Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties, 22.737 views •

Microsofts bewegingsgevoelige besturingscontroller Kinect komt per 1 februari naar Windows, zo maakte Microsoft-topman Steve Ballmer bekend op de CES. Het aan het OS aangepaste apparaat is in de VS te bestellen voor 250 dollar.

Microsoft bracht half juni vorig jaar al de sdk van Kinect uit en een aantal maanden later bevestigde het bedrijf dat er speciale Kinect-hardware voor Windows zou komen. Op de CES heeft Steve Ballmer van Microsoft nu een introductiedatum genoemd: 1 februari.

De 'Kinect Sensor for Windows' is bij Amazon al te bestellen voor een prijs van 249,99 dollar. Daarmee is de controller een stuk duurder dan die voor de Xbox: die kost 120 dollar in de VS. Kinect Sensor for Windows werkt met zowel Windows 7 als Windows 8 Developer Preview, zolang deze maar de sdk draaien. Op de verpakking staat dat de Windows-versie niet compatibel is met de Xbox.

Er zijn enkele verschillen tussen de Windows- en de Xbox-versie. Zo werkt de Windows-Kinect nauwkeurig op een afstand van 50cm en bijna nauwkeurig op 40cm, terwijl voor de Kinect-versie 1,8 meter wordt aangeraden wat betreft de afstand van de persoon of het object tot aan de sensor. Ook is de usb-kabel voor de Windows-versie korter en is deze van een dongle voorzien.

Ballmer maakte verder bekend dat er inmiddels 66 miljoen Xbox 360-consoles verkocht zijn en dat er 40 miljoen Xbox Live-leden zijn.

Kinect Sensor for Windows

Reacties (61)

Staat duidelijk in het artikel dat het niet kan.
dan snap ik niet waarom ze deze windows versie maken ziende dat de kinect gewoon werkt op windows met de gehackte drivers... (en ik dacht ergens gelezen te hebben dat microsoft een sdk & drivers ging releasen voor windows?)

dus als ik microsoft was zou ik deze aanpassing op xbox maken en dan gwn zo laten en drivers voor windows maken...

[Reactie gewijzigd door Daco op 10 januari 2012 06:58]

Uhm, snap je het echt niet? Wat dacht je van meer geld verdienen over de rug van andere, zoals altijd!
Hoe is een eigen product verkopen "over de rug van anderen"? Ja, er zijn nu misschien gehackte drivers die nu werken, maar je hebt geen garantie what so ever dat dit in de toekomst ook gaat werken. Verder staat in het artikel duidelijk dat dit een verbeterde versie is van de sensor, iets waar ook tijd en geld in is gestoken.
dat mag dan wezen maar wil je echt beweren dat een paar drivers en een andere focus point (50cm is trouwens ECHT belachlijk weinig angezien je normaal liever toch 80cm van je scherm zit, ook omdat je dan een groter deel van je lichaam kunt gebruiken... ik noem bijv het gebruik van gebaren(taal) met handen een vingers), het verschil gan ruim 100 euro goed maakt? een meerprijs van 25 euro of zelfs 50 euro is één ding maar 100?

je kunt mij niet wijs maken dat ze ook op kinect verlies maken en je dus behalve voor de drivers ook nog voor de hardware extra moet betalen (om die gedachten maar direct uit de wereld te helpen).

dus als je idd echt geavanceerde zooi wilt zoals een 3d holo setup, moet je maar hopen dat die 50cm wel genoeg is. maar wil je wat meer eenvoudige zaken, ben je voor 120 euro ook klaar... jouw verhaal over die drivers, is ook kwatch, als er markt voor is, zullen er bedrijven in springen om code te bouwen, drivers te debuggen en software voor te schrijven.
Dat is juist het voordeel van deze Kinect versie. Door een soort groothoek lens, is het mogelijk om je volledige bovenlichaam inclusief armen nauwkeurig te volgen.

Aangezien je achter je pc over het algemeen dichter op het scherm zit dan bij een console, was dit juist het allerbelangrijkste punt om aan de Kinect aan te passen.
Ooit van de Firegl en quadro kaarten gehoord..
Dat heeft er toch niks met te maken? Deze Kinect is aangepast zodat je hem soepel kan bedienen vanop je bureaustoel. Je moet dus niet 2 meter van je computerscherm gaan staan voor een vlotte bediening. Daarom is het een aangepaste versie.
Waarom hij duurder? Ik gok dat ze verlies maken op de Kinect voor Xbox. Daar kunnen ze dat goed maken met goede winsten op games. Bij de versie voor Windows is dat minder het geval. (Of de hardware verschilt grondig, dat zou ook kunnen. Dat zullen we zien van zodra iemand hem koopt om hem open te gooien :) ).
Ik denk niet dat hij duurder is omdat Microsoft er verlies op maakt, maar eerder omdat de kinect op de x-box 360 ten eerste een veel grotere doelgroep heeft waardoor het maken van drivers makkelijker gefinancierd wordt dit in tegenstelling tot de pc versie waarvan er van Microsoft wordt verwacht dat ze nuttige applicaties voor dit apparaat beschikbaar stellen.

Ten tweede denk ik ook dat de X-box versie gebruikt wordt om mensen aan een x-box te helpen welke direct kinect heeft, hierdoor werkt het averechts om de volle mep te vragen voor de kinect want dan stapt men over op de Ps3 met move.
Ik denk juist dat de hardware duurder is, juist omdat de afstand zo verschilt. En ze moeten in dit geval ook meer winst maken op de hardware, want ze vangen niet voor de software.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 januari 2012 11:11]

Ik denk dat dat verlies wel meevalt, zo'n apparaat bestaat uit 2 camera's, een projector en 4 microfoons. Dat kan al met al niet superduur zijn, het gaat juist om de ontwikkeling eromheen die duur is (krijg dat maar eens fatsoenlijk werkend). De drivers hebben ze inderdaad al uitgebracht, maar het hele geheel werkte alles behalve stabiel dus als ze nu echt een stabiele versie uitbrengen voor Windows zou dat een hele verbetering zijn. (ik heb ermee gewerkt)

Maar ik denk dat hij duurder is omdat ik wel denk is dat ze meer winst maken met de Xbox versie doordat ze er inderdaad games bij verkopen, de doelgroep heel anders is, studenten, bedrijven en hobbyisten, en misschien ook extra development kosten voor die 40cm (wat echt niet kon met de eerste versie)
Ik denk niet dat dit product ooit echt voor mainstream gamers op de PC verschijnt, maar je kan er heel leuke dingen voor programmeren door mensen die er wat meer verstand van hebben en waarschijnlijk ook wat meer geld.

Maar het zou me niks verbazen als de originele xbox versie ook gewoon kan draaien op de eventuele extra/verbeterde drivers van de PC versie, dat zal vast wel gehackt worden en dan is het duimen dat de binnenkant en werking van het "nieuwe" apparaatje zelf niet te veel veranderd is :)
Gekraakte drivers?
Er zijn gewoon drivers voor, geen 'gekraakte drivers'.
Lees anders dit even: http://nl.hardware.info/r...erface-conclusie#comments

Hij is inderdaad extreem veel duurder maar dat hij iets duurder was zou niet zo gek zijn. Het is tenslotte niet het zelfde apparaat. Deze werkt ook van dichtbij en zover ik heb begrepen (al staat daar niets van in dit artikel) is hij ook veel gevoeliger waardoor hij dus kleine bewegingen met bijvoorbeeld de vingers ook kan detecteren.

Er komt echter ook een Kinect 2 (voor de XBOX) en de vraag is een beetje in hoeverre hij daar van af wijkt. Wat zijn de voordelen van deze tegenover de Kinect 2 voor de XBOX?
Leuke stemming makerij.

Ongenuanceerd en gewoon weg niet slim.

Er zit extra ontwikkeling in deze kinect en zoals MClaeys zegt is de kans groot dat de Kinect voor XBOX met verlies wordt verkocht.
De winst zit hem dan in de games die ervoor gemaakt zijn.

In geval van Windows is de software die er gebruik van gaat maken niet winstgevend voor de kinect, maar voor de maker van de software.
Maar wat een maker er aan verdient, is voor een klant natuurlijk een rotzorg. Als MS verlies maakt op de Xbox kinect, is dat een zorg voor MS, en houdt mij echt niet tegen om de Xbox versie aan m'n pc te hangen.
En wil je echt beweren dat er zoveel werk zit in het maken van een paar drivertjes? Ik denk het niet hoor. Moet je deze video maar es bekijken, van een dude die het ding kort na launch werkend heeft onder Linux: http://www.youtube.com/watch?v=rKhW-cvpkks

En behalve dat, wie gaat er ooit een kinect kopen voor alleen Windows? Zijn er dan games die er gebruik van maken? Precies ja, niet dus. Gaan die er komen? Ook niet, want Windows gamers zijn een ander publiek, spelen voornamelijk shooters met de muis en behalve dat zijn het vooral piraten die zelfs hun games nog gratis willen, laat staan ¤250 uit gaan geven voor een stukje hardware die ze in hun games nauwelijks kunnen gebruiken. Kip en ei verhaal. En waarbij MS op de Xbox dingen nog wat kan pushen hebben ze op het pc platform natuurlijk al een stuk minder in de melk te brokkelen.
Ik vind het sowiezo duur voor een gadget. zo super veel nieuwe techniek zit er nu ook weer niet in het ding. Daarnaast zal er wel degelijk trademarks en copyright op de naam van het ding zitten. als je dus software verkoopt en de naam kinect gebruikt denk ik dat MS wel even komt aankloppen.

Alleen de freeware kan MS niks aan doen.

Ik denk dat de kinect for windows voornamelijk de deuren moet gaan openen voor "games for windows" iets wat momenteel nog totaal niet loopt. als deze games kinect gebruiken zal MS ook hier zijn geld uit kunnen halen.

250 euro voor een uit de kluiten gewassen infrarood camera... nee bedankt! (dollars betekend hier in NL vaak euros. wisselkoers hebben ze nog nooit van gehoord hier in nederland. we betalen toch wel)

[Reactie gewijzigd door sygys op 10 januari 2012 11:49]

In de VS betaal je in de meeste staten geen BTW.
Nee daar betal je sales tax en die is verschillend van staat tot staat. Koop je echter via internet bij een bedrijf buiten jou staat betaal je ook geen sales tax.
Proficiat jij koopt hem dus niet, miljoenen anderen waarschijnlijk wel.

Hallo wel leven in een markteconomie, vraag / aanbod.

Even ter vergelijking Apple verkoopt al jaren haar producten met heel veel marge maar als het apple is, zijn het geen afzetters maar als MS geld wil verdienen is het ineens heel anders.

Als MS meer geld kan vragen en dik kan verdienen is het gewoon omdat de markt het er voor wil betalen. Als zit er een camera van 2 euro in en kost het ding misschien maar 10 euro. Als ze er 250 euro / dollar voor vragen en mensen betalen het zie ik het probleem niet.

Wat het betreft het gezeur dollar euro. Tel er eerst 19% btw bij op. alle Amerikaanse prijzen zijn altijd zonder btw / sales tax. De distributiekosten in de EU liggen hoger, ieder land zijn eigen bedrijfje. Het prijsverschil is als je het zo bekijkt niet eens zo heel erg groot.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 10 januari 2012 13:16]

Apple zijn ook een stelletje afzetters;). dus daar ligt het niet aan
Wat maakt het uit of je windows hebt? Kinect voor xbox werkt ook onder Linux :+
Voor een kortere afstand op de x60 Kinect kun je Nyko's Kinect Zoom gebruiken. Heb hem sinds het weekend op mijn Kinect zitten, werkt perfect tot nu toe.

http://nyko.com/products/product-detail/?name=Zoom
Bij jou werkt hij blijkbaar goed, maar als je de reviews van dat ding op bv amazon bekijkt zie je dat veel mensen veel problemen er mee hebben. Het lijkt er ook nog van af te hangen welke game je er mee speelt, sommigen lijken het beter te kunnen hebben dan anderen.
Als je nou eens leest in plaats van de eerste te willen zijn

Het staat er toch echt:
"Op de verpakking staat dat de Windows-versie niet compatibel is met de Xbox."
Als je op een kortere afstand met je Kinect wil spelen : http://www.consoleshop.nl...voor-kinect-xbox-360.html
En wat is de maximale afstand dat hij nog nauwkeurig is dan? kan me namelijk niet voorstellen dat iedereen (of eigenlijk iemand) dit op 50 cm wil gebruiken, want dan moet het ding of een erg wijde kijkhoek hebben, of zal een groot deel van je bewegingen buiten de sensorscoop vallen.

Ik denk zelf dat voor het overgrote deel van de mensen die hierin geinteresseerd zijn de windows machine ook gewoon op de TV aangesloten staat, en dus eenzelfde afstand als de xbox versie moet overbruggen.
The Kinect device got a range from 0.85m to 4m.
De normale kinect kan dus van 0,85 tot 4 meter, ik denk dat het dus wel veilig is om te stellen dat de windows kinect van 0,5 (0,4) tot iig een meter of 3,5 aan zou moeten kunnen. bron

Ah, het is een nieuwe near-mode, maar dus ook gewoon support voor niet-near-mode
The firmware includes support for a new "Near Mode," designed to see objects as close as 50 centimeters away from the camera ("with graceful degradation down to 40 centimeters," Windows Kinect GM Craig Eisler notes).
bron

Hier nog deofficiele Blog van Kinect for windows.

edit:
Wat extra info opgeduikeld

[Reactie gewijzigd door zion op 10 januari 2012 06:25]

Ik denk dat je het vooral niet moet zien als een ding puur voor de casual party crowed ding waarvoor het op de xbox360 dient.
Maar puur als een alternatieve PC HID.

Niet alleen games maar ook toepassingen kunnen er innovateif gebruik van maken.

Voor het casual dance genre moet de complete persoon in view fustrum van het ding zitten en is ruim meer dan een meter 1++ nodig.
maar het is mogelijk niet bedoeld om die casual game genres die complete personen moet zien naar de PC te trekken.

Gezicht herkenning en armen kan de focus op liggen.
Dus dance game voor PC nou nee.

Het is dus niet puur bedoeld voor die kleine groep die PC aan de woonkamer TV heefd hangen. Maar voor de algehele PC platform. Waar gross van personen binnen 1 meter voor PC monitor zich bevind.
Wat opzich geen probleem is want een deel van de kinect games hoefd niet de hele persoon te verwerken, maar alleen het boven deel.


Ik denk ook niet dat het storm gaat lopen met kinect xbox360 windows7 &8 crossplatform games. Maar eerder dat somige windows games optioneel kinect kunnen ondersteunen.

Misschien soms zelfs alleen stem herkenning zoals voice command feature.

En vergeet vooral aplicaties die baat kunnen hebben van de kinect human interface.

Het kan zijn dat MS inspeeld op kinect hacking waar lieden de Kinect hardware gebruikten voor andere doeleinden.
MS ziet dit ook zitten en ipv hack gedoe nu een SDK.

Meer om kinect breed toe te passen op windows toepassingen.
niet zozeer om casual genre naar PC te trekken wat deels wel kan op dance genres na.
Mocht het bereik toch beperkt zijn.
Er zit een vanzelfsprekend verschil in doeleinde waar je dit soort prodducten voor zal gaan gebruiken. Microsoft speelt hier ontzettend netjes bij in, door de platformen ook gescheiden te houden. Spelletjes daarvoor bezit MS de xbox; Corporate (and rest) is PC/server, en on the move is Windows Mobile. Als je dit patroon nog niet ziet, en dat Microsoft zich zelf gebonden heeft aan die scheiding zal je inderdaad niet begrijpen waarom MS verschillende hardware voor verschillende doeleinde zal brengen.

Waar ik echter wel bij kan inkomen, is dat dit scheiden van platformen een mes met 2 snijdende kanten heeft, die beide mijn portomonnee aan gort verpulveren mocht ik overal mee willen doen. Er zit een limiet aan mijn koopkracht, zoals bij velen, en indirect dus MS verkoop kracht. Hoe meer er van dit soort scheiddingen komen, hoe langzamer deze ontwikkeling op zich laat duren. Minder verkoop word vaak gezien als minder interesse.
En dat terwijl dit een toekomst is die ik liever nu in mn woonkamer wil hebben dan later. als wanneer ik 60 en minder bewegelijk ben.

Het voordeel dat de PC Community een op maat gemaakte sensor beschikbaar krijgt, is dat ik erop vertrouw dat deze gemeenschap kinect vorm gaan geven zoals wij die later kant en klaar voorgeschoteld zullen krijgen. Als er 1 community dat kan; dan zijn het zolderkamer projectjes en niet gamestudio's. En wederom ziet MS dat ook heus wel in...

[Reactie gewijzigd door CozNL op 10 januari 2012 07:36]

Ik neem aan dat je Windows Phone bedoelt in plaats van Windows Mobile.
Ik zou verwacht hebben dat ze 'm wel van USB 3.0 zouden hebben voorzien om zo de volledige capaciteit te kunnen gebruiken, wat nu op de XBox als bottleneck wordt aangegeven. Dat zou de meerprijs voor sommigen mogelijk wel de moeite waard maken. Nu lijkt hij mij wel erg duur zonder veel meerwaarde t.o.v. de XBox versie.

En die andere firmware wordt vast wel weer door wat hobbyisten beschikbaar gemaakt voor de XBox versie.

[Reactie gewijzigd door buzzbuzz68 op 10 januari 2012 07:55]

AFAIK is de cpu-power van de Xbox 360 de limiterende factor. Oorspronkelijk zou het apparaat geleverd worden met een eigen processing unit, maar dit is vanwege de hoge kosten voor Microsoft geschrapt. USB 3.0 lijkt dan ook niet echt nodig.
Dit worden de nieuwe webcams..
Het lijkt mij dat dit wel wat meer is als een webcam.
Dit zou best het begin kunnen zijn voor toepassingen zo als dit:
http://www.youtube.com/watch?v=dyMVZqJk8s4

ik denk dat je in toekomst een hoop commando's enzo met hand gebaren kan doen :)
kinect zou wel het ideale apparaatje zijn!
Ik zat meer te denken aan presentaties e.d. met powerpoint/ prezi waarmee je inzoomed of dingen te voorschijn laat komen met je handen. 40 cm.... -_-
Ja, leuk voor een beetje zoom en rotatiewerk (of presentaties idd) waar nauwkeurigheid nauwelijks een issue is. Maar voor productieve taken waar nauwkeurigheid van de bediening wel noodzakelijk is, levert dit alleen ergernissen op en is een gewone muis veel beter. Door de hogere nauwkeurigheid van het pointing device kun je je schermruimte veel efficienter gebruiken.

Ik ben wel erg benieuwd naar toepassinging waar dit wel erg meerwaarde kan hebben, maar voorlopig heb ik dat nog niet gezien. Misschien in 3D toepassingen waar nu de bediening (en meestal de weergave) nog 2D zijn.

[Reactie gewijzigd door marino_centrino op 10 januari 2012 08:42]

Ik heb al eerder gezegd dat de Kinect van Microsoft, gecombineerd met het 3D beeld van Sony de perfecte UI op kan leveren. Dan kan je dus echt die schermen zoals in de films gaan bouwen, zonder allerlei handschoenen, brillen oid nodig te hebben.

3D beeld voor het tonen van voorwerpen, menus ed, Kinect om de voorwerpen en menus te manipuleren.

Kinect kan veel meer worden dan een game accessoire, over een jaar of vijf tot tien is het vast onderdeel van de UI, net zoals de tobo en muis.
Hier wil ik wel eens een preview filmpje van zien! :D

Alleen wel lijkt het me net zo makkelijk om gewoon je muis te gebruiken om bijv. in te zoomen. Misschien voor games leuk maar besturen van je pc lijkt me niks.
Microsoft heeft dus besloten om een nieuwe Kinect Sensor uit te brengen die niet werkt op de xbox terwijl je met de xbox versie + gekraakte drivers ook op windows werkt. Hoe een simpele manier van extra geld verdienen. En dan overigens ook het dubbele vragen van de prijs van de xbox versie.

Ik zou ook gaan voor de gekraakte drivers en de xbox versie.
Misschien is kinect wel de nieuwe manier om de flashy ui te bedienen in Windows 8. Verras ons zou ik tegen Microsoft zeggen!
Het zou mooi zijn als deze toch ook langere afstanden kan overbruggen. Ik heb mijn pc in de woonkamer op een grote tv en zit er 5 meter vanaf, dan zou je kunnen kiezen tussen zitten of iets dichterbij staan.
Langer afstanden , ok om te gamen misschien, maar voor normaal PC gebruik vind ik 40cm voor mijn handen totaal onvoldoende.
Zelf zit ik op 50-60 cm van m'n scherm af, en dan zitten je handen gemakkelijk 20-30cm dichter, wat in het beste geval dus maar 40cm is.
Als ik iets zou aanwijzen op mijn scherm dan bevinden mijn handen zich eerder op 10 a 20 cm. en ik veronderstel dat de de sensor niet achter mijn scherm hoef te zetten.
Of misschien op een statief in top/down mode plaatsen, om de afstand toch wat te kunnen vergroten.
De vraag is natuurlijk wat de functie van de dongle op deze versie is. Het zou zo maar kunnen dat Windows software die met de Kinect gaat werken een check op de aanwezigheid van deze dongle doet.
Dit zou in één klap de suggestie van het kunnen gebruiken van de XBox versie (al dan niet in combinatie met een extra lens) overbodig maken.
Natuurlijk doet die een check, dat is waarschijnlijk de enige ECHTE reden achter deze dongle....

Verschrikkelijk, als je het mijn vraagt! Het lijkt Sony wel!!
Niet helemaal goed geinformeerd. De Kinect voor Windows versie heeft buiten de eerder genoemde harware veschillen (near focus) een ander groot verschil. Je kan als developer nu software maken geschikt voor Kinect voor Windows en deze software commercieel aanbieden. Je koopt dus ook de license fee's.