Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 12.895 •

Call of Duty: Black Ops was in 2011 de meest gespeelde game op Xbox Live, blijkt uit een analyse van Microsoft. De serie is bijzonder populair, want Call of Duty: Modern Warfare 3 en Modern Warfare 2 volgen op de tweede en derde plaats.

Microsoft publiceert via het blog van Larry Hryb, beter bekend onder zijn gamertag Major Nelson, de lijst met games die in 2011 het meest gespeeld zijn via Xbox Live. De lijst is samengesteld op basis van 'unique users' en geeft dus weer hoeveel mensen een bepaalde game gespeeld hebben. De lijst geeft niet weer hoeveel uur de games in de lijst gespeeld zijn. De top drie bestaat uit games uit dezelfde serie. De meeste mensen logden in om Call of Duty: Black Ops te spelen, het op een na laatste deel van de serie, dat in 2010 op de markt verscheen. Call of Duty: Modern Warfare 3, dat in november op de markt verscheen, staat op de tweede plaats. Modern Warfare 2, dat eind 2009 verscheen, volgt op de derde plaats.

Schietspellen zijn populair, blijkt uit de rest van de lijst. In de top twintig komen naast het leidende trio nog 9 shooters voor. Rpg The Elder Scrolls V: Skyrim staat op de zesde plaats en is daarmee de eerste game in de lijst uit een andere genre. FIFA 12 is op plaats 8 de eerste sportgame.

Microsoft zette ook op een rij welke games door de meeste mensen via pc-platform Games for Windows Live werden gespeeld. Daar won de in 2011 geïntroduceerde gratis speelbare rts Age of Empires Online, voor Grand Theft Auto IV en Batman Arkham City. Op Windows Phone werd Angry Birds het populairst, gevolgd door Fruit Ninja. Microsoft noemde in het overzicht slechts de posities op de lijst, maar geen aantallen.

De Annihilation In The Jungle trailer van Call of Duty: Black Ops

Reacties (54)

ik kan ook nog steeds me zelf vermaken met blackops.

ZOMBIE :D
dan was het op xbox vast minder buggy dan op PC :P
ja maar voor xbox betaal je ook om online te spelen. dus verwacht je ook dat het lag gebeure goed geregeld is :)
Ik vind dat altijd een vreemde redenering. Als jij een auto koopt ga je ook niet per maand betalen om hem goed te laten rijden? Ik heb des tijds ook 60 euro voor het spel neergelegd. Beetje vreemd om daarna nog meer te gaan betalen.

[Reactie gewijzigd door Pieterll op 9 januari 2012 11:57]

tja ik ben helemaal met je eens.

daarom heb ik een ps3.
Die redenering klopt niet, je betaalt namelijk belasting, en dat geld wordt oa gebruikt voor onderhoud aan wegen - alleen in het geval van een auto zijn eigen bezit en maandkosten gescheiden, dat is bij de xbox niet zo. Principe is nog steeds gelijk though.
Jouw redenering klopt ook niet helemaal. Ook bij een XBox zijn "bezit" en "maandkosten" gescheiden.
Voor bezit betaal je eenmalig. Voor (optioneel!) online gamen betaal je per maand.
Hmm, ik zou de wegen waar je op rijd dan eerder als je netwerkverbinding aanzien en zover ik weet wordt die niet geleverd door Microsoft.

Nuja, die online dienst van MS is in de afgelopen tijd wel sterk uitgebreid, dus het is niet alsof ze enkel geld vragen om er niets mee te doen.
En de online dienst mag je dan zien als benzine. Je kan natuurlijk een auto kopen en er alleen in zitten zien als singleplayer (geen interactie met andere weggebruikers/netwerkgebruikers) Als je erin gaat rijden betaal je benzinekosten die je kunt zien als multiplayer (interactie met medeweggebruikers/netwerkgebruikers).

Als je moet betalen verwacht je goede service, en als je dan voor PS3 kiest en niks voor de service betaald, moet je niet klagen dat het slechter werkt.
Ik zou eerder mijn elektriciteitskosten en internetabbonoment als benzine bekijken.
Xbox live is eerder een 'parking' je mag er gebruik van maken, en je verwaht dat deze proper en veilig is, hiervoor betaal je een som geld.
Oh, dus jouw nieuwe high end videokaart was gratis? ;)

1 moderne high end videokaart = Xbox Live voor 15 jaar lang... :+
Wat een onzin, jij betaalt toch ook voor je hardware..

1 xbox bij release = xbox live voor 15 jaar lang... :+
3 nieuwe high end videokaarten sinds de xbox 360 release eind 2004:

45 jaar Xbox Live... :+

En dan heb ik het nog niet over de rest van onderdelen van de high-end PC... ;)
De beste graphics van ieder platform tot een nieuwe console uitkomt - onbetaalbaar.

Voor de rest mastercard.
3 nieuwe Xboxen omdat ze rrod zijn gegaan sinds de xbox 360 release eind 2004:

45 jaar Xbox Live... :+

En dan heb ik het nog niet over de rest van onderdelen van de Xbox setup... ;)

Als je een videokaart van 450 koopt dan heb je er geen drie nodig in 6-7 jaar hoor. Sowieso nutteloos om zo'n dure videokaart aan te schaffen aangezien eentje van 180 ook voldoet om de laatste spellen op hoog te spellen. In echt HD zowaar. En dan houd ik maar 30 euro per jaar aan, als je Microsoft prijs aanhoudt betaal jij dus 900 euro voor een videokaart.

Maarja als je graag betaalt voor iets waar je al voor betaald hebt, en dan nog steeds niet op dedicated servers kan spelen maar zelf moet hosten bij het grootste deel van de spellen, moet je dat zelf weten.

[Reactie gewijzigd door Preau op 9 januari 2012 14:13]

En waar typ jij dit bericht op? O je xbox? :+

Niet vergeten dat een xbox meer kost om te maken dan de prijs waarvoor jij hem koopt in de winkel. Het verschil betaal je terug via de games, maar dat word wel eens vergeten.
Dat was in het begin zo.
Nu chips kleiner zijn en samengevoegd worden, zou de console nog steeds met "verlies" verkocht worden ?
Je hebt echt geen nieuwe high end videokaart nodig om op dezelfde kwaliteit als een XboX te spelen. Ik heb recent een flink dure (en krachtige) pc gekocht, omdat ik dan op hogere resolutie en hogere fps kan spelen dan een XboX.
Leuke van een console is, elke game word gemaakt voor die hardware, op de pc werken zowiezo de meeste game makers met NVIDIA. ( ja leuk he voor de mensen die ATI kopen )
Dus ben je een gamer ben je min of meer verplicht een nvidia ( in het duurder prijs segment ) te kopen.
Alleen al een degelijke videokaart, heb je een console + controllers + games + veel game plezier voor ...

Vroeger dacht ik er totaal anders over, een PC was voor mij geschikt om te game, en een console was leuk om af en toe een race spel op te doen.. Nadat ik een krachtige game pc had, toch een xbox gekocht, de game pc is er na ongeveer 2 maanden uit gegaan, werd gek van de dure upgrades wanneer er een nieuw spel kwam. De xbox heeft mij toen der tijd volgens mij 300 euro gekost ( 3 -4 jaar terug ) en enigste wat ik af en toe betaal is live en een spel..(prijs tussen 1 en 60 euro in de winkel )...

Dusja ligt eraan wat je wilt, een computer die gemaakt is om te game, of een computer waar je ik weet niet heoveel euros in moet stoppen om een spel te kunnen draaien??
De mening: ja dan koop je toch in 1x een computer van 2000 euro, kan je jaar lang de games draaien,,, is dus ook zeer stom, alsof je oogkleppen op hebt,

Voordeel van xbox is gewoon, het is goedkoop, en de games worden allemaal voor die hardware gemaakt, oftwel ''elke'' game draait zoals die hoort te draaien.

Nadeel van xbox is, ja weet ik niet, zou grafische nog een stapje hoger mogen..
Voordeel van een game pc, zal grafische wat mooier zijn
Nadeel van een game pc,, er bestaat geen game pc lol,... wat dure goeie hardware erin kwakken wilt niet zeggen dat je game er mooi en goed op draait,, puur omdat elke game voor andere hardware gemaakt is, dus zou je eigelijk bij ea games(ofzo) moeten werken om op die manier een game pc samen te stellen...
hoe wil je anders weten of jou hardware geschikt is voor die game?
Waarom een ati kaart kopen voor 500 euro als de games niet eens combitabel zijn ?

Ik snap nog steeds niet de koppige pc-gamers, zelf was ik altijd een tactical ops / sof2 / counter strike fan, en zou absoluut nooit een console kopen omdat de shooters daar beroerd op werken,.. nou ook die flame heb ik 3 jaar terug al verandert..

De reden dat black ops zoveel gespeeld is mag ook wel duidelijk zijn denk ik??
mw2 was gewoon een TOP maar dan ook een TOP en verslavend spel, ( voor elke cod fan denk ik ) helaas werden de servers op xbox live en dergelijke steeds slechter en slechter ( vlak voordat black ops kwam ) de reden daarvan dacht ik te weten, namelijk niemand speelt mw2 meer ( fout dus ) en ik zou en moest black ops halen... hier vond hij wel gelijk servers en dus game plezier,
dat black ops zo ontiegelijk slechter is dan MW2 zal ook iedereen weten, maar goed als je persee cod wil doen, en met je vrienden dat spel wilt doen ja had je geen keus he :( (klinkt erg ik weet het) maar als MW2 gewoon nog online goed te spelen was ( valt wel te spelen maar niet zoals die deed ) dan was black ops 10x niks, en zaten de meeste nog lekker op mw2,, wat Ze wel niet doen om een spel te verkopen he, en vervolgens dit soort conclusies trekken,...
Ik hoor van NIEMAND dat ze black ops beter vonden dan mw2, en ik hoor van niemand dat ze mw3 beter vinden dan black ops.... maar ze kopen hem wel, om te prestige / ranken??

PS ik heb battlefield 3 voor de xbox360 1x gespeeld en is dus krasvrij, interesse? 40 euro :D
Reden verkoop: dacht dat die beter en leuker zou zijn dan bad company 2 maar ik vind van niet.
Echt je hele post komt of het 5-10 jaar geleden getikt is
elke game word gemaakt voor die hardware, op de pc werken zowiezo de meeste game makers met NVIDIA. ( ja leuk he voor de mensen die ATI kopen )
Dus ben je een gamer ben je min of meer verplicht een nvidia ( in het duurder prijs segment ) te kopen.
Dat is echt onzin, het klopt dan veel game ontwikkelaars met nVidia samen werken, maar noem jij maar een game op waar je perse een nVidia voor moet hebben omdat het anders bagger loopt
Nadat ik een krachtige game pc had, toch een xbox gekocht, de game pc is er na ongeveer 2 maanden uit gegaan, werd gek van de dure upgrades wanneer er een nieuw spel kwam
Dat is ook allang niet meer, tegenwoordig kan je makkelijk 5 jaar doen met je hardware, als je maar wat fatsoenlijks koopt.

Videokaarten zijn ook steeds krachtiger geworden, voor 150 euro heb je al een kaart die bijna alles trekt
Ik snap nog steeds niet de koppige pc-gamers
Feit blijft dat je op de pc altijd betere graphics hebt, meer mogenlijkheden, denk aan modding en je elke besturing kan gebruiken die je wil
Moet niet gekker worden met de vergelijkingen.
Sony is gratis online, maar kijk de problemen eens.
Dan liever een 10tje per maand en lekker online kunnen gamen.
Al doe ik dat op me PC ( tot de nieuwe xbox uitkomt ).
Met die auto ga je toch ook eerst even tanken voordat je er mee rijdt?
Dat een PS3 geen benzine nodig heeft is terzijde :)
Dan kun je ook de discussie aangaan over het feit dat een ps3 ook energie gebruikt
pff hou op[ schei uit ;)

Eerste PS3 (staat hier nog) zuigt energie.. Als ik dat ding aan zet moet ik ook 2 uur per dag gaan overwerken om die energie te kunnen betalen :+
Als ik persoonlijk zo een karig loontje had dat als ik voor het aanzetten van de ps3 2 uur moest overwerken zou ik eventjes niet meer gamen en de tijd gebruiken om een andere job te vinden. Denk dat je nog beter gewoon van een uitkering kan gaan leven dan, eerste generatie ps3 hier verbruikt een pak minder als mijn pc.
Ik snap niet waarom mensen nogsteeds niet het verschil kunnen zien tussen een product en een dienst of service.

Een product koop je en is jouw bezit (xbox 360, playstation, TV, auto, etc). Dit product koop je en is jouw eigen eigendom, je mag er mee doen wat je wil.

Koop je een dienst of een service dan koop je de rechten om gebruik te maken van iemand anders zijn eigendom (kennis, infrastructuur, werk, etc).

Een product of dienst kan betaald of onbetaald zijn. De Xbox 360 en de Playstation zijn alle 2 betaald. De service die er achter zit (Xbox live, PSN) heb je niet gekocht bij het product. Playstation heeft gekozen de dienst gekoppeld aan het product (PSN) gratis te maken. Xbox heeft dit niet gedaan, je betaalt dus voor het gebruik van andermans eigendom (de infrastructuur van Xbox live). Welke eisen en verwachtingen jij vervolgens stelt aan een betaalde dienst is volledig persoonlijk.

Een CV ketel kost je geld, echter moet je betalen voor het onderhoud.
Je betaalt voor een auto(jouw eigendom), voor het gebruik van de wegen (eigendom van de staat) moet je ook betalen in de vorm van belasting.
Weet niet hoe het met jou zit maar als ik geen wegenbelasting voor m'n auto betaal mag ik m'n auto alleen thuis op eigen terrein rijden hoor. Zodra ik maandelijks aan de staat mijn bijdrage overmaak voor de infrastructuur buiten de deur mag ik gebruik maken van die infrastructuur.

Kijk je kunt zeiken wat je wilt over die paar tientjes per jaar voor Xbox Live, maar voor die fooi (minder dan 1 game per jaar) werkt het wel altijd, en goed. Dat kun je van PSN niet echt zeggen, en op PC is het zonder dedicated servers helemaal een feest.

Sowieso, niemand verplicht je te dokken - de prijzen waren al bekend voor de Xbox 360 uberhaupt uitkwam in 2005 dus je had destijds een bewuste keuze voor een platform dat een bijdrage vraagt voor de kwaliteit van het netwerk. Niemand heeft je gedwongen een Xbox te kopen.
ik heb op de pc heel wat uren zombie zonder bugs gespeeld..
Waarschijnlijk staat MW3 eronder omdat het pas eind 2011 uit is gekomen. Of is daar rekening mee gehouden?
In het jaar 2011 is Modern Warfare 3 meer gespeeld dan Modern Warfare 2? Da's knap, want MW3 is maar 1,5 maand speelbaar geweest in 2011, waar MW2 de volle 12 maanden speelbaar was... :o
Er is gekeken naar het aantal gebruikers, niet naar het aantal gespeelde uren.
(misschien is mw3 ook in uren wel meer gespeeld dan mw3)
blackops is dan ook nog even tussendoor gekomen en veel zijn van mw2 naar BO gegaan. Daarom staat die bovenaan en in de laatste maanden zijn veel naar mw3 overgestapt cq. icm BO gespeeld.

OFFT: Dat hele console vs pc blijft entertaining :)
Het was ook voor de console gemaakt en toen later geport naar de pc.
Natuurlijk is het minder buggy de servers zijn ook beter geen cheaters, behalve misschien wat modders maar het is niet zoals op de pc dat je een config bestandje aanpast en dan voor elke keer dat je iemand kilt 99999xp krijgt.

En laten we eerlijk zijn Battlefield 3 draait gewoon niet zo lekker op de console. Je hebt toch niet de voordelen van de goeie engine en grafische kracht als op de pc. Dus als je toch lekker wilt knallen wordt het toch waarschijnlijk Call of Duty.
De persoon die host he, ookal is het P2P hosting is nog steeds 1 console/PC de server... En ja die kan brak zijn ;)
Juistem!!

Call of duty Black Ops speel ik nog altijd op de xbox 360 natuurlijk.!!

Geniaal spel, voor al !! Zombies !!

Groetjes Menno B.
Das handig, bij je gebruikersnaam alleen je achternaam, en bij je groet alleen je voornaam vermelden. Nee, dan heeft het erg veel zin natuurlijk.
Black Ops is ook beter dan mw2 en mw3. Sowieso op Pc! Cod4 > Black Ops > Cod5 > Mw3 >Mw2.
Zo vet als ik mw1 vond zo lelijk vond ik mw2 en 3. Al die achterlijke noob killstreaks en perks hebben de game verpest. Cod4 maakte je meeste kills met je gun ipv shitload aan killstreaks.
Vind jij. ;)

Maar petje af hoor. Toch knap dat ze zulke aantallen weten te halen met een game die niet heel erg vernieuwend is.

Blijkbaar spreekt het de massa toch meer aan dan een BF3 die, technische gezien, jaren voorop loopt. Toch maar weer het bewijs dat gameplay net zo belangrijk is als graphics. :)
Sorry geef mij maar even MW3. Toch nog steeds de beste.

kill confirmed, Tactical gameplay.
zucht jammer dat mensen zich zo makkelijk laten oplichten :(
maar erg knap van skyrim om zo hoog te komen in matter of months terwijl ze zoveel jaar tussen games hebben zitten :)
Kan niet wachten op Black Ops 2.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013