk hoger als vroeger. MW3 binnen 24 uur iets van 10 miljoen keer verkocht? Bijna elk gezin heeft wel 1 en vaak meer consoles thuis staan. Plus alle DLC die tegenwoordig beschikbaar is, even een tientje opstrijken voor een paar maps is goed verdienen hoor.
Nou, dan pakken we toch de PS1 en Saturn als voorbeeld? Goedkope CD's, kosten per spel tussen de 119,95 en 139,95. Gelijke prijzen aan de NES, SNES, MD etc. etc. op een aantal uitzonderingen voor de SNES na die 179,95 (Killer Instinct, Donkey Kong Country) of 259,95 (Streetfighter II Turbo) waren.
Overigens ben ik het met je eens dat games duur lijken te zijn. Dit is echter alleen het geval als je met PC games vergelijkt. Vroeger (....) namelijk, kocht ik de spelletjes voor de Sega Megadrive voor het bedrag van fl. 129,95. Een snelle omrekening leert dat dit tegenwoordig (voor de jeugd onder ons) ¤ 58,97 is.
Omdat ook een inflatiecorrectie moet worden toegepast, immers is de Megadrive een console van zo'n 20 jaar geleden, mag je er gevoegelijk vanuit gaan dat consolegames, de nieuwprijzen althans, niet zijn gestegen en wellicht zelfs zijn gedaald!
Klopt, maar je vergeet de kosten van een cartridge destijds voor productie, die waren velen malen hoger als een optische schijf persen. Van de 129,95 kon er al gauw 15,- zo naar de kosten van de mediadrager gaan.
Nogmaals: de spellen voor de PS1 en Saturn waren ook om en nabij de 129,95, dus dat argument gaat niet op.
Beetje onzin natuurlijk. Als je even wacht met spellen gaan ze vanzelf naar beneden. Ik koop zelf zelden spellen boven de 25 euro (voor zowel xbox als pc) omdat ik gewoon wacht dat de prijzen naar beneden gaan. Er zijn genoeg online winkels waar de prijzen 1 a 2 maanden na release omlaag gaan naar een niveau waar je in de lokale winkel ze 2e hands voor hebt.

Ik geef je overigens groot gelijk dat je niet de volledige (Nederlandse) prijs betaald voor nieuwe spellen (dit doe ik hooguit 2 keer per jaar als ik een spel echt wil hebben bij release).
ik koop juist nooit games nieuw omdat ze zwaar overpriced zijn
Als je alleen maar tweedehands koopt, verdient MS toch al niet aan jou... Dus wat dat betreft moet je niet op hun sympathie rekenen.
Dan koop je gewoon de console niet, dat is geen excuus om te kraken! Zeker niet omdat je dit eenvoudig op voorhand kan weten, nog voor je de console aanschaft. Als je niet veel wilt betalen voor je games kan je ook gewoon wachten tot ze in de budgetbak liggen.

Ikzelf ben er ook niet voor te vinden dat ze de tweedehands markt aan banden willen leggen, maar ik hekel de mentaliteit dat mensen tegenwoordig alles aanzien als een excuus om hun console te kraken zodat deze software illegaal kunnen draaien :/ . Het is Microsoft die deze ontwikkeling wil pushen, door hun console niet te kopen kan je hen boycotten. Hetzelfde met ontwikkelaars die dit pushen, boycot het door het niet te kopen.

OT: Blu-ray zie ik toch graag in hun volgende console, al zou het me niet verbazen moesten ze met een eigen formaat op de knoppen komen zodat de games niet (gemakkelijk) te kopiëren zijn. De GPU die er volgens de geruchten in zit is wat zwak naar mijn mening (toch om lang mee te gaan, toekomstgericht). Zolang het maar geruchten zijn maak ik me er nog niet druk om, deze kunnen nog volledig fout zijn :).

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 26 januari 2012 12:44]

Je kunt ook wachten tot ze zijn afgeprijsd. Bij de Arie-Koomen winkel (MediaMarkt) hebben ze vaak een hoop games in een bak gemikt voor 10 á 15 euro. Dan scharrel je er daar toch een paar uit ?

Ik was Rayman Origins aan het zoeken. Kost via PSN ¤ 59,95, dezelfde prijs als bij veel speelgoedzaken. Op de Pricewatch staat ie echter voor ¤ 29,95 (Billgames.nl, incl. verzendkosten). Het loont zich dus zeker om even onderzoek te doen. Je bespaart er grofweg de helft mee.

En zeg nou zelf; ¤ 30 voor een game is toch heel redelijk lijkt me. Goed, niet alle nieuwe games worden zo snel afgeprijsd. Geduld is echter ook een schone zaak als je op je centjes moet passen.

Ja toch ?
Mooi dat er nu ook blu-ray inzit. De marketing machine (bewust lekken van specs van de Xbox 720 door Microsoft) werkt kennelijk al op volle toeren. Gisteren was er al nieuws over de nieuwe GPU:
nieuws: 'Xbox 720 krijgt gpu op basis van AMD Radeon HD 6670'

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 26 januari 2012 10:42]

Dat tegenwerken van tweedehandsgebruik vind ik echt zo'n verschrikkelijk iets. Ik durf te wedden dat games echt niet goedkoper gaan worden, terwijl wel het gebruik ervan wordt ingeperkt.

Wat moet ik over een aantal jaar aan mijn kinderen doorgeven? Van mijn ouders kreeg ik een NES met oude/tweedehandse spellen. Maar ja... nieuwe games worden 'non-transferable'. Bah.
Het is nog maar een gerucht. Zelfde gerucht was er ook bij de PS3. Echter daar bleek het toen te gaan om een copy-protection voor Bluray films en helemaal niet over het gebruik van 2e hands games.

Het kan ook gewoon zijn dat iemand iets verkeerd geinterpreteerd heeft of dat het gewoonweg niet correct en verzonnen is.

Met dit soort dingen kun je beter wachten tot een officiele aankondiging voordat je conclusies gaat trekken.
Een gerucht misschien, maar ondertussen zijn echt al meerdere games en uitgevers bezig met maatregelen hier tegen. In de praktijk is het dus al ingevoerd, en het lijkt mij waarschijnlijk dat Microsoft hiermee door gaat.

Verder is het amper nieuws vind ik.
Voornamelijk op de PS3 zijn er maatregelen genomen. Daar moet je al voor meerdere titels een extra multiplayer key kopen als je online wil met spellen. Dit is voornamelijk om te compenseren voor het gratis gebruik van het PSN netwerk.

Voor de Xbox spellen zijn het vaak alleen wat extra's of de eerste DLC gratis. Ik heb nog geen spel gehad waarbij je een multiplayer code oid moest gebruiken om wederverkoop tegen te gaan.
Niet enkel PS3, ikzelf heb ook een xbox en EA games hebben dit al.

Zo heb ik me tweedehands NFS HP gekocht, enkel om te zien dat ik niet online kan zonder weer een code te redeemen die zo'n 10¤ kost.

Ik koop al m'n spellen bijna tweedehands voor <20¤, maar door wat ze nu willen doorvoeren krijgt de tweedehandsverkoop wel een domper!

Erg wat ze daarmee doen, volgens mij werken ze zelfs illegale kopieen in de hand. Mensen die voorheen niet de volle pot wilden/konden betalen kochten tweedehands, wat gaan die nu doen?

Bestaat dit eigenlijk op een andere markt? Stel je voor, je koopt je een Lumia 800, hup die hangt vast aan je windows Live ID, wil je hem aan een andere live ID hangen: 100¤ aub.

Ondenkbaar eigenlijk.
Iets vergelijkbaars heb je op de huizenmarkt als overdrachtsbelasting. Verder zijn heel veel diensten of licenties uberhaupt niet overdraagbaar, denk aan een ov-abonnement, een voetbalseizoenskaart en soms ook concert- of theaterkaartjes. Ze hadden dus ook kunnen besluiten om het helemaal onmogelijk te maken door een game aan precies één account te koppelen.
Als je goed leest is dat wel een beetje wat ze willen invoeren. Natuurlijk is dat bij Arcade games reeds het geval denk ik.

Maar die kocht ik dan ook met die wetenschap. Bij NFS HP wist ik er nog niet van, ok, een beetje onderzoek had me dat kunnen vertellen, maar als je niet weet dat het reeds bestaat...

Ook is het zo dat met minder doorverkoopwaarde, de originele waarde zou moeten dalen (denk maar aan een Mercedes, een deel van de hoge aanschaf is te verantwoorden door de hoge doorverkoopwaarde), het is echter afwachten of dat ook het geval zou zijn.

Je heb gelijk dat het met veel services zo is, maar met deze producten zijn we het (nog) niet gewooon...
Tja heb die online pass ook al wat vaker zien voorbij komen.
maar dan kan je bij 2dehands wat van de prijs afdingen.
Als een 10 euro offset.
Dus ( Nieuwprijs - onlinepass) / 2dehands reductie. Zoals ( 50 - 10 ) / 2
of ( 30 - 10 ) / 2
Of ( 20 - 10 ) / 1,5
Maar als je het om de SP te doen is kan je nog steeds afdingen :P

Zelf Koop ik het nieuw en hou ik het.
Het gebeurt al: bv games die je via STEAM koopt kan je niet doorverkopen. Dat terwijl je wel de volle mep betaalt.
Je moet ook niet op Steam pas uitgebrachte spellen kopen. Koop dan retail versie, veel goedkoper en doorverkoopbaar. Als ik op Steam spellen koop dan zijn ze meestal zwaar afgeprijsd (66%-75% Sale). Dan neem ik het wel op de koop toe dat ik ze niet meer kan doorverkopen. Was het ook niet van plan, goede spellen verkoop je toch ook niet door?
Zou dit een trigger kunnen zijn voor sony om wat meer bekend te maken over de ps4?
Ik denk het niet. Het zou me niet verbazen als Sony eerst kijkt wat voor specs de nieuwe Xbox krijgt en met hun PS4 daar net boven gaan zitten (iets hogere klocksnelheid, meer geheugen bijvoorbeeld).
De opvolgers van de 360 en PS3 zijn vast al een tijdje in ontwikkeling. Het is niet zo dat Sony gaat wachten op specs en vervolgens aan de gang gaat. Ontwerpen en produceren van zon console zal beste enige jaren duren.

Denk er ook aan dat game developers ruim van te voren de dev versies dienen te krijgen om te kunnen gaan designen. Anders zit je met een console release zonder games. Dit jaar zullen die dev versies echt wel bij de game studios moeten liggen als er vanuit gegaan wordt van een 2013 release.

Die Xbox xxx en Playstation 4 zijn allang van de ontwerptafel af denk ik zo. Natuurlijk kunnen er altijd nog aanpassingen gemaakt worden, maar het core design zal er wel al zijn.
De vraag is of Blu Ray tegen de tijd van introductie al niet achterhaald is.
Door wat ? Als ik vragen mag.
En aan de andere kant Sony is een van de uitvinders van de BRD , bij de concurrent aan de deur aankloppen lijkt mij onwaarschijnlijk .
Bedrijven die films of spellen op blu-raydisks willen uitbrengen of blu-rayspelers fabriceren, moeten licenties betalen aan de bedrijven die het intellectuele eigendom bezitten. Dit zijn Sony, Panasonic, Pioneer.

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 26 januari 2012 10:57]

Door wat ? Als ik vragen mag.
Geheugen kaartjes. (zeker voor spellen, als die onder de 10GB zijn heb je voor een paar dollar bijvoorbeeld nu al een usb stick waar het op past. Voor nog goedkopere 50GB geheugenkaartjes zal er nog even doorontwikkeld moeten worden)

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 26 januari 2012 10:55]

Dat gaat niet gebeuren!
Opslagcapaciteit van BD

Enkellaags Blu Ray disk: 25 GB
Dubbellaag Blu Ray disk: 50 GB
Ik denk wel dat dat gaat gebeuren, maar misschien nog niet binnen 3 jaar. Kijk naar de SSD versus de harddisk. Een grote hardronddraaiende schijf met een heel mechanisch systeem eracter... dat is op een gegeven moment toch achterhaald? Als geheugenkaartjes voor alles gebruikt gaan worden, worden ze in nog grotere bulk geproduceerd, en met nieuwe tecniek en productieprocessen worden ze dan nog veel goedkoper met grotere opslag.

Voor films zal het dus langer duren vanwege de grote data, maar een spel als Skyrim is maar 5GB. Dat past nu al op een $7 usb stick, en dat is de huidige retail prijs waar ook nog winst op wordt gemaakt. Dat zakt natuurlijk makkelijk naar onder de dollar, net zoiets wat een bluray nu kost. Plus geen licensing fees meer naar sony... dus misschien kan het wel nog goedkoper.

(hoewel het misschien meer voor de hand ligt dat er over 10 jaar amper nog producten op fysieke opslag verkocht worden; het meeste wordt dan gedownload.)

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 26 januari 2012 11:08]

Het klopt dat het achterhaald word. Maar bedenk wel dat bluray ook niet stilstaat.. als er een laag bij komt.. word het misschien 100GB

Ook het zo dat read speed van blu ray niet onderschat moet worden vergeleken met een normale SD kaartje

SD
The Ultra-High Speed (UHS) interface is available on some SDHC and SDXC cards
UHS-I cards, specified in SD Version 3.01,[39] support a clock frequency of 100 MHz (a quadrupling of the original Default Speed), which in four-bit transfer mode could transfer 50 MB/s. UHS-I cards declared as UHS104 also support a clock frequency of 208 MHz, which could transfer 104 MB/s. UHS-I is the only class for which products are currently available

http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital

Blu Ray
According to the Blu-ray Disc specification, 1x speed is defined as 36Mbps. However, as BD-ROM movies will require a 54Mbps data transfer rate the minimum speed we're expecting to see is 2x (72Mbps).
http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_speed

edit Een blu ray moet vergeleken worden met een minstens 66x SD voor die 72Mbps

@Zoijar: je hebt gelijk maar de standaard van bluray word verhoogd naar 288MBps.. wat overeenkomt met 36MB/s ongeveer 250x bij een SD Card

[Reactie gewijzigd door cyuen op 26 januari 2012 12:16]

Je moet daar wel uitkijken met het verschil tussen megabit en byte. De SD wordt gegeven in bytes maar de bluray in bits. 50 MB/s is dus 400 Mbps. (SD is dus veel sneller)

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 26 januari 2012 11:45]

Het onderscheid tussen mechanisch geheugen met een groot, goedkoop medium en een elektonisch geheugen waarbij elke bit bedraad is, is al zo oud als de ponskaart en zeer moeilijk te doorbreken.
En daar zie ik met SSD ook nog geen verandering in plaatsvinden.

Voordat een 4k2k60p film op een ssd past zijn we wel even verder. En tegen die tijd hebben we vast ook multi-angle 3D.

En het houdt elkaar allemaal in balans. Toen de geheugens kleiner waren, hadden de foto's minder megapixels, de games minder bytes en de audio minder hertzen.

De databehoefte blijft gewoon groeien en over 10 jaar zijn de spellen 200GB groot (wat overigens de capaciteit is van een 8-laags bluray, dus dat kan nog net voor de 'eenvoudige' games) en download je dat nog steeds niet eventjes. Een top-game zal nog veel groter zijn.
Als geheugenkaartjes voor alles gebruikt gaan worden, worden ze in nog grotere bulk geproduceerd, en met nieuwe tecniek en productieprocessen worden ze dan nog veel goedkoper met grotere opslag.
Ik snap niet dat deze mythe nog steeds rond gaat.
Flash is het duurste deel van je USB stick en flash wordt al en masse geproduceerd, het enige dat er gaat gebeuren als er meer vraag is naar flash is dat de prijs omhoog gaat en niet omlaag (kijk maar naar de flash prijs toen Apple een voorraad aanlegde voor zijn nieuwe iPhone (3 ofzo), de prijs schoot flink omhoog).
Vergeet ook niet dat ook hardeschijven (en andere opslagmedia) nieuwe productieprocessen ed krijgen waardoor ze ook goedkoper worden. Toen ik in september (nog niet zo lang geleden en voor de overstroming in Thailand) eens opzocht hoe de prijs per GB van de SSD tov de prijs per GB er op vooruit is gegaan kwam ik tot deze conclusie:
In ongeveer 4 jaar was de prijs per GB van een SSD 2x zo duur geworden tov van de prijs per GB van een HDD. Dan ga je lang mogen wachten tot als SSD's goedkoper worden...
([url=http://tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=4955716]link naar mijn post]

[Reactie gewijzigd door Goderic op 26 januari 2012 11:41]

Lijkt een beetje op het cartridge systeem waar ze toen vanaf gestapt waren.

Gaan we terug naar het old-skool blazen in de memorycard slot omdat er stof in zit :D
Het moeten wel 25 a 50GB kaartjes zijn

32GB kost nog altijd 22 Euro in de winkel
Waarom onwaarschijnlijk? Die verdienen gewoon aan een licentie voor Blu-Ray en daarnaast zijn ze inderdaad één van de uitvinders dus zijn er ook nog andere die hierover mogen beslissen.

Mijn huidige xbox360 gebruik ik alleen maar voor Fifa en om alleen FIfa te spelen zal er geen nieuwe xbox hier het huis binnen komen, dat word wel een heel duur grapje voor alleen een voetbal game!
Blu-ray en andere vergelijkbare formaten zijn achterhaald niet omdat ze niet genoeg opslagruimte bieden, maar omdat ze te langzaam zijn. Je kunt een schijfje maar zo hard gaan ronddraaien voordat het schadelijk wordt. Kijk naar pc's: veel mensen streamen of downloaden films ipv ze op een fysieke schijf te kopen, en die ervaring is ook duidelijk beter. Of kijk naar SSDs, die langzaam maar zeker harde schijven van de markt drukken. Of naar ultrabooks, waar geen dvd/blu-ray-lezer in zit.

Opslagmedia waarvoor mechanisch bewegende onderdelen voor nodig zijn hebben duidelijk niet de toekomst, en als je bedenkt dat zo'n apparaat minstens 5 jaar mee moet, lijkt het me onwaarschijnlijk dat er een blu-ray speler in komt.
bericht in 2008

Microsoft is in talks with Sony about the possibility of adding Blu-ray technology to Xbox 360, reports the Financial Times.

A Blu-ray drive in a 360 would make Microsoft more competitive with the PS3, but it would also mean extra revenues for Sony’s electronics division.[]http://www.wired.com/gamelife/2008/03/sony-microsoft/
Het heeft +/- 10 jaar geduurd voor dat er een opvolger was voor de DVD. En die kwamen zelfs in 2 vormen, de Blu-Ray en HD-DVD, zoals we weten is Blu-Ray de grootte winnaar geworden. En de techniek van Blu-Ray kan voorlopig wel vooruit, zelfs met de komst van HD4k2k. Want de grootste Blu-Ray schrijfruimte is 128GB.

Ontopic: De XBOX specs die gespeculeerd worden zijn zeker niet mis. Een krachtige machine die Kinect functionaliteit heeft en (in mijn ogen) beter is dan de Wii Sensor. Als we dan weer kijken naar de Wii U specs dan lijkt hij alweer achter te lopen.. maar goed voor dat de nieuwe XBOX uitkomt is de Wii U alweer 1 of 2 jaar oud.

Wat de controller betreft, ik hoor juist vaak dat mensen de XBOX controller machtig vinden. Waarom zou je iets willen veranderen wat zeer goed werkt en in de hand ligt? Maar goed we zullen het wel zien!
dacht dat discs soweiso achterhaald waren? Ik dacht dat we de kant opgingen waarbij we games gewoon legaal downladen bij Xbox live via internet.
Wat? Ik heb nog 0 BD schijfjes, lezers of branders in huis, uitgezonderd mijn PS3 met enkele spellen. Alles gaat nog via dvd's of cd's. Ik heb nog geen spel meegemaakt die niet past op een dual-layer dvd.
Vind het nog steeds stom dat iedereen hem de XBOX 720 noemt? Als je bedenkt waarom hij 360 heet slaat het eigenlijk nergens op (Het feit dat hij 360 heet was dat alles om de speler draait, dus 360 graden). Maar goed, had het wel verwacht, een DVD-speler gaat toch echt niet meer als er nu al bedrijven hadden die moeite hadden om alles op 1 disc te krijgen
Waarschijnlijk omdat de GPU geen 1080p aankan :P Anders zou het wel de xbox1080 worden :D
Het is een onofficiele naam. De kans dat deze console geen 1080p aan kan is wel onbestaande. Ik denk zelfs dat deze console standaard alles op 1080p zal draaien.
De naam 720 is gewoon genomen als 360 * 2 en heeft niets met de resolutie te maken

Ik acht de kans dat microsoft de console daadwerkelijk met deze naam gaat releasen dan ook zeer klein omdat andere mensen misschien ook jouw conclusie maken.

[Reactie gewijzigd door donderz op 26 januari 2012 16:42]

Xbox 361 dan maar?

Het zal nog wat te vroeg zijn om hem gelijk te trekken met windows, dus xbox 8 verwacht ik niet.
Misschien wat nergens op slaande namen introduceren zoals ook met windows is gebeurd? 1 2 3 3.11 nt 95 98 osr2 2003 me xp 2008 vista 7 8 (het staat vast niet allemaal in de juiste volgorde, maar wat wil je...)
Als de XBOX nou gewoon MSX 5 noemen dan is iedereen tevreden. Microsoft heeft er een weer een onnavolgbere getalsreeks bij en de xbox heeft een waardige geschiedenis.
De voornamelijke reden waarom hij de Xbox 360 (en niet Xbox 2) heet is zodat het dan niet lijkt alsof ie een generatie achter ligt op de PS3.
Sommigen noemen de 720 "doublespin", "makes you extra dizzy".
Het beestje moet toch een naam hebben.
In 2011 werd de film "Real Steel" in de zalen uitgebracht. MS heeft een hele hoop product placement in deze film geduwd, zo vind de finale plaats in de "Bing Arena" en in die arena zie je ook reclame hangen van de XBox 720. Het marketing team van MS noemt de console dus ook zo op dit moment.
Zucht, Ik koop enkel 2de hands games. 50-60 EUR voor een nieuw spel is echt wel teveel naar mijn mening. Het enige alternatief is enkele maanden wachten tot je deze kan terugvinden in de "budget-bak" voor 10-20EUR.

Kan voor mij dus echt een reden zijn om gene nieuwe xbox te kopen :(
Tja wat wil je dan kopen? Een PS4?

Denk je niet dat Sony er ook me bezig is? Dit is namelijk niet iets dat van MS zelf komt, maar dit krijgen ze opgedrongen door de uitgevers.

"Ja we willen best Xbox exclusive zijn, maar dan moet je er voor zorgen dat mensen onze game niet 2e hands kunnen spelen."
Is dat zo erg om later te kopen? Spellen zijn toch instabiel en incompleet bij release. En goede games worden een jaar later nog steeds online gespeeld.

En qua hardware, na dat ik 5 rrod's heb opgelopen en 2 xboxen van vrienden heb moeten repareren, koop ik het zeker niet bij de eerste versie.
Erg jammer dat ze het tweedehandsgebruik van games aan banden willen leggen. Ik speel graag een tweedehands spelletje op zijn tijd. Mijn sympathie raken ze hiermee snel kwijt.
Ze zitten niet te wachten op je sympathie wel op je geld. :) En als jij alleen maar tweedehands koopt, verdienen ze dus niets aan je.
Ze verdienen minder aan hem. Als je een game echt wilt, zal je deze op release kopen. Mystic zegt nl. dat hij af en toe een tweedehandsspelletje koopt. Als deze mogelijkheid geblokkeerd wordt, kan men zomaar beslissen om helemaal geen Xbox en games te kopen, dan pas verdienen ze niets aan hem.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013