Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties, 22.058 views •

BioWare heeft de minimale systeemeisen voor de Mass Effect 3 -demo vrijgegeven. Ook maakt de spelontwikkelaar de inhoud van de demo bekend. Het voorproefje van Mass Effect 3 verschijnt op 14 februari voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

De Mass Effect 3-demo bevat twee levels: de aanval van de Reapers op de Aarde, en een level waarop Shepard in een buitenaardse wereld op zoek gaat naar hulp om de Reapers te verslaan. Volgens BioWare is een gamer hier een tot twee uur mee zoet. De co-op-multiplayermodus zal beschikbaar zijn op 17 februari en bevat twee maps: Slums en Noveria. Gamers met een geactiveerde Battlefield 3 Online Pass krijgen meteen op de 14e al toegang tot de demo.

Voor de pc-demo van Mass Effect 3 heeft BioWare ook de systeemeisen bekendgemaakt; die voor het spel zelf zullen waarschijnlijk dezelfde zijn. De game vereist Windows XP of Vista of 7 met de laatste service packs. Een dualcoreprocessor op 1,8GHz is nodig om het spel te draaien, met 1GB werkgeheugen onder Windows XP, en 2GB onder Vista en Windows 7. Er is 15 gigabyte vrije schijfruimte nodig.

De grafische kaart moet pixel shader 3.0 ondersteunen, voorzien zijn van 256MB videogeheugen en zich kunnen meten met een Nvidia GeForce 7900 of ATI Radeon X1800. BioWare waarschuwt dat de GeForce 9300, 8500, 8400 en 8300 ondanks hun hogere rugnummer niet krachtig genoeg zijn. Dit geldt ook voor Radeon 3200, 3300 en 4350-gpu's.

Aangeraden wordt een dualcore-processor op 2,4GHz met 2GB werkgeheugen onder Windows XP en 4GB voor systemen met Vista of Windows 7. Tot slot wordt een grafische kaart aangeraden die is voorzien van een Geforce 9800GT of Radeon HD4850 met 512MB videogeheugen.

Mass Effect 3 ligt op 9 maart in de winkels voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

De Video Game Awards-trailer van Mass Effect 3

Reacties (114)

Reactiefilter:-11140100+150+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Er is 15 gigabyte vrije schijfruimte nodig.
Is 15 gigabyte niet erg veel voor een demo?
Hier ben ik erg blij mee, was bang dat er systeem eisen aan zouden hangen ala Battlefield 3
Nog geen noodzaak voor Win 7 en nieuwe videokaart.
battlefield draaide alles max op mijn ton nog levende gtx 285 dus ook die game was al niet al te zwaar enigste dat je mist is dx1 support niet dat dat veel grafisch goeds leverd aangezien de meeste games nog voor consoles met een dx9 kaartje gemaakt worden :)
ik kon zelf compleet geen verschil zien tussen mijn nieuwe en oude gpu (gtx 285 vs amd 6870).

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 19 januari 2012 17:48]

volgens 'Can you run it' op http://www.systemrequirementslab.com kan ik Battlefield 3 niet draaien vanwege Windows XP en mijn HD4890 kaart.
Ik kan niet wachten hierop. Wel schattig dat alle mensen hier die lopen te zeuren over Origin als bloatware wel de ultieme fanboys zijn van Steam. Wat zielig.
Ik ben niet perse tegen Origin. Maar ik heb mijn hele collectie games op steam staan en vind het prettig om 1 platform te houden voor mijn games. Ik zie gewoon graag mijn hele collectie games in 1 lijst op mijn scherm.

Helaas is dat niet meer mogelijk en ga ik waarschijnlijk ook Origin gebruiken. Ik ben alleen bang voor een versplintering en heb je straks 10 verschillende uitgever accounts.
Met dank aan Steam. Zolang steam niet open is om van andere grote producenten producten erin te zetten, gaat dat niet gebeuren. Dit komt allemaal van 2 kanten. Steam moet meer open staan hiervoor, en de anderen ook.
Hmmm, heb je hier onderbouwing en/of bron voor? Mass Effect 1&2 heb ik gewoon op steam, dus aan de producent zal het niet liggen.
Daarnaast heb ik via steam ook games die leunen op games-for-windows-live, dus dat kan het ook niet zijn lijkt me. Deze feiten doen mij denken dat het probleem eerder bij EA ligt dan bij Valve.
Ik had het spel Dragon Age: Origins ultimate edition op steam gekocht, maar als ik de DLC wilde spelen moest ik toch een EA account aanmaken en inloggen. Dus eigenlijk had je al een account nodig, maar nu heb je alleen een extra programma die het nu regelt. Zelf vind ik het ook jammer, want ik game niet zoveel meer en koop eigenlijk alleen nog spelen als ze tussen de sales van steam staan. Dus helaas hebben ze met mijn een potentiŽle klant minder. ME3 was wel zo'n game dat ik graag nog oppikken als het sterk is afgeprijsd.
Origin zal nooit een reden zijn voor piracy. Ik noem het niets anders dan een excuus zoeken. Mensen die zulke dingen roepen zouden het spel toch niet kopen.
ik vind het niet eens zo'n verkeerd excuus. De reden dat ik Battlefield 3 heb gekocht en speel via Origin is omdat ik toch wel vol gebruik wil maken van de multiplayer, maar al zou ik Assassin's Creed kopen, dan zou ik het alsnog illegaal downloaden, puur om van Ubisoft's drm af te zijn (en misschien dan af en toe het spelen via de legale weg voor de multiplayer). Nee, die zooi ga ik echt wel vermijden als het kan. Als ik besluit Mass Effect 3 te kopen ga ik het om dezelfde reden ook illegaal downloaden, de single player gaat bij lekker via de illegale versie. Niks origin. Enkel voor de multiplayer zou ik de legale versie gebruiken. Multiplayer is vaak niet mogelijk via illegale games.

Ik ben dus wat dit betreft heel simpel, ik ga aan de kant staan van de groep die mij de beste service biedt. Als dit toch de piraten zijn, dan kies ik simpelweg die.

Ik wil er trouwens bij vermelden dat ik Portal en Half-Life 2 ook illegaal heb gespeeld, en ik bezit hiervan gewoon de licenties.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 19 januari 2012 12:58]

Zo als zo vaak is vertelt is het downloaden van software NIET illegaal, alleen het gebruik ervan zonder in bezit te zijn van licenties IS illegaal. Dus als jij gewoon het spel gekocht hebt maar niet van de steam/origin/of drm koppeling houdt dan ben je gewoon correct bezig als je het bijvoorbeeld op TPB download, mits je natuurlijk niet upload. Dit is ook een reactie op drvinnie
Goed voorbeel van voordeel piraterij ,

Als je een dvdtje koopt krijg je eerst 30 x piraterij blabla je steelt ook geen auto blabla

Download ik een film .

Press start en selecteer een ondertitel

Zelfde met games , zo doe ik soms wel is een crack eroverheen gooien zeker als het SP is

Klikken en start , ipv verifieren 1% 2% 3%


Hoppa

[Reactie gewijzigd door VictorSullivan op 20 januari 2012 13:00]

Ik heb 1 en 2 gedaan maar nooit uitgespeeld. Het spel is voor mij veel te traag, en de dialogen duren te lang naar mijn zin. Is dit bij deze versie ook zo? Of is er sprake van meer actie en mogelijkheden?
Het lijkt erop alsof je het niet van het RPG genre moet hebben :)

Ik zou ervan uit gaan dat de gameplay hetzelfde is als ME2, wellicht met nog wat meer actie...

Ik heb me iig erg goed vermaakt met ME1 en ME2 (stuk beter dan ME1 vond ik zelf) en zal ME3 dan ook zeker gaan proberen!
RPG's vind ik te gek, maar ik moet wel genoeg te doen hebben, en daarbij vind ik afwisseling echt noodzaak.

De karakters van het spel vind ik enigszins belangrijk, net als het verhaal. Maar ik vind het verzamelen van items, combineren van mogelijkheden en nieuwe ontwikkelingen vind ik belangrijker.
Dan is ME niets voor jou. ME is niet gericht op een open world net als Skyrim waarin het verzamelen van dingen erbij hoort. Het is een cinematische spel met rpg elementen.
Skyrim vind ik wel leuk, evenals RDR...
Misschien was ik gewoon te ongeduldig..
ik vondt in ME2 de citadel tegenvallen veels te klein tegenover ME1 maar idd ME2 is wel de betere ivm controls en gameplay. vind ook leuk dat je romances en vriendschappen kan bevorderen in Mass effect series.
Je hebt in Mass Effect 3 de mogelijkheid om te kiezen voor de Action mode. In de Action mode gaat het om de actie van de game en heb je geen last van de dialogen.
?!

Ze hebben bij ME2 bijna alle RPG dingen eruit gesloopt, het is bijna GoW. Hoe kunnen die dialogen in hemelsnaam te lang zijn? :/
Kijk, dit is nu een uitgever die respect verdiend.
Al ben je volop bezig met een MMO te lanceren/verder uit te bouwen, toch breng je daarnaast nog volop leuke games uit.

- Zitten die niet in dezelfde playerbase als hun MMO? Ten dele ongetwijfeld wel.
- Laten ze zich daardoor afschrikken? Ik merk er niet veel van :-p
- Gaan ze kijken wat de beste marketing release date is om hun spel op de markt te brengen (onder het mom van "it's done when it's done") => nee

Go Bioware!
Mee eens ja, ik speel TOR, en ga deze ook zeker spelen. Geweldige serie blijft dit.
Ik geloof dat je developer bedoelt, niet uitgever ;)
BioWare heeft vele studios die aan verschillende games werken. Ze hebben studio's voor ME, DA, SWTOR, C&C Generals 2, etc.

Mass Effect heeft een trouwe fanbase die no matter what het spel willen uitspelen. Zelfs na ME3 zal iedereen nog steeds een ME spel hebben in een ander universum of in een andere spelvorm.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 19 januari 2012 11:48]

Is dit een verkapte Blizzard-bash gebaseerd op rare conspiracy aannames? |:(
Ik blijf het fijn vinden dat de systeemeisen voor pc worden gelimiteerd door de consoles, zo kun je met een relatief oude pc nog gewoon de hedendaagse games spelen. :)

Vooral bij de ME serie vind ik die heel fijn, dat mijn pc die net ME1&2 kon draaien nu ook weer ME3 kan draaien.

[Reactie gewijzigd door karstnl op 19 januari 2012 11:02]

Ik begrijp dat er mensen zijn die dit als fijn ervaren zodat ook hun 'oude' PC de nieuwe spelen kan draaien. Persoonlijk vind ik het niet fijn!

Wat mij betreft ontwikkelen ze spellen met het meest krachtige platform als basis (bijna altijd de PC). Helaas is dit, grotendeels om financiŽle redenen, bijna nooit het geval.
Logisch toch dat er gericht word op de xbox en ps3.. Daar word tenminste op verdient. De 80% procent van de pc gamers downloaden het toch wel op basis van gemak en gierigheid. Bij de ps3/xbox gaat dat eenmaal een stuk lastiger of eigenlijk bijna niet.
Ik download al mijn games inderdaad. Alleen doe ik dat sinds jaren al via Steam.
....
....
Oh wacht....
Inderdaad is het voor de Xbox heel erg moeilijk om illegale spellen te spelen/downloaden (modchip, spel downloaden en klaar?), daarvoor zullen dus ook wel genoeg mensen zijn die het downloaden. Dus eigenlijk is de 'perfecte' markt de PS3.

En 1 ding is wel zo, dat van die (fictieve) 80%, er ook mensen zijn die het spel kopen, omdat ze na he spelen het spel zo goed vinden, dat of ze het 'gewoon' orgineel willen hebben, of dat ze zonder problemen online op officiŽle servers willen spelen. (Mass Effect 3 heeft toch een online/multi/co-op functie?)

[Reactie gewijzigd door Roelofs-Hengelo op 19 januari 2012 12:17]

Voor de XBOX360 is het idd makkelijk om een spel te downloaden maar omdat je dan niet kan updaten, DLC kan downloaden, je garantie vervalt op de xbox en geen multiplayer hebt is dit toch beperkter dan op de PC.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 19 januari 2012 12:22]

klopt, maar dat kan op de PC ook niet, als je een illegale versie hebt, kun je daar (meestal) geen DLC op installeren, en moet je wachten totdat de gecrackte versie uitkomt.

Ook kun je met de meeste illegale PC games niet online spelen, tenzij er ook gecrackte servers zijn. Of er zijn maar een 'beperkt' aantal gebruikers zijn, omdat je niet samen met legale spelers kunt spelen.

En misschien een stomme vraag, maar als je je modchip er af haalt, kan Microsoft dan nog steeds zien dat je hem gemod had? Want moet je niet de zelfde schroefjes loshalen als je de HDD wilt vervangen?

Ik weet niet precies hoe het zit, aangezien ik een PS3 gebruiker ben :+

[Reactie gewijzigd door Roelofs-Hengelo op 19 januari 2012 19:06]

Uuh , (meestal) wel kan je er van maken .

Ik had bijvoorbeeld ME2 gedownload (shame on me) + 10 Gb aan DLC
(inclusief exclusieve pre-order content / gamestop etc)

Later nog gekocht op steam .

Zelfde geld voor DA Origins

Later de Ultimate collection op steam gekocht

Zo kan je zeggen dat je voor de pc gewoon zo goed als alle DLC kan downloaden zelfs met een legale kopie heb ik wel een illegale DLC geinstaleerd no problemo
"En 1 ding is wel zo, dat van die (fictieve) 80%, er ook mensen zijn die het spel kopen, omdat ze na he spelen het spel zo goed vinden, dat of ze het 'gewoon' orgineel willen hebben, "

Klopt! en dat is precies de reden waarom ik deel 1, 2 en 3 binnenkort ga kopen. Ik moet alleen nog even zien hoe dat ook alweer werkt... Maar daar kom ik wel uit.
Op zich is de situatie vandaag niet anders dan heel in het begin toen ik met PC gaming begon ten tijde van mijn 286 - 386 - 486 ... Toen kon je games ook vlot op "oudere" hardware draaien en dat was echt aangenaam. En het verschil was ook niet zo groot veelal wat minder effectjes en mindere resolutie.

Er is een periode geweest dat je constant moest upgraden om eigenlijk games van dat moment te kunnen spelen (en soms werden spellen gereleased in een periode waar zelf de krachtigere systemen van toen er moeite mee hadden) en dan vielen heel wat mensen uit de boot.

Het was op een gegeven echt een race voor de mooiste plaatjes (ongeacht wat het kost) en daarbij verloor men vaak andere gameplay aspecten uit het oog. Met dat de shift verschuift is men haast verplicht terug te focussen op die andere aspecten wat de kwaliteit enkel maar ten goede komt. Het is geen dertien in een dozijn FPS'en of RTS markt meer.

Het democratiseert ook een beetje die industrie gezien ook "kleinere" de kans geven. Ik denk dat ik dit jaar echt massaal veel heb uitgegeven aan titels van "kleinere" studios of indy developers.

Bedoel als ik puur mooie plaatjes wil dan zet ik eigenlijk wel een blu-ray op, maar voor mij uit te dagen of te amuseren heb ik persee nu niet de mooiste graphics nodig. Zelf met de limitaties ziet het er nog altijd goed uit imho.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 januari 2012 11:25]

Een ontwikkelaar is toch gek als ze een game ontwikkelen die alleen maar op een paar procent van alle PC's gespeeld kan worden? Zelfs al laat je de consolemarkt buiten beschouwing moeten er genoeg exemplaren van een spel verkocht worden anders haalt een ontwikkelaar de hoge kosten die dit soort spellen met zich meebrengt er niet uit.

En hoe lager de minimale systeemeisen van een game zijn, hoe grote de potentiŽle afzetmarkt. Dus ja, dit soort keuzes worden gemaakt vanwege financiŽn, maar nee, dit is absoluut niet alleen de "schuld" van de consoles.
Een ontwikkelaar is toch gek als ze een game ontwikkelen die alleen maar op een paar procent van alle PC's gespeeld kan worden
Die redenatie klinkt heel leuk, totdat je je realiseert dat de systeemeisen van Mass Effect 1 en 2 niet veel anders zijn.

m.a.w. die spellen waren voor hun tijd vťťl veeleisender voor de hardware. Waren die ontwikkelaars toen wel gek?
Het lijkt er op dat ze gewoon dezelfde engine of zo gebruiken, waardoor de systeemeisen nu relatief laag geworden zijn.
Zo denk ik er ook over.

Veel mensen geven de consoles wel de schuld dat games qua graphics achterblijven, maar niet iedereen (denk zelfs het merendeel van de markt) heeft niet ieder jaar een nieuwe PC staan met een videokaart van 400 a 500 euro.

Ontwikkelaars proberen een game te maken die zoveel mogelijk verkoopt, dus dat betekend dat ze rekening houden met mensen die geen i7 met een 7970 (om maar wat te noemen) hebben.

Veel PC's die je ziet zijn nog Core2's / Athlon / Phenom dual of quadcores met vaak een videokaart zoals geforce 8600GT of iets in die geest (vaak mid-range spul).
hij vraagt of het tenminste wordt ontwikkelt op een zo krachtig mogelijke PC. Hierna kunnen ze maatregelen treffen waardoor het ook draait op oude PC/consoles. Dit is niet raar. Consoles houden nou eenmaal (totdat ze eindelijk worden geupdate) de voortgang van grafisch pracht en praal tegen.
dat limiteren duurt niet lang meer, als uiteindelijk de nieuwe xbox en ps in de winkels licht hoeven de gamemakers niet zo veel meer te beperken en gaat jou oude pc'tje toch een keer ten onder.
maar voorlopig kan je nog wel een jaar of twee doorgaan :)
Is Origin nodig voor de demo?
Origin is idd nodig voor de pc-demo, net als bij de volledige game.
Hopelijk zal iemand in staat zijn deze eruit te sleutelen. Ik ben zelf niet zo'n grote fan van bloatware.
Ik hoop dat je vervolgens de demo eenvoudig weer uit je Origin kan verwijderen zonder dat je EA support moet inschakelen zoals met de BF3 beta het geval was. Je kon de beta (ID71171 uit m'n hoofd) ook wel verstoppen, maar bij een nieuwe installatie of bij het toevoegen van een andere game kwam de beta weer tevoorschijn.

Weinig zin om bij elke demo te moeten chatten met EA support.
Ik snap niet wat zo bloatware is aan Origin. Vergeleken met Steam stukken sneller en lichter.
Totaal niet met je eens, ik weet niet of je Łberhaupt een beetje ingelezen bent in Origins EULA, daar stond letterlijk dat de software je complete systeem mag scannen en dat het vrij is die data te verzamelen, ook persoonlijke data werd daarbij niet geschuwd, daarbij vrijwaarden zij zichzelf deze data door te verkopen aan derden waar dan nog wel de persoonlijk herleidbare data uit was verwijderd..., say what? idd.

De huidige EULA is ietwat afgezwakt, maar als je goed leest staat er precies hetzelfde alleen "vriendelijker" geformuleerd.
Steam heeft daarentegen altijd een andere stelling ingenomen, ja ze geven to systeem specifieke data te verzamelen om de dienst te verbeteren, nergens geven zij toe persoonlijke gegevens te willen gebruiken, zij schuwen dit zelfs stellig.

Daarnaast werkt Steam al jaren feilloos, Origin heeft in de tijd dat ik het nu gebruik (sinds BF3 beta) al meerdere keren niet gewerkt, het ging al kompleet mis bij de installatie van BF3, het ging al gruwlijk mis bij de installatie van de Beta, nog maar niet te spreken over de komplete freeze-up wanneer ik Origin handmatig start voordat ik m'n spelletje speel.
Nog maar niet te spreken over alle EA-disconnected, could not contact EA errors.
Dat alles vind ik niet erg, maar die EULA..., en toch speel ik het omdat BF3 zo verdomd goed is, maar stiekem hoop ik dat BF3 ooit beschikbaar komt op steam, dan koop ik het spel gewoon nogeens!
Een laffe beredenering.

Er zijn genoeg argumenten tegen Origin, ik nodig je uit om eens op de BioWare forums te gaan kijken. Met name hier: http://social.bioware.com/group/6871/discussion/18676/
Wordt Mass Effect afhankelijk van die Steam-achtige downloadservice? Bye bye Bioware (en EA), weer een spel van jullie dat ik niet koop. Sinds Bioware van EA is, gaat het stevig achteruit.... Imho.
Lol wat een reden om een game niet te gaan kopen... En dan alsof je dat toch wel daarvoor van plan was...
Mwoah. Het zal wel een combinatie van factoren zijn. ME1 & 2 heb ik ook gekocht (na ze eerst gepirate te hebben :o (ja, dat gebeurt echt)). Maar omdat bij ME3 de focus meer op actie ligt EN origin verplicht wordt gesteld, denk ik niet dat ik deze game ga Kopen.
Dat is voor mij ook exact de reden dat ik het niet ga kopen...Origin doet extreem vervelend bij mij (laat games soms niet zien, is traag, loopt vaak vast). ME1 en ME2 heb ik wel gewoon netjes gekocht via Steam (niet eens na warezen). Dus iets niet kopen vanwege Origin is zeker wel een mogelijke reden!

Edit (on topic):
Fijn dat de systeemeisen nog zo lekker laag zijn, mijn GFX-kaart is nog niet echt top of the line. Wel jammer van Origin dus ;)

[Reactie gewijzigd door Astnagrath op 19 januari 2012 13:04]

De systeemeisen zijn wel heel erg laag. Zeker in vergelijking met Battefield 3.
Ik vermoed dat je voor alle eyecandy toch wel over een zwaarder systeem moet beschikken.
Eigenlijk niks bijzonders, gewoon een Unreal Engine 3 game. Je hoeft simpelweg geen grote stappen te verwachten t.o.v. Mass Effect 2. Deze engine draait al een tijd mee, maar in de juiste handen tovert hij nog genoeg moois op het scherm. Wat ik vooral zo goed vindt aan Mass Effect is dat ze een mooie, stijlvolle wereld neer weten te zetten, de sfeer is erg goed, en dat weegt zeker net zo zwaar mee als de technische kant van de graphics. Dat laatste is wat de eisen opdrijft namelijk.
Er is wel degelijk een verschil met ME2. De engine is geupgrade en geeft de game wat meer pracht.

Dit is vooral te zien bij ME2 voor PS3 en ME2 voor de rest.
Denk dat ik de demo ga overslaan aangezien ik nog niet gespoilerd wil worden... Ik wacht gewoon op de release :)
Je kan ook de Multiplayer uitproberen :D
En Origin, jammer maar dat gaat hem niet worden.
alleen om origin?

gebruik je wel steam , want dat is precies het zelfde. of zijn we vergeten hoe steam begon met het forceren van HL en CS dmv steam te spelen?
IEDERE antivirus geeft aan dat Origin spyware is. Die troep wil ik niet op mijn PC hebben.
Voor Steam is alleen Steam nodig, bij Origin moet je ook nog Battlelog (of MassEffectLog of andere bullshit die ze hierbij hebben verzonnen) dat na een paar weken nog weigert de game uberhaupt op te starten.
Ik heb NOD32 en op mijn laptop Microsoft Security Essentials en beiden geven niks aan.

Dus je argument van iedere antivirus ziet Origin als spyware klopt dus niet.
Avast en Avira geprobeerd, beiden geven zowel BF3 als Origin als spyware aan. Het grootste probleem dat ik heb met Origin is dat het zo slecht geÔntegreerd is met de (toch al extreem buggy) games van EA. Battlelog had niet mogen bestaan in combinatie met Origin. Een van de twee had moeten worden gedropt.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 januari 2012 17:33]

Ik heb geen zin om nog een download ding te installeren.. Ik heb Itunes voor muziek, en steam voor games. (voor series en films heb ik nog niet iets kunnen vinden dat bijna alles heeft).
Niet te hard zeggen, dan heb je alle rabid steam fanboys op je dak :( Maar je hebt wel compleet gelijk
Vind het altijd jammer dat zodra iemand iets op Origin heeft aan te merken een hoop mensen beginnen te mekkeren "en Steam dan?" Er zijn denk ik nog genoeg gamers (Ik) die ook Steam nog steeds vermijden.

De reflex om commentaar op Origin af te doen als Steam-fanboi-ism is dus voorbarig.
Dan hoop ik wel dat dit zich ook zla verbeteren, zoals met Steam gebeurde. Zoals Steam nu is ben ik er eigenlijk zelf wel best blij mee, maar ik kan niet ontkennen dat dit niet altijd zo is geweest.