Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 71, views: 20.617 •

Samsung voegt zijn eigen platform Bada samen met Linux-distro Tizen, die de fabrikant samen met Intel ontwikkelt. Dat zegt een topman van het bedrijf. Daarmee wordt Bada voor het eerst een volwaardig mobiel besturingssysteem.

Mockup Samsung GT-I9500 met TizenDankzij het samenvoegen van Bada met Tizen moeten bestaande Bada-ontwikkelaars en Bada-apps gelijk software kunnen schrijven voor de Linux-distro. Uiteindelijk worden de ontwikkelaarstools ook samengevoegd, zo zegt topman Tae-Jin Kang van Samsung in een interview met zakenblad Forbes. Het is onduidelijk wanneer de integratie klaar moet zijn.

Samsung werkt sinds september samen met Intel aan de ontwikkeling van het op een Linux-kernel gebaseerde besturingssysteem Tizen. Tizen geldt als opvolger van MeeGo, het OS dat Nokia en Intel samen aan het ontwikkelen waren. Samsung zou volgende maand de eerste smartphone met Tizen willen presenteren, de I9500. De letter I wijst erop dat Samsung Tizen meer als smartphone ziet dan Bada, waarvan alle toestellen het voorvoegsel S kregen. De I werd eerder onder meer gebruikt voor high-end toestellen met Android, zoals de I9000 Galaxy S, I9100 Galaxy S II en I9250 Galaxy Nexus. Eerder is de I-serie gebruikt voor de I8000 Omnia 2 met Windows Mobile, de I8700 Omnia 7 met Windows Phone en de I8910 Omnia HD met Symbian.

De Koreaanse fabrikant onthulde Bada in de winter van 2010. Enige maanden later kwam de eerste telefoon met Bada op de markt, de S8500 Wave. Daarna volgden de Wave II en Wave 3, net als diverse goedkopere varianten. Door de lage prijzen pakte Bada afgelopen anderhalf jaar 2 procent van de smartphonemarkt. Daarmee is Bada vooralsnog groter dan bijvoorbeeld Windows Phone, zo rekent Forbes voor.

Bada is echter nog altijd geen volwaardig besturingssysteem: Bada is slechts een open platform op een rtos-kernel. Rtos-kernels worden vooral toegepast bij goedkope telefoons. De Linux-kernel zal de basis vormen van het OS dat voortkomt uit het samenvoegen van Tizen en Bada.

Visuele geschiedenis Moblin, Maemo, MeeGo, Tizen en Bada

Reacties (71)

Niet nice.
Maemo: perfect OS, Nokia heeft er uiteindelijk mee lopen leuren, want niet op mainstream uitgebracht, alleen mee "geŰxperimenteerd" op de N900.
MeeGo: Opvolger Maemo, ook weer super, ook weer mee lopen leuren, alleen de N9 heeft het en het is al end of support.
Tizen: MeeGo is weer overgenomen door Samsung, volgens mij komt er heel weinig uit, wat het heeft te bieden (html5) is onduidelijk.

Nu W╔╔R iets nieuws, onduidelijk wat het is/wordt en waar het voor bedoeld is.

Het wordt een beetje Veyron/Formule 1 verhouding:
met een f1 wagen kun je veel harder, ook als je er geen ervaring mee hebt.
De Veyron is gebruiksvriendelijk en heeft betere specs.

Android-phones: betere specs.
Maemo/MeeGo phones: vul zelf maar in...

Conclusie: ik heb er geen vertrouwen in, als je de voorgeschiedenis leest dan is het toekomstperspectief niet rooskleurig, plus: welk toestel krijgt het? Wat zijn de speerpunten?

Android/WP7 zijn te gesloten en kennen daardoor veel problemen en dus negatieve publiciteit. iOS is geen optie: te gesloten. Nu loopt er nog het MER-project, wat nog wel toekomstperspectief heeft en dus de enige logische optie voor een tweaker is.
Ik ben het niet met je eens, de combinatie van zowel deze twee belangrijke spelers als twee interessante besturingssystemen bieden het nog te ontwikkelen eindproduct veel mogelijkheden en kansen. Laten we gewoon rustig afwachten en dan een oordeel vellen.
Zoals de vorigen ook kansen hadden..was het punt maar niet waargemaakt.
Rede: ios en android zijn beter.

Dus afwachten tot het verleden zich herhaalt.
"In het verleden behaalde prestaties bieden geen garantie voor de toekomst." En dat werkt twee kanten op. Gewoon rustig afwachten dus.
Je vergeet dat het OS een middel is, niet een doel.
Dus Maemo -> MeeGo -> Tizen maakt niet uit.

Het plaatje hierboven laat duidelijk zien wat er gebeurd. Samsung heeft in 2009 hun eigen (nieuwe) OS, genaamd Bada. Die ontwikkelen hun volledig in eigen beheer (=duur). Dan gaan ze in 2011 samen met Intel verder werken aan MeeGo. Ze hebben dus 2 OSsen in ontwikkeling. Deze worden nu door Samsung tot 1 samengevoegd zodat ze of minder ontwikkelingskosten hebben of een groter team hebben. Met als voordeel: Intel betaalt ook mee. ;)

Jouw kritiek op Maemo en MeeGo gaat eigenlijk over Nokia. Die zijn niet slim bezig geweest om aan verschillende OSsen te werken en niet een duidelijke keus te maken. Die zijn dus veel geld aan kleinere ontwikkelteams kwijt.
Niet om het een of ander, maar je vergelijking klopt niet.

In een F1 wagen kun je helemaal niet hard rijden als je geen ervaring hebt. Sterker nog, je krijgt het ding waarschijnlijk geeneens van zijn plek af. Als je het ding al van zijn plek krijgt moet je ervoor zorgen dat je constant hard genoeg rijd want als je dat niet doet komt er niet genoeg warmte in de remmen. Komt er geen warmte in de remmen dan werken ze niet. Werken de remmen niet dan komt er ook niet genoeg warmte in de banden en dan werken die niet meer.
Sterker nog, een Veyron gaat harder dan een F1 wagen.
Android/WP7 zijn te gesloten en kennen daardoor veel problemen en dus negatieve publiciteit.
Ik ben benieuwd, wat is er dan gesloten aan android? bedoel je het feit dat delen van de source van android niet onder de GPL is geopend maar onder de apache licentie? je weet dat WP7 helemaal gesloten is (kwa code) en ook kwa ecosysteem (zoals op iOS), dus vanwaar die vergelijking?

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 15 januari 2012 17:37]

Android is niet gesloten en daar heeft het niets mee te maken. Het heeft meer te maken met de patent rechtzaken die MS en Apple tegen Android voeren. Die hebben Google genoopt om Motorola te willen opkopen vanwege de patenten. Google doet er het beste aan omdat bedrijf na de overname weer af te stoten.

Want voor bedrijven als Samsung is daardoor de positie van Google veranderd. Google is nu ook een concurrent en zij gebruiken het systeem van een concurrent. Daar voelen ze zich niet helemaal gemakkeljk bij. Daarbij kan ik mij voorstellen dat in de Aziatische landen ook de behoefte komt om systemen te ontwikkelen die niet in Amerikaanse handen zijn, want Apple, MS, Google zijn allemaal Amerikaans. alleen Blackberry (nog) niet.

Intel is maar in een ding ge´nteresseerd en dat is fabrikanten zo ver te krijgen dat zijn Atom chips gaan gebruiken, daarom gingen ze de samenwerking aan met Nokia, dat echter die samenwerking bij het oud vuil zette. Logisch dat nu die samenwerking nieuw leven proberen in te blazen met Samsung. Ongetwijfeld zijn er afspraken dat Samsung in ruil daarvoor de Atom chip in (deels?) deze modellen gaat gebruiken.

Verder geeft het louter hebben van zo'n systeem je al een betere onderhandelingspositie omdat de ander weet dat je een alternatief achter de hand hebt. Samsung is dermate groot dat zij deze ontwikkeling wel kan dragen. Ik geloof echter niet dat het als een echte uitdager voor Android moet worden beschouwd, meer een alternatief en een stok achter de deur naar Google.

Ik geloof echter niet dat Samsung dit systeem echt zal gaan pushen zolang daar geen directe aanleiding toe is, als is ook mogelijk dat ze het voor de Aziatische markten wil gebruiken, daar was Bada ook op grericht. Het wordt nu voor Samsung te duur om Bada ook nog verder te ontwikkelen en dus wordt het samengevoegd.

Hier zie je ook weer de kracht van open source het maakt fabrikanten mogelijk om de afhankelijkheid van anderen te doorbreken wat een goede zaak is om de markt vrij te houden van monopolies,
Was dit een reactie op mijn post? gaat namelijk totaal voorbij aan mijn vraag, waarom android "gesloten" zou zijn.

Ik betwijfel overigens of het iets uitmaakt in negatieve zin of motorola van google is of niet:

1. het helpt tegen de patentrolls (met name MS en apple).
2. google heeft geen baat bij het voortrekken van motorola aangezien ze er baat bij hebben zoveel mogelijk android installs te hebben.
3. google heeft al een preferred partner program.
4. de source is gewoon beschikbaar, waardoor het weinig uitmaakt voor samsung wat google doet.
5. tizen/bada zijn net zo gevoelig voor patentrolling als android.

Verder vind ik concurrentie prima maar ik betwijfel of de argumentatie die je gebruikt de reden is waarom samsung voor deze samenweking met intel kiest, ik vermoed dat men tizen eerder gaat gebruiken voor x86 systemen (er zal vanuit intel waarschijnlijk meer werk aan worden gedaan kwa optimalisatie dan bij android, wat natuurlijk bij uitstek een arm platform is.)

Een opensource systeem zal nooit de nadelen hebben die een gesloten systeem heeft indien het de markt domineert omdat er geen lock-in kan ontstaan die misbruikt kan worden.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 16 januari 2012 00:30]

MeeGo: Opvolger Maemo, ook weer super, ook weer mee lopen leuren, alleen de N9 heeft het en het is al end of support.
De N9 heeft in feite Maemo 6 met een MeeGo-like skin, het was nog niet het 'volwaardige' MeeGo dat Nokia ooit wilde gaan maken. Maa goed, detail.
Dat zou wel eens heel mooi uit kunnen pakken denk ik.
Nu nog een goede optie voor 3rd party ontwikkelaars en het zit goed...
Maar of er plaats is voor dit OS en of ontwikkelaars hier zin in hebben is de vraag.

Tizen met bada op een budget phone lijkt me voor veel (onwetende) mensen een snelle koop. (ziet er mooi uit)
Die zien het verschil tussen een feature phone en een smartphone toch niet.

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 15 januari 2012 10:24]

Ik vraag me af of dit wel nut heeft. Wie zit er namelijk te wachten op een operating system van Samsung?

-iOS heeft succes omdat het eerst was en van Apple is (en dus 'hip'), iOS is dan ook de uitzondering en het enige platform dat er mee weg komt slechts op 1 merk toestellen te werken en toch populair te zijn.
-Android is populair omdat het gratis is (dus populair bij fabrikanten) en eenzelfde platform op verschillende telefoons van verschillende fabrikanten (wel verschillende skins, maar compatibiliteit voor apps (ja Applefanboys, ondanks de fragmentatie is compatibiliteit in de praktijk geen echte issue): een pluspunt voor consumenten die zich met hun apps niet inlocken bij toestellen van een bepaald telefoonmerk)
-WP7 heeft het al moeilijker, voornamelijk omdat ze laat op de markt kwamen. Echter, doordat WP7 volledig hetzelfde is op alle toestellen (en natuurlijk ook compatibel voor apps) is het op dat punt nog interessanter dan Android voor consumenten: tenslotte is er absolute comaptibiliteit en zijn richtlijnen strikter, waardoor de user experience verzekerd is op alle WP7 toestellen. Als MS zijn schouders hieronder steekt en eindelijk de juiste marketing gebruikt kan WP7 wel een echt succes worden.

Echter, Bada, nog maar een nieuw systeem, dat enkel op Samsung telefoons werkt, daar zit echt geen hond op te wachten. Ik voorspel dan ook een immense flop. We hebben dit namelijk al gezien bij een gevestigde speler:
RIM had de hele smartphone-markt in handen met hun toestellen, maar door hun ouderwetse OS dat enkel op hun toestellen werkt, hebben consumenten het systeem laten vallen. BBOS moderniseert nu wel, maar dat kalf is allang verdronken.
Waarom Samsung denkt dat zij het beter gaan doen is me een raadsel.

Nu ja, Samsung heeft geld genoeg en diversifiŰren is nooit slecht, miss is dit dus gewoon een probeerseltje, tenslotte gokt Samsung altijd op meerdere paarden (en Bada en Android en WP7, en ultrabooks en tablets op zowel Android als Windows), en heeft Samsung wel in rekening gebracht dat dit keihard kan falen.


edit:
1) voor commentaar te geven. lees de hele post
2) Ik ben zeker niet de persoon met het meeste inzicht in de sector, dus je mag deze psot prut vinden, maar op welke manier is hij ongewenst??? Ongewenst is het vote-niveau voor beledigende, storende of spam-comments. Zelfs als dit offtopic was (en dat is het niet) hoor je 0 te stemmen. Niet -1.
Die punten zijn geen geld waard, maar ik gebruik de scores om interessante posts te vinden en lezen, maar als er zo gestemd (op basis van eens/oneens zijn) wordt werkt het systeem gewoon niet... ZUCHT.

[Reactie gewijzigd door kiang op 15 januari 2012 14:33]

Voor zover ik weet, gaat deze samenvoegin Tizen-Bada niet alleen op Samsung-smartphones werken...
Juist, Bada als platform werd een tijd terug opengesteld. Maar zeg nu zelf: wie zit erop te wachten?

Samsung gaat denk ik niet evenveel tijd/moeite/geld steken in de 3th party fabrikanten die Bada gebruiken (daar hebben ze geen voordeel bij: Samsung verkoopt hardware, Bada licenties dragen daar niet toe bij). Daarbij Gaan die er denk ik ook niet meteen komen, gezien Bada nog geen aanhang heeft. Een fabrikant die op dit moment een OS in licentie neemt kiest voor Android of WP7 denk ik.

Een van de belangrijkste factoren daarvoor is dat deze platformen een zekere gelijkheid garanderen met concurrenten op dat platform: WP7 wordt gemaakt door MS: zij maken zelf geen telefoons en er is dus geen concurrent met oneerlijke voordelen.

Voor Android kon je tot een tijd terug hetzelfde zeggen (voor de Motorola-aankoop van Google) maar tot nu toe kun je wel zeggen dat Google Motorola geen voordelen aan Motorla gaf tov andere Android-makers (De laatste Nexus telefoon werd door Samsung gemaakt, Motorola heeft geen vroegere toegang tot Android 4 gekregen,...)

De motivatie bij Samsung met Bada ligt helemaal anders dan die van Google bij Android:

Wie Bada afneemt doet dat bij een rechtstreeks concurrent: Samsung is in de eerste plaats een telefoonmaker, en in dat kader maken ze ook dit platform. Als ze dit platform kunnen gebruiken om andere fabrikanten tegen te werken zullen ze dat zonder aarzelen doen.
Daar tegenover heb je Google/Motorola: Google is in in de eerste plaats een reclamebedrijf, in dat kader maakten ze Android, en om Android te boosten (patentportfolio, en betere kennis van hardware om zo Android te verbeteren) hebben ze Motorla gekocht.
Het is tegen het belang van Googles corebusiness (reclame) om via de Motorola-overname andere fabrikanten tegen te werken: dit zou Android als platform minder interessant maken en dat platform dus doen krimpen, waardoor dan weer reclame-inkomsten krimpen.

Je hebt dus gelijk en ik was fout: Bada kan wel door andere fabrikanten gebruikt worden, maar die zullen dat imo nooit doen. Daarom blijft het in de praktijk voor de consument hetzelfde: Bada is een puur Samsung-systeem.
Precies hetzelfde zag je trouwens een paar jaar terug met Symbian - andere fabrikanten waren duidelijk 2e prioriteit voor Nokia, en vrij snel hield de rest het dus ook voor gezien.

Maar goed, Tizen is open source, mocht het populair worden, dan mag iedereen het gebruiken en komen er weer nieuwe forks, en zo begint het circus weer opnieuw.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 januari 2012 23:01]

Je vergeet BBOS van RIM, draait exclusief op blackberries en men slikt dat ook.
euh, heb je mn post wel helemaal gelezen of wou je de eerste zijn om mr smartypants te spelen? ;) BBOS is aan het zinken aan de lichtsnelheid.
Tizen download/project pagina;
http://source.tizen.org/

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 januari 2012 11:07]

Gewoon een linkje en niet quoten is genoeg!
Of alleen de hoofdpunten...
jammer dat de quote is weggehaald, Ik zie graag een quote met een link voor meer info of iig als bronvermelding.

[Reactie gewijzigd door abot13 op 15 januari 2012 15:39]

..soortement concurrent van android dus... met daarbij het verschil dat je waarschijnlijk met maar 1 licentie af bent als telefoon producent ipv allerlei vage afdrachten aan andere bedrijven hebt (zoals nu o.a. naar MS als je android draait)
Is dit ook niet hetzelfde als Android? Ik zie niet waarom Tizen wel patentvrij zou zijn?

Ik denk imho wel dat Samsung gewoon genoeg opties wilt houden ipv enkel en alleen Android.
dat bedoel ik niet, en ik weet zeker dat het niet patent vrij is, enkel denk ik dat die patenten kwestie grotendeels nu opgevangen wordt door MS en Samsung samen.

Hoogstwaarschijnlijk (als dit beschikbaar komt voor andere phone-makers) neem je 1 licentie, ipv waar nu voor android, allerlei vage afdragen aan verschillende partijen betaald wordt per verkochte telefoon....
Ik denk dat met name de hoogte van die licentiebedragen een issue is. Als groot bedrijf denk ik niet dat het heel belangrijk is of ze nu 1 factuur moeten betalen of 5.
Tevens heeft de software afdeling van Samsung wat al nu tijden werkt met Android nu zoveel ervaring opgedaan met Linux ( via Android ) dat ze zo'n project wel aandurfen.

Alleen weten we allemaal wel dat een OS alleen niet voldoende is om te slagen.. je hebt een complete eco systeem nodig om het te laten slagen.
Hoeveel leert de software afdeling van Samsung nou van Android? Ze hoeven helemaal niks met Linux te doen, ze installeren een Android build van Google, kijken of-ie werkt, en zo niet sturen ze een bug report naar Google.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 januari 2012 23:04]

Tuurlijk. Google maakt voor alle Samsung Androids, met verschillende cpu's, gpu's, audio, gps modules etc. een build. Doen ze ook ook voor HTC, LG, Sony, Motorola en tien Chinese merken. Bugreports worden per kerende post beantwoord.
Ik snap je zin niet goed. Tizen is zeker niet patentvrij. Het is zelfs zo dat Nokia en Intel tijdens de ontwikkeling van MeeGo enorm veel patenten aangevraagd hebben voor de werking van het OS.

Hierdoor staat Microsoft en Apple veel zwakker om met hun patentportfolio Samsung te laten betalen voor Tizen (Bada). De grote fout van Android was dat ze de kracht van patenten onderschat hebben.
Ook bij bada/tizen zal he last krijgen met de offensieve patenttrolling van microsoft (en apple), vaak komen ze pas om de hoek kijken als er wat te halen valt.
MS gaat MS toch niet aanklagen denk ik hoor
Als samsung samen met intel een nieuw OS op de markt willen brengen moeten ze een ding goed doen: PROMOTEN.

We hebben nu al een redelijk verzadigde smartphoneOS markt en velen zeggen dat wp7 eigenlijk al te laat kwam en dan komen ze nu met nog een ander OS.

Als er veel geld in wordt ge´vesteerd en een komt een groot app aanbod, dan heeft het kans van slagen, anders eigenlijk niet.
Dat valt op zich wel mee. Samsung verkoopt ontzettend veel smartphones en ik denk niet dat de meeste mensen door hebben dat die bijna allemaal op Android draaien.

Als ze nu gewoon een aantrekkelijk toestel maken met Tizen kunnen ze zat toestellen verkopen. Maar dan moeten ze niet met zo'n net niet toestel aankomen en dan vervolgens het OS de schuld geven als het niet verkoopt.

Samsung wil meer afhankelijk zijn van Android vanwege patent zaken en van Windows Phone omdat MS en Nokia zulke goede vriendjes zijn, dus ik denk dat ze Tizen wel wat meer zullen pushen. Ze hebben nu, in tegenstelling tot Bada, wel Intel als partner.
Want intel heeft Nokia veel verder geholpen...
Ik denk dat jij je daarin vergist.
Natuurlijk weet niet iedereen alles, maar het zal ze wel verteld worden in de winkel.

MS heeft gigantisch geinvesteerd om te zorgen dat WP7 is waar ze nu zijn en dat is nog steeds heel klein, je moet dus een hele lange adem hebben wil je marktaandeel pakken. Dit terwijl MS wel heeft gezorgd dat vrijwel alle populaire apps op de Marketplace staan.

Samsung moet een hele lange weg om uiteindelijk met een OS te komen die niet uitblinkt op de concurrenten. Waar Apple een sterke userbase heeft en Android het open karakter, probeerd WP7 daar nog bij te komen als alternatief met grote stabiliteit en vloeiende synchronisatie met je PC. Wat kan dit OS dan nog bieden?

Naar mijn inschatting is de arrogantie van Samsung echt te groot. Ze denken door hun populariteit dat ze er zo maar tussen kunnen piepen. Ik schat dat dit een gigantische faal voor ze wordt.


Dit betekent trouwens niet dat ik het niet graag zou zien, ik denk dat het mooi zou zijn als we een 4de OS zouden krijgen.
Ik denk dat het lage marktaandeel van WP7 ligt aan dat er lange tijd geen echt "must have" toestel was. De eerste toestellen waren voorzichtige stappen omdat de fabrikanten een nieuw OS gingen gebruiken en ze niet te veel risico wilden lopen.

Dat is denk ik ook een van de redenen dat MS de samenwerking met Nokia aanging; goed op elkaar afgestemd en een hardware partner die volledig voor WP7 wil gaan (in ieder geval in het high end segment). Met de Nokia Lumia 800 hebben ze eindelijk zo'n toestel gevonden. Een toestel waarbij je het gevoel krijgt dat je hem wil hebben en ik denk dat dat ook veel voor de gemiddelde consument geldt. Volgens mij kijkt de consument meer naar het toestel zelf dan de software die erop staat.

Dat is ook wat Tizen nodig zal hebben. Samsung heeft echt wel een lange adem, net als Intel. Neem nou de Ultrabooks. De markt voor laptops heeft een enorme draai gemaakt sinds Intel probeert om 'gewone' Windows laptops er een beetje goed uit te laten zien en snel te laten werken a la Macbooks.
Wat is nou een must have toestel? Puur een stuk marketing.
Als je de toestellen vergelijk met andere smartphones, dan deden die eerste serie van WP7 hier niet onder.

Microsoft heeft gewoon niet veel geinvesteerd in adverteren in het eerste jaar, voor in de plaats hebben zij zich gericht op het verder ontwikkelen van het OS en developers zover krijgen om ook WP7 te ontarmen. Natuurlijk is Nokia koploper nu, maar dat had niets met de oude toestellen te maken. Als ik mijn Omnia 7 bekijk vind ik dat gewoon een prachtig toestel.

Samsung kan beste een lang adem hebben, maar met wie concurreren ze straks? Niet zozeer met Apple of WP7, maar met Android. Dat is een zeer lastige.
Daarbij krijg je nog is dat Samsung de expertise mist die de andere 3 wel heeft. Android is inmiddels flink doorontwikkelt en Google biedt veel populaire services. Apple heeft al ruim 30 jaar ervaring en Microsoft is de gigant op software en operating systems.

Samsung gaat tevens ook niet compleet voor dit OS, maar zal nog steeds Android en WP7 toestellen blijven uitbrengen, waar Android gigantisch is en Apple nog steeds populair, heeft MS nu Nokia aan hun kant. Wat zorgt ervoor dat Samsung daarmee echt kan doorbreken?

Ik zie echt niet hoe Samsung dit gaat klaar spelen, de concurrentie zijn de giganten en Samsung mag misschien wel volgend jaar de grootste verkoper van telefoons worden, dit betekent nog niet dat de consument een nieuw OS zullen ontarmen.
Ik denk dat je verder moet kijken. Als er standaard Linux op de telefoon draait, dan kun je er opeens veel meer mee. Denk aan een mainstream browser zoals Firefox en kantoorsoftware zoals OpenOffice.
Met de nadruk op kijken. Die wedloop van mobiele OS'sen is een grote schijnvertoning. Dat daar wat mee te verdienen valt hebben ze puur te danken aan de voor de eindgebruiker onbereikbaar gemaakte hardware. Bij de PC werkt dat spelletje alleen nog met de graphics drivers die nog altijd gesloten zijn om de grafische mogelijkheden op niet-Windows systemen te beperken. Maar het lukt nog steeds.

Open source software kan veel, en over het algemeen beter dan commerciele software. Alleen de soft- en hardwareindustrie vinden dat niet leuk. Het haalt de vraag naar commerciele software onderuit. Het gevolg daarvan is weer dat de hardware ook minder goed gaat lopen omdat de systeemeisen van vrije software niet verder gaan dat wat echt nodig is.
De waarheid is dat een enorme softwareproducent die geen winstoogmerk heeft praktisch niet valt te beconcurreren. De enige oplossing is concurentievervalsing.
Alleen de soft- en hardwareindustrie vinden dat niet leuk.
Waar haal je dat vandaan, ik kijk eens even bij de lijst van grootste ICT bedrijven, en van de 20 grootste kan ik er misschien 2 vinden die niet volop open source software gebruiken of schrijven. Gratis code is waanzinnig populair, en het is (zeker voor een hardware fabrikant) helemaal ideaal als je gebruikers ("de community") zelf de overgebleven bugs uit de software halen.

Zonder open source hadden OSsen als WebOS, Bada, Maemo, MeeGo, Android etc nooit bestaan, die bedrijven hadden nooit een eigen OS vanaf de grond kunnen bouwen, in elk geval niet zo snel en zo goedkoop. Maar als je een Linux kernel van de plank pakt, er een Webkit applicatie framework bovenop legt (of een al bestaande Java kloon) en nog wat andere open source libraries bij elkaar raapt is 90% van het werk al gedaan, je hoeft alleen nog een beetje hippe skin te maken en een goed advertentie bureau in te huren, en klaar ben je.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 januari 2012 21:46]

Windows Phone kwam niet te laat maar op tijd, heel veel mensen zullen het komende jaar aan het einde van hun 2 jarige Android contract zitten en gezien de hoeveelheid die ontevreden is zal een groot deel overstappen op wp. Net als de Blackberry gebruikers die nu over willen schakelen..

Ik zou eerlijkgezegd Android niet eens overwegen, mijn iPhone 4 is snel zat, functioneert prima en over een paar welen komt er een nieuwe accu in en ga ik hopen dat de iPhone 5 niet heel boeiend zal zijn. (of dat Android kwalitatief beter wordt..
wat is er "kwalitatief" dan mis met android?
Eigenlijk zit windows al het langste in het vak. Windows heeft toch al wat jaren ervaring met windows mobile. Alleen de markt is in een paar jaar erg verandert. Vroeger hadden een paar nerds een windows mobile en zakelijk was het bb of nokia met symbian, maar nu hebben veel meer mensen een smartphone(vooral de jeugd) en moest MS haar mobiele OS drastisch veranderen. Die switch bracht ook de naamsverandering; van WM naar WP. Sinds de release van wp7.5 is mango een erg volledig OS en dus zeker concurrent van Android en IOS.

Ikzelf bezit nu een android 2.2 high end smartphone maar ben niet echt tevreden en ik wil( na slechte ervaring met WM 6.0) toch weer de switch maken windows.

ben benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen.
"Ikzelf bezit nu een android 2.2 high end smartphone maar ben niet echt tevreden"

Godsamme. Leg eens uit wat er niet goed is dan!
Bovendien: hoe high-end kan je smartphone op dit moment nog zijn als er nog Android 2.2 op staat...
mijn iPhone 4 is snel zat, functioneert prima en over een paar welen komt er een nieuwe accu in en ga ik hopen dat de iPhone 5 niet heel boeiend zal zijn.
Moet er al binnen anderhalf jaar al een nieuwe accu in? Valt dat onder garantie?
Klinkt wel interessant .. Afwachten wat het gaat brengen
Ik ben benieuwd! Meego schijnt toch nog wat (nerd)fans te hebben en had niet een slechte indruk van Bada, behalve dat het niet groots opgepakt werd door ontwikkelaars.

Maar toch denk ik dat Windows een groot marktaandeel gaat krijgen: straks kan Windows 8 op pc's, tablets en smartphones draaien, volgende stap is complete integratie (op je smartphone naadloos doorgaan waar je op de pc was gebleven). Bovendien vind ik dat MS wel laat zien dat ze goed bezig zijn met Windows 7 en WP7. Niet dat ik nou een fanboy ben..

[Reactie gewijzigd door Opinion op 15 januari 2012 10:58]

Ik ben benieuwd! Meego schijnt toch nog wat (nerd)fans te hebben en had niet een slechte indruk van Bada, behalve dat het niet groots opgepakt werd door ontwikkelaars.

Maar toch denk ik dat Windows een groot marktaandeel gaat krijgen: straks kan Windows 8 op pc's, tablets en smartphones draaien, volgende stap is complete integratie (op je smartphone naadloos doorgaan waar je op de pc was gebleven). Bovendien vind ik dat MS wel laat zien dat ze goed bezig zijn met Windows 7 en WP7. Niet dat ik nou een fanboy ben..
Windows 8 op een "touchscreen" PC.. Zie geen toekomst voor windows 8 op een toetsenbord en muis
Ik denk dat Microsoft met Windows 8 de spijker helemaal mis slaat. Voor tablets misschien niet, maar ik denk dat het voor PC's een onwerkbare interface is, en dat de workflow van iedereen die ermee werkt extreem aangetast word. Hoe sluit je een applicatie af? ctrl+shift+esc is de enige manier, en dan moet je ook nog de taak selecteren en afsluiten.

Vroeger kon je gewoon ctrl+w doen (in de meeste applicaties, want Microsoft is niet zo'n goede interface designer dat ze continu´teit bieden).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 januari 2012 11:13]

Wat dacht je van alt+f4 ? De combinatie die jij noemt is nl. niet de applicatie afsluiten, maar een tabblad afsluiten in een browser, een document sluiten in office, een bestand sluiten in een mediaplayer ... De applicatie blijft open, terwijl met alt+f4 je de applicatie sluit. Eneuh ... vroeger? ... ctrl+w is de combo die vandaag gebruikt wordt, dus echt vroeger kun je het niet nomen. Ten laatste is het Microsoft niet die de interface maakt van software, het is de designer van de software zelf die dat doet. MS biedt het OS aan, de software maken ze niet zelf en kun je ze ook niet voor verantwoordelijk stellen.
ctrl+w sluit het venster af, maar in Windows is dat dus ook de applicatie. Alt F4 vind ik een slecht gekozen combinatie, want het duurt relatief lang voordat je die knoppen gevonden hebt.
Waarom zou de consument hiervoor kiezen, en niet voor Android. Wat maakt het een uniek OS? Ik zie geen direct voordeel.
Je vergeet hierbij dat een groot deel van de consumenten niet voor een OS kiest maar gewoon een smartphone. Veel mensen weten niet eens wat Android is of dat het op hun telefoon draait. De Samsung Wave is daar een goed voorbeeld van, een goed verkopend toestel met Bada, geen Android, wat het grootste deel vd gebruikers zich niet eens beseft.
Je hebt gelijk! Ik had hier niet gelijk aan gedacht.
laat samsung maar eerst met Bada2.0 op de proppen komen, want de prestaties van mijn S8500 zijn om te huilen
De letter I wijst erop dat Samsung Tizen meer als smartphone ziet dan Bada, waarvan alle toestellen het voorvoegsel S kregen. De I werd eerder onder meer gebruikt voor high-end toestellen met Android, zoals de I9000 Galaxy S, I9100 Galaxy S II en I9250 Galaxy Nexus.
_/-\o_

Nee, oke.

Ik heb nog nooit Bada uitgeprobeerd, en kijkend naar de reviews over Bada telefoons moest ik dat maar nooit willen. Maar dit ziet er toch al wel er gprofessioneel uit, waar Bada dat niet oogte. Maemo vond ik altijd wel mooi, MeeGo was leuk opgezet, maar niet zo succesvol, maar dit opent toch een andere markt lijkt me.

Nou maar hopen dat ze inderdaad 'Best of all' hebben gemaakt en niet de wat mindere features gelaten hebben voor wat het was.
Haha, niet eens gezien. S is hier onderdeel van naam, niet van typenummer.
Waaraan zie jij eigenlijk dat dit er professioneler uitziet? Doordat de nieuwe serie geen I, maar een S heeft?
Qua hardware was de S8500 (Wave) precies hetzelfde als de Galaxy S. Niet echt een kleine jongen in de zomer van 2010.
Bada bracht/brengt toestellen uit die qua hardware met de tijd mee zijn gegaan. Het OS/Schil Bada was en is nog steeds bij de tijd. Een aantal features zitten er standaard in waar het bij WP7.5/IOS sinds kort of nog niet aanwezig is (screenshots, Panorama foto's, Tethering).
Het grootste probleem is dat Bada door ontwikkelaars links blijven liggen doordat er met 4 grotere Os'en een veel groter publiek getrokken wordt (IOS/Android/RIM/WP).
Gelukkig kun je met Bada nog wel apps makkelijk buiten de market om kunt installeren zoals Flash programma's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013