Hoofdcategorieën
Device Settings

Franse telco biedt onbeperkt abonnement voor 20 euro

Door Bauke Schievink, woensdag 11 januari 2012 13:44
Submitter: quakerix, views: 40.897

De Franse telecomprovider Free heeft een abonnement geïntroduceerd waarmee klanten onbeperkt kunnen bellen, sms'en, mms'en en mobiel internet gebruiken. Met een prijs van 20 euro per maand is de telco flink goedkoper dan de concurrentie.

Daarnaast kunnen gebruikers zonder extra kosten bellen naar 40 verschillende landen. Wie al klant was bij Free, door bijvoorbeeld een adsl-abonnement af te nemen, krijgt een korting van 4 euro. Hoewel klanten niet worden gelimiteerd in de hoeveelheid data die wordt verbruikt, wordt na het overschrijden van 3GB de internetsnelheid verlaagd. 

Door 15,99 of 19,99 euro voor het abonnement te rekenen is de Franse telco een stuk goedkoper dan de concurrentie. Ook vergeleken met Nederlandse providers is Free aanzienlijk goedkoper. Free heeft een eigen netwerk opgezet, en is daardoor niet afhankelijk van het netwerk van concurrenten.

Free biedt ook een abonnement voor 2 euro per maand aan. Daarvoor krijgt de gebruiker 60 belminuten en 60 sms'jes. Voor klanten die al een adsl-abonnement hebben is het 2-euro-abonnement zelfs gratis. Zowel het abonnement voor 20 euro per maand als dat van 2 euro per maand kan maandelijks worden opgezegd.

In Nederland hebben de drie grote providers KPN, Vodafone en T-Mobile in de afgelopen tijd de prijzen van hun abonnementen verhoogd. Daarnaast werden er strengere limieten gesteld aan het gebruik van mobiel internet. De NMa deed onlangs een inval bij de telco's vanwege vermeende prijsafspraken. Daarnaast suggereerde een Brits onderzoek dat providers de kosten van dataverbruik overdrijven.

Volgende 14:38 Demo's Mass Effect 3 en Kingdoms of Amalur geven bonusitems
Vorige 13:11 Sony: geen nieuwe spelcomputer op E3
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Dat zijn nog eens prijzen! Wanneer komt Free naar Nederland?

Reken maar dat dit gewoon een stunt is om klanten te trekken en dat deze prijzen niet blijvend zo laag zijn. Net als dat ooit de internetprijzen bij mobiele telefonie ook zo goedkoop waren om mensen aan mobiel internet te krijgen.

En hoe kom je aan die wijsheid?

Dat kan je ook over de Aldi zeggen: Dat is nu goedkoop, maar binnenkort als ze marktaandeel hebben worden ze net zo duur als de AH.
Volgens mij hanteert Free gewoon een ander business model, onderdeel daarvan is dat klanten weggaan als de prijzen hoger worden.

Aanvulling: Ze kunnen natuurlijk gekocht worden door een 'dure' aanbieder waarna ze ineens verdwijnen. Net zoals met Ben is gebeurd destijds in NL.

[Reactie gewijzigd door supertheiz op woensdag 11 januari 2012 13:59]


Appel/peer verhaal,men verkoopt niet dezelfde artikelen,dus vergelijken kan niet,behalve met A merken.

[Reactie gewijzigd door jejeh op woensdag 11 januari 2012 14:04]


Appel/Peer verhaal, laten die van de Aldi vaak beter uit de test komen.

Qua prijs/kwaliteit verhouding, niet qua absolute kwaliteit....

Ook qua kwaliteit komen ze er soms beter uit......

Kwaliteit van Lidl fruit is vaak de beste. Raar maar waar :-)
Wordt regelmatig getest door de bekende voedsel en waren autoriteiten.

En dan sta je aan de kassa en kom je er achter dat het misschien helemaal niet goedkoper is dan de AH.
Groente/fruit/vlees is helemaal niet goedkoper dan bij andere supermarkten.

Bijna alle andere producten zo goed als wel.

Maar daar hebben de duurdere supermarkten ook alternatieven voor zoals euroshopper bij de AH

Kan je zeggen dat vlees wel goedkoper is dan AH.. Groente fruit scheel niks inderdaad

Ik heb nooit gezegd dat het goedkoper was :)

Wel even een kanttekening daarbij. De herkomst is bij dat fruit soms wel weer 'appels en peren': prima fruit, maar in het land van herkomst gelden soms erg soepele regels t.a.v. bestrijdingsmiddelen, qua toepassing op het fruit zelf of ook invloed op de omgeving. Kan bij andere supermarkten ook zo zijn en niks nieuws onder de zon (of kunstlicht), maar wel goed om dat wel te realiseren en in zo;n vergelijking mee te nemen als je dat ook belangrijk vindt. Dat gebeurt volgens mij niet afdoende bij de door jou bedoelde autoriteiten.


Ontopic: het artikel prikkelt de vraag of het in nederland dan wel duurder moet zijn, als juist ook de dekking zo goed te realiseren moet zijn met een eigen netwerk, want ook klein gebied? Of is dat juist lastiger, omdat de vergunningen voor masten enz dan ook moeilijker te verkrijgen is, omdat het al vol staat?

Bepaalde tarieven bij Aldi Mobile zijn anders wel een stuk duurder geworden toen het populairder werd... :+

heel makkelijk, dit trucje hebben ze in Nederland gedaan dus ik zie de Franse telco's het niet anders doen

Dat is een kromme vergelijking. Aldi is niet een factor 3 á 4 goedkoper, hooguit een procent of 30.

En hoe kom je aan die wijsheid?
Als je ouder dan 20 bent, mag het geen verrassing voor je zijn. Kijk simpelweg naar het verleden, toen Nederlandse telco's ons gouden bergen beloofde. Op een gegeven moment is zelfs het "bellen per seconde" geintroduceerd om voor de consument de kosten helderder te maken. Jazeker! Het moet niet gekker worden.

Maar dat werd het wel, want zo ongeveer alles wat aantrekkelijk is, werd teruggedraaid, want opeens kon het allemaal niet meer. Opeens werd er niet meer aan verdiend, en opeens zagen de telco's dat als ze met elkaar afspreken dat ze allemaal de prijzen hoog houden en de service laag houden, de consument gedwongen wordt om een kutcontract te accepteren.

Dat is geen wijsheid, maar gewoon een algemeen (en algemeen bekend) feit.

Dat komt voort uit slecht functionerende marktwerking, zodra er genoeg aanbieders zijn dan kunnen ze dergelijk kortingen niet terugdraaien omdat men dan overstap naar de concurrent (die ook net zn prijzen heeft verlaagd juist vanwege de prijzen van die stunende telco).

Maw: 5+ onafhankelijk aanbieders zijn wel nodig voor normale marktwerking + sterke bestraffing van kartelvorming/prijsafspraken.

Het is een abbonement, die mogen ze achteraf niet meer aanpassen. :)

Het abbonement is ieder moment af te zeggen.
Op www.free.fr staat duidelijk "sans engagement", en in het bericht van Reuters staat duidelijk:

[quote]Iliad said it would charge 19.90 euros a month for a monthly mobile phone service offer with unlimited texts, calls, as well as 3 gigabytes of mobile data. None of its offers will have contract length requirements, Niel said in a press conference[/quote]


excuses, verkeerd gelezen. :)

[Reactie gewijzigd door Ra5a op woensdag 11 januari 2012 14:30]


Ik denk dat dit op de kant voor de consument geldt. En abonnementen mogen achteraf aangepast worden, maar dan heb je als consument weer het recht om de boel te ontbinden.

Wel, goed gelezen.
Het is een abbonement zonder contractduur.

Helaas is dat ook niet helemaal waar, kijk maar naar KPN die de prijzen voor zijn vaste telefonie ging verhogen niet alleen voor nieuwe maar ook voor bestaande klanten. Als ze het ergens in de fijne lettertjes zetten dan kunnen ze het doen.

Dan kun je zelf kosteloos ontbinden, je kunt neerzetten in de kleine lettertjes wat je wil overigens: de wet gaat boven algemene voorwaarden.

Nee ze mogen t niet achteraf aanpassen zonder een be-eindigings-clausule.
maar zoals ra5a zei (wat helaas wel klopt) "sans engagement, est pour les 2 parties (client et free)". dus als ze willen kunnen ze gewoon de te goedkope abbonementen be-eindigen op elk moment (termijn van 10 dagen).. maar ik hoop dat ze dat dus niet gaan doen.. ik moet nog wachten tot m'n abbonement afloopt, dan ga'k ook naar free. en de rest van frankrijk ook.. sfr(franse vodafoon), bouygues en orange zijn gewoon een stelletje oplichters : http://www.youtube.com/watch?v=9_jcGaHSyEo

Het is echt niet zo dat deze prijzen onmogelijk zijn.
Hier in Nederland gaat de prijs van een SMS ongeveer 2000x over de kop. Dus het is niet zo dat het te mooi is om waar te zijn.

Je noemt nu één los ding. Doordat SMS jarenlang de stabiele melkkoe was waren de prijzen wel vast. Nu wil de consument massaal enkel een 10 euro internetbundeltje, waardoor de zekerheden bij de providers wegvallen en ze het internet gewoon even duur maken als vroeger alles samen.

En je dacht dat mobiel (spraak) bellen geen melkkoe was/is?
De kosten van één sms en of 1 minuut mobiel bellen zijn bijna nihil.

http://www.financialexpre...s-50-paise-minute/373220/

http://www.xe.com/ucc/con...5&From=INR&To=EUR

Commercieel gsm tarief in India 0.0227499 EUR per 3 minuten.

Wat kosten betreft is 20 euro per maand voor onbeperkt bellen / sms best haalbaar. De vraag is of het niet stuk gaat lopen door de (belachelijk) hoge kosten die de providers aan anderen in rekening brengen (termination fee).

Uw tarieven komen van Indië, daar is de loonkost toch echt niet te vergelijken met W-Europa. Je zou dat abonnement niet moeten uitdrukken in euro's, maar in percentage van het gemiddelde loon ofzoiets.
Cfr Big Mac Index. Ondanks het feit dat elke Big Mac dezelfde ingrediënten heeft, wordt ie toch overal anders geprijsd.

offtopic:
Wikipedia: In India wordt de Big Mac Maharaja Mac genoemd; dit is bereid met kippenvlees in plaats van rundvlees, omdat in India de koe als een heilig dier beschouwd wordt. Ook de saus is anders, zodat de enige gelijkenis met de Big Mac het formaat is; de Big Mac bestaat dus in feite niet in India.

Maar ik ben het wel met je eens dat je de kosten moet schalen tegen het inkomen. Anders kunnen we ook wel klagen omdat je in Afrika praktisch gratis kan bellen (door idiote inflatie).

Ga je nog manueel telefoons doorverbinden dan?

Ik vermoed dat de infrastructuur qua telefonie en sms wel degelijk de hoogste kost is. Mijn nonkel heeft een gsm antenna bij hem thuis staan (in de wei), daar krijgt hij 10 opeenvolgende van de duurste abbo's voor.

Maar slechts zelden (eigenlijk nog maar 1 x aan gewerkt in 10 jaar) gaat is er een technieker naartoe geweest.

Uiteindelijk is dat toch de hoogste kost voor gsm / sms connectiviteit of niet? :)

Maar de prijzen van de Big Mac zijn niet alleen afhankelijk van de ingrediënten. Ook van dingen als vestigingsplaats, btw, loonkosten. Die dingen zitten allemaal in de prijs.

Deze prijzen zijn zeker niet onmogelijk. Omdat ik regelmatig naar Engeland ging maar wel met tussenpozen van soms maanden was het niet rendabel om een UK 3G abonnement te nemen. En een abonnement zonder vaste woon- of verblijfplaats is erg lastig :D

In de Vodafone winkel bood de verkoper me een 3G dongle aan samen met een prepaid sim voor 2GB. Zodra ik de sim activeerde was het internet tegoed geldig voor 1 maand. Prijs van dongle + internet tegoed: 25 pond.
Was mijn tegoed op of die maand om dan kon ik een opwaardeerkaart kopen. Ik weet niet meer hoeveel pond die waren maar beduidend minder dan 25 pond want anders kocht iedereen steeds maar dongles met beltegoed.

Prima dekking. Lage prijs. Hoge snelheid.

Als dat prepaid in de UK lukt, waarom kan het dan hier in ons kleine platte landje waar kabels leggen ook nog eens makkelijker gaat dan niet? De abonnementen waren in de UK trouwens stukken voordeliger dan prepaid.

25 GBP = ongv. 30 EUR.
Ik heb zelf Sim-Only Prepaid Mobiel Internet van KPN. Dat was een paar maand terug ¤10, met ¤15 datategoed (na activatie). Omdat ik klant ben bij KPN voor ADSL, krijg ik elke maand 120MB gratis (1 maand houdbaar), en het abbo. van ADSL is maandelijks geloof ik ¤25 met telefonie en internet en KPN WiFi Hotspots. De 'dongel' (Huawei E220) was $ 19,99 op eBay incl. verzending. Het kan wel goedkoop, maar het is alleen even goed zoeken. Vooral als je geen abonnement wil, en niet vaak op internet zit. Het zal danwel van eBay zijn, dannog uit het buitenland, maar het is goedkoper dan wat dan ook. Ik had eerst Vodafone, maar door de tariefsverhogingen voor mobiel internet ben ik weggegaan en heb dit bij Vodafone aangegeven: dit is namelijk ook nog in combinatie met X aantal belminuten en X aantal SMS 'jes. Helaas voor Vodafone SMS ik dus nooit, en bel bijna nooit. Dus daar had ik geen boodschap aan en ben dus overgestapt naar KPN. Sindsdien geen problemen, maar ik hoop dat de boel niet nog eens op de schop gaat, mits het in mijn voordeel is. Het is gewoon ronduit belachelijk dat mensen hiermee opgezadeld worden, terwijl de overheid met andere zaken bezig is. Als ik echt kon kiezen, zou ik geen enkele provider nemen, en terug naar de goede oude post. Dat doe ik ook regelmatig, een USB stick met relevante gegevens opsturen met retourenvelop.

[Reactie gewijzigd door Webmail op woensdag 11 januari 2012 20:44]


So? Dan zeg je het toch gewoon op?

"Zowel het abonnement voor 20 euro per maand als dat van 2 euro per maand kan maandelijks worden opgezegd"

Nee, dit is zeker geen stunt. Free was ook diegene die triple-play voor het eerst "bedacht"! Toen zijn zij als nieuw provider begonnen met èn een nieuw model èn een stuk goedkoper dan de rest. Nu doen ze het weer, maar voor mobiel.

Ik zit er serieus aan te denken... ben al Free klant op ADSL dus mijn vrouw en ik op hun mobiel service zou ons in totaal ¤32 per maand kosten ipv. de huidig ¤50 à ¤60.

Maar let wel... dit zijn prijzen WAAR GEEN TELEFOON INBEGREPEN IS! Wil je ook een leuke smartphone erbij mag je die in termijnen betalen - dan zijn de kosten nl. te vergelijken met mijn huidig provider: ¤16 abonnement + ¤15 (voorbeeld: iPhone4S, drie jaar) is ¤31 per maand - momenteel zit ik bij Bouygues waar ik ¤29 per maand betaal voor twee uur bellen, onbeperkt SMS en een halve GB data - en toch heb ik tot nu toe om de drie jaar een leuke toestel "gratis" uit punten kunnen sparen...

[Reactie gewijzigd door MossMan op woensdag 11 januari 2012 16:26]


dan nog.
20*24=480¤
dit abo is niet te vergelijken met zelfs de duurste abos die wij in nederland aanbieden aangezien die bij belminuten allemaal gelimiteerd zijn en bovendien ook nog flink extra kosten wil je naar het buitenland bellen.
Nemen we als voorbeeld maar even Vodafone (toch echt de goedkoopste van de grote drie providers in NL)

Geen van de abos zijn echt vergelijkbaar maar deze (Bel+Sms+Web Smart 775) komt redelijk in de buurt.
Daarvoor ben je 57,50*8 + 115*16 = 2300¤ kwijt... Verschil: 1820¤. Daarvoor kan je binnen 2 jaar 4x een nieuwe high-end smartphone kopen!

Edit: Dan heb je dus nog steeds 1GB minder data elke maand, "maar 750" belminuten en je kan niet gratis bellen naar het buitenland (en ook niet eens binnen je bundel wat ook echt absurd is).

Bottomline: Onze providers zijn afzetters: Hun netwerk is niet sneller en met grote kans niet heel veel beter dekkend en dergelijken (waar frankrijk ook nog eens veel groter en gemiddeld dunner bevolkt is). Maar ze willen wel minimaal 1300¤ meer over twee jaar.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op woensdag 11 januari 2012 15:27]


Ik denk ook niet dat dit blijvend lage prijzen zijn. De telco moet in ieder geval wel betalen voor interconnectie met andere netwerken. Als er door de klanten veel buiten het netwerk wordt gebeld, dan is dit verdien model niet meer houdbaar, want verliesgevend. Het valt of staat met de juiste prijsstelling. Als de prijs boven die van een gemiddeld abbonement ligt, zal adverse selectie kan er voor zorgen dat de telco alleen klanten aantrekt die heel veel bellen, en daardoor niet winstgevend zijn voor de telco.

en jij hebt nooit gehoord van prijs afspraken :)
als alle nl telco's samen spannen in de prijs zou het mij niets verbazen.

vroegen was je ook verzekerd voor alles voor 65 piek en nu krijg je 25% van de zorg voor 8x meer geld.

zal vast wel mee vallen wat ze kwijt zijn maar ze willen gewoon alleen maar cashen }:O

[Reactie gewijzigd door XennOX op woensdag 11 januari 2012 15:56]


Reken maar dat dit gewoon een stunt is om klanten te trekken en dat deze prijzen niet blijvend zo laag zijn. Net als dat ooit de internetprijzen bij mobiele telefonie ook zo goedkoop waren om mensen aan mobiel internet te krijgen.
Inderdaad. Misschien dat er wat minder marge tussen zit maar Free wil uiteindelijk ook gewoon winst maken (net als elke telco). Wel een mooie actie dit.
Daarnaast kunnen gebruikers zonder extra kosten bellen naar 40 verschillende landen.
Dat klinkt niet verkeerd. Is er ook bekend gemaakt welke landen dit precies zijn?

@Het.Draakje hierboven: In India is de infrastructuur en de dekking wel stukken minder als hier in NL. Bovendien moet je het relatief zien. Daar loopt niet de hele bevolking met een smartphone.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op woensdag 11 januari 2012 16:11]


haha tja: nieuws: Telfort verhoogt prijzen mobiel internet met een kwart

Zit al paar jaar bij TF, maar ga nu toch kijken of ik niet enkel op WiFi kan liften... voor mijn beetje dataverbruik vind ik het belachelijk om 15E pm te betalen (verstook rond de 250MB).

Lees ook dit eens: nieuws: Nederlandse 'hackersprovider' gaat volgend jaar van start

mbt de prijsafspraken: nieuws: Onderzoek prijsafspraken telco's kan tot twee jaar duren

kosten dataverkeer: nieuws: 'Providers overdrijven kosten van toename dataverkeer'


En ook niet vergeten dat SMS (laagste tarief voor de Euro) 8 cent per SMS was en nu al 30 EURO cent is geworden voor een oud systeem dat geen investering meer nodig heeft!!!!

De providers lichten ons massaal op, dus ik zeg: OPZEGGEN EN OVERSTAPPEN of massaal prepaid nemen en enkel WiFi gebruiken.


Dit overigens ook: http://www.telecomlog.nl/t-mobileflatfee-is-blijvertje/
Had al eerder gemeld, doordat de Haagse politiek afdwingt dat bellen binnen de EU goedkoper moet, worden die kosten gewoon nationaal verhaald! echt weer het zoveelste domme plan van onze elitaire overheid.

Lijkt mij toch dat het voor de economie beter is om de kosten binnen eigen land te beperken dat binnen EU grenzen.

[Reactie gewijzigd door n00bs op woensdag 11 januari 2012 14:21]


Ik heb een Xperia Neo los gekocht (was toen ¤350), en gebruik nu Hi prepay.

In de trein, universiteit en thuis heb je bijna altijd wel WiFi. En eventueel bieden ze ook nog een bundel van 200MB aan voor ¤10. Maandelijks op te zeggen. SMS is 5ct, alleen bellen is ontiegelijk duur, gelukkig bel ik bijna nooit mobiel.

Wanneer komt Free naar Nederland?
Ik denk nooit, want we zitten hier met het probleem dat de ether gewoon vol zit. Het enige dat je dan kunt doen, is een frequentie gaan gebruiken die heel anders ligt dat wat voor de gebruikte techniek gangbaar is. Zoals lte dus, maar daar zijn bijna geen telefoons voor. 3G werkt hier doorgaans zo slecht omdat de zendmasten een te groot bereik hebben (en dus teveel abonnees moeten bedienen). Terwijl meer zendmasten met een kleiner bereik wellicht technisch ook minder goed werkt als je op hoge snelheid verplaatst (dan moet je te vaak van cel verwisselen).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op woensdag 11 januari 2012 15:45]


Ik pleit ook al vrij lang voor een 4e, onafhankelijke provider. Nu het eerste schaap over de dam is mogen er best meer volgen.. want onze telco's slaan nergens op wat ze allemaal uitspoken.

Das mooi voor mij als Nederlander in Frankrijk. Ik zit al bij Free voor DSL, en dat bevalt best aardig, al zijn ze niet veel goedkoper dan mijn oude Ziggo abo in NL en niet zo snel. Ik heb gelukkig nog niet met de klantenservice te maken gehad, want die schijnt (zoals bij bijna alle Franse bedrijven) bijzonder slecht en onvriendelijk te zijn, maar goed...

Probleem is wel bij DSL dat Free in mijn deel van Frankrijk over de telefoonlijn van France Telecom moet, en dat is niet altijd even betrouwbaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op woensdag 11 januari 2012 13:57]


Hopelijk leidt dit initiatief tot meer van dit soort bewegingen, en dan hopelijk ook in Nederland. Het is toch te bizar voor woorden dat we ons tegenwoordig blauw betalen voor 100 belminuten en 200MB internet?!

Kijk dat is de toekomst! Hopelijk kan zo'n prijsvechter ook de Nederlandse markt betreden na de ferquentie veilingen. En hier lekker de markt openbreken. Nu nog de belachelijke roaming goed regelen en het cloud concept is eindelijk niet kreupel meer in Europa.

Dat is helemaal NIET de toekomst. De toekomst is betalen voor service... en dat kunnen prijsvechters echt niet.

Net alsof KPN/UPC/vodafone/t-mobile zulke goede service verleent. En daar betaal je ook al voor. (eigenlijk dubbel, 50-85ct/m)

[Reactie gewijzigd door switchboy op woensdag 11 januari 2012 14:01]


plus het gebruik van uw mobiele telefoon.

Als je klant bent bij UPC of KPN bel je gewoon bij beiden gratis naar 1200 hoor, gratis helpdesk. Bij UPC alleen niet als je niet belt over een UPC lijn, dan 10ct/m. Niets meer. En dat je meer betaald bij mobiel is gewoonweg geldklopperij van de mobiele providers. Kan het gebelde bedrijf niets aan doen.

Dat is toch raar. Je belt waarschijnlijk omdat je een probleem hebt met je verbinding. Vervolgens krijg je te horen dat je alleen maar gratis kunt bellen over die verbinding. Maar als je geen probleem hebt met je verbinding, dan bel je toch niet met de helpdesk?

Betalen voor service? Maar dit is toch een service? Ik betaal liever niet voor klanten-service, want ik hoop die nooit nodig te hebben bij een product of dienst!

Misschien heb je gelijk dat prijsvechters het niet kunnen. Maar de huidige spelers kunnen dat zeker niet.

Wat Free als voordeel heeft is dat men de legacy investeringen niet terug hoeven te verdienen waardoor de kosten niet heel hoog hoeven te zijn.

Welke extra services neem jij trouwens af van je telco? Ik neem belminuten en internet af. Deze services biedt men mij voor een hoge prijs. Deze prijsvechter biedt dezelfde service aan voor een lagere prijs...

Legacy-investeringen? Hebben we het nu nog steeds over de UMTS-veiling van 2000? Hou toch op. Die investeringen zijn OF allang terugverdiend, OF die hadden ze zo langzamerhand wel eens mogen afschrijven.

Overigens is dit wel zo'n radicale insteek van Free, dat het moeilijk voor te stellen is dat dit andere extreme (ten opzichte van de huidige providers) niet voor problemen gaat zorgen. Als is het maar of ze de ongetwijfeld gigantische aanwas van nieuwe klanten een beetje behoorlijk kunnen gaan verwerken.

Maar ook op de lange termijn lijkt 20 euro voor onbeperkt moeiljk rendabel te maken...

"De toekomst is betalen voor service.."

Als ik toch moet betalen dan liever voor kwaliteit zodat ik geen service nodig heb ...

Betalen voor gebakken zal je bedoelen. Veel of weinig betalen garandeerd bijna nergens meer echte service. Geen toekomstvoorspelling, in die werkelijkheid leven we (helaas) al.

De toekomst is dat telco doorkrijgen dat ze niet meer dan simpele databoeren zijn, de toekomst is alleen betalen wat je gebruikt en geen onrendabele providers subsidieren door allerlei gekoppelde bundels.

Ik hoop dat dit ook doorzet in Nederland en dat de prijzen hier ook weer wat normaler worden. Dit zijn namelijk prijzen die ik wel overheb voor een abbo. Onbeperkt ook nog ipv 120 minuten en dan nog extra betalen voor internet. Hopelijk werkt de vrije marktwerking ook door in deze kwestie en komt dit overwaaien naar NL. Maar dat zal wel niet. (Keep on dreaming modus uit).

Keep on dreaming inderdaad :)

Zou wel mooi zijn natuurlijk… maar ja, dan moet eerst de regering eens wakker worden en zien dat het opengooien van de markt niet altijd even goed werkt (kijk maar eens naar tandartsprijzen e.d.), en gewoon weer de boel dichtgooien en puur op concurrentie laten draaien.

Opengooien van de markt kan prima werken, bij tandartsen werkt het niet omdat er allerlei factoren (aanbod, spreiding, deals met verzekeraars etc) zijn die beperkingen opleggen aan markttoetreding en aanbod, bij rechtse kabinetten is marktwerking vaak gewoon een makkelijke bezuininging waarbij marktfalen genegeerd wordt.

Neemt niet weg dat de telecom markt prima werkt als er volgende concurrentie is, het is alleen jammer dat de prijsafspraken er wel lijken te zijn maar dat het bewijzen moeilijk is.

Dit is wat er gebeurt als concurrenten concurreren ipv prijsafspraken maken!

In Nederland hebben we ook zat goedkopere alternatieven, maar de massa kiest voor KPN/Voda/TMO.

alle alternatieven zijn meestal over het netwerk van 1 van de 3 dus meestal zijn ze niet veel goedkoper met internet bundels

Omdat deze bedrijven gewoon multinationals zijn en zat geld in marketing kunnen steken. Die gasten van Simpel - van de irritante reclames zoals je vast wel weet ;) - is nu ook best groot geworden maar begonnen met cheap-ass kopietjes van folders die in de salarisstrookjes-enveloppen van payrollbedrijf Kolibrie werden gestopt :).

Maar goed, nu je toch begint over deze MVNO's; hoe zit 't met de kwaliteit van deze bedrijven? Zou een bedrijf als YouFone (Op het KPN netwerk) dezelfde snelheden etc hebben en Simpel hetzelfde als T-Mobile (Waar zij dus op werken)?

[Reactie gewijzigd door Jermaine op woensdag 11 januari 2012 15:22]


Is dat zo? voor zover bekend zijn dat de enige met een netwerk: volgens jou zijn er dus meer dan 3 technische losstaande mobiele netwerken? je weet dat de telfort licentie niet in gebruik is?

Waarom kan dit in Frankrijk wel, en doen ze hier in Nederland weer moeilijk en moeten ze weer lekker duur zijn ?.

ach... in la France hebben ze weer een three strike out regeling...
en zo is het nooit goed

En daar doen ze aan traffic shaping, knijpen ze torrent verkeer en blokkeren de grote usenet providers (tenminste, op hun vastelijns internet). Zo hou je je dataverbruik wel een beetje binnen de perken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op woensdag 11 januari 2012 14:00]


Ik ben klant bij T-mobile in nederland. Als ik in Duitsland internet via T-mobile Dld, kost dat ¤5 voor 50MB, in nederland heb ik 1Gb. Iemand die snapt waarom verbinden met de whatsapp-server t-mobile in Duitsland meer geld kost?

Jup, ook daar maken grote telco's grote missers. Er zijn zoveel opties waarmee je klanten kan lokken. Waarom gebruiken ze die niet?

Voor 10 euro extra heb je bij T-mobile internet europa. Dan heb je voor 10 euro extra 500MB in de Europee Unie. Erg handig voor als je, net zoals ik vaak in het buitenland bent!

Voor de rest, helemaal met Muta eens ;)

Dus da's al 20 euro extra, en dan heb je nog geen minuut gebeld… bóvenop je abonnement van (als ik 't goed heb) minimaal 30 euro :)

Doe mij die van de Franse Telco maar ;)

Bij die Franse telco zal internetten in het buitenland zeker ook niet gratis zijn hoor... de tarieven die onderling worden gerekend zijn nou eenmaal heel erg hoog. Pas sinds maatregelen van de EU wordt het lager (nu mogen ze elkaar maximaal 30 ct/MB rekenen geloof ik, ex BTW... reken maar uit wat het verlies van T-Mobile bij die (maximum)prijs is...

Buitenland is nou eenmaal moeilijk om een goed aanbod te verzinnen, zeker voor landen waar T-Mobile geen partners heeft, zoals België, Luxemburg, Frankrijk... En men heeft besloten dat het te ingewikkeld is om verschillende tarieven op verschillende netwerken te rekenen... Tja...

Dat is hier natuurlijk niet mogelijk. Zoals KPN laatst al liet weten moeten klanten eigenlijk ¤ 40 per maand gaan betalen. En dat is dan nog een voor zeer beperkte bundel met afgeknepen internet en volstrekt debiele datalimiet. Want tja, anders wordt de bonus te laag het netwerkt te duur!

We worden bescheten waar we bijstaan :{

Ik wil best 40 euro betalen maar dan wel zonder alle beperkende crap. Gewoon alles FUP (bellen, sms, data) 0900 geen extra kosten, buitenland geen extra kosten en ga nog maar even zo door. Naast dat alles overpriced is zijn er zoveel manieren waarop ze je belachelijk bedragen kunnen laten betalen.

Ziggo heeft tegenwoordig veel landen (vaste lijn) in hun onbeperkt bellen-bundel zitten. Bij via hun vaste lijn bellen zijn er geen 0900-vaste kosten. En alles bij elkaar kost dat nog geen 40 euro per maand (wel met internet erbij etc.)

Dus min of meer is het er al :P Alleen niet mobiel dan...

Ze gebruiken vrijwel dezelfde tactiek als de Nederlandse Energie maatschappij. Door een lage prijs te hanteren met een product wat hetzelfde is als de concurrenten hebben krijg je veel klanten en behaal je alsnog hoge winsten.

Nu maar hopen dat er in Nederland ook een provider is die van deze strategie gebruik wil maken..

Is de tacktiek van de NEM niet die van Mediamarkt, net doen of je goedkoop bent. Maar dat niet zijn en zo veel reclame maken dat je ook helemaal nooit goedkoop kan zijn.

Het is offtopic, maar je hebt gelijk. Zowel MM als NEM zijn duur. MediaMarkt schreeuwt zo hard en heeft zo'n groot aanbod dat je niet snel elders gaat kijken (en is toch niet heel goedkoop), en NEM heeft een hoog vastrecht-tarief waardoor de kWh's goedkoper zijn maar het maandtotaal vaak iets duurder is.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:38 Demo's Mass Effect 3 en Kingdoms of Amalur geven bonusitems
Vorige 13:11 Sony: geen nieuwe spelcomputer op E3
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011