Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties, 8.648 views •
Submitter: himlims_

Casual-gamesontwikkelaar Zynga heeft in de tweede helft van 2011 vier bedrijven overgenomen die zich specialiseren in het ontwikkelen voor smartphones en tablets. Het is onbekend wat Zynga voor zijn nieuwe aanwinsten heeft betaald.

Zynga maakt bekend vier ontwikkelaars te hebben overgenomen, schrijft Reuters. In augustus nam de casual-gamesgigant de in San Francisco gevestigde bedrijven Page44 Studios en HipLogic over. Page44 was verantwoordelijk voor de iOS-port van World of Goo. In dezelfde maand werd ook Astro Ape Studios uit New York overgenomen. In december kocht Zynga het Duitse Gamedoctors, dat het spel ZombieSmash voor iOS heeft gemaakt.

Zynga deelt niet mee welke bedragen met de overnames zijn gemoeid. De casual-gamesontwikkelaar wil zijn werkterrein uitbreiden naar smartphones en tablets. Zynga had in december een tegenvallende beursgang en heeft sindsdien een kwakkelende beurskoers. Ook trekken de twee recentste titels van Zynga, Hidden Chronicles en Scramble With Friends, minder gebruikers dan vorige titels.

Reacties (17)

Ik vrees dat het succes hiervan toch af te wachten is.
Ik denk dat de spelletjes van Zynga mede een succes zijn door de koppeling aan Facebook, de vele vriendjes die meewerken, giften versturen, clans vormen.
Als Facebook ingevolge de nieuwe strategie van Zynga een andere partner zou zoeken voor hun games-afdeling vrees ik dat het niet zo evident zal zijn om spelers van Facebook weg te lokken naar een aparte site.
just my $0,02
100% aan facebook te danken want ze hebben het ook via andere kleinere sites geprobeerd en daar sloegen de spelletjes niet aan omdat er te weinig mensen waren.

Zynga gaat ten onder als ze denken het zonder FB te kunnen, puur het volume maakte het leuk om te spelen.
Het lukt andere sociale spelletjes ook, kijk maar naar het succes van Wordfeud.
Wordfeud doet het prima zonder Facebook, dus het zou me niets verbazen als Zynga ook prima een grote userbase zou kunnen halen zonder Facebook.
Zynga is slim bezig. Populariteit van gamen op smartphones en tablets stijgt waardoor ze hiermee een dikke profijt uit kunnen halen. Dit is gewoon hoe het hoort met marketing. Als Zynga al via Facebook mensen aan het koppelen waren aan hun spellen, dan weten diegene die er gebruik van hebben gemaakt dat de spellen niet slecht zijn en hierdoor ook op smartphone of tablets zullen aanschaffen of gratis downloaden(maar dan wel met ads)
Als Facebook ingevolge de nieuwe strategie van Zynga een andere partner zou zoeken voor hun games-afdeling
correct me if i'm wrong, maar beide bedrijven zijn geen "partners" in de zin dat facebook zynga zou aangesproken hebben voor het maken van spelletjes
Zynga maakt spelletjes voor facebook zoals andere bedrijven (zoals flonga.com) dat ook doen.
Zynga is gewoon toevallig de meest bekende en succesvolle van de hoop.
Ik dacht bij mobiele-gamestudio's aan wat anders. :+
Aan een gamestudio in een caravan? :+
Zynga timmert hard aan de weg voor mobiele games. Zo hebben ze in de loop van vorig ook al AndEngine overgenomen. Een krachtige 2d engine voor Android.

bron: http://www.andengine.org/...-am-joining-zynga-mobile/

De vraag is dus wat Zynga wil bereiken. Ze hebben eerder al aangegeven dat ze klaar zijn met Facebook maar daarmee halen ze eigelijk hun eigen distributieplatform onderuit. Wellicht willen ze groter te werk gaan door een games platform aan te bieden maar ook hiervan zijn er al een paar zoals Scoreloop (Die recentelijk door RIM is overgenomen) en HeyZap!. Ik krijg de indruk dat ze dus mee willen doen maar nog niet een echte koers hebben. Ik verwacht dus dat ze meer expertise gaan inkopen d.m.v. overnames.

Overigens, niet geheel toevallig heb ik zelf ook wat gebrouwen in AndEngine. Het is naar mijn inzien een serieuze engine. Niet zomaar wat door een hobbyist.
https://market.android.co...om.codemonkey.titanturret

[Reactie gewijzigd door killingdjef op 19 januari 2012 13:29]

Je kan er natuurlijk niet van uitgaan dat facebook altijd zo populair blijft. Dit is een logisch stap om zelfstandig door te gaan. Het is handiger om op meerdere paarden te wedden dan te blijven gokken op een medium waarvan je de ontwikkeling niet zelf in handen hebt.
Ze hebben hier ook aan de poort gestaan (Fishlabs, Duitsland).

Onze CEO daarheen en de werk'sfeer' bij Zynga geproeft.

Kwam terug... NEVER, EVER!!!
Ik denk dat je je CEO op je blote knieŽn mag bedanken. Zynga staat inderdaad niet bekend om zijn goede werksfeer. Bovendien heeft hij daar waarschijnlijk flink wat persoonlijk gewin mee opzij gezet. Kudo's.
Bovendien heeft hij daar waarschijnlijk flink wat persoonlijk gewin mee opzij gezet
euh... care to explain?
Bij scramble with friends moet je per potje betalen. Dit vind ik sowieso een slechte manier van marketing. Dit houd mensen tegen om een potje te spelen. Net zoiets als per maand betalen je dwingt de mensen te spelen omdat ze betaald hebben.
ik ken alleen Gameloft... van de Nokia tijdperk...
Wat heeft dat met dit bericht te maken? Of zag je Gamedoctors voor gameloft aan?
Zynga zal iets moeten doen om te overleven. Het aantal gebruikers van hun facebook spelletjes loopt zienderogen terug. Het casual gaming concept heeft zijn piek wel een beetje gehad, denk ik. Als ik kijk naar mijn eigen facebook vrienden, speelde bijna 50% een jaar geleden nog een of meerdere Zynga games. Vandaag de dag is dat nog geen 10% meer. Begrijpelijk dus dat ze nu in een andere groeimarkt springen. Vind het wel jammer dat ze, net als de andere grote vissen in de vijver overigens, kleinere en creatievere visjes opslokken. Maar goed, dat zijn we van Zynga wel gewend. Hun grootste successen waren ook bijna allemaal jatwerk, al hebben de beschuldigende partijen dat gerechtelijk volgens mij nooit kunnen bewijzen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True