Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 18.170 •

Kort voor het einde van zijn persconferentie aan de vooravond van de CES-beurs toonde Acer kortstondig zijn aankomende Android-tablet. De nieuwste telg in de Iconia-serie wordt aangedreven door een Tegra 3-soc en krijgt een full hd-paneel.

Met de onthulling bevestigt Acer geruchten die al langer rondgaan over een nieuwe tablet, die mogelijk de A700 gaat heten. Acer liet op de persconferentie enkel los dat de nieuwe Iconia aangedreven wordt door een Tegra 3-processor en een full-hd-paneel zal krijgen. Die resolutie is flink hoger dan de 1280x800 pixels die nu nog gangbaar is bij 10,1"-Android-tablets.

Er werd kort gedemonstreerd hoe de tablet een 1080p-videobestand afspeelde. Acers huidige topmodel - de A500 - bevat een Tegra 2-chip die net niet krachtig genoeg is om 1080p-video met hoge bitrates af te spelen. Acer zal de nieuwe tablet hoogstwaarschijnlijk in februari op Mobile World Congress introduceren en het is aannemelijk dat de tablet Android Ice Cream Sandwich zal draaien.

Nieuwe Iconia tablet van Acer Nieuwe Iconia tablet van Acer Nieuwe Iconia tablet van Acer

Reacties (54)

Als Apple pas in maart/april komt zijn ze de concurrentie toch juist niet voor?
"Acer zal de nieuwe tablet hoogstwaarschijnlijk in februari op Mobile World Congress introduceren"
Hangt een beetje af van de tijd tussen aankondiging en levering denk ik. Apple is daar vaak wel vrij snel mee, weet niet hoe dat zit met Acer.
En uiteindelijk is Apple de concurrentie nog voor. Maart/April is de Ipad 3 er waarschijnlijk en die bevat ook een quad core soc en full hd resolutie.
edit:
Uiteindelijk niet. De Asus Transformer Prime quadcore is al op de markt. Is geen fullhd.


Is het verder belangrijk wie de eerste is? Belangrijker is imho wie de beste waar voor z'n geld bied. Als dat niet de eerste is, so be it.

[Reactie gewijzigd door gigi71 op 8 januari 2012 23:46]

Heeft de TRansformer Prime een hd scherm resolutie, nope. Dus 1 duidelijk verschil met de Prime
Ik heb gepoogd een HD film af te spelen. No way, wel vertraagd met software. Was een drama. Nog de TV aangesloten op de Transformer, maar daar werd het vertraagd op afgespeeld met de resolutie van de transformer.
Gaat dit over de eerste Transformer of over de Transformer Prime? De Prime zou gewoon 1080p video aan moeten kunnen :S
qua afspelen wel maar is de resolutie van de tabler zelf wel 1080 pixels hiig zo niet kan hij het wel afspelen maar niet weergeven.
Net alsof je 1080 pixels nodig hebt voor scherp beeld op zo een klein ding. Hij kan HD afspelen, niet zodat je dat lekker op de tablet zelf kunt kijken, maar voor output naar een tv.
Want Apple zal eerder een quad core tablet lanceren en daarom is het de concurrentie voor? Wat een gedachtegang. Tot nu toe is Acer Apple voor door een quad core tablet te presenteren aan het publiek. Dat hij nog niet gelanceerd is, neemt niet weg dat ze toch eerder dan Apple zijn geweest om kenbaar te maken wat hun apparaat zal kunnen. Hoop voor Apple dat de iPad 3 ook een quad core zal hebben, want in mijn omgeving merk ik dat de iPad niet meer wordt gezien als 'heilig' op het gebied van tablets.

Daarnaast denk jij zeker te weten dat de iPad 3 een Full HD resolutie zal krijgen? Dat hoop ik graag, want dat zorgt ervoor dat alle tabletmakers gebruik maken van top hardware, toch zal het mij benieuwen.
Je hoeft geen full HD te verwachten op een iPad. Een resolutie van 1920*1080 is onhandig om te schalen voor iOS apps, aangezien deze voor slechts één resolutie worden gemaakt. Een scherm met een veelvoud van de resolutie van de huidige iPad is wat dat betreft waarschijnlijker, maar dan krijg je een beyond HD scherm wat wel heel duur wordt.

Dit geldt trouwens ook voor de iPhone, de resolutie daarvan is van 480*320 naar 960*640 gegaan omdat dat precies het dubbele is en apps schalen dus geen probleem is.
men verwacht 2048*1536 op de ipad3. Maar dat soort schermen zijn nog erg moeilijk te maken zonder al te veel uitval. Als de 3 zo'n scherm heeft zou het me niets verbazen dat ie flink duurder is. Misschien is 1600*1200 een optie. Dat is ook een 4:3 verhouding. Je kunt dan in het zelfde proces 1600*1200 en 1920*1200 maken voor android en iOs.

[Reactie gewijzigd door 140398 op 9 januari 2012 00:41]

Hoop voor Apple dat de iPad 3 ook een quad core zal hebben, want in mijn omgeving merk ik dat de iPad niet meer wordt gezien als 'heilig' op het gebied van tablets.
Alsjeblieft zeg, net of iemand het wat interesseert hoeveel cores het heeft.... Als Apple de afgelopen jaren iets heeft aangetoond is dat de specs anzich niets zeggen. Kijk naar de Prime, deze lagt nog steeds gigantisch. Zelfs de 1ste iPhone werkt vloeiender!

En wat denk je wat normale mensen meer aanspreekt? Een vloeiend werkende interface of een specificatielijstje met daarin een hoop technisch geneuzel (met veel hoofdletters erin, FULL HD, QUAD-CORE, ICE CREAM SANDWICH)?
yeah right, en de ipad crasht nooit en lagt nooit....ach zucht, Apple fanboys...
duidelijk de review niet gekeken dan hij is vloeiender dan een ipad 2 uit mijn persoonlijke ervaring.
Mijn iPhone 3G laggt nochtans behoorlijk met iOS 4.2.1, mijn Android telefoon loopt een stuk vloeiender.
Jouw iPhone 3G is dan ook al 4 jaar oud en ik betwijfel of je Android foon al zou oud is.
@SoSueMe
Speciaal voor jou, de bron van deze discussie:
Kijk naar de Prime, deze lagt nog steeds gigantisch. Zelfs de 1ste iPhone werkt vloeiender!

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 9 januari 2012 11:24]

@alwaysleft
Sorry hoe weet jij dit allemaal zo zeker dat die precies in die 2 maanden uitkomt en dat ie een quad core soc en een full hd resolutie krijgt?
Waar haal je dit allemaal vandaan?

[Reactie gewijzigd door Thenotorious op 8 januari 2012 23:50]

Als de prijs concurerrend is met de TF prime. En stereo speakers heeft. Zou het wel een succes kunnen worden.
Daarnaast zien mensen natuurlijk ook het Nvidia logo erop. Dat wordt herkend en speelt ook een rol bij het aanschaffen van een product, bijvoorbeeld door goede ervaringen met Nvidia. Of juist niet natuurlijk, maar mensen gaan al gauw voor iets dat hun bekend in de oren klinkt.
Nou echt hoor Nvidea is zo bekend... Ik denk dat nog geen 1% van de mensen die naam kent...
ik denk dat nog geen 1% van die 1% nvidia juist kan schrijven...
Mijn ouders zou de naam NVidia ook niks zeggen, maar ze zien wel dat logo elke keer als ze de PC aanzetten. Wanneer ze een nieuwe laptop kopen valt ze ook wel degelijk op wanneer er een NVidia stickertje op zit. Ze weten weliswaar niet wat het betekend, maar het wekt onbewust wel vertrouwen op.
nVidia daarentegen is wel bekend. De doorsnee gebruikers kopen vaan kant en klare PC's of een laptop. En wat zit daar vaak op geplakt? Juist, een nVidia sticker.
Prime heeft ook stereo speakers.

[Reactie gewijzigd door 140398 op 9 januari 2012 01:09]

het heefd 2 speakers maar als het geluid uit 1 gat komt blijft het een veredeld mono geluid.
als ik mijn 5.1 set in 1 doos stop komt er toch echt geen 5.1 geluid uit.
het kan mischien iets meer tonen enzo aan maar het is geen stereo.
het geluid komt uit een stuk of 100 gaatjes :p. Maar met twee speakertjes kun je weldegelijk een ruimtelijker geluid produceren dan met 1. Ook al zitten ze naast elkaar. Wil je echt goed geluid, dan duw je er een koptelefoon in.
voor mij is stereo dat ieder oor een ander geluid opvanged waardoor je links of rechts kan onderschijden
met de speakers bij elkaar kan je dat onderscheid niet meer maken dus als een auto in de film van links naar rechts reid zal het geluid langzaam harder worden en dan weer zachter maar klinkt het niet alsof de auto daadwerkelijk van links komt.
Als ik er een film op kijk zal dat zijn of op mijn tv en dan gaat het geluid naar de stereo, of in bed en dan gaat het geluid naar mijn monitorboxen, of in de trein, en dan heb ik een koptelefoon op. Met andere woorden, het boeit me niet zo.
andere boeit het wel en die vinden 2 speakers uit 1 gat dus geen stereogeluid.
Full HD lijkt mooi maar kan het panel kwalitatief ook op tegen de panels van asus en samsung? Bovendien zullen de prestaties er onder lijden. (Vooral qua gaming) omdat full hd nou eenmaal meer rekenkracht vergt. Ik vraag me ook af hoeveel apps met deze resolutie en beeldverhouding (16:9 ipv 16:10) kunnen omgaan.
Dat ligt er maar net aan of de games ook in native 1080p zijn. De games die nu op de markt zijn, zullen net zo soepel op 1080p als op 720p draaien. Het enige wat verschilt is de scherm resolutie. Niet in welke resolutie de beelden naar het scherm gestuurd worden.

Op dit moment zijn er nog geen 1080p games voor tablets te vinden. Wat op 1080p wel zinvol is, is websurfen en video. Games duurt nog wel even. Die zullen pas tegen de tijd dat 1080p schermen gemeengoed zijn in de market verschijnen. Ik denk dat dat nog wel tot ergens in de zomer kan duren.

Vergeet niet dat Android met dpi werkt. En dan is het geen probleem om gewone apps geschikt te maken voor deze hogere resolutie displays. En voor Apps als nu.nl, tweakers.net of buienradar, is de quad core cpu meer dan capabel.

[Reactie gewijzigd door shakedown op 9 januari 2012 00:02]

ze zullen hopelijk geleerd hebben van het slechte scherm in de huidige tablet althans dat hoop ik :)

helaas hebben ze niet heel goed opgelet bij de concurentie en al helemaal niet gevraagd wat de consument wil aangezien een standaard usb aansluiting lijkt te ontbreken wat dit voor veel mensen al een nogo maakt...

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 9 januari 2012 03:06]

Volgens mij maakt Asus zelf ook geen panels. Ze zullen ze allebei toch bij LG of Sharp ofzo inkopen. Verder geschied de afhandeling van het beeld door de Tegra3 chipset.

Kwa chipset en panel kan Acer volgens mij weinig verkeerd doen. Waar ik minder vertrouwen in heb is de degelijkheid van het apparaat zelf en de software. Die laatste is natuurlijk van enorm belang wil je de Tegra3 optimaal gebruiken.
Achterkant ziet er wel stylish uit. Ik vraag me af wat de resolutie wordt.
Ben benieuwd of het richting van de resolutie gaat wat Samsung had getoond met een hele hoge resolutie.
Ik lees op andere sites dat het niet om een 1920x1080 paneel zou gaan, maar om een 1920x1200 type.

http://www.techradar.com/...-bow-at-ces-2012--1050825

http://www.tabletworld.nl...ra-3-en-1920x1200-pixels/

http://www.androidauthori...20x1200-resolution-33437/

De resolutie 1920x1200 is gespot in een configbestand. Berichten stammen al wel van midden november, maar daarom niet minder waar(schijnlijk) lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Dahwe op 9 januari 2012 00:07]

Dat zou wel beter zijn, ik snap echt helemaal niets van de hele 16:9 hype, zeker gezien er bij android vaak ook nog een zwarte balk met knopjes onder zit waardoor je verticaal helemaal geen pixels meer overhoudt. Wat dat betreft vind ik de beeldverhouding van een Ipad een stuk beter (4:3).
Ergens wel logisch; dan hou je ruimte over voor de ICS balk als je in 1080p een film afspeelt
Ik weet zo net nog niet of dit interessanter gaat worden dan de Asus Transformer Prime,
vanwege een aantal punten:

- scherm TF Prime weliswaar geen Full HD maar uit Tweakers review blijkt wel dat het IPS + paneel van hoge kwaliteit is met goede kleurweergave en grote kijkhoek
- bouwkwaliteit TF Prime hoogwaardig door gebruik van aluminium rondom, op deze foto's lijkt de achterkant in ieder geval gewoon van plastic
- dock van TF Prime biedt vast voor veel mensen toegevoegde waarde, zeker nu het instapmodel (32 GB + dock voor ¤599) niet zonder dock gekocht kan worden
- batterijduur kan kort zijn bij Full HD resolutie, de TF Prime heeft een 5e companion core waardoor de batterij relatief lang meegaat, het is maar de vraag of de Acer dat ook heeft en belangrijker of de zuinige companion core krachtig genoeg is voor Full HD. Als dit niet zo is zie je dit natuurlijk gelijk terug in een hoger verbruik want de vier cores vreten meer stroom
- De prijs is natuurlijk nog niet bekend, maar Acer zal met een scherp aanbod moeten komen om zich te onderscheiden. De iPad is een van de weinige Apple producten die 'scherp' geprijsd is in vergelijking met concurrenten (¤499) en heeft dan al gauw de voorkeur, afgaande op verkoopcijfers. Bovendien zal er veel concurrentie tussen deze Acer en bijvoorbeeld de toekomstige Tegra 3 Galaxy Tab zijn, omdat de producten voor de gewone consument veel op elkaar lijken. De iPad en de TF Prime zijn op het eerste gezicht al aparter en hebben dus waarschijnlijk minder moeite om marktaandeel te pakken.
Even over je 4e punt: de companion core is niet iets unieks aan de TF Prime, maar hoort bij de Tegra3 chip. Deze Acer heeft een dergelijke core dus ook. De Tegra3 heeft een 4+1 opbouw, waarbij de 4 snelle cores per stuk kunnen bijschakelen als dat nodig is. Eventuele instelbare Energy/Performance profielen, zoals op de TF Prime, bepalen dan hoe snel dat gebeurt en tot welke kloksnelheid.

Om even op het punt "Full HD" aan te haken: het decoderen van videomateriaal, vaak mpeg4-achtig, wordt gedaan door het GPU-deel van de Tegra3, waardoor de 4 CPU cores ontlast worden. Bij het afspelen van video zal de companion core het waarschijnlijk niet in zijn eentje trekken (nog geen cijfers/plaatjes gezien), maar wees niet bang dat alle 4 de cores straks staan te stampen op je videootje. Ter vergelijking: de Tegra2 redde het namelijk "net niet", met 2 cores minder en een zwakkere GPU.

edit: even nagezocht, maar hier is een aparte processor voor binnen de SoC, welke waarschijnlijk dan ook de boosdoener was met 1080p@Tegra2 en in de Tegra3 dus weer bij de tijd is.

http://images.anandtech.c...A/Tegra2/tegra2blocki.jpg

[Reactie gewijzigd door Dahwe op 9 januari 2012 00:59]

Idd, quote uit een white-paper van nvidia:

"Watching Videos: When watching movies, the video decode processor handles all of the H.264 decode of 1080p content and can stream the video to the built-in HDMI port for viewing of HD content on a big screen. In this case, the display processor and the local display screen can be turned off to save significant power. "

Ik neem aan dat Acer ook MHL ondersteund, zodat je deze tab kan aansluiten op je TV, en vervolgens het display van de tablet uit kan zetten. De CPU doet dus praktisch niets bij SoC's tijdens het kijken van HD-films.

De 'companion core' doet natuurlijk alleen maar wat in idle-stand of als er bijna niets te doen is, dus hoe 'krachtig die is' boeit natuurlijk helemaal niets; het ding is juist ontworpen om niet krachtig te zijn.

ed: Laat ik er een linkje naar de white-paper bij zetten:
http://www.nvidia.com/doc...hite_paper_Final_v1.1.pdf

[Reactie gewijzigd door kidde op 9 januari 2012 09:23]

Hier nog meer foto's:
http://www.nomobile.ru/reviews/143805.html

Vanaf de tweede helft van de pagina bij de kop: "Еще один планшет Acer"

Ziet er wel strak uit. Inclusief stereo geluid met Dolby, als je de foto´s mag geloven. Dat klinkt beter dan de Transformer Prime. Ook nog een betere resolutie. Klinkt goed, ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door ralph075 op 9 januari 2012 00:52]

Een hogere resolutie is niet per definitie beter. Het zal zeker voor een slechtere performance en batterijduur zorgen (bij gelijke hardware).
Uit ervaring zowel zakelijk als privé is Acer in mijn geval niet betrouwbaar gebleken.

Met namen tft schermen waarbij de backlight snel in kwaliteit afneemt of zelfs stuk gaat.
Mijn voorkeur gaat uit naar Asus die een zeer dynamische tablet op de markt heeft gebracht.
Ditto hier. Mijn ervaring met 2 Acer laptops is dat het een prutsmerk is, helaas. De 2e laptop die ik ooit van dit merk kocht ging een paar maanden buiten de garantie van 1 jaar stuk. En een nieuw moederbord (wat het probleem lijkt te zijn) kost meer dan de helft van de aanschafwaarde, dus een "fraai" stukje electronica ligt nu in de kast.
De laptopjes (van bijna álle merken, niet alleen Acer) worden vziw bijna altijd gebouwd door het Taiwanese Quanta, Compal of Wistron.

Hopelijk is er nu voor een andere 'assembleur' gekozen, aangezien het niet langer om X86-moederbordjes gaat. Een SoC heeft immers praktisch geen moederbord nodig, omdat alle onderdeeltjes toch al in het sillicium zelf verbonden zijn.

En vermoedelijk worden de beeldschermen ook elders gekocht.
Dus ik weet niet of de laptop-kwaliteit veel te maken heeft met de tablet-kwaliteit, hopelijk voor Acer niet.
foto's
http://www.engadget.com/p...ab-a700-hands-on/#4723585
http://www.theverge.com/2...1080p-quad-core-android-4

En stereo speakers!
Als je een multi media tablet ontwikkelt horen daar stereo speakers bij.
Want? Ik schat in dat vrijwel alle mensen van oortjes gebruik zullen maken, die niet alleen een superieure audiokwaliteit bieden maar ook de omgeving vrijwaren van overlast.