Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 60, views: 17.405 •

BioWare geeft dinsdag 17 januari update 1.1 van Star Wars: The Old Republic vrij, met daarin een nieuwe Flashpoint en een nieuwe Operation. De daarop volgende update krijgt naast een nieuwe Flashpoint en Operation ook een nieuwe Warzone.

In een interview met Eurogamer stelt James Ohlen, game director van Star Wars: The Old Republic, dat ontwikkelaar BioWare 'agressiever wil zijn dan World of Warcraft' met het vrijgeven van nieuwe spelelementen. Het eerste teken van die agressiviteit is patch 1.1, die vanaf dinsdag 17 januari te downloaden is. De patch heet Rise of the Rakghouls, naar de Flashpoint die de patch aan de game toevoegt. De Flashpoint is een dungeon voor maximaal vier spelers van level 50, die gelegen is op de planeet Kaon. De Rakghouls uit de titel zijn een soort zombies die het op de spelers voorzien hebben. De Flashpoint is op Normal en op Heroic te spelen. Patch 1.1 bevat naast de Flashpoint ook Operation Karagga's Palace. Dat is een dungeon voor 8 tot 16 spelers die het opnemen tegen ene Karagga en het Hutt Cartel. De Operation is speelbaar op de Normal-, Heroic- en Nightmare-moeilijkheidsgraden.

De Flashpoint op Kaon is slechts het eerste deel van de strijd tegen de zombies, stelt Ohlsen. De dungeon, waaraan al een jaar gewerkt wordt, is in twee delen gesplitst en de tweede helft volgt als een aparte dungeon in de volgende content-patch, die voor maart gepland staat. BioWare heeft ook nog een derde patch in voorbereiding, die 'zo snel mogelijk daarna' verschijnt. Met de update van maart krijgt de game er ook een nieuwe planeet bij, met daarop een nieuwe Operation die geschikt is voor 8 tot 16 spelers. De maart-update krijgt bovendien een nieuwe pvp-Warzone. In dezelfde update wordt volgens Ohlen het Legacy-systeem aan de game toegevoegd. Dat is een systeem waarmee BioWare spelers wil belonen die verschillende spelpersonages aanmaken.

Voor de patches daarna werkt BioWare aan veranderingen aan Guild-functionaliteit. Zo krijgt de game een Guild Bank. Verder wil de studio de gevechten met ruimteschepen aanpassen, zodat het interessanter is voor spelers van het maximale level 50. Ohlen wil bovendien 'de ruimte meer tot leven brengen', al vertelt hij niet hoe dat gaat gebeuren. Tot slot kondigt Ohlen aan dat het spel een ranglijst krijgt van de prestaties in pvp.

Rise of the Rakghouls, de nieuwe Flashpoint uit Swtor Patch 1.1.

Reacties (60)

als je iets doet moet je het goed doen
Bioware is hiervan het bewijs :*)
Ik vind 3 weken na de release nieuwe content anders knap vervelend. Dat had er of vanaf het begin in moeten zitten of pas na een paar maanden toegevoegd moeten worden. Er is gewoon teveel te doen. Daarnaast zijn er honderden bugs die prioriteit over nieuwe content zouden moeten krijgen.
Ik snap wel dat ze het doen maar ook ik verbaas me erover dat veel UI en gameplay bugs op de lange baan worden geschoven, het was een leuke singleplayer maar kwa interface/datagathering loopt het nog achter.

Ik denk dat ze zich vooral richten op pvp/questing en end game pve wat links laten liggen (kwa functionaliteit/UI fixes), wel jammer want ik vond het spel wel potentie hebben op dat gebied.
Uitgegeven door EA, verbaas me er niets over dat de game nog niet af is. Dat doen ze tegenwoordig niet meer.
@Sorcerer
Eerste grote klacht die mij opviel was toch echt: "Het voelt alsof er te weinig endgame content is". En ik ben zelf nog niet eens Lvl50.
Het lijkt me onzin, dat alles er vanaf dag 1 had moeten zitten (overweldigend?), maar nog veel idioter als het er pas later in had gemogen. Tenzij jij expert bent op het gebied van content progression planning in MMO's. "Er is gewoon teveel te doen" is een slecht argument. Er zijn waarschijnlijk duizenden bugs, maar prioriteit over nieuwe content? Volgens mij snap je niet waarover je het hebt...

@blouweKip
Persoonlijk snap ik ook niet dat de problemen met UI niet eerst eens worden aangepakt. Ik zou gek worden als ik een 16 man operation moest tanken zonder "target-of-target" frame, maar die skills/cooldowns die gewoon niet gelijk lopen met je UI zijn wellicht nog erger; sta je leuk een heal te casten, gebeurd er na afloop niets!

De focus op PvP valt wel mee, ik heb amper PvP specifieke fixes gezien, er is/word vooral PvE content toegevoegd en die UI bugs zijn in PvP net zo vervelend.

[Reactie gewijzigd door Cio op 13 januari 2012 17:09]

Nagel op de kop. BF3 was ook een maand uit en direct een uitbreiding Karkand of zoiets :) .
Ik vertik het om het aan te kopen, alle vrienden hebben dit reeds gekocht maar door de gebrekkige ondersteuning en uitblijven van patches, stel ik de aanschaf nog uit tot het " standaard' spel, stabiel blijkt.
spel is anders vrij stabiel hoor. Heb zelf geen problemen en heb karkand gwn gratis gekregen met de limited edition.
@brandmannetje Maar het werkt nog steeds niet naar behoren, je hoort niet zomaar in het midden van een potje uit het spel te worden gegooid. Hoewel het is verbeterd sinds dat het spel is uitgekomen, is het nog steeds niet echt optimaal.


Ontopic:

Zelf speel ik SWTOR niet met iedere keer korte releases lijkt mij het leuker spelen dan telkens 'snel' door alle content heen te zijn en dan weer lang moeten wachten (zoiets als iedere dag een stuk chocola pakken ipv in ťťn dag de hele reep eten).

Toch moet EA zich echt wat geduldiger moeten gaan gedragen. Halve games uitbrengen zal in het begin nog aardig lopen. Maar klanten lopen makkelijker weg dan dat zij terug komen. Hopelijk leren ze dat voordat het te laat is, en komen er snel spellen uit die wel naar behoren werken op de release.
Ze reppen ook geen woord over verbeteringen van hun UI, danwel nieuwe endgame voor spelers die al rank 50 valor zijn.

Ik denk dat dit laatste een van de grootste problemen is: Het spel is gewoon binnen een paar weken uitgespeeld. Zodra je je pvp gear hebt heb je eigenlijk niets meer te doen.

Tenslotte, voor de SWTOR spelers: Is het jullie opgevallen dat op deze PvP gear mods aan de gear vast zitten? Dat wil zeggen je kan ze er niet uithalen en in je eigen oranje gear stoppen om er uit te zien zoals jij dat wilt.

Ik vond het zelf erg vreemd, en echt een gemiste kans.
@Drunk3nD3m0n zo goed wordt het spel anders niet ontvangen. Het regent klachten op het SWTOR forum. Vooral de customer support ligt onder vuur voor het niet beantwoorden van tickets, verwijderen van tickets, sluiten van tickets zonder dat er iets mee gebeurt en het gewoon NIET oplossen van vrijwel elke ticket. Voor een betaald abonnement is dit gewoon onacceptabel. Ik snap dat vooral na een release van zo'n groot spel niet gelijk alles 100% is. Echter een customer support die je niet kan helpen kan gewoon niet.

Zelf vind ik het spel zeker wel vermakelijk. Maar krijg echt het gevoel dat het op het laatste moment 'ff snel' afmaakt is (precies voor kerst uitbrengen $$$). Dit is gewoon erg jammer, er zit toch nog wel een aantal game-breaking bugs in die nog steeds niet opgelost zijn. Daarnaast is de gehele UI een regelrechte ramp.

Zelf heb ik mijn subscription stop gezet. Ik houd het spel echter wel in de gaten, het heeft erg veel potentieel, maar er moet gewoon nog wat aandacht aan geschonken worden.
Even een kleine aanpassing / toevoeging: Karagga's Palace was er al, alleen was er maar 1 boss op het moment, deze zullen ze uitbreiden zodat er 4 bij komen.

Verder een beetje jammer dat ze niet wat bugs oplossen, zoals de loot distributie, rare "evading mobs", of een combat log toegoeven.
Ach ja, het is de eerste echte content patch, dus er kan nog van alles gebeuren.

Voor een volledig overzicht van de patchnotes http://www.eurogamer.net/...tch-1-1-notes-new-content
Waarom niet naar de officiŽle patchnotes direct linken?

http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=141695

En dan zie je ook dat er genoeg bugs gefixt worden die veelvuldig gereport zijn in de laatste weken. Andere zaken zouden best wel eens langer nodig kunnen hebben, maar niet de patch moeten ophouden. BioWare heeft al laten zien vrij aggressief te patchen om zaken op te lossen.
Ohlen wil bovendien 'de ruimte meer tot leven brengen', al vertelt hij niet hoe dat gaat gebeuren.
Ik hoop eigenlijk op een guild-ruimteschip of zo :)
:9~ That would be SOOOOOOO cool.
Oh, dat je je guildies op je eigen schip tegenkomt :'D
Meeten voor Flashpoints in je schip en van daaruit evt. ook kan teleporten naar Operations... oh yes...
Ik kan uit prive bronnen bevestigen dat ze hier mee bezig zijn.
ik kan uit officele bronnen bevestigen dat ze er mee bezig zijn want dit heeft bioware all eens gezegd :P
Als ze so verder doen zal er echt wel weinig tijd zijn om je echt te gaan vervelen alle 2 maanden een nieuwe flashpoint of het vergroten er van en nog es wat extra operation bosses. Moet zeggen hopelijk houden ze dit lang vol.
Ik vind het knap werk wat ze hebben geleverd.
Alleen ben ik de constante vergelijkingen met wow een beetje beu.
Het zijn twee verschillende games, allebei MMO's, maar verder volledig andere setting.
Ze hebben het goede van wow als basis genomen en daarop een erg knappe "immersive" environment gecreŽerd.

Dat ze zo snel met content afkomen stemt mij zeer hoopvol voor de toekomst van deze MMO. Ze hebben het altijd toegegeven dat er nog veel werk was en dat er nog mogelijkheden zat zijn waaraan gewerkt kan worden. Om dit dan te zien evolueren aan dit tempo vind ik erg mooi.

@Bioware: I'll gladly pay you the 13 euro if you keep this up :-)
Ben ik niet met je eens. SWTOR en WOW vissen nu in dezelfde vijver en zullen ook fel op elkaar reageren. Er zijn evenveel overeenkomsten als verschillen te vinden, maar van een afstandje bekeken zijn ze redelijk identiek.

Toen ik SWTOR wilde kopen kreeg ik ook toevallig een offer van wow om het weer gratis 7 dagen te spelen.....

Ik juich de concurrentie alleen maar toe tussen deze 2 spellen. En ik hoop dat bioware inderdaad een fanatiek expansie/patch schema zal aanhouden om het spel echt succesvol te maken.
Deels met je eens :-)
Het gaat om een genre, en dus zijn ze per definitie redelijk gelijk. En dat is voor elk genre zo (RTS, FPS, Racing, ...) Elk heeft hun eigen vaatje waar ze uit tappen, en uiteraard gelijken ze dan op mekaar.

Maar ik vind ook dat je elk game zijn eigen plek moet gunnen en dat constante vergelijkingen op een bepaald ogenblik slechts een afleiding zijn van het spel.
Doe je dit niet dan dreig je van die ellendige fanboy discussies te krijgen waar echt niemand blij van wordt...

En dat ze mekaars goede ideeŽn kopiŽren is ook helemaal niet slecht, we kunnen er als gamers dan alleen maar beter van worden.

En ben ik het spel beu, dan zullen ze dat snel genoeg merken :-p
WoW hoefde niet de competitie aan te gaan met een spel als WoW. SWTOR moet dat wel. Met de huidige kwaliteit verliezen ze hun spelerbase voordat het spel echt haar opkomst maakt.

Ik ben zelf erg ontevreden op dit moment in ieder geval, ik heb het spel moeten kopen voor 50 euro, en vervolgens een gamecard voor nog eens 25, en ik ben nu al een week klaar met het spel - er is gewoon niets meer te doen.

Daar komt bij dat de UI clunky is, er veel problemen zijn met de ondersteuning van reguliere hardware zoals logitech muizen waarvan buttons niet werken. Graphische settings etc. etc.

De kwaliteit-prijsverhouding is gewoon te laag. En dan moet je je ook nog eens contenderen met de support die je echt het bloed onder de nagels weg haalt.
Hmm. Dat Bioware regelmatig met nieuwe content wil komen snap ik, en vind ik prijzenswaardig, maar naar mijn idee kunnen ze toch echt beter eerst eens wat doen aan die clunky UI en het gebrekkige social systeem.

Guilds zijn momenteel vrij nutteloos. Er is, zoals genoemd, niet eens een guild bank. Laat staan andere features. De guild interface is ook niet zo handig. Zo is het niet mogelijk een speler in een groep uit te nodigen via de guild interface. In een guild waarin samenwerking het enige nut is vraag ik me dan wat af waarom die basic functionaliteit mist.

En zo is er op met name de interface nog genoeg aan te merken.
Ik heb er best vertrouwen op dat dat uiteindelijk opgelost wordt, maar ik snap niet dat dat blijkbaar pas over een tweetal patches zal zijn, wat dus waarschijnlijk neerkomt op april of mei. Ik vind dat eerlijk gezegd gewoon te laat.
wow had in het begin niet eens de juiste modelen klaar toen het uitkwam, en een guild bank boeit me niet want in geen enkele guild waar ik inzat werd er wat nuttigs mee gedaan

en ik kan prima mensen uit mn guild inviten hoor, je gaat naar details en rechter muis op zn naam

[Reactie gewijzigd door dakka op 13 januari 2012 18:52]

Na mijn Sorcerer naar level 43 te hebben geleveled, ben ik toch weer teruggekeerd naar WoW. SWTOR is de beste poging tot nu toe maar het haalt het gewoon nog niet bij WoW. De engine is goed maar niet goed genoeg. Het lopen springen en vechten met je mannetje is niet tot in de perfectie uitgevoerd. Een goed voorbeeld daarvan is de input lag die er is als je spells cast. Waar je bij WoW echt het gevoel dat alles direct gebeurt heb ik dat bij SWTOR niet.
Een ander heikel punt vind ik het boxed gevoel dat ik telkens heb. Het is geen open wereld, alles is lineair ingericht en je looprichting en pad is eigenlijk bij voorbaat al bepaald. Ik heb niet zoals bij WoW het gevoel in 1 grote wereld op te gaan. Zodra je eenmaal door de shine heenkijkt van je eigen ruimteschip merk je dat dit eigenlijk een soort portal is naar de andere zones (planeten). Die zones lopen dus niet eens in elkaar over. Ook de haperige netcode waar je behoorlijk veel last van hebt op bijvoorbeeld de Imperial Fleet is ontzettend storend.
Verder vind ik de dungeons te makkelijk, ik heb een lvl 45 dungeon (red reaper) gehealed op mijn char terwijl ik zelf level 43 was zonder ook maar 1 keer in de problemen te komen qua force. Nu ben ik terug naar WoW, speel daar alleen PVP, en vermaak me er weer opperbest mee. Jammer want ik heb er weer wat eurootjes aan gespendeerd maar nee, ook dit spel gaat het vooralsnog niet maken.
Zodra je eenmaal door de shine heenkijkt van je eigen ruimteschip merk je dat dit eigenlijk een soort portal is naar de andere zones (planeten). Die zones lopen dus niet eens in elkaar over.
Vreemde kritiek, planeten lopen nu eenmaal niet elkaar over. Lijkt me logisch daar je daar iets als een ruimteschip voor nodig hebt om tussen die planeten te reizen.
Een soort portal/wormhole achtig iets kan natuurlijk ook, maar geef mij dan maar een schip(prachtig die Fury!).
eigenlijk is wow ook opgedeeld in grote continenten met daarin zones, waartussen je moet reizen met zeppelins. (dus precies hetzelfde als SWTOR)
hij bedoeld dat de zones vele malen groter zijn (en dat je natuurlijk flying mounts hebt wat het ook minder boxed in doet aanvoelen).
Als SWTOR speler is mijn gevoel als hij zegt 'boxed' dat de environment gewoon lijkt op een grote indoor dungeon.

Er is niet echt een buitengevoel. Je hebt geen vrijheid.
Commentaar leveren over PVE en dan terug gaan naar een spel waar je PVP speeld.
Je hebt het totaal niet over de PVP functie in het spel, hoe sta je daar tegenover dan?
Ik denk niet dat het echt eerlijk is om te zeggen dat Flashpoints to makkelijk zijn in ToR zonder de hardmodes geprobeerd te hebben.
Anders kan je datzelfde argument ook voor WoW gebruiken, Deadmines is nou ook niet bepaald moeilijk.

Ook ben ik het er niet mee eens dat de planeten lineair zijn. Qua questen is het inderdaad wel zo, maar het is niet van dat je niet van het pad af kan.
Er zijn genoeg grote gebieden waar je zowat in kan verdwalen, neem bijvoorbeeld de Dune Sea op Tattooine, of de sneeuwvlaktes van Hoth.
Verder vind ik de dungeons te makkelijk, ik heb een lvl 45 dungeon (red reaper) gehealed op mijn char terwijl ik zelf level 43 was zonder ook maar 1 keer in de problemen te komen qua force.
Da's tegenwoordig ook zo in WoW, de dungeons / instances van voor level 60 zijn, tenminste toen ik het een paar maanden geleden voor het laatst speelde, gewoon makkelijk.
Laatste tijd al eens een "normal" dungeon in WoW gespeeld? Zeker tijdens het levelen stellen die helemaal niets voor. Je kunt rustig een "normal" level 76 dungeon in met je level 70 healer zonder ooit in de mana problemen te komen.

Daarnaast vraag ik mij serieus af waar je lag vandaan komt. Ik heb daar op geen enkele van mijn karakters last van. de "netcode" waar je over praat zegt mij ook niets.

En ach, als je over perfectie praat..... Na 10 jaar ontwikkelen zijn de graphics in WoW nogsteeds niet perfect. Hoe denk je dat Bioware dat in 2 jaar tijd zou kunnen bewerkstelligen dan?

Sinds ik SWTOR heb, heb ik mijn 4 WoW accounts niet meer aangeraakt. Toen ik SWTOR 2 weken aan het spelen was heb ik voor alle 4 de betaling stop gezet.

En realiseer je wel dat je op level 43 waarschijnlijk een uur of 80 in het spel hebt zitten. Er zijn nogsteeds veel spellen waar je geen 80 uur mee zoet kunt zijn. Ik heb persoonlijk met mijn level 50 karakter zo'n 130 uur gespeeld. Dat betekend dat als endgame content niets wordt, ik toch een goeie 130 uur durende adventure gespeeld heb met een enorme replay value.

Als jij WoW op dit moment leuker vindt om te spelen dan raad ik je sterk aan WoW te spelen. Het zijn uiteindelijk beiden spelletjes en het belangrijkste doel is nogsteeds lol hebben. Ik heb voor mezelf geconcludeert dat ik in SWTOR meer lol ga hebben dan in WoW.
Vrijwel iedere speler die ik ken heeft crappy fps als ze bij teveel andere spelers in de buurt komen. Leuke poging dit spel maar ik heb hem ook alweer aan de kant gezet.
Dan hebben ze een crappy PC. Mijn videokaart heeft geen probleem met 24-man groepen vs. een World boss met kijkers er omheen.

Seriously; we hebben met onze guild ondertussen 3 keer een worldboss aangevallen. De laatste twee keer samen met een andere groep die net aan het vormen was waardoor we op 24 man uit kwamen. Niemand had klachten over FPS.
Ook Republic Fleet is geen enkel probleem; er is wat meer laadtijd omdat er wat meer textures nodig zijn maar die vervolgens op het scherm zetten gaat soepel.

Dit alles op een Radeon HD5830. Niet de meest moderne en ook niet de snelste van zijn eigen tijdperk. Wel alle grafische instellingen op maximaal op 1920*1080.
Ik heb een HD5850 met een overclockte Q6600, 4GB RAM op Windows7 en ik drop als ik bijvoorbeeld over de trap ren in de fleet naar 15fps. Wanneer ik bij de crew skill trainer aankom stijgt dat weer iets naar 25. En dan speel ik op 1680*1050 met shadows uit en textures op medium (maar dat is hetzelfde als high heb ik begrepen).
Ik erger mij ook dood aan die input lag bij spell casting!!
Ik dacht in feite dat het aan mijn pc lag aangezien deze toch een stuk te oud is voor deze game....
Misschien is het bij mij nog erger.
Anyway, eind deze maand nieuwe monster PC en dan geef ik deze game nog eens een kans.
Lage fps verergert input lag 1 ding wat je er tegen kan doen is ability queing op 0.0 te zetten in opties dat heb ik gelezen verminderd ability lag.
Probeer ook eens de schaduw settings helemaal uit te zetten. Het maakt niet uit of je een supercomputer hebt of niet. PvP was bij mij onspeelbaar op een 'gewone' en een 'game' PC totdat ik de schaduws uitzette. Op een of andere manier veroorzaakte dat lag.
Wat wil je nou eigenlijk? De game is pas 3 maanden oud... als jij nu terug zou keren naar WOW van 6 jaar terug schrik je ook de bulten.

Er moet nog veel gepolijst worden, maar ik vind zelf de combat echt heerlijk aanvoelen en minstens net zo goed als WoW. En hoezo boxed? WoW is ook boxed, alleen mogelijk iets minder. ga jij maar lekker zwemmen in de oceaan , eens kijken hoe snel jij fatigue tegenkomen (ofwel, een onzichtbare muur).

Zelf heb ik weinig problemen op Vaiken en fleet, framerate ligt meestal zo rond de 40 , zonder echt erge haperingen. dit is heel wat beter dan WoW het in het begin deed, weet niet of jij je de beginmaanden van Shattrath en Dalaran nog kan herinderen?

Sorry, maar jouw kritiek is echt niet terecht voor een spel wat pas een aantal weken oud is. als je kijkt naar hoe dik Bioware er bovenop zit om de game beter te maken, daar kan blizzard nog een punt aan zuigen.
Heb een beetje hetzelfde gevoel als jou, het haalt het allemaal net niet, terwijl er toch veel potentie in zit. Het loopt gewoon allemaal niet even lekker, wat toch wel erg storend is. Kan er allemaal nog zo mooi uitzien, als het niet lekker speelt is het toch gauw over (Aion ook zo'n voorbeeld van).

Hopelijk gaan ze al deze punten eerst aanpakken voor ze met meer content aankomen.
Goede manier om met World of Warcraft te concurreren. WoW heeft sinds het uitkomen van Wrath of the Lich King ruim drie jaar geleden maar zes content patches gehad, waardoor veel mensen op het spel uitgekeken zijn geraakt.

Toen Blizzard bekend maakte dat patch 4.1 niet Firelands zou bevatten, maar level 85 versies van oude dungeons beloofden ze voortaan vaker content patches uit de gaan brengen, maar dat deze wat kleiner zouden zijn. Na bijna een jaar hebben ze deze belofte nog niet waar weten te maken, maar zit de volgende (betaalde) expansion er wel weer aan te komen.
Lijkt erop dat Blizzard zijn strategie aan het aanpassen is, en zijn focus op die nieuwe expansion gelegd heeft. Die expansion lijkt het spel vooral toegangkelijker te maken voor nieuwe en/of aziatische spelers (nog meer), en is - tenminste zoals ik het zie - de volgende stap in het free 2 play maken van WoW. Gevolgd door het nu nog mysterieuze Project Titan, die het stokje van WoW als MMO marktleider zal proberen over te nemen.
Blizzard is inderdaad al actief aan het nadenken over de toekomst en waarschijnlijk een f2p-overgang van WoW. En na een jaar of 6 - 7 snap ik dat ook wel. Het is een prachtig spel die enorm veel gepresteerd heeft in de industrie en voor miljoenen mensen jarenlang een bron van vermaak is geweest. Dat een spel als SW:TOR nu het stokje zou overnemen, zou alleen maar logisch zijn. Helaas gebeurt dat nog maar deels. De recensies van TOR zijn positief, maar niet lyrisch, en veel spelers noteren toch wel een aantal tekortkomingen. Aan de andere kant: Dat heeft elk spel, en SW:TOR is zeker niet slecht. Met meer content en andere verbeteringen zal SW:TOR ook nog beter en volwassener gaan worden de komende tijd. Toch verwacht ik nog meer van Guild Wars 2, die moet het wat mij betreft echt helemaal gaan doen in de MMO-markt.

Van Titan vrees is het ergste. In principe haal ik alles wat Blizzard maakt blind in huis, maar bij Titan weet ik het niet. Er gaan sterke geruchten dat het een casual MMO wordt voor een zo groot mogelijke doelgroep. Dat doet mij denken aan free-2-play, microtransacties, een kiddie stijltje en invloeden van bijvoorbeeld The Sims, Pokemon en Second Life, om maar een paar grote casual franchises te noemen. Ik hoop dat ik ongelijk krijg.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 13 januari 2012 14:59]

Voordeel kan wel zijn dat titan er voor zorgt dat wow (of iig end-game pve) weer back to basics kan gaan en dat name grotere raids, meer world pvp etc, voor de casual speler kunnen ze dan titan inzetten (maw: titan kan een positieve invloed op wow hebben).

Wat beteft interface en end-game pve/pvp ligt wow op dit moment nog mijlenver voor, wat betreft storyline en levelling doet swtor het weer beter: het is maar de vraag wat belangrijker is, op een gegeven moment ben je klaar met levellen en dan loop je (nu) toch tegen een gameplay aan in swtor die te vergelijken is met de eerste wow versie (vanilla).
iedereen doet alsof titan ook een fantasy mmo-rpg word, mss word het wel een ww2 scifi mmofps met rpg elementen!

blizzard kan niet iedere keer een gouden droll uitkakken hoor, zekker niet nu mr kutic de touwtjes in handen lijkt te hebben

[Reactie gewijzigd door dakka op 13 januari 2012 18:43]

Ik ben benieuwd. WoW vond ik enorm immersief, ook omdat het al een bestaande lore en storyline basis had.

Het liefst zou ik een WoW 2.0 zien. Gebundeld met een selectief geheugen-wipe apparaat.
@DenniZ Ik weet niet, maar WoW heeft ook heel lang heel veel last gehad van input lag.
Waar de vergelijking tussen WoW en <insert random MMORPG> scheef gaat is dat mensen vergeten dat WoW ondertussen 6 jaar oud is, en ook nog steeds kampt met bugs die er al vanaf dag 1 inzitten (evade-bug, tag-bug, om er een paar te noemen). ToR doet het imo voorlopig beter dan WoW als je kijkt naar het relatieve tijdspad. Spel is nog geen maand uit (officieel, early-access niet meegerekend) en er komt al een content patch.
Wat veel mensen ook vergeten is dat WoW voor veel ontwikkelaars de paden heeft platgelopen, zodat die ontwikkelaars kunnen zien welke bugs Blizzard de afgelopen jaren heeft opgelost. Daar zouden ze lering uit moeten trekken, de patchnotes zijn immers openbaar.
Zoiets simpels als een guildbank zou vanaf dag 1 in een nieuwe MMO moeten zitten, juist omdat WoW het heeft en de spelers hebben er blijkbaar behoefte aan.
iets al gebouwd hebben en het copieren zijn 2 verschillende dingen. Vergeet niet dat wow al die ontwikkelingen al heeft gedaan in zijn huidige versie. Als je een kopie van wow wil maken, kom je behoorlijk bedrogen uit met huidige complexiteit en hoeveelheid features.

Ik denk niet dat het mogelijk is een echt concurrerende MMO te bouwen die het tegen wow op kan nemen zonder achteraf nog flink wat verbeteringsslagen te maken. Grote projecten zijn moelijk uit te voeren zonder sterk verouderd te worden aan het einde van de rit.
Ik speel zelf sinds begin deze week ook SW:TOR. Net als vele andere tor-ers heb ik altijd veel WoW gedaan en het is moeilijk om er met een schone onschuldige blik naar te kijken. Ik zie alles in de volgende kleuren:
- WoW doet het beter
- WoW doet het net zo
- Dit is beter dan WoW

Het is natuurlijk een heel ander spel, maar gezien de vele gelijkenissen is het makkelijk om toch het heel zwart-grijs-wit te bekijken.

Persoonlijk vind ik op mijn eerste indruk het leuk en vernieuwend genoeg om te blijven spelen. Maar als het niet verbeterd voordat de nieuwigheid voorbij is ben ik bang dat ik terug ga naar WoW.
Een guildbank is op dit moment nog nauwelijks zinvol. Iedereen is nog aan het levellen en komt nagenoeg nooit op locaties waar zo'n ding beschikbaar zou zijn. Ik denk dat Biowares timing hierin erg goed is.

Hetzelfde geld voor het Legacy systeem. Op het moment zijn er nog niet veel spelers toe aan hun tweede serieuze karakter dus wacht nog maar effe met dat systeem.

In tegenstelling tot WHOL, ST:O, Conan en Rift is SWTOR gewoon af. Ja, er zitten bugs in maar het zijn geen bugs die je tijdens het normale spelen irriteren. En daarmee is SWTOR automatisch meer levensvatbaar dan veel van zijn voorgangers.

Realiseer je ook dat SWTOR helemaal niet tot doel heeft WoW de loef af te steken. Ze hebben tot doel een winstgevende MMO op te zetten en tot nu toe lukt ze dat behoorlijk goed. Als ze nu de leden van het eerste uur weten vast te houden dan hebben ze een kans uit te groeien. Dat vasthouden is de eerste prioriteit en hetgene wat veel van de anderen niet gelukt is.
Je moet mensen wel blijven triggeren om te spelen. Als alles er al in zit vanaf het begin gaat de nieuwigheid er veel sneller af dan als je het langzaam uitrolt. De plannen voor bijv. een guildbank zullen al lang op tafel liggen en misschien ook al wel concreet uitgewerkt.

In combinatie met de "agressievere" manier van content aanbieden hebben ze op deze manier ook continue wat te bieden, in plaats van alleen maar bug fixes.
Inderdaad het is onzin om SWTOR met Vanilla WoW te vergelijken want we zijn inmiddels wel 7 jaar verder en van een MMO mag je nu veel meer verwachten.
Goede actie om het op deze manier levendig te houden. Ik ben benieuwd hoe de ruimte gevechten gaan veranderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013