Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 95, views: 31.469 •

Samsung heeft een nieuwe monitor een beeldschermdiagonaal van 27 inch, een pls-paneel en een resolutie van 2560x1440 aangekondigd. Daarnaast komt er een nieuwe monitor met asymetrische voet en een nieuwe Smart Station.

Tijdens de CES, die volgende week in Las Vegas plaatsvindt, toont Samsung zijn Series 9-monitor met wide quad high-resolutie van 2560x1440 beeldpunten, een pls-paneel, kijkhoeken van 178 graden en een helderheid van 300 cd/m2. Via mhl kunnen mobieltjes met de monitor verbonden worden en ook is connectiviteit via usb, hdmi, dvi en displayport mogelijk.

Samsung Series 9 monitor

Samsung komt verder met een nieuwe monitor met asymetrische voet. Vorig jaar introduceerde Samsung zijn eerste versie tijdens de CES. Het nieuwe apparaat heeft een tn-paneel, resolutie van 1920x1080 en ingebouwde tv-tuner en ondersteuning voor Intels wireless display.

Samsung Series 7 TB750 Samsung Series 7 TB750 2

Samsung heeft daarnaast een nieuwe Smart Station aangekondigd. Dat is een monitor die als connectiviteits-hub in de woonkamer dienst kan doen. De Series 7-Smart Station maakt optioneel automatisch verbinding met notebooks als deze binnen 1,5 meter van het apparaat komen en ook is connectiviteit met smartphones en tablets mogelijk. Het 27"-apparaat met 1920x1080-resolutie heeft ondersteuning voor wireless usb en keyboard- en muis-sharing, en bevat drie usb-poorten waarvan twee van het 3.0-type. De drie apparaten komen in maart in de Verenigde Staten uit, maar of ze ook naar Nederland komen is nog onzeker.

Samsung Series 7 CB750 Samsung Series 7 CB750 2

Reacties (95)

mooie schermen hoor!
jammer dat het geen ips panelen zijn, maargoed dat viel te verwachen anders zijn ze ook meteen erg duur. die met de platte voet vind ik vooral erg stijlvol.
PLS is samsungs nieuwe concurrent voor IPS panelen met ik geloof dezelfde kwaliteiten tegen lagere kosten....
Lagere kosten?
The new Series 9 monitor will be available in March 2012. Pricing will begin at $1199.99.
Ik vind dat niet goedkoop.
Het scherm op zich bepaald niet per se de totale prijs. Dat het type scherm al dan niet goedkoper zou zijn, hoeft niet meteen de adviesprijs te bepalen.
Improved over wat? De rest van de specs ken ik zo niet, maar IPS panels hebben over het algemeen bij de specs ook 178graden kijkhoek wat bij deze ook staat.

Doet me denken aan de verpakkingen in de supermarkt. "Nu nog meer smaak!" Meer smaak dan wat dan??
improved over IPS panels? het staat notabene in dezelfde zin aangegeven. Lijkt me logisch dat het dan daar over gaat. of het ook echt zo is kan ik geen uitspraak over doen; ik heb nog niet met PLS gewerkt.
De kijkhoek die in specs wordt aangegeven is vrijwel altijd de horizontale kijkhoek.
Die horizontale kijkhoek is bij TN panelen vaak ook breed genoeg, maar de verticale kijkhoek is ronduit belabberd.
Daardoor heb ik zelf een afkeer tegen TN panelen, vaak koop je een monitor met IPS paneel voor 50 euro meer. Dat vind ik het ronduit waard. Je hoeft dan niet meer precies recht voor je monitor te zitten en hebt toch nog steeds referentie wanneer je grafisch bezig bent, zonder jezelf rot te schrikken achteraf.
50 euro meer? Was het maar zo.
IPS niet, sommige MVA varianten wel. Dat is ook een leuke stap omhoog.
ProLite X2472HD heb ik hier nu een tijdje, en je merkt het verschil wel met een TN.
IPS heb je ook voor een spotprijsje tegenwoordig, de Iiyama ProLite x2472HD die je noemt is namelijk ietsje duurder dan de Iiyama Prolite X2377HDS-B1 en daar zit een IPS paneel in.
Er zijn zelfs aardig wat <¤180 schermen met IPS paneel.

Ik realiseer me wel dat die allemaal 1 of nog meer inches kleiner zijn, maar ze hebben wel dezelfde resolutie. IPS panelen zie je op het moment nou eenmaal het voordeligst in de 21.5" en 23" monitoren. Bij 24" ga je ook meteen omhoog met de resolutie (naar 1920x1200).
Heb ook een (Samsung SyncMaster 242MP) IPS monitor, maar dan een wat duurdere oudere met een navenant type IPS scherm. Wat trager (16ms/60Hz - merk je in de praktijk weinig van), maar is prima geschikt voor zowel RPG gaming als amateur-professioneel fotobewerking (kleurpalet is erg goed en ook nagenoeg geen zweem en zwart is ook nagenoeg zwart).

Veel van onze kennissen hebben TN schermen en op onze laptops zit ook een TN scherm. Niet te vergelijken. Mijn volgende scherm wordt ook zeker geen TN!
Ach en als er iets is wat niet klopt dan is het de adviesprijs van Samsung, ten minste het advies kan wel kloppen maar trek daar 200/300 dollar af en je hebt de verkkoopprijs.

Wacht nog 2 a 3 maanden en je kan er weer 200 dollar af...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 januari 2012 12:16]

haha, ja dat klopt zeker. Maar toch... Als je kijkt naar de laatste 5 jaar timmert Samsung keihard aan de weg in alle segmenten!

Prachtige TV's en in de gaming scene waren ze ook geliefd met hun LCD monitoren.
Ik vind dat niet goedkoop.
27 inch IPS-panelen zijn ook niet bepaald goedkoop.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 januari 2012 12:33]

Nee, maar die van dell komt op 550 euro, da's minder dan 700-800 euro... En dan heb je IPS en dezelfde resolutie.

Dell 27"

Edit: sry, dubbele reactie, zie hieronder

[Reactie gewijzigd door D-Day op 5 januari 2012 13:55]

Nou, dan heb ik liever de IPS Dell van 550 euro of de Fujitsu van 599. Die kosten (minder dan) de helft. En nog echt IPS ook en niet een glans probeersel zoals PLS wat op IPS moet lijken.
Goedkoop misschien niet.
Maar als dit echt een (L/)IPS is met of perfect tunebare kleuren of mooie reactietijd is, is het het misschien wel waard.

Zoveel monitoren met dergelijke resolutie / kijkhoek zijn er niet, ik vind het allemaal nog niet verkeerd klinken.
IPS schermen zijn niet persé duur. Dell's alomgeprezen Ultrasharp U2711 kost ook slechts ¤545. Is misschien meer dan 27"-ers met minder hoogwaardige schermen, maar vooral met Samsungs capaciteiten moet het vooral hun toch wel lukken om dergelijke producten op de markt te zetten. Daarnaast is het design er ook zeker naar; ik denk dat consumenten best iets meer over hebben voor een scherm met een design als deze.

Het ligt er maar net aan hoe je erg duur definieert. Ik gebruik hier een Ultrasharp U2311, de eerste kostte ¤325, de tweede ¤200. En deze blijven er de komende vier-vijf jaar zeker nog staan. Dan is het een betrekkelijk kleine investering. Vooral als het esthetische aspect ook van belang is.
Waarom jammer? PLS is een doorontwikkeling van IPS. De Galaxy Tab 10.1 heeft PLS en dat is veel mooier dan het IPS scherm van een iPad bijvoorbeeld. Wit is veel mooier bij standaard helderheid en de helderheid kan ook nog veel hoger. Het laatste is ideaal buiten en in de zon. Het is goedkoper te fabriceren. Wanneer de retailprijs hierdoor ook lager is, is voor velen de keus snel gemaakt in het voordeel van PLS.

Zie ook: http://www.digitalversus....ed-where-next-n19671.html
the initial test results seem to confirm everything that Samsung has promised for it: this really could be the future of LCD with wide viewing angles and the added benefits of contrast ratios and ghosting levels that can rival the latest IPS displays.

Een afknapper voor mij is daarentegen het glanzend scherm. Met een tablet kan je dat wegdraaien, maar niet bij een monitor.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 5 januari 2012 12:14]

Enorm hoge helderheid heb je bij een desktopmonitor weinig aan, ik heb hier dezelfde U2311 (S-IPSje dus) staan als poster Tom hierboven en de brightness staat standaard op 30 omdat het anders is alsof je recht in de zon zit te staren.
Can rival betekent dat het gelijkwaardig is, niet dat het beter is. Dat artikel staaft dus niet dat PLS veel mooier is dan IPS. De markt zal wel leren wat de winnaar wordt.
Dell heeft de U2711, dat is een 27-inch monitor met dezelfde resolutie (2560 x 1440) met wel een IPS-paneel. Ik heb deze en ben er erg tevreden over. Kost op dit moment ¤ 665 bij Dell. Wat de nieuwe Samsung gaat kosten staat niet in het artikel?
de platte voet mag dan stijlvol zijn, waar ik het overigens mee eens ben.. maar ik vind hem wat minder handig voor op je bureau omdat de voet zo enorm dik is

Is er iets bekend of ze ook aan vesa aansluitingen doen?

(Wijziging: iets betere lay-out )

[Reactie gewijzigd door jrw88 op 5 januari 2012 12:22]

Mooi scherm ja... maar erg jammer van de resolutie. Ik mis hoogte enorm in schermen tegenwoordig en prefereer 4:3 > 16:10 .................. haat 16:9 (om te werken, voor films / tv is het prima). Het internet staat vol met klachten van mensen die hierover klagen maar ze blijven een enorme plaat voor hun kop houden helaas.

Maar ja, simpel pythogoras sommetje leert ons wel waarom (minder oppervlakte bij zelfde diagonaal = minder kosten bij meestal gelijkblijvende verkoop prijs...).
Nou ik heb toch echt liever 16:10 dan 4:3, want als je 2 windows naast elkaar zet blijft er maar 8:10 over voor elk window. Dat is al hoger dan het breed is.
PLS is redelijk vergelijkbaar met IPS. Maar een IPS monitor met vergelijkbare resolutie/specificaties is een stuk goedkoper: de Dell Ultrasharp U2711 heb je al vanaf 550 euro. De adviesprijs van deze Samsung is 1200 dollar...
De Dell is aardig lang op de markt. De Samsung S27A850D is veel minder lang op de markt en kost niet gek veel meer (en de prijs zal waarschijnlijk ook nog wel wat zakken). Het paneeltype is dus niet waarom deze monitor zo duur gaat worden.
Mooie schermen bijde zeg, en mooi dat samsung nu ook met een hogere resolutie schermen komt.. Hopelijk zakken dan de prijzen snel van 27" 2560x1440 schermen. Ik wou altijd al zo'n dell maar bijna 600 euro vind ik veel geld op dit moment.
Nee, dat gaat niet lukken.
Want die Dell U27 is een IPS paneel.

Dat is kwalitatief gewoon een stuk hoger.
Alhoewel dit PLS is een nieuwe techniek. -> en ik ben zeer benieuwd hoe goed dat is in tegenover mijn huidige samsung 245T (PVA paneel)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 5 januari 2012 11:59]

Ah op die manier, IPS geeft betere kleur weergave? Of wat nog meer bijvoorbeeld?

Aangezien ik steeds meer bezig ben met fotografie (voor mezelf) En 3DS max en andere design paketten voor mijn opleiding denk ik namelijk dat het wel fijn zou zijn voor een update. Dus wat zou me zo'n update nou opleveren?
Dat is kwalitatief gewoon een stuk hoger
PLS is een nieuwe techniek die juist IPS moet vervangen binnen samsung
De kwaliteit ligt ook erg dicht bij elkaar als ik de reviews moet geloven

Het is sowieso beter dan PVA
PLS moet IPS niet vervangen (samsung doet niet aan IPS op dit formaat), maar moet gaan concureren met IPS.

Overigens: ik zie hier een hoop gezegd worden dat PLS beter is, maar dat is natuurlijk geen feit: Samsung claimt dat PLS beter is. De reviews (en mijn persoonlijke ervaring) tot nu toe laten echter zien dat PLS bij smartphones toch nog een beetje onderdoet voor IPS.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 5 januari 2012 12:52]

PLS = IPS maar dan beter hoor, het is namelijk IPS met wat extra dingen waardoor wit beter is en zwart ook, en er een hogere helderheid haalbaar is...
Heb je daar dan ook een bron voor? Want je claimt samen met andere tweakers hier wel vanalles, zonder vergelijking is er niemand die je bewering kan controleren en dus is het een beetje nietszeggend.
Ik ben het met je eens en vele andere gamers etc. willen ook wel zo een scherm. Echter, dít scherm is niet voor gamers weggelegd.

De connectiviteit is overkill en met die technieken zal het scherm prijziger zijn dan een 'simpel' 2560x1440 scherm.

Staat ook zéker op mijn 'wanting list'!

=)
Echter, dít scherm is niet voor gamers weggelegd.
Neu als gamert wil je geloof ik nog steeds een zo rap mogelijk TN paneel. IPS schermen zijn wel stukken sneller geworden de laatste tijd maar ze moeten het qua ghosting enzo nog steeds afleggen tegen TNs.
Valt allemaal wel mee en gamen met die paar ms meer maakt weinig uit, input lag en je ping zijn net zo belangrijk, een paar ms meer of minder is niet te merken... 10-tallen ms verschil ja dat merk je.

Daarbij is het eigenlijk ook maar bij een paar genres echt van belang, RPG, maakt het echt niet uit, RTS ook niet, maar een FPS of race-game wel weer...

Mijn IPS TV is trouwens veel sneller dan mijn 5 jaar oude TN Monitor, dus TN is niet per definitie beter/sneller voor gamen!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 januari 2012 13:30]

zelfs voor fps games zijn de huidige ips schermen goed te doen; ik sta toch redelijk vaak bovenaan in de scores als ik bf3 of vooral cod speel. wanneer ik het een keer niet zo goed doe ligt dat echter meer aan mij dan aan mijn scherm. Ghosting heb ik sowieso nog nooit iets van gemerkt (input lag daarentegen wel bij andere schermen)
Er is een gulden middenweg, en deze heet PVA of MVA.
Gamen gaat er meer dan prima op.
2560x1440, das nou eens een mooie resolutie :)

Vraag me wel af wat zo'n scherm moet kosten...
Nu alleen even hopen dat de prijs mee valt.
Waarom komen er eigenlijk geen >27" schermen met resolutie hoger dan 1920x1080?
Dit formaat is toch echt te groot voor mijn bureaublad..
Je bedoeld <27" neem ik aan?

En ja, daar zit ik ook al een hele tijd op te wachten.
1920x1080 is leuk op het 15,6" scherm van een laptop, maar ik zit te wachten op 22" monitoren met een hogere resolutie
dat komt door de hele Full HD hype
dan konden ze een stickertje met FULL HD! op de monitor plakken want dat verkocht.
had liever gezien dat ze resoluties van de CRT monitoren op de lcd's en dergelijk hadden door ontwikkelt (wat je nu pas ziet gebeuren)
Bedoel je dan <27" met hoger dan 1920x1080?
Want die zijn inderdaad bijna onbestaand. (tenzij je naar 1920x1200 kijkt, maar dan heb je gewoon een andere verhouding).

Deze schermen zien er schitterend uit, spijtig dat het speciale design dikwijls in de voet zit, aangezien dat het eerst is wat er af gaat als hij bij mij binnenkomt :).
En wat is er dan mis met een 16:10 verhouding tov 16:9?

Ik vind 16:10 prettiger werken bij 1920 pixels horizontaal... immers zijn de meeste documenten en webpaginas allemaal verticaal georienteerd.

Games kan ik bijna allemaal op native 1920x1200 resolutie spelen... vormt imho totaal geen belemmering.

Tenzij je twee monitors koopt en er één continu kantelt, wint een 1920x1200 vs 1920x1080 het op het vlak van gebruiksgemak.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 5 januari 2012 12:12]

Klopt, ik bedoelde maar dat dat dan ook niet veel doet aan de pixeldichtheid, iets waar Static Don eerder op doelde.

24" 16:10 heeft gewoon compleet andere afmetingen als 24" 16:9

Langs de ene kant vind ik 16:10 ook bruikbaarder, maar langs de andere kant vind ik het wel handig dat monitors/tv's allemaal dezelfde resolutie/verhoudingen hebben.
Een gekantelde monitor is tof maar als je er een tijdje mee werkt besef je gauw waarom het niet standaard is; je ogen zitten nou eenmaal horizontaal waardoor je de boven en onderkant van het scherm niet in focus kunt houden. Erger nog, de randen van je monitor en het behangetje op de muur erachter zitten ineens vol in je gezichtsveld.
Dit zou een minder groot probleem zijn met een scherm met 4:3 verhouding.
je bedoelt < 27" waarschijnlijk ;). En daar zit ook een beetje mee inderdaad. Er is weinig keus in de 24" reeks met 1920x1200 pixels of meer.

Neemt niet weg dat ik dit erg interessant vind. De ontwikkeling van panelen/schermen gaat hard momenteel. Kijk maar eens naar de schermen die in telefoons gebruikt worden. 5 inch met (ongeveer) HD resolutie. Snel overstappen naar 4K2K en consorten voor de pc schermen!!
Wat een beesten! Alleen HEEL klein beetje jammer van de bezels. Als ze die heel dun maken, kan dit erg goed van pas komen voor monitor arrays. Alhoewel samsung ook hele mooie LED TV's heeft met een zeer kleine bezel maar die zijn dan weer wel zilver -.-
Ik vind de bezel best dun hoor :S
wat een beest.

zou mooie monitor zijn voor mijn ps3 :)
Nee dat is geen leuke monitor voor je PS3 althans de 2560x1440 monitor niet.

Waarom niet? Omdat, de meeste console spellen een max resolutie hebben van 1280x720 en dit word dan upscaled naar 2560x1440. Daar heb je dus helemaal niks aan. Daar komt bij dat de PS3 zelf niet eens kan upscalen naar 2560x1440 en dat dus door de monitor zelf moet gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Enes_81 op 5 januari 2012 13:05]

Is de zevende generatie al niet 1280 x 720?

Of toch de Xbox360/PS3?
Je hebt gelijk en ik heb het aangepast, maar het veranderd voor de rest niks aan mijn uitleg 1024x720 of 1280x720 het blijft een flinke upscale. De console upscaled 1280x720 naar 1920x1080 en dan moet de monitor daar nog 2560x1440 van maken.
Mja alles op hedendaagse consoles is ten minste 720p, vaak 1080p. De 360 heeft een dedicated scaler chip aan boord waardoor je hem gewoon vast kunt zetten op 1080 zonder dat je monitort zelf hoeft te gaan scalen. Ondersteunt hierdoor trouwens ook allerlei maffe resoluties zoals 1280*1024 voor het geval je een ouwe Trinitron monitor aan de VGA hebt hangen (krijg je wel gruwelijke letterboxing natuurlijk, alle games zijn in 16:9)
Bij games van development teams die WEL normaal kunnen coden werkt dat prima hoor in 4:3, zonder letterboxing of wat dan ook.
Dat zeg ik toch ook, de console zelf scaled naar 1080p, maar verder niet!
Dus als je er een monitor op aansluit met een resolutie van 2560x1440 moet de monitor het nog verder gaan upscalen, dat kan de console zelf niet.

[Reactie gewijzigd door Enes_81 op 5 januari 2012 19:04]

Nee dat is geen leuke monitor voor je PS3 althans de 2560x1440 monitor niet.

Waarom niet? Omdat, de meeste console spellen een max resolutie hebben van 1280x720 en dit word dan upscaled naar 2560x1440. Daar heb je dus helemaal niks aan. Daar komt bij dat de PS3 zelf niet eens kan upscalen naar 2560x1440 en dat dus door de monitor zelf moet gebeuren.
Da's wel een best case scenario omdat het upscalen precies 2x horizontaal en verticaal kan. 1 pixel wordt dus 4 pixels, wat minimaal rekenwerk bij het upscalen is dus.
Ik heb ook snelle FPS games (Quake Live) op een 2560x1600 scherm gespeeld waarbij het spel op 1280x800 draaide. :)
Beetje zonde ivm de resolutie die je voor de PS3 totaal niet nodig hebt!
Nu denk ik dat een 27" monitor van dit kaliber vooral bedoeld is voor de zakelijke markt, echter vraag ik me dan wel af waarom ze gekozen hebben voor een glasplaat met veel reflectie.
Misschien willen ze de consumenten markt inboren met dit type scherm?
Volgens Samsung zelf zou dat reflecteren mee moeten vallen: "The SA970 also features an anti-glare edge-to-edge tempered glass display". Maar wat mij betreft is deze monitor met z'n ronde voet, doorlopende glasplaat, etc. inderdaad teveel "form over function".
Als deze een stuk goedkoper wordt dan de Dell, dan kan dit zeker een topper worden!
Wat is trouwens een "pls" paneel?
Super PLS

A new technology developed by Samsung is Super PLS (Plane to Line Switching), an advanced display touting 100 percent improvement in viewing angle and 10 percent increase in brightness. It is intended to supersede conventional IPS, with decreased production costs up to 15 percent as well as increased image quality. Display resolutions up to WXGA are supported. Mass production is planned for early 2011 for integration into smartphones and tablet computers.[4] Super PLS displays are used in Samsung's own Galaxy Tab 10.1.
Techniek ontwikkeld door Samsung gebaseerd op IPS.
PLS is gebasseerd op IPS maar op verschillende punten beter, zoek maar op internet ;)
The Series 7 Smart Station and Series 7 HDTV 750 monitor will be available in March 2012. Pricing for the Series 7 Smart Station will begin at $549
Pricing for the Series 7 HDTV monitor will begin at $599

Vind vooral de series 7 met smart station een erg sierlijk apparaat
jammer dat de nieuwe 27" niet met smart station leverbaar is!

[Reactie gewijzigd door Oreooo op 5 januari 2012 12:00]

Ik ben toch benieuwd hoe je zo'n monitor met een asymmetrische voet aan de muur krijgt. Dat gaat dus niet werken. Dat is of bewust gedaan een ontwerpfout (en ik gok het eerste)
Mensen die hun scherm aan de muur willen hangen kopen natuurlijk niet een scherm met zo'n voet. Het zijn overigens computer schermen die worden in 9 van de 10 gevallen sowieso niet aan een muur gehangen.
Het is een design-monitor, de rede dat je die zou kopen zou vooral om het design moeten gaan en die zou je dus niet aan de muur moeten willen hangen omdat dat juist niet de bedoeling is van het design ;)

Denk ook niet dat het kan dus maar daar hoeft Samsung zich ook geen zorgen over te maken, genoeg keuze als je een monitor wel aan de muur wilt hangen ;)