Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 19.986 •

Gigabyte heeft een moederbord in het mini-itx-formaat uitgebracht dat gebruikmaakt van de H61-chipset. Daarmee is het kleine bord geschikt voor Intels Sandy Bridge-processors, ofwel de tweede generatie Core-processors.

De MSH61DK meet zoals alle mitx-moederborden slechts 17 bij 17 centimeter en gebruikt de beperkte ruimte om een socket lga1155-voetje te combineren met twee liggende geheugenslots voor laptopgeheugen. De H61-chipset wordt gekoeld met een eenvoudige heatsink en er zijn één mini-pci-express-slot in fullsize en één in halfsize aanwezig. De chipset levert twee sata-300-poorten en een gigabitnetwerkpoort.

Een aparte controller stuurt twee usb 3.0-poorten aan en een Realtek-chip regelt het geluid. Het bordje heeft twee usb 2.0-poorten en een header voor nog twee poorten. Het mitx-moederbord is met zijn lvds- en sim-aansluitingen mede bedoeld voor de embedded-markt. De voeding moet door een externe adapter worden geleverd: een 19V-aansluiting zit daarvoor op het i/o-panel. Nog niet bekend is wanneer het bord verkrijgbaar zal zijn en hoeveel het gaat kosten.

Gigabyte MSH61DKGigabyte MSH61DK

Reacties (48)

Het interessante is niet zozeer dat het een mITX S1155 bord is (die heeft Gigabyte al langer) maar de 19V aansluiting, waardoor je efficiente laptop voedingen kan gebruiken ipv de (meestal enorm oversized) interne ATX voedingen.

Maar als het voor de embedded markt is zal het wel $$$ kosten...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2012 10:58]

inderdaad, wat een leuk lief dingetje, en nog behorlijk snel met zo'n sandy of nog beter Ivybridge chip erin... super als homeservertje annex mediacentre.

enige nadeel daarvoor is gebrek aan een pci-e aansluiting (als ik dat goed zie) dus het moet dan met de interne GPU van de cpu... maar verder enorm lief bordje!
Nou waren er natuurlijk al veel langer ook de (ook erg efficiente) PicoPSU oplossingen waardoor je niet vastzat aan een grote ATX voeding maar een ingebouwde oplossing is wel beter. Het scheelt weer een los component in de behuizing.

En het hele ITX platform staat niet echt bekend om zijn lage kostprijs, het is ook een speciale doelgroep waarop ze richten, en dat houd eigenlijk altijd in dat je er extra geld voor over moet hebben.
Een ander voordeel t.o.v. een Picopsu is het hogere voltage. Bij een Picopsu is dat namelijk maar 12V en adapters van 12V zijn schaars en leveren weinig AmpŔres. In Nederland zijn 12V adapters met meer dan 7 A zelfs verboden niet toegestaan, waardoor je aan een limiet van 84 Watt zit, ook al heb je een Picopsu 150 XT. Ze worden vaak ook als bundel verkocht.

edit @Rataplan: De meeste adapters gaan niet verder dan 80~90W omdat er anders (te)veel ampŔre over de gebruikte mini jack heen komt. En door de EuP richtlijn
mogen modellen boven >90W niet meer ge´mporteerd worden (woord van en distributeur).

Dat het verboden zou zijn betekent nog niet dat het niet te vinden is...

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 23 januari 2012 20:23]

Er zijn verschillende versies van de PicoPSU.
Mijn htpc heeft bvb de oranje PicoPSU die tot 25V aan kan. Daarop is een oude 19V Dell laptopvoeding aangesloten.
klopt, maar deze gaat maar tot 80 Watt (120 Watt piek), dus komt het op hetzelfde neer.
12V boven 7A verboden? Waar haal je die wijsheid nou vanaf? Eerste hit op Conrad.nl: http://shop.conrad.nl/hob...hap/voedingen/235715.html en vele anderen. Heb nog nooit gehoord dat dat verboden zou zijn...
Het lijkt me een sterk verhaal. Kan je erachter komen op welk deel van de EuP richtlijn die voedingen zijn afgekeurd? Ik denk namelijk dat het aan die specifieke voedingen lag (PFC of misschien toch de gebruikte connectoren, als die Řberhaupt in de richtlijn vˇˇrkomen) en niet aan de algemene eigenschap 12V en >90W, in welk geval de importeur het niet helemaal begrepen heeft of maar het halve verhaal aan jou heeft verteld. Ik zal eens trachten de letterlijke tekst van de richtijn te vinden en door te spitten op andere aanknopingspunten.

Dat gezegd hebbende, vind ik 19V als standaardspanning ook wel practisch, zelfs al zal het verbruik van de meeste thin clients dat niet nodig maken. Het enige nadeel is dat het rendement van de conversie achter de voeding mogelijk een fractie lager zal liggen.

@Rataplan_: De Conradvoeding die jij aandraagt heeft bananenstekkeraansluitingen. Die zijn sowieso wel geschikt voor 10A. Als de voeding van Shaille puur op te zwakke DC-stekkertjes is afgekeurd, kunnen jullie alsnog allebei gelijk hebben.

EDIT: Het lijkt na wat zoeken (toch lastige materie, kan best zijn dat ik ook nog niet alles boven water heb) inderdaad een niet-kloppend verhaal. Wat ik kan vinden over de EUP Directive is dat het een milieurichtlijn is en dat het vooral om rendement en power factor gaat. De categorie zou zijn: externe voedingen tot 250W. Een van de mogelijkheden is dat de bedoelde voedingen door de mand vallen omdat ze onder nullast teveel verbruiken. Daar ligt bij 90W toevallig een grens, maar aan beide zijden van die grens zijn de eisen vrij streng (opzich terecht) zodat veel oude ontwerpen niet meer nieuw op de markt mogen komen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 januari 2012 00:23]

leuk bordje zo
wel erg klein, word niks voor grote handen ;)
Ik zie een HDMI slot. Als opvolger voor mijn DG45FC intel mobo hoop ik dat deze geintegreerde GPU wel voldoende performance geeft. Ik zie nu regelmatig stotterend beeld, met name bij afspelen blu ray en mkv.

systeem: E6100 E7100, 4GB RAM, DG45FC, W7 Ultimate, Kingston 64GB SSD. Ontsluiting materiaal: via NAS en een 100 Mbit verbinding.
edit:
Afspelen:
- MPC-HC, laatste versie (geen nightly/beta);
- VLC
- PowerDVD 11
Waarvan de laatste nog het beste resultaat geeft overigens.
Geen Shark007, dat leek me niet nodig want MPC-HC lijkt alles al aan boord te hebben.
En natuurlijk alles updated.


Overigens geen verschil in beeld tussen lokaal en via netwerk afspelen.

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 23 januari 2012 17:03]

Heb zelf een DG45ID intel mobo met Q6600 Quad Core proc. Weliswaar pas geleden een low-profile videokaart ingebouwd voor gaming, maar nooit problemen met stotterend beeld in bluray/mkv. Die E6100 is met 1,33GHz niet echt een snelheidsduivel. Je zou dus een snellere proc kunnen overwegen:

http://processormatch.int...ult.aspx?BoardName=DG45FC

--------------

Ontopic: leuk bordje. Alleen qua uitbreiding niet zo interessant naar mijn mening, vanwege het SO-DIMM geheugen en de mini-PCI Express utibreidingsslots. Ik ga ervan uit dat de externe voeding niet wordt meegeleverd?

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 23 januari 2012 11:44]

Heb zelf een 2400s met een gigabyte m-itx bordje en dat draait vloeiend 1080p video af.
MKV, avi, AVCHD no problem..
Sandy Bridge heeft zeker meer 'ballen' dan de config die jij hebt. Het zou bijna (naast AMD Fusion) perfect zijn voor HTPC gebruik, ware het niet dat er een bug in de gpu zit die 23,97 fps materiaal als 24p uitstuurt. En dat is helaas een hardware bug.

Anders zou dit inderdaad pefect geweest zijn. Want verder kan het alle bekende HD formaten in de gpu decoderen en zelfs ook nog aardig post-processen (upscalen en deinterlacen van content, etc.)
De 24p bug is geen hardware bug, je kan het oplossen door UAC uit te schakelen, en sommige mobo's kan het ook met een BIOS update.
Met een G45 zou je perfect H264 materiaal moeten kunnen afspelen? Misschien verkeede drivers? Of verkeerde codecs/programma om mee af te spelen. (wat voor klokfrequentie heeft die E6100 trouwens, volgens Intel bestaat die CPU niet).

Ik gebruik zelf een DG45ID met een E6400 en 2GB RAM. Afspelen uitsluitend via server met 1gbit verbinding. W7 Home Premium (64 bit) met Shark007s codec pack.


De GPU in Sandy Bridge (en vooral straks in Ivy Bridge) is wel een stuk krachtiger als die van de G45. En als je niets geeft om 24p afspeel modus (en waarom zou je?) dan is SB/IB het een zeer goede HTPC oplossing.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 januari 2012 12:24]

jammer dat je geen grafische kracht eraan kunt koppelen, de K8 3850 beschikt onboard over een mooie gpu.

Wil graag een I3 + goede grafische kaart combineren, om te spelen in hd op de tv
Als er een goede grafische kaart in moet passen dan kom je waarschijnlijk toch wel op een iets groter kastje uit en kun je beter matx nemen. Op dit bordje lever je best wel wat in om het zo klein te kunnen maken.
Lian Li heeft hele mooie mITX kastjes waar een full-size videokaart prima in past. (Q08 en Q25).
In een kleinere mITX kast (Q07, Q11) is nog voldoende ruimte om een GT520 tot HD6670 in te doen, al moet je wel opletten dat de kaart single-slot is in de Q07.
Sterker nog, in een Lian Li Q11 past tot een GeForce GTX 560 Ti en een Radeon 6850! Maar dan is het wel priegelen met de stroomaansluiting. Een aansluiting die "dwars" op de kaart zit is aan te raden.
Wil graag een I3 + goede grafische kaart combineren, om te spelen in hd op de tv
De CPU's op het Sandy Bridge platform hebben een vrij goede IGP, op een embeddedbordje wil je dan niet nog eens een GPU erbij prikken lijkt me.
Nadeel is dat Intel in de Sandy Bridge de 24P weergave bug nog niet gefixt heeft :(
Daarmee is het kleine bord geschikt voor Intels Sandy Bridge-processors, ofwel de tweede generatie Core-processors.
Sandy Bridge is toch de derde generatie? Core > Nehalem > Sandy Bridge ?
Ivy Bridge telt als derde generatie Core i processoren.
Beetje slordig inderdaad. Ik denk dat ze de tweede generatie core i bedoelen.
De eerste generatie was dan idd de ix-xxx en de tweede, 'Sandy Bridge' de ix-2xxx serie.
De core2 heeft daar niet zoveel meer mee te maken en nehalem was eerste generatie core i.
Waarom staat er 'foxconn' op de cpu-socket?
Omdat foxconn ook socket afdekplaatjes maakt?

Buiten Apple spul maakt Foxconn ook ontzetten veel computer onderdelen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Foxconn
Ja dat Foxconn ook moederborden maakt staat in de Pricewatch, maar de titel van het artikel zegt Gigabyte terwijl er nergens op het bordje een verwijzing naar deze producent is te vinden.
Vanwege het feit dat Foxconn de cpu-socket levert. Net zoals Molex connectoren levert voor het aansluiten van bijvoorbeeld IDE harddisks. Waar denk dat anders de naam Molex-connector vandaan komt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn

Lees maar... Ze zijn de groote fabrikant ter wereld als het op dit soort hardware aankomt. Vele merken laten hun hardware bij Foxxcon produceren, waaronder Apple, Acer, Asrock, Dell, Lenovo etc etc... zelfs Nintende en Nokia. Ze hebben een hele lange lijst van bekende en minder bekende merken waarvoor ze produceren.

Ik vind het bordje overigens wat 'rommelig' ogen, Gigabyte heeft normaal toch wel redelijk georganiseerde bordjes, maar op deze is het volgens mij geplaatst waar het kort bij past... ik had wat meer afwerking verwacht. Niemand die het uiteraard nog ziet als het ingebouwd is, maar het oog wil ook wat en dit komt op mij nogal cheapo over...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 januari 2012 11:24]

Het is dan ook het grootste privÚbedrijf van China (bijna half miljoen werknemers als ik me niet vergis) dus ik denk inderdaad dat die heel wat verschillende dingen fabriceren :-)
Ik vind het bordje overigens wat 'rommelig' ogen, Gigabyte heeft normaal toch wel redelijk georganiseerde bordjes, maar op deze is het volgens mij geplaatst waar het kort bij past... ik had wat meer afwerking verwacht. Niemand die het uiteraard nog ziet als het ingebouwd is, maar het oog wil ook wat en dit komt op mij nogal cheapo over...
Het is een industrieel/embedded bord. Daar worden de componenten zo goed mogelijk opgezet zodat er zo min mogelijk PCB voor nodig is. Daar zie je inderdaad wat minder 'logische' indelingen, maar als dat de beste manier is om 't op de PCB te krijgen, waarom niet?

Bij consumentenborden is er nog wat voor te zeggen. Voor embeddedsystemen die nu eenmaal op een bepaalde manier in elkaar zitten maakt het weinig tot niets uit, en kan het zelfs zinnig zijn die dingen zo in te delen.
mooi voor een mini hackintosh :)
Ik vraag me af of dit bord Řberhaupt verkrijgbaar gaat zijn voor simpele zielen. Gigabyte maakt echt talloze van dit soort dingen, allemaal voor de embeddedmarkt. Je ziet die dingen echter niet op de retailmarkt. Heel af en toe als er ergens 1000 ineens geimporteerd worden willen ze nog wel eens bij winkels verschijnen die veel ITXspul hebben (picco bijvoorbeeld).
Wat wel duid op beschikbaarheid voor consumenten, met name voor gebruik in HTPC's, is de afwezigheid van een VGA poort, en de aanwezigheid van HDMI poort. Zover ik weet is dit voor embedded systemen vreemd, maar voor HTPC's wat normaler.
Ligt er maar helemaal aan waarvoor deze ontwikkelt is. Ik ben een tijdje bezig geweest met Gigabyte om te kijken of het de moeite was om zelf borden daar te laten maken, en je kreeg dan echt shitloads aan opties. Je kunt heel precies kiezen wat je er wel en niet op wilt hebben.
Dus als dit toevallig een bordje is dat enkel gebouwd wordt om in een fullHD terminal gebruikt te worden, dan is het logisch dat er geen VGA opzit.

Het zegt niet gelijk iets over de beschikbaarheid voor de retailmarkt.
Geil dingetje, maar geen prijs-indicatie?

Zal nog wel niet bekend zijn, kan zo gauw op google ook niets vinden. Als ik prijzen van andere mItx mobo's zie verwacht ik minstens 150,-

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 23 januari 2012 11:38]

Gigabyte heeft een ander mITX H61 bord, en dat is maar 80 euro. Maar idd, zodra er "voor de embedded-markt" op staat gaat idd de prijs doorgaans 3x over de kop. Ik snap t wel (kleine series enzo) maar toch jammer.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2012 12:47]

Ja, het viel me ook al op dat er tegenwoordig een hoop mITX bordjes onder de 100,- zijn :) Dat was een paar jaar geleden wel anders.
Hopelijk brengen ze dit ook nog uit voor de AMD A-reeks, Want deze heeft geen extra slot voor een los videokaartje, en voor een htpc heb ik graag ietsje meer grafische kracht :) (zoals de ingebouwde GPU bij AMD). En dan zit is er ook geen probleem met de 24p bug. (moest je dat al merken).
Voor een HTPC heb je in theorie al genoeg aan een AMD E-350, en daar zijn zat mini-itx bordjes van, en vaak heb je dan nog de mogelijkheid voor een PCI-E ook.

Een leuk bordje, en vraag me af wat de doelgroep hiervan precies is.

[Reactie gewijzigd door TMDevil op 23 januari 2012 12:16]

In theorie kan het met een E-350 of Atom/ION, maar in de praktijk wordt het allemaal wel wat traag, vooral als je de mooie/zware skins en grote film/muziek libraries gebruikt. Een A4 of G530/G620 is 3x keer sneller, voor maar een klein beetje meer geld.
Ik heb de E-350 en die draait XBMC met alle toeters en bellen, zowel met met Ubuntu 11.10 als OpenELEC. Ik meen zelfs dat OpenELEC zelfs nog niet geoptimaliseerd is voor Fusion (gecompileerd als generic i386).

Wanneer ik XBMC onder Ubuntu draai, kan ik in de achtergrond probleemloos Avahi als TimeMachine target en een Samba server draaien voor verschillende actieve clients, zonder haperingen. Ik gebruik 8 GB RAM, aparte 2,5" bootschijf en een trage WD20EARX.

Kan je dus inbeelden dat als GCC Bobcat-geoptimaliseerd wordt en het pakket gecompileerd wordt als x86-64, je nog meer power over hebt.