Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 60, views: 27.610 •

Het bedrijf achter de Linux-distributie Mandriva dreigt failliet te gaan. Het bedrijf verkeert in financiŽle problemen, maar een van de aandeelhouders gaat niet akkoord met een herfinanciering. Daarom dreigt deze week het doek te vallen.

Mandriva logoDe ceo van Mandriva heeft de aandeelhouders eind december al een brief gestuurd waarin het faillissement ter sprake kwam. De brief is nu pas op het forum van Mandriva geplaatst en werd door InfoWorld ontdekt.

De ceo schrijft dat het licht op 16 januari uitgaat als er geen herfinanciering tot stand komt. Een van de aandeelhouders zou 4 miljoen in het bedrijf willen steken, maar de andere aandeelhouders zouden het herfinancieringsplan hebben tegengehouden. Met name aandeelhouder LinLux zou tegenstribbelen. De ceo noemt de weigering van het bedrijf om met de herfinanciering akkoord te gaan onterecht.

Financiële problemen zijn geen onbekend terrein voor Mandriva. In 2010 ging het bedrijf al bijna over de kop, maar toen sprongen nieuwe investeerders financieel bij. Ook in 2002, toen Mandriva nog Mandrake heette en het bedrijf erachter nog MandrakeSoft, was er sprake van financiële nood. Of het bedrijf er ook dit keer weer ternauwernood in slaagt om de financiële problemen te bedwingen, is onduidelijk.

Reacties (60)

Met alle respect, ik hoop niet dat ze failliet gaan, maar als je als bedrijf zo vaak in financiŽle problemen raakt, dan moet je misschien dingen anders gaan aanpakken. Misschien moderniseren, herstructureren, beter inspringen op vraag en aanbod of eventueel de aandacht naar andere markten verleggen.
Misschien dat de aandeelhouders daar ook geen toestemming voor geven?
Vind ik niet vreemd:
FinanciŽle problemen zijn geen onbekend terrein voor Mandriva. In 2010 ging het bedrijf al bijna over de kop, maar toen sprongen nieuwe investeerders financieel bij. Ook in 2002, toen Mandriva nog Mandrake heette en het bedrijf erachter nog MandrakeSoft, was er sprake van financiŽle nood.
Hoe ging dat spreekwoord? Driemaal is...

Eerst resultaten, dan geld.
Het ligt volgens mij niet alleen aan de aandeelhouders. Het rommelt al enige jaren binnen Mandriva en als ik mij herinner waren er in 2010 ook al grote problemen met veel ontslagen en is Mandriva geforked door die mensen met een deel van de community die samen een eigen distro hebben gestart.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 9 januari 2012 17:05]

Door tekort aan financiŽn kunnen ze zich niet ontwikkelen en daar door is efficiŽntie niet goed. Daardoor kunnen ze zich niet moderniseren.
Klopt. Dus alle overige developers kunnen overstappen naar Mageia (de fork dus van Mandriva). Alleen zullen ze wŤl een nieuwe baan moeten zoeken, want zover ik weet heeft Mageia geen businessmodel, en is het een clubje vrijwilligers en liefhebbers (zoals bij zoveel Linux-distro's)

Het is een mooie distro, maar ik denk dat Mandriva nog tť weinig toegevoegde waarde heeft om zijn bestaan te kunnen rechtvaardigen. Zeker ook omdat ze vaker in de problemen zijn geraakt. En helaas zijn ze achtergebleven in de steeds snellere stroom binnen "Linuxland". Met name Red Hat, Canonical en SUSE zijn de "big boys" in deze tak van sport, en Mandriva blijkt dus andermaal niet mee te kunnen komen.

Een beetje pijn doet het me wel om Mandriva (een samenvoegsel van het Franse Mandrakesoft en het Braziliaanse Conectiva) naar de afgrond te zien glijden, want vlak nadat ik kennis maakte met Linux (Lindows was mijn allereerste aanraking met Linux), kreeg ik via een tijdschrift de live-CD van het toenmalige Mandrake in handen. Dat was ergens in 2003. Ik heb die live-CD nog steeds in mijn bezit.

Wat er ook gebeurt, ik wens Mandriva heel veel succes toe. Hopelijk komen ze hun problemen alsnog te boven. Ik gun het ze wel... ;(

[Reactie gewijzigd door Qalo op 9 januari 2012 18:26]

Jammer maar waarschijnlijk einde oefening. Er is geen investerder die zijn op dit moment dure geld in een van de distro's gaat steken. Beter aandelen Redhat....
Een van de aandeelhouders zou 4 miljoen in het bedrijf willen steken, maar de andere aandeelhouders zouden het herfinancieringsplan hebben tegengehouden.

Er staat toch naar mijn weten dat er een soort van investeerder is, namelijk een aandeelhouder ??? Ik snap niet dat ze niet accoord gaan tenzij deze investeerder vreemde eisen heeft. Maar alles lijkt me beter dan failliet...

@Marathir
Ja zou kunnen, misschien hebben de aandeelhouders die niet accoord gaan een oogje op bepaalde delen van het bedrijf en willen er door een faillisement goedkoop aan geraken.

[Reactie gewijzigd door bonus op 9 januari 2012 16:30]

Niet altijd. Er schijnen constructies te bestaan waar een failliet voor de aandeelhouders beter is dan het kwakkelend doordraaien van het bedrijf.
Hoeft geen vreemde constructie te zijn. Het is gewoon geinvesteerd vermogen versus geinvesteerd vermogen + nieuwe kapitaalinjectie + verwachte winst...

Die laatste is natuurlijk onzeker, maar als het risico te hoog is en verwacht rendement te laag, dan is een faillisement niet onlogisch.
Niet altijd. Er schijnen constructies te bestaan waar een failliet voor de aandeelhouders beter is dan het kwakkelend doordraaien van het bedrijf.
Klopt verlies kunnen ze aftrekken.. kwakkellende cijfers niet :X
Daarom heeft een groot concern altijd een paar slechte ertussen zitten die niet goed draaien, en zodoende profiteren van de belasting voordelen
Maar alles lijkt me beter dan failliet...
Dat is lang niet altijd zo. Soms is het handiger om een bedrijf failliet te laten gaan en daarna een doorstart te maken. Met een faillissement zorgt een curator ervoor dat het geld wat er nog is wordt verdeelt over de rechthebbenden (de belastingdienst vooraan) en gaat voor de rest iedereen zijn weg.

Als jij als nieuwe investeerder dan een doorstart wil maken met wat er over is na het faillissement, dan begin je dus in principe met een "schone lei". Je hebt geen langlopende schulden, geen werknemers meer, en geen andere verplichtingen. Zo kan je dus aan de slag met puur het product, in plaatst van met een enorme organisatie.

Uiteraard hangt dit ook allemaal af van de jurisdictie waar je je in bevindt (Frans in dit geval geloof ik) en hangen er ook nog wat ethische kwesties aan vast ("werknemers dumpen en doorgaan" wordt bijvoorbeeld niet als erg netjes gezien).

Al met al echter, gaat "Alles beter dan failliet" dus lang niet altijd op..
Als een bedrijf waar je in geinvesteerd hebt failliet gaat kun je dit bedrag aftrekken van de belasting (weet niet zeker of dit in NL ook zo is, maar in sommige landen iig wel). De dwarsligger ziet dat waarschijnlijk als betere optie om zijn verlies te beperken dan een verdere "dilution" van zijn aandeel doordat er nieuw geld binnengebracht wordt.

Dilution/verdunning: Stel je hebt 1 miljoen geinvesteerd, en daarvoor 20% van de aandelen gekregen. Dan is het bedrijf blijkbaar 5 miljoen waard. Als er dan iemand komt die nog eens 5 miljoen investeerd heb jij ineens nog maar 10% van de aandelen in handen.
ge moet het zo ver helemaal niet zoeken: als ik al 100 euro in een bedrijf heb gestoken dat op de rand van de afgrond balanceert en het bedrijf vraagt me nog eens 100 euro te investeren dan riskeer ik 200 euro kwijt te zijn als ze alsnog failliet gaan.
Ook investeerders hebben geen oneindige sommen geld ter beschikking.
Nu wil ik niet generaliseren, maar menig bedrijf dat ooit middels aandelen kapitaal dacht aan te trekken ok te kunnen investeren, ging op de fles doordat diezelfde aandeelhouders aandrongen tot het behalen van rendement op korte termijn en daarbij de broodnodige langetermijn-investeringen doelbewust tegen hielden.
Hoe zie je als aandeelhouder het verschil tussen dat, en management dat gewoon graag geld uitgeeft en het nooit terugverdient?
Dat doet een aandeelhouder door de jaarverslagen te spellen, de aandeelhoudersvergaderingen bij te wonen en jezelf in te lezen in de commentaren van de deskundigen, economen en financiŽle media die daar over berichten. En anders doe je er beter aan je geld op een spaarrekening te zetten.
Dat weet ik ook wel, maar ik kan maar weinig bedrijven bedenken die werkelijk over de kop ging omdat er alleen op korte termijn werd gedacht op aandringen van de aandeelhouders. Ik zie veel vaker dat werknemers en bedrijfsleiding uit angst hun baan te verliezen allerlei zaken tegenhouden die op korte termijn vervelend maar op lange termijn gezond zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 januari 2012 23:32]

Je hebt door dat er hier *1* aandeelhouder is die wilt investereren terwijl de andere niks hoeven bij te leggen. Dat wat verschillende mede-tweakers hierboven uitleggen klopt wel degelijk.
Het zijn de andere aandeelhouders die deze investeerder/medeaandeelhouder tegenhouden. Althans: zij willen allemaal niet meer investeren, eentje wel, maar die ene is natuurlijk niet gek: als hij er geld in steekt is hij de enige die zijn risico vergroot. Gaat het goed, dan profiteert de rest. Gaat het fout, dan is hij 4M kwijt :Y)

Het is dus of allemaal naar verhouding van aandeel investeren of de boel failliet laten gaan. Het laatste lijkt hier het geval :)
Lijkt me gezien de grote hoeveelheid gratis distro's ook moeilijk om met Linux geld te verdienen. Hoe doen Linux bedrijven dat eigenlijk (behalve sponsoring)? Is er een grote markt voor support/service contracten o.i.d.?

edit:
@ hieronder: thanks voor de toelichting!

[Reactie gewijzigd door 192340 op 9 januari 2012 16:09]

Koppel deals helpen soms ook. Misschien heeft Ubuntu wel een zakje geld gekregen om hun distro goed werkend te maken op bijvoorbeeld Dell Servers.

Maar veel lijkt mij inderdaad uit Support contracten te (moeten) komen.
Red Hat werkt idd op basis van support constracten, waarmee ze afgelopen jaar een omzet van 750 mln hebben binnengehaald. :) Hun marktstrategie is dan ook gebaseerd op de enterprise server markt, waar veel vraag en ruimte is voor hun diensten.

Hoe een distributie als Mandriva geld moet verdienen is mij ook meer een raadsel, de desktop markt is veel kleiner en heeft behoorlijk wat concurrentie.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 9 januari 2012 16:05]

Een bedrijf kan nu eenmaal moeilijk zonder support contracten.

Canonical bevoorbeeld laat een groot bedrijf 1200 dollar per server/jaar betalen, en training betaal je voor een gewone gebruiker al snel 200 doller, om nog maar te zwijgen van IT professionals die moeten opgeleid worden..
Maar Canonical maakt ook structureel verlies. Het is (oneerbiedig gezegd) het speeltje van Mark Shuttleworth en blijft bestaan zolang hij er geld in pompt. Ik geloof niet dat hij de illusie heeft dat het ooit winstgevend wordt, al het werk van Canonical is in feite een gift aan de community.

Van Linux alleen wordt je nooit rijk, je ziet aan IBM, Oracle en Google bijvoorbeeld dat ze graag meehelpen aan Linux, maar hun geld verdienen met proprietary databases en andere software/services erbovenop.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 januari 2012 20:47]

Opzich is er genoeg te verdienen, zelfs in de locked-in markt die we (nog steeds) hebben, support/training etc: het levert veel op (zelfs voor closed source is het een goede bron van inkomsten)
Maar Canonical maakt ook structureel verlies. Het is (oneerbiedig gezegd) het speeltje van Mark Shuttleworth en blijft bestaan zolang hij er geld in pompt. Ik geloof niet dat hij de illusie heeft dat het ooit winstgevend wordt, al het werk van Canonical is in feite een gift aan de community.

Van Linux alleen wordt je nooit rijk, je ziet aan IBM, Oracle en Google bijvoorbeeld dat ze graag meehelpen aan Linux, maar hun geld verdienen met proprietary databases en andere software/services erbovenop.
Hij wil in 2016 winst gaan maken.. danwel starten met het terug verdienen.. hoe weet ik niet maarja..
Lijkt me gezien de grote hoeveelheid gratis distro's ook moeilijk om met Linux geld te verdienen. Hoe doen Linux bedrijven dat eigenlijk (behalve sponsoring)? Is er een grote markt voor support/service contracten o.i.d.?
Als ik het goed heb kunnen Linux-distro's ook geld krijgen voor zaken die ze instellen als standaard. Naar ik meen krijgt Ubuntu bijvoorbeeld geld van Google voor het instellen van Google als standaard zoekmachine in Firefox. Op een gegeven moment was daar nog wat heisa over omdat Canonical (de maker van Ubuntu) openlijk twijfelde om Google te vervangen voor Yahoo (bron). Gezien de standaard uiteindelijk toch weer google werd neem ik aan dat google uiteindelijk weer zijn knip heeft getrokken.


Dit laatste was overigens extra geestig omdat yahoo geld krijgt van Bing wat weer van Microsoft is. Indirect zou Microsoft dan dus Linux hebben gesponsord.. :)
Jammer, want het Franse bedrijf is een grote naam in de Linux-wereld. Onder meer het populaire PCLinuxOS heeft zijn bestaan te danken aan Mandrake.
Jammer, want het Franse bedrijf is een grote naam in de Linux-wereld. Onder meer het populaire PCLinuxOS heeft zijn bestaan te danken aan Mandrake.
PCLinux is volledig apaprt nu van Mandriva.. Misschien gebruiken ze alleen de control center..
Dat soort bedrijven hebben het van de support wat geleverd wordt. als er te weinig support licenties verkocht worden dan is het ook niet gek dat men over de kop gaat.

Weet niet of dit ook het geval is maar het zou me niks verbazen.
Wat waarschijnlijk hierbij het probleem is, is een anti-verwateringsclausule. De aandeelhouder die niet wil investeren blokkeert de kapitaal-injectie van de overige aandeelhouders om te voorkomen dat zijn aandeel in het bedrijf minder wordt. Het enige wat ie zou kunnen doen is zelf ook een kapitaal-injectie doen. Echter staan hier waarschijnlijk een aantal eisen van deze aandeelhouder tegenover. Als deze niet overtuigd is dat hieraan voldaan kan worden blokkeert ie de zaak.

Dus: bekijk het van de andere kant. Deze aandeelhouder wordt eigenlijk gedwongen om ook kapitaal te injecteren, terwijl er waarschijnlijk geen harde afspraken omtrent het management van het bedrijf tegenover staan. Ik denk dat ik ook de injectie zou blokkeren.

Jammer is alleen dat het bedrijf nu problemen gaat krijgen met hun cash-flow. Konden ze dit niet al aan zien komen?
mijn eerste linux ervaring was van mandriva (toen nog mandrake of iets)
heb me nooit echt in linux verdiept maar het werkte wel lekker.
Mandriva is voor zover ik weet de enige Linux-distributie die een alternatief voor Microsofts Active Directory heeft ontwikkeld, de Mandriva Directory Server. http://mds.mandriva.org

In dat opzicht zou het erg jammer zijn, maar ik ben het met anderen eens dat ze wel vaak financiŽle problemen hebben.

*edit: url syntax

[Reactie gewijzigd door desmond op 9 januari 2012 16:22]

Suse heeft iets wat native integreert met AD en er zijn meer dan genoeg open-source oplossingen voor het probleem dat je beschrijft. Wat mij betreft mogen ze het dood laten bloeden, ik heb nul,nul nieuws berichten over mandriva de afgelopen jaren gelezen die wezen op innovatie. Support was hun laatste ding maar nu het merendeel van de gebruikers op ubuntu/debian zitten is het toch over-en-uit. Spijtig, maar mij zal je niet horen treuren, een distro minder, paar duizend afgeleiden te gaan (ik doel hierop ubuntu variaties zoals mint).

[Reactie gewijzigd door analog_ op 9 januari 2012 16:28]

Ik heb het dus niet over integreren met AD, maar over een alternatief voor AD.
Suse heeft iets wat native integreert met AD en er zijn meer dan genoeg open-source oplossingen voor het probleem dat je beschrijft. Wat mij betreft mogen ze het dood laten bloeden, ik heb nul,nul nieuws berichten over mandriva de afgelopen jaren gelezen die wezen op innovatie. Support was hun laatste ding maar nu het merendeel van de gebruikers op ubuntu/debian zitten is het toch over-en-uit. Spijtig, maar mij zal je niet horen treuren, een distro minder, paar duizend afgeleiden te gaan (ik doel hierop ubuntu variaties zoals mint).
De control center... De easy of use.. van de distro.. Al vind ik de support so-so.. opensuse heft naar mijn mening een leukere en grotere community.. Toch vind ik het jammer, ze waren sinds dag 1 van linux.. En hebben toch een hele grote community opgebouwt.. Hopelijk gaan de vrijwillege devvers er mee door.. Want ze hebben toch een best grote team... We zullen zien
Die directory server is niks meer dan een OpenLDAP server met Samba en een beheerconsole eromheen voor de standaardtaken die je daarmee doet. Je kunt er in de verste verte niet mee wat je met Active Directory wel kunt. Functionaliteit van Samba3 is vergelijkbaar met Windows NT4, wil je AD-achtige features, dan zit je vast aan Samba4, en die is nog steeds niet gereleased.
Niets tegen Mandriva hoor,
maar wat mij betreft mag het aantal Linux varianten drastisch omlaag (1 of 2 lijkt me een mooi aantal).

Jaja, ik hoor alle Linux fans roepen over de vrijheid, maar ik zou zelf liever zien dat Linux uitgroeide tot een volwaardig alternatief voor Windows met een sterke partij erachter die MS en Apple wat weerwerk kan bieden i.p.v. de huidige versplintering.

@roland684 hieronder: ik zou graag een open alternatief willen door 1 organisatie i.p.v. 15 kleintjes, ik (en velen met mij) zie daar door de bomen het bos niet meer. Als de verschillen dan vooral de verpakking betreffen is dat nog meer reden om de verschillende varianten samen te nemen.

@Sorcix: ik zou zelf niet kunnen kiezen wie er dan verder doorgaat, dus als b.v. Mandriva ten onder gaat is dat wat mij betreft "survival of the fittest" maar zou graag zien dat de Linux community zich wat meer aaneen zou sluiten en b.v. mijn Linux net zo werkt als dat van mijn omgeving, zodat ik om raad kan vragen, me elders ook direct thuis voel enz.
Overigens hoor ik ook binnen een distributie dat mensen ongelukkig worden van b.v. Unity ... dan moet je ook veranderen. Is bij b.v. Windows niet anders (Metro, anybody?).

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 9 januari 2012 18:24]

Waarom zou je weerwerk willen bieden als dat maar door 1 andere partij is? Je vindt Windows niet goed genoeg, Apple niet goed genoeg en hoopt op een derde partij die wel precies maakt wat jij zoekt in de hoop dat dat microsoft en apple aanzet ook datgene te maken?

En zo groot is de versplintering van linux ook weer niet. De verschillen tussen de leidinggevende distributies zijn vooral het manier van software verpakken en de kleinere distrubuties onderscheiden zich vooral in voorkeusrinstellingen en standaard meegeleverde software.
Welke twee dan, zal jij kiezen?

Elke distributie heeft een community, mensen die daar zitten omdat ze zich beter thuisvoelen in de keuzes die de distributie maakt. Als je bijvoorbeeld zou zeggen dat enkel Ubuntu en Fedora mogen doorgaan, dan stamp je mij gewoon buiten! (Ik gebruik Arch Linux)
effectief is dat toch al lang zo, je hebt redhat en debian based distro's en die beheersen de markt, verder heb je als eindgebruiker voldoende keuze als je iets anders wil en je kunt je apps gewoon meenemen itt andere grote operating systems.
Valt wel mee de versnippering.. Gewoon op distrowatch de top 10 bekijken of er een distro zit die jij aanspreekt... zo weet je dat je redelijk goede support krijgt.. En dat de userbase groot genoeg is.. :) Er zijn een stuk of 400 distro's de kleine zijn meer gebaseert en ports van de grote distro's met een veranderde recept :)
Ze zullen over het algemeen niet gemist worden ga ik van uit, Mandriva / Maegia is niet echt populair te noemen. Spul heeft daar al een lange tijd stil gestaan.

Mis ook het idee een beetje achter een commerciele Linux boer die niet een berg aan kapitaal heeft om mee te werken ala Canonical. Zelfs als ze nu overeind blijven zie ik nog niet hoe Mandriva ooit winstgevend kan worden.