Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 13.681 •

Civilization-ontwikkelaar Firaxis Games werkt aan het spel Xcom: Enemy Unknown. Net als de originele X-com-games wordt het een strategiespel, in tegenstelling tot de binnenkort te verschijnen Xcom-shooter.

Firaxis doet zijn nieuwe game uit de doeken in het Amerikaanse tijdschrift Game Informer. De strategische game wordt geschikt voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360. Uit eerdere berichten was al duidelijk geworden dat de Civilization V-ontwikkelaar aan een strategiegame op basis van Unreal Engine 3 werkte.

Informatie over het nieuwe spel is nog schaars. Spelers geven in de game leiding aan de Xcom-organisatie, dat belast is met het beschermen van de Aarde tegen buitenaardse wezens. Het spel krijgt vernietigbare omgevingen en bevat zowel realtime als turn-based gameplay. Game Informer belooft meer details in de februari-uitgave van het tijdschrift.

Ontwikkelstudio 2K Marin legt ondertussen de laatste hand aan het schietspel Xcom. Deze tactical first person shooter zal op 9 maart voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360 te verschijnen.

Game Informer cover Xcom: Enemy Unknown

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (46)

Als dit echt de oude XCOM gameplay terugbrengt .... wow

Nu nog Terror from the Deep er achter aan ....

Eentje om in de gaten te houden.

[Reactie gewijzigd door Ashrah op 6 januari 2012 08:37]

Alleen hopen dat ze hiermee sneller zijn dan met de remake van Jagged Alliance 2. XCom herinner ik mij als een RTS tot op het moment dat je enemies tegen komt en je creatief moet worden met je action points. *denkt ook tevreden terug aan Gorky17.

Tactical Role Playing Game is volgens mij wiki de correcte term
OT (Maar met aanvullende info op vorige post):
Jagged Alliance 3 (oftewel 2.5) zou volgens diverse sited op 2 maart verschijnen...
Het valt te hopen dat ze JA3 weer terug brengen naar de oude stijl, want daar heb ik me uren mee kunnen amuseren.. Vooral de Eastereggs.. UFO was daarnaast ook een topper. Vergerde wel veel meer plannen en geluk.
In mijn tijd noemden we dit een isometrisch spel. Een RPG is meer een game zoals Ishtar dat was. Je kruipt in de huid van een karakter. Waar 'karakter' dus niet een nietzeggend 'plat' figuur' is maar iemand met naam, verleden en motivatie en degene die het verhaal beleeft. Het feit dat je squad namen had betekent hier niet veel.

UFO: Enemy Unknown was eerder een simulatie, dus een sim. Je simuleerde een organisatie, X-Com. Het was een tactisch spel als je op de isometrische map het gevecht aan ging. Het sim gedeelte was het management.

UFO was dus een 'isometric tactical sim'. Of een 'isometric tactical managment sim/game'.

Genre benoemingen zijn altijd moeilijk geweest omdat de kern van game development juist is om iets nieuws te bedenken. En het ziet er naar uit dat bijna iedereen zo zijn eigen aspect van een game overbelicht vanwege de voorkeur voor een bepaald aspect van het spel. In retrospect krijgen titles vaak weer andere genre toekenningen.

Ik blijf bij isometrisch tactische management game/sim.
De originele waren toch turn-based?

edit: iig blij dat er nog eens een rts komt tussen al dat FPS geweld tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door KrusT op 6 januari 2012 08:06]

Die waren inderdaad turnbased.
Heb die spellen helemaal grijs gespeeld.
De oude X-com games waren turned based idd.
Na terror of the deep is het down hill gegaan.

Terror of the deep is zo goed om dat de sfeer samen met het geluid het spel zo spannend hebben gemaakt. ik speelde dit spel op mn 386 en heb een maand elke dag 4 uur gespeeld voodat ik het had uit gespeeld.

Je kan het hele pakket nog krijgen voor 9 eurie op steam btw.

Ufo
Terror of the deep
Inteceptor
Enforcer
Appocalypse
Zelf ben ik meer fan van Apocalypse (heb de laatste weken er weer vele uurtjes ingestopt), maar dat komt waarschijnlijk ook omdat dat mijn eerste X-Com was en de interface van de voorgaande delen dan meteen ontzettend irritant aanvoelde.

X-Com: enemy unknown, met een interface zoals die van Apocalypse zou het voor mij helemaal perfect maken.
Er is ook een opensource versie http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Alien_Invasion

(hopelijk krijgen die geen problemen met rechten nu)
TFTD was erg goed maar te moeilijk, was gewoon een re-skinned Ufo Enemy Unknown, met een vals spelende AI.
Ik meen me te herinneren dat beide spellen een trigger waardoor de computer bizar sterke tegenstanders ging spuwen. Bij de originele Ufo was dat Armor. zodra je troepen ook maar een vest aan trok kreeg je meteen de zwaarste tegenstanders op je dak.

Maar als je meteen voor missie 1 geen armor onderzocht en al jouw troepen met granaatwerpers en die gatling gun met HE ammo uitrust is het simpel. Zelf terror missies zijn beperkt tot grey's en soms een floater.

Weet niet meer zeker maar ik dacht dat de trigger uit totd juist HE ammo in de gatling gun was. Volgens mij heb ik die uitgespeeld door constant granaten te gooien. (de reductie in loot valt echt in het niet bij de mindere kosten die je er door maakt)

Anyway dat herriner ik me van toen ik 12 was dus ymmv.
Andere herinnering, als een character een stat over maxte ging de balk eerst verder dan 100 maar uiteindelijk werd het een negatief getal. Dus was je super goede telepaat opeens iemand met de capaciteiten van een ert
I did not know that.... Ik altijd maar als eerste zo'n armor aantrekken...
Ach ik heb de 1e gewoon op superhuman uitgespeeld.. Je krijgt wel heel snel de zwaarste tegenstanders maar de 'loot' is daarmee ook gelijk een stuk waardevoller... Kwestie van heel hard onderzoeken en zooi verkopen en geld binnen halen en helaas een hoop cannon-fodder..

Tijdloos spel verder, het is nog steeds leuk om te spelen. TFTD ben ik nooit lekker in gekomen (barste ook van de bugs) apocalypse heb ik nooit uitgespeeld, maar wel vaak geprobeerd... bleef of niet 'voor de curve' en / of het werd me te repetitief.... daar had ik bij de eerste geen last van, die was echt goed in je laten voelen dat elke missie er toe deed al was het maar om dan net wel die levende floater lieutenant of die extra xp voor je super soldaat....
Dat is nou precies de rede waarom ik Linux af en toe haat, ik krijg die game met geen mogelijkheid geÔnstalleerd op Ubuntu. Hoe moeilijk kan dat zijn...
XCom 1 & TFTD zijn voor mij de beste games ooit. Fantastische diepgang en prachtige sfeer/mystery. Ook heel herspeelbaar. Waarschijnlijk haal ik de oude games nog eens boven voor deze verschijnt.
De originele waren toch turn-based?

edit: iig blij dat er nog eens een rts komt tussen al dat FPS geweld tegenwoordig.
Bij Apocalypse kon je kiezen tussen turn-based of realtime.
Realtime vond ik beter (enkel voor Apocalypse, de anderen waren ok zoals ze waren).
Volgens mij was het wereldscherm in het origineel realtime (soort van, in elk geval liep de tijd altijd door). De gevechten waren turn based. Hoop dat die zo blijven. Anders heeft het niets met XCOM te maken.

Als dit ook maar half zo goed zou zijn als het origineel zou het al zonder moeite de game van het jaar zijn., ben erg benieuwd. Hoop vooral dat ze het niet teveel versimpelen zoals met veel games gebeurt de laatste jaren, zou zonde zijn.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 6 januari 2012 08:32]

Volgens mij was het wereldscherm in het origineel realtime (soort van, in elk geval liep de tijd altijd door). De gevechten waren turn based. Hoop dat die zo blijven. Anders heeft het niets met XCOM te maken.
Klopt. In het wereldscherm, de Geoscape, liep de tijd altijd door tenzij het spel gepauzeerd werd. Ook kon de tijd versneld worden. Als een menu werd geopend (bijvoorbeeld de indeling van een basis, het beheer van de troepen...) werd het spel ook gepauzeerd. Het stoorde ook niet dat de tijd normaals doorgaat in Geoscape: normaals ging de tijd traag genoeg zodat eigenlijk nooit gehaast hoefde te worden.

De meeste tijd stak de speler toch in de Battlescape, het turn-based deel waarin mens het tegen alien opneemt. En wat een gameplay was dat. Menig speler heeft geschreeuwd van blijdschap toen zijn ultra-veteraan als laatste soldaat op zijn laatste krachten de missie voltooide en zichzelf in het dropship kon slepen.

Wat de oude fans eigenlijk willen is gewoon het oude UFO:EU in een nieuw jasje, met de benodigde verbeteringen en wellicht een ander verhaallijn. Van wat ik gelezen heb, lijkt het dat dit ook de insteek wordt van Firaxis. Nu maar voorzichtig optimistisch zijn en geduldig wachten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 januari 2012 14:14]

Als je kan pauzeren en in die pauze nog vanalles doen dan is dat niet volledig realtime ;)
Als je kan pauzeren en in die pauze nog vanalles doen dan is dat niet volledig realtime ;)
Gepauzeerd kon je in de Geoscape dan ook niets doen. ;)
eh.. waar wil je em nog meer op hebben dan?
Sweet echt waar !!

En zoals iedereen hierboven vermeld ! als dit maar half zo goed was als de originele x-com !

Dan hebben we een instant classic !
Kan niet wachten tot 't uitkomt :)
direct daarna even een weekje "vrij" nemen
Ja leuk hoor, maar ik zeg mijn sociale leven pas definitief op als ze bij Firaxis met een remake van Alpha Centauri komen.
Daarbij moet je niet bij Firaxis zijn, maar bij EA, zij hebben de rechten.
Turn Based ook nog <3

Log in op tweakers en zie dit en ik ging van :o naar :D _/-\o_
Als de game het niveau haalt van het orgineel dan zal ik huilen van vreugde.

Moet me zelf in bedwang houden en niet te hoge verwachtingen hebben dan valt het vaak alleen maar tegen.

Persoonlijk is X-Com: Enemy unknown/UFO: Defense (US release) de Best game ooit gemaakt. Speel het nog steeds, een tijdloze game <3
Diezelfde reactie had ik ook :)

Maar het verrast me dat ze met twee XCOM games aan komen zetten. Want vraag me af hoeveel mensen voor beide games gaan en of er genoeg 'nieuwe' gamers geinteresseerd zijn in een van beide games.
Ze kunnen beter een opvolger maken van Sim Golf. Dat spel was echt leuk en grappig (destijds). Leuke elementen erin, zag er goed uit (eveneens voor die tijd) en zeer verslavend.

Ik koester nog altijd de hoop op een vervolg... Je weet het maar nooit vandaag de dag met alle remakes (spellen en films).
Sim Golf was erg leuk, maar is niets vergeleken bij de eerste 2 X-com games.
Eindelijk een ontwikkelaar die het helemaal snapt. X-com Terror of the deep was een parel in het turn based genre!!

UFO Defense was ook een super spel. Hopelijk kunnen ze de sfeer uit de oude games behouden en ze in een modern jasje steken. Ik ben nu al happy _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013