Hoofdcategorieën
Device Settings

Google maakt Plus-netwerk verplicht voor nieuwe accounts

Door Bauke Schievink, zaterdag 21 januari 2012 11:02, views: 46.573

Google heeft er met een aanpassing van het registratieproces voor gezorgd dat een Google+-profiel verplicht is bij het aanmaken van een nieuw account. Daarnaast wordt ook meteen een Gmail-adres aangemaakt voor nieuwe gebruikers.

De aanpassingen werden door Google niet aangekondigd, maar werden vrijdag opgemerkt door gebruikers. In twee stappen worden gebruikers een Gmail-adres en een Google+-profiel aangemeten, terwijl het voor hen voorheen mogelijk was om voor deze diensten apart op te geven. Het lijkt niet mogelijk om het aanmaken van een Gmail-adres of Google+-profiel over te slaan. 

Voorheen was het mogelijk om verschillende Google-diensten zoals Docs of YouTube zonder Gmail- of Google+-account te gebruiken, maar de internetgigant lijkt hier een einde aan te willen maken. Google probeert met zijn eigen sociale-netwerksite te concurreren met Facebook, en heeft het sociale netwerk de afgelopen tijd in meerdere van zijn diensten geïntegreerd. Onlangs werd Google+-content in de zoekdienst gestopt, terwijl eerder al integratie met diensten zoals YouTube en Reader werd ingevoerd. Daarnaast geeft Google gebruikers van Android Ice Cream Sandwich bij het instellen van hun apparaat de mogelijkheid om een Google+-account te maken.

Google liet bij de presentatie van de kwartaalcijfers weten dat er 90 miljoen gebruikers zijn op zijn sociale-netwerksite. Daarnaast zijn er ongeveer 350 miljoen Gmail-accounts aangemaakt. Het is onduidelijk hoeveel Plus-accounts er daadwerkelijk worden gebruikt.

Google+ bij nieuw account

Volgende 12:05 MegaUpload neemt bekende advocaat in de arm
Vorige 10:20 Notion Ink komt met opvolger Adam-tablet
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Ik denk niet dat dit heel bevordelijk is voor de dienstverlening van Google.
Het was juist zo mooi dat je een Gmail kon aanmaken zonder een openbare koppeling.
Vraag ik me ook af hoe het dan zit met Google Apps voor bedrijven. Daarmee kun je ook een Google+ account aanmaken, maar blijft de keuze daar of is het daarin ook verplicht?

Ik denk dat Google meer in de richting gaat van integratie van allerlei communicatiezaken. De koppeling gmail en google+ lijkt me heel logisch. Kringen uit google+ komen nu ook in gmail te staan.

En eerlijk is eerlijk. Ik ben blij met deze ontwikkeling. Laat alles maar eens lekker integreren. Mail, chat, openbare microblog, voip en social media. We hebben zo langzamerhand te veel diensten voor dit soort zaken. Als ik al kijk naar mezelf en de applicaties die veel van elkaars functies kennen maar niet samenwerken:
- MSN (met voip)
- Twitter
- Facebook (welke nu mijn tweets overneemt)
- Google+ (wat ik zie als combi van facebook en twitter)
- Gmail (met darbij dus alweer google chat)
- Skype
- Whatsapp (ook weer een soort chat..)

Nog even en Facebook gaat ten onder door alle privacy zaken, een vlak waar google zich imho als stabiele partner heeft laten zien. Ja er zijn sceptici, maar voor mij heeft google zich wel bewezen en geef ik van alle bedrijven hen het meeste vertrouwen om mij te voorzien in communicatiemiddelen. Zonder dat vertrouwen van mij en velen is google ook niet meer en dat weten ze dondersgoed.

Ik kan niet wachten tot Facebook ten onder gaat en mensen overstappen naar google+. Dat zal het moment zijn dat ik bijna al deze overlappende zooi aan communicatiemiddelen kan inruilen voor google+ en gmail (die sterk zullen integreren). Ik vind die appliacties heerlijk werken. Alleen heb je er niks aan als er bijna niemand is helaas. Alles staat of valt met de massa van het volk op een bepaald platform voor deze diensten helaas. En op dit moment is Facebook nog het grootste.

Vroegâh hadden we ook 1 telefoon en brievenbus met 1 nummer en adres. Waarom is dat zo moeilijk in de digitale wereld :? . Ik denk dat Google op de lange termijn juist dat probleem wil oplossen. 1 account en 1 adresboek in 1 app. Klaar. :)

Uiteindelijk zijn alle zaken die er nu zijn op het web ontstaan als een digitale equivalent van een real-world item. Post -> e-mail, gesprek -> chat, bellen -> voip. Echter is een belangrijk item in de techniek dat wanneer meer mogelijk wordt ivm rekenkracht dat ook meer gebundeld wordt. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de smartphone. Daar kun je nu bijna alles mee wat ook op je PC kan. Zaken integreren. Ik ben blij met mn smartphone. Nu hoef ik geen losse mp3-speler en navigatiesysteem meer. Wat Google hier schijnbaar lijkt te gaan doen zie ik niet meer dan een logische evolutie van de techniek. Het blijkt echter wel dat mensen vaak tegen verandering zijn tot het er uiteindelijk is en een succes blijkt ;) . Verder zal ik wel weer naïef zijn over de goodwill van Google. Maar ze zijn net zo innovatief als Apple imho en we weten wat men denkt van de geweldige vindingen van dat bedrijf ;)

De privacy zaken rondom Facebook doen mij besluiten om Windows Live Messenger nog niet weg te gooien, al zou dat al makkelijk kunnen. Zoals anderen al stellen, je kan de google+ stap skippen. Ook kan ik mijn google+ account opzeggen in de settings zonder gmail te verliezen. Anderen zullen klagen over mijn post dat het een lock-in is. True, maar overstappen kan vrij eenvoudig. Zie hyves -> facebook recentelijk. Mail kun je exporteren, de rest van de social media speelt zich meer af in het "nu" en is de gescheidenis minder relevant. Hierbij speelt het probleem veel minder dan bij bv MS Office Word waar je oude bestanden, met het gesloten .doc-formaat wilt blijven openen.

[Reactie gewijzigd door GENETX op zaterdag 21 januari 2012 11:56]


het punt is wel dat hier meteen een soort lockin wordt gedaan,
als je google wil moet je ook ineens het hele pakket,
ook is het lastig als je bijv een prive een werk een website email en een gelegenheids email hebt bijv.

moet dan meteen een heel google plus account van gemaakt worden terwijl je dat mischien helemaal niet wil. ik had het fijn gevonden als het voorgesteld werd maar niet verplicht was, dit is oo de eerste keer dat ik google ook echt opdringerig vindt.

ze lijkt echt desperate om van google+ een succes te maken no matter the cost en dat vind ik persoonlijk wle een beetje eng, en ben ik niet gewend van google.
hoop persoonlijk dat dit veel weerstand op gaat leveren, want mensen moeten kiezen om iets te registreren, en niet verplicht te worden B te doen als ze A doen.

het punt is wel dat hier meteen een soort lockin wordt gedaan,
als je google wil moet je ook ineens het hele pakket,
ook is het lastig als je bijv een prive een werk een website email en een gelegenheids email hebt bijv.
Je moet niet, het lijkt helaas alleen zo. Verder hoef je niks met het hele pakket te doen. Zo gebruik ik noooit de chat functie in Gmail of de Voip funcite in MSN, toch zijn ze er wel. Google+ kun je vast ook min of meer links laten liggen en heb je alleen een account, so what...

Vendor lock-in is idd wel gevaarlijk, true. Maar mails kan ik exporteren en de rest is relatief in het "nu". Dwz, je kan zo overgaan. Jammer dat je de oude berichten kwijt bent, maar die zijn toch niet meer zo belangrijk. Zie maar naar de masale hyves -> facebook overstap. Dat is met deze diensten makkelijker. In het verleden is dat ook gedaan, bv ICQ -> MSN. De lock-in met bv Microsoft Office lijkt daarmee erger wat dat betreft.

Edit:
Ik kan ook gewoon mijn hele google+ account weggooien in de settings. Dat is niet mijn goolge account en daarmee kan ik gewoon gmail blijven gebruiken. Het kan zeker wel zonder google+ wat dat betreft. Maar zoals ik al stelde, het zit in een groter integratieplaatje. Ja kan zonder, maar google+ gaat meer zijn dan een facebook cloon.

Het is eerder de volgende evolutie in gmail zelf die integreert met google+. Ik kan bijvoorbeeld al mailen naar bepaalde kringen in gmail. Op die manier hoef ik niet op 2 plaatsen die lijsten aan te maken. Zelfde voor contactpersonen. De ene zit nu wel op facebook maar niet in mn mail, de ander zit ergens anders weer niet, maar wel in mn mail. Bah! Vroegâh hadden we ook 1 telefoon en brievenbus met 1 nummer en adres. Waarom is dat zo moeilijk in de digitale wereld :? . Ik denk dat Google op de lange termijn juist dat probleem wil oplossen.

[Reactie gewijzigd door GENETX op zaterdag 21 januari 2012 11:35]


Gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar Google search heeft in Nederland nog steeds een aandeel van 93%. Je kunt je dan afvragen of er (in Nederland dus) geen misbruik wordt gemaakt van het monopolie van Google. Op een zelfde manier dat Microsoft geen Internet Explorer meer mag bundelen (ook die kun je links laten liggen), zou Google misschien zijn sociale netwerk niet meer mogen bundelen, wegens het "belang" van sociale netwerken op het internet.

Ben ik met je eens. Ik ben ook niet echt blij met de ondoorzichtijgheid waarbij het nu lijkt alsof het verplicht is. Nogmaals, je kan de stap overslaan blijkbaar. Dat moet duidelijker. En dan is het prima als Google gewoon reclame maakt en aangeeft wat de voordelen zijn, maar met een duidelijke aantekening dat het niet verplicht is om google+ er bij te nemen

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar Google search heeft in Nederland nog steeds een aandeel van 93%. Je kunt je dan afvragen of er (in Nederland dus) geen misbruik wordt gemaakt van het monopolie van Google. Op een zelfde manier dat Microsoft geen Internet Explorer meer mag bundelen (ook die kun je links laten liggen), zou Google misschien zijn sociale netwerk niet meer mogen bundelen, wegens het "belang" van sociale netwerken op het internet.
Bundelen met Google Search? Voor de search heb je geen account nodig en wordt er dus niks "gebundeld"

Als je een account bij Google hebt en dan Search gebruikt, dan worden je interesses aan je account gekoppeld, wat volgens Google tot relevantere advertenties en zoekresultaten leidt. Zonder account, wordt er gebruik gemaakt van cookies die je zoekgedrag vastgelegd en daardoor krijg je per verschillende computer een andere soort zoekresultaat.

Maar dit staat los van het GOogle+ gedeelte.

Volgens mij zetten ze dit niet in cookies neer maar slaan ze het gewoon op de servers van Google zelf op onder je MAC address. Wanneer je alle cookies van je browser verwijderd, zal Google met de zoekresultaten niet veranderen in contrast met je MAC address veranderen waardoor het alle zoekresultaten ineens een stuk anders lijken te zijn.


On topic:
Ik vind het een mooie ontwikkeling, hoef je tenminste niet meerdere e-mail accounts te hebben, aparte facebook account etc. alles gewoon mooi op één plaats, en als je het niet wilt gebruiken dan hoef je dat ook niet te doen (zo was ik een paar jaar geleden ook al blij met de integratie Google account - Youtube account).

Volgens mij zetten ze dit niet in cookies neer maar slaan ze het gewoon op de servers van Google zelf op onder je MAC address.
Kun je alsjeblieft verklaren hoe google mijn MAC adres kan zien? Voor zover ik weet, wordt het MAC adres van mijn kabelmodem enkel gezien door de dichtstbijzijnde router van mijn ISP. Ik dacht dat google (en andere websites die ik bezoek) enkel en alleen mijn IP adres kan zien.

[Reactie gewijzigd door awulms op zondag 22 januari 2012 08:28]


Psst, we gaan over op IPv6 waar ieder apparaat zijn eigen IP gaat krijgen.. .

Je hebt wel gelijk dat je de ongewenste onderdelen links kan laten liggen. Maar ik wilde laatst een tweede google account aanmaken en kwam er achter dat je dan verplicht een telefoonnummer moet opgeven. Dat vind ik dan weer een facebook-streek. Ik wil niet dat google mijn telefoonnummer weet. Op mijn oude account was dat ook niet zo. Ik heb toen maar een goedkoop simkaartje gekocht want ik vertik het om ze m'n persoonlijke nummer te geven.

hmmm kopen? 06-12345678
of sturen ze je daadwerkelijk een toegangscode in een sms?

het punt is wel dat hier meteen een soort lockin wordt gedaan,
als je google wil moet je ook ineens het hele pakket,
ook is het lastig als je bijv een prive een werk een website email en een gelegenheids email hebt bijv.
Doe zoals vele miljoenen gebruikers van Plus: gebruik het niet.
Ik ben al jaren lid van Gmail (en daarmee van veel meer Google-producten). Ik kan er altijd zo in (Docs, Contacts >> handig met Android!), Analystics etc.... maar ik hoef ze niet te gebruiken.

Zolang je er niets op zet, is er niets te lezen.
En het is wel handig werken... even een email sturen is gelijk aan een chat-bericht/sms afhankelijk waar en hoe ik bereikbaar ben.

En alles met 1 adressenboek.

Volgens mij is dat een misvatting van je... Je krijgt niet direct al die diensten etc... maar als je er eentje wilt dan verplicht Google je een gmail adres te openen... Je mag dus niet meer van die diensten gebruik maken zonder Google account als je 'nieuw' bent... maar dan ben je volgens mij nog echt niet direct aangemeld voor alle andere diensten.

Het is dat ik je niet kan modereren omdat je een reactie op mijn reactie geeft, anders had ik je een spotlight gegeven :P
Je beargumenteerd je standpunt heel duidelijk en uitgebreid. En ik moet zeggen dat als je het zo stelt, het inderdaad een goede ontwikkeling is aan die kant. Verder hoop ik ook dat Google+ bekender wordt hoor, zit er zelf ook al op, maar er zijn maar weinig mensen die ik ken die erop zitten waardoor ik zelf ook minder actief ben.
Verder vraag ik me wel nog steeds af of deze integratie ook geldt voor Google Apps accounts.Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat bepaalde scholen die gebruik maken van Google Apps, of bedrijven, er niet van gediend zijn dat hun werknemers/studenten via hun werkmail/schoolmail op een social network zitten.

Ik denk dat Google meer in de richting gaat van integratie van allerlei communicatiezaken. De koppeling gmail en google+ lijkt me heel logisch. Kringen uit google+ komen nu ook in gmail te staan.
Dat lijkt me juist het meest ergerlijke dat je kan hebben. Dan moet je dus filters maken die dat weer gelijk weggooien.
Ik denk niet dat het door de strot rammen van Google+ bij de meeste mensen ze blij zal maken. Gelukkig heb ik al jaren een google account (meerdere), dus ik heb er geen last van.

97% van de leken zal niet eens door hebben dat ze er een social netwerk bij krijgen.

Overigens, deze stap is volgens mij al langer aanwezig. Vorige week heb ik een gmail account voor mijn oma aangemaakt voor haar tablet. Toen ook al kwam google+ er gelijk bij zonder dat ik het persoonlijk direct doorhad. Goed toen kwam bovenstaande integratie al in me op omdat ik het zelf al in mijn gmail + google+ integratie gewend ben.

Maakt het uit dat er een G+ profiel ingebakken zit? Als niemand jou toevoegt en vice versa blijft het toch gewoon een ongebruikte pagina?

Dat lijkt je?

Strot rammen?

Naja. Je hebt gewoon optie om mails van mensen uit je kringen te vinden. That's it. Wat verwacht jij dan? Filter maken, weggooien? HUH?

Ik ben toch niet happig op al die bemoeienissen van Google. Hun "Don't be evil"-slogan lijkt me steeds vaker een cover te zijn voor wat ze écht doen. Google lijkt wel een gecommercialiseerde CIA, correctie: zelfs de CIA weet niet zoveel van de mensen als Google.

In een tijdperk maar informatie rijkdom is... sorry hoor maar ik begin steeds vaker twijfels te hebben bij hun "Don't be evil". Niet dat ik paranoïde ben maar ik vertrouw niet echt het bedrijf dat ik enkel wil gebruiken om iets op te zoeken op het internet, terwijl ze weten wie ik ben, waar ik ben, waar ik woon, wie ik ken en hun telefoonnummers zijn en waar die mensen zijn, waar ik heen wil en waar ik was, wat ik opzoek, wat ik schrijf, wat ik deel, hoe ik eruitzie, wat ik kijk, wat ik beluister, op welk moment dit alles gebeurd,...

Met hun browser Chrome, besturingssysteem Chrome OS, Google TV, Android, Google Docs, Google Maps, Google Streetview... infiltreren ze overal in ons leven. Wet van de privacy iemand??

Natuurlijk is het meeste van Google superhandig, dus who cares? Helaas pusht Google de mensen nogal om zich ten volle bloot te geven aan hun. Onderandere met deze maatregel bijvoorbeeld. Mensen moeten de keus blijven behouden.

[Reactie gewijzigd door Chris5488 op zaterdag 21 januari 2012 12:44]


Google doet wat ieder bedrijf doet: KPN verkoopt je belgegevens + adressen (al jaren geleden) en AH gebruikt je bonuskaart data om targetted advertising te doen. Ik zeg niet dat het wenselijk is dat Google deze data allemaal heeft, maar het is nu eenmaal zo in onze moderne wereld dat dit soort gegevens goud waard zijn voor marketingmensen. Zolang reclamecampagnes dus nog effect hebben zul je dit altijd zien gebeuren als een bedrijf de kans heeft (als Google het niet zou doen heb je kans dat de aandeelhouders de raad van bestuur afzetten omdat ze geld laten liggen).

Het enige wat echt structureel zou helpen is alleen nog maar producten kopen als er _geen_ reclame voor wordt gemaakt (en zodra ze een reclame-uiting doen: hard klagen via Twitter en niet meer kopen). Alleen op deze mannier kun je de onderliggende reden voor dit gedrag wegkrijgen,

Daarom ben ik voor het volgende idee: neem een anonieme bonuskaart bij AH, en om de zoveel tijd (bijvoorbeeld als je in de trein zit) ruil je deze om met die van iemand anders. Betalen doe je natuurlijk altijd contant.

Op google injecteer je om de zoveel tijd random zoekgegevens.

In gmail stuur je af en toe willekeurige berichten naar andere vreemdelingen, en vraagt anderen om hetzelfde met jou te doen. Facebook idem.

Twitter niet gebruiken.

Ik heb meerdere youtube accounts die ik gescheiden wil houden, ik kan nu één van die accounts niet meer updaten omdat die accounts gelinkt moeten worden..

Ik ben helemaal niet blij met deze verplichte koppeling, als je je accounts wil koppelen is dat natuurlijk prima, maar het opdringen is vervelend, temeer omdat ik meerdere spam-email accounts heb en slechts één privé mail die ik ook echt alleen voor privédoeleinden gebruik.

Ik vergelijk dit op dezelfde manier als software waar je verplicht een yahoo-toolbar mee installeert of een aankoop in de winkel waar je verplicht lid moet worden van een boekenclub..

Ik denk dat we over een andere koppeling spreken. Ik heb het over alle typen applicaties gewoon te kunnen koppelen aan 1 account. Dus geen gmail, live, facebook, twiiter accounts, maar slechts 1 account bij google in dit geval waar ik alles kan doen wat betreft communicatie.

Daarnaast kun je prima meerdere accounts (los van elkaar) hebben voor bv privé, zakelijk, anoniem etc.

[Reactie gewijzigd door GENETX op zaterdag 21 januari 2012 14:17]


Je zal toch wel meerdere gmail adressen op 1 G+ account mogen hebben?

Als Microsoft dezelfde praktijken doet als Goochel wordt MS de "Evil empire"genoemd. Omgekeerd blèren de schapen van Goochel dat deze praktijken normaal zijn. Goochel is de personificatie geworden van de "Evil Empire" en NSA gecombineerd en is daarnaast de google onder de Spammers...

[Reactie gewijzigd door invic op zaterdag 21 januari 2012 18:45]


Typisch gevalletje niet verder kijken dan mijn neus lang is omdat ik een Google fanboy wil zijn :P

Maar zonder gekheid. Ten eerste geef je aan de diensten van Google erg goed te vinden, en dat ze erg goed dienst zouden doen als vervanger voor andere programma's/diensten. En dat omdat je de diensten van Google erg goed vind werken. Maar je werkt er eigenlijk maar heel weinig mee, omdat anderen dat ook niet doen en het dan dus weinig zin heeft. Hoe weet je dan dat die diensten zo fijn werken, en beter nog, hoe weet je dan dat die diensten ook overeind blijven bij intensief gebruik?

Je geeft aan dat het overstappen van Hyves naar Facebook heel simpel is. Dat moet je eens tegen mijn zusje of moeder zeggen. Het is namelijk helemaal niet makkelijk en het fragmenteerd alleen maar je contacten etc. En dat facebook ten onder zou gaan aan privacyzaken. Het buzz/picassa debakel vergeten? De dotbug in gmail? Het scannen van e-mail van niet-gmail gebruikers omdat zij mailen naar een gmaiadres? Elke dienst heeft zijn problemen, en hoe groter ze worden of hoe groter de belangen (of die van de aandeelhouders) worden hoe eerder het verkeerd gaat.

Ik vind het koppelen helemaal niet fijn. Als ik één van die diensten af wil nemen, kan dat niet. Ik ben verplicht 'all in' te gaan. Ik wil gewoon een mailtje kunnen versturen/ontvangen, en dat gratis en webbased. Daar hoef ik geen Google+ account voor te hebben, en wil dus ook niet onderdeel zijn van de 90 miljoen gebruikers die dagelijks inlogd, terwijl die gebruikers gewoon hun mail even checken.

Maar als je dat inegreren zo fijn vindt, waarom gebruik je dan niet de diensten van MS? Die hebben al hun diensten allang verweven in hun office-pakketten, webbased pakketten, zelf in heel windows en in games, Maar goed, Google heeft zich in mijn ogen nog lang niet bewezen. En zolang de CEO roept dat de privacy er totaal niet toe doet bij Google, lijkt het me niet verstandig je totale digitale leven aan één account te koppelen en bij één bedrijf onder te brengen..

Citaat: Ik kan niet wachten tot Facebook ten onder gaat en mensen overstappen naar google+

Zou fijn zijn als dat juist niet gebeurd! Pubers e.d op Facebook. Wat meer serieuze 'kandidaten' op Google+. Maar wat je zegt, ben facebook ook liever kwijt dan rijk.

Nog even en Facebook gaat ten onder door alle privacy zaken, een vlak waar google zich imho als stabiele partner heeft laten zien. Ja er zijn sceptici, maar voor mij heeft google zich wel bewezen en geef ik van alle bedrijven hen het meeste vertrouwen om mij te voorzien in communicatiemiddelen. Zonder dat vertrouwen van mij en velen is google ook niet meer en dat weten ze dondersgoed.
Als je alles bij 1 bedrijf onderbrengt...email, chat, navigatie, documenten, social media, search...dan geef je ze alles op een presenteerblaadje zonder ooit je privacy te hóeven schenden..terwijl ze meer weten dan facebook ooit zal kunnen


Nee hoor, er zijn meer mensen die niets meer van Google willen hebben. Helaas heeft de rest niet door dat het zogenaamde gebruiksgemak meer kost dan men denkt. Ignorance is bliss zullen we maar zeggen.
Over een aantal jaar kunnen wij tenminste zeggen; ' told you so ....' , maar ik vrees dat ze dan gaan lopen janken en vooral de slachtoffers gaan uithangen.

Wat een onzin er zijn zo veel diensten gekoppeld aan een Google Account, inderdaad de search, docs, gmail is er later bijgekomen (was in het begin los te gebruiken) en nu komt Google+ integratie. Yahoo en Microsoft doen hetzelfde.

Het grootste probleem is, ik heb 5 jaar lang gmail zakelijk gebruikt. Ineens was hij geblokkeerd (4 weken terug) en moest voor het opnieuw activeren een transactie naar google doen, of mijn paspoort op de post / mail zetten, dit heb ik 2x moeten doen aangezien het afgewezen werd zonder reden, in totaal heeft dit 3 weken geduurd
Stel je hebt meer programma's eraan gekoppeld zoals ik mijn BlackBerry ID, dan ben je genaaid en kan je niks meer. hopen dat google je account ooit zal activeren.. JAmmer, geen gmail meer voor moi

Dit lijkt me eerder een hack gevalletje hoor...

Ik ben ooit voor Google AdWords afgewezen omdat ik nog geen 18 was toen ik daarvoor inschreef (dom!). Nu ik de 18 ondertussen gepasseerd ben kan ik met dat account echter nog steeds niet voor AdWords inschrijven, en ik zie geen mogelijkheid om daar contact over op te nemen.

Nee, als je problemen met ze hebt dan heb je meestal gewoon pech.

Vraag ik me ook af hoe het dan zit met Google Apps voor bedrijven. Daarmee kun je ook een Google+ account aanmaken, maar blijft de keuze daar of is het daarin ook verplicht?
Google Apps accounts worden aangemaakt door de domain administrator via dit formulier:
http://wolfos.org/resources/images/GoogleAppsSignup.png
Daarmee kan je inderdaad ook op Google+, en GMail is sowieso al standaard ingesteld, maar het is geen verplichting om een profiel op te zetten.

EDIT:
Je moet voor Google+ inderdaad nog apart een profiel aanmaken bij je Google Apps account. http://wolfos.org/resources/images/googleplus.png

[Reactie gewijzigd door Wolfos op zaterdag 21 januari 2012 15:28]


Het mooie is dat je dan óók automatisch de complete Google+ functionaliteit hebt binnen je bedirjf. Je hoeft niks met de buitenwereld te doen.

Ja zo kom je wel aan 90miljoen gebruikers :/

die 90 hebben ze al

Daarom zeg ik het.. nu zullen ze wel meer gebruikers krijgen. Maar Google+ is nog steeds erg rustig hier.

Het viel mij vorige week al op bij een nieuwe account dat er google+ werd aangemaakt. Ik dacht dat ik niet goed gelezen had en iets aangevinkt had. Maar blijkbaar word het gewoon door je strot geduwt.

Je krijgt straks met één account gewoon alle diensten.... zo raar is het niet. Het is niet alleen maar Gmail.

Het is een account voor de gehele ecosysteem. Wel zo overzichtelijk.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op zaterdag 21 januari 2012 11:44]


Precies, veel mensen hebben + standaard aanstaan en die worden allemaal meegeteld, het deel echt actieve gebruikers is volgens mij nog vele malen lager dan of Twitter of Facebook. Ik zie dit in mijn kringen welke uit de meest vooraanstaande IT/tech-show hosts bestaat en welgeteld 1 gebruikt het regelmatig. De rest zit op Twitter.

Dat wordt niet meegeteld. Als ik naar de zoekpagina van Google ga en inlog hoef ik alleen maar links op de + te drukken en dan ben je in Google +.

Dit betekend dus als het gewoon aanstaat dit dus niet waar is. Immers ik ben dan ook niet ingelogd op de chat van google+. Dus wat jij zegt is onwaar. Het wordt niet meegeteld en kan ook niet omdat je dan wel je Google+ pagina open moet hebben.

als je inlogt in gmail staat het gewoon aan hoor tot je weer uitgelogt ben. Ik gebruik Google+ bijna nooit toch staat het gewoon aan in de search bovenaan tot Gmail me weer uitlogt.

85% logt dagelijks in, 60% wekelijks.

Inderdaad, als ze nu iedere Google gebruiker verplichten om een Google+ account aan te maken zijn ze direct 'groter' dan Facebook. Jammer voor Google dat vrijwel niemand het inferieure Google+ echt wil.

Dat niemand het echt wilt valt wel mee denk ik. Het gebeurt gewoon nog niet omdat er niemand op zit. Ikzelf vind facebook de laatste tijd wat irritant worden en vind google plus een goede start, leuke opties en ziet er goed uit. Maar als niemand mee komt... dan wordt je wel gedwongen. Het kan best dat er veel meer mensen willen, maar eigenlijk niet 'kunnen'.

Wacht maar tot je meer vrienden hebt. Ik heb blijkbaar veel geek vrienden en er zit echt wel leven in de tijdlijn van mijn Google tijdlijn maar wat voor leven. Bijna elke post gaat over Google of Android. Best saaie boel dus.

Dan moet je interessantere mensen gaan volgen ;)
Dat ligt echt wel aan jezelf.

Vooralsnog staat er dat alleen nieuwe gebruikers verplicht worden om een Google+ account aan te maken. Het is natuurlijk wel mogelijk een stap in de richting om alle gebruikers te verplichten om zo'n account aan te maken, wat ik dan al helemaal een slechte stap zou vinden.

Ik bedoel, ik weet dat veel mensen gebruik maken van sociale netwerken, maar er zijn ook mensen zoals ik, die er niet echt veel nut in zien.

dan gebruik je die feature toch niet, ik heb office op mijn pc staan en vind het een schande dat ik naast word exel powerpoint en outlook ook nog eens word opgezadeld met access het is een schande je word er zomaar mee opgedrongen, [/sarcasm]

het is een totaal product, en de features die je niet wilt negeer je maar gewoon...

Tijdens de installatie van Office kun je aanvinken wat je wel en niet wil hebben, bij het aanmaken van een Google account kon dit ook, je wilde alleen Google Analytics voor je website? geen probleem, later kun je andere Google diensten aanzetten, nu zit je dan ook meteen aan een Google+ en GMail account vast, terwijl je alleen Analytics wilde. Bij het aanmaken van een Analytics account wordt er heel weinig van je gevraagd, om Google+ of GMail aan de praat te krijgen moet je je hele hebben en houwen doneren, terwijl je alleen Analytics wilde hebben.....

Alles integreren kan prima zonder direct de gebruiker te dwingen all-in te gaan, jij wil sociaal doen, mailen, en documenten beheren, prima, dan vink je dat aan. Wil je alleen Analytics en Youtube gebruiken, dan vink je dat aan.

[Reactie gewijzigd door donny007 op zondag 22 januari 2012 00:07]


Ik vroeg me al af wanneer de hoeveelheid profielen zo laag zouden zijn dat het maar verplicht moest worden. Zo valt het minder op dat niemand het gebruikt :P oh en alle nieuwe spamaccountjes krijgen nu dus ook een profiel.

oh en alle nieuwe spamaccountjes krijgen nu dus ook een profiel.
|:( Daar had ik nog niet aan gedacht....

Wel handig. Kun je tenminste verifiëren of iemand ook "ECHT" is in plaats van een spammert :)

Andersom is kwalijk:
De gestolen databases die de laatste tijd in het nieuws zijn kunnen ook leiden tot valse profielen van die personen. ID-Diefstal is hierdoor een stapje makkelijker gemaakt, maar het was eigenlijk altijd al mogelijk.

Wow, dit heeft echt helemaal geen toegevoegde waarde voor de gebruiker! Het is toch normaal om een e-mail adres aan te kunnen maken zonder meteen aan een sociaal netwerk vast te zitten??? Het is ok dat Google zijn diensten met elkaar verbind zodat het een goedlopende eenheid wordt. Consumenten moeten echter zelf kunnen kiezen welke diensten ze wel en niet willen gebruiken!
De mensen moeten haast wel toegeven aan wat Google nu doet aangezien Google zo'n monopolie-positie heeft dat er weinig alternatieven zijn .

Nou er is natuurlijk 1 prachtig alternatief, dat is het e-mail adres van je provider en al die Hotmail, Google etc etc links laten liggen. Ik werk al jaren zo en heb daarom al mijn externe mails accounts de afgelopen 2 jaar verwijderd of dichtgezet.

Dan heb je weer een provider-lock in. Ik nu 5 adsl/kabel providers gehad maar dankzij Google altijd hetzelfde e-mailadres kunnen blijven gebruiken.

Kun je ook een domeinnaam registreren natuurlijk om dat te voorkomen, maar dat heb ik eigenlijk ook (Google Apps, maar dat is ook met Gmail en Google+). Jaren geleden had ik eigenlijk verwacht dat er nog veel meer mogelijk ging zijn met dat e-mailadres (omdat sipaccounts in opbouw ook een soort e-mailadres zijn en dat soort dingen ook makkelijk allemaal met een account kunnen). Dat is ook allemaal wel mogelijk bij Google, maar niet op de open manier die ik toen verwachte (met e-mail kun je naar andere providers mailen, met voip kun je naar andere providers bellen en dan nog een open messenger waarmee je ook niet provider gebonden bent).

Als je een eigen domein neemt, en voor 25 -30 euro per jaar heb je die al, dan kunnen je vrienden je altijd vinden: het eigen domein.
Last van spam?
Even het e-mail adres veranderen, opnieuw op de contact pagina plaatsen, en hopla, gewoon verder gaan.
Eitje ... doe ik al jaren ... :)

Dit is niet waar.

Ik zit al jaren niet meer bij Planet internet en ik gebruik nog steeds mijn email van planet.
Zonder dat ik hiervoor betaal of whatever.

Dit is dan ook het enige email adres waar geen spam op binnen komt :) terwijl dit adres al zo'n 12 jaar bestaat

Volgens mij wordt er wel automatisch een google plus account gemaakt als je een gewoon een google account wil, maar kan je de google plus gedeelte later verwijderen. Ik heb dit gisteren nog gewoon gedaan.

Google zegt nu: Je wilt een Google account, dus dan krijg je ook alles!

En dat is goed te begrijpen. Waarom zouden Youtube, G+, Gmail allemaal apart zijn als het allemaal "Google" is :?

En je hoeft het niet te gebruiken en kan je zelfs weer uitschrijven, dus hebt de keuze.

Waarom is het zo problematisch om een Google account aan te maken, en Google+ gewoon niet te gebruiken? Dat je automatisch geregistreerd wordt voor Google+ wilt nog niet zeggen dat je gedwongen wordt er gebruik van te maken.

Ik vind dit juist fijn. Voorheen moest ik 3 aparte accounts aan maken omdat ik zelf wel graag gebruik maak van een heleboel Google services. Als je je nu registreerd kun je tenminste moeiteloos gebruik maken van alle Google services zonder je overnieuw te registreren. En als je dat niet wilt, laat je de overige services gewoon links liggen...

Nou, jezelf zo opdringen is toch meer slechte dan goede reclame?
Als ze nou gewoon de optie aangaven om jezelf een profiel aan te meten tijdens de registratie.. maar dit? Jammer.

Dit vind ik eerlijk gezegd toch een beetje een jammere actie van Google. Ik maak zelf al jaren actief gebruik van Gmail, maar met Google+ hoef ik niets. Als ik nu ooit nog een nieuw Gmail-adres aan zou willen maken (wellicht niet zo waarschijnlijk, maar je weet maar nooit), zou ik dus meteen aan Google+ vastzitten. Ik denk dat dit de kans creeert dat mensen die positieve dingen hebben gehoord over Gmail, en er een account willen maken, hiervan afzien omdat ze dan vastzitten aan Google+.

Aan de andere kant kun je je natuurlijk wel afvragen hoe erg het is, je kunt natuurlijk wel een Google+ account hebben, en er verder geen gebruik van maken. Maar mijn eerste reactie is toch dat dit geen positieve stap is.

Ik denk dat het wel meevalt. Er zijn ook bedrijven die ongevraagd andere software mee-installeren en toch blijven ze populair. Bijvoorbeeld Apple met iTunes/quicktime etc. Tegenwoordig is het vak wel mogelijk om het uit te zetten, maar het zit vaak verborgen onder de advanced installatie. Waar zal de huis/tuin/keuken gebruiker dan voor kiezen denk je?

Aan de ene kant is het vervelend dat het je opgedrongen wordt, aan andere kant kan het voor Google zijn om haar gebruikers te beheren. Je kunt het beste vergelijken met het live platform van Microsoft, daar krijg je ook spaces/skydrive/ etc erbij bij het aanmaken van een e-mail account, daar valt ook niemand over dus t zal wel meevallen denk ik.

iTunes kun je gewoon op zichzelf installeren zonder andere software.. Hetzelfde geldt voor quicktime en safari.. Dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt :)
Ondanks dat snap ik je standpunt wel. Ik kan me voorstellen dat dit als vervelend wordt ervaren, maar waarschijnlijk heeft het gros van de mensen het niet eens door :)

iTunes kun je niet installeren zonder Quicktime erbij. Als je deze laatste apart verwijdert, dan werkt iTunes niet. Daarbij kaapt Quicktime ook nog eens functionaliteit in je webbrowsers, zonder dat je dat kunt tegengaan.

Tegenwoordig kan dat wel hoor, het is geen 'verplicht' onderdeel meer van iTunes. :)

Ja alleen het 'probleem' is dat als je jezelf google't je profiel standaard gevonden word. Daar zitten sommige mensen niet op te wachten.

Bij iTunes/Quicktime is het een ander verhaal want daar kon je aangeven of je Quicktime er bij wil hebben. Bij google ben je gelijk aangemeld op een social network waar je niet op zit te wachten.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor elk ander sociaal netwerk waar je een profiel op hebt. Als je op google zoekt op de naam, kom je die profielen tegen van Twitter, Facebook, Hyves.
Zelfs op sites waar je je nooit hebt aangemeld! zoals bijv. van die personenzoek sites...

Klopt alleen als je je aanmeld voor facebook dan weet je dat. Nu maak je een gmail aan en dan kies je er niet bewust voor.

Als jij je aanmeld voor Google wordt je Google+ profiel dus automatisch aangemaakt. Echter ben jij verantwoordelijk voor welke informatie jij dan op dat profiel zet. Als je niks met Google+ doet en mensen vinden jou profiel door je naam te Googlen, zien ze alleen jouw naam, die ze toch al wisten omdat ze die net geGooglet (?) hebben.
Daarnaast heb je ook nog gewoon privacy instellingen, net als bij Facebook, Hyves, etc. Als jij de drang hebt je Google+ profiel in te vullen maar niet wilt dat iedereen die jou Googlet dat kan zien, is het nog geen minuut werk om de zichtbaarheid van je profiel te beperken voor vreemdelingen.

Dus je moet iets uitzetten als je het niet wilt gebruiken en dan is het niet normaal dat je vantevoren niet aan kan geven dat je het toch niet wilt gebruiken?

Laat de mensen toch gewoon kiezen en geef ze een vinkje wat standaard aan staat. Dan kan dat groepje mensen dat wel oplet er alsnog gebruik van maken om het uit te vinken.

Ik zag het een paar jaar geleden al aankomen, ben sindsdien helemaal Google vrij en raadt het iedereen aan die hecht aan privacy. Het is nu dus niet meer mogelijk de gratis google mail functionaliteit te gebruiken zonder je ziel te offeren aan het Google+ netwerk en reclame partners van Google. Bravo Google! Dont be evil!

Dat was nooit mogelijk, Google+ zorgt niet ineens voor de reclame partners, dat had je met Gmail ook al. En google is niet de enige die je overal volgt, dat zijn er veel en veel meer.... als je echt zoveel waarde hecht aan je privacy sluit dan je internet maar af..

Je kunt het toch gewoon zoveel mogelijk beperken? Ikzelf gebruik de RequestPolicy addon voor Firefox om te zorgen dat google via google-analytics en google-apis niet mijn volledig internetgebruik kan tracken en facebook niet dmv de like-buttons. Dat zijn wel de ergste providers, links naar Google en Facebook kom je op bijna elke site tegen.

Door vervolgens ook geen Google als zoekmachine te gebruiken beperk je het aardig. Ik zie geen reden om internet dan maar volledig af te sluiten.

Natuurlijk ben je te volgen op internet, maar het is wel beangstigend dat er een aantal bedrijven zijn die daar hun core business van gemaakt hebben, en daar heb je zelf echt wel wat invloed op.

@Boksbeugel: Kun je ook aangeven of melden hoe je dat hebt gedaan, google-vrij en hoe je dat aanpakt? Misschien zijn er personen die dat ook nastreven en kun je die helpen?

Je zoekt gewoon alternatieven voor de Google services :

- Google Search -> duckduckgo.com

Een innovatieve search engine die prima werkt

- Google Maps -> openstreetmap.org

Een kaartensysteem dat beter en nauwkeuriger is dan Google.

- Google Mail -> Zoho mail

Zoho mail lite is gratis en je e-mail wordt niet van advertenties voorzien/gescanned door Google.

- SSID van je wifinetwerk

Aanpassen met '_nomap' achter de naam zodat het niet in de Google database beschikbaar gemaakt wordt.

- Android ->

Kies een smartphone zonder Google+ lockin.


Zoals je kunt zien is het vrij eenvoudig om je aan het Google web te kunnen onttrekken.

Natuurlijk wordt er nog steeds informatie verzameld door Google, ook als ik gewoon aan het web browsen ben. Hier kan ik niet veel aan doen; het web is nou eenmaal vergeven van de Google javascript hooks. Surfen via een proxy zou een mogelijkheid kunnen zijn omdat dan geen persoonlijk profiel opgesteld wordt; immers het proxy ip wordt door meerdere personen gebruikt.

[Reactie gewijzigd door boksbeugel op zaterdag 21 januari 2012 12:25]


Bedankt voor deze info :)

Het is nog makkelijker te doen met noscript voor Firefox:
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/noscript/

Dit i.c.m. eventueel adblock gebruiken en je hebt geen last meer van Google+, Like of Respect knoppen die je op elke website volgen, want alles wordt standaard geblokkeerd.

Het lijkt in het begin een beetje lastig om steeds aan te geven of een website javascript mag gebruiken, maar binnen een dag of twee heb je je standaard websites al ingesteld, en ik heb zelf de ervaring dat de websites waar ik minder vaak kom ook prima zonder javascript werken.
Veel menu's etc werken met css, en ik wordt dan niet lastig gevallen met ads als "wilt u die mooie notebook die u net bij bol.com of bij dell heeft bekeken niet kopen?" of "zoek nu contact in de buurt van Amsterdam!"

Om je als je gewoon op het web aan het browsen bent van Google wilt ontdoen kan je dat doen door diverse add ons. Ik gebruik zelf (voor Firefox):

- Betterprivacy
- Ghostery
- HTTPS everyware (niet zozeer met Google te maken, wel met privacy)

Zo worden alle like buttons en analytic scripts gestopt.
Plus heb ik de cookies van o.a. Google, Facebook en Youtube bij Firefox in de blocklist gegooid.
Zelfs als ik iets van Google tegenkom dan kunnen ze onmogelijk een profiel opbouwen, want ze kunnen geen tracking cookie plaatsen ;)

Alleen op basis van IP, maar wie zegt hoeveel mensen hetzelfde IP gebruiken, dus of dat een goede manier is om een profiel op te bouwen.

Je vergeet Youtube

@boksbeugel,

Jou comment slaat kant nog wal...

Hecht jij zoveel waarde dan aan je privacy???
  • Waar heb je dan je mail?
  • Heb je een social website?
  • Waarom heb je een tweakers account?
  • Welke messenger gebruik je?
  • Welke search engine gebruik je?
  • Welke telefoon?
En wil je dan zeggen dat die bedrijven die jij zo zorgvuldig hebt uitgekozen SUPER goed bezig zijn met hun privacy? En ook nog eens 100x zo goed als Google?
Laat me niet lachen man.. je kan nergens terecht voor privacy. Grapjas.

De tweakers account is geen groot privacy risico omdat het geisoleerde informatie betreft. Het griezelige van Google is dat het op zoveel vlakken informatie aan het verzamelen is en aan elkaar koppelt.

Je vragen:
- geen gmail, ik heb zelf mn mail bij de provider
- nee geen social website
- tweakers account omdat ik graag over techniek babbel
- ik gebruik uitsluitend microsoft business communicator en irc
- duckduck go
- ik heb een motorola razr telefoon (niet de anroid versie).

:)

@boksbeugel,

Jou comment slaat kant nog wal...
Ik ben boksbeugel niet, maar jouw reactie laat zien hoe ver Google al is doorgedrongen in ons leven. Blijkbaar kun jij je al niet meer voorstellen dat je nog zonder kan.
Hecht jij zoveel waarde dan aan je privacy???
Geen privacy hebben kan veel geld kosten.

Als er te veel informatie over je rondslingert sta je open voor identiteitsdiefstal. Er wordt op internet zoveel gekraakt en gelekt dat ik liever beperk hoeveel er over mij online staat.
Daarnaast wil ik niet dat bedrijven zoveel over mij weten dat ze precies kunnen voorspellen welke producten ik niet kan laten staan en hoeveel ik daar voor kan betalen.
  • Waar heb je dan je mail?
  • Heb je een social website?
  • Waarom heb je een tweakers account?
  • Welke messenger gebruik je?
  • Welke search engine gebruik je?
  • Welke telefoon?
mail: ik heb m'n eigen mailserver
social website: gebruik ik niet meer
tweakers: probeert mij niet te volgen buiten de website om
messenger: jabber, icq, msn (jabber is compatible met google chat, maar google heeft geen toegang tot gesprekken die ik met anderen voer die ook jabber gebruikken).
search engine: duck duck go
telefoon: een stuk antiek zonder internet


En nu weet je toch alles over me :)
En wil je dan zeggen dat die bedrijven die jij zo zorgvuldig hebt uitgekozen SUPER goed bezig zijn met hun privacy? En ook nog eens 100x zo goed als Google?
Punt is dat niet al mijn informatie bij één bedrijf ligt dat ook nog eens iedere klik op internet probeert te volgen.
En waarom moet een concurrent 100x beter zijn dan Google voordat je het mag gebruiken?
Laat me niet lachen man.. je kan nergens terecht voor privacy. Grapjas.
Dus probeer je het niet eens?

Ga je eerst eens in het onderwerp verdiepen voor je je zo smalend uitlaat. Lachen om dingen die je niet begrijpt is een beetje dom.


Overigens maak ik wel gebruik van sommige google-diensten, maar ik probeer te voorkomen dat ik voor alles bij Google terecht moet.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op zaterdag 21 januari 2012 12:50]


Ik heb een geschikte naam voor jou: Google-fanboy. Mag ik ook op je vragen antwoorden?

Mail: Windows Live voor vrienden, eigen server voor zaken...
Social netwerk: Eigenlijk is Windows Live er een, maar even gewoon chatten met mensen die je kent kan zeker geen kwaad...
Tweakers: Om te reageren, staat niks persoonlijks op...
Messenger: Windows Live Messenger, als ik dan toch al een account daarop heb
Search: Bing, ik hou van sfeer op de achtergrond :)
Telefoon: Windows Phone 7.5

Inderdaad, veel Microsoft. En zeker wat privacy betreft doet Microsoft het toch wel 100x beter dan Google. Microsoft heeft jou persoonlijke informatie niet nodig om geld te verdienen, daar hebben ze Windows, Office, Xbox, Servers, etc. voor. Trouwens, als we dan toch bezig zijn...

TV: Telenet Digital TV
OS: Windows 7/Windows Developer Preview (Dualboot)
Game concoles: PSP(go)

Blij?

Het is niet verplicht een google + account aan te maken. Je kan het registratie proces gewoon verlaten nadat je de eerste pagina hebt doorlopen. Google wekt enkel de schijn dat het verplicht is.

[Reactie gewijzigd door dragonlords1 op zaterdag 21 januari 2012 11:15]


Dus anders geformuleerd: Gebruikers voor gek houden?

En waarom zou je Google plus door gebruikers strot willen douwen? Opzicht is dit een classic manoeuvre van User winst maar het kan ook verkeerd uitpakken, Ze hebben waarschijnlijk toch niks te verliezen.

Dat is wel positief, maar lijkt me een zelfde geval als de reactie van Amigo op mij hierboven: de meeste gebruikers zullen niet doorhebben dat het mogelijk is om stappen over te slaan, een soort default installation.

Het lijkt me dus sowieso beter als Google duidelijk aangeeft dat het aanmaken van een Google+ account optioneel is.

En hoe kan het kwaad als die mensen die het niet doorhebben vervolgens geen gebruik maken van google+

Zoiets las ik ook op nu.nl:

"De mogelijkheid om het Google-profiel te verwijderen of Gmail te deactiveren blijft wel bestaan, maar dat is pas nadat ze geregistreerd zijn. Via een oud url is het nog wel mogelijk om een account aan te maken zonder de bijbehorende profielen, maar het is nog maar de vraag hoe lang dat mogelijk blijft."

Ik heb al een Gmail account aan m'n Android toestel gekoppeld, maar als ik een nieuw account zou moeten aanmaken om een of andere reden en het Google-profiel kan naderhand niet meer worden verwijderd, dan is het voor mij: goodbye Google en goodbye Android.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op zaterdag 21 januari 2012 11:40]


Je kan je android telefoon aan meerdere gmail acoounts koppelen, en verwijderen. Dus waar heb je het over

Wat me opviel afgelopen maanden, dat ik met mijn youtube account niet op google maps kon inloggen.
Echter als ik inlog op de youtube pagina ben ik ook voor maps ingeloggd.

Lijkt mij een prima ontwikkeling. Je maakt 1 keer een account aan en bent daarna gelijk klaar voor alle diensten waar je bij Google van gebruik gaat maken.

Wat is daar positief aan? Omdat het Google is? Het is gewoon een slimme zet en een laten we zeggen een vriendelijk ogende lock-in. Maar het draait maar om 1 ding, de gebruiker alle "gratis" diensten laten gebruiken en zo de beschikbaarheid over je persoons gegevens en je doen en laten. En anders dan Google je wilt doen geloven is Privacy iets wat niet in hun woordenboek voorkomt. Met onze gegevens hebben ze goud in handen.
Helaas denken sommigen nog dat google een bedrijf is van één en al goedheid die allemaal zaken gratis weggeeft, het tegendeel is waar.

Het is tevens een erg slimme manier om de concurrentie aan te gaan. Mensen hebben het nu immers standaard, nu alleen nog zorgen dat ze zaken als Google+ gaan gebruiken.
Google houdt er een vreemde strategie op na, standaard zetten ze alles aan en open en als gebruiker moet je vervolgens maar stappen nemen om het uit te zetten. Zie ook dat hele verhaal van de Wifi hotspots. Nu is dat geen probleem als het om een partij gaat waar het om verkopen van diensten gaat, echter Google gaat het om onze gegevens en zitten niet te wachten op privacy. Kortom standaard alles maar aan en open zetten.

Ze bieden een aantal goede producten aan, maar langzaam krijg ik jeuk van dit bedrijf. Grap is dat ze hun zorgvuldig gemaakte imago misbruiken. Don't be Evil....de grootste grap van dit bedrijf.
Voor de gein zou ik wel eens willen weten wat men van mijn persoontje weet. Nu zeur ik niet gezien ik donders goed weet wat ik doe, maar erger is dat het veel te ver gaat een groot deel van de gewone internet gebruikers die het simpelweg niet doorhebben of bij doordenken. En dat is iets wat Google willens en wetens misbruikt. Men biedt je dit niet aan om het jou makkelijker te maken, maar alleen om het henzelf makkelijker te maken en daarbij wetende dat een aantal gebruikers de standaard instellingen intact laat en dus open.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op zaterdag 21 januari 2012 12:27]


Heb je daar ook meer informatie over? Het klinkt heel leuk, en je hebt op een aantal punten wel gelijk, maar Google koppelt echt niet alles aan elkaar hoor.

Voor zover bekend slaan ze alleen je voorkeuren op in een cookie. Verwijder je dat cookie, doe je een opt-out op ad-voorkeuren dan zijn die gegevens niet meer aan je 'browser' gekoppeld. Ik heb 3 weken terug een fabrieksreset gedaan op mijn Android-toestel. De eerste week kreeg ik bij allerlei applicaties allemaal ads waar ik geen hol aan had, in tegenstelling tot de ads die ik de maanden ervoor kreeg.
Ik heb gewoon opnieuw ingelogd met hetzelfde google-account en die voorkeuren-ads staan nog gewoon aan.

Als ze alles aan elkaar zouden koppelen krijg je hele andere ads. Als er een nieuw Android-toestel uit is waar ze flink reclame voor maken krijgt iedereen die ads, of je nou die telefoon al gekocht hebt of niet. Ik denk dat dat wel genoeg aangeeft, ze zijn redelijk nauwkeurig die ads, maar ze koppelen niet alles aan elkaar.

Google doet veel dingen gratis maken om te zorgen dat mensen meer op het internet gaan zitten, zodat ze meer ads tegenkomen. Waarom denk je dat Chrome er is, en dat die open-source is? Simpelweg om te zorgen dat alle browsers sneller worden en dat daardoor meer mensen op het internet gaan zitten.
Waarom denk je dat ze in Amerika in een stad gaan kijken hoeveel Gbit internet ze kunnen leveren? Sneller internet -> Meer gebruikers -> Meer ads die ze kunnen leveren.

En als je wilt weten wat Google denkt dat je voorkeuren zijn: Google.com/ads/preferences

Als Google echt evil was geweest was het al lang uitgekomen dat alles aan elkaar gekoppeld wordt. Ads zijn wel relevant, maar niet perfect aan je gekoppeld.

Chrome is er eerder om simpel weg nog meer informatie te verzamelen over de gebruikers, waarom slaat Chrome anders zoveel dingen op en verzend het naar Google? Het is niet voor niets dat Google Chrome laat installeren in de documentenmap van je PC, zodat het de UAC van Windows Vista en 7 omzeild.

Ok, okselfris.

" En anders dan Google je wilt doen geloven is Privacy iets wat niet in hun woordenboek voorkomt. "


Ga jij mij nu eens even uitleggen wélke dingen Google doet met jouw gegevens, die niet door de beugel kunnen.

Op zich niet verkeerd als je daarvoor kiest, maar een beetje jammer als het door de strot geduwd wordt. Dat ze het aanbieden is prima, maar je laten geloven dat het verplicht is vind ik jammer.

Tja en dan nog, het is google's feestje, je HOEFT geen google acount te nemen, niemand verplicht je..

Nou ja... je koopt een Samsung-telefoon en ineens ben je verplicht een google-account te maken om apps te kunnen downloaden. Natuurlijk weet je dat als tweaker van te voren, maar voor een 'normale' gebruikers kan dat best een verassing zijn lijkt me?

Haha, ja daar heb je een beetje gelijk in, maar veel mensen zien wel de meerwaarde in van GMail/Docs/calendar en niet van Google+, nu verplicht Google je dit erbij te nemen. Dit ben ik niet echt gewend van de normale gang van zaken bij Google.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:05 MegaUpload neemt bekende advocaat in de arm
Vorige 10:20 Notion Ink komt met opvolger Adam-tablet
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011