Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties, 26.260 views •

Gaikai begint binnen enkele maanden met het streamen van volledige games. De dienst biedt tot nu toe alleen demo's aan. Ook wordt Gaikai beschikbaar via Facebook. Over concurrentie met OnLive maakt de ceo zich geen zorgen.

In een interview met GamesIndustry.biz heeft David Perry, de ceo van Gaikai, bekendgemaakt dat de Nederlandse gamestreamingdienst binnen enkele maanden begint met het aanbieden van volledige games. Dit zal gebeuren nadat Gaikai beschikbaar is via Facebook. Gaikai streamt momenteel al games op YouTube en de sites van Electronic Arts, Ubisoft en Amerikaanse winkelketen Best Buy.

Over concurrentie van OnLive lijkt Perry zich niet druk te maken. OnLive kwam eerder op de markt en is inmiddels officieel uitgerold in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het is te gebruiken op pc's, Android-apparaten en OnLives eigen microconsole. Volgens Perry werkt OnLive anders en is toegang tot de broncode nodig om een spel geschikt te maken voor streamen, iets wat bij Gaikai niet nodig is. Ook denkt Perry dat Gaikai een groter bereik zal hebben, omdat met behulp van Flash en Java vanuit de browser kan worden gespeeld.

Tot slot waarschuwt Perry consolefabrikanten en andere partijen de gamestreamingmarkt niet te onderschatten. Op consumentenelektronicabeurs CES zei Nanea Reeves, chief product officer van Gaikai, dat er door de opkomst van gamestreamingdiensten minder ruimte over zal blijven op de consolemarkt. Reeves denkt zelfs dat Sony of Microsoft de strijd zal moeten opgeven. "Niet alle huidige consolebouwers zullen een volgende generatie hebben. Dat wordt het grote nieuws van de E3."

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (110)

Reactiefilter:-11100109+186+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik ben nog altijd benieuwd of dit soort diensten echt werken met een gemiddelde thuisverbinding. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je een shooter speelt waarbij het volledige beeld ~50ms latency heeft (in tegenstelling tot alleen updates van waar iedereen staat). Krijg je dan niet verschrikkelijke input lag?
Getest bij iemand met een 8 mbit verbindingtje en 10 jaar oude celeron. Gaikai draaide daar goed op (Crysis 2), bijna zonder latency. Onlive daarentegen was een ramp.

Allebei werken trouwens niet op Ubuntu, Gaikai niet omdat Java een error geeft en Onlive niet omdat hierbij een programma geÔnstalleerd moet worden.

Daarom is volgens mij Gaikai ook de grotere kanshebber op succes. Het draait beter en heeft geen desktop cliŽnt nodig.

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 23 januari 2012 15:39]

Ik heb Onlive zojuist ook getest met een 20MBit verbinding. Voor mij te laggy om een race game te spelen. De output van de input die ik geef op het toetsenbord is te laat om in te schatten hoeveel ik stuur waardoor de auto alle kanten op vliegt. Na enige tijd rijden blijft dit een hekel punt.

Ik denk dat de techniek er nog niet totaal klaar voor is. Daarnaast is het beeld nog steeds zeer gecomprimeerd en niet echt een pret voor het oog.
Tot slot waarschuwt Perry consolefabrikanten en andere partijen de gamestreamingmarkt niet te onderschatten.
Ik zou zeggen, eerst waarmaken voordat je iets zegt.
Waarom hebben mensen het over hun maximale bandbreedte bij downloaden, terwijl ze het hebben over lag?
Max. bandbreedte heeft namelijk weinig te maken met hoe "snel" je verbinding is, je latency of ping naar de andere partij is je snelheid.
Max. bandbreedte komt pas in het "snelheid" verhaaltje, als de hoeveelheid data die per seconde verstuurd moet worden, groter is dan je bandbreedte.

Maar verder zegt 20Mbit of 8Mbit niks over snelheid van verbinding tijdens gamen, soms heb je namelijk veel snellere verbinding, terwijl je een lagere max. bandbreedte hebt.

Om maar vergelijking te gebruiken: een wielrenner kan sneller over een asfalt fietspaadje dan over een brede straatweg, maar voor een grote wielerploeg is die straatweg wel sneller.

(helaas weet je haast nooit wat je latency of ping gemiddeld is per provider)

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 23 januari 2012 21:48]

Onlive heeft ook nog geen servers in NL.

Dat OnLive zo goed werkt ondanks dat de servers zo ver weg staan is voor mij al een teken dat dit mogelijk wel eens kan gaan werken.
Maar OnLive werkt dus niet zo goed als jij afschetst.
Gaikai werkt beter dan OnLive in het huidige scenario, dus die gaat echt niet opeens achterlopen wanneer de resources, van zowel de verbinding als de computer van de client, beter gaan worden.

Ik heb weinig goede geluiden gehoord over OnLive, tenzij diegene een quadcore heeft met meer dan 3 GB ram.
Gaikai werkt echter al op een pc die 10% van die resources heeft (systeem en verbinding).
OnLive en Gaikai doen allebei beloftes die ze ogenschijnlijk niet kunnen waarmaken.
Zo vertellen beide bedrijven dat ze de consoles gaan verpletteren en dat je geen game-pc meer nodig hebt voor games.

Uit eigen ervaring kan ik mededelen dat OnLive een harde, wrede, koude dood gaat sterven en dat Gaikai zichzelf om zeep helpt door hunzelf te mooi af te schilderen dan dat ze werkelijk zijn.
Op een gegeven moment ziet elke consument dat het geld dat ze ondertussen aan deze bedrijfjes hebben geschonken hun ook een gamepc had kunnen opleveren.

720p is voor de consument het teken dat het per-fect is. Maar door hun net-dure-uitgave-gedaan-bril zien ze nooit dat het product gewoon shit is en ze hetzelfde geld beter hadden kunnen uitgeven voor het verbeteren van hun system specs.
of zou het zo goed werken omdat er transatlantische kabels (AC-1 & TAT-14) in nederland aan land komen
Ja en nee, de iPad en aanverwante knibbelen nu heel hard aan de onderkant van de gaming markt. Jammer voor Nintendo dat ze nu juist daar dachten hun markt te slaan. Hoeveel mensen waar de Wii voor bedoeld was kochten een iPhone/iPad en spelen Angry Birds voor een fractie van de kosten van een console?

Onlive en Gaikai zijn geen concurrent voor een gamer PC met een beetje fatsounlijke kaart.

Maar ze knibbelen wel aan de markt. Stel je hebt een PC en speelt daar flash spelletjes op maar wilt wat meer? Wat doe je? Koop een krachtige PC of speelt met deze service? Nee, een echte FPS of racer loopt niet lekker maar hoeveel spellen lopen wel goed genoeg? Goed genoeg voor de onderkant van de markt?

Flash, de Wii en later de mobiele telefoons en nu de tablets tonen aan dat er een enorme markt is onder de console/pc markt waar geld valt te verdienen met goedkoop en makkelijk.

Daar zou ik me best zorgen over maken als console maker. Beter er voor zorgen dat de volgende generatie de lat hoog genoeg legt dat je niet aan alle kanten wordt ingehaald (zoals de Wii).
Zojuist getest op m'n 2009 Macbook Pro.8 mbit verbinding ook en Crysis 2 loop hier gewoon helemaal soepel en eigenlijk geen enkele vertraging te merken. Helemaal als je nagaat dat op Macbooks (Of eigenlijk alles OSX-producten) games vaak waardeloos draaien (minder dan 10 fps), denk ik dat Gaikai mits ze een beetje goed reclame kunnen maken hier nog een leuke doelgroep kan hebben.
Dat niet alleen, het is ook nog eens erg duur en de games zien er gewoon erg lelijk uit in vergelijking met een middelmatig PCtje.
Hm, dat vind ik dan wel gelijk een behoorlijke tegenvaller. Ze hadden juist gezegd dat je op deze manier de games op hoge kwaliteit kon spelen dacht ik, zonder een mega PC te moeten kopen...
Het is ook niet waar.

Ik heb OnLive trial gehad en kon games op 1680x1000-nogwat gewoon spelen op hoge kwaliteit.

Feit dat ik een dikke i7 heb met GTX580 maakt uiteraard dat ik met lokale games het wel beter/mooier kan spelen maar het is niet zo dat streaming ronduit lelijk is.

Input lag kan wel een issue zijn maar het is afhankelijk van de speler. De meer casual spelers zullen het niet merken (denk wel >75% van de gamers). De meer hardcore gamers die thuis al met 20ms lopen te klagen dat ze niet goed kunnen gamen, dan kan je beter van Onlive weg blijven.

Zo zwart-wit als hierboven is het dus gewoon niet.
Ik zie mezelf niet (meer) als hardcore gamer, en zal ook niet klagen bij 20ms ping, maar er is volgens mij wel een groot verschil tussen ping en input lag. Doordat een client bij een normale shooter alleen weet waar iedereen staat (en waar ze heen schieten etc), kan de input zonder lag gebeuren (je draait je muis en je beeld draait gelijk mee). Als je echter via de cloud speelt, lijkt het mij dat je je muis draait en je beeld 50ms "achterloopt". Dat lijkt me een ontzettend vervelende situatie die bij 50ms al voor veel mensen merkbaar gaat zijn. Je gaat dan steeds te ver draaien omdat je denkt dat je er nog niet bent, maar op de Gaikai/OnLive server al wel genoeg gedraaid hebt...

Vage uitleg, ik hoop dat het aankomt ;)
Ik neem aan dat de gameserver waar je op speelt ook niet bij OnLive staat, dus je hebt zowel de ping van thuis tot OnLive, als van OL tot de gameserver. Lijkt me inderdaad niet echt aangenaam spelen.
Ik denk dat je dergelijke input lag wel nog kunt anticiperen, bij "gewone" lag kan je ook doorspelen als je er wat aan gewend bent. Lijkt me wel dat op deze manier de games cheatvrij kunnen gehouden worden omdat je zelf de files niet kan aanpassen en mits de huidige situatie (pc servers zijn om te huilen) geef ik daar wel graag 10ms input lag voor op.
Ik zou zeggen probeer het eens, ik heb het geprobeerd op wifi en maakte verbinding met servers in Amerika en had geen problemen met input lag. Hoe raar dat ook mag klinken.
Input lag is super vervelend je merkt het gelijk aan een stroperige muis, en dat is imho onspeelbaar. Ping is nog niet eens zo'n groot probleem.
In welke resolutie worden ze eigenlijk gestreamd? Ik kan me namelijk voorstellen dat ze gebruik maken van een bepaalde upscaling om zo voor elke PC dezelfde resolutie te kunnen gebruiken (iets als 1024X768 of 1 hoger)

Edit: Thanks Creesch!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 januari 2012 15:50]

onlive word in 720p gestreamed de laatste keer dat ik het controleerde...
Er is wel aangekondigd dat Onlive over zou stappen op 1080p, maar ik weet niet meer wanneer we dat kunnen verwachten. Stond ook op Tweakers geloof ik.
Met redelijk wat compressie eroverheen.
Ik vraag me af hoe je dat hebt gedaan. Ik kreeg te maken met 720p resolutie (aka mobiele telefoonscherm) en een achterlijke hoeveelheid compressie. Uiteraard dat op een 1680*1050 beeldscherm zodat het flink uitgerekt werd. Het was niet om aan te zien.
Stroperige muis had ik af en toe. Lastig, maar het grootste deel van de tijd viel dat wel mee en was het prima speelbaar.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 24 januari 2012 11:25]

Ik vraag me af of het in de toekomst nog merkbaar is.

Een beetje traag LCD-scherm heeft 16 ms reponse.

Mijn verbinding thuis (kabel) heeft 60/6 Mbps met 11 ms latency (gem.).

Op zich zou het dus al redelijk goed moeten kunnen werken hier...

Verder kan ik me ook reacties van klasgenootjes herinneren die hun game op ultra-low instelden om dan 600 fps te halen :O. Dit zou "sneller" aanvoelen op hun 60 Hz beeldschermen ;).

[Reactie gewijzigd door BDHowner op 24 januari 2012 14:44]

Die 11ms gaat helaas over je ping en daar bovenop komt nog alle beelddata... uitgaande van 30fps en een 8Mbps stream die ze daarvan brouwen (encoder delay niet meegerekend) kom je op

8Mbit per seconde voor 30 frames
266Kbit per frame gemiddeld
60Mbit / 266Kbit = 44ms gemiddeld voor de data, plus 11ms ping = 55ms totaal

Je moet namelijk alle data van een geheel frame ontvangen hebben eer je het kunt weergeven. Een 8Mbps stream is trouwens nog slechter dan console kwaliteit en al helemaal niet wat je van een PC anno 2012 verwacht.

Het is allemaal leuk dat het streaming kan, maar zolang de prijs van hardware+games relatief laag is ten opzichte van de internetverbinding ben je snel klaar in Nederland denk ik. Handig om legaal games zonder demo een keer uit te proberen voor de aanschaf, maar meer wordt het zonder 1Gbps glasvezel niet vrees ik. Een internet of game cafť kan immers zelf de games lokaal installeren/hosten, veel goedkoper.

[Reactie gewijzigd door langdradig op 24 januari 2012 15:06]

Indien je een goede verbinding hebt hoef je inderdaad geen mega PC te kopen.
Probeer het eens alvorens te klagen. Dat kan gratis.
Ik had geen probleem met inputlag voor de meeste spelen. Geen ultra resoluties maar best te pruimen.
Ik was erg benieuwd en heb zojuist dus een paar minuten Crysis 2 gespeeld (kan zonder registratie e.d.). De verbinding is hier 8Mb/s.
Het beeld is zwaar gecomprimeerd. Lijkt een soort lage kwaliteit jpg compressie. De input is verre van realtime. Ik kan me niet voorstellen dat je dit in multiplayer wil gaan gebruiken. Een beetje rondkijken met de muis geeft je direct het gevoel dat je op een erg trage computer werkt. Acties timen zal dan ook best lastig worden.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n concept goed gaat werken. Zeker niet met een goede kwailteit op full HD. Misschien over een paar jaar als glasvezel iets meer ingeburgerd is.
Dat merkte ik dus ook. Op een 1920x1080 scherm is het gewoon een lelijk gecomprimeerde video die je terugkrijgt. Crysis 2 stotterde ook wel eens. Kreeg ook niet het gevoel dat ik echt in een game zat, meer een interactieve video.
Met een 100/100Mbit verbinding thuis en ping van 17ms naar een fatsoenlijk datacenter lijkt me dat het toch wel te doen moet zijn om daar iets leuks van te maken. Gaat natuurlijk niet werken als de renderfarms aan de andere kant van de wereld staan..
De hoge latency komt waarschijnlijk doordat de servers in de VS staan.
Net wat crysis 2 gedaan, was wel acceptabel. Op mijn laptop zou ik het namelijk niet kunnen draaien.

Kwa anticheat is dit natuurlijk de oplossing.
Uit pagina twee van het interview:
We went for a very dense server network, OnLive went for three, we went for 24. If I'm in London I'm 5 milliseconds from a data centre because we have severs in London. OnLive is in Luxembourg, so in London we win. That religious focus on the speed of the connections has been absolutely critical to our strategy. The money is in the high-end games. I agree with the long-tail, but it's a blockbuster driven industry whether we like it or not.
Edit: overigens wel een rare bewering bedenk ik me net. Waarom zou OnLive officieel uitrollen in de VK ism British Telecom om dan de servers in het buitenland neer te zetten? Ach, even uitzoeken waar het programma mee verbindt zodra je aan het gamen bent, met een traceroute weet je het snel genoeg :)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 24 januari 2012 08:45]

Onlive heeft zijn servers in Luxemburg zegt hij. Zijn server staat in London voor de UK.
Heb net ook even Crysis 2 geprobeerd via deze dienst. Als vergelijkingsmateriaal heb het orgineel gewoon op de PC ook. Ik was er niet van onder de indruk. Nu is het logisch dat het grafisch wat minder is ivm het streamen, maar ik vind de input lag dermate irritant dat het haast onspeelbaar was.
Ik heb het net even 10 minuten getest met crysis 2. Het ziet er best goed uit op een vreemd blur effect na en de resolutie kan niet tot 1920x1080. Zelfs in combinatie met een 150/150 glasvezel verbinding had ik soms nog wat lag ook al was de connectie 100%, maar ik denk dat dit best toekomst kan hebben aangezien de internet snelheden toch aardig snel toenemen en developers zal het ook wel aanspreken aangezien piracy haast onmogelijk is als je alles via de gaikai servers laat lopen.
Dan moet er wel geen wet tegen Media downloaden komen, immers niemand (op een enkeling na) die dan nog een snelle (vaak dure) internetverbinding aanhoudt.

Voor mij is 100/100 wellicht nog de goedkoopste oplossing maar dat is lang niet overal. En voor enkel "Online Gaming" neem je geen duur abbo.. dan koop je de games wel gewoon in de winkel + console/PC
Het is niet slecht maar het lijkt mij niet iets voor PC-gaming. Business-wise uiteraard wel (piracy) en het gemak is ook vrij behoorlijk, maar de resolutie is wat treurig voor typische PC-games (rts, mmo). Op een fatsoenlijke TV zal dit echter vrij indrukwekkend zijn.

De input-lag valt mij overigens alles mee (eigenlijk niet merkbaar).

Ik denk wel dat, mocht dit aanslaan, het zeker goede zaken doet voor PC-gaming in het algemeen. We gaan dan immers van ports naar optimaal ontwikkelde versies, en mensen zonder forse hardware kunnen prima genieten. En bedenk wel, de beperkingen die consoles nu eenmaal hebben (tussen generaties) en daarmee op een gegeven moment fors onder de Moore-curve zitten, legt een flinke beperking op wat ontwikkelaars op het scherm kunnen tonen. En daarmee ligt de ontwikkeling van nieuwe engines ook een beetje vast op de huidige console-generatie.
Mensen zijn (in de meeste gevallen) verzamelaars.
Gamers WILLEN een kast met games hebben, gewoon omdat het leuk is om te hebben/bewaren. Dat zal voorlopig nog niet veranderen.

Daarbij:

"Hardcore gamers"
Vinden latency zo goed als altijd een isseu.
Willen de best mogelijke GFX.
Willen ook kunnen gamen als internet eruit ligt*

* Denk aan: werkzaamheden in de straat/kabelbreuk/provider storing -> Offline gaming is dan dus geen optie = minder keuze mbt. vrijetijds besteding.

"Softcore gamers"
Ik geloof niet dat dit snel de Consolemarkt gaat overnemen... simpelweg omdat het voor de meeste "gamemoeder/vriendin" gevalletjes Wii gamers makkelijker is en blijft om een schijfje in een apparaat te steken. Komt daar nog eens bij dat dat type gamers vaak weinig/geen interesse heeft in techniek en vaak een belabberd netwerk/ISP abbo hebben.
Ik hoef echt geen kast vol met nutteloze schijfjes. Met mij vele anderen. Ik speel een spel voor het verhaal te beleven. Als ik dat beleefd heb kijk ik er niet meer verder naar om. Doosjes en cd's leveren alleen maar gedoe op.
De best mogelijke GFX zijn best te behalen als de servers maar goed genoeg zijn. Latency zal wel een mogelijk probleem zijn, maar steeds meer mensen hebben een fatsoenlijke glasvezel verbinding.

En tsjah offline gaming is nu vaak ook al geen optie meer met Steam. Dat gamers een kast vol met games willen is echt verleden tijd. De meeste spellen heb ik gewoon op steam staan en ik heb de licentie via steam of een keyshop gekocht. Voor een doosje betaal ik geen 20-25 euro meer voor.

Games verzamelen is in dit geval alleen nog relevant voor console gamers en ook dat verandert snel doordat je games via xbox live kan kopen. Ik kan nu alleen nog maar terug kijken op mijjn mooie dreamcast collectie, maar om eerlijk te zijn neemt het alleen maar plaatst in beslag.
Ik zeg ook niet dat het hebben van een verzameling "zinvol" is..

Is een boekenkast vol met gelezen boeken onzinnig? IMO: Ja. Hoeveel mensen hebben het?...

En vergeet niet dat er ook mensen zijn die er nog wel ooit iets mee doen. + Collector Editions (zoals binnenkort Diablo 3 dat heeft) en andere extra's.

Ik denk dat een combinatie zoals dat nu ook mogelijk is prima kan werken. Je KAN het online maar je KAN het vaak ook nog in de winkel aanschaffen.

Lord of the Rings heb ik bv. op Blu-Ray liggen. Nog nooit afgespeeld en zal wellicht ook nooit uit zijn doosje komen. Maar ik wilde hem "voor de verzameling" wel origineel hebben. (Ik weet het, klinkt lomp, en dat is het ook, maar zo werkt het voor velen gewoon).

Waar ik WEL toekomst in zie overigens:
Games, tegen lagere prijs dan in de winkel, online aanschaffen. Probleem is dan weer dat de content wel beschikbaar moet blijven, of je de mogelijkheid moet krijgen het extern op te slaan wanneer het offline zou gaan.

Probleem wat ik echter vaak zie:

Op PSN een online game aanschaffen, bv. WipeOut HD was in de winkel toen ik hem haalde GOEDKOPER dan Online op PSN... Dit doet Steam uiteraard iets beter maar bij Console's is het wat minder geregeld.

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 23 januari 2012 16:39]

Reeves denkt zelfs dat Sony of Microsoft de strijd zal moeten opgeven. "Niet alle huidige consolebouwers zullen een volgende generatie hebben. Dat wordt het grote nieuws van de E3."
En wie zegt dat de consolebouwers blijven vasthouden aan de discs? Misschien start Sony of Microsoft ook wel met het streamen van games.
Bedoel je dat ze van discs afstappen en games laten downloaden (maar nog wel client-side renderen)? Of ook cloud-gaming zoals Gaikai en OnLive? Dat eerste zie ik wel zitten, tweede.. niet echt.
Reken maar van yes. Sony en Microsoft zullen hier heel sterk naar kijken bij de ontwikkeling van hun nieuwe consoles. Je ziet nu al de move van discs naar digitale distributie. Sony heeft het geprobeerd door te duwen met de PSP Go, maar die is mislukt. De markt is er dus nog niet aan toe.
Zowel op de xbox 360 als de PS3 wordt al sterk geexperimenteerd met digitale distributie (PSN Store en Xbox store). Is lang niet altijd een succes, aangezien met name bij full (voorheen retail) games de prijsstelling vaak absurd is, maar het gaat er echt wel van komen. Zoniet nu, dan toch binnen een aantal jaar.

Mijn verwachting: xbox 720 en PS4 supporten nog discs, maar digitale distributie wordt mature, daarna komen er alleen nog maar micro-consoles, die hun games streamend ontvangen. Welk betalingsmodel daar dan bij komt? Koffiedik kijken, maar ik kijk met een schuin oog naar CoD Elite (stuksprijs + periodiek bedrag)
Lijkt er op dat Perry het met je eens is ;)
You do not want to be the console that can't do this. [..] It's not that big a bet and you're safer. I don't think they would avoid it. I like to look at the stats - at Cloud Gaming Europe there were six attendees from Microsoft, two from Sony and zero from Nintendo. That's a snap shot of who's paying attention. Overall it's unavoidable. They've got to take it seriously because it's better for consumers. I would play a lot more games if I fired up my Xbox, clicked on a game and it started playing straight away. I don't want to take your console from your cold dead hands, that's not the case at all. You're going to continue to play the way you play, but just imagine that you could have an opinion on all games because you've been able to try all of them. Each evening, flick through four or five games that just came out.
Het eerste ;)

Het lijkt me bovendien logisch dat je Xbox 360-games of PS3-games nog op de nieuwe console moet kunnen blijven spelen (wat mensen sneller naar de nieuwe consoles zal lokken). Daarom moet het een echte console blijven.

Cloud-gaming is anderzijds een interessant idee omdat dat de console dan veel goedkoper en compacter gebouwd kan worden. Voor de Xbox zou het tevens de integratie met Windows 8 bevorderen als je hetzelfde spel dan ook via de Cloud op je PC kunt spelen en je savegames synchroon houdt. Bovendien wil MS beginnen met een recorderfunctionaliteit in de nieuwe Xbox, als dat via de Cloud gestored wordt kan je zowel opnemen als kijken via Windows en Xbox.

Maar dan blijf ik weer realistisch en besef ik dat MS zichzelf (en vooral de Xbox-afdeling) zou schaden als dat het geval zou worden. Voor Sony zou Cloud-gaming ook geen ideale keuze zijn. Ze hebben BluRay nog steeds te promoten en een PS4 die met BluRay-discs blijft werken is daarom beter, bovendien is het PSN niet erg robuust gebleken... stel je voor bij zo'n totale panne, dan kan je gewoon NIET meer spelen. :/
Ik wil mijn games nog altijd thuis op mijn HDD hebben, dan kunnen andere partijen tenminste niet voor jou bepalen of je je spel (nog) mag spelen, of het blokkeren.

Zelfs met STEAM kun je er nog altijd een crack overheen gooien in het uiterste geval.

Zodra mensen straks massaal dit soort diensten gaan omarmen geven ze gelijk hun eigen product op. Mij niet gezien.
Hetzelfde principe met muziek (zie ook spotify). Muziek moet je hebben en niet afhankelijk zijn van een dienst dat het aanbod bepaald.
Hetzelfde principe met muziek (zie ook spotify). Muziek moet je hebben en niet afhankelijk zijn van een dienst dat het aanbod bepaald.
Correctie: Muziek wil jij hebben ;)

Ik wil gewoon een abbo waarmee ik elke keer kan luisteren naar de nummers die ik wil luisteren... en GEEN rompslomp eromheen dmv downloaden of fysiek kopen.
En wat nu als de dienst of uitgever dadelijk ineens bepaald dat jij bepaalde muziek niet meer mag luisteren? Zit je daar met je dienst terwijl ik gewoon de MP3'tjes op mijn pc heb en ze altijd ten alle tijden overal kan luisteren.
Dat hoeven ze maar een keer te doen, en ze zijn hun gehele abonnee-bestand kwijt. Gaan ze dus niet doen... Spotify is net zo afhankelijk van zijn gebruikers als andersom!
Hebben ze hier al gedaan. Ik kan geen muziek meer luisteren van inside out.
Inderdaad. En dan ga ik weer over na een andere dienst (Ik betaal daarom ook maar voor 1 maand sinds de facebook deal van spotify).

Ik vind alleen al het feit dat ik niks meer hoef te zoeken en downloaden heerlijk!
betekend dit dus dat je geen zware pc meer nodig heb om spelletjes te spelen?

Zoals ik het begrijp is het:

je heb een oude pc , je gaat online en spelen maar zonder te investeren in een nieuwe krachtige hardware.
Die krachtige hardware regeld dan het bedrijf voor je.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 23 januari 2012 15:22]

ja, alleen 'investeer' je nu in abonnementen bij de gamesproviders :)
"Niet alle huidige consolebouwers zullen een volgende generatie hebben. Dat wordt het grote nieuws van de E3."
Zozo, heftige uitspraak. Ook al ben ik er van overtuigd dat streaming de toekomst heeft, zou ik niet willen mikken op de volgende E3. Er zijn hardnekkige geruchten dat Sony en Microsoft met een vervolgconsole komen, evenals Nintendo.
Hoewel Sony dat dan wel weer ontkend heeft (http://tweakers.net/nieuw...e-spelcomputer-op-e3.html).. :) Microsoft nog altijd niet.
Het nadeel van dit soort streams is dat het altijd in een hoge compressie wordt opgestuurd en dus eigenlijk niet kan tippen aan lokaal gaming. Want ze mogen van mij wel eens proberen een 5760x1080 resolutie realtime er doorheen mogen persen en dan ook nog op hoogwaardige kwaliteit. Ik denk dat dit pas iets wordt voor PC's als iedereen een 100Mbit up en down lijn heeft en 0 latency.

Ik had OnLive wel eens getest op de Ipad en dat werkte wel goed.
Maar waarom zou het nodig zijn om een 5760x1080 resolutie te streamen? Hardcore gamers die top of the notch graphics willen, is niet de doelgroep voor dit soort systemen.

En wat is er mis met een input lag van 100 ms als je "The Sims" speelt, of "Farming Simulator"? Ook voor BF of en andere FPS is dit niet echt een probleem, grote kans dat ik het niet eens merk. (Ik ben ook absoluut geen gamer.

Wat wel raar is, dat het platform die deze dienst het hardst nodig heeft (Linux, daar er geen uitgebreid aanbod is om lokaal te spelen), er geen toegang tot heeft (zowel onLive als Gaikai)
En wat is er mis met een input lag van 100 ms als je "The Sims" speelt, of "Farming Simulator"? Ook voor BF of en andere FPS is dit niet echt een probleem, grote kans dat ik het niet eens merk. (Ik ben ook absoluut geen gamer.
We weten uit verschillende experimenten in VR dat een input lag van 100ms er voor kan zorgen dat je goed 'motion sick' wordt, zelfs als je de lag niet bewust opmerkt. Dit geldt vooral met spellen waar je in een 3d wereld rondkijkt zoals FPS.
Ook denkt Perry dat Gaikai een groter bereik zal hebben, omdat met behulp van een Flash-applet vanuit de browser kan worden gespeeld.
Ehm.. want Flash is zo breed ondersteund bedoelt ie? Leeft meneer Perry nog in de jaren 90?
Jij wel?

Flash draait op zon beetje alle mobieltjes en tablets, behalve die van Apple.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True