Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 120, views: 33.137 •

Smartphones en tablets krijgen eind dit jaar nieuwe micro-usb-aansluitingen. Het verzenden van data van en naar smartphones en tablets moet sneller gaan via de nieuwe standaard. Ook de laadtijd van deze apparaten zou verkort worden.

De maximale snelheid van de nieuwe standaard is 800Mbps, schrijft Computerworld op basis van informatie van het USB Implementers Forum. Daarmee is de micro-usb 3.0-standaard een stuk minder snel dan usb 3.0, dat een maximale snelheid van 5Gbps heeft. Dat komt doordat de poort een stuk kleiner is en de poort minder stroom mag gebruiken dan een 'grote' usb-aansluiting.

Niet alleen het overpompen van data, maar ook het laden zou sneller moeten gaan als fabrikanten de nieuwe standaard implementeren in smartphones en tablets. Volgens het USB Implementers Forum zal de nieuwe standaard eind dit jaar gebruikt worden in nieuwe smartphones en tablets. De standaard is backwards compatible met huidige usb 2.0-poorten.

Micro-usb poorten zitten op vrijwel alle smartphones en een aantal tablets: iPhone is de enige smartphone waar geen micro-usb-poort in het toestel te vinden is. Dat het een standaard is geworden, komt mede door druk van de Europese Unie, die met regelgeving op dit gebied de afvalberg van afgeschreven telefoonladers wil verminderen.

Reacties (120)

Reactiefilter:-11200108+158+27+30
Betekent dit nu een nieuwe stekker of alleen een protocol wat anders wordt?
Vriend, als je nou gewoon even eerst leest voordat je reageert:
De standaard is backwards compatible met huidige usb 2.0-poorten.
Dus nee, geen nieuwe stekker.
Maar het kan dus best zo zijn dat je een nieuwe kabel nodig hebt om de volledige snelheid te halen.

Of vergis ik me hierin?
Dat lijkt me theoretisch een mogelijkheid ja. Of dat je een nieuwe oplader nodig hebt om snel te kunnen opladen.
Alleen wordt er niet duidelijke verteld hoeveel sneller met deze kabel opgeladen kan worden. Want zelfs in het bron artikel staat het heel vaag vermeld: "Smartphones and tablets will also recharge faster through USB 3.0, as the power will flow faster than in USB 2.0, Ismail said.". Maar het maximum ampère zal dan verhoogt zijn, maar hoeveel is dus maar de vraag.
power will flow faster
Huh? hebben ze het koper vervangen ofzo?
Nee, natuurlijk niet. De aansluiting/chip kan meer data verwerken.
Maar stroom wordt niet gestuurd door de chip/aansliuting. Dat heeft er niets mee te maken.
inderdaad. USB 3.0 laat waarschijnlijk een hogere (electrische) spanning toe. Meer spanning met dezelfde weerstand betekend snellere stroom.

@Haas_nl:
ipv power will flow faster, zal waarschijnlijk current will flow faster worden bedoeld.

spanning kan niet stromen, een (elektrische)stroom stroomt sowieso daarom heet het stroom ;)

U = i x r
  • U = spanning in Volts
  • i = stroom in Amperes
  • r = weerstand in Ohms(Ω)
USB 2.0 laat maximaal 5V gelijkspanning toe.
hoeveel dat bij 3.0 is weet ik niet. Weet iemand dat toevallig?

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 10 januari 2012 01:00]

The USB 1.x and 2.0 specifications provide a 5 V supply on a single wire from which connected USB devices may draw power. The specification provides for no more than 5.25 V and no less than 4.75 V (5 V±5%) between the positive and negative bus power lines. For USB 3.0, the voltage supplied by low-powered hub ports is 4.45–5.25 V.

A unit load is defined as 100 mA in USB 2.0, and 150 mA in USB 3.0. A device may draw a maximum of 5 unit loads (500 mA) from a port in USB 2.0; 6 (900 mA) in USB 3.0.

bron: wikipedia

900mA ipv 500mA dus, dus het wordt bijna 2x zo snel laden, toch?
Nee bij Cern hebben ze iets uitgevonden om het sneller dan het licht te laten gaan. Dit is slechts de eerste toepassing.
dat lijkt me niet, gezien er nog steeds effectief 4 aders gebruikt worden (anders is het immers niet backwards compatible)
wat je voorheen zag met nieuwe USB2.0 kabels is voornamelijk marketingtechnisch. een USB 1.1 kabel doet het net zo goed (of slecht :P afhankelijk van je filosofische insteek ;) )
Bij USB 3.0 worden niet maar 4 aders gebruikt, dat zijn er inmiddels 5 meer. De 5 extra aders zitten alleen op een andere plaats, zodat een USB 2.0 kabel/poort ook gewoon werkt met een USB 3.0 apparaat.
klopt, maar dit is dan ook niet de USB3.0 spec. maar een micro-usb variant met minder hoge snelheden.

maar goed.. dit artikel gaan voornamelijk over de laadspecificatie ;)
'Vriend' (ik ben je vriend niet...)
nieuwe micro-usb-aansluitingen
Dat doet juist wel vermoeden dat het een nieuwe poort/aansluiting is. Dus vandaar mijn verwarring.
Ok, ok ik snap de verwarring. Sorry, ik reageer misschien wat fel op 'first posts', omdat de mensen veel te vaak zo snel mogelijk reageren zonder fatsoenlijk te lezen. Het leek even dat je ook amper het artikel gelezen had, vandaar.
USB 3 is ook backwards compatible maar heeft aan de kant van de randapparatuur toch echt een andere stekker dus zo raar is die vraag van c70070540 niet.
Het ergste wat je kan gebeuren is dan echter dat je het oude kabeltje niet met je nieuwe toestel kan gebruiken.
Dat zou dus niet mogen gebeuren, aangezien de poort backwards compatible is. Wel kun je niet de hogere snelheden en lagere laadtijden verwachten met een USB 1/2 kabel.
Dat zou dus niet mogen gebeuren, aangezien de poort backwards compatible is. Wel kun je niet de hogere snelheden en lagere laadtijden verwachten met een USB 1/2 kabel.
Ik vraag met het af: inderdaad, backward compatible met USB 2.0.
Maar toen ik mijn (LG) gsm bij pa wilde opladen, kon ik kabels met 3 (!) verschillende micro (?) usb stekers vinden, alleen de nieuwste paste ...
Graag vanaf nu wel 1 (één) micros USB steker gebruiken als standaard ...
Dit klinkt als een (compleet) nieuw protocol. Dit is toch wel vreemd aangezien je zou verwachten dat ze gewoon USB3 een micro aansluiting zouden geven. Dan heb je ook alle voordelen zonder de extra kosten die ongetwijfeld zijn gemaakt met de ontwikkeling hiervan.
Antwoord was ook al gegeven:
Dat komt doordat de poort een stuk kleiner is en de poort minder stroom mag gebruiken dan een 'grote' usb-aansluiting.
USB3 heeft volgens mij al een micro aansluiting, maar deze is breder dan de micro van USB2. Naar mijn idee lijkt het op een USB2 micro met daarnaast de extra pinnen voor USB3. http://semiaccurate.com/2...cro-usb3-connector-turns/

Ik heb een USB3 Samsung externe 2,5" HD en deze heeft precies zo'n aansluiting als het plaatje hierboven (plaatje toont micro boven en gewone USB3 direct eronder). Ik heb nog een Sharkoon USB3 behuizing met precies zo'n aansluiting.

Ik heb het idee dat ze nu een officiele specificatie maken voor micro USB2 die meer amperes toestaat en een ander protocol voor de hogere datasnelheid. Lijkt me meer een soort van USB 2.5 voor micro USB die wel op 800 mbit met USB3 kan praten.
Als ik dat stekkertje zo zie lijkt er op dat in een micro USB 3.0 aansluiting wel een micro USB 2.0 past in het rechtse gedeelte van de socket. Er blijft dan dus een stukje leeg van de socket.
De standaard is backwards compatible met huidige usb 2.0-poorten.
Dat lijkt me lastig met andere stekkertjes..
Eigenlijk is dat helemaal niet lastig. HTC had het met de micro-USB aansluiting. 'Normale' micro-USB past wel in een (oude) HTC, de HTC kabel niet in 'normale' micro-USB poorten.
Dat probleem was toch alleen met de mini-usb kabels? Want mijn HTC touch HD had dat probleem inderdaad maar de lader/usbkabel van mijn HTC Desire met micro usb werkt op alle micro-usb porten.
Klopt, was mini.
Ik word er wel een beetje gek van ondertussen. Al die USB "standaarden" met verschillende stekkertjes. Ik dacht dat USB universeel zou moeten zijn. Toch zijn kabels vaak niet uitwisselbaar.
Dit begrijp ik nu niet helemaal.. Hoe kan je da laadtijd versnellen door een snellere poort te maken? Het opladen hangt toch af van de baterij en de spanning die er over komt staan?

edit: typo

[Reactie gewijzigd door 2Silent op 9 januari 2012 12:55]

De nieuwe standaard zal waarschijnlijk dus een hogere spanning toestaan. Dat kan indirect ook uit het bericht gehaald worden (verhaal over spanning v.s. dataoverdracht etc).
Hogere spanning of hogere stroom ?
Ik denk eerder dat ze een hogere stroom eisen, dan zal het product eerder back-wards compitable.
Volgens mij stroom in de plaats van spanning.

Volgens mij hoeft een normale usb poort slechts 500 mA te kunnen leveren. Een telefoon mag dus niet meer uit een standaard usb poort trekken. De meeste telefoonladers leveren echter meer stroom (die van mij 1 A = 1000 mA) en hebben een manier om aan de telefoon te bewijzen dat deze usb aansluiting meer aan kan dan de 500 mA. Ik dacht dat mijn telefoonlader de datalijn hiervoor kortsluit met de nuldraad, hoe dit precies zit weet ik niet meer.

[Reactie gewijzigd door dapyroo op 9 januari 2012 13:13]

De ID-pin (alleen bij 5-aderige kabels, micro-usb enzo dus) wordt dan met de signal-ground verbonden (dus niet de sleeve, dat is de system-ground), dan krijg je host-mode, en volgens de Battery Charging Specification mag dan tot 1800 mA getrokken worden. IIRC

http://www.usb.org/developers/devclass_docs
Er mag een grotere hoeveelheid stroom getrokken worden door de telefoon. Dit moet je wel afspreken anders gaat het mis.
Dat vraag ik me af. De meeste micro USB laders leveren tegenwoordig al meer amperes dan wat volgens de USB specificatie mag. Zo heb ik mijn LG 2X ook al vaak genoeg opgeladen met de lader van de Archos 80 en omgekeerd. En beide laders leveren meer dan 0,5A.

Vandaar dat opladen via de PC tegenwoordig langzamer gaat dan via de eigen oplader. Tenzij de fabrikant software met je computer meelevert om meer stroom via USB te leveren. http://drivers.softpedia....er-Utility-for-iPad.shtml
Blijkbaar mag micro-usb bij de nieuwe standaard ook wat meer stroom verwerken. Dit staat inderdaad niet heel duidelijk in het artikel.
Ik vond het echter wel heel duidelijk in het verhaal staan. Ik mis alleen de info, hoeveel meer stroom, 10% meer, 300% meer? Ik heb zo weinig aan de term "meer."

Verder begrijp ik uit dit artikel dat de huidige micro-usb standaard qua spanning en doorvoer kennelijk volledig gelijk staat met de "grote broer" USB 2.0, maar dat dit helaas niet kon worden gerealiseerd met de de nieuwe standaard micro-usb vs USB 3.0. Vandaar dat er niet 5 Gbps overheen kan. 800Mbps, indien ook in de praktijk haalbaar, vind ik echter al wel behoorlijk vlot, veel laptop schijfjes hebben daar al grote moeite mee, en ik zie mobiele apparaten die snelheden in de nabije toekomst ook nog niet zo snel halen. Maargoed, als zon standaard 5 jaar mee moet, kan er veel veranderen, ik kom af en toe nog USB 1.1 tegen en dat is echt een drama zo traag als dat gaat ivm USB 2.0 :) .
Ja. Ik neem dus aan dat de spanning ten opzichte van Micro-USB 2.0 dus ook wel verhoogd is.
Stroom. Weten tweakers tegenwoordig het verschil tussen spanning en stroom niet meer?
Ik denk dat ze dat verschil wel weten. Er zijn echter meerdere manieren om het opgenomen vermogen te verhogen namelijke hogere spanning, hogere stroom of beiden hoger. Nu zal men in dit geval waarschijnlijk de spanning gelijk houden maar de maximale stroom die een apparaat mag opnemen verhoogd hebben.
Dat lijkt mij dus niet.
Het verhogen van de spanning geeft problemen met backwards compatibility. Of het zou over een ander pennetje moeten gaan.
Ik neem aan dat er bij een hogere snelheid meer vermogen over de kabel gaat, meer vermogen resulteert in een snellere oplaadtijd.

De spanning blijft hetzelfde, de stroom gaat omhoog.

volgens het bronartikel:
Smartphones and tablets will also recharge faster through USB 3.0, as the power will flow faster than in USB 2.0

[Reactie gewijzigd door axel_007 op 9 januari 2012 13:06]

Hopelijk gaat Apple dan ook eindelijk over op deze micro-usb standaard. Zij zaten/zitten toch ook in dit 'forum'? Edit: gevonden.

[Reactie gewijzigd door Romeo op 9 januari 2012 12:58]

Hopelijk gaat Apple dan ook eindelijk over op deze micro-usb standaard. Zij zaten/zitten toch ook in dit 'forum'?
Die kans is heel klein, omdat Apple maar 1 aansluiting wil op hun telefoons (naast de koptelefoon), en dat is die ze nu gebruiken. Die doet ook wat meer dan wat momenteel mogelijk is met micro-usb.

De EU heeft een wet aangenomen dat toestellen 'liefst' een micro-USB hebben, maar dat mag ook via een adapter. (lees: micro-usb naar dock connector)
Geen aannames doen die op niets gestoeld zijn.
Apple gaat gewoon ook meedoen.
De volgende ondernemingen hebben het memorandum van overeenstemming ondertekend: Apple, LG, Motorola, NEC, Nokia, Qualcomm, Research in Motion (RIM), Samsung, Sony Ericsson en Texas Instruments.
http://europa.eu/rapid/pr...age=NL&guiLanguage=en

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 9 januari 2012 13:23]

Waarom mag de iPhone wel een eigen aansluiting gebruiken, en moet de rest zich aan MicroUSB houden? Waarom zij wel en anderen niet? Of is dit een advies ipv noodzaak?
Dit is een (sterk) advies van de EU, voor zover ik weet geen regel/wet. De electronica bedrijven zijn nooit verplicht geweest om allemaal dezelfde standaarden te nemen, maar er zal vast een 'milieubelasting' als een zwaard van damocles boven hun hoofd hebben gehangen.

Apple zal dat nooit doen, omdat ze al die docks/speakers/meuk lekker propriëtair kunnen houden. Daar vangen ze een hoop geld voor. Daarbij helpt het mee aan de exclusiviteit van het merk en dat is héél veel geld waard.

[Reactie gewijzigd door Qurius op 9 januari 2012 13:02]

Je hebt gelijk dat het slechts een advies is van de EU. Echter heeft de VN de micro-USB aansluiting uitgeroepen als verplichte standaard vanaf 2012. Apple zal hier waarschijnlijk, net als alle anderen, gewoon aan moeten voldoen.
Apple verkoopt/geeft mee een Apple aansluiting -> MicroUSB adapter.

http://cdn.techiser.com/w...ple-Micro-USB-Adapter.jpg

Probleem opgelost voor Apple.
Apple UK verkoop de plug al in hun store.

Afhankelijk van het aantal mA van de adapter welke je gebruikt zou het laden niet veel langer duren.


Als het goed is worden deze converters rond deze tijd voor het eerst mee gestuurd omdat dit vanaf 2012 verplicht is(uiteraard zal de oude lichting ze nog niet hebben).
Nou nee dus.
De afvalberg wordt hiermee maar de helft kleiner.
Nu kun je (mogelijk, echt?) een standaard USB lader gebruiken voor de Apple.
Maar wat je wilt is een applelader kunnen hergebruiken voor andere mobiele apparaten die wel netjes een micros USB aansluiting hebben.
dat kan al, er zit namelijk een mooie usb poort op de lader...
Alleen die kabel zit er dan weer niet bij.
Nee dat wil ik niet, de Micro USB heeft gespecificeerd hoeveel stroom erover mag lopen. Dit is niet handig als je zelf meer wilt.

Bijvoorbeeld de iPhone heeft een normale Apple lader maar de iPad heeft een 10W lader. Daarom laad de iPad snel op. Als de Micro USB niet verder komt dan bijvoorbeeld 7W is deze altijd trager dan die van Apple zelf.

Ik vindt de gekozen oplossing van Apple prima, gewoon een eigen aansluiting met eigen mogelijkheden. Zo ben je niet afhankelijk van de ontwikkeling van een traag consortium.
Echter heeft de VN de micro-USB aansluiting uitgeroepen als verplichte standaard vanaf 2012. Apple zal hier waarschijnlijk, net als alle anderen, gewoon aan moeten voldoen.
Dat mag ook middels een micro-USB naar dock-connector adapter.
zo'n beetje alle fabrikanten zijn overeengekomen met de europese commisie om micro-USB als standaard te gaan gebruiken ook Apple heeft die overeenkomst getekend.

Maar ja we weten allemaal hoeveel Apple zich aantrekt van europese regelgeving dus het kan nog wel even duren totdat de Iphone een micro-USB lader krijgt.
zo'n beetje alle fabrikanten zijn overeengekomen met de europese commisie om micro-USB als standaard te gaan gebruiken ook Apple heeft die overeenkomst getekend.

Maar ja we weten allemaal hoeveel Apple zich aantrekt van europese regelgeving dus het kan nog wel even duren totdat de Iphone een micro-USB lader krijgt.
Het is geen regelgeving, het is een overeenkomst tussen smartphone fabrikanten. En Apple heeft deze overeenkomst ondertekend en doet dus gewoon mee.
Ik kan mijn iPad opladen met de lader van mijn Sony-Ericsson telefoon. En daar was eht om te doen.
Hoe krijg jij die SE-lader dan in de iPad?

Ik krijg het op mijn iPad niet voor elkaar. Ik kan wel de USB-kabel van Apple aansluiten op het stekkerblokje van SE. Maar daarmee schiet het helemaal zijn doel voorbij. Apple zal nog steeds snoeren bij elk device moeten leveren (en dus ooit weer tussen het afval komen) zolang ze aan hun eigen aansluiting blijven vasthouden.
Waarom mag de iPhone wel een eigen aansluiting gebruiken, en moet de rest zich aan MicroUSB houden? Waarom zij wel en anderen niet? Of is dit een advies ipv noodzaak?
Waar staat dat Apple een eigen aansluiting zal gebruiken? Apple heeft deze overeenkomst mee ondertekend hoor.
Hoe kan die laadtijd nou verkort worden?
Sowieso zitten we dus straks met 2 standaarden, ik weet niet of dat handig is. Gaat dat werken met elkaar?

Ben verder groot voorstander van één algemene poort, is al meerdere malen handig geweest met adapters voor mij.
De termijn waarin je met twee standaarden zit, als het al twee standaarden zijn, is in de meeste gevallen maximaal twee jaar.

Een abonnement bij een telefoon loopt immers maar twee jaar en het grootste deel zal na die twee jaar ook vervangen worden door een nieuwer model. Hetzelfde geldt ook voor tablets.

Ik zie dus het probleem van eventueel twee standaarden niet als een zeer groot obstakel.
Backwards compatible, staat in artikel, lezen voor je post...

Als je met de twee standaarden de usb versie en de Apple versie bedoelt: dat is nu ook zo en dat werkt nu dus ook.

[Reactie gewijzigd door Haribo112 op 9 januari 2012 13:02]

Waarom mag de iPhone een uitzondering op de regel zijn als de regelgeving voorschrijft dat micro-usb poorten de standaard zijn? Heeft Apple het wellicht voor elkaar gekregen om hun connector ook als standaard te laten classificeren?
De huidige Apple connector biedt meer functionaliteit dan een standaard USB aansluiting. Het zou raar zijn als regelgeving dat zou verbieden.
Dat gold ook voor andere aansluitingen als Nokia's POP port (was audio+data+stroom in 1), en al die anderen. Maar die zijn wel allemaal uitgefaseerd.
Omdat het niet aansloeg bij hun. Bij Apple is het wel een success.. kijk naar de hoeveelheid apparatuur wat je kan aansluiten, dit is veel meer.

Daarnaast kan je gewoon een adapter halen die van de connector een micro-usb poort maakt.
Waarom mag de iPhone een uitzondering op de regel zijn als de regelgeving voorschrijft dat micro-usb poorten de standaard zijn? Heeft Apple het wellicht voor elkaar gekregen om hun connector ook als standaard te laten classificeren?
Waar staat dat de iPhone een uitzondering is? Apple doet gewoon mee en zal ook voldoen aan de vereisten.
Waarom is de iphone trouwens uitgezonderd?
Omdat het pas vanaf 2012 verplicht is om aan de nieuwe standaard te voldoen.

nieuws: VN maakt micro-usb tot standaard voor telefoonladers

Al is het woord verplicht in deze situatie misschien niet helemaal duidelijk omdat er nergens genoemd word wanneer er daadwerkelijk verplicht aan deze regel gehouden moet worden.

[Reactie gewijzigd door BaszCore op 9 januari 2012 13:00]

Dan zie ik Apple nog eerder een extra micro-usb poort op nieuwe apparatuur zetten dan dat ze de eigen aansluiting op zullen geven...
Ik hoop het wel. Ik zit niet te wachten op een aparte audio-aansluiting om een iPhone op een geluidsinstallatie aan te sluiten zoals je nu met andere telefoons moet doen.
Apple heeft toch ook gewoon een 3,5mm jack?

En of je het stekkertje nu in de Apple connector doet of in de microusb connector, maakt toch niks uit?
volgens apple kan je over die connector hogere kwaliteit audo afspelen
De 3,5 mm jack is een koptelefoon uitgang, de dock connector heeft ook een fatsoenlijke 0dB Line Out.

Als je dus iets op een geluidsinstallatie wil aansluiten heb je liever een Line Out.
Je moet het andersom zien juist, nu kunnen fabrikanten gewoon Micro-usb docks maken ipv Apple zooi, en daardoor kan dus elke telefoon op de dock gezet worden ipv alleen iPhones...

Voor mensen met een iPhone en een dock is het gewoon een simpel convertertje wat er hoogstwaarschijnlijk bijgeleverd wordt :)
Bij welke telefoons? Het is echt heel lang geleden dat ik nog een telefoon zag zonder 2.5 of 3.5 mm audio.
Ik wil niet alleen Audio maar ook alle integratie mogelijkheden met mijn apparatuur. Mijn Denon ondersteund gewoon de iPhone / iPod / iPad, kan zien welke muziek eropstaat, kan netjes de playlists laten zien en kan ik bedienen via de afstandsbediening van de versterker.

Dat is iets meer als alleen maar een 2,5 of 3,6mm plug voor wat audio.
Volgens mij is het omdat hun connector voor al hun apparaten word gebruikt.
Mijn DHD is binnen een uur helemaal vol.. Vind ik eigenlijk wel snel genoeg.
Verder is het natuurlijk wel handig dat bijvoorbeeld de datatransfers wat sneller gaan dan op dit moment het geval is.
Kan ook handig zijn voor tethering in combinatie met 4G.
Eens. Echter komt het bij mij wel eens voor dat ik thuiskom met een bijna lege telefoon, en ik een kwartier later weer weg moet voor 24 uur. Dan is het handig als je nog even snel je telefoon kan opladen.
Datatransfers op mobiele apparaten worden toch vaak beperkt door de snelheid van interne opslag ? Voornamelijk schrijven naar het opslaggeheugen gaat gewoon veel trager dan de maximale USB 2.0 snelheid.
USB3.0 kan 900mA leveren waar USB2.0 500mA kan, dus dat wordt dan 80% sneller opladen :)
Als ik mijn telefoon (HTC Desire) aan het elektriciteitsnet hang, laadt de telefoon op met 1A (1000mA). De nieuwe USB-standaard is dus minder krachtig dan via het stroomnet.
Gaat het opladen van een HTC Desire nog via een aparte aansluiting? (adapteraansluiting)