Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

De Oekraïense ontwikkelstudio GSC Gameworld heeft bekendgemaakt dat de ontwikkeling van Stalker 2 na de feestdagen wordt voortgezet. Wie de leiding krijgt over de studio, van wie de eigenaar is opgestapt, is nog niet duidelijk.

Het team achter Stalker heeft via zijn Facebookpagina bekendgemaakt dat het werk aan schietspel Stalker 2 na de feestdagen wordt hervat. In Oekraïne wordt Kerstmis op 7 januari gevierd en veel bedrijven liggen er gedurende de eerste twee weken van het jaar stil. Na deze vakantieperiode zullen de werknemers van GSC Gameworld zich dus gewoon weer melden op hun werk.

De toekomst van Stalker 2 werd onduidelijk toen in december bekend werd dat de eigenaar van GSC Gameworld, Sergei Grigorovich, de studio had gesloten. De reden van zijn vertrek werd niet bekendgemaakt, maar er werd gespeculeerd dat Grigorovich niet tevreden was over de voortgang van de ontwikkeling van Stalker 2. Een andere mogelijke verklaring is dat GSC Gameworld geen uitgever kon vinden voor de consoleversies van Stalker 2. De pc-versie van het spel alleen zou niet genoeg geld opbrengen. GSC Gameworld heeft geen van deze verklaringen bevestigd.

Het is nog niet bekend wie de studio heeft overgenomen. Volgens Eurogamer.net heeft onder meer de Oekraïense overheid belangstelling om het bedrijf over te nemen. Of dat ook is gebeurd, of dat een andere investeerder is gevonden, is niet duidelijk. Stalker 2 heeft nog geen uitgever en ook is er nog geen releasedatum bekend.

GSC GameworldGSC GameworldGSC GameworldGSC GameworldGSC GameworldGSC Gameworld

Foto's van de GSC Gameworld-studio uit november 2009.

Reacties (45)

Reactiefilter:-145043+114+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Weet iemand eigenlijk waarom ze zulke oude computer gebruiken? Stalker 1 was nog best wel een veel vragende computer game.
Wie zegt dat het oude computers zijn? Een Windows XP OS, een pc kast en een CRT monitor zegt mij niks over de specs van de systemen?
Ik ben echt helemaal met je eens.. Alleen als je naar afbeelding 2 gaat zie je witte computer kasten. Die zie ik niemand meer kopen de afgelopen 3 jaar toen ze hun pc's gingen bouwen.
Die 'kasten' zijn monitors...
Foto's zijn zo te zien uit Q3-2009 dus niet superoud.

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 12 januari 2012 16:03]

Jammer dat je omlaag gemod wordt.
Ik zie twee kasten op die foto, waarvan de ene een Alienware is (toch niet bepaald kleine jongens) en de andere een oud bakkie die als printserver dient.
Ik zie op 1 van die kasten een sticker met AMD 64, dus erg nieuw zal het niet zijn
Op mijn kast staat P4. Dat betekent niet dat dat er nog altijd in zit. Daarbij weet je ook niet wat voor systemen je daar ziet, wellicht systemen die puur gebruikt worden om de code te testen op "oudere" hardware.

En dan nog, IK ontwikkel het meeste op een 1 GHz celeron laptopje uit het jaar 0, en dat test ik dan af en toe op mn wat vlottere PC.... O-)
je hoeft ook niet altijd nieuwe hardware te hebben, je kan best een model maken op een oduere pc, maya draait al op een pentium 3, ok zbrush wordt wat lastiger maar de meeste phoroshop en maya modellen zullen prima te maken zijn op een oudere computer.

het beeldscherm is op zich ook geen issue,
het is natuurlijka llemaal niet ideaal, maar wij zijn hier ook wel extreem verwend.
Wat de meeste mensen hieronder wellicht ook vergeten is dat Oekraïne een niet westers land is en de gemiddelde burger gewoon arm is.

Ik ben in de hoofdstad geweest en dit soort kantoren zijn daar orde van de dag, dat wij nou met zn alle in puike kanoortjes zitten met fraai spul betekend niet dat iedereen het zo goed treft.

Daarom al vind ik de stalker games zo mooi met weinig middelen een mooi product ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door naaitsab op 12 januari 2012 20:00]

vind het eigenlijk best geniaal dat ze gewoon nog CRT monitoren hebben :P. waarschijnlijk is de hardware in de cases wel geupgrade.
Vind ik ook. Geeft wel aan waar de prioriteit ligt bij deze ontwikkelaar. In ieder geval niet een fancy uitstraling van de werkplek :D

En daarbij: als er alleen maar code getikt wordt daar, hoeven die PCs niet zo krachtig te zijn. De grafische ontwerpers en alpha/béta-testers hebben wel wat meer power nodig natuurlijk.
" Geeft wel aan waar de prioriteit ligt bij deze ontwikkelaar."

Dat is een interpretatie.

Ik zie het meer als, de leidinggevende behandelen hun werknemers niet goed, aannemende dat een dun scherm beter is dan zo'n dikke monitor.
Ze hebben wel platte CRT schermen zoals een LG flattron heeft, en dat heeft echt super goed beeld.
Dat is toch niet echt een goede aanname. Voor kleurechtheid bv is een CRT vaak beter dan een TFT. Zeker als we weten dat de foto's al weer een paar jaar oud zijn en de systemen daar misschien al weer een tijdje stonden. Afhankelijk van het werk kan een CRT dus de optimale keuze zijn (geweest)

Maar inderdaad, het lijkt me een redelijk ouderwets kantoor. Dat hoeft geen issue te zijn en al helemaal niet te betekenen dat leidinggevenden hun werknemers niet goed behandelen.

[Reactie gewijzigd door humbug op 13 januari 2012 02:50]

heeft inderdaad een "klusschuur" uitstraling.

geniaal :D
Tja... hoe je het ook bekijkt : CRT's zijn nog steeds DE gamingmonitoren !!
Als ATI niet opeens met EyeFinity kwam dan zat ik er nog steeds mee te gamen O+

Erg gaaf om deze dan bij een developer te zien 8)
Goed om te horen dat ze verder gaan met de ontwikkeling van Stalker 2, heb zelf zeer genoten van de voorgangers.
Ik hoop wel dat ze dit keer veel meer aan de marketing werken, b.v. tv reclames.
Misschien herhaald het verleden wat er met Stalker 1 is gebeurd zich dan toch niet. Wat een oude apparatuur op de foto's trouwens.
ik denk dat die fotos ook best wel oud zijn
Uit 2009 zo te zien aan foto
Gelukkig!!! Ik ben echt blij dat de serie is gered. Altijd veel plezier gehad aan de Stalker serie, kan dan ook niet wachten tot hij uit is!
mooi zo, alhoewel de stalker games redelijk vol zaten met bugs en dergelijke. (hoewel deze met patches en dingen als de stalker complete mod opgelost worden.) zijn het gewoon geweldige games.
imo doet stalker het kwa sfeer zetten geweldig.
Dat is zeer mooi . Ben benieuwd hoe die op de xbox 360 eruit komt te zien.
Foto's zijn van 2009 als je plaatje 4 moet geloven.
Ik neem aan dat dit oude foto's zijn, op de 4e is te zien dat ze daar op de Engine x-ray version 1.6 werken. die werd gebruikt in S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (oke nog niet zo oude game maar oke) . neem aan dat ze voor de nieuwe wel een nieuwe Engine maken?
Maar natuurlijk wel mooi dat ze verder gaan met deze series. zit nog wat aardig game uurtjes van de vorige delen in

[Reactie gewijzigd door MazTye op 12 januari 2012 16:03]

Goedzo, STALKER is een van de beste game-series die de laatste jaren uit is gekomen. Vooral qua atmosphere en sound zijn deze games ijzersterk.
Een andere mogelijke verklaring is dat GSC Gameworld geen uitgever kon vinden voor de consoleversies van Stalker 2. De pc-versie van het spel alleen zou niet genoeg geld opbrengen. GSC Gameworld heeft geen van deze verklaringen bevestigd.
Who cares about a console version! Als de pc versie niet genoeg in het laatje zou brengen, waarom zijn er dan 3 zeer succesvolle PC delen uitgekomen? Net alsof die niet verkochten!

Als er iets belangrijk is is het wel te zorgen dat niet ook deze serie ten prooi valt aan die hersenloze CoD klonen om "het toegankelijk te maken voor het grotere publiek".
STALKER heeft een sterke fanbase juist omdat de serie zijn eigen charmes heeft die niet te combineren zijn met een groot publiek. Dit is geen Fallout, deze games zijn grittier en serieuzer.
STALKER is een PC serie, niks ver-romatiserends aan. Heeft altijd goed gewerkt, en zal ook goed blijven werken. Dat loze argument van piracy heeft niets met de verkoop te maken. Een goed singleplayer spel verkoopt als een trein en dat weet jij net zo goed.

Dat EA/Ubisoft de laatste jaren een aantal slappe ports uitbrengen en het verkoopresultaat dan op piracy gooien in plaats van hun eigen prutswerk doet niets af aan de onwaarheid van dat statement.
Mensen willen van nature alles als het kan voor nop hebben. Dus piraterij is human nature wordt dus groot schalig gedaan. mensen die betalen voor waardering en er op staan alles braaf te betalen. Die zijn er ook maar wat zeldzamer.
men betaald massaal als men niet anders kan.
Piraterij is sowieso heel toegankelijk en je hoefd er geen PC guru voor te zijn. De noobs hebben dat als eerste wel uitgevogeld.

Tja als er aan piraterij haken en ogen aan zitten, zoals mogelijke gevolgen.
En dat is vaak Mplay en MMO. De drempel voor piraterij is daar hoger.

Bij Singleplayer wordt er vlink illigaal gegamed.

Dus de betalende PC markt is niet genoeg om risico en investeringen te dekken.
En ja games maken kost steeds meer.

En al dat dubbeltje op de eerste rij volk. Ja ook wat hier komt. Zal uiteraard piraterij willen ontkrachten als zogenaamd iets zeldzaams. WC-eend volk.

De game industrie en dus insiders dus marketing en investeerder game studios en publishers maken beleid keuzes op harde cijfers. Dat zegt mij meer dan elke piraat die hier claimt dat piraterij er niet toe doet.

Beleid keuzes die hier op slaan.

PC is niet rendabel dus men moeten naar console crossplatform.
Ja de piraten jagen PC exclusives weg. Dag crytech en vele die voor gingen.
Console wordt main target. Slap console aftreksel is de norm. Met wat uitzonderingen zoals de meeste hardcore triple A titels.

Tja als indie dev kan je kikken op PC platform. Leuk.
Maar game studios hebben te maken met bedrijfs continuiteit en nemen dus bussness beslissingen en gaan hun persoonlijke voorkeur niet na.

Als je kijkt naar Epic en IDsoft. twee groten uit de FPS PC history zijn al om de een eerder dan de ander.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True